Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Wagner se hlásí s třetí faktickou
poznámkou.
Poslanec Jozef Wagner: Ano, pane místopředsedo,
pořád s procedurální. § 92 odst.
2 vás, pane předsedající, obviňuje
z omylu, když tvrdíte, že je-li někdo
dotázán, nemusí odpovědět.
§ 92 odst. 2 praví: "Obdobné informace
a vysvětlení mohou požadovat též
od předsedy České národní rady
a ostatních členů předsednictva".
Oni samozřejmě nemusí odpovědět
hned, nicméně podle § 92 odst. 2 žádám
předsedu Poslanecké sněmovny, aby odpověděl
na otázku, zdali ústavně právní
výbor postupoval podle § 72 odst. 2, který
zní takto: "Nepodaří-li se stanoviska
výborů sjednotit, sdělí to ústavně
právní výbor předsedovi České
národní rady, který může výbory
požádat, aby se návrhem zákona znovu
zabývaly".
Žádám předsedu Poslanecké sněmovny
o odpověď s připomenutím, že na
to nárok poslanec má podle § 92 odst. 2 téhož
zákona o jednacím řádu.
Dále upozorňuji, abych nemusel vystupovat ještě
jednou, že formální porušování
zákona, porušování zásad formální
demokracie vedlo k tomu, co se stalo pučem v únoru
1948. Domnívám se, že když se nebudou
dodržovat zásady formální demokracie,
že jsme povinni konat tak, abychom přiměli
ty, kteří je porušují, aby je vzali
alespoň na vědomí. K tomu je mnoho metod.
Jednou z nich je vzpomínaná obstrukce a druhou z
nich je stížnost Ústavnímu soudu. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Velice
s vámi souhlasím, že jste zcela v souladu s
§ 92 odst. 2 využil svého práva požádat
o vysvětlení.
Pan poslanec Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, dámy
a pánové, myslím, že v této fázi
je nesmírně legitimní, pokud vzneseme požadavek,
že dokud nedostaneme odpověď od předsedy
Poslanecké sněmovny, vznášíme
návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Je
to procedurální návrh. Dám o něm
hlasovat.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování číslo 153.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
63 pro, 79 proti, 9 poslanců se zdrželo.
Další faktická poznámka. Pan poslanec
Nedorost.
Poslanec Ladislav Nedorost: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
je mi to nepříjemné, ale po vzoru pana kolegy
Marka Bendy se musím také zastat svého kolegy
jako se on zastal pana předsedy. To, co řekl pan
Vyvadil, byla pravda. Řekl pouze to, že v případě,
když se to bude projednávat, v dané chvíli
odstupuje. Nebylo to tak, tzn., že zpravodajem zůstal.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Nedorostovi. Pan poslanec Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Dámy a pánové,
jsem zplnomocněn požádat jménem dvou
opozičních klubů o přerušení
projednávání tohoto bodu a požádat
předsedu sněmovny, aby neprodleně svolal
politické grémium.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: O
první části myslím, že jsme rozhodli
před malou chvilkou hlasováním a sněmovna
to odmítla. Druhá část je něco
jiného.
Dámy a pánové, politické grémium
se sejde - doufejme, že ke krátké schůzce
- v 10.15 hodin. Přerušuji jednání sněmovny.
Doufám, že neopustíte katastr obce a že
budete v dosahu mikrofonu. Doufám, že za 15 minut
budeme schopni pokračovat.
(Schůze přerušena v 10.15 hodin.)
(Schůze zahájena v 10.48 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Dovolte mi, abych se vás pokusil
velmi stručně informovat o jednání
politického grémia.
Na politickém grémiu jsme se zabývali různými
možnými výklady paragrafů dožívajícího
jednacího řádu a jsem pověřen
vám sdělit, že se nepodařilo sjednotit
náhled na jednotlivé paragrafy a názory na
jednotlivé paragrafy. Nicméně byl jsem pověřen
vám sdělit, že samozřejmě předseda
Poslanecké sněmovny byl informován o tom,
že se nepodařilo sjednotit stanoviska výborů
Poslanecké sněmovny a že se nepodařilo
vypracovat společnou zprávu.
