Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Pane poslanče,
skutečně v této chvíli nevím
- abych vám řekl přesné datum - kdy
vláda předloží novelu občanského
zákoníku.
Pokud jde o připomínky, které se vztahovaly
k tomuto zákonu, myslím, že bylo v průběhu
projednávání ve výborech - pokud je
na mysli záležitost, že by od samého počátku
vzniku stavby měl být dán hypotéční
úvěr na ještě neexistující
stavbu - velmi dobře vysvětleno, že hypotéka
na neexistující majetek nemůže být.
Z definice vyplývá, že může být
pouze na nějaký majetek, který je zapsán.
Přechodnou dobu, která je mezi hypotékou
a stavební klasickou půjčkou, řeší
stavební půjčka od doby, než vznikne.
Náš právní řád podle výkladu
umožňuje, aby hypotéky byly poskytovány
- teď to nemohu říci přesně -
když je to zhruba na jeden metr vystavěno nad zemí.
V tomto momentě může vzniknout hypotéka.
Toto umožňuje náš stávající
právní řád. Pokud jste měl
toto na mysli, tak v tomto smyslu reaguji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
financí. Nevím, jestli mohu dát slovo panu
poslanci Wagnerovi, protože rozprava nebyla otevřena.
Jestli chce pronést pouze faktickou poznámku, dám
mu možnost ji proslovit.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pouze faktickou poznámku. My jsme očekávali,
že pan ministr se zachová k velmi korektnímu
postupu našeho klubu při projednávání
tohoto zákona lépe. Problém je skutečně
jiný, než zde pan ministr říkal. Ve
všech evropských zemích to funguje tak, že
lze poskytnout hypotéční úvěr
na nemovitost, která se staví. Zákony ze
sousedních i jiných evropských zemí
byly zde k dispozici, jsou zde k dispozici a ví se to.
Požádal bych opět pana ministra, aby se na
to ještě jednou podíval. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Wagnerovi, že dodržel rozměr faktické
poznámky.
Budeme se věnovat dalšímu bodu pořadu.
Je to
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1429. K tomuto návrhu nebyla vypracována společná
zpráva výborů, ale zpráva, která
obsahuje jednotlivá stanoviska. Byla vám rozdána
jako sněmovní tisk č. 1627.
Předloženy návrh zákona odůvodní
ministr spravedlnosti pan Jiří Novák. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážené
dámy, vážení pánové, předkládaný
návrh novely přestupkového zákona
je součástí širší aktivity
vlády v trestně bezpečnostní oblasti
směřující k zajišťování
předpokladů pro účinnější
předcházení závažnějším
formám kriminality. Pro splnění uvedeného
záměru je třeba uvolnit dostatečné
síly pro přímý policejní výkon,
ale i pro cílené preventivně bezpečnostní
aktivity.
Jedním z prostředků uvolnění
policejních sil pro tyto žádoucí úkoly
je osvobodit Policii České republiky od nadbytečné
a neúčelné administrativní zátěže
související s plněním úkolů
v trestním a přestupkovém řízení.
Poslední novelou trestního řádu účinnou
od 1. ledna 1994 došlo ke zjednodušení postupu
vyšetřovatelů a policejních orgánů
při prověřování oznámení
o trestném činu. Předložený návrh
novely přestupkového zákona pouze následuje
vzor vytvořený již v trestním řízení.
Návrh zjednodušuje účast Policie České
republiky v počáteční fázi
projednávání přestupků. Těžkopádný
institut objasňování přestupků
je nahrazován formou pružné součinnosti
státních orgánů, obcí a Policie
při oznamování přestupků a
provádění nezbytných úkonů
k zajištění průběhu dalšího
řízení.
Přijetím navrhované novely přestupkového
zákona by měla být Policie zbavena povinnosti
zpracovávat zprávy o výsledcích objasňování
přestupků doplněné o procesní
zpracování všech důkazů získaných
v průběhu objasňování. Tím
se sejme z Policie břemeno časově náročných
činností a získá se tak kapacita pro
plnění závažnějších
policejních úkolů.
