Úterý 18. dubna 1995

Poslanec Ota Fejfar: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, původně jsem neměl v úmyslu vystoupit, ale musím reagovat na některá vystoupení opozičních poslanců.

Stalo se oblíbeným klišé, když kdosi prohlásí, že vláda nemá koncepci; tu v telekomunikacích, tu v energetice, tu např. v bytové politice.

Domnívám se ovšem, že volání po tzv. velké koncepci a potom, aby jakýmsi jedním zákonem byla řešena např. problematika bydlení v České republice, že to je právě ta cesta, kterou tady zmínil pan poslanec Bláha, když vzpomínal Čínské lidové republiky a její velké kulturní revoluce, protože to je právě volání po tzv. velkém skoku, kterým všechny doženeme a předeženeme.

Myslím, že právě při uvědomění si situace ekonomické, ve které se naše republika nachází, při uvědomění si možností státního rozpočtu, bychom měli vzít právě v úvahu množství menších kroků, které vláda přijímá na podporu politiky bydlení. Minulý týden, třináctého, ve čtvrtek, se sešla komise pro politiku bydlení, která je zřízena při hospodářském výboru. Tam zástupci Ministerstva hospodářství prezentovali seznam opatření, která vláda podniká, případně stát podniká ve směru k politice bydlení. Diskutovalo se o množství opatření, která jsou aktuální, tzn. stavební spoření, hypoteční úvěry, ale samozřejmě také podpora nájemního bydlení, podpora obcí. Proto tato komise doporučila hospodářskému výboru, aby přijal usnesení, kterým si vyžádá další materiály, kromě již zmíněných státních programů finanční podpory bydlení, které byly předloženy minulý týden; byly rozšířeny o podporu obcí na infrastrukturu, o podporu obecní výstavby nájemních bytů. Dohodli jsme se se zástupci Ministerstva hospodářství, že do 30. 6. předloží materiál směřovaný ke koncepci podpory komunálního bydlení, tzn. komunálních nájemních bytů, že do příští komise, 18. 5., předloží konkretizaci nových opatření právě ve směru podpory infrastruktury a podpory výstavby obecních nájemních bytů atd.

Vím, že poslanci, kteří zde vystupovali, se účastní jednání této komise. Zvu do této komise další poslance, aby se seznámili s těmito materiály a zúčastnili se také této diskuse. Domnívám se, že množství těchto kroků a jejich šíře je právě ta cesta postupného řešení této problematiky, kterou skutečně nelze řešit jedním velkým skokem, protože problematika bydlení je multidisciplinární záležitost. Nelze očekávat od jednoho zákona, že vyřeší všechno.

Prosím tedy, abychom místo volání po takové velké koncepci bytové politiky, a potom, abychom to řešili jedním zákonem, jsme se zúčastnili široké diskuse na téma podpory bydlení a politiky bydlení. I na komisi minulý týden padlo to, že by pozornost měla být přemístěna od podpory individuálního bydlení, od podpory těch, co na to tzv. mají, právě na podporu výstavby sociálních bytů, výstavby nájemních obecních bytů i dalších. Chtěl bych říci jenom to, abychom se zde nezaplétali právě do volání po velké bytové politice, ale spíše se snažili v rámci diskuse podporovat tu metodu menších kroků, kterou vláda reálně podniká. Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan ministr Karel Dyba. Dále se hlásí pánové Mandelík a Bláha. V tomto pořadí je budu zvát k řečništi.

Ministr hospodářství ČR Karel Dyba: Pane předsedající, vážená sněmovno, byl jsem prakticky vyzván, abych něco řekl o bytové politice vlády. Děkuji panu poslanci Fejfarovi, že zde řadu kroků uvedl. Pokusím se je zařadit do kontextu koncepce, o které zde byla řeč. Moc rád bych věděl co si ti, kteří hovoří o koncepci bytové politiky, či o jiných koncepcích, pod tímto slovem představují.

