Předseda PSP Milan Uhde: Jistě. Než
bych dopustil nějakou procedurální rozpravu,
pokusím se předložit vám návrh,
abychom o doprovodném usnesení hlasovali v tuto
chvíli. Myslím si, že tím nejlépe
vyhovíme všem, kteří k tomu mají
nejrůznější procedurální
připomínky.
24. hlasování rozhodne o doprovodném usnesení,
které předložil pan poslanec Jan Bláha
a které vám před chvílí pan
poslanec Mandelík přečetl a tím osvěžil
v paměti. Hlasujeme ve 24. hlasování o tomto
doprovodném usnesení.
Kdo jej podporujete, stiskněte tlačítko a
zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se
zdržel hlasování? 24. hlasování
skončilo.
Ze 158 přítomných bylo 54 pro, 32 proti,
68 se zdrželo, 4 nehlasovali. Návrh na doprovodné
usnesení nebyl přijat.
Vyrovnali jsme se s tímto bodem pořadu. Děkuji
panu místopředsedovi vlády a ministru financí,
děkuji panu společnému zpravodajovi. Mám
pro vás určitou představu o dalším
jednání. Rád bych, abychom ještě
projednali vládní návrh zákona o dluhopisech.
Tím budeme moci v milosti propustit pana místopředsedu
vlády Kočárníka a uděláme
přestávku. Potom přikročíme
k dalším bodům, které představí
jiní ministři.
Jestli s tím je souhlas, budeme pokračovat dalším
bodem. Je to
K tomuto bodu jsme obdrželi sněmovní tisky
1472 a 1626. Z pověření vlády návrh
odůvodní do třetice pan místopředseda
vlády a ministr financí Ivan Kočárník.
Pane místopředsedo vlády, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Děkuji
pane předsedo. Vážená Poslanecká
sněmovno, dovolte mi, abych neopakoval dlouhý název
výčtu novel zákonů, které máte
v tisku 1472 před sebou a abych se omezil na věcné
zdůvodnění těchto novel.
Tyto novely dotvářejí legislativní
předpoklady pro jeden z nejčastějších
způsobů, kterými si banky mohou obstarávat
dlouhodobé zdroje pro poskytování hypotéčních
úvěrů, to je pro vydávání
hypotéčních zástavních listů.
Hypotéční zástavní list jako
zvláštní druh dluhopisu je na jedné
straně základním nástrojem, jehož
prostřednictvím si banky budou opatřovat
dlouhodobé zdroje pro poskytování hypotéčních
úvěrů a na druhé straně představuje
zvláště bezpečný cenný
papír. Zvýšená bezpečnost hypotéčních
zástavních listů je dána tím,
že tyto dluhopisy jsou kryty pohledávkami z úvěrů
zajištěných zástavním právem
k tuzemské nemovitosti.
Vzhledem k tomu, že vydávání hypotéčních
zástavních listů je velmi těsně
spojeno s hypotéčními úvěry,
které nejsou dosud nikde vymezeny, bylo třeba tento
pojem vymezit. Proto novela zákona o dluhopisech definuje
hypotéční úvěr jako úvěr
poskytnutý na investice do tuzemské nemovitosti,
jehož splacení je zajištěno zástavním
právem k této nebo jiné nemovitosti. Současně
uvádí, že hypotéční úvěr
smí být poskytnut maximálně do výše
60% hodnoty zastavené tuzemské nemovitosti.
K posílení bezpečnosti hypotéčních
zástavních listů přispívají
i ustanovení novelizující zákon o
konkursu a vyrovnání. Jde zejména o přednostní
uspokojení majitelů hypotéčních
zástavních listů v případě,
že by se dostala banka do konkursu, dále novela občanského
soudního řádu, kdy jde zase o to, aby hypotéční
zástavní listy v případě nesolventnosti
dlužníka byly přednostně uspokojeny,
je to určitá ochrana banky v případě
neplnění povinnosti ze strany dlužníka,
jemuž byl poskytnut úvěr. Je to ve svém
důsledku vlastně opět ochrana majitelů
hypotéčních zástavních listů.
