Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane místopředsedo, paní kolegyně,
páni kolegové, zaznělo zde mnoho argumentů
v diskusi k bodu ústavní zákon o zřízení
vyšších územních samosprávných
celků. Spektrum diskuse je tak široké, že
reagovat na ni je v podstatě nějak souvisle nemožné.
Jsou zde však argumenty zhruba dvojího druhu. Jednak
toho druhu, které bych označil za vzmach národní
identity - a to neříkám v nejmenším
ironicky - moravského národa. Druhá kategorie
jsou otázky víceméně technologického
systému veřejné správy se týkající.
Neumím reagovat na otázky, které souvisejí
se Saintgermainskou smlouvou, nebo na otázky, které
naznačil Karel Havlíček Borovský,
protože se domnívám, že doba je promiňte
mi tu banalitu - poněkud jiná. Možná
se mýlí ti, kteří říkají,
že české země si prožily svůj
vzmach nacionalismu před 100 a více lety. Možná
tomu tak není. Ale chtěl bych ty, kteří
spojují územněsprávní členění
státu s rehabilitací jakýchkoli národních
myšlenek, ať jsou české, moravské
nebo slezské, upozornit, aby vzali v úvahu světovou,
evropskou, ale i naši vnitřní realitu a aby
nestavěli hráz něčemu, co je nesmírně
potřebné a co má dimenzi demokracie na základě
těchto svých úvah.
Chtěl bych udělat několik poznámek
o genezi systému veřejné správy. Většinu
z těchto věcí budete znát, někteří
jste byli přítomni při jejich zrodu, ale
domnívám se, že je to instruktivní.
V roce 1990 bez velkých analýz na základě
zejména politických motivů byla vzkříšena
samospráva novelou ústavy, kde se obec stala základním
článkem samosprávy. Byly zrušeny nikoli
kraje, jak se dosud ještě mylně dovozuje, ale
krajské národní výbory, a to ne proto,
že kraj sám o sobě je něco od ďábla,
ale proto, že krajské národní výbory,
tj. orgány státní moci a státní
správy, typ sovětů téměř
krystalicky čistý, bylo něčím,
co nebylo slučitelné s demokratickým vývojem
právě v té době před několika
měsíci nastoupeným.
Proto bych chtěl říci, že předhůzky
toho typu, že se cestuje od krajů ke krajům,
jsou z tohoto hlediska podle mého názoru irelevantní,
když bylo správně řečeno, že
kraje jako správní jednotky existují souvisle
dodnes.
V době oné první reformy v polovině
roku 1990, v době, kdy byl přijat zákon o
obcích, o hlavním městě Praze, o okresních
úřadech, nikoho ani ve snu nenapadlo, že by
mělo jít o stav, který má přežit
víc než dva roky. Souvisí to i s institutem
okresního shromáždění, souvisí
to s mnoha časově limitovanými opatřeními,
o kterých se prostě ani v nejbujnější
fantazii nesnilo, že by měly být jakýmsi
základem budoucího uspořádání
státu, ale byla to nouzová opatření
v případě okresního shromáždění
proto, že stát nevěděl, jak jinak financovat
základní úroveň samosprávy,
prostě to neuměl. Nechtěl bych budit dojem,
že to neumí dodnes.
Jaký je důsledek současného stavu,
tj. stavu, kdy samospráva existuje pouze na základní
obecní úrovni a vše ostatní upraveno
dosud nebylo, pokud jde o samosprávu. Nebudu mluvit o evropských
srovnáních, nebudu mluvit o tom, že v současné
době jsme raritou, zemí, která má
pouze jednu úroveň samosprávy. Budu možná
mluvit a opakovat se o tom, jakým způsobem reaguje
soustava veřejné správy na tento stav. Neustálým
spouštěním liniově řízených
soustav orgánů s rozmanitými územními
působnostmi, to jsou ony dekoncentráty, detašovaná
pracoviště, a začíná se mluvit
v nepatřičné souvislosti i o kontaktních
místech, že státní aparát bují
a roste, a to způsobem, který je když ne nebezpečný,
tak aspoň neefektivní. Liniové centrální
řízení do různých detašovaných
pracovišť a dekoncentrátů, různých
desítek orgánů nebo soustav orgánů,
které mají různé územní
působnosti, a u nichž nejsou upraveny možnosti
spolupráce, komunikace, slučitelnost databází
a různé jiné věci, to je ten důvod,
pro který občané tohoto státu vnímají
státní byrokracii jako relikt, jako něco
obtížného, právem ho chápou jako
něco, co jim nepomáhá v jejich občanském
komfortu, ale co ho naopak nabourává, a to je obstrukcí.
