Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci, předkládám
vám vládní návrh zákona, kterým
se doplňuje zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby
a o Fondu národního majetku České
republiky. Vláda v něm navrhuje, aby § 24 tohoto
zákona byl doplněn o ustanovení, podle něhož
závazky fondu vzniklé jeho činností
při realizaci privatizačního procesu, které
nebudou uspokojeny v rámci likvidace fondu, přešly
dnem jeho zániku na stát. Současné
znění zákona předpokládá,
že o ukončení činnosti fondu a o jeho
likvidaci bude rozhodnuto na základě zákona
přijatého parlamentem. Nepředjímá
však, jakým konkrétním způsobem
bude tato likvidace uskutečněna a zda nevypořádané
závazky fondu přejdou na nějakého
konkrétního právního nástupce.
Privatizační proces se z hlediska rozhodování
státních orgánů ocitl již za
svým zenitem. Z hlediska realizace schválených
transakcí prochází v této době
fází intenzivního úsilí o co
nejrychlejší převod majetku do určených
rukou. Fond na tomto poli čeká ještě
nemalý kus práce. Přesto lze v horizontu
několika let očekávat okamžik, kdy drtivá
většina agendy fondu bude vyřízena,
objem nezbytné činnosti se výrazně
sníží a přesune se do oblasti monitoringu
plněni závazků smluvních partnerů
a plnění těch vlastních závazků,
které na sebe v rámci privatizačního
procesu musel fond převzít a které svou povahou
mají dlouhodobý charakter. V té době
bude možné uvažovat o optimální
formě ukončení existence fondu a převodu
zbylých povinností na nástupnický
orgán. V zájmu právní jistoty smluvních
partnerů fondu se však již dnes navrhuje stanovit,
že za splnění těchto povinnosti a nevypořádaných
závazků převezme po likvidaci fondu odpovědnost
stát. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Skalickému a prosím společného
zpravodaje výborů pana poslance Holuba, aby odůvodnil
předloženou společnou zprávu výborů,
kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 1708.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení přítomní, novelu
zákona, kterou jste obdrželi jako tisk 1564, projednaly
dva výbory - výbor rozpočtový a výbor
hospodářský. Společná zpráva
obsahuje doporučující stanovisko obou těchto
výborů, aby sněmovna s tímto návrhem
zákona vyslovila souhlas. Dále obsahuje dvě
nezařazené připomínky rozpočtového
výboru, které podle mého názoru jdou
nad rámec vládou zamýšleného
řešení této novely zákona. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu zpravodajovi Holubovi a otevírám rozpravu.
Jako první se hlásí pan poslanec Mandelík.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
páni ministři, dámy a pánové,
návrhy nezařazené do společné
zprávy, které přijal rozpočtový
výbor, přednesu nyní jako pozměňovací
návrhy, neboť si myslím, že náklady
spojené s projednáváním a realizací
privatizačních projektů by v každém
případě měly být součástí
rozpočtu Fondu. Je to v souladu se stanoviskem rozpočtového
výboru. Nemá to žádný vliv na
to, že postoje k rozpočtu Fondu národního
majetku (což je bod, který budeme projednávat
později) se nebude tato změna dotýkat.
Návrh zní: V článku l se vkládají
nové body 1 a 2 tohoto znění:
1. v § 18 odst. 2 písm. c) se slovo "statutem"
nahrazuje slovem "rozpočtem".
2. V § 19 se za slovo "činností"
vkládají slova "včetně nákladů
spojených s projednáváním a realizací
privatizačních projektů".
Prosil bych hlasovat o obou návrzích najednou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím
a ptám se pana ministra, zda si přeje se vyjádřit
nebo zaujmout stanovisko k jedinému pozměňovacímu
návrhu, který tady zazněl. Není tomu
tak. Děkuji. Ptám se společného zpravodaje.