Z hlediska důvěryhodnosti hypotéčních
zástavních listů není žádoucí,
aby tyto dluhopisy mohly vydávat úplně všechny
banky. K jejich vydání budou oprávněny
pouze banky, které budou mít tuto činnost
uvedenou ve své licenci a které budou schopny vytvořit
pro jejich vydávání určité
předpoklady. K jednotlivým emisím hypotéčních
zástavních listů stejně jako ke všem
ostatním emisím dluhopisů bude třeba
povolení Ministerstva financí.
Kdybych měl shrnout, co je základním cílem
předložených novel, řekl bych asi to,
že jde o odstranění právních
překážek, které brání
dosud poskytování hypotéčních
úvěrů ze zdrojů získávaných
vydáváním hypotéčních
zástavních listů. Efektivní fungování
hypotéčních úvěrů je
v našich podmínkách dáno nejen odstraněním
těchto legislativních překážek,
ale také ekonomickými podmínkami, to je především
úrokovými sazbami, za kterých se tyto úvěry
poskytují. Snížení případných
úrokových sazeb z hypotéčních
úvěrů pod úroveň průměrného
úročení dlouhodobých úvěrů
závisí na tom, v jaké míře
stát dává podporu těmto hypotéčním
úvěrům. Pokud jde o hypotéční
úvěry obecně, jistě si pamatujete,
že nedávná novela zákona o daních
z příjmu osvobodila úrokové výnosy
z hypotečních zástavních listů
od daně z příjmů a současně
při novele zákona o správních poplatcích
byly osvobozeny od těchto správních poplatků.
Pokud jde o určitou obecnou míru podpory hypotéčních
úvěrů z hlediska jejich obecnosti, ta byla
již do zákona o daních z příjmů
a zákona o správních poplatcích promítnuta.
Jinou věcí je, jak zde bylo hovořeno panem
ministrem Dybou, v jaké formě budou podporovány
hypotéční úvěry vztahující
se k podpoře nebo k politice bydlení. To ale není
causa pouze těchto zákonů. Zákony,
které navrhujeme novelizovat, mají umožnit
obecné zprůchodnění hypotéčních
úvěrů a vydávání hypotéčních
zástavních listin.
Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby
uvedené novely, které jsem se zde pokusil odůvodnit,
schválila. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí Ivanu Kočárníkovi
a zvu k řečništi společného zpravodaje
výborů Poslanecké sněmovny pana poslance
Tomáše Ježka. Měl by nás informovat
o jednání výborů. Jak se ale dívám,
a dívám se ze všech sil, poslance Tomáše
Ježka nevidím. Je v zajetí novinářů.
To je líbezné zajetí, pane společný
zpravodaji, ale citýroval bych vás nejen na místo
společného zpravodaje, nýbrž přímo
k řečništi.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
kolegové, nad zákonem, který bych stručně
nazval o hypotékách nebo hypotéčním
úvěrování, bylo vykonáno hodně
práce. Velmi podrobně se tímto zákonem
zabýval náš rozpočtový výbor,
výbor ústavně právní, hospodářský,
zemědělský a probírali jsme to opravdu
velmi podrobně a důkladně ze všech možných
hledisek.
Připomínám, že zákon sám
byl připraven k hlasování vlastně
už před měsícem, ale stáli jsme
o to, a trvali jsme na tom, aby Ministerstvo hospodářství
předložilo zároveň alespoň nástin
hospodářské politiky, kterou stát
hodlá podpořit hypotéční úvěrování,
protože - jak víme - ve státním rozpočtu
je pro tento účel rezervována poměrně
značná částka.
Musím se zde vyjádřit pochvalně o
Ministerstvu hospodářství, které tento
úkol splnilo, a tak nic nebrání tomu, abychom
se tímto návrhem zabývali. Záleželo
nám totiž na tom, aby veřejnost měla
současně s tímto zákonem také
vědomost o tom, jak stát bude hypotéční
úvěrování podporovat, což se
stalo.
Společná zpráva byla rozdána a obsahuje
výsledky práce, o níž jsem hovořil.
