Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Otovi Fejfarovi. Zvu k řečništi pana poslance
Josefa Ullmanna a poté se chystám rozpravu zavřít,
pokud nebudou další přihlášky.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, dovolte mi několik poznámek na dané
téma. Je skutečně pravdou, že výše
částky, která se poskytuje na hypotéční
úvěr v různých zemích, je vyšší
než předpokládá tento zákon.
I mně se zdá dosti nízká, ale má
to ty aspekty, které už byly zmíněny.
Nebudu to opakovat. Nemyslím si totiž, že je
to podstatné.
Podstatná je jiná věc, a tou je cena pořizovaného
bytu. To tady nebylo řečeno. Na cestě, z
níž čerpal pan kolega Vorlícek, jsme
se dozvěděli (mohli jsme se o tom přesvědčovat
v pravidelném televizním vysílání,
kde se na jednom kanálu uváděly permanentně
celý den ceny nemovitostí), že cena bytu se
pohybuje přibližně v rozmezí 3 až
4 ročních příjmů rodiny, zatímco
u nás ji lze odhadnout v rozmezí 10 až 30 ročních
příjmů rodiny. Toto je základní
problém, protože cenu je samozřejmě
nutno uhradit. V tom je jádro pudla.
Samozřejmě jsem se zabýval jako stavař
i tím, proč tomu tak je. Má to celou řadu
důvodů. Nechci je všechny rozebírat.
Mimo jiné je to vysoká neefektivnost způsobu
výstavby bytů u nás. Domnívám
se, že tam je možno ještě hodně a
hodně ušetřit. Je to prostě velké
téma, na kterém začínáme stavět
první kamínek mozaiky.
Je to velké téma, stejně tak jako otázka
ručení neexistující stavbou. V bytové
výstavbě v oblasti, ve které jsme byli, je
možné říci, že rovněž
se neposkytuje ručení neexistující
stavbou. Tam se prostě již existující
stavba kupuje na hypotéční úvěr.
Ručení neexistující stavbou je svým
způsobem velkým rizikem a velkým problémem,
protože stavba, která je zahájena, zdaleka
nemusí být dokončena, mohou být vyčerpány
prostředky a nemusí zůstat žádná
podstata nebo jen velmi malá podstata pro ručení.
I toto je možno řešit jiným způsobem
a já myslím, že je nezbytné řešit
to jiným způsobem.
Pak tu zůstává další záležitost,
kterou budeme, podle mého názoru, jednou muset řešit,
a to je otázka cen nemovitostí, otázka cen
pozemků, otázka cenových map. V zemích,
které jsme navštívili, považují
za samozřejmé, že se tyto ceny uvádějí
přímo ze zákona povinně do katastru
a že tato informace je informací veřejnou.
Potom je možno, aby se příslušný
uchazeč o nemovitost či pozemek snadno zorientoval,
ve které oblasti a v jaké míře si
co může dovolit. Ale to úplně nejpodstatnější
- a potom zkusme počítat, až řeknu tento
údaj - je, že v těchto zemích se neposkytne
hypoteční úvěr, pokud splátka
hypotečního úvěru sečtena se
splátkami ostatních úvěrů rodiny
přesáhne třetinu příjmu této
rodiny. Vezměme si naši příjmovou hladinu
a zjistíme, že bavíme-li se o tom, zda má
být 70% půjčeno nebo 60% nebo 80% asi není
tím základním problémem, před
kterým momentálně stojíme.
Pokud se týká pojištění hypotečních
úvěrů, domnívám se, že
je to nesmírně dobrý institut a že bez
něho to skoro nejde, ale už bych si nedovolil tvrdit,
že to musí být se státním ručením,
a že to musí být jednoznačně
státem. V Kanadě to je státní pojišťovna,
která tak činí, ve Spojených státech
to jsou pojišťovny soukromé, které tak
činí. Prostě je to veliké téma,
které asi nevyřešíme v tomto prvním
kroku. Asi těch kroků budeme muset učinit
ještě celou řadu, abychom se dobrali nějakého
uspokojivého výsledku. Proto se osobně domnívám,
že bychom neměli do vládní předlohy
zásadně razantně zasahovat, ale přiznám
se, že pro těch 70% budu hlasovat také. Děkuji
vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ullmannovi a uzavírám rozpravu, protože se
už nikdo do ní nepřihlásil. (Námitky
ze sálu.)