Na rozdíl od nich si myslím, že máme přesnou představu a víme, co koncepce znamená a jak ji máme realizovat. Dovolte tedy, abych znovu řekl, že cílem vládní bytové politiky je vytvoření trhu bydlení, na kterém si každý najde bydlení, které odpovídá jeho preferencím a finančním možnostem. To je cíl politiky bydlení a vláda samozřejmě má a používá řadu nástrojů, jak se postupně k tomuto cíli přibližovat.

Znovu bych chtěl zdůraznit, že opravdu koncepčně vycházíme z toho, že bydlení je statkem soukromým, se kterým se na trhu obchoduje, má tedy svou cenu. Na byt prostě není právní nárok, nikdy nebyl a nikde ve světě neexistuje. Nicméně je jasné, a vláda se k tomu vždycky hlásila, že je potřeba vytvářet příslušný právní rámec pro fungování trhu bydlení a pomoci řešit otázku dostupnosti přiměřeného bydlení, zejména v krátkém období. Ve středním horizontu a dlouhém období půjde především o růst příjmů a cenovou stabilitu, která napomůže řešit problém bydlení, pokud ho vidíme vůbec jako problém.

Dále bych se chtěl zmínit o tom, že koncepce, o které zde byla řeč v roce 1991, byla předložena mým ministerstvem a mnou a tedy dobře vím, o co v ní šlo. Připomínám, že řada kroků v ní obsažená, která nás opět měla přibližovat trhu s byty, se realizovala, například zákon o vlastnictví bytů, změny v občanském zákoníku a řada státních finančních podpor a programů. Pan poslanec Fejfar připomněl to, co jsme nedávno předložili do bytové komise hospodářského výboru. Doporučoval bych všem kritikům, aby si tuto věc opatřili, jsem kdykoliv připraven na jejich požádání jim ji také dát k dispozici.

Musím se o existujících programech, které vycházejí z koncepce předložené v roce 1991, zmínit. Především je to otázka stavebního spoření, o které se tady debatuje, a jejího posílení návrhem novely zákona, a podpora individuální bytové výstavby, která stále ještě existuje, i když já osobně mám pochybnosti o její efektivnosti. Dále existuje již delší dobu účelově vázaná dotace na dokončení výstavby nájemních domů zahájené v uplynulých letech ve formě družstevní výstavby a poté převedené do vlastnictví obcí.

Dále existují dotace na dokončování objektů komplexní bytové výstavby. Pravidelně státní rozpočet věnuje velkou sumu peněz na výstavbu penzionů pro důchodce. Pro zajímavost: v loňském roce 1,5 mld., v letošním roce 1,7 mld.

Konečně existuje program bezúročných půjček obcím na modernizaci poskytovaných opět ze státního rozpočtu.

To jsou programy, které vycházejí z koncepce zde uvedené, z roku 1991.

Dále je připraven návrh nových programů, jak už o tom byla řeč. Připomenu podporu hypotečního úvěrování, dále se navrhuje podpora budování infrastruktury a podpora obcí ve výstavbě nájemního bydlení. Především si myslím, že je zajímavá podpora budování infrastruktury.

To jsou programy nové, které se navrhují v letošním státním rozpočtu. Kromě toho existuje ještě program odstraňování vad panelové výstavby a byla zavedena různá daňová zvýhodnění, která představují rovněž finanční podporu státu pro všechny vlastníky domů. Nebudu to zde jednotlivě zmiňovat. To jsou programy především finanční, které představují jeden z nástrojů postupného se přibližování k trhu s byty, k trhu bydlení. Jednak tedy ty starší, které už existují, které mají pokračovat, a jednak novější. To by ovšem bylo málo, kdybychom měli v naší koncepci vytváření trhu bydlení jenom toto.

Jde dále o celý soubor nefinančních podpor, tj. změn v zákonech a pravidlech s cílem snížit cenu bydlení. Myslím, že tady je jedním z typických příkladů novela zákona o územním plánování a stavebním řízení, která již byla odeslána do Parlamentu a bude se zde projednávat. Touto cestou lze zcela jistě zkrátit lhůty výstavby, rozšířit pozemky, které jsou k dispozici pro bytovou výstavbu, a tak snižovat cenu konečného produktu, tj. bytu či domku.