Dosavadní úprava široké účasti
Policie při dokazování přestupků
a při navrhování jejich postihu vede v praxi
ke dvěma nedobrým jevům. Především
důkazy jsou prováděny opakovaně. Nejprve
orgány Policie a později znovu správním
orgánem, což je nadbytečné. Přináší
to s sebou zvyšování nákladů,
obtěžování svědků a zatěžování
Policie. Některé správní orgány
a obce rezignují na rozhodování o vině
a trestu a spoléhají na dokazování
a závěry prováděné Policií.
Důsledkem uvedených jevů je faktický
vliv Policie na rozhodování v přestupkovém
řízení, který jí nepřísluší,
ale i omezování práv účastníků
řízení při absenci dotazování
před orgánem státní správy.
Navrhovanou novelou se tyto negativní důsledky omezují.
Příznivým důsledkem přijetí
novely pro efektivnost činnosti Policie by měla
být rovněž skutečnost účelného
sjednocení postupu orgánů Policie České
republiky podle zákona o přestupcích a podle
trestního řádu. V praxi by to znamenalo,
že u vymezených přestupků nebude muset
policista při počátečních úkonech
rozlišovat, zda jde o trestný čin nebo o přestupek,
protože postup bude v podstatě totožný.
Až po dosažení přesnější
právní kvalifikace skutků bude orgán
Policie dále postupovat podle trestního řádu
nebo podle zákona o přestupcích. Úkony
a úřední záznamy do té doby
provedené budou využitelné pro obě formy
řízení.
Navrhovanou novelu zákona o přestupcích provázely
na počátku její přípravy obavy,
že se redukce účasti Policie v přestupkové
agendě projeví zvýšením administrativní
zátěže obecních úřadů
v těchto věcech. Tyto obavy obcí jsou v navrhované
novele eliminovány v ustanoveních o součinnosti
Policie se státními orgány a obcemi.
U přestupků, které jsou v praxi zjišťovány
a odhalovány policií, je zde výslovně
stanovena povinnost policie provést šetření
ke zjištění pachatele přestupku a k
zajištění důkazních prostředků
nezbytných pro pozdější dokazování.
Kromě toho jsou orgány policie ve své působnosti
povinny vždy provést potřebné úkony
na dožádání jiného orgánu.
Vedle racionalizace účasti policie v přestupkovém
řízení, která je hlavním tématem
předkládané novely, obsahuje návrh
rovněž některé změny a doplnění
hmotně právních ustanovení. Zvyšují
se základní sazby pokut za přestupky v zájmu
zachování jejich sankční schopnosti.
Novelou se dále odstraňuje nedostatek sankční
ochrany rozhodujících povinností občanů
vyplývajících z tzv. lustračního
zákona.
Vážené dámy, vážení
pánové, vláda dospěla k závěru
o důvodnosti předkládaného návrhu
a já prosím, aby Poslanecká sněmovna
tento návrh zákona akceptovala. Děkuji za
pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
spravedlnosti Jiřímu Novákovi, a protože
se vytvořila situace ne zcela obvyklá - není
totiž vypracována společná zpráva
výborů - táži se, zda se nechce vyjádřit
zpravodaj garančního výboru pan poslanec
Miloslav Výborný. Má slovo.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
páni ministři, dámy a pánové,
pravdou je, že tisk 1429 projednaly výbory ústavně
právní, branný a bezpečnostní,
výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti Poslanecké sněmovny a výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí.
Když byla dne 11. dubna letošního roku uspořádána
společná schůzka zpravodajů výborů,
zúčastnili se této schůzky zpravodajové
ústavně právního výboru, kterému
byl zmíněný tisk přikázán
jako prvnímu v pořadí, tedy jako garančnímu
výboru, dále branného a bezpečnostního
výboru a výboru petičního, pro lidská
práva a národnosti. Zúčastnění
zpravodajové nedospěli k dohodě o textu společné
zprávy, a protože rozdíly v jejich stanoviscích
a konec konců i ve stanoviscích výborů
byly natolik velké, že je nebylo možné
překlenout, dospěli jsme k závěru,
že jediná správná cesta je dát
nám k dispozici jako sněmovní tisk 1627 zprávu
o projednání vládního návrhu
zákona, jehož přesný text byl citován
v úvodu tohoto bodu pořadu. Doplňuji, že
navrhuji, aby tisk 1429 byl projednán ve znění
usnesení výboru ústavně právního.
