Poslanec Tomáš Ježek: Jako druhý
návrh přednesl pan kolega Recman návrh, který
se týká vládního návrhu obsaženého
v III. 1., kde navrhuje ponechat položky, tudíž
ostatní vypustit - ponechat písm. a), b), c), d),
g), h), j), k), l), m), n), o), p), q), r). To se týká
společné zprávy, omlouvám se. Ještě
jednou - ponechat a), b), c), d), g), h), j), k), l), m), n),
o), p), q), r). Tudíž všechny ostatní
vypustit - prosím vás zkontrolujte si to, máte
to před očima. Všechny ostatní vypustit
a získanou částku, která vznikne vypuštěním
těchto položek a která dohromady dělá
5 mld. 561 mil. 840 tisíc korun, převést
na zvláštní účet určený
výhradně pro budoucí potřeby systému
důchodového zabezpečení. To znamená,
že sečíst částky, které
jsou v nejmenovaných vypuštěných písmenech,
tuto částku ve výši 5,5 mld. - zkráceně
řečeno - chce dát na zvláštní
účet pro budoucí potřeby systému
důchodového zabezpečení.
Myslím, že je zcela zřejmé, o čem
budeme hlasovat. Já nesouhlasím samozřejmě.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan ministr
také nesouhlasí.
Jedná se o 140. hlasování. Kdo návrh
podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 47, proti 78,
zdrželo se 28 poslanců.
Poslanec Tomáš Ježek: Třetí
návrh, který se vztahuje tentokrát k vládnímu
návrhu k bodu III., kde pan poslanec Recman navrhuje nově
formulovat bod II., by zněl takto:
S převedením nevyčerpaných prostředků
z přebytku státního rozpočtu za rok
1993 ve výši 453 799 mil na zvláštní
účet určený výhradně
pro budoucí potřeby systému důchodového
zabezpečení.
Opět vysvětlím. Tu částku,
která je obsažena ve vládním návrhu,
ne na vyplácení zvýšení důchodů,
nýbrž opět na zvláštní účet,
podobně jako v předchozím bodě. Ne
na důchody, ale na zvláštní účet.
Můžeme dát hlasovat. Já nesouhlasím.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan ministr
také ne. Jedná se o 141. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 43, proti 76,
zdrželo se 33 poslanců.
Poslanec Tomáš Ježek: U čtvrtého
návrhu předpokládám, že jde o
překlep, že nejde o státní poznávací
značku, ale o státní závěrečný
účet. Navrhuje se doplnit nový bod IV.:
Doporučuje vládě 1. Zřídit
v návrhu státního rozpočtu na rok
1996 samostatnou rozpočtovou kapitolu s názvem Pojistné
na sociální zabezpečení a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti.
2. Stanovit pravidla pro vedení zvláštního
účtu určeného výhradně
pro budoucí potřeby systému důchodového
zabezpečení a stanovit pravidla a způsob
hospodaření s těmito prostředky.
Přeje si pan kolega Recman o těchto dvou bodech
hlasovat dohromady nebo zvlášť?
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Recman chce upřesnit.
Poslanec Svatomír Recman: Mělo by se hlasovat
jenom k první části, ta druhá nemá
smysl. Chci říci jenom společnému
zpravodaji, že SPZ není státní poznávací
značka, ale společná zpráva.
Poslanec Tomáš Ježek: Jelikož jsme
neschválili oba dva návrhy, které se týkaly
převedeni peněz na zvláštní účet,
nemá smysl hlasovat o bodu II., že by měla
být stanovena pravidla vedení účtu.
Zůstává jenom první bod, kde se doporučuje
vládě - ještě jednou čtu - zřídit
v návrhu státního rozpočtu na rok
1996 samostatnou rozpočtovou kapitolu s názvem Pojistné
na sociální zabezpečení a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti. Pan ministr
nesouhlasí, já také ne.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 142. hlasováni. Kdo návrh podporuje? Kdo je
proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 43, proti 67,
zdrželo se 44 poslanců.
Pane kolego, promiňte, jenom jednu technickou zprávu
bych řekl.
Dámy a pánové, upozorňuji na to, že
nemusíte mít strach z odvozu. Pro všechny mimopražské
poslance bude 15 minut po skončení dnešního
zasedání přistaven autobus k odvozu na Košík
a Bardounku. Promiňte, že jsem vás vyrušil.