Tím v tomto momentě, pane předsedo, děkuji
za udělené slovo.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodajovi a otevírám k tomuto bodu rozpravu.
Do rozpravy se písemně jako první s pozměňovacím
návrhem přihlásil pan poslanec Svatomír
Recman. Zvu ho k řečništi. Připraví
se pan poslanec Zdeněk Vorlíček, rovněž
s pozměňovacím návrhem a návrhem
doprovodného usnesení.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
pane ministře, kolegyně a kolegové. Hranice
60% ceny nemovitosti, do které lze podle vládního
návrhu i návrhu společné zprávy
poskytovat úvěry, odpovídá sice standardu
jednotlivých členských zemí Evropského
společenství, ale centrálně v Evropské
unii nijak právně koordinována není.
Žádná platná právní norma
Evropského společenství nebo Evropské
unie ani doporučené zásady z návrhu
směrnice o hypotéčním úvěru,
tedy podrobnosti o hypotéčních úvěrech,
nepředepisují.
Charakteristickým znakem příslušných
právních úprav v jednotlivých členských
státech je proto relativní nezávislost právní
úpravy hypotečního bankovnictví na
právu Evropské unie, a není proto žádného
důvodu, aby tomu bylo jinak i v právní úpravě
české. Navrhuji proto v bodě 3, který
se týká § 15, nahradit 60% hodnotu, a to varianta
a) 80%, varianta b) 70% a následně potom v textu,
pokud se vyskytuje, tuto hodnotu upravit. Je to např. ve
znění společné zprávy v §
15 nový odstavec 5.
Jak vyplývá z důvodové zprávy,
je rozhodující cena nemovitosti a odpovědnost
za její stanovení zákonem přenesena
na banku, která není vázána jinými
oceněními nemovitosti než těmi, které
sama provedla, i když přitom musí vycházet
z existující právní úpravy.
Stanovujeme v návrhu zákona horní limit hypotečního
úvěru z ceny nemovitosti, který dává
bance možnost ho nevyužít a svým vnitřním
předpisem podle současných specifických
podmínek stanovit nižší hodnotu např.
uvažovaných 60% ceny nemovitosti, jak je předloženo
ve vládním návrhu. V řadě zemí
však tato výše úvěru dosahuje hodnot
80 - 90%. Domnívám se, že v našich specifických
podmínkách je možné schválit
variantu s 80% nebo 70%.
Chtěl bych se ještě pana ministra Kočárníka
zeptat, jestli byl pojem "hypotečního úvěru",
používaný v návrhu tohoto zákona,
vymezen v souladu s pojetím první a druhé
bankovní směrnice Evropského společenství
a návrhu směrnice Evropského společenství
o hypotečním úvěru a konec konců
i v souladu s jeho pojetím v právních řádech
jednotlivých členských států
Evropské unie. Pro možnost volit v přístupu
k hypotečním úvěrům v národní
přístup svědčí i to, že
až do konce desetiletého přechodného
období po vstupu asociační dohody v platnost
tzn. do roku 2005, nemusíme poskytovat národní
zacházení a to ani fyzickým, ani právnickým
osobám z Evropské unie, které podnikají
v oblasti vlastnictví, prodeje a pronajímání
nemovitostí.
Dopadem naší právní úpravy hypotečních
úvěrů by v neposlední řadě
měla být i zde vzpomínaná koncepce
bytové politiky, jak jsem o tom hovořil k předchozímu
tisku, která by ve svém důsledku pozitivně
ovlivnila rozvoj bytového trhu pro naprostou většinu
obyvatel České republiky.
Hypoteční úvěry tak, jak jsou koncipovány
ve vládním návrhu, jsou adresovány
především vyšším a středním
příjmovým kategoriím. Již dnes
poskytují Česká spořitelna, Hypoteční
ústav Komerční banky a Českomoravská
hypoteční banka dlouhodobé úvěry
na nemovitosti. Úroková sazba těchto úvěrů
se pohybuje v intervalu 9,75% až 11%, doba splatnosti je
10, 20, 30 let. Přitom počet žadatelů
zatím několikanásobně převyšuje
sumu poskytnutých úvěrů. Přitom
výše měsíčních splátek
např. při poskytnutí úvěru
1 mil. Kč na 20 let činí téměř
10 tisíc korun. Tuto finanční zátěž
je schopen unést jen málokterý zájemce,
neboť po odečtení potřebných
životních nákladů, nesplňuje
nároky výše splátky. První signály
tří bankovních domů poskytujících
bankovní úvěry nasvědčují
skutečnosti, že tento typ úvěru ve stávající
podobě je přístupný jen velmi omezenému
počtu zájemců s nadprůměrnými
a nejvyššími příjmy.