To si nepochybně vyžádá hlasování
o tomto mém procedurálním návrhu.
Vznáším tento návrh v podstatě
z toho důvodu, že změny, které učinil
ústavně právní výbor, jsou
proti předloženému tisku minimální.
Jde pouze o návrh na změnu účinnosti
zákona, přičemž samozřejmě
očekávám, že v rámci rozpravy
možno podávat pozměňovací návrhy,
ať už byly nebo nebyly předmětem hlasování
v jednotlivých výborech Poslanecké sněmovny.
Pro tuto chvíli bych, pane předsedo, prosil, zda
by mohlo být hlasováno o mém procedurálním
návrhu, projednávat tisk 1429 ve znění
usnesení ústavně právního výboru.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu předsedovi
ústavně právního výboru, poslanci
Miloslavu Výbornému. Oznamuji vám, že
vás odhlašuji, a zároveň vás
žádám, abyste se znovu zaregistrovali. Budeme
hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance
Výborného na to, aby byl tisk 1429 projednáván
ve zprávě ústavně právního
výboru. 35. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete procedurální návrh poslance
Výborného, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? 35. hlasování
skončilo.
Ze 127 přítomných bylo 102 pro, 1 proti,
24 se hlasování zdrželo. Návrh pana
poslance Výborného na procedurální
postup byl přijat.
Není v tuto chvíli žádná překážka
bránící tomu, abych otevřel rozpravu.
Proto tak činím. Do rozpravy mám písemné
přihlášky. Jako první se přihlásil
pan poslanec Stanislav Kozák s pozměňovacím
návrhem a připraví se pan poslanec Václav
Frank, rovněž s pozměňovacím
návrhem.
Poslanec Stanislav Kozák: Vážený
pane předsedo, páni ministři, kolegyně
a kolegové, vzhledem ke skutečnosti, že v přestupkovém
zákoně chybí adekvátní ustanovení
§ 254 trestního zákona, které se týká
zatajení věcí, dovolte mi, abych předložil
následující pozměňovací
návrh.
Za stávající bod 3 tisku 1429 doplnit nový
bod 4, který zní:
V § 50 odst. 1 písm. b) za slova "cizí
majetek" doplnit slova "nebo si přisvojující
cizí věc nálezem nebo jinak bez přivolení
oprávněné osoby".
Druhý pozměňovací návrh je
téměř technický, a to ve stávajícím
bodu 6 v § 60 odst. 2 zvýšit částku
500 Kč na 1.000 Kč.
Jde de facto o zpřísnění sankce za
úkony, které bych přirovnal k pohrdání
soudem, v tomto případě za pohrdání
správními orgány. Oba dva pozměňovací
návrhy, které jsem přednesl, byly předneseny
v branném a bezpečnostním výboru,
byly přijaty pouze procedurou, která byla popsána
panem Výborným a nedošlo k jejich přijetí
- dejme tomu - do společné zprávy. Tím
takto činím.
Abych byl naprosto otevřený, branný a bezpečnostní
výbor přijal ještě jeden pozměňovací
návrh, který jsem si ovšem neosvojil a nechávám
ostatním členům branného a bezpečnostního
výboru možnost, aby jej mohli podat sami.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Stanislavu Kozákovi a zvu k řečništi
pana poslance Václava Franka. Připraví se
pan poslanec Milan Loukota.
Poslanec Václav Frank: Vážený
pane předsedo, členové vlády, kolegyně
a kolegové, předložený vládní
návrh zákona uvedený pod tiskem 1429 lze
ve své podstatě vzít jako novelu, která
přináší projednávání
přestupků tam, kam patří, to znamená
před místně a věcně příslušné
správní orgány obcí, které
dle mého názoru si až dosud velmi často
zjednodušovaly svoji práci a ve značné
míře zatěžovaly orgány policie.
Lze předpokládat, že navrhovaná novela
konečně donutí i řadu příslušných
obcí ke zřízení komisí pro
projednávání tohoto druhu přestupkové
činnosti, neboť všeobecně víme,
že ne u všech jsou zřízeny, ale domnívám
se, že uložené pořádkové
pokuty jednotlivými stupni státní správy
nemusí být zcela zanedbatelným zdrojem příjmů,
ale především v mnoha případech
bude moci zejména obec řešit přestupek
ve své kompetenci a se znalostí věci.