Poslanec Tomáš Ježek: Pátý
návrh pana kolegy Recmana obsahuje návrh, abychom
schválili doporučení Ministerstvu financí.
Doporučení jsou dvě.
1. Zpracovat podrobnou analýzu čerpání
výdajů ze státního rozpočtu
v závěru roku 1994 pro potřebu Poslanecké
sněmovny.
2. Zpracovat podrobnou analýzu mínusového
výnosu DPH vybírané finančními
orgány pro potřebu Poslanecké sněmovny.
Ptám se opět pana kolegy, zdali by se nemělo
hlasovat o každém bodu zvlášť. (Ano.)
Ano.
První bod je zpracovat podrobnou analýzu čerpání
výdajů státního rozpočtu v
závěru roku 1994 pro potřeby naší
sněmovny.
Zpráva, kterou jsme dostali jako doprovodnou ke státnímu
závěrečnému účtu je
alespoň pro náš výbor, pokud smím
mluvit za celý výbor, zcela dostačující
a já s tím nesouhlasím.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 143. hlasování. Kdo návrh podporuje?
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 58, proti 63,
zdrželo se 32 poslanců.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako druhý
návrh pan kolega Recman doporučil Ministerstvu financí
zpracovat podrobnou analýzu mínusového výnosu
DPH, vybírané finančními orgány,
pro potřebu Poslanecké sněmovny. Zde odkazuji
na zprávu kontrolního úřadu NKÚ,
kde je tento problém zmíněn, jako vážný
problém. Já bych se v tomto případě
přimlouval za to, abychom hlasovali pro tento návrh,
protože jsem sám hodlal tento návrh vznést
na rozpočtovém výboru a myslím, že
by stálo za to mít tuto analýzu. Navrhuji
hlasovat pro.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan ministr,
pokud vím, to v závěrečném
slově přislíbil.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Sněmovna má samozřejmě plné
právo. Upozorňuji jenom na tu věc, kterou
jsem zmínil ve svém závěrečném
slově, že tady vzniká falešná iluze.
Berňáky dělají celou obsluhu, kromě
vybírání celníků. Z toho někdy
vzniká chybný dojem, že se nic nevybírá
na vnitřní dani. To tak není. Analýzu
samozřejmě máme a dodáme ji. V tom
problém není.
Poslanec Tomáš Ježek: Toto všechno
vysvětlení by bylo jistě užitečné.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 144. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 96, proti 11, zdrželo
se 47 poslanců.
Poslanec Tomáš Ježek: Následující
poslanci, poslankyně Čelišová, poslanec
Vrcha a Skočovský nepřednesli žádný
návrh. Jako devátý vystoupil pan kolega Křížek,
který navrhl v bodě III. písm. h) vládního
návrhu, kde je uvedena částka 350 mil pro
Státní fond tržní regulace, tuto částku
zvýšit o 150 mil., tedy na půl miliardy korun,
která bude převedena do rozpočtu kapitoly
Všeobecná pokladní zpráva na rok 1995,
s určením k vytvoření rezervy pro
Státní fond tržní regulace. Zároveň
říká, že o tuto částku
navýšení 150 mil. korun snížit
v bodě III. písm.s) společné zprávy
částku, která je určena na splácení
státního dluhu.
O to, o co se navršuje Státní fond tržní
regulace, o to by se měla snížit částka,
kterou navrhujeme na splátku státního dluhu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: III. odst.
1 písm. s) a můžeme o tom hlasovat jako o celku.
Poslanec Tomáš Ježek: Pan ministr nesouhlasí,
já také ne.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 145. hlasování.
Kdo návrh podporujete? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 61, proti 76,
zdrželo se 18 poslanců.
Poslanec Tomáš Ježek: Dále vystoupil
jako desátý pan místopředseda Ledvinka,
který předložil velice komplexní návrh,
ze kterého vyplývají následující
změny ve vztahu ke společné zprávě.
Navrhuje vypustit písm. f) společné zprávy,
kde je uvedena částka 203 miliónů
na splátky úvěrů čerpaných
na ekologické stavby, hyperbalické filtrace splatné
v roce 1995. V tom na stavbě realizované akciovou
společností OKD Ostrava ve výši 134
mil. 800 tisíc korun a na stavbě realizované
akciovou společností Českomoravské
doly Kladno ve výši 68 mil. 200 tisíc. To znamená
navrhuje vypustit písm. f) ze společné zprávy.