Dynamika bytové výstavby i uvolnění
části stávajícího bytového
fondu a tím i funkčnost trhu s byty bude zčásti
závislá na dostupnosti hypotečních
úvěrů. Chceme-li se přiblížit
evropskému standardu, měly by být hypoteční
úvěry dostupné i pro část obyvatel
střední a nižší příjmové
skupiny. Za tuto příjmovou kategorii obyvatel bych
chtěl požádat vládu, aby v případě
další novely zákona o dluhopisech byl vládou
zvolen podstatně vstřícnější
přístup a byly zváženy i další
možnosti státní podpory pro střední
a nižší příjmové kategorie.
Přitom za základní však klub KSČM
požaduje vypracování zákona o bytové
politice a státní podpoře, který by
byl pro podstatně širší vějíř
zájemců, včetně obyvatel se středními
a nižšími příjmy. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Recmanovi, zvu k řečništi pana poslance Vorlíčka.
Připraví se paní poslankyně Marvanová.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, předložený
vládní návrh je už dlouho avizovaným
opatřením, které slibovali představitelé
koalice nespokojeným občanům jako důležitý
krok, znamenající průlom v dosavadním
přešlapování kolem nedostatku bytů
na trhu. Myslím, že předložená
novela musí být pro zasvěcené zklamáním.
Dovolte mi vysvětlit proč.
Porovnám-li, jaký stav vládne v oblasti hypotečního
úvěrování pro stavebníka jinde,
např. v Kanadě, kde jsem měl to štěstí
před krátkou dobou pobýt, a jaký stav
má vládnout pro české stavebníky
po přijetí tohoto návrhu, je rozdíl
propastný. Současnou představu české
vlády lze v kostce shrnout takto: Podíl hypoteční
půjčky na ceně stavby jen 60%; nemožnost,
aby od počátku zárukou hypotečního
úvěru byla budovaná stavba; neexistence pojištění
hypotéky se státní zárukou, které
by umožnilo rozšířit rozsah hypotečního
úvěru a zapojit do hry např. mladá
manželství, která byt potřebují
brzo, ale shromáždit najednou větší
částku dokážou až po létech.
Názor kanadských expertů je podle jejich
dlouholetých zkušeností takový, že
60%ní hypotekární půjčka je
příliš malá, zasáhne jen velmi
úzký okruh občanů a nemůže
se stát významnějším stimulátorem
rozvoje bytové výstavby v České republice.
Samo české ministerstvo hospodářství
počítá jen s 5% nejbohatších
- viz jeho komentář ke státním programům
finanční podpory bydlení na straně
5.
Kanadští experti vyjádřili názor,
že i v podstatně finančně lepší
situaci Kanaďanů nelze jít s hypotečním
úvěrem pod 70% ceny nemovitosti, přičemž
25 procentům kanadských zájemců o
hypotéky nestačí vlastní prostředky
ani za této situace a využívají hypotečního
pojištění, umožňujícího
- dobře poslouchejte - prvním nabyvatelům
nového bytu či domu vystačit na začátku
jen s 5% vlastních prostředků. Navíc
vyjádřili experti i důležitou letitou
kanadskou zkušenost, že bez tohoto pojištění
hypotéky občan, který je tak říkajíc
ze zapadákova, od banky hypotéku většinou
nezíská! Přitom zdůrazňuji,
že kanadskou vládou pověřená
organizace CMHC (Canada Mortgage and Housing Corporation) na pojišťování
hypoték se státní zárukou neprodělává
a od státu na to žádné prostředky
nevyžaduje!