Pokud novela zákona skutečně přinese
uvolnění některých šetření
i se strany policie a tato bude moci soustředit síly
na potřebnější úseky, lze i v
tomto novelu přijmout. Nicméně mi dovolte
konstatovat i druhou stranu dopadu předkládané
novely, protože i když pan ministr spravedlnosti tuto
věc obhajoval, všichni víme dobře a
je zcela zřejmé, že zajišťování
podkladů mimo těch, které předloží
policie a celkové správní řízení,
si zejména u obcí vyžádá stálý
aktiv velice kvalifikovaných pracovníků,
kteří musí zvládnout právě
ono těžiště projednávání
a prokazování, což se dle novely děje
až v řízení před správním
orgánem.
Jinými slovy lze tedy předpokládat další
nárůst pracovníků v aparátech
příslušných obecních úřadů.
Očekával jsem, že v důvodové
zprávě či ve slově pana ministra se
dozvíme alespoň kvalifikovaně i dopady, mám
na mysli finanční dopady samozřejmě,
do nákladů okresních úřadů,
popřípadě obcí. Přesto mi dovolte
předložit na závěr dva pozměňovací
návrhy.
Za prvé doporučuji z návrhu novely zákona
zcela vypustit z čl. I. bod 3, jinými slovy celý
nově vložený § 21 a). Jako odůvodnění
- domnívám se, že nově vložený
paragraf se zcela vymyká celkové koncepci novely
zákona, neboť věcně souvisí s
tzv. lustračním zákonem. Ten však sám
o sobě, jak je z dosavadní judikatury zřejmé,
má charakter pracovně právního předpisu.
Jeho případné porušení by tedy
mohlo spadat pod neplnění povinnosti vedoucích
pracovníků podle zákoníku práce
a odpovědnost z toho vyplývající je
odpovědností a nemá tedy charakter přestupku.
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 66 odst. 3, kde se doplňuje nové
písm. g), jinými slovy se prodlužuje lhůta
na 60 dnů. Toto nedoporučuji a navrhuji ponechat
stávající lhůtu 30 dnů. Domnívám
se totiž, že prodlužování lhůt
je neúčelné, neboť v zájmu efektivnosti
postihu a jeho širšího výchovného
působení je žádoucí spáchané
přestupky řešit a postihovat urychleně.
To je všechno k pozměňovacím návrhům.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Václavu Frankovi. Slovo má pan poslanec Milan Loukota,
připraví se pan poslanec Vladimír Řezáč.
Poslanec Milan Loukota: Pane předsedo, dámy
a pánové, poslanecký klub Sdružení
pro republiku - Republikánské strany Československa
vítá vládní návrh zákona,
který je obsažen v tisku 1429. Obzvláště
pak vítáme bod tři v čl. I. týkající
se § 21 a), kde se jedná o zavedení sankce
vůči tomu, kdo se dopustí porušení
povinnosti stanovené pro výkon některých
funkcí zákonem 451/1991 Sb., který je na
veřejnosti známý jako lustrační
zákon, ve znění nálezu Ústavního
soudu ČSFR ze dne 26. 11. 1992, uvedené v částce
116/1992 Sb. K tomuto bodu směřuje i můj
pozměňovací návrh, ve kterém
navrhuji přitvrzení sankce proti přestupníkům
tohoto zákona.
Proto navrhuji v čl. I. bod tři § 21 a) sněmovního
tisku 1429 zvýšit částku 50 000 Kč
na 100 000 Kč.