Dále navrhuje vypustit písm. p), q) a r) ze společné
zprávy, pro oživení paměti je to 170
mil. na havarijní stavy ve zdravotnictví, 60 mil.
pro Ministerstvo vnitra a 20 mil. na program obnovy vesnice. Tato
uspořená částka dělá
453 mil. a o tuto částku navrhuje zvýšit
částku určenou na splácení
státního dluhu.
O tom bych dal hlasovat jako o celku. O dalším návrhu,
který se netýká už salda úspor
určených pro splácení státního
dluhu, bych navrhoval dát hlasovat až potom. Pan ministr
financí souhlasí a já také.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 146. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. 34 poslanců bylo pro,
40 proti, zdrželo se 78 poslanců.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako poslední
je návrh, který se týká opět
společné zprávy, a sice písm. n),
který nemá vliv na saldo státního
závěrečného účtu, ani
na tu částku, která se týká
státního dluhu, nýbrž na určení
této částky. Podle písm. n) tato částka
400 mil. je určena pro Ministerstvo dopravy na údržbu,
opravy silničního fondu a pan místopředseda
Ledvinka navrhuje, aby tato částka byla převedena
do kapitoly VPS a určena k podpoře malého
a středního podnikání. To znamená
místo silnic malé střední podnikání.
Pan ministr nesouhlasí a já také ne.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 147. hlasování.
Kdo návrh podporujete? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasováni?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 18, proti 70,
64 se zdrželo.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako jedenáctý
vystoupil pan kolega Payne. l zde bude muset být použita
ona míra tolerance, kterou jsme si na začátku
dohodli. Prosím pana kolegu, aby upřesnil svůj
návrh.
Poslanec Jiří Payne: Říkal
jsem, že by měly zůstat položky, které
jsou stanoveny ve schválených zákonech. Legislativně
přesně by to bylo vyjádřeno tak, že
v části III. společné zprávy
v bodě 1. zůstanou písmena a), b), c), d),
e) beze změny, zatímco písmena f) - r) budou
krácena o 10% ve prospěch písmene s).
Poslanec Tomáš Ježek: Pan ministr financí
souhlasí a mě se ten návrh také velmi
líbí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 148. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. 77 poslanců hlasovalo
pro, 25 proti, 54 se zdrželo.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako dvanáctý
vystoupil pan kolega Svoboda, ale jeho návrh má
tytéž závady, jako měl návrh
pana kolegy Krause, totiž, že opomíjí
položky, které jsou určeny zákonem o
státním rozpočtu na letošní rok,
a tudíž o něm nelze hlasovat.
Poslanec Tomáš Svoboda: Osobně se domnívám,
že o návrhu lze hlasovat, protože v horším
případě je to nepřímá
novela, což sice není legislativně čisté,
nicméně možné. (Námitky ze sněmovny.)
V tom případě se omlouvám a beru to
zpátky.
Poslanec Tomáš Ježek: Jako poslední
vystoupili pánové Raška a Exner, kteří
nepřednesli žádný návrh, čímž
jsme, pane místopředsedo, vyčerpali všechny
návrhy, které byly předneseny, a můžeme
dát hlasovat o návrhu jako celku ve znění
společné zprávy, včetně všech
pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Budeme
hlasovat o celém předloženém usnesení,
včetně schválených pozměňovacích
návrhů.
Jedná se o 149. hlasování.
Kdo souhlasí s předneseným návrhem
usnesení? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat. 109 pro, 31 proti, 18 se zdrželo.
Děkuji.
Tím jsme projednali další bod a prosím,
abychom se zabývali posledním bodem dnešního
programu a tím je
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1549, nám odůvodní místopředseda
vlády Jan Kalvoda, kterého prosím, aby se
ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Dámy a pánové, pane místopředsedo,
pane předsedo, dovolte mi pokusit se o rekord v rychlosti
projednání věci.