Poslanec Josef Holub: Děkuji za slovo. Myslím,
že situace je tak jednoduchá, že jen stačí
zopakovat to, co jsem řekl ve své zpravodajské
zprávě, že já nedoporučuji. Pan
ministr se vyjádřil, že také nedoporučuje.
Můžeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu jako komplexu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
návrh zazněl před několika vteřinami.
Dovoluji si vás odhlásit a požádat o
novou registraci. Budeme hlasovat nejprve o jediném pozměňovacím
návrhu z rozpravy, a to o pozměňovacím
návrhu kolegy Mandelíka a pak o návrhu zákona
jako celku. Už jsme překročili hranici usnášení
schopnosti.
Dovolím si zahájit hlasování o návrhu
pana poslance Mandelíka. Jde o hlasování
č. 198. Kdo je pro jeho přijetí, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
64 pro, 15 proti, 29 se zdrželo.
Nyní můžeme hlasovat o celém návrhu.
Budeme tedy hlasovat o vládním návrhu zákona,
kterým se doplňuje zákon ČNR 171/1991
Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodu majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, podle sněmovního tisku 1564,
ve znění společné zprávy výborů,
podle sněmovního tisku 1708, včetně
schváleného pozměňovacího návrhu.
Kdo je pro schválení tohoto návrhu zákona,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 199. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
109 pro, nikdo proti, 8 se zdrželo. Děkuji panu ministrovi
a společnému zpravodaji. Konstatuji, že jsme
projednali jeden z dalších bodů našeho
pořadu.
Budeme pokračovat bodem
Krátce připomenu, že projednávání
tohoto bodu bylo zahájeno na 30. schůzi Poslanecké
sněmovny. Úvodní slovo přednesl ministr
Skalický. Se stanoviskem rozpočtového výboru
nás seznámil poslanec Mandelík a se stanoviskem
hospodářského výboru pan poslanec
Holub.
Po rozpravě, která byla ukončena, souhlasila
Poslanecká sněmovna s návrhem, aby bylo projednávání
přerušeno do 31. schůze a výbory rozpočtový
a hospodářský znovu projednaly návrh
rozpočtu Fondu národního majetku, spolu s
návrhy přednesenými k tomuto bodu v rozpravě.
Prosím pana ministra, aby se k této záležitosti
vyjádřil.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Děkuji, pane předsedající, za
slovo. Vážené poslankyně a poslanci,
podrobné úvodní slovo k rozpočtu Fondu
na rok 1995, který vám jménem prezídia
a vlády České republiky předkládám,
jsem přednesl již na předcházející
schůzi Poslanecké sněmovny. Nepovažuji
proto za potřebné ho nyní opakovat.
Poslanecká sněmovna, jak už řekl pan
místopředseda, svým usnesením 641
z 19. dubna projednávání tohoto tématu
přerušila a požádala hospodářský
a rozpočtový výbor, aby návrh rozpočtu
znovu projednaly. Ponechám na představitelích
zmíněných výborů, aby vás
s výsledky svého jednání seznámili.
Většinu otázek, pochybností a námitek,
které se při projednávání ve
výborech a na minulé schůzi sněmovny
objevily, jsem, myslím, rovněž na minulé
schůzi objasnil. Není proto nezbytné se k
nim všem znovu vracet.
Dovolte mi, abych se přesto meritorně vyjádřil
k hlavnímu spornému bodu, který provází
především jednání o této
věci na půdě rozpočtového výboru.
Je jím otázka zahrnutí nákladů
na realizaci privatizačních projektů do rozpočtu.