Dohodli jsme se též na politickém grémiu,
že budeme pokračovat v projednávání
tohoto bodu. Doufám, že jsem na nic podstatného
nezapomněl. Pan poslanec Wagner se hlásí,
zřejmě s faktickou poznámkou.
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedající,
dámy a pánové, především
se stalo, že bylo sděleno předsedajícím,
že předseda sněmovny není povinen odpovědět.
Já se domnívám, že je povinen odpovědět,
protože § 92 odst. 2 začíná: obdobné
informace, atd., a informace předtím se poskytují
podle obecných ustanovení, a tam je jen lhůta
30 dnů.
Poprosil bych pana předsedu, aby byl tak laskav, nevyužil
lhůty 30 dnů a odpověděl. Ta odpověď
není totiž jen v tom, co sdělil pan předsedající,
ale je též v předchozím ustanovení
předmětných dvou odstavců předmětného
paragrafu, které jsem zde ve svých vystoupeních
citoval. Takže trvám na tom, aby do 30 dnů
odpověď byla, ale bylo by velmi užitečné,
kdyby byla hned, protože hned by to objasnilo možnosti,
jak se má dále postupovat. Odpoví-li pan
předseda, po odpovědi se přihlásím
k procedurálnímu návrhu. Neodpoví-li,
učiním tak stejně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vzhledem
k tomu, že se nikdo nehlásí, máte slovo.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové. Obecně se má
zato, že když se zvolí fakultativní postup,
výběr se provedl, tak všechno další
je již obligatorní. Volba byla provedena a pak už
je třeba postupovat podle zvolené varianty. Zvolená
varianta byla provedena tím, co v odpovědi na konstatování
pana kolegy Grulicha odpověděl pan zpravodaj, pan
kolega Krása. On odpověděl, že byl podniknut
pokus předložit návrh společné
zprávy. A v tomto případě se mělo
postupovat tak, aby ústavně právní
výbor, nechci vás zdržovat, jsme před
sobotou a nedělí, bylo by velmi rozumné,
podle příslušného znění,
které zde bylo několikrát citováno,
sdělil, jaké usnesení v této věci
přijal, a respektoval to, co se stalo obligatorním.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Nejsem
si jist, jak tomuto procedurálnímu návrhu
rozumět. l předseda klubu sociální
demokracie se přimlouval na politickém grémiu
za to, abychom se nepokoušeli rozvinout debatu o interpretací
jednacího řádu. Jeho stanovisko bylo, že
nepovažuje za nutné, abych se pokusil vysvětlit,
co mě k tomu vedlo, o která ustanovení jednacího
řádu jsem se opíral, když jsem navrhoval
postup, který byl potom sněmovnou schválen
v prvním hlasování tohoto dne.
Nicméně zřejmě bude prospěšné,
abychom sdělili ještě něco z politického
grémia. v § 72 odst. 1 - a proti tomu myslím
nebylo námitek - není upraveno, jakým způsobem
působí ústavně právní
výbor ke sjednocení stanovisek. Ústavně
právní výbor se snažil prostřednictvím
svého zpravodaje na této schůzce zpravodajů,
která proběhla, účastí svého
předsedy a zpravodaje působit tímto způsobem
a nepodařilo se sjednocení dosáhnout. To
je také jedno z možných konstatování.
Ještě sdělím, že se domnívám
- a řídil jsem se tímto výkladem při
prvním návrhu, který tento den padl - že
pokud se nepodaří vypracovat společnou písemnou
zprávu, další věty § 72 se na další
proceduru nevztahují a pak je možné se obrátit
k § 2 odst. 3, který říká, že
Česká národní rada upravuje vlastními
usneseními své vnitřní poměry
a podrobnější pravidla svého jednání.
Sněmovna tak učinila, domnívám se,
tím prvním hlasováním, které
zde proběhlo dnes po ránu.
Dámy a pánové, není-li námitek,
otvírám nyní rozpravu k projednávanému
bodu, do které se dosud přihlásily jako první
paní poslankyně Fischerová, dále pak
paní poslankyně Lagová, Mazalová a
další. Prosím paní kolegyni Fischerovou,
aby se ujala slova. Připraví se paní poslankyně
Lagová.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, dovolte mi přejít
ke stránce věcné a dovolte mi vyjádřit,
než začnu s pozměňovacími návrhy,
jedno zbožné přání. Bude to zbožné
přání, nebude to bonmot. Přeji si,
abyste to takto pojali. Od další koaliční
procedurální zvůle vysvoboď nás
Pane. Prosíme tě, vyslyš nás.