Předložený vládní návrh
je jedním z opatření, o které se opírá
materiál pro porady ministrů nazvaný Návrh
programu spoluúčasti státu na podpoře
bytové výstavby a bydlení z listopadu 1994
a návrh Státní programy finanční
podpory bydlení vypracovaný ministerstvem hospodářství
ČR v březnu t.r. V nich se sice pozdě, ale
přece zformovala určitá představa
státní podpory bydlení, která chce
reagovat na situaci, kdy intenzita bytové výstavby,
t.j. počet zahajovaných staveb bytů na 1
000 obyvatel, poklesla z hodnoty 5,3 v roce 1989, hodnoty srovnatelné
s evropským průměrem, na hodnotu 0,72 v roce
1992, kdy se tak již Česká republika prakticky
vyřadila z možného srovnávání
s normálními státy (v té době
Francie 4,8, Rakousko 3,1, Holandsko 5,7 a pod.) Pokles však
u nás dále pokračoval, v roce 1994 bylo dokončeno
o 42% nových bytů méně než v
předchozím roce a začala se rychle propadat
i do té doby relativně málo pokleslá
výstavba rodinných domů. I vládní
optimisté, kteří nás donedávna
přesvědčovali, že bytů je vlastně
dostatek, dnes začínají mluvit jinak. Ve
zmíněném Návrhu programu spoluúčasti
státu na podpoře bytové výstavbě
se praví: "Nejasné perspektivy získání
vlastního bytu ve většině obcí
pro dosud nebydlící občany může
vést až ke zvyšování určitého
sociálního napětí. Zdá se,
že bez státní ingerence se bude situace dále
zhoršovat, proto je třeba velmi pečlivě
zvážit všechny důsledky nedocenění
závažnosti problémů, spojených
s bydlením a s dostupností odpovídajícího
bydlení většině obyvatelstva."
Přesně tohoto si musíme být vědomi
při zvažování podoby všech přijímaných
opatření včetně dnešního,
abychom stimulovali výstavbu bytů v dostatečně
širokém demokratickém rozsahu, sociálně
spravedlivým způsobem.
V civilizovaném světě podporuje stát
bytovou politikou své nejchudší. Česká
vláda v předloženém návrhu hypotekárního
úvěrování i dalších opatření
paradoxně zaměřila podporu na své
nejbohatší. Zároveň návrh ulehčuje
bankéřům život nízkým
rizikem na úkor občanů více, než
je - jak jsem předvedl - podle zahraničních
zkušeností nutné. Pokládám proto
za svou povinnost navrhnout:
1. Změnit ve vládním návrhu tisk 1472
v článku I, bod 3, § 15, odst. 1 výraz
"60% ceny" na "70% ceny".
2. Vypustit návrh článku V. odst. 5. Vládní
návrh zde provádí průlom do bankovního
tajemství u klienta banky vedle dříve uvedených
případů i pro Ministerstvo financí.
Zdůvodňuje se to výkonem zákonem stanoveného
dozoru. Dozor se ale vztahuje na činnost banky, ne na její
klienty. Nevidím tedy důvod k navrhovanému
opatření.
3. Podávám sněmovně návrh,
aby po skončení hlasování o pozměňovacích
návrzích k novele zákonů hlasovala
o přijetí doprovodného usnesení, v
němž navrhuji požádat českou vládu,
aby
a) předložila návrh zákona o pojištění
hypotéčních úvěrů se
státní zárukou, aby se tak rozšířil
okruh občanů, kteří budou moci tyto
úvěry využívat;
b) předložila návrh, jak odstranit všechny
legislativní překážky, znemožňující
od počátku ručit hypotéční
úvěr budovanou nemovitostí;
c) spolupůsobila svým vlivem k odstranění
všech překážek, bránících
rychlému vzniku neziskových, obecně prospěšných,
úvěrových a stavebních společenstev
jako důležitým nástrojům výstavby
nájemních bytů pro nižší
příjmové vrstvy občanů.