To, co předkládám jménem vlády,
je novela zákona 101 z roku 1990 Sb., novela, která
nemá jiný smysl, než omezit dispozici se státním
majetkem, k němuž mají právo hospodaření
státní podniky. Nebudu se zmiňovat o společenské
objednávce a potřebnosti této normy, řeknu
jen, že se mi zdá docela zřetelná. Protože
státní podnik, tak jak je koncipován, má
velmi autonomní postavení při hospodaření
se státním majetkem, který nicméně
je majetkem státu, je nezbytné změnit formy
zákona, což tímto sněmovně doporučuji
a konstatuji, že souhlasím se společnou zprávou
výborů, mj. i proto, že doporučuji návrh
přijmout beze změny.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dávám
slovo společnému zpravodaji výborů
Miroslavu Novotnému, aby odůvodnil předloženou
společnou zprávu výborů, kterou jsme
obdrželi jako tisk 1707.
Poslanec Miroslav Novotný: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážený pane ministře, dovolte, abych
přednesl zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu.
Vládní návrh, kterým se doplňuje
zákon č. 111/90 Sb., o státním podniku
ve zněni pozdějších předpisů,
projednal výbor ústavně právní,
výbor rozpočtový a výbor hospodářský.
Výsledkem je společná zpráva, kterou
máte jako tisk 1707. Jedině v ústavně
právním výboru byla přijata jedna
změna, která se týkala konkretizace data
účinnosti tohoto zákona. Bohužel v průběhu
času se toto datum stalo nereálným, a proto
nebyla tato připomínka zahrnuta do společné
zprávy. Společná zpráva doporučuje
schválit tento návrh zákona beze změny.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
společnému zpravodaji. Otvírám rozpravu,
do které se přihlásili pan kolega Rezáč
jako první, kterému uděluji slovo, a pak
pan kolega Hájek.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážené kolegyně a kolegové, já
samozřejmě s tímto vládním
návrhem malé novely zákona o státním
podniku souhlasím a domnívám se, že
je chyba, že tato novela přišla tak pozdě.
Navrhuji však, aby poslanecká sněmovna schválila
po hlasování o tomto vládním návrhu
doprovodné usnesení, nebo aby v tomto směru
byl doplněn bod pořadu schůze hned po tomto
hlasování, a to doprovodné usnesení
tohoto znění:
Poslanecká sněmovna parlamentu České
republiky vyzývá politické strany a politická
hnutí, které přijaly před účinností
tohoto zákona dary a jiná bezúplatná
plnění od právnických osob s majetkovou
účastí státu nebo od právnických
osob, které obdržely prostředky ze státního
rozpočtu nebo z rozpočtu okresního úřadu,
aby tyto dary a jiná bezúplatná plnění
vrátily nejpozději do 31. 12. 1995.
Mám za to, že praxe, ke které došlo, nebyla
v souladu s článkem 20, odst. 4, Listiny základních
práv a svobod, podle kterého jsou politické
strany a politická hnutí odděleny od státu.
Tyto politické subjekty mohou získávat ze
státního rozpočtu a od státu v podstatě
peníze jen v rámci schváleného právního
režimu podle zák. 424/91 ve zněni novely z
29. dubna loňského roku.
Je proto žádoucí, a to i s ohledem na jiná
ustanovení, zejména vyhlášky 119/88
o správě hospodaření s národním
majetkem, aby tyto subjekty tyto dary a bezúplatná
plnění vrátily, a to do konce letošního
kalendářního roku. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Považuji za korektní nechat hlasovat o tomto bodu
dodatečně po projednání tohoto bodu.
Považuji za korektní i vystoupení pana kolegy
Rezáče, který to navrhl. Děkuji a
prosím kolegu Hájka, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Hájek: Pane předsedající,
dámy a pánové, vím, že při
pokročilé hodině už není nikdo
příliš nakloněn poslouchat nějaké
další poznámky. Budu velmi stručný.
Jsem velmi rád, že i pan místopředseda
Kalvoda zde pronesl slova o společenské objednávce.
l já tak chápu předložený návrh,
jako určitou reakci vlády na mínění
veřejnosti, vyvolané některými tzv.
sponzorskými večeřemi. Ačkoliv náš
klub hodlá podpořit předložený
návrh, využil bych příležitosti,
kdy právě pan místopředseda vlády
jako předseda legislativní rady tento návrh
odůvodnil, ke dvěma poznámkám.