A nyní k vlastním pozměňovacím
návrhům a následnému zdůvodnění.
§ 17 písm. c). Navrhuji vypustit druhou část
věty: "avšak není vyšší
než součin částky životního
minima rodiny a koeficientu 3,0". § 17 nové písmeno
d) tohoto znění: "ve snížené
výměře, jestliže rodina rozhodný
příjem neprokáže".
V případě přijetí pozměňovací
návrhy rozšíří nárok na
přídavky na dítě ve snížené
výměře 0,14 hodnoty životního
minima v závislosti na věku dítěte
pro všechny rodiny, jejichž příjem je
vyšší než 1,8 násobek životního
minima. Přídavky ve snížené výměře
obdrží i rodiny, které svůj příjem
neprokáží. Nedojde k vyloučení
pěti procent rodin s dětmi z nároku na dávku,
sníží se administrativní i finanční
náročnost testačního procesu příjmů.
Finanční náklady pro zajištění
návrhu pro rok 1996 jsou odhadovány na 300 mil.
korun.
Další pozměňovací návrh,
§ 18 bod A: číslo 0,32 na 0,35, bod B: číslo
0,28 na 0,33. Od roku 1993, kdy byly zavedeny přídavky
na dítě v závislosti na věku dítěte,
vzrostou od ledna 1996 životní náklady, kdy
se předpokládá účinnost zákona,
zhruba o 22%. Pokud bychom pozměňovací návrhy
nepřijali, byla by reálná výše
dávky pro jednotlivé kategorie nižší
než v roce 1993.
§ 20, sociální příplatek: číslo
1,6 na 1,95. Kdybychom ponechali pro sociální příplatek
kritérium 1,6 násobek životního minima,
činily by roční náklady na dávku
4,3 mld Kč. Za současné situace vydáváme
6,2 mld Kč ročně. Využijeme-li všechny
prostředky a také ušetřené diferenciací
nároků přídavků na děti,
což činí 1,7 mld Kč pro rok, získáme
tak prostředky pro pokrytí nákladů
souvisejících s posunem koeficientu na hodnotu 1,95.
Navrhované řešení v kombinaci se změnou
v oblasti přídavků na děti umožní
finanční podporu rodin skutečně chudších
a celkově reálný objem obou dávek
by zůstal přitom zachován.
Ve svém přístupu k oběma dávkám
jsem vedena snahou zachovat rodině ve státním
rozpočtu stejný objem prostředků jako
dosud. Jsem přesvědčena, že při
současném stavu natality je zcela nežádoucí
na rodině šetřit a vytvářet vlastně
antipopulační opatření.
§ 48 odst. 1 text upravit následovně: "Výše
pohřebného činí 5000 Kč".
Stávající náklady na vypravení
skromného pohřbu vysoce přesahují
příspěvek navrhovaný vládou
- 3000 Kč. Mnozí naši spoluobčané
skutečně nemají z čeho zaplatit vysokou
finanční spoluúčast při rozloučení
se členy své rodiny. Mnozí občané
také osamoceni dožívají v sociálních
ústavech. Po celoživotní práci mají
i oni mravní právo na důstojné poslední
rozloučení.
Dovolím si pro informací ještě dodat,
že výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
před časem svým usnesením vyzval vicepremiéra
a ministra financí Ivana Kočárníka
k regulačním opatřením v cenové
oblasti pohřebních služeb. Nezbývá
než dodat, že bezvýsledně.
§ 80 navrhuji vypustit. Jednou z předností
projednávaného zákona je náznak automatické
valorizace dávek vazbou na nosný pilíř
hodnoty životního minima. Tato přednost však
má dva citelné nedostatky. Hodnota životního
minima není reálná. Náplň životního
minima vyžaduje přehodnocení, aby odpovídala
skladbě a výši současných nákladů
na základní životní potřeby občanů.