Prosím, aby se o tomto usnesení hlasovalo po částech.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vorlíčkovi. Paní poslankyně Marvanové
se ptám, zda má pozměňovací
návrh. Ano, má, slovo je její. Připraví
se pan poslanec Radim Špaček.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, ráda bych přednesla tři
pozměňovací návrhy. Všechny se
týkají § 15 ve znění společné
zprávy.
Navrhuji pozměňovací návrh k odst.
3 § 15. Smyslem této změny, která byla
zařazena do znění zákona společnou
zprávou, je to, aby bylo možno ručit nemovitostí
i v případě, že již na nemovitosti
vázne záruka, která je založena úvěrem
poskytnutým stavební spořitelnou. Domnívám
se, že tato myšlenka není úplně
jasně a přesně vyjádřena ve
druhé větě v odst. 3, a proto navrhuji toto
znění. Upozorňuji, že jde jen o legislativní
zpřesnění tak, aby nebylo pochybností,
o jaký záměr šlo.
Navrhuji, aby místo tečky za slovy "omezen"
pokračovala první věta takto: "s výjimkou
zástavního práva k zajištění
úvěru poskytnutého stavební spořitelnou
podle zvláštního zákona".
Můj druhý návrh se týká §
15 odst. 4, což je také znění ve společné
zprávě. I zde navrhuji doplnění na
toto znění: "Nemovitost se nepovažuje
za zatíženou dříve vzniklým zástavním
právem nebo omezením převodu této
nemovitosti, jestliže takto zajištěná
pohledávka třetí osoby zanikne v důsledku
použití hypotečního úvěru
k jejímu splacení." Domnívám
se, že toto zpřesnění je důležité
proto, aby bylo možno nově uzavřeným
hypotečním úvěrem konzumovat pohledávky
zajištěné buďto zástavním
právem nebo také zajištěné omezením
převodu nemovitosti, které vzniklo dříve
před velkou novelou občanského zákoníku.
To je důvod mého druhého pozměňovacího
návrhu.
Jako třetí pozměňovací návrh
navrhuji změnu v § 15 odst. 1. Je to změna
vládního návrhu a zároveň by
se tato změna musela promítnout do odst. 5 §
15. Je to již zde zmíněné procento,
do kterého lze zastavit nemovitost. Domnívám
se, že hranice 60% je skutečně velmi nízká
i s ohledem na to, že do společné zprávy
byl zařazen nově odst. 2, že tedy cenu nemovitosti
si určuje banka. Domnívám se, že banka
za prvé vůbec nemusí využít horní
hranice, která je v tomto zákonu stanovena. A za
druhé, když bude banka určovat tuto cenu pomocí
svého odhadce, domnívám se, že jistě
i ona sama bude postupovat tak, aby záruka byla jistá.
Možná i v určitých případech
cenu nemovitosti odhadne níže, než jaká
je skutečná cena tržní. Proto bych navrhovala,
aby 60% bylo změněno na 70%. I v tom případě
si myslím, že tato záruka bude poměrně
bezpečná, že krytí hypotečních
zástavních listů bude poměrně
bezpečné.
Přednáším tento pozměňovací
návrh z toho důvodu - i když tady už zaznělo
toto procento - že je zapotřebí zároveň
provést změnu v § 15 odst. 5, což zde
nezaznělo.
Ještě jsem se chtěla vyjádřit
závěrem k doprovodnému usnesení, které
navrhl pan poslanec Vorlíček, to je k písm.
b), které navrhl. Také považuji zatím
za chybu našeho právního řádu,
že není možné ručit neexistující
nemovitostí - stručně řečeno.
Problém je jinde, není v předložených
novelách. Je to problém občanského
zákoníku. Domnívám se, že je
správné, aby se přešlo na tradiční
princip, který tady byl za první republiky i dříve,
to je, že stavba a pozemek pod ní stojící
má být v rukou téhož vlastníka.
Proto podporuji přijetí písm. b) doprovodného
usnesení, aby byla zpracována takováto legislativní
změna dodatečně. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Haně Marvanové. Zvu k řečništi
pana poslance Radima Špačka, připraví
se pan poslanec Jozef Wagner.