Ano, demagogicky jsem přesunul první část
věty. Měla začínat "Protože
se nikdo nehlásí". Uznávám svůj
pokus o lstivé zakončení rozpravy a dávám
panu poslanci Machovi příležitost, aby v rozpravě
pokračoval. Prosím, zvažte své přihlášky,
abychom mohli spět k racionálnímu konci beze
lsti a otevřeně.
Poslanec Karel Mach: Děkuji, vážený
pane předsedo. Já jsem se nepřihlásil
písemně, takže je to trochu má vina.
Už vás nebudu dlouho zdržovat, vážení
páni kolegové, vážený pane ministře,
přičinil bych několik poznámek k této
předloze, možná právě proto,
abyste si všichni uvědomili, jak důležitá
norma to je, i když se zdá, že v tuto chvíli
nikoliv.
Původně jsem nechtěl vůbec vystoupit
v rozpravě už proto, že jsou rozhodně
v této sněmovně povolanější,
kteří by se měli vyjádřit.
Už při projednávání této
předlohy ve výboru zemědělském,
jehož jsem členem, jsem vznášel určité
pochybnosti o účinnosti této novely a vazbě
na zajištění toho hlavního, čili
na systém hypotečního financování
investic. Po zevrubném promyšlení diskusí
s odborníky a ujasnění si toho, co je smyslem
této předlohy - a pan ministr to ve své řeči
v závěru řekl - že vlastně legitimní
získávání dlouhodobých zdrojů
pro poskytování úvěrů, které
zajišťují jako jeden z pilířů
zejména investiční financování
nemovitostí. Hypotekální úvěry
jsou jedním ze základních standardních
úvěrových, a to zejména dlouhodobých,
zdrojů toků financí a svým nižším
úrokem zásadně financování
investic do nemovitostí ovlivňují.
Má to však ještě jeden aspekt, který
si dovolím připomenout, a snad pouze zmínit.
To nastínění spočívá
v obrácení pozornosti poslanců a pánů
ministrů k tomu, že je nutné především
mít nemovitosti k zástavě likvidní,
které při dospělosti záruky zaručují
uhrazení záruky a tím jistoty těm,
kteří vloží své finance do hypotečních
zástavních listů, což je základní
předpoklad funkce systému. Tyto nemovitosti jsou
v naší republice, a to stejně v celé
střední Evropě, zejména pozemky, a
to zejména zemědělský půdní
fond. Pro rozvoj vznikajících zemědělských
farem nebo lépe podnikatelských subjektů
v zemědělství, jejich stabilitu, a to nejen
jejich, je nezbytné v brzké době přijmout
zásadní rozhodnutí, a to takové, jak
budeme privatizovat zhruba půl miliónu hektarů
půdy, tedy nemovitostí, které jsou jako hypoteční
zástava jedněmi z nejvhodnějších
nemovitostí. Proč? Pozemek nelze odvézt ani
zcizit ani ho zničit, kdežto hodnota stavby je sice
trvalá, ale ne tak zcela, nebo ne tak trvalá v čase.
To jen pro obrácení vaší pozornosti.
Tato novela je prvním z kamenů, jak řekl
správně kolega Ullmann, a je to jen umožnění
toho, abychom to mohli legitimně činit a to ostatní
je práce dál. Má to vazbu do občanského
zákoníku, do katastrálního zákona
a je to práce na několik let. Také nepochybně
bude ten zákon ještě mnohokrát novelizován,
upravován, přizpůsobován apod.
Jen ještě jednu zmínku. Diskuse, která
tu probíhala o zástavbě neexistující
stavbou nebo projektem, ani v tuto chvíli není možná,
protože se musíme vrátit k zásadě
superficio solo cedis (??), což znamená právo
stavby. To nám nutně chybí a já jsem
dokonce měl takovou touhu nějak začít
to činit, ale je to tak obtížná materie,
že nechme ten první krok. Tím bych chtěl
poprosit o podporu tohoto zákona, aby byl schválen,
aby to mohlo prostě běžet.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Machovi. Teď bych dal příležitost faktické
poznámce poslance Svatomíra Recmana.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
chtěl bych jen reagovat na paní kolegyni Marvanovou,
že požadavek na těch 70% zazněl z mých
úst a že tam nezazněly následující
změny. Chtěl bych ji ubezpečit, že zazněly.
Zejména jsem vzpomenul ze společné zprávy
§ 15 nový odst. 5, kde se to dopočítává
do 70%. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Recmanovi. Viděl jsem zdviženou ruku pana společného
zpravodaje. Až po uzavření rozpravy jako závěrečné
slovo. Tak tedy teď vážně, do rozpravy
se nikdo nehlásí, a proto ji uzavírám.
Závěrečné slovo má především
právo mít pan místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník a
poté společný zpravodaj.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedo,
chtěli jsme požádat o 10 minut na zpracování
připomínek.
Předseda PSP Milan Uhde: Já se stejně
chystám udělat přestávku. Uděláme
ji tedy teď. Vyhlašuji 20 minut přestávku
a budeme pokračovat v 17,15 hodin. Prosím o přesnost
a dochvilnost. Děkuji.
(Jednání přerušeno v 16.56 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 17.23 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, zahajuji přerušené jednání.
Poprosím pana místopředsedu vlády
a ministra financí Ivana Kočárníka
o závěrečné slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dovolte mi, abych
hned v úvodu svého závěrečného
slova vám všem poděkoval za pozornost, kterou
jste věnovali předloženým novelám
zákonů.
V rozpravě zazněla celá řada pozměňovacích
návrhů a rovněž jeden dotaz. Začal
bych tím dotazem. Pan poslanec Recman se ptal, zda úprava
hypotečních úvěrů je v souladu
se směrnicemi Evropské unie. Ano. Chci ujistit,
že je v souladu s těmito směrnicemi. Pan poslance
Recman čerpal zřejmě i z článku
v Ekonomu, který jsem shodou okolností měl
na stole v momentu, kdy se projednával tento zákon.
Doufám, že autoři, paní Marie Friedmanová
a pan Michal Tomášek souhlasili s citováním
jejich názorů v tomto článku.
Řada pozměňovacích návrhů
se dotýkala zvýšení procenta, kde ve
vládním návrhu je 60% jištění.
Byly dávány návrhy, sedmdesát, osmdesát.
Vyměňovaly se tady názory i na vyšší
procenta.
K tomuto bych chtěl říci, že v ekonomii
platí vždycky, že je něco za něco.
Nic není prostě zadarmo. Takže na jedné
straně je bezpečnost hypotečních zástavních
listů. My bychom měli mít na mysli toho,
kdo bude hypoteční zástavní listy
nakupovat, kdo bude poskytovat dlouhodobé zdroje, nikoli
pouze příjemce těch dlouhodobých hypotečních
úvěrů. Pro toho, kdo bude poskytovat, je
velmi důležitá informace o tom, jakou míru
rizika na sebe banka, která emituje hypoteční
zástavní listy, bere. Samozřejmě,
že platí, že bere-li vyšší míru
rizika, tím je hypoteční zástavní
list pro investora, který dodává a nakupuje
tyto hypoteční zástavní listy, tento
cenný papír méně bezpečný.
To je jeden prvek, který nesmíme nikdy ztratit ze
zřetele.
Mohlo by se přihodit, že tyto hypoteční
zástavní listy nebudou právě pro velkou
rizikovost, pokud bychom k tomu zákonem dotlačili
banky, že nebudou přijímány. To je jeden
prvek.
Druhý prvek je ten, že banky samozřejmě,
pokud k tomu budou donuceny, tak si toto zpravidla promítnou
do úroků. Článek, který jsem
tady citoval při odpovědi panu poslanci Recmanovi,
m.j. také uvádí, je to velmi známý
efekt, kdy samozřejmě s vyšší mírou
rizika se úvěr stane dražší.
Nabádám sněmovnu k tomu, aby měla
při hlasování o míře rizika,
které bude přijato, na paměti oba tyto faktory,
tzn. jak bezpečnost hypotečních zástavních
listů pro toho, kdo je bude nakupovat, tak i možný
dopad s vyšším rizikem do ceny úvěru,
tzn. zdražení. Čili celá tato snaha
by mohla být kontraproduktivní. Já ji z těchto
dvou základních důvodů nedoporučuji.
Pan poslanec Vorlíček kromě procenta navrhoval
i vypuštění Ministerstva financí, jako
orgánu, který má za jistých okolností
možnost částečně prolomit bankovní
tajemství. K tomu bych chtěl říci,
že nejde o prolomení bankovního tajemství
v celém rozsahu, ale pouze v rozsahu, který je dán
zvláštními zákony. Neumím si
představit, že bychom poskytovali státní
příspěvek na stavební spoření,
aniž bychom měli možnost zkontrolovat podklady,
které jdou od stavebních spořitelen; jména
účastníků spoření atd.
Tady jistý průlom do bankovního tajemství
být musí. Není ale globální,
je pouze ve vymezeném případě, který
se týká, řekl bych, státní
podpory u stavebního spoření, a potom u emisí
hypotečních zástavních listů,
což je zase dáno obecnou úpravou povinnosti
dozoru Ministerstva financí nad kapitálovým
trhem, a tudíž nad povolováním emisí
cenných papírů. Tudíž, nedoporučuji
toto z návrhu zákona vypustit.
Paní poslankyně Marvanová dala několik
pozměňovacích návrhů, z nichž
kromě toho procenta, jsou to návrhy vylepšující,
i legislativně, předložené novely zákonů.
Možná, že tam ještě v jednom případě
pan společný zpravodaj vyzve k zpřesnění
z hlediska češtiny. Jinak s pozměňovacími
návrhy souhlasím.
Chtěl bych poděkovat současně i panu
poslanci Ullmannovi a Fejfarovi za určité vysvětlení
některých prvků fungování hypoték
a fungování celých mechanismů včetně
vyhodnocení zahraničních zkušeností,
protože myslím, že velmi názorně
demonstrovali to, že je vždy něco za něco,
že není jen jednosměrná ulice. To je
myslím všechno.
Vláda bude samozřejmě velice bedlivě
sledovat fungování institutu hypoték, hypotečních
úvěrů, hypotečních zástavních
listů. Bude připravena případně
navrhnout nějaké další změny.
Totéž se týká i pojištění.
Rovněž tak pojištění v celé
sféře hypoték je za určitou cenu.
Rovněž pokud bychom trvali na tom, že všechno
musí být pojištěno, a pokud by tuto
pojistku neměl platit jednoznačně stát,
tak se to promítne rovněž do ceny úvěrových
hypotečních operací. To je vše.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji vám,
pane místopředsedo vlády, svěřuji
slovo panu společnému zpravodajovi, který
by měl kromě závěrečného
zhodnocení předložit jednotlivé pozměňovací
návrhy sněmovně k hlasování.
Poslanec Tomáš Ježek: Děkuji pane
předsedo za slovo.
Vážení kolegové, v rozpravě k
tomuto zákonu vystoupilo osm poslanců, z nichž
čtyři předložili pozměňovací
návrhy.
Rád bych se vyjádřil k problému, který
tu byl několikrát vznesen, a to je posunutí
hranice ze 60% výš. Chtěl bych říci,
že se tu tradičně projevilo typicky české
myšlení, které se vždycky a okamžitě
v takovýchto případech staví do pozice
dlužníka. Přál bych si, aby, když
už se nemůžeme přesunout na stranu věřitele,
abychom alespoň zůstali uprostřed, protože
celý vtip hypotečního financování
spočívá v tom, že začínáme
prodejem hypotečních zástavních listů
a tímto prodejem si banky obstarají zdroje na to,
aby vůbec mohly začít někomu peníze
půjčovat. Nákup hypotečních
zástavních listů se bude dít ze strany
těch, kteří vůbec nikdy v životě
ani nemají v úmyslu stavět, nemají
se stavěním nic společného a nechtějí
mít nic společného, chtějí
prostě jen vědět, že hypoteční
zástavní listy jsou kryté. Perfektnost krytí
je právě dána šedesátiprocentní
hranicí. Jakmile hranice bude zvýšena, krytí
se zhorší a hypoteční zástavní
listy budou muset být prodávány na větší
úrok a tudíž celá ta věc se zdraží,
a toho, co jsme chtěli, vlastně nedosáhneme.
Vtip hypotečního úvěrování
je právě v láci nakoupených prostředků.
Aby této láce bylo dosaženo, krytí musí
být co nejjistější, to jest 60%.
Ti, kteří navrhovali možnosti vyššího
čerpání úvěrů ze šedesáti
výše, tak se postavili sice na stranu dlužníka,
ale de facto nedosáhnou toho, čeho chtěli.
To jen na úvod k nejvážnějším
pozměňovacím návrhům, které
zde padly.
Jako první vystoupil pan poslanec Recman, který
právě v § 15, v bodě 3. navrhl zvýšení
hranice 60% ve variantě a) na 80%. Navrhuji, abychom dali
hlasovat o prvním pozměňovacím návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde: Nejprve bych vás
odhlásil a požádám vás o novou
registraci. Poté dám ve 25. hlasování
hlasovat o pozměňovacím návrhu pana
poslance Recmana z 60% na 80%.
Poslanec Tomáš Ježek: Podotýkám,
pane předsedo, že se rozumí včetně
všech navazujících úprav.
Předseda PSP Milan Uhde: Rozumí se samosebou
včetně všech úprav, které z takového
kroku vyplývají, bude-li schválen. Jde o
25. hlasování.
Kdo podporujete návrh pana poslance Recmana, stiskněte
prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
25. hlasování skončilo.
Ze 155 přítomných bylo 47 pro, 68 proti,
40 se zdrželo. Návrh nebyl přijat. Prosím,
pane společný zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Druhý návrh
pana kolegy Recmana je analogický, pouze s tím rozdílem,
že místo 80% navrhoval 70%. Připomínám,
že pan ministr financí i já jsme proti tomuto
návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde: 26. hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete další pozměňovací
návrh pana poslance Recmana, stiskněte prosím
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
skončilo.
Ze 157 přítomných bylo 90 pro, 37 proti,
30 se zdrželo. Návrh byl přijat.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako druhý
vystoupil v rozpravě pan poslanec Vorlíček,
který jako první návrh přednesl zvýšení
limitu na 75% ceny. Vzhledem k tomu, že jsme právě
odhlasovali 70%, myslím, že tento návrh je
už bezpředmětný.
Jako druhý návrh navrhl vypustit v článku
V, bod 5, který se týká práva Ministerstva
financí dostávat určité informace
od bank - považoval to za prolomení bankovního
tajemství. Slyšeli jsme, že pan ministr financí
s tím nesouhlasil, já také ne.
Předseda PSP Milan Uhde: 27. hlasování
rozhodne o tomto pozměňovacím návrhu
poslance Vorlíčka.
Kdo podporujete návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? 27. hlasování
skončilo.
Ze 160 přítomných bylo 45 pro, 87 proti,
28 se zdrželo. Návrh nebyl přijat. Prosím,
pane společný zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedo,
pan kolega Vorlíček poté přednesl
návrh na doprovodné usnesení. Mám
za to, že o tomto návrhu bychom měli dát
hlasovat až poté, co bude hlasováno o zákonu
jako celku, neboť je to doprovodné usnesení.
Nechal bych to až na konec.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme postupovat analogicky
podle předchozího bodu. Doufám, že je
společný souhlas sněmovny. Prosím,
pane společný zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako třetí
vystoupila paní kolegyně Marvanová, která
přednesla dva návrhy, které se týkají
§ 15, odst. 3, kde navrhla za slovem "omezen",
kde je tečka, vypustit další větu a
pokračovat slovy "s výjimkou zástavního
práva k zajištění úvěru
poskytnutého stavební spořitelnou podle zvláštního
zákona".
Po poradě i s paní kolegyní Marvanovou ji
prosím, zda by nebyla tak laskava a gramaticky neupravila
návrh do podoby poněkud pozměněné.
Poslankyně Hana Marvanová: Vzhledem k tomu,
že ta věta už je dost dlouhá, navrhla
bych vložení vedlejší věty - skutečně
je to úprava jen z hlediska českého jazyka:
"s výjimkou zástavního práva,
kterým je zajištěn úvěr poskytnutý
stavební spořitelnou podle zvláštního
zákona".
Poslanec Tomáš Ježek: Děkuji. Pan
ministr financí i já s tímto návrhem
souhlasíme.
Předseda PSP Milan Uhde: 28. hlasování
se týká návrhu paní poslankyně
Marvanové.
Kdo s ním souhlasí, ať to dá najevo
stisknutím tlačítka a zvednutím ruky.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
28. hlasování skončilo.
Ze 164 přítomných bylo 155 pro, nikdo proti,
7 se zdrželo, 2 nehlasovali. Návrh byl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: Druhý návrh
paní kolegyně Marvanové se týkal rovněž
§ 15, ale odstavce 4, kde se navrhuje za slovy "zástavním
právem" vložit text "nebo omezení
převodu této nemovitosti, jestliže takto zajištěná
pohledávka třetí osoby zanikne v důsledku
použití hypotečního úvěru
k jejímu splácení". Pan ministr financí
souhlasí, já také.
Předseda PSP Milan Uhde: 29. hlasování
se týká dalšího pozměňovacího
návrhu poslankyně Marvanové.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? 29. hlasování
skončilo.
164 přítomných, z toho 155 pro, nikdo proti,
6 se zdrželo, 3 nehlasovali. Návrh byl rovněž
přijat. Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Tomáš Ježek: O třetím
návrhu paní kolegyně Marvanové již
nemá smysl hlasovat, neboť byl přijat při
hlasování o návrhu pana kolegy Recmana.
Jako další vystoupil pan poslanec Špaček,
který navrhnul ve společné zprávě
v 15 vypustit odstavec 5. Pan ministr financí ani já
s tímto návrhem nesouhlasíme.
Předseda PSP Milan Uhde: 30. hlasování
rozhodne o osudu pozměňovacího návrhu
poslance Radima Špačka.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? 30. hlasování
skončilo.
163 přítomných, z toho 36 pro, 35 proti,
88 se zdrželo, 4 nehlasovali. Návrh nebyl přijat.
Pane společný zpravodaji, prosím.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedo,
v další rozpravě vystoupili poslanci, kteří
žádné pozměňovací návrhy
nepřednesli, takže tím jsou vyčerpány
všechny pozměňovací návrhy a
je možné dát hlasovat o návrhu zákona
jako celku.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme tedy hlasovat o
celém vládním návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb.,
o bankách, ve znění pozdějších
předpisů, podle sněmovního tisku 1472,
ve znění společné zprávy výborů
Poslanecké sněmovny, podle sněmovního
tisku 1626 a schválených pozměňovacích
návrhů. 31. hlasování na této
schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 31.
hlasování skončilo.
Ze 166 přítomných bylo 147 pro, 6 proti,
11 se zdrželo, 2 nehlasovali. Návrh byl přijat.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a ministru financí Ivanu Kočárníkovi,
panu společnému zpravodajovi poslanci Tomáši
Ježkovi. Pokud chce pan společný zpravodaj
ještě něco říci, má příležitost.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedo,
připomínám, že ještě musíme
dát hlasovat o doprovodném usnesení.
Předseda PSP Milan Uhde: Doporučoval bych,
abyste jej přečetl.
Poslanec Tomáš Ježek: Pan poslanec Vorlíček
přednesl návrh na doprovodné usnesení
a žádal nás, abychom hlasovali odděleně
o jednotlivých částech tohoto návrhu.
Části jsou tři. Doprovodné usnesení
by znělo takto: Poslanecká sněmovna žádá
vládu České republiky, aby:
1) Předložila Poslanecké sněmovně
návrh zákona o pojištění hypotečních
úvěrů se státní zárukou,
aby se tak rozšířil okruh občanů,
kteří budou moci tyto úvěry využívat.
Pan ministr financí ani já toto usnesení
nedoporučujeme.
Předseda PSP Milan Uhde: Hlasujeme tedy o první
části návrhu doprovodného usnesení,
jak jej předložil pan poslanec Vorlíček.
32. hlasování o této první části
rozhodne.
Kdo ji podporuje, ať stiskne tlačítko a zvedne
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
32. hlasování skončilo.
Ze 167 přítomných 55 pro, 54 proti, 56 se
zdrželo, 2 nehlasovali. První část usnesení
nebyla přijata. Pane společný zpravodaji,
předložte druhou část.
Poslanec Tomáš Ježek: 2) Poslanecká
sněmovna žádá vládu České
republiky, aby předložila Poslanecké sněmovně
návrh, jak odstranit všechny legislativní překážky
znemožňující od počátku
ručit hypoteční úvěr budovanou
nemovitostí. Pan ministr financí nesouhlasí,
já také ne.
Předseda PSP Milan Uhde: 33. hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete druhou část návrhu poslance
Vorlíčka, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? 33. hlasování
skončilo.
Ze 166 přítomných 71 pro, 38 proti, 52 se
zdrželo, 5 nehlasovalo. Ani tato část usnesení
nebyla přijata. Pane společný zpravodaji,
prosím předložte třetí část.
Poslanec Tomáš Ježek: Poslanecká
sněmovna žádá vládu České
republiky, aby spolupůsobila svým vlivem k odstranění
všech překážek bránících
rychlému vzniku neziskových, obecně prospěšných
úvěrových a stavebních společenstev
jako důležitých nástrojů výstavby
nájemních bytů pro nižší
příjmové vrstvy občanů. Pan
ministr financí nesouhlasí, já také
ne.
Předseda PSP Milan Uhde: 34. hlasování
rozhodne o třetí části usnesení
navrženého panem poslancem Vorlíčkem.
Kdo podporujete tuto část usnesení, stiskněte
prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
34. hlasování skončilo.
168 přítomných - z toho 63 pro, 47 proti,
49 se zdrželo, 9 nehlasovalo. Ani tato část
návrhu usnesení nebyla přijata.
Děkuji panu společnému zpravodaji za pomoc
i stran tohoto návrhu usnesení. Hlásí
se předseda klubu ČSSD pan poslanec Gross a samozřejmě
se mu dostane příležitosti, aby promluvil.
Poslanec Stanislav Gross: Pane předsedající,
páni ministři, dámy a pánové,
chtěl bych se jen v této fázi pozeptat pana
ministra Kočárníka, jestli na otázky,
které kladli poslanci našeho poslaneckého klubu,
neodpověděl záměrně, nebo jestli
tento dluh vnímá a odpoví v nějaké
dohledné době. Jednalo se o otázky, kdy vláda
předloží novelu občanského zákoníku.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan místopředseda
vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník
odpoví.