Mohl bych zde zmínit ještě celou řadu připravovaných změn a nutných změn v pravidlech, které budu navrhovat; např. změna zákona o vynětí ze zemědělské půdy, což je podstatné pro zvýšení nabídky pozemků a tím snížení jejich ceny, zejména v okolí měst. To je otázka nefinančních podpor.

Třetí nedílnou součástí koncepce vládní bytové politiky je deregulace nájemného. Někteří z vás jistě vědí, že program deregulace nájemného byl již stanoven, 1. 7. bude odstartován a udává jasné pravidlo, které umožňuje vypočítat nájemné nejméně na pět let dopředu v závislosti na vývoji míry inflace a také koeficientu, který dává obcím možnost zohlednit jejich situaci, co se týče bytové situace a pohybu nájemného.

Myslím, že bych měl zdůraznit, že jde o strop nájemného, nikoli nutně o to, že nájemné bude na výši tohoto stropu stanoveno. Pohyb nájemného je také synchronizován a časován na vývoj příjmů obyvatelstva. To je velmi důležitá poznámka. Nedílným dodatečným krokem k tomu je vládní příspěvek na bydlení, který má pomoci řešit situaci sociálně slabších rodin. Celý program, celá koncepce vládních kroků do sebe navzájem zapadá, vytváří ucelenou soustavu, která nám napomůže přiblížit se normálně fungujícímu trhu bydlení v rozumném časovém rozmezí, nikoliv, jak by si to ta či ona lobbistická skupina přála.

Rád bych zdůraznil, že neexistuje žádná optimální teorie, jak přejít od přidělování bytů, se všemi problémy, které si moc dobře všichni pamatujeme k trhu bydlení.

Jak přejít od tohoto systému tak pokřiveného v minulosti k normálně fungujícímu trhu bydlení. Je potřeba činit postupné kroky, vždycky vážit výhody jednotlivých kroků a nevýhody těchto jednotlivých kroků a tak se přibližovat k trhu bydlení.

Pan poslanec Bláha, který tady přednesl takové pledoyer k otázce neexistence bytové politiky, pochází, pokud se nemýlím, stranicky ze sociální demokracie - já nevím, jestli jsem se nedostal náhodou k tajnému dokumentu této strany, tj. jejímu programovému dokumentu, který měl 44 stránek - já předpokládám, že je určen pro veřejnost - a na těch 44 stránkách, možná že jich bylo 43 nebo 42, omlouvám se za špatný počet, každopádně šlo o nejméně 4 desítky - je celá jedna stránka věnována koncepci bytové politiky. Já bych prosil každého, kdo vyslechl jeho pledoyer, aby si tuto koncepci opatřil a pak si učinil závěr o tom, co vláda umí a navrhuje a co navrhuje v dokumentu sociální demokracie k otázkám bytové politiky.

Prosil bych také, aby si každý spočítal, co by ta krásná slova, která tam jsou na té jedné stránce napsána, stála, kdyby se měla realizovat a odkud by se na to vzaly peníze. Moc rád bych věděl, které programy v tomto státě by na tento úkor byly kráceny, co by na to řeklo školství, zdravotnictví a jiné oblasti. Myslím si, že jsem k této otázce udělal výklad, k otázce koncepce bytové politiky, který je skutečně podložen určitými opatřeními vzájemně provázanými s časovým harmonogramem. Myslím si, že tento výklad dokazuje, že vláda takovou koncepci má. A z této koncepce při realizaci jednotlivých opatření vychází.

Pane předsedo, vážená sněmovno, děkuji vám za pozornost.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru Karlu Dybovi. V pořadí jsou pánové Mandelík a Bláha, ale viděl jsem zdviženou ruku pana poslance Grosse. Chci tím dokázat, že sleduji, že to byla ruka zdvižená k technické nebo faktické poznámce. Chci umožnit panu poslanci Grossovi, aby ji pronesl.

Poslanec Stanislav Gross: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, vůbec nejsem odborník na bytovou problematiku a rád přenechám slovo panu kolegovi Bláhovi, který se této problematice věnuje. Velice důrazně bych ale chtěl protestovat proti slovům, která tady byla vyřčena ze strany pana ministra na adresu sociální demokracie.