Poslanec Radim Špaček: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
dámy a pánové, především
mi dovolte nejenom za sebe, ale i za klub ODA velmi vřele
přivítat tento zákon, který je pravda,
že byl dlouho očekáván a domnívám
se, že to bude velmi významný nástroj
přinejmenším v určitém segmentu
v bydlení nebo v trhu s bydlením. Přes všechny
nářky, které tady zazněly z levé
části sněmovny a které jsou do určité
míry opodstatněné, například
to, co uvedla paní poslankyně Marvanová,
že nelze ručit vznikající nemovitostí,
nebo že chybí pojištění hypotečních
úvěrů, domnívám se, že
jasné vymezení podmínek pro hypotekární
úvěry povede především k tomu,
že budou k dispozici dlouhodobé peníze, dlouhodobé
úvěry. Z diskusí s mnoha lidmi, zejména
s majiteli nemovitostí, je zřejmé, že
to je právě to, co na našem trhu chybělo.
Je pravda, že si nemůžeme dělat iluze
o tom, že by hypotéky mohly vyřešit veškeré
problémy, které v oblasti bydlení jsou. K
tomu ostatně ani nejsou určeny. Z definice věci
samé vyplývá, že jsou určeny
pro vlastnickou část bydlení, nikoliv pro
nájemní. Tam je potřeba samozřejmě
volit jiné nástroje, které doposud chybí.
Zejména se domnívám, že je potřeba
uvolnit doposud velmi tuze regulovaný nájemní
segment bydlení, který je regulován jak legislativně,
tak finančně. A to si myslím, že je
pravá příčina nedostatku nájemních
bytů, protože číselně je zjevné,
že 2,6 člověka na jeden byt není zas
až tak špatné číslo, jak to na
první pohled vypadá.
Dovolte mi přejít k samotnému návrhu
zákona, a to ani ne tak k vládnímu návrhu,
jako spíše ke společné zprávě,
kde musím říci, že mě potěšilo,
že banka bude moci určovat cenu tržní
nemovitosti, která bude zastavena, nikoliv podle vyhlášky
platné. Na druhou stranu se zde objevil ve společné
zprávě odstavec, jehož znění
mě zaráží. Mluvím o § 15
odst. 5, který, ať ho čtu jak ho čtu,
podle mě zamezuje kombinaci, o které už zde
také bylo několikrát mluveno, že banky
připravují v bankovní hantýrce kombinaci
produktů, to je stavební spoření a
hypotéky. Domnívám se, že § 15
odst. 5 ve znění společné zprávy
vlastně zamezuje tomu, aby v případě,
že stavebník nemá k dispozici dostatečnou
hotovost, zamezí toto ustanovení možnosti vzít
si kombinaci stavebního spoření a hypotekárního
úvěru.
Zatím mi nikdo tento můj výklad nevyvrátil.
Obávám se, že byť byl třeba ten
odstavec míněn jinak, tak ve výsledném
znění povede k tomu, před čím
se právě snažím varovat. Proto navrhuji,
aby odstavec 5 byl z § 15 vypuštěn. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Radimu Špačkovi. Zvu k řečništi
pana poslance Josefa Wagnera, připraví se pan poslanec
Ota Fejfar.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, klub sociální demokracie předložený
návrh zákona podpoří. Učiníme
tak s tím, že jsme se účastnili jednání
ve výborech a vzali jsme v úvahu, že byly dány
vážné přísliby, že největší
vada, kterou zákon má (že je třeba druhé
nemovitosti, aby se dala stavět nemovitost nová),
bude odstraněna následnými legislativními
kroky. Byl bych rád, kdyby tuto skutečnost místopředseda
vlády a ministr financí explicitně alespoň
ve svém závěrečném slově
potvrdil a kdyby sdělil, v jakých lhůtách
je možno předložit patřičnou velkou
novelu občanského zákoníku, aby bylo
možno považovat záležitost hypoték
za více než za nástroj finančního
trhu, kterým se stává ve chvíli, kdy
přijmeme novelu, která se navrhuje dnes.
My bychom byli rádi, aby velmi brzy vznikl návrh,
který přijde do sněmovny a který umožní,
abychom schválili návrhy, které vytvoří
skutečný prostor pro skutečný trh.