Druhým nedostatkem je kulantně nadbytečný
§ 80 projednávaného zákona. Umožňuje
totiž vládě měnit koeficienty stanovené
zákonem a ovlivnit valorizaci při současném
absolutním vyřazení Parlamentu.
Dámy a pánové, co zbývá říci
závěrem? Státní sociální
podpora - to je sociální politika naší
rodiny. Pokles porodnosti i zcela omezená volba životního
stylu ženy - matky z ekonomických důvodů
nesvědčí o dobrém stavu rodinné
politiky. Rodina s dětmi má např. o 2400
Kč méně na člena domácnosti
než rodina bezdětná. přídavky
na děti spolu se sociálním příspěvkem
tvoří velmi podstatnou část rodinného
rozpočtu - 7%. Já se táži, proč
právě rodiny s příjmy v rozsahu pouze
1,3 - 1,9 násobku životního minima na těchto
dvou dávkách mají tratit 130 - 840 Kč
měsíčně?
Z projednávaného zákona dále vyplývá
přeceňovaná adresnost a snaha ušetřit
za každou cenu a hlavně na nepravém místě.
Na jedné straně vláda na přídavku
na dítě a sociálním příspěvku
šetří 4,8 mld. Kč, na druhé straně
vláda podle usnesení č. 702, a to již
ze dne 14. prosince 1994, hodlá vydat 1,5 mld. Kč
na systém adresnosti a zaměstnání
nejméně 2905 pracovníků. Dovolím
si zde volně citovat z Hospodářských
novin z 24. května t. r. slova premiéra vlády
České republiky z porady ekonomických ministrů:
"Narůstá administrativní aparát
v úřadech ministerstev, zejména pak v regionech,
kde bude nutné snížení o 5%". Neměli
bychom tato slova respektovat i v sociální politice?
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost a za vaši případnou podporu, kterou
bohužel očekávám pouze zleva.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Fischerové. Prosím paní
poslankyni Lagovou, aby se ujala slova. Připraví
se paní poslankyně Mazalová.
Poslankyně Hana Lagová: Pane místopředsedo,
vážení členové vlády,
kolegyně a kolegové, dovoluji si vás seznámit
s míněním poslanců klubu Levého
bloku k předmětné věci, přestože
už zřejmě není aktuální
se k některým věcem vracet, neboť mnohé
již bylo publikováno a drahnou dobu přetřásáno.
V bezprostředním čase byly předmětem
sporů i procedurální otázky. Já
chci v této věci jen velmi stručně
říci, že je jistě nutné odlišit
proceduru a obsah. To, že tady byl spor o proceduru, je naše
povinnost. Je povinností ctít jednací řád.
To samozřejmě občany nezajímá.
Občany zajímá výsledek, a to je obsah
tohoto zákona. Dbát na proceduru znamená
také do budoucna nepřipustit precedens, který
by se mohl z takového spekulativního přístupu
stát zvyklostí. Je to proces, který jsme
zažívali v podstatě od celého projednávání
tohoto předmětu, tedy od projednávání
zásad tohoto zákona.
Je faktem, že pokud jde o obě sporné věci,
tj. proceduru i obsah, právě dosavadní výsledek
svědčí o neujasněnosti naprosto zásadních
věcí, což je především pojetí
některých dávek, jejich míra, ale
i širší souvislosti, které mají
vazbu na celou sociální reformu. Jinak by se totiž
nestalo, že nedlouho poté, co vláda svůj
návrh schválila naprostou většinou hlasů,
mnozí obrátili. Občanská veřejnost
se domnívala, že tím byl celý zákon
zpochybněn. Někteří tvrdili, že
byl postaven na hlavu. Ve věcných záležitostech
se lze domnívat, že tomu bylo spíše opačně,
že byl postaven z hlavy na nohy.
Nejsmutnější na tom ale je, že předmětem
sporů se staly otázky nejcitlivější.
Výsledkem pak je nikoli to, co vychází ze
skutečných analýz, z předpokladů
budoucího vývoje, ze skutečných propočtů,
ale výsledkem se staly vzájemné vnitrokoaliční
ústupky, které se takto bohužel prezentovaly
i navenek.
Náš poslanecký klub chce vždy vidět
souvislosti sociální a ekonomické politiky.