Především mám za to, že tento návrh,
tak jak byl předložen, řeší toliko
problematiku státního podniku jako podnikatelského
subjektu svého druhu, který však dnes představuje
pouhý zlomek všech podnikatelských subjektů
a zcela opomíjí kupříkladu akciové
společnosti s majetkovou účastí státu,
když v těchto případech může
stát být nejen majoritním, ale také
jediným akcionářem. Je třeba v této
souvislosti upozornit na skutečnost, že v řadě
případů došlo v období předcházejícím
počátku velké privatizace s využitím
ustanovení § 28 a 34 zákona 111/90 Sb., o státním
podniku, k jednorázovému založení akciových
společností s majetkovou a často výhradní
účastí státu. Je jasné, že
předložený návrh nepostihuje možné
finanční operace těchto akciových
společností ve prospěch politických
stran. Současně však chci zdůraznit,
že každé takto pojaté řešení
je řešením dílčím, které
nemůže vyřešit tak citlivou a složitou
problematiku, kterou je financování činnosti
politických stran. Mám za to, že zásadní
řešeni je v možnosti politických stran
podnikat v oborech, které souvisejí s jejich činností,
případně se podílet na podnikání
jiných subjektů takovou činností se
zabývajících. Mám tím na mysli
zejména činnost nakladatelskou nebo vydavatelskou.
Mám za to, že tímto směrem by vláda
měla upřít svou pozornost. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nikdo jiný do rozpravy není již přihlášen,
takže ji končím a ptám se pana místopředsedy
Kalvody, zda si přeje přednést závěrečné
slovo. A on si přeje.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vím, že zkouším vaši trpělivost,
ale řeknu, že se nevyjádřím k
návrhu pana poslance Rezáče, který
se netýká předloženého textu.
Pokud jde o pana poslance Hájka, konstatuji, že jsem
si samozřejmě vědom toho, že tento návrh
se týká toliko problému státního
podniku, to je jako terminus technicus, jako něčeho,
co je založeno na základě zákona 111/1990
a ze neřeší otázku hospodaření
se státním majetkem, který je předmětem
obchodních společností, společností
obchodního práva, protože řešit
je ani nemůže. Je to novela zákona o státním
podniku. Konstatuji, že problém výkonu vlastnického
práva v obchodních společnostech, o kterých
mluvil pan poslanec Hájek, je nejen možný,
ale jen nezbytný, aby byl předmětem odpovědnosti
exekutivy, která samozřejmě podle podílu
státního majetku vykonává také
vlastnická práva v těchto společnostech
a vláda se tímto problémem také zabývala.
Přijala k tomu adekvátní nástroj,
tedy usnesení vlády, které zavazuje všechny
její členy.
Opakuji, že tato poznámka je věcná,
ale netýká se této předložené
novely. Proto si dovoluji i nadále doporučovat,
aby sněmovna tuto dílčí novelu přijala.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
K závěrečnému slovu vyzývám
zpravodaje pana kolegu Novotného.
Poslanec Miroslav Novotný: Vzhledem k tomu, že
nebyly předneseny žádné pozměňovací
návrhy, domnívám se, že je možné
přistoupit k hlasování.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Odhlásil jsem vás a prosím, abyste se znovu
zaregistrovali, dnes naposled. Budeme hlasovat, jedná se
o 150. hlasování.
Ptám se, kdo podporuje návrh? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování? Návrh byl přijat.
Pro hlasovalo 120, proti nikdo, zdrželo se 6 poslanců.
Děkuji panu místopředsedovi, ale pana společného
zpravodaje ještě poprosím, aby tady zůstal.
Nyní budeme hlasovat v dalším hlasování
o dalším návrhu pana kolegy Rezáče
o dodatečném zařazení bodu "doprovodné
usnesení k tomuto bodu" bez rozpravy.
Jde o 151. hlasování. Kdo návrh podporuje? Děkuji.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 57
pro, 47 proti, 28 se zdrželo.
Dámy a pánové, děkuji vám mnohokrát.
Děkuji panu místopředsedovi vlády,
děkuji panu společnému zpravodaji. Přeji
vám všem dobrou noc. Všechny, kteří
si vypůjčili náhradní karty, prosím,
aby je vrátili.
Zítřejší jednání začíná
v 9.00 hodin. Prosím vás předem o dochvilnost.