Považuji především za nutné zdůraznit,
co vedlo orgány Fondu k dosti zásadní změně
v metodickém přístupu v organizování
soutěží a dražeb, která vyplynula
z analýzy dosavadních nedostatků v této
činnosti. Byl to především požadavek
zrychlení celé akce, kdy analýza ukázala,
že průměrná doba pro uskutečnění
veřejné soutěže dosahovala od předání
projektu na Fond řádu zhruba 200 dní. Příčiny
této prodlevy byly shledány jednak v obtížích
při přípravě majetku, při přípravě
potřebných informací pro účastníky
soutěží a rovněž v časté
nezbytnosti opakování neúspěšných
soutěží a dražeb. Samozřejmě,
že se na pomalém tempu podepisovala také omezená
kapacita pracovníků Fondu, resp. spolupracujících
subjektů.
Druhým výsledkem analýzy byla diskutabilnost
optimální organizace soutěží
a dražeb z hlediska výnosů, které tyto
privatizační metody přinášejí
pro Fond. Praxe, kdy odměna organizátora se odvíjela
od vynaložených nákladů a přiměřeného
zisku, nikterak nemotivovala k maximální a přitom
úsporné propagaci a snaze přilákat
co nejvíce zájemců, a tím dosáhnout
pro Fond vyšší výnos. Pokud byl tento
systém odměňování úspornější
co do částky vynaložené na organizaci,
pak na druhé straně rozhodně nepůsobil
ve prospěch vyšších výnosů
majetkového účtu, které, jak je zřejmé,
se pohybují v částkách o 2 řády
vyšších, než vynaložené náklady.
Konečně, třetím problémem,
který analýza ukázala, byl problém,
že i tam, kde se podařilo soutěž úspěšně
provést, následovala často vleklá
jednání o podpisu kupní smlouvy a v četných
případech i následné obtížné
vymáhání zpožděných plateb.
Toto byly hlavní důvody, proč orgány
Fondu shledaly zásadní změnu za žádoucí
a potřebnou.
Je postavena na následujících principech:
Za prvé. Motivovat externě spolupracující
subjekty na maximalizaci výnosů pro Fond na principu
succesfee.
Za druhé. Chceme požadovat komplexní službu,
to znamená nejen pro vedení dražby či
soutěže, ale pro celý souhrn činností
souvisejících s přípravou majetku
a souboru informací pro zájemce, propagací
event. opakováním soutěže, až po
fázi uzavření kupní smlouvy a zaplacení.
Succesfee je v tomto režimu splatný až poté,
kdy nový vlastník Fondu zaplatí, což
výrazným způsobem ulehčuje Fondu řešení
palčivého problému neplatičů.
Třetím principem pro nás bylo zavést
transparentní systém výběru spolupracujících
subjektů na bázi výběrového
řízeni, co nejvíce rozšířit
jejich okruh, poskytovat jim rovnoprávné podmínky
a u lukrativních zakázek mezi nimi vybírat
na základě nejvýhodnějších
podmínek, tj. i podmínky co nejnižší
succesfee.
Konečně za čtvrté, chceme pravidelně
vyhodnocovat jak efekty plynoucí ze spolupráce s
jednotlivými firmami, tak celkové náklady,
které tento systém Fondu v budoucnosti přinese.
Myslím, že z toho, co jsem uvedl, jasně plyne,
že je nejen velmi obtížné, ale i svou
podstatou protismyslné tyto náklady klasickým
způsobem rozpočtovat. Jejich výše je
přímo úměrná výkonům,
čili úspěšnosti Fondu při plnění
jeho základního úkolu. Limitovat jejich výši
rozpočtem by znamenalo podvázat snahu Fondu po co
nejrychlejším dokončení privatizace
a zároveň tím způsobit i zbytečné
finanční škody, ke kterým bezesporu
dochází, jestliže se zbytečně
prodlužuje bezprizorní obdobě mezi rozhodnutím
o osudu majetku a jeho skutečným převzetím
novým vlastníkem.
Co se týče diskuse o výši succesfee,
znovu připomínám jen toto:
Za prvé. U lukrativních zakázek je předmětem
soutěže.