Za prvé: Nevím, jak to pan ministr myslel s tím, že materiál, který se mu dostal do rukou, je veřejný, nebo není veřejný. Nechtěl bych tuto věc dávat do souvislosti s tím, že nám byl před nedávnem vykraden sekretariát odborných komisí. A tam zmizely některé programové materiály. Nevím tedy, zda pan ministr na základě tohoto si není jistý, zda materiály jsou veřejné, či jsou z jiných zdrojů. To ale není podstata věci.

Druhá záležitost se týká koncepce. Materiál, který měl v ruce pan ministr, se samozřejmě týká obecného programu. Na každou kapitolu tohoto programu navazují podrobné koncepce. Koncepce řešení problematiky bydlení má, pokud vím, přes 25 stránek v této chvíli. Samozřejmě se na ní ještě dále pracuje. O podrobnostech bude v rozpravě hovořit pan kolega Bláha.

Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Richard Mandelík. Připraví se pan poslanec Jan Bláha.

Poslanec Richard Mandelík: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, omlouvám se, ale nedořekl jsem úplně všechny věty, které jsem chtěl říci, když jsem přednášel svůj pozměňující návrh.

Pokud by totiž nebyl přijat můj pozměňující návrh, který byl k § 5 odst. 11, navrhl bych, aby v tomtéž §, odst. 11 byla slova "ve fázi" nahrazena slovy "v době", což je v souladu s používanou terminologií, popřípadě, aby tato náhrada byla provedena potom v celém návrhu zákona jako legislativní úprava.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Mandelíkovi. Slovo má pan poslanec Jan Bláha. Poté rozpravu uzavřu, pokud se nikdo nepřihlásí.

Poslanec Jan Bláha: Pane předsedo, děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím nejdříve poděkovat panu poslanci Fejfarovi za připomenutí návrhu usnesení z minulého týdne, např. právě ke komunálním bytům. Je to návrh, který jsem předložil osobně. Teď nechci polemizovat s tím, jestli se jednalo o Čínskou lidovou republiku. Pokud vím, já jsem ji nejmenoval, řekl jsem nejmenovaná země. Naopak jsem ve svém projevu varoval před tím, aby podobná causa u nás nenastala právě díky zcela nové technice příjímání zákonů, kterou děláme. Je to možná takový opak.

Pan ministr říkal zajímavé věci, ale nezlobte se na mne, pane ministře, pokud nevíte co je slovo koncepce. Je věcí slovníku a dalších. Když to budu myslet docela vážně - v materiálech, které jste citoval, mám je také samozřejmě před sebou, mám státní program finanční podpory bydlení a jeho jednotlivosti, je provázanost na předem schválený rozpočet v úrovni 5,4 mld. + 2,1, které se každoročně objevují.

Myslím si, že tento program vychází z prostředků, které předtím byly v rozpočtu schváleny. A již tehdy před schválením rozpočtu bylo poukázáno na takovou drobnost. Jestliže výrazným způsobem ubývá bytová výstavba, jestliže nikdo neřeší jak dalece budou nebo nebudou stavěny nájemní nebo tzv. komunální byty v jakékoliv formě ... vycházelo se z toho, že částka takto uvolněná v rozpočtu asi není dostačující, protože dnešní úbytek 30 000 bytů ročně, konec konců je to z vašich zpráv, toho je jistě důkazem. Jestliže vycházíme z toho, že se může stát, že v roce 2010 bude tento úbytek v úrovni 900 000 bytů, pak otázka zní, kolik jich budeme ročně potřebovat postavit, kolik prostředků zároveň to bude stát.

Tento program, myslím si, to prostě jenom, a to se na mě nezlobte, neřeší.