Přitom si ale myslíme, že nelze používat
stejná měřítka. Proto jsme trvali
na základním požadavku (a byl to požadavek
i garančního výboru), aby všechny tři
základní sociální zákony byly
posuzovány současně, aby byla jistota jejich
vnitřní provázanosti do celé sociální
sféry, tím spíše, že k ostatním
zákonům dosud chybí zákon o neziskových
organizacích.
Zdá se nám, že pro vládu bylo naprosto
rozhodující hledisko ekonomické. V ruce kalkulačka
a adresnost rovná se ušetřit do státního
rozpočtu. l takto to nazývali občané:
jak naplnit státní pokladnu.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
hájí potřebu mezinárodního
srovnávání s pohledem na výsledky
historického a společenského vývoje.
Takto to bylo prezentováno. Avšak my to přece
chceme také, neboť víme, že dávky
a zejména to, co směřuje k rodinám,
mají v různých zemích různou
podobu a váhu. Je tam však také podstatně
jiné příjmové rozvrstvení obyvatelstva.
To je základní předpoklad, že nemůžeme
věci kopírovat. U nás dávky mají
naprosto jinou sociální hodnotu. Při srovnání
se zahraničím, jak jsme se těmito věcmi
zabývali, se nám (i ze sdělovacích
prostředků) zdálo, že autoři
mají více obav o to, zda to venku dělají
dobře, čili kritika toho, jestli tam na to event.
nedoplácí stát. U nás je to ale naopak,
u nás na to bude doplácet občan.
Víte, že donekonečna se zdůrazňuje,
opakuje, že prostředky vybrané na tyto účely
nejsou k těmto účelům využívány.
Jedná se speciálně o sociální
pojištění.
Diskutován byl velmi podrobně princip adresnosti
či univerzálnosti. Domníváme se, že
tím možná na oko snažením po spravedlnosti,
zůstalo příliš mnoho otazníků
a chybí argumentační podloženost, fakta,
o která bychom se mohli opřít. Celá
konstrukce, jak už bylo zmiňováno, adresných
dávek, je odvozená od životního minima.
Ze zákona je životní minimum definováno.
Znovu tady musím však opakovat, že chybí
jeho věcné naplnění. To není
něco, co si přeje několik poslanců
opakovaně. O to požádal i garanční
výbor. Je to důležité proto, že
chceme vědět, jak to odpovídá současným
poměrům, když víme, že reálná
hodnota životního minima se pohybuje v mínusu
o 20 - 25%.
Překvapila mě tady včerejší slova
pana ministra Vodičky, když říkal, že
úroveň životního minima - to je objektivně
stanovená hranice nouze a že kritiku slyší
pouze zde ve sněmovně, nikoli mimo. Troufla bych
si tvrdit, že je to tím, že buď nechceme
slyšet anebo je taková informační bariéra
i na Ministerstvu práce a sociálních věcí,
že toto neslyší. Včera jsme s některými
kolegy k těmto otázkám diskutovali v Radiofóru.
Přála bych vám, pane ministře, slyšet
dotazy a otázky, komentáře posluchačů.
Vnímají tyto věci velice živě.
Rovněž tak pro pochopení takového pojetí
státních podpor se nemůžeme spokojit
s odůvodněním, jak bylo předneseno
garančnímu výboru. Tady si dovoluji citovat,
že jde o systém do budoucna šetřící,
neboť lidé budou mít vyšší
příjmy. Takovýto předpoklad nezakládá
argumentačně to, co máme dnes projednat či
schválit. Nebo tvrzení, že dnes už neplatí,
co mladá rodina, to chudá rodina.
Myslím si, že s takovouto argumentací prostě
vystačit nelze.
Kritika, která od opozice směřuje, není
kritika za každou cenu. Týká se především
potřeby vyvarovat se toho, z čeho se do budoucna
rýsují problémy.
Myslíme si, že i to, co se odehrává
v odvětví zdravotnictví, nás už
mohlo poučit. Proto se domníváme, že
tak, jak rádoby společná zpráva některé
věci navrhuje, že půjde pouze o iluzi adresnosti.
Jeli základní otázkou podíl rodiny
a státu na nákladech péče o děti,
pak je skutečně otázka, proč tedy
stát v tomto případě klade podmínky.