Taktéž další novelizace, týkající
se součinnosti státních orgánů,
orgánů policie a obce jsou dle našeho názoru
přínosné, neboť směřují
ke zkvalitnění a urychlení vyřizování
agendy přestupků a správního řízení
v této věci. Proto náš poslanecký
klub SPR-RSč podporuje a bude hlasovat pro přijetí
vládního návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 200/1992 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů, kterým
se mění zákon ČNR č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon
č. 528/1990 Sb., devizový zákon, ve znění
pozdějších předpisů - sněmovní
tisky 14291627. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Loukotovi, zvu k řečništi pana poslance Vladimíra
Řezáče. Připraví se paní
poslankyně Milada Kadlecová, je poslední
písemně přihlášená do
rozpravy.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, můj návrh je čistě
procedurální povahy. Navrhuji, aby po skončení
rozpravy byl tento bod přerušen do příští
květnové schůze Poslanecké sněmovny,
a to ze dvou důvodů. Jednak vládni návrh
postrádá konkrétní úvahu o
nárocích na státní rozpočet
této úpravy a je to vysvětleno tím,
že předpoklad možného růstu nákladů
okresních úřadů a obcí na řízení
o přestupcích nelze spolehlivě kvantifikovat.
Domnívám se, že by vláda toto odůvodnění
měla přece jenom rámcově kvantifikovat
a uvést také nároky na státní
rozpočet, které si tato úprava vyžádá,
neboť nepochybně nároky na personální
vybavení okresních úřadů a
dalších orgánů, příslušných
k projednávání přestupků nastanou.
Jde o to, aby tato agenda byla zajištěna i poté,
co bude mít Policie České republiky uvolněné
ruce především pro boj s trestnou činností.
Za druhé se domnívám, že pro takový
postup je druhý logický důvod daný
tím, že v odůvodnění návrhu
je uvedeno, že vlastně novela zákona o přestupcích
je obdobou reformních kroků, učiněných
v trestním řízení a jde o účelné
sjednocení postupu orgánů policie podle zákona
o přestupcích a podle trestního řádu.
Podle nejnovějších informací z organizačního
výboru vláda již předložila velkou
novelu trestního řádu společně
s velkou novelou trestního zákona a dalších
souvisejících předpisů. Domnívám
se, že i tato novela zákona o přestupcích
patří k tomuto velkému tzv. balíku
trestně právních předpisů a
event. i předpisů o protiprávních
jednáních menšího stupně nebezpečnosti
pro společnost a logicky by obě novely měly
mít účinnost danou stejným dnem. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vladimíru Řezáčovi. Zaznamenal jsem
jeho procedurální návrh a dám o něm
hlasovat, jakmile skončí rozprava. Do ní
je přihlášena zatím jako poslední
paní poslankyně Milada Kadlecová. Má
slovo.
Poslankyně Milada Kadlecová: Vážený
pane předsedo, páni ministři, kolegyně
a kolegové, podávám pozměňovací
návrh, který jsem dávala již na branném
a bezpečnostním výboru a tento výbor
můj návrh schválil. Jedná se o pozměňovací
návrh, který máte ve zprávě
č. 1627, je to fousek první. V čl. I. v bodu
tři § 21 a) odst. 2 vložit za slovo "pokuta"
slovo "od 30 000".
Je to pozměňovací návrh, který
se týká § 21 a), který ve svém
druhém článku stanovuje, že za přestupek
podle odst. 1 lze uložit pokutu do 50 000 korun. Není
zde stanovena spodní hranice, od které by mohly
být pokuty dávány. Mohlo by se totiž
stát, že tato spodní hranice by se mohla pohybovat
od sta, dvouset korun. Domnívám se, že je to
povinnost stanovená pro výkon některých
funkcí, to znamená, že tyto funkce jsou svojí
pravomocí jistě nemalé, svým vlivem
nemalé a rozhodně i finančně lukrativní.
Jestliže dojde k porušení zákona buď
zapřením, nebo podvodem získání
této funkce, spodní hranice pokuty 30 000 je jistě
správná. Prosím, abyste tento můj
pozměňovací návrh přijali.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Kadlecové, hlásí se pan poslanec
Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, na
rozdíl od vás ostatních jsem v tomto oboru
pracoval 16 let. S podivem jsem si tedy vyslechl zprávu
pana ministra, který konstatoval, že ať obce
postupovaly tak či onak, postupovaly vždycky špatně,
protože buď prováděly důkazy opakovaně,
to je po výsleších u policie a nebo rezignovaly
na rozhodování tím, že převzaly
důkazy, které jim shromáždila policie.