To zatím bohužel v předloženém
návrhu neshledáváme.
Přesto - jak jsem řekl - jej podpoříme,
protože vnímáme, že ten problém
je širší než novelizovaný zákon.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji poslanci
Wagnerovi. Slovo má pan poslanec Ota Fejfar. Připraví
se pan poslanec Josef Ullmann. Je poslední písemně
přihlášený do rozpravy.
Poslanec Ota Fejfar: Vážený pane předsedo,
páni ministři, kolegyně a kolegové,
dovolte mi, abych jen krátce zareagoval na některá
předchozí vystoupení. Pan poslanec Vorlíček
zde velmi kategoricky prohlásil, že tento zákon
směřuje pouze jako podpora bohatých. Je třeba
zde na místě říci, že skutečně
podpoří spíše vyšší
příjmové skupiny obyvatelstva, ale já
bych to nenazval podporou bohatých, ale výzvou bohatým
k tomu, aby učinili investiční rozhodnutí
a řešili svou bytovou problematiku sami s podporou
státu.
Jestliže zde pan poslanec Vorlíček hovořil
o zkušenostech z Kanady, kde je skutečně možno
zaúvěrovat hypotéčním úvěrem
až do výše 95%, je třeba ovšem také
třeba říci, že zmíněná
společnost, která toto poskytuje, je zároveň
pojišťovnou, která si samozřejmě
nechává za toto pojištění úvěru
zaplatit, to znamená, že je to pojistné riziko,
které tato pojišťovna kryje v podstatě
procentem z poskytnutého objemu úvěru. Pojistné
se vypočítává z poskytnutého
objemu úvěru a tudíž fakticky zdražuje
celý úvěr. Avšak možné to
je.
Myslím, že ani u nás nic nebrání
tomu, aby se vytvořil v tomto směru trh, který
obsadí pojišťovny a budou moci pojišťovat
zbytky úvěrů případně
poskytnutých. Navrhované zvýšení
např. na 70% samozřejmě vede ke dvěma
věcem. Na jedné straně zvýší
riziko těchto úvěrů, to znamená,
že fakticky opět banky budou muset příslušným
způsobem vytvářet rezervy na toto riziko,
a tím pádem fakticky zvýšit poskytovaný
úrok z tohoto úvěru.
Na druhé straně, jak již řekla paní
poslankyně Marvanová, to může vést
ke snížení odhadových cen u nemovitostí,
kde banky si budou svým způsobem kompenzovat riziko,
jak to již dnes známe u některých bankovních
domů, které si nechávají zpracovat
na nemovitosti odhady hned tři - jeden podle vyhlášky,
jeden podle tržního ohodnocení a jeden jako
prodej nemovitosti v tísni, což může fakticky
znamenat např. 25% ceny podle vyhlášky. I to
se dnes již reálně děje a je třeba
s tím počítat.
Přitom se domnívám, že dožadovat
se 95% zvýšení takového úvěru
by neznamenalo, že se příliš rozšíří
skupina příjemců, kteří by
byli schopni takovou splátku platit. Někdy se tady
totiž vytváří dojem (nebo se toho alespoň
dožaduje opozice), jako kdyby všichni měli mít
právo koupit si byt a co tedy s těmi chudáky,
kteří na to nebudou mít. Představa,
že někdo s nižšími příjmy
bude schopen splácet milionovou splátku a dávat
10 tis. Kč měsíčně, je nereálná.
Je v podstatě jedno, zda dostane 60% nebo 95%. Prostě
nebude schopen splácet. Je to skutečně tedy
směřováno spíše na vyšší
příjmové kategorie.
Přesto, co jsem zde uvedl, podpořím tento
návrh na zvýšení na 70%, a to z jednoho
prostého důvodu. Rozšíří
se tím manévrovací prostor např. i
pro banky, kde u nákupu starších nemovitostí
si banka v podstatě odhadne nemovitost stejně podle
svého a u nově stavěných nemovitostí
70% rozpočtovaných nákladů na výstavbu
může být dostatečně jistou zárukou.