A když jsem hovořil o části, kterou tu projednáváme dnes, je to otázka těch, kdo mají na to, jestli si mohou pořídit byty do vlastnictví, pak mě nezbývá, než opět citovat: Podpora dlouhodobého úvěrování - to co bude následovat jako další bod - na str. 5. Pro občany, kteří nemají startovní kapitál, se předpokládá možnost kombinace úvěru např. se stavebním spořením tak, aby kombinace úvěru byla bankou nabídnuta v jednom produktu. Sami tady citujete pouze dvě možnosti. A já jsem sám uvedl, jestliže tyto úvěry budou v úrovni 60% pořizovacích nákladů na byt, ptám se, která domácnost si může dovolit při vašich údajích (17 500 Kč příjmů na rodinu) dovolit takovéto spoření v úrovni 5 000 na úvěr a dalšího spoření, který sami předpokládáte ve zbylých 40% na pořízení takového bytu?

Pořád ale opakuji znovu - 50% obyvatel této země je v dané chvíli v různé formě nájemních bytů. A to je pro mně důležité. Proto jsem už několikrát na výboru řekl, že je nutné tuto koncepci znát. Proto jsem dával i usnesení, které nebudu znovu citovat. Nezlobte se, pane ministře, koncepce v tom není, protože koncepce mimo jiné také říká, jaké jiné daňové opatření udělám, tak, abych na straně příjmů do státního rozpočtu tyto prostředky dostal. Pokud budete s populistickou politikou pro rok 1996 svým voličům slibovat, že jim snížíte daňovou zátěž a přijdete tak o 10 miliard pro státní rozpočet, pak je to jen určitá politika. Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Přihlásil se pan poslanec Jan Kryčer a má slovo.

Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegové a kolegyně, nechtěl jsem vystupovat, nejsem z tak velké strany - ať už vládnoucí, či opoziční - abych se mohl vyjadřovat k tak zásadní věci, jako jestli existuje koncepce či nikoliv, ale neodpustím si dvě poznámky. Jednu k panu ministrovi. Není to pravda, že na světě neexistuje stát, který dává právo na bydlení nebo příbytek. Takovým státem je Libye a Muhamar Kadafí ve své Zelené knize zaručuje právo na příbytek. Čili opravuji výrok pana ministra. (Potlesk.)

Ještě si dovoluji jednu poznámku. Týká se jedné věci, která byla zmíněna. Země Evropské unie jsou typické jednou věcí. Že sice mají trh s byty, ale zcela zásadně stát poskytuje garanci na bydlení. To bych považoval za zásadní poznámku k tomu, co říkal pan ministr.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Janu Kryčerovi. Uzavírám rozpravu, protože se do ní už nikdo nehlásí.

Ptám se pana místopředsedy vlády a ministra financí Ivana Kočárníka, zda si přeje využít svého práva na závěrečné slovo po rozpravě. Vidím, že ano. Má slovo.

Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník: Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, já se nyní po vyjádření pana poslance Fejfara a pana ministra Dyby k obecným otázkám koncepce politiky bydlení vyjadřovat nebudu, protože si myslím, že je připravena celá řada opatření, která výrazně zlepší politiku bydlení a celkovou situaci s bydlením u nás. Myslím, že to zaznělo. Čili chtěl bych se vyjádřit pouze k navrženým pozměňovacím návrhům, které zde zazněly.

25% podpora, která je obsažena ve stávajícím zákoně, je podpora, která je - řekl bych - srovnatelná se stávajícími systémy stavebního spoření ve světě. Je spíše na horní hranici, než je ve světě. Sami vidíte z křivky vyplácených ročních sum, které jsem uváděl ve svém úvodním slově, tzn. že z nějakých 200 mil. počátečních, za minulý rok to bude více než 1 mld., za další rok přes 2 mld. atd., že podpora státu je řádově masivní. Závisí samozřejmě od počtu uzavřených smluv, ale celý dosavadní vývoj ukazuje, že se do stavebního spoření zapojuje větší a větší počet lidí. A také tím pádem podpora poskytovaná z rozpočtu i bez zvyšování procenta bude výrazná. Čili tuto změnu nedoporučuji, protože celá řada otázek dalších spojených s bydlením bude řešena jinými formami. Toto není pouze jediná forma podpory státu k otázkám bydlení.