Za druhé. U majetku obvyklé kvality a hodnoty vzhledem
k požadavku na komplexní služby, stropy succesfee
považuji za zcela přiměřené,
ne-li restriktivní, podíváme-li se na obvyklé
poměry na trhu.
Za třetí. Prosím, aby ti, kteří
argumentují údajně horentními náklady,
nezamlčovali ani druhou stránku mince, že totiž
každý milión utracený takto navíc,
má svůj kladný korelát na majetkovém
účtu Fondu, a to v částce řádu
100 mil. Kč.
Nakonec bych se rád zmínil o problému kontroly.
Jestliže mnohé argumenty a námitky padající
v diskusi mají původ spíše v nedorozumění,
jeden z nich je vskutku neseriózní a neférový,
totiž výtka na adresu Fondu, že se chce vyčleněním
nákladů na realizaci z rozpočtu vyhnout veřejné
kontrole těchto nákladů. Bylo již mnohokrát
zdůrazněno, že nový systém i
náklady, které přinese, budou pod pravidelnou
čtvrtletní kontrolou parlamentem volených
orgánů, totiž dozorčí rady a
prezídia.
Při projednávání rozpočtu v
hospodářském i rozpočtovém
výboru bylo navíc dohodnuto, že tytéž
informace budou pravidelně předkládány
rovněž všem orgánům sněmovny,
které o to projeví zájem.
Doufám, vážené poslankyně a poslanci,
že mi podařilo objasnit všechny důvody,
které nás vedly k nové konstrukci rozpočtu
a že rozpočet na této schůzi schválíte.
Nejistota, ve které se Fond díky průtahům
s jeho schválením ocitá, je ke škodě
úspěšného završení privatizačního
procesu v České republice. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Prosím pana poslance Mandelíka,
aby nás seznámil se stanoviskem rozpočtového
výboru.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, nebudu zde přednášet
celé usnesení rozpočtového výboru,
protože neobsahuje doporučení, aby se sněmovna
takto usnesla. V zásadě se rozpočtový
výbor domníval, že je možno náklady
vyčíslit, přijal ve svém usnesení
matematický vzorec, kterým doporučuje, že
takto by bylo možno je stanovit, a domníval se také,
že celkové náklady na realizaci privatizačních
projektů jsou tak, jak je ve směrnici stanoveno
a jak metodika bude použita, vysoké. Nic navrhovat
nebudu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi, prosím pana poslance
Holuba, aby nás informoval o stanovisku hospodářského
výboru.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení přítomní, dovolte,
abych vás seznámil s tím, v jakém
stadiu projednávání se v tuto chvíli
nacházíme.
Při minulé rozpravě vystoupili čtyři
poslanci. Pan poslanec Vorlíček a pan poslanec Šoler
nepřednesli žádné pozměňovací
návrhy. Pan poslanec Exner dal variantní návrh
k bodu II. usnesení hospodářského
výboru a pan poslanec Mandelík dal dva procedurální
návrhy, z nichž jeden byl přijat a tím
jsou už vyřízeny.
V tuto chvíli je tedy ve hře usnesení hospodářského
výboru s variantou pana poslance Exnera, já vás
teď seznámím nejprve s usnesením a potom
s variantou.
Při projednávání bodu jsme se minule
dohodli, že bychom nejprve jednali o variantě pana
poslance Exnera, hlasovali bychom o ní a potom bychom hlasovali,
pokud nebude přijata, o návrhu hospodářského
výboru jako celku.
Návrh usnesení hospodářského
výboru zněl:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky:
l. Schvaluje návrh rozpočtu Fondu národního
majetku, tisk 1582.
II. Schvaluje navrženou výši mzdových
nákladů 60 400 tisíc korun jako nepřekročitelný
limit v závislosti na skutečném čerpání
přepočteného počtu pracovníků
v průběhu roku 1995 při nepřekročení
průměrné měsíční
mzdy na jednoho pracovníka za jeden měsíc
ve výši Kč 16 300,-.