To je ten hlavní důvod.
Dobře víte, že si můžete udělat
srovnání za toto volební období, kolik
druhů orgánů státní správy
v podstatě řízených z centra vzniklo.
Tím způsobem se ke každému významnému
správnímu zákonu, který tato sněmovna
přijímá, konstruuje bez dalšího
další soustava orgánů, které
mají tyto kompetence provádět.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane místopředsedo. Dámy a pánové,
požádal bych vás o klid. Jistě vaše
ohnivé diskuse můžete buď přenést
do předsálí, a pokud se týkají
tématu, nebude nezajímavé, co říká
místopředseda vlády. Pan poslanec Kalvoda,
prosím.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane místopředsedo, já vám děkuji.
Skončil jsem tedy nikoli katastrofickým, ale přece
jen snad přibližně správným popisem
stávajícího stavu veřejné správy.
Byla zde řeč o financování. V této
souvislosti se dostávám do jistého problému.
Jako člen vládní koalice jsem v situaci pro
mne ne zcela očekávané, kdy musím
čelit v diskusi nejen otázkám, které
jsou legitimně opoziční, ale otázkám,
které považuji za nelegitimně koaliční.
Jestliže se tady hovoří o náležité
analýze a vyhodnocení současného stavu,
myslím si, že nikdo z nás, příslušníků
dnes vládních stran, nebyl vyhnán od oněch
duševních hodů, kterými je nepochybně
analýza stávajícího stavu. Nemyslím
si, že je všeobecně známo, že ministerstvo
vnitra kvartálně podávalo zprávy o
fungování a činnosti okresních úřadů
vládě a nemyslím si, že by bariéry
mezi našimi vládními stranami, co do vládní
sféry a parlamentní, byly tak neprostupné.
Já si prostě myslím, že kdykoli lze
uplatnit požadavek po lepší analýze, větším
vyhodnocení celé soustavy, ale domnívám
se, že tak nelze učinit, pokud jsme my před
třemi lety této sněmovně navrhli jakýsi
program, a to program regionální samosprávy
a posilování principu decentralizace, že teď
nemůžeme legitimně v této sněmovně
volat po argumentech, které by nás přesvědčily,
že musíme tento svůj závazek vůči
občanům a této sněmovně plnit.
Této situaci prostě nerozumím.
K financování. Financování dnes se
děje prostřednictvím zvláštního
gardu, tzv. územních rozpočtů, což
není zákonný termín, ale termín,
který se pracovně běžně používá.
Územní rozpočty nejsou - jak občas
máme tendenci tvrdit na různých evropských
fórech - rozpočty samosprávy obecní.
To jsou prostě a jedině ze státního
rozpočtu zvláštní logikou vydělené
rozpočty erárních úřadů
v úrovni okresů. A proč vzniká ten
zvláštní emotivní vztah k okresním
úřadům? Proč někteří
poslanci zastupitelstev obcí, ale i parlamentu plamenně
horlí pro to, že okresní úřady
musí být zrušeny čím dříve
tím lépe, a to jsou ty žáby na prameni,
přednostové, to jsou ti pohunci státu, kteří
nám brání v našem rozvoji. No prostě
proto, že okresní úřad má velmi
ambivalentní postavení, a to zejména ve finančních
vztazích, o kterých jsem mluvil.
Okresní úřad, krom toho, že je správním
úřadem s obecnou působností, je také
příjemcem prostředků z veřejných
rozpočtů a je zároveň něčím,
co vlastně supluje samosprávu v mnoha věcech.
Okresní úřad je zřizovatelem mnoha
institucí, kulturních, zdravotnických, sociálních
a mnoha jiných. A na tyto prostředky slouží
také částky z oněch okresních
rozpočtů. Proto, že okresní úřady
vlastně suplují samosprávu a svým
způsobem nutně musí vstupovat do místního
obecního politického klimatu, proto je tady takové
volání po jejich zrušení. Odmítám
vidět státní úředníky
jako škůdce, já ale odmítám je
vystavovat neustálému pokušení z definice
vstupovat do obecní politiky, k čemuž jsou
dnes normálně nuceni. Je úplné zřejmé,
a onen parlamentní tisk, který jsem zmínil
už včera, mluví také o tom, že
financováni samosprávy je projektováno v
hrubých rysech a tento projekt je zhruba hotov. Je zcela
evidentní, i když parlament schválil návrh
o tom, že o kompetencích se na této schůzi
jednat nebude, že musí spolu s majetkem státu,
který odpovídá kompetencím vyšších
samosprávných územních celků,
přejít i co možná nejvíc autonomní
finanční zdroje do samostatných rozpočtů
vyšších samosprávných územních
celků, že musí zhruba sledovat kompetence,
a že stát si nikdy nemůže osobovat právo
zbavit se dotační politiky ve vztahu k té
či oné úrovni samosprávy. Tady není
žádný zvláštní problém,
to není zvláštní důvod proto,
aby se zřízení vyšších samosprávných
územních celků odložilo. Hlavně
myslím, že to není důvod pro ty, kteří
před třemi lety jejich zřízení
zde slíbili.
Chtěl bych uzavřít. V roce 1990 bylo učiněno
poměrně velmi mnoho, v hektickém tempu, s
dětskými nemocemi, které následovaly
uvedení těchto norem do života, tj. obecní
samosprávy a okresní úřady. Možná
nikdo z nás ani nečekal, že se bez větších
změn tyto normy a tyto instituce udrží tak
dlouho. A já jsem velmi rád, že tomu tak je.
Co znamená rozhodnutí o zřízení
vyšších samosprávných územních
celků. Rozhodně ne rehabilitaci té či
oné národnosti, rozhodně ne rehabilitaci
toho či onoho historického faktu. V každém
případě ale to znamená zásadní
a vážný krok z chaosu, který dnes znamená
systém veřejné správy v této
zemi, a znamená to nejen tento technologický významný
krok, ale znamená to také další krok
k demokracii. A to tvrdím, a jsem ochoten se přít,
že to není žádná nadsázka
a že nepřeháním. Není časově
neutrální, kdy v této zemi vznikne další
úroveň samosprávy. Není časově
neutrální, kdy v této zemi se bude stát
skutečně decentralizovat, protože jen tím
způsobem dospěje k větší stabilitě
a k tomu, k čemu se ve své většině
hlásí - tj. k občanské společnosti.
Pokud se nerozhodne v tomto volebním období - a
myslím, že v rámci tohoto období je
teď jedna z posledních možností, pak se
otázka regionální samosprávy a občanské
společnosti stane legitimním tématem příští
volební kampaně. To je zcela v pořádku.
Myslím si ale, že riskujeme jednu věc. Ve stavu,
kdy se politické zvyklosti rodí, kdy se učíme
být občany a bolestně se učíme
býti odpovědni sami za sebe, riskujeme to, že
většina našich spoluobčanů nabude
dojmu, že politika je cosi vzdáleného, cosi
centrálně řízeného v jakýchsi
temných kuloárech a hlavně hodně špinavého,
na což my občané nemáme vůbec
žádný vliv, kromě četby novin
a nadávání po hospodách. To také
znamená odklad regionální samosprávy.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kalvodovi. Prosím o zaznamenání,
že pan poslanec Procházka má náhradní
kartu c. 20. Pan poslanec Robert Dostál kartu č.
17 a pan poslanec Honajzer kartu č. 18. Pan poslanec Špaček
Radim má náhradní kartu č. 19.
Do rozpravy je dále přihlášena paní
poslankyně Mazalová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
omlouvám se, já jsem již svoje řekla
včera v této sněmovně a předpokládala
jsem, že vystupovat už nebudu. Nicméně
vystoupení některých mých kolegů
mě přece jen přimělo k tomu, abych
řekla alespoň krátkou repliku.
Pan kolega Ježek si zde zasteskl po kamenné budově,
kde by zřejmě - jak jsem ucítila z podtextu
jeho slov - měli být odsouzeni ti poslanci, kteří
požadují to, co některým pražským
politikům (a nejen pražským) "zapáchá"
moravistickými myšlenkami. Já bych tuto budovu
také uvítala, ovšem zase spíše
pro některé členy zákonodárného
sboru jako tresty za zpupnost, zneužívání
funkcí, kterého jsme často svědky,
ale nikdy ne za plnění volebního programu,
za který zde tito poslanci sedí. Jakékoli
krájení a dělení Moravy českými
a pražskými politiky považuji za troufalost a
drzost, ke které nemají mandát.
Doba je jiná, řekl pan kolega Kalvoda. Já
dodávám - alergie je stejná, ne-li větší.
Pouze občan, jak jsem již včera v tomto senátě
podotkla, má právo rozhodovat o zemi, ve které
žije, ale tato možnost je mu odpírána
v naší demokratické společnosti. Referendum
je odmítáno.
Na druhou otázku, co říci studentům,
kteří se učí něco, co již
léta není pravda, bych odpověděla
asi toto: vyměnit jim ty profesory, kteří
učí lež a učit je historii pravdivou,
takovou, jaká skutečně je. Ale tam se, dámy
a pánové, také nevyhneme historii Moravy.
Zaplnit ovšem ta místa v učebnicích,
kde se má hovořit o historii Moravy nebo o Moravě
a která jsou dosud bílá.
Jak však chcete odsuzovat ty, kteří učí
lež, když sami odmítáte pravdu?
Jsme skutečně raritou ve světě, jak
řekl pan kolega Kalvoda, raritou v umění
demolice, bourání. Neděláme postupně
změny k lepšímu, nepřestavujeme, nevylepšujeme.
Napřed zlikvidujeme a potom přemýšlíme,
jak a co postavit na vzniklém rumišti bez předem
připraveného a prodiskutovaného perfektního
modelu a projektu. Já to vidím jako velkou chybu.
Všechno to, co zde pan kolega Kalvoda řekl, co nepovažuji
za aktuální, o čem tady hovořil, je
pro občana, který bydlí na tom nebo onom
území, ať už je to v Čechách,
na Moravě nebo ve Slezsku, přímo prioritní,
alespoň takový je můj názor.
Od roku 626, kdy byla Morava jádrem Sámovy říše,
až dodnes, se nevzdala svých historických práv
a nároků. Ani v roce 1949, kdy došlo ke zrušení
Moravsko-slezské země, ani v roce 1960, kdy došlo
k vytvoření dvou KNV, jak říkal pan
kolega, a následně k jejich likvidaci. Já
bych mohla do pozdních večerních hodin předčítat
veškeré aktivity tehdejších poslanců
České národní rady, kteří
byli možná neznalí legislativních způsobů
práce, techniky a různých postupů
při práci na zákonech, ale zcela rozhodně
byli poctiví. 5. května 1992 podepsalo 92 poslanců
rezoluci, ve které žádali dořešení
otázky samosprávy Moravy a Slezska jako nezbytnou
prioritu a žádali zakotvit ji v ústavě.
Z těchto 92 poslanců je v dnešním parlamentě
30 přítomných.