Mám za to, že ani jeden ani druhý není
správně podán, není správně
řečeno, že v prvním případě,
jestliže vezmu zákon o Policii, šlo o podání
vysvětlení a důkazem se to stalo až
provedením tohoto důkazu před správním
orgánem buď přečtením listiny,
to je protokolu, nebo záznamu o vysvětlení,
nebo výslechem svědka, ale v žádném
případě obce tím nerezignovaly na
rozhodování. Mě tady zaráží
jedna věc. Jde o jediný výkon státní
správy, který je prováděn i na nejmenších
obcích. Argumentuje se tu novelou trestního zákona,
trestního řádu. Zde je třeba si uvědomit,
že tam jde o řízení prováděné
profesionály, zatímco tady, hlavně na menších
obcích, to budou provádět laici a řízení
může mít dalekosáhlé důsledky
ve věcech jak občanskoprávních tak
jiných.
Dále mám za to, že v některých
ustanoveních novela zákona není přesná,
nemluví např. o příslušném
orgánu a dokonce se zde opakuje pravopisná chyba,
která byla v původní novele zákona
č. 200, kde bylo místo "v řízení
o přestupku" nebo "při objasňování
přestupku" uvedeno množné číslo.
Zde se místo "řízení o přestupku"
používá výraz "řízení
o přestupcích".
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Stodůlkovi. Protože nevidím žádné
další přihlášky do rozpravy, uzavírám
rozpravu a dám hlasovat o procedurálním návrhu
pana poslance Řezáče. Předtím
vás všechny odhlásím a žádám
o novou registraci, doufám, že dnes už poslední.
Pan poslanec Rezáč z důvodů, které
vysvětlil, podal procedurální návrh,
aby bylo projednávání tohoto bodu přerušeno
až do květnové schůze Poslanecké
sněmovny.
36. hlasování na této schůzi. Kdo
podporujete procedurální návrh pana poslance
Řezáče, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo. Ze 137 přítomných
bylo 55 pro, 62 proti, 18 se zdrželo, 2 nehlasovali. Návrh
nebyl přijat.
Nyní se táži pana ministra spravedlnosti Jiřího
Nováka, zda si přeje pronést závěrečné
slovo k rozpravě. Ano. Pane ministře, máte
slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, pan poslanec Kozák podal dva pozměňovací
návrhy. S oběma návrhy jako předkladatel
souhlasím.
Pan poslanec Frank navrhl v čl. I vypustit bod 3, tedy
ustanovení, kterým se zavádí sankce
za porušení zákona č. 451/1991 Sb.,
tzv. lustračního zákona. Já si naopak
myslím, že je třeba takové ustanovení
dát jako součást přestupkového
zákona, protože onen tzv. lustrační
zákon byl přece jen normou svým způsobem
kulhající, pokud zde nebyla příslušná
zákonná sankce za jeho porušení.
Pokud jde o jeho návrh na zkrácení lhůty
z navrhovaných 60 dnů u ustanovení §
66 odst. 3, domnívám se, že lhůta 60
dnů je přiměřená a neměla
by být zkracována na lhůtu 30 dnů,
která se nám jeví v tomto případě
nepřiměřeně krátká.
Pan poslanec Loukota za poslanecký klub SRP-RSČ
navrhl zvýšení sankce u čl. I bod 3
na 100 tis. Kč z navrhovaných 50 tis. Kč.
Za předkladatele se domnívám, že takováto
výše sankce neodpovídá typové
nebezpečnosti navrhovaného přestupku a domníváme
se, že přiměřenou se naopak jeví
částka navržená, tedy částka
do 50 tis. Kč.
Paní poslankyně Kadlecová navrhla upravit
sankci za přestupek tak, aby bylo možno uložit
pokutu v rozmezí 30 až 50 tis. Kč. Domnívám
se, že tento návrh není vhodné akceptovat,
protože se tím narušuje konstrukce ukládání
sankcí za přestupky, která je používána
zákonem o přestupcích. Dosud je výše
pokuty, kterou lze za přestupek uložit, vymezena v
zákoně jen stanovením horní hranice
této sazby. Takto stanovená konstrukce umožňuje,
aby správní orgán mohl ve smyslu zákona
o přestupcích přihlédnout při
určení druhu sankce a její výměry
k závaznosti přestupku, to znamená zejména
ke způsobu jeho spáchání, k následkům
a okolnostem, za nichž byl spáchán, k míře
zavinění, k pohnutkám a osobě pachatele.