Pozměňovací návrhy předložil dále pan poslanec Mandelík, protože pan poslanec Recman měl v zásadě pouze dva dotazy. Pan poslanec Mandelík přednesl pět pozměňovacích návrhů. Já bych souhlasil se všemi, myslím si, že jsou obohacením zákona. Ale nesouhlasil bych s jediným, s prvním, který se týká přechodu nároků na příbuzné ve větvi přímé. Jsou dva zásadní důvody. Tak, jak je návrh předložen, umožňoval by, aby během cyklu byla podpora státu inkasována pětkrát. Druhý důvod je ten, že celá dosavadní technologie podpor stavebního spoření je založena na rodných číslech subjektu, se kterým je uzavírána smlouva. Všechny věci technické, které mají stavební spořitelny, by se musely předělávat apod. Mělo by to celou řadu negativních finančních dopadů na hospodaření. S ostatními pozměňovacími návrhy souhlasím. Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Ivanu Kočárníkovi. Závěrečné slovo má právo pronést společný zpravodaj. Ptám se ho, zda potřebuje nějakou lhůtu ke zpracování pozměňovacích návrhů. Jsou to jeho vlastní, takže doufám, že ne. Věřím, že zároveň předloží sněmovně tyto pozměňovací návrhy k hlasování. Prosím, pane společný zpravodaji.

Poslanec Richard Mandelík: Pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, v rozpravě vystoupili poslanci Bláha, Recman, Vrcha, Mandelík, Ullmann, Ota Fejfar, pan ministr Dyba, opět jsem vystoupil já a nakonec pan poslanec Bláha. Jak zde již řekl pan místopředseda vlády, pozměňovacích návrhů bylo předloženo celkem pět. Z toho jeden pan poslanec Bláha a čtyři pozměňující návrhy, z nichž jeden je vlastně dvojitý, já. Po určité úvaze, pokud byste připustil, pane předsedo, zmiňovaný návrh, se kterým pan místopředseda vlády nesouhlasil, bych si dovolil navrhnout, aby sněmovna souhlasila se stažením tohoto pozměňovacího návrhu, který se týká § 5 odst. 11.

Předseda PSP Milan Uhde: Dám o tom hlasovat, pane poslanče, protože už byla uzavřena rozprava, a proto se musím zeptat sněmovny, zda váš návrh bude podporovat.

Především oznamuji, že odhlašuji všechny a prosím, aby se všichni poslanci a poslankyně znovu zaregistrovali, protože budeme hlasovat po určité přestávce, kdy se počet přítomných změnil.

Pan poslanec Mandelík předložil sněmovně návrh, aby byl stažen první z jeho pěti pozměňovacích návrhů, tj. ten, se kterým vyslovil nesouhlas místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník. Stačí to sněmovně, nebo chce ještě přesněji charakterizovat návrh? Předpokládám, že to stačí. V 19. hlasování se o tom přesvědčíme.

Kdo podporuje návrh pana poslance Mandelíka na stažení jeho prvního pozměňovacího návrhu, nechť to dá najevo stisknutím tlačítka a zvednutím ruky. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 19. hlasování skončilo.

Ze 145 přítomných bylo 98 pro, 11 proti, 35 se zdrželo, 1 nehlasoval. Návrh byl přijat.

Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Richard Mandelík: Prvním předneseným pozměňovacím návrhem byl návrh poslance Bláhy, a to na nové znění § 10 odst. 2. Text zní: poskytovaná záloha státní podpory činí 30% z ročně uspořené částky, maximálně však z částky 18 tis. korun. Jako zpravodaj nedoporučuji, pan místopředseda vlády se již vyjádřil nesouhlasně.

Předseda PSP Milan Uhde: Budeme ve 20. hlasování rozhodovat o pozměňovacím návrhu poslance Jana Bláhy.

Kdo podporujete tento návrh, stiskněte prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 20. hlasování skončilo.

Ze 154 přítomných bylo 52 pro, 54 proti, 48 se zdrželo. Návrh nebyl přijat.

Prosím, pane společný zpravodaji.