III. Žádá o předkládání
čtvrtletních přehledů nákladů
přímo souvisejících s realizací
privatizačních projektů a žádá
o předložení zásad pro jejich regulaci
hospodářskému výboru parlamentu.
Tolik usnesení. Nyní varianta pana poslance Exnera.
V bode II. žádá vypustit slovo "navrženou",
číslo 60 400 tisíc korun navrhuje nahradit
číslem 45 300 tisíc korun a číslici
Kč 16 300,- číslicí Kč 12 225,-.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Obdržel jsem přihlášku do rozpravy od
pana poslance Vorlíčka, který chtěl
přednést pozměňovací návrh
k návrhu usnesení. Nicméně rozprava
byla minule uzavřena, musím tedy toto chápat
jako návrh na znovuotevření rozpravy, aby
bylo panu poslanci umožněno přednést
pozměňovací návrh.
Kdo je tedy pro, aby byla znovu otevřena rozprava, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v jubilejním
200. hlasování této schůze. Kdo je
proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl schválen poměrem hlasů
56 pro, 28 proti, 32 se zdrželo.
Měli bychom tedy, pokud jsem dobře sledoval, hlasovat
nejprve o pozměňovacím návrhu pana
poslance Exnera, který se týká více
ustanovení,a poté o návrhu usnesení
jako celku.
Kdo je tedy pro pozměňovací návrh
pana poslance Exnera, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Hlasování č. 201. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
33 pro, 83 proti, 9 se zdrželo.
Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení jako
celku. Je zde návrh na to, abych vás odhlásil,
což jsem povinen učinit a požádat vás
o novou registraci, i když pro vaši informaci počet
nehlasujících nebyl nijak závratně
veliký při minulém hlasování.
Budeme hlasovat o celém návrhu usnesení vzhledem
k tomu, že nezazněl návrh na oddělené
hlasování.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko. Hlasování číslo
202. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
97 pro, 22 proti, 12 se zdrželo. Děkuji panu ministru
Skalickému a děkuji panu společnému
zpravodajovi panu poslanci Holubovi.
Dámy a pánové, dalším bodem bude
K tomuto bodu vám byl rozdán návrh volebního
řádu pro tajné hlasování ve
smyslu § 27 zákona ČNR o jednacím řádu.
Návrh volebního řádu jste všichni
obdrželi na lavice. Dovolte mi, abych vám v něm
provedl určitá upřesnění, protože
si myslím, že by bylo lepší respektovat
ten fakt, že budeme volit jednu funkci.
Navrhuji, abyste si volební řád upravili
v bodě 8 - text "tolik kandidátů, kolik
funkcí se má volbou obsadit" nahradit slovy
"jednoho kandidáta".
V bodě a) odst. 8 potom změnit slova "jmény
těchto kandidátů" na slova "jménem
tohoto kandidáta".
Na straně 2 volebního řádu si vyškrtněte
z pochopitelných důvodů bod č. 13
a v bodě č. 15 si doplňte do textu "do
druhého kola volby postupují ti kandidáti"
slovo "dva", text by tedy zněl: "do druhého
kola volby postupují ti dva kandidáti, kteří
v předchozím kole obdrželi nejvyšší
počet hlasů", zbytek textu si vyškrtněte
až před závorku, která zůstane
platit.
V bodě 17 by do druhého řádku za slovo
"ti" přišlo opět doplnit slovo "dva"
a ve třetím řádku by byl vypuštěn
text "nejvýše však dvojnásobný
počet kandidátů, než je třeba
zvolit". To by byly všechny úpravy v předloženém
textu.
Otevírám nyní rozpravu k takto upravenému
návrhu volebního řádu. Do rozpravy
se nikdo nehlásí, dovoluji si tedy rozpravu ukončit.
Dávám hlasovat o schválení tohoto
volebního řádu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
ve 203. hlasování. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Volební řád byl schválen poměrem
hlasů 98 pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, i když
25 kolegů a kolegyň, kteří zřejmě
už stojí ve frontě, nehlasovalo.
Dámy a pánové, mám informaci od ověřovatelů,
že je vše připraveno k provedení volby.
Je 18.00 hodin. V tomto okamžiku začnou být
vydávány hlasovací lístky. Vydávání
hlasovacích lístků bude ukončeno v
18.16 hodin, kdy budeme pokračovat v projednávání
posledního bodu této schůze, který
dosud nezačal být projednáván, a to
jsou Návrhy na vyznamenání.
(Schůze přerušena v 18.02 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 18.17 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně a kolegové, budeme pokračovat v
přerušeném jednání. Zvu vás
k nástupu do závěrečného spurtu.
Dalším bodem našeho pořadu je
Podle zákona 157/1994 Sb., o státních vyznamenáních
České republiky, propůjčuje nebo uděluje
státní vyznamenání prezident republiky.
Návrhy na propůjčení nebo udělení
vyznamenání předkládají prezidentu
republiky Poslanecká sněmovna, Senát a vláda.
proto jsme na 28. schůzi k tomuto účelu zřídili
Stálou komisi Poslanecké sněmovny pro přípravu
návrhů na propůjčení nebo udělení
státních vyznamenání a schválili
její statut. Předsedou této komise byl zvolen
místopředseda Poslanecké sněmovny
Pavel Tollner.
Tato komise soustředila návrhy a po jednání
s poslaneckými kluby nám předložila
výsledek své práce formou návrhu usnesení
Poslanecké sněmovny, který jsme obdrželi
prostřednictvím poslaneckých klubů.
Prosím nyní předsedu komise pana místopředsedu
Tollnera, aby nás informoval o výběru kandidátů
na jednotlivá státní vyznamenání
a navrhl způsob hlasování o předloženém
návrhu usnesení. Prosím, pane kolego, ujměte
se slova.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte mi, abych přednesl závěry Stálé
komise Poslanecké sněmovny pro přípravu
návrhů na propůjčení nebo udělení
státních vyznamenání. Než tak
učiním, dovolte mi trochu historie dávné
i nedávné, skutečně trochu.
Dnešním dnem tato vážená sněmovna
naplňuje zákon, který přijala dne
9. 7. 1994, totiž zákon č. 157/1994 Sb., o
státních vyznamenáních České
republiky. Dnes tedy poprvé v trvání samostatné
České republiky je toto téma Poslaneckou
sněmovnou projednáváno. Vzpomeňme,
že na počátku úsilí o vypracování
nového zákona stály pochybnosti mnohých
z nás, zdali je vůbec účelné
a smysluplné, abychom se zabývali takovými
záležitostmi, které jistě může
leckdo označit za méně významné.
Na tomto zákonu se ukazuje, jaký význam má
dějinná kontinuita a jaký smysl má
vděčnost, neboť právě na těchto
dvou aspektech stojí zákon o řádech
a vyznamenáních.
Není možná bez zajímavosti připomenout,
že Československá republika po roce 1918 zrušila
zákonem 61 nejen šlechtické tituly, ale i řády.
Mladá demokracie však již za rok zjistila, že
je třeba oslavit trvalou památku bojů za
svobodu našeho státu. Pohnutkou k revizi původních
postojů byla právě skutečnost, že
udělování řádů a vyznamenání
může a má mít hluboký etický
smysl.
Nechci na tomto místě zdržovat výčtem
dalších zákonů, které kdy předcházely,
problematickými otázkami či návrhy
na řešení. Chtěl bych jen z obecně
lidského hlediska položit důraz na skutečnost,
že udělování státních
vyznamenání není líbivým, takřka
divadelním představením. Jde přece
o to, k čemu a ke komu se hlásíme. To je
ono vědomí kontinuity, které jsem zmínil.