Pan poslanec Stodůlka nevznesl žádný
pozměňovací návrh.
Já si myslím, že jsem neřekl ve svém
úvodním slově, že obce postupovaly špatně.
Myslím, že poslanci pochopili hlavní smysl
tohoto návrhu zákona - zamezit, aby docházelo
ke zcela zbytečnému dublování činnosti
policie a činnosti správních orgánů.
Jedinou hlavní ambicí tohoto návrhu zákona
je, dostat - stručně řečeno - policisty
v pořádkové službě od psacích
stolů tam kam patří, to je na ulici.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
spravedlnosti Jiřímu Novákovi. Právo
závěrečného slova má samozřejmě
i pan poslanec Výborný, který tu vystupuje
na místě společného zpravodaje. Prosím
vás, pane poslanče, abyste podle možnosti zároveň
na závěr svého vystoupení předložil
pozměňovací návrhy Poslanecké
sněmovně k hlasování.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, já se domnívám,
že zkrátím celou proceduru tím, že
nebudu předkládat svoji souhrnnou závěrečnou
zprávu, ale předčítal bych jednotlivé
pozměňovací návrhy, jak vzešly
z vystoupení šesti poslanců v debatě.
K těmto návrhům vždy řeknu své
stanovisko. Doufám, že s tím takto souhlasíte.
Předseda PSP Milan Uhde: Já myslím,
že souhlas je, alespoň nevidím žádné
bouřlivé projevy nesouhlasu. Budeme tedy pokračovat
tak, jak jste řekl.
Poslanec Miloslav Výborný: Konstatuji, že
jako první v rozpravě vystoupil pan poslanec Kozák.
Předložil dva návrhy. První návrh
se týká doplnění nového bodu
v čl. I, který by novelizoval § 50 odst. 1
písm. b) zákona o přestupcích tak,
že za slova "cizí majetek" by se připojila
slova "nebo si přisvojí cizí věc
nálezem nebo jinak bez přivolení oprávněné
osoby". Jde o návrh, který podpořil
ministr spravedlnosti. Tento návrh podpořil svým
usnesením také branný a bezpečnostní
výbor. Já připojuji své souhlasné
stanovisko.
Předseda PSP Milan Uhde:
37. hlasování se bude týkat pozměňovacího návrhu
pana poslance Stanislava Kozáka.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? 37. hlasování
skončilo.
Ze 153 přítomných bylo 136 pro, 2 proti,
12 se zdrželo, 3 nehlasovali. Návrh byl přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Kozák
ve svém druhém pozměňovacím
návrhu, k němuž stanovisko branně bezpečnostního
výboru i stanovisko ministra spravedlnosti je obdobně
souhlasné jako k prvnímu návrhu a v tom druhém
návrhu poslanec Kozák doporučuje, aby článek
I, bod 6 tj. nové znění § 60, bylo v
odst. 2 upraveno tak, že částka 500 Kč
v závěru tohoto druhého odstavce by byla
změněna na slova "1000 Kč". Doporučuji
přijmout tento pozměňovací návrh.
Předseda PSP Milan Uhde:
38. hlasování na této schůzi. Kdo podporujete druhý pozměňovací
návrh poslance Stanislava Kozáka, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 38.
hlasování skončilo.
Ze 155 přítomných bylo 135 pro, 1 proti,
16 se zdrželo, 3 nehlasovali. Návrh byl přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Frank
předložil rovněž dva návrhy. Jeho
první návrh směřuje k vypuštění
bodu 3 z čl. I navrhovaného zákona, tj. vypustit
nově navrhovaný § 21 A s nadpisem "přestupky
proti předpisům, kterými se stanoví
některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí". Nesouhlasím
s tímto návrhem. Upozorňuji, že také
pan ministr vyjádřil své nesouhlasné
stanovisko.
Předseda PSP Milan Uhde:
39. hlasování se týká prvního pozměňovacího
návrhu poslance Václava Franka. Kdo jej podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Ze 159 přítomných 32 pro, 93 proti, 30 se
zdrželo, 4 nehlasovali. Návrh nebyl přijat.