Poslanec Richard Mandelík: Další pozměňovací návrhy jsem předložil já. První jsme hlasováním vzali zpět. Přistupme tedy k druhému a třetímu, kde jsem navrhl, aby se hlasovalo společně. V zásadě jde o to, že stavební spořitelny mohou nabývat a obchodovat také s hypotečními zástavními listy. Ministr financí se vyjádřil souhlasně. Takže hlasujeme o obou dvou současně.

Předseda PSP Milan Uhde: Ve 21. hlasování rozhodneme o dvou spojených pozměňovacích návrzích pana poslance Mandelíka. Kdo jej podporujete, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 21. hlasování skončilo.

Ze 153 přítomných hlasovalo 143 pro, 2 proti, 7 se zdrželo, 1 poslanec nehlasoval. Návrh byl přijat.

Poslanec Richard Mandelík: Poslední pozměňovací návrh, který raději přečtu, se týká společné zprávy bodu 11. Text nově doplňovaného odstavce 5 zní:

Stavební spořitelna může nabývat nemovitosti jen v souvislosti s výkonem svých činností, a to pouze ty nemovitosti, jimiž jsou zajištěny její pohledávky nebo k pořízení bytových prostor pro svou činnost, případně bytových prostor pro své zaměstnance.

Panem ministrem financí byl samozřejmě vysloven souhlas.

Předseda PSP Milan Uhde: 22. hlasování rozhodne o osudu tohoto pozměňovacího návrhu poslance Mandelíka. Kdo jej podporujete, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 22. hlasování skončilo.

Ze 155 přítomných bylo 150 pro, nikdo proti, 3 se zdrželi, 2 nehlasovali. Návrh byl přijat.

Absolvovali jsme, pane společný zpravodaji, všechny pozměňovací návrhy, nebo zbývá ještě některý?

Poslanec Richard Mandelík: Je potřeba se zmínit o tom, že pan poslanec Bláha navrhl, aby se sněmovna usnesla - přečtu jak a pak k tomu řeknu své mínění.

Poslanecká sněmovna žádá vládu o předložení koncepce bytové politiky, harmonogramu prací a postupu a legislativního plánu na rok 1995 a do konce volebního období, týkající se bytové politiky.

Osobně se domnívám, že je to mimo tento bod pořadu, ale rozhodovat to nemohu. Jako zpravodaj jen navrhuji, abychom o tom nehlasovali v rámci tohoto bodu pořadu. Nesouhlasím s tím.

Předseda PSP Milan Uhde: Paní poslankyně Buzková se hlásí s faktickou poznámkou. Poznámka se týká hlasování. Máte slovo.

Poslankyně Petra Buzková: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím si, že se stalo dobrou tradicí této sněmovny, že pokud někým z poslanců bylo navrženo doprovodné usnesení k jakémukoliv projednávanému bodu, bylo o něm hlasováno.

Předseda PSP Milan Uhde: Nejsem si jist, jestli bychom dříve neměli hlasovat o celku zákona a pak o doprovodném usnesení. Domnívám se, že to má určitý precedens, ale nechci to vnucovat. To je moje mínění a tím se budu řídit. Proto dám nyní hlasovat o celku zákona a potom o doprovodném usnesení.

Budeme hlasovat o celém vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona ČNR č. 35/1993 Sb. podle sněmovního tisku 1473, ve znění společné zprávy výborů Poslanecké sněmovny, podle sněmovního tisku 1625 a schválených pozměňovacích návrhů. 23. hlasování na této schůzi.

Kdo podporujete předložený návrh, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 23. hlasování skončilo.

Ze 161 přítomných bylo 149 pro, nikdo proti, 12 se zdrželo. Návrh byl přijat.

Nyní je před námi návrh doprovodného usnesení. I když jsem připraven dát o něm hlasovat, myslím, že je na místě otevřít k němu rozpravu, protože bez rozpravy hlasovat o usnesení je velmi těžké.

Pan poslanec Mandelík.

Poslanec Richard Mandelík: Dovolím si říci faktickou poznámku, protože se to stále vztahuje k předchozímu bodu, ale kdybychom vedli rozpravu, rozpravu můžeme vést k pořadu, ale toto není bod pořadu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP