Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Všechny vás odhlašuji a prosím o novou
prezentaci.
Táží se, dámy a pánové,
kdo souhlasí s procedurálním návrhem
pana poslance Pavla Kuličky, aby bod "Odpovědi
na interpelace" byl v tuto chvíli přerušen
a jeho projednání bylo dokončeno jako závěrečný
bod 31. schůze Poslanecké sněmovny.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 125
a ptám se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Hlasováni skončilo výsledkem 66 pro, 30 proti,
25 se zdrželo. Konstatuji, že sněmovna vyhověla
procedurálnímu návrhu pana poslance Kuličky.
Mám zde poznámku, že ověřovatelé
vyhlásí výsledky 3. kola volby člena
výboru Fondu dětí a mládeže.
Žádám pana poslance Roberta Koláře,
aby zprávu přednesl.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych vás seznámil s výsledkem tajného
hlasování při volbě člena výboru
Fondu dětí a mládeže. Jednalo se o druhou
volbu, třetí kolo. K volbě bylo ověřovateli
převzato 200 hlasovacích lístků, z
toho bylo vydáno 118 hlasovacích lístků,
odevzdáno bylo 96 platných hlasovacích lístků
a 21 neplatných. 1 hlasovací lístek nebyl
odevzdán. Pro navržené kandidáty byly
hlasy odevzdány takto:
pro pana Jana Jílka bylo odevzdáno 42 platných
hlasů, pro pana Jiřího Ponikelského
bylo odevzdáno 19 platných hlasů.
Ani v tomto kole nebyl do funkce člena výboru Fondu
dětí a mládeže nikdo zvolen, takže
další volba může proběhnout na
základě nově sestavené kandidátní
listiny.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kolářovi. Dámy a pánové,
nyní jsme v situaci, která by mohla budit dojem,
že nás mírně zaskočí,
protože dalším bodem by měl být
návrh Státního závěrečného
účtu. Předpokládám že
pan ministr Kočárník je připraven
nejspíše ve svém úřadu a jak
dostane zprávu tak... Je zde v budově, takže
prosím, aby pan ministr Kočárník byl
informován, že dalším bodem, který
budeme projednávat - výborně. Můžeme
se pustit do bodu č. 21, kterým je
Vláda nám předložila návrh Státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1994 a nejvyšší kontrolní
úřad České republiky zpracoval podle
§ 5 zákona o Nejvyšším kontrolním
úřadu k tomuto návrhu stanovisko. Součástí
návrhu Státního závěrečného
účtu je i návrh vlády na usnesení
Poslanecké sněmovny. Prosím o klid.
Projednávání tohoto bodu se může
v souladu s § 8 odst. zákona 4 o Nejvyšším
kontrolním úřadu zúčastnit
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu,
tedy pan doktor Voleník. Prosím, aby pan doktor
Voleník byl neprodleně informován, že
začíná projednávání
tohoto bodu, aby - jak mu to okolnosti dovolí - se mohl
zúčastnit. Předložený vládní
návrh Státního závěrečného
účtu, který jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1692 odůvodní místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dámy a pánové, vláda
České republiky na své schůzi 19.
dubna projednala návrh Státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1994 a
současně mě pověřila, abych
výsledky rozpočtového hospodaření
za minulý rok odůvodnil v orgánech parlamentu.
Je samozřejmé, že tyto výsledky nelze
hodnotit izolovaně od hodnocení vývoje ekonomiky
jako celku, se kterým jsou úzce spjaty. Dovolte
mi, abych se v první části svého vystoupení
zabýval především vývojem naší
ekonomiky v roce 1994. Myslím, že není třeba
zdůrazňovat, že analýzami tohoto vývoje
se zabývá vláda průběžně
celý rok, že parlament je o něm každé
čtvrtletí informován v rámci zpráv
o plnění státního rozpočtu,
přičemž samostatné analýzy měnového
vývoje mu předkládá Česká
národní banka.
V prvé řadě chci říci, že
po všestranném posouzení hodnotí vláda
ekonomický vývoj v roce 1994 jako úspěšný.
Vychází přitom zejména z těchto
skutečností:
Za prvé. Rok 1994 je prvním rokem od počátku
procesu transformace, kdy byl dosažen prokazatelný
pozitivní růst ekonomiky.
Za druhé. Tento růst se opíral o růst
produkce v hlavních odvětvích hospodářství
s výjimkou zemědělství, přičemž
novým rysem je zásadní obrat k nominálnímu
i reálném u růstu produktivity práce.
Za třetí. Podařilo se udržet růst
spotřebitelských cen v předpokládaných
mezích, a to na nejnižší úrovni
od roku 1990.
Za čtvrté. Došlo v roce 1994 i k mírnému
zvýšení počtu ekonomicky aktivních
osob.
Za páté. Zrychlil se růst reálných
příjmů obyvatelstva.
Za šesté. Běžný účet
platební bilance v konvertibilních a nekonvertibilních
měnách byl souhrnně vyrovnaný. Kapitálový
účet platební bilance skončil přebytkem,
přičemž výrazně vzrostl i stav
devizových rezerv.
Za sedmé. Zvýšil se podíl nestátního
sektoru na hrubém domácím produktu i na produkci
hlavních odvětví vlivem praktického
ukončení procesu privatizace, jeho druhou vlnou.
Za osmé. V neposlední řadě byly i
v rozpočtovém hospodaření dosažený
dobré výsledky.
Je zřejmé, že ve srovnání s předchozím
obdobím byly lepší výsledky dosaženy
i vlivem nastoupení vzestupné fáze konjunkturálního
cyklu ve světové ekonomice včetně
vyspělých států, s nimiž realizujeme
největší část obratu zahraničního
obchodu. Je však nespornou skutečností, že
proces transformace ekonomiky, v jehož průběhu
došlo k zásadním systémovým změnám,
ke změnám institucionálním a ke změnám
ve struktuře vlastnických forem, nese své
ovoce v podobě zvýšení výkonů
ekonomiky a výsledky z roku 1994 to zřetelně
dokumentují. Dovolte mi, abych se některými
z nich podrobně zabýval.
Za nejvýznamnější považuje vláda
ten fakt, že poprvé od počátku transformace
byl zaznamenán jednoznačný růst hrubého
domácího produktu o 2,6%, tedy prakticky shodně
s růstem uvažovaným při vypracování
rozpočtu. Důležité v této souvislosti
je, že růst byl založen především
na růstu domácí poptávky. Motorem
oživení domácí poptávky bylo
zvýšení tempa růstu spotřeby
domácností z 1,5% v roce 1993 na 5,3% v roce 1994,
dále potom obnovení investiční aktivity,
které se projevilo zvýšením tvorby fixního
kapitálu o 4,4%. Pokles reálné spotřeby
je v souladu s dlouhodobým záměrem vlády
omezovat státní zásahy do ekonomiky. Ekonomické
oživení se prosadilo prakticky ve všech národohospodářských
odvětvích kromě zemědělství.
Průmyslový output se ve srovnání s
rokem 1993 zvýšil o 2,1%, produkce stavebnictví
o 7,5%, maloobchodní prodej o 5,5%.
Rozhodující v tomto směru byl výrazný
zlom v reálné produktivitě práce kdy
po poklesu v minulých letech došlo v průmyslu
k jejímu růstu o 5,1% a ve stavebnictví o
6,7%. Cenový vývoj byl i v roce 1994 v zásadě
klidný, pouze s dílčími výkyvy
zejména v potravinářských komoditách.
Míra inflace se v roce 1994 snížila na 10%,
byla tedy nejnižší od počátku transformace
a byla v rámci vládou předpokládaného
intervalu.
Poprvé od roku 1990 došlo v souvislosti se vzrůstem
ekonomického výkonu i k mírnému zvýšení
zaměstnanosti, a to o cca 40 000 osob. Počet nezaměstnaných
se v průměru pohyboval kolem 172 000 osob a koncem
roku dosáhl počtu 166 000 osob. Míra nezaměstnanosti
v průběhu roku stagnovala a koncem prosince činila
3,2%.
Úspěšný vývoj zahraničních
vztahů v roce 1994 vyjadřuje přebytek běžného
účtu platební bilance v konvertibilních
měnách, který činil 300 mil USD, byl
tedy zhruba na stejné úrovni jako v roce 1993. Naopak
běžný účet v nekonvertibilních
měnách skončil schodkem zhruba ve stejném
rozsahu. Důsledkem předstihu tempa růstu
dovozu před vývozem bylo záporné saldo
obchodní bilance ve výši 12,5 mld korun. Proti
roku 1993 se vývoz zvýšil o 6,9%, přičemž
toto nižší tempo bylo ovlivněno snížením
vývozu na Slovensko o 18,9%. Dovoz vzrostl o 13,1%, zatímco
dovoz ze Slovenska se od 8,2% rovněž snížil.
Chci zdůraznit, že pokračuje dále reorientace
obchodních vztahů na trhy vyspělých
zemí. Podíl obratu s těmito zeměmi
na našem zahraničně obchodním obratu
vzrostl z 57,4% v roce 1993 na 62,3%. Dále se zlepšily
směnné relace, přičemž tento
pozitivní trend trvá již druhý rok.
Vláda považuje za velmi pozitivní, že
od konce roku 1990, tedy již 53 měsíců,
je směnný kurz české koruny stabilní.
Úspěchy v transformaci i ekonomické výsledky
se projevily i ve vzrůstajícím zájmu
zahraničních investorů o českou ekonomiku.
Pokračoval příliv zahraničních
přímých i portfoliových investic.
Saldo přímých investic dosáhlo 840
mil. amerických dolarů, saldo portfoliových
investic 820 mil. amerických dolarů. Přebytek
kapitálového účtu platební
bilance ve volných měnách byl vyšší
než 2 mld. amerických dolarů. Bylo to sice
poněkud méně než v roce 1993, přičemž
tento pokles vyplývá ze splátek zahraničních
úvěrů, především z předčasného
splacení zbývající částky
úvěru poskytnutého Mezinárodním
měnovým fondem. Česká republika se
tak stala z dlužnické země Mezinárodního
měnového fondu, jako první transformující
se ekonomika, zemí věřitelskou.
Výsledkem celkového aktiva platební bilance
bylo podstatné zvýšení devizových
rezerv. Ke konci roku 1994 bylo dosaženo nejvyšší
úrovně devizových rezerv od počátku
ekonomické transformace, a to přes již zmíněné
splátky zahraničních půjček.
Celkové devizové rezervy bankovní soustavy
vzrostly z 6,2 mld. amerických dolarů na začátku
roku 1994 na téměř 9 mld. amerických
dolarů. Z toho devizové rezervy České
národní banky představovaly 6,2 mld. amerických
dolarů.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, to, že vláda hodnotí
ekonomický vývoj v roce 1994 jako úspěšný
neznamená, že by si nebyla vědoma problémů
a možných rizik budoucího vývoje.
Nejprve několik poznámek na téma stále
diskutované problematiky nesplacených závazků
podniků, nebo-li platební neschopnosti. Za loňský
rok se nominální úroveň těchto
závazků snížila podle našich analýz
zhruba o 4%. Reálná úroveň se tedy
snížila téměř o jednu pětinu,
vezmeme-li v úvahu zvýšení hrubého
domácího produktu v běžných cenách.
O zlepšující se finanční situaci
podnikatelských subjektů svědčí,
kromě zvýšení zisku, především
podstatný růst vlastních disponibilních
zdrojů nefinančních organizací.
V roce 1994 došlo i k určité změně
v chování tohoto sektoru, když struktura jeho
vkladů u peněžních ústavů
se posunula směrem k dlouhodobějším,
a to při celkovém růstu těchto vkladů.
Ve stejném směru, tedy od krátkodobějších
k dlouhodobějším, se posunuly i půjčky.
Obojí hovoří o narůstajícím
stupni vyjasněnosti podnikatelských záměrů
a rostoucím sklonu k investování.
K dalšímu ozdravění finanční
situace podnikatelských subjektů by měla
přispět opatření, která vláda
předložila parlamentu v rámci návrhů
novel daňových zákonů a zákona
o rezervách.
Neustálým rizikem, který vláda nemůže
pustit ze zřetele, jsou inflační vlivy. Vyplývají
zejména z přílivu zahraničního
kapitálu a z růstu příjmů tuzemských
subjektů a projevují se tlakem na růst peněžní
zásoby. Především dynamizující
příliv zahraničního kapitálu,
kterého jsme nyní svědky, klade značné
nároky na měnové nástroje České
národní banky.
Vláda bedlivě sleduje mzdový vývoj.
l když v minulém období v zásadě
nebyl mzdový vývoj faktorem inflačního
vývoje, existuje v této oblasti riziko, které
nelze podceňovat. l když mzdová regulace trvá,
byla proti předchozímu stavu výrazně
zmírněna. Analýzy vlivu této změny
na chování podnikatelských subjektů
budou jedním z podkladů pro rozhodování
vlády o dalším postupu v této oblasti.
Se vzrůstající pozorností sleduje
vláda vývoj i v oblasti zahraničních
obchodních vztahů. Přechod do záporného
salda obchodní bilance od května loňského
roku a pokračování této tendence i
v letošním roce se stal tématem mnoha diskusí.
K tomu chci poznamenat, že nejde o vývoj, který
by vláda neočekávala.
Vysoká dynamika našeho dovozu totiž zákonitě
provází nástup ekonomického oživení,
souvisí i s postupným zpevňováním
reálného kurzu koruny, vlivem rozdílné
dynamiky domácí i zahraniční inflace,
což ve svém důsledku zlevňuje dovozy.
Absorbční schopnost dovozu u konsolidované
tržní ekonomiky se odhaduje okolo dvojnásobku
ekonomického růstu. V našich podmínkách,
kdy adaptace všech ekonomických subjektů na
tržní podmínky ještě nedosáhla
odpovídajícího stupně, je tato absorbční
schopnost daleko vyšší. Souvisí to se
změnou struktury poptávky v celé společnosti
a s tím určitým hladem po modernějších
technologiích a spotřebním zboží.
Chci vás ujistit že vláda nepodceňuje
rizika v této oblasti a bude bedlivě sledovat a
analyzovat tento vývoj.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, s příznivým hodnocením
vývoje ekonomiky v uplynulém roce koresponduje i
hodnocení rozpočtového hospodaření.
Podrobnou analýzu plnění státního
rozpočtu, zhodnocení dosažených výsledků
a zdůvodnění odchylek od rozpočtu
schváleného sněmovnou, máte před
sebou v obsažném materiálu, který vám
předložila vláda. Dovolte mi proto, abych se
ve svém vystoupení zaměřil pouze na
rozhodující oblasti hospodaření a
na závěry, které z hodnocení vyplývají.
Rozpočtová politika vlády na rok 1994 byla
formulována jako konzistentní součást
strategických záměrů v této
oblasti pro období do roku 2000, kde byly vytyčeny
tři hlavní úkoly:
1. Postupně snižovat podíl výdajů
veřejných rozpočtů na hrubém
domácím produktu jako výraz postupného
omezování vlivu státu na ekonomiku.
2. Postupně snižovat daňové břemeno,
tím podíl na hrubém domácím
produktu a tím zvyšovat míru svobody všech
subjektů.
3. Oba předchozí úkoly realizovat synchronně
tak, aby byla zajištěna vyrovnanost rozpočtového
hospodaření jako důležitý předpoklad
makroekonomicky stabilizovaného vývoje, směřujícího
k omezení inflačních tlaků a nezvyšování
státního dluhu.
Ze státního závěrečného
účtu je zřejmé, že úkoly
vytyčené v těchto oblastech pro rok 1994
byly splněny.
Podíl výdajů veřejných rozpočtů
na hrubém domácím produktu v roce 1994 činil
44,6%, to znamená, že došlo k jeho poklesu o
jeden procentní bod.
Podíl daňových příjmů
na hrubém domácím produktu dosáhl
27,3% a byl o 1,3 procentního bodu nižší
než v roce 1993.
Hospodaření státního rozpočtu
vykázalo přebytek ve výši 10,4 mld.
Kč. Běžné hospodaření
místních rozpočtů skončilo
schodkem vyšším než 1 mld. Kč.
Celkové hospodaření veřejných
rozpočtů bylo tedy přebytkové ve výši
9,3 mld. Kč, což představuje téměř
1% poměru k hrubému domácímu produktu.
Státní dluh České republiky se snížil
ze 158,8 mld. Kč na konci roku 1993 na 157,2 mld. Kč
na konci roku 1994, což v relativním vyjádření
představuje 15,2% podílu na hrubém domácím
produktu.
Po těchto globálních charakteristikách,
které svědčí o tom, že základní
záměry rozpočtové politiky v roce
1994 byly splněny, bych chtěl vaši pozornost
obrátit k některým konkrétním
údajům a zaměřit se i na některé
odchylky od předpokládaného vývoje
rozpočtu.
Celkové příjmy státního rozpočtu
za rok 1994 dosáhly výše 390,5 miliardy Kč
a ve srovnání s upraveným rozpočtem
byly překročeny o 1,3%. Výdaje státního
rozpočtu byly čerpány ve výši
380,1 miliardy Kč, tj. na 98,6%. Z toho zároveň
plyne, že dosažený rozpočtový přebytek
vznikl zhruba z poloviny překročením příjmů
a z poloviny v důsledku nižších výdajů.
K překročení rozpočtovaných
příjmů došlo při odchylkách
od jejich předpokládané struktury. Daňové
příjmy zaostaly za rozpočtem v rozsahu větším
než 7 miliard Kč. Naopak vyšší bylo
inkaso pojistného o téměř 10 miliard
Kč a rovněž tak inkaso nedaňových
příjmů, včetně splátek
z poskytnutých vládních úvěrů
o 2,4 miliardy Kč. K těmto odchylkám chci
uvést několik poznámek.
Obecně platí, že podmínky pro odhady
příjmové strany rozpočtu na rok 1994
byly samy o sobě značně složité,
což se týká především daní.
l když šlo o druhý rok působení
nového daňového systému, byly v době
vypracování návrhu státního
rozpočtu, tj. v září 1993, k dispozici
údaje pouze za část roku, přičemž
do daňových příjmů bylo nutno
zahrnout předpokládané, ale v té době
parlamentem neodsouhlasené návrhy novel daňových
zákonů. Neexistence delších časových
řad neumožnila v té době opírat
se o podrobnější analýzy růzností
jednotlivých daní vzhledem k vývoji produktu.
V neposlední řadě nebyl dostatečně
ověřen ani vliv technických otázek
správy daní, zejména pak různých
termínů placení jednotlivých daní,
respektive záloh, a to i vzhledem k výši daňové
povinnosti.
Za těchto podmínek mínusovou odchylku v daňových
příjmech, která činí ve státním
rozpočtu 3%, lze považovat za velmi přesnou
míru odhadu celkových daňových příjmů.
V rámci souhrnu daňových příjmů
došlo přitom k relativně větším
odchylkám u některých daní. Inkaso
daně z přidané hodnoty bylo nižší
o 8,6 miliardy Kč a daně z příjmů
právnických osob o zhruba 8,5 miliardy Kč.
Současně bylo vyšší inkaso spotřebních
daní o více než 4 miliardy Kč.
V této souvislosti chci poznamenat, a je to uvedeno i ve
zprávě k závěrečnému
účtu, že odchylky u uvedených daní
byly v roce 1994 výrazně nižší
než v roce 1993. Přes uvedené odchylky se podařilo
realizovat jeden ze záměrů daňové
politiky, a to je zvýšení podílu nepřímých
daní na celkových daňových příjmech.
Pokud jde o vyšší inkaso pojistného na
sociální zabezpečení, a obdobně
se to týká i inkasa daně z příjmů
fyzických osob, které je součástí
příjmů místních rozpočtů,
je jejich společným rysem úzká vazba
na vývoj mezd. Příjmy domácností
z mezd se v minulém roce zvýšily zhruba o 19%,
to je rychleji, než se původně předpokládalo.
Kromě toho zde působil i vliv poklesu nezaměstnanosti,
takže dynamika těchto příjmů
byla vysoká. Skutečné čerpání
výdajů bylo přitom o 5,2 miliardy Kč
nižší než předpokládal rozpočet
na rok 1994. Týkalo se to především
výdajů rozpočtových organizací,
které zůstaly nevyčerpány v rozsahu
zhruba 2,5 miliardy Kč, a rovněž výdajů
představujících transfery domácnostem.
V této souvislosti chci připomenout, že v souladu
s příslušnými ustanoveními zákona
268/94 Sb., o státním rozpočtu na rok 1995,
se předpokládá převést nevyčerpané
věcné výdaje v rozpočtových
organizacích, dále potom neinvestiční
dotace do agrokomplexu, nevyčerpané investiční
dotace podniků, investiční dotace podniků
v celkové výši zhruba 565 milionů Kč
do financování v letošním roce, jak
je uplatněno i v příslušných
částech předloženého návrhu
usnesení Poslanecké sněmovny.
Přesto, že předpokládané rozpočtové
výdaje nebyly jako celek vynaloženy, lze říci,
že záměry výdajové rozpočtové
politiky se podařilo realizovat. Rozpočet zajistil
krytí zákonných nároků obyvatelstva,
vyplývajících ze systém u sociálního
zabezpečení. Celkový objem vyplacených
dávek dosáhl částky 123,8 miliardy
Kč, což ve srovnání s rokem 1993 představuje
zvýšení o více než 21 miliard Kč,
resp. o 20,7%. Přitom důchody činily více
než 84 miliardy Kč a vzrostly více než
o 14%. Dále potom přídavky na děti
13,6 miliardy Kč, meziroční zvýšení
28,2%. V obou těchto položkách se projevil
vliv úprav příslušných zákonů,
přijatých v závěru roku 1993 a v průběhu
roku 1994. Obdobně tomu bylo i u rodičovského
příspěvku, jehož výplata v roce
1994 činila více než 5 miliard Kč, a
peněžité pomoci v mateřství 1,7
miliardy Kč.
Za znepokojivý bych označil růst výdajů
na nemocenské. Částka 13,6 miliardy Kč,
vyplacená v roce 1994, je téměř o
4 miliardy Kč, resp. o více než 40% vyšší
než v roce 1993. Jistě zde působilo zvýšení
hranice průměrné denní hrubé
mzdy, ze které se stanoví nemocenské, ze
190 na 270 Kč od počátku roku 1994. Jde však
o to, že spolu s tím výrazně vzrostlo
procento pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz
na úroveň téměř 6%. Chci jen
připomenout, že v roce 1990 toto procento činilo
4,8%.
Pokud bychom k výdajům státního rozpočtu
na výplatu dávek sociálního zabezpečení
připočetli další složky tzv. transferů
pro obyvatelstvo, to je státní vyrovnávací
příspěvek, výdaje na politiku zaměstnanosti,
potom celkový objem těchto transferů činil
téměř 137 miliard Kč, což představovalo
36% výdajů státního rozpočtu
a meziroční přírůstek těchto
výdajů byl 16%. Je výrazně vyšší
než meziroční přírůstek
celkových výdajů státního rozpočtu,
který činil 6,5%.
Tyto údaje myslím svědčí o
tom, že zajištění výdajů
do sociální oblasti je věnována v
rozpočtové politice vlády náležitá
pozornost.
Další oblastí, o které bych se chtěl
jmenovitě zmínit, jsou výdaje na investice
financované ze státního rozpočtu.
Jednou z tezí kritiků hospodářské
politiky vlády jsou totiž tvrzení o nedostatečné
podpoře rozvoje ekonomiky prostřednictvím
této formy. Aniž bych chtěl vést z tohoto
místa diskusi na uvedené téma, chci pouze
konstatovat ve státním závěrečném
účtu uvedený fakt, že výdaje
na investice byly v roce 1994 vyšší o 7 miliard
Kč, resp. o 26,7% vyšší než v roce
1993 a že jejich podíl na celkových výdajích
rozpočtu stoupl ze 7,4 na 8,8%.
Přitom z celkové částky, tj. 33,5
mld. korun, bylo použito 2,5 mld. na výstavbu dálnic,
3,5 mld. korun na silniční stavby, 3,3 mld. korun
na výstavbu a technickou obnovu nemocnic a léčebných
zařízení a 3,6 mld. korun na investice ve
školství.
Kromě již zmíněné částky
33 mld. korun bylo v rámci dotací poskytnutých
ze státního rozpočtu do rozpočtů
okresů a obcí uvolněno dalších
téměř 7 mld. korun na investice, jmenovitě
na modernizace nemocnic - 1,5 mld., na vodohospodářské
stavby a čistírny odpadních vod 1,6 mld.
korun, na tzv. ekomiliardu více než 1 mld. korun a
na výstavbu pražského metra rovněž
1,1 mld. korun.
V této souvislosti chci uvést, že vláda
v rámci svých pravomocí daných rozpočtovými
pravidly v listopadu minulého roku pružně využila
očekávaných úspor v neinvestičních
výdajích na urychlení výstavby na
rozestavěných stavbách v rozsahu větším
než 1,5 mld. korun. Chci rovněž připomenout
výrazný podíl a angažovanost komise
pro investice ve zdravotnictví, která pracuje jako
orgán výboru parlamentu pro sociální
politiku a zdravotnictví.
Z toho, co jsem uvedl, je tedy zřejmé, že jak
vláda, tak i parlament věnují otázkám
investičních výdajů rozpočtu
mimořádnou pozornost.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, významnou součástí
rozpočtového hospodaření jsou i rozpočty
obcí a okresních úřadů. V roce
1994 bylo jejich prostřednictvím realizováno
více než 24% celkových výdajů
veřejných rozpočtů, což souvisí
s poměrně velkým rozsahem jejich zřizovatelských
funkcí. Poté, co v roce 1993 byla výrazně
zvýšena finanční soběstačnost
místních rozpočtů a návazně
snížena závislost na dotacích ze státního
rozpočtu, se i v roce 1994 hospodaření místních
rozpočtů dynamicky rozvíjelo. Svědčí
o tom meziroční zvýšení jejich
příjmů o téměř 22%,
což je výrazně vyšší tempo,
než bylo zaznamenáno ve státním rozpočtu.
Ponechání výnosů přímých
daní, tj. daně z příjmu fyzických
osob a daně z nemovitostí, v rozpočtech okresních
úřadů a obcí znamenalo podstatné
posílení jejich vlastní příjmové
základny. Výnos daňových příjmů
dosáhl v roce 1994 celkem 53,2 mld. korun. Ve srovnání
s rozpočtem byly tyto příjmy překročeny
o více než 14 mld. korun a proti roku 1993 vzrostly
o více než 17 mld. korun. Vyšší bylo
i plnění nedaňových příjmů,
zejména zásluhou příjmů z pronájmu
obecního majetku, vyšších příjmů
z bytového hospodářství a různých
poplatků.
Rozpočtové hospodaření místních
rozpočtů v uplynulém roce bylo výrazně
ovlivněno i využitím mimorozpočtových
zdrojů, zejména přijatých půjček,
úvěrů a příjmů z emise
komunálních obligací, které v souhrnu
činily více než 10 mld. korun. V důsledku
toho se zároveň zvýšila zadluženost
obcí a měst na částku 13,1 mld. korun
koncem roku 1994. Otázkám vývoje zadlužení
měst a obcí bude třeba věnovat v zásadě
stejnou pozornost jako výši státního
dluhu.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, v zájmu uceleného pohledu
na hospodaření státu bych se chtěl
rovněž zmínit o vývoji státních
finančních aktiv a pasiv v České republice.
Na rozdíl od vývoje za rok 1993 došlo v roce
1994 ke snížení věřitelského
salda státních finančních aktiv a
pasiv v rozsahu zhruba 11 mld. korun. Toto snížení
věřitelské pozice státu se netýká
peněžních prostředků státu
na účtech u České národní
banky, nýbrž výlučně pohledávek
a závazků státu vůči zahraničí.
Dominující vliv tohoto snížení
jsou kursové rozdíly spočívající
v poklesu kursu dolaru, ve kterém je podstatná část
těchto aktiv denominována.
Vývoj clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou, postupná likvidace věřitelské
clearingové pozice, vznik a narůstání
clearingové zadluženosti České republiky
vedly od července 1994 k soustavnému překračování
mezního úvěru. Z mechanismu clearingového
zúčtování však vyplývá,
že nejde o nějaký dodatečný výdaj
zatěžující rozpočet, neboť
šlo o použití prostředků, které
již před tím fungovaly jako zdroj státu.
Vyrovnání překročení mezního
úvěru souběžně tedy snižuje
státní pasiva i státní aktiva.
Naše současné clearingové závazky
vůči Slovenské republice zahrnuté
ve státních finančních pasivech jsou
tedy kryty státními finančními aktivy
vzniklými ze stejného titulu.
Na straně finančních pasiv se po vyloučení
korunově kryté clearingové zadluženosti
vůči Slovensku projevila i v roce 1994 vládní
politika stabilizace státního dluhu. Jak již
bylo řečeno, stav státního dluhu se
snížil ze 158,8 mld. korun na 157,2 mld. korun a jeho
podíl na hrubém domácím produktu poklesl
ze 17,5% ke konci roku 1993 na 15,2% ke konci roku 1994. Pokračující
sekuritizací státního dluhu došlo v
roce 1994 k přeměně přímých
závazků státu do formy státních
dluhopisů v rozsahu 15,5 mld. korun, z čehož
11,8 mld. korun se týkalo vnitřního státního
dluhu. Transformací na levnější státní
dluhopisy, včetně revolvingových státních
pokladničních poukázek, se podařilo
dosáhnout úrokových úspor ve výši
358 mil. korun a urychleného úmoru přímých
úvěrů od domácích bank pak
dalších úspor ve výši zhruba 475
mil. korun.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, součástí předloženého
návrhu usnesení Poslanecké sněmovny
k projednávanému bodu je i návrh vlády
na použití přebytku státního
rozpočtu České republiky za rok 1994. Vláda
si při projednávání této otázky
byla vědoma, že parlament ve svém usnesení
k návrhu zákona o státním rozpočtu
na rok 1995 vyjádřil svůj názor, když
jí doporučil, aby do rozdělení přebytku
byly zahrnuty tituly směřující k vyšší
podpoře bytové výstavby, malého a
středního podnikání apod. Vláda
musela vzít dále v úvahu předurčenost
použití částky přebytku na tituly
uvedené přímo v zákonu o státním
rozpočtu na rok 1995.
Kromě těchto v podstatě fiskálních
hledisek musela vláda přihlížet i k
měnovým aspektům, neboť jakkoli se rozdělení
přebytku ve výši více než 10 mld.
korun jeví jako samostatný problém, z makroekonomického
hlediska tomu tak není, neboť způsob použití
přebytku ve větší či menší
míře ovlivní vývoj poptávky
v ekonomice v letošním roce.
Po důkladném zvážení všech
fiskálních a měnových aspektů
proto vláda navrhla parlamentu určité kompromisní
řešení, které se odrazilo v příslušném
návrhu usnesení. Nemyslím, že je proto
nutné podrobně se zabývat jednotlivými
tituly vládního návrhu, nehledě na
to, že byl podrobně projednán ve výborech
parlamentu.
Chci při této příležitosti poznamenat,
že se realizují další doporučení
parlamentu uvedená v již citovaném usnesení
č. 533, která se netýkají státního
závěrečného účtu za
rok 1994. Mám na mysli zejména ten bod, kde bylo
vládě doporučeno zabývat se přeměnou
návratných finančních výpomocí
poskytnutých od r. 1991 do konce roku 1993 ministerstvem
zemědělství na přímé
dotace.
Současně mi dovolte poznamenat, že všechna
doporučení a požadavky sněmovny obsažené
v usnesení Poslanecké sněmovny č.
275, přijatého k návrhu rozpočtu na
rok 1994, byly splněny.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte mi, abych vám poděkoval
za pozornost, kterou jste věnovali projednání
návrhu Státního závěrečného
účtu v jednotlivých výborech i v plénu
sněmovny. Diskuse nad tímto návrhem včetně
kritických připomínek je pro nás samozřejmě
i zdrojem poznatků. Chci však zdůraznit, že
analýza vývoje ekonomiky hospodaření
státního rozpočtu i místních
rozpočtů, obsažená ve Státním
závěrečném účtu za rok
1994, přináší podle mého názoru
dostatek přesvědčivých důkazů
o tom, že naše ekonomika zvládá problémy
transformace, že se dostala do fáze vzestupu a že
naše měna si zachovává své pevné
postavení. K tomu nepochybně přispěl
i zdravý vývoj státních financí.
Jménem vlády vám navrhuji schválit
Státní závěrečný účet
za rok 1994. Děkuji za pozornost.