Proč si osobuje právo tímto způsobem
de facto rozdělovat rodiny s dětmi či děti
na chudé, střední a bohaté. Nezasvěcenému
člověku by se mohlo zdát, proč je
ještě nyní takový vztah k připraveným
zákonům, když vlastně koaliční,
vnitrokoaliční masírování přineslo
ovoce, a poněkud k lepšímu upravilo vládní
návrh.
Jistě, že některé návrhy jsou
vysoce pozitivní. Například pobírání
rodičovského příspěvku o rok
déle než dosud je nesporná výhoda. Ale
tento celkový výsledek nesvědčí
o tom, že by vládě ležela na srdci situace
matek s dětmi, ale znovu zdůrazňuji, je to
výsledek určité politické licitace.
Spěch a v posledních hodinách jistá
umíněnost koalice, je nejspíše motivována
snahou urychlit sociální reformu stůj co
stůj. Zřejmě se zpočátku právě
tento zákon zdál nejméně problémový,
alespoň ve srovnání s připravovaným
zákonem o základním důchodovém
pojištění, a dále proto, a to už
zde rovněž padlo, že byla uvolněna stavidla
technickoadministrativním předpokladům. Ony
startovací náklady, to není jenom nákup
technologie a informatiky, ale též i údržba,
která bude představovat 15% pořizovací
ceny, platy a režii třítisícového
aparátu, což představuje objem prostředků
na státní sociální podpory z celkového
objemu 3,5%.
Sami jsme se mohli setkávat s inzerci v okresním
tisku již od ledna t. r. Např. v regionálním
tisku Brna z 9. března 1995 byla zveřejněna
informace z 11. schůze Rady města Brna, ve kterém
schválila zvýšení počtu pracovníků
o 120 osob v souvislosti se zabezpečením zákona
o státní sociální podpoře a
další tři pracovníci budou zabezpečovat
technickou obsluhu.
Při komentování těchto skutečností
chápu, že na některé věci je
možno se připravit, ale když s těmito
pracovníky hovoříte, nevědí,
co budou dělat. Připravují se minimálně.
Prošli dvouapůldenním školením
a jinak očekávají, co na ně spadne.
O jejich kvalifikační úrovni by bylo také
dobře se zajímat.
A tak současně sněmovna zřejmě
hodlá podpořit tento enormní nárůst
byrokratů, kterých už beztak na všech
úrovních narostlo. Napadáme to proto, že
je to ke škodě věcí, když už
nyní se rýsuje, že bude více úředníků,
než sociálních pracovníků.
Při projednávání zásad zákona
o sociální pomoci jsme namítali, že
je potřeba soustředit úsilí především
na to, aby v terénu bylo do budoucna více sociálních
pracovníků, kteří budou v přímém
kontaktu s občany, kteří budou přímou
sociální pomoc potřebovat, ale úředníky
zajisté v takovém počtu nepotřebujeme.
Zdá se tedy, že vláda a mnozí poslanci
nechtějí dát na misku vah obě položky;
to jsou ty náklady, které se z daní vyčlení
na státní, sociální podpory a položku,
kterou bude stát toto technické zabezpečení
a přiznat, jaká vlastně bude skutečná
sociální hodnota těchto podpor, když
bude takový úbytek na administrativu.
Závěrem bych chtěla říci, že
citát, který jsem si přečetla v tisku,
tomu může věřit jenom snílek.
Bylo prezentováno veřejnosti, v podstatě
tvůrci tohoto zákona. Cituji: "Bude to naprosto
unikátní systém, který se k nám
budou jezdit učit odborníci z cizích zemích
". Myslím, že to není třeba komentovat.
Závěrem mi dovolte, protože jsem měla
připraveny pozměňovací návrhy;
všechny jsou však totožné s těmi,
jak byly před chvílí předneseny. Dovolím
si proto jenom poznamenat, že i při schválení
dosud přednesených pozměňovacích
návrhů by ještě došlo k úsporám,
se kterými vláda v principu tohoto návrhu
zákona počítá. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Lagové. Prosím paní
poslankyni Mazalovou, aby se ujala slova. Připraví
se pan poslanec Štrait.