Jistě také není bez významu, že
jako volení zástupci lidu takto vyjadřujeme
vděčnost těm, kdo v této zemi a pro
tento národ vykonali něco velkého, nasadili
životy a své síly, aby zachovali a vytvořili
to, co dnes už pokládáme mnohdy za samozřejmost.
Rád bych, abychom návrhy na udělení
státních vyznamenání jednotlivým
osobám hodnotili právě z těchto hledisek.
Mnohdy to bude jen malá splátka dluhu, který
vůči těmto lidem často vysokého
věku máme. Ani těm, kdo už nejsou mezi
námi, nepřichází vyznamenání
pozdě. Jejich potomci i ostatní občané
si tím mohou připomenout, že činit dobro,
obětovat se, být pro druhé, není zbytečné.
Po tomto krátkém úvodu, který jistě
nevyčerpal téma celé, mi dovolte přejít
k věci samotné. Stálá komise Poslanecké
sněmovny pracovala ve složení poslanci a poslankyně
Bumbová, Dobal, Drápela, Pavela, Pavlíková,
Zeman a já. Komise se sešla celkem sedmkrát,
uskutečnila se dvě slyšení poslanců,
kteří předkládali své návrhy.
Komise ze svého středu pak zvolila dva ověřovatele,
a to paní poslankyni Pavlíkovou a pana poslance
Drápelu.
Pro úplnost třeba říci, že Poslanecké
sněmovně, komisi či mně osobně
jako předsedovi komise došlo celkem 117 podnětů
od občanů, občanských sdružení
i jiných právnických osob. Poslanci a poslanecké
kluby pak předložili celkem 49 návrhů.
Komise projednala všechny poslanecké návrhy
a na svém zasedání dne 11. 5. přijala
návrh usnesení, které máte před
sebou. Je to návrh na usnesení Poslanecké
sněmovny, kterým se předkládají
prezidentu republiky návrhy na propůjčení
nebo udělení státních vyznamenání
pro řádové dny 28. října 1995
a 1. ledna 1996. Podotýkám, že návrh
byl přijat jednomyslně všemi přítomnými
členy komise. S návrhem na usnesení jste
se měli možnost dostatečně seznámit
a rovněž tak s charakteristikami navrhovaných
kandidátů, neboť obojí bylo k dispozici
k nahlédnutí jak prostřednictvím poslaneckých
klubů, tak přímo u sekretáře
komise.
Tolik k návrhu usnesení. Stálá komise
má za to, že otázku tříd jednotlivých
vyznamenání stejně jako data, kdy budou vyznamenání
udělena, je třeba ponechat plně v rukou prezidenta
republiky. Komise je přesvědčena, že
prezident republiky při zvažování data
propůjčení přihlédne jistě
k věku kandidátů a zvolí nejbližší
možný termín.
Dámy a pánové, stálá komise
při výběru kandidátů byla vedena
přesvědčením, že výsledný
návrh Poslanecké sněmovny prezidentu republiky
má být výrazem širokého koncenzu.
Prosím, abyste také takto předložený
návrh přijali. Jak již bylo diskutováno
na politickém grémiu, naše komise navrhuje,
aby se o tomto návrhu hlasovalo an bloc, a to po jednotlivých
skupinách a vyznamenáních, tedy tak, že
se bude hlasovat po částech o kandidátech
na propůjčení Rádu Bílého
lva občanské skupiny, dále vojenské
skupiny, o kandidátech na propůjčení
Rádu T.G. Masaryka, o kandidátech na udělení
řádu TGM in memoriam a o kandidátech na udělení
Medaile Za zásluhy. To je tedy celkem 5 jednotlivých
hlasování a zřejmě tak by bylo třeba
hlasovat ještě o usnesení jako o celku, pokud
to situace bude vyžadovat nebo to bude vyžadovat jednací
řád. Děkuji.