28. října 1992 vydalo 40 poslanců České
národní rady Deklaraci práv lidu Moravy a
Slezska, která byla určena a rozeslána vládám
a parlamentům 40 států světa a mezinárodním
organizacím Rady Evropy.
Včera v této sněmovně zaznělo
něco podobného. Těžce se však hovoří
k hluchým uším. Ten kdo nechce slyšet,
neposlouchá a neslyší.
K obnovení Moravsko-slezské země, jak jsem
již včera podotkla, nedošlo a já ztrácím
naději, stejně jako občané Moravy
a Slezska, že by k ní mělo dojít.
Ptám se jenom, proč samospráva Moravy nevadila
rakouským císařům, proč nevadila
českým králům, Masarykově první
republice. Kom u a proč vadí nyní? Ani nacisté
se neodvážili zrušit tisíciletou tradici
Moravsko-slezské země. Pouze komunistická
vláda jedním škrtnutím pera po únoru
1948 zlikvidovala historické země. My dnes hodláme
pokračovat v tomto díle.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Mazalové a prosím pana kolegu
Ullmanna, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedající, kolegyně a kolegové,
dovolte mi několik stručných poznámek,
které mě napadly, když poslouchám tuto
již druhý den trvající diskusi o ústavním
zákonu o zřízení vyšších
územně samosprávných celků.
Je to obtížné téma, je to nesmírně
závažné téma a jeho závažnost
je vyzvednuta tím, že tento zákon je předložen
jako zákon ústavní.
Jeden z mých předřečníků
přirovnával dnešní situaci, kterou tato
sněmovna prožívá, k situaci, kdy se
jednalo v této sněmovně o Senátu.
Apeloval poté na odpovědnost poslanců, aby
přijali zákon o vyšších územně
samosprávných celcích, a to v jakékoliv
podobě. Tady je asi ten kámen úrazu. V Ústavě
České republiky je Senát zcela pregnantně
popsán, jak vypadá, kolik má členů
atd. a je tam dokonce ustanovení o způsobu, jak
se má volit, i když jen obecně. Když se
projednával tento problém, tak se vlastně
vedla diskuse či spor o tom, jak naplnit způsob
volby. Vůbec se samozřejmě nehovořilo
o žádném ustavení Senátu, protože
není o čem hovořit, ten je jasně definován.
V případě bodu, který dnes projednáváme,
je situace poněkud jiná. Tato oblast, kterou by
měl řešit ústavní zákon,
již tak jasně definována není a v dané
chvíli se diskuse odvíjí od toho, jak vlastně
tyto celky mají vypadat, kolik jich má být,
jak mají být velké atd.
Srovnávat tedy tyto dvě situace se mi nezdá
zrovna vhodné. Ale co bych chtěl na závěr
podotknout a co mě trochu zaráží? Prohlásit,
že ústavní zákon je zodpovědní
přijmout v jakékoliv podobě, se mi zdá
být poněkud nesprávné a řekl
bych nezodpovědné. Já si myslím, že
jestliže od nás občané něco očekávají,
tak je to zodpovědné rozhodnutí a "jakákoliv
podoba" - taková slova by tady podle mého názoru
ani neměla padnout.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ullmannovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Pan poslanec Bílý.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
chtěl bych krátce reagovat na to, co bylo v této
sněmovně řečeno. Nejprve bych reagoval
na řeč pana poslance Ježka. Nelze činit
závěry bez hluboké znalosti historie. Sám
jsem se přesvědčil o tom, že stereotypy
národů, myšlení národů,
určitých komunit a vůbec geografické
a jiné danosti se stále projevuji a bez jejich znalosti
opakujeme tytéž chyby, jak to okřídleně
řekl jeden klasik.
V tomto směru je třeba se podívat také
na otázku, která tady byla řečena,
to je na otázku župního zřízení.
Župni zřízení, pane Ježku, na Slovensku
právě aktivizovalo národní sebevědomí
Slováků. To, co řekl Peroutka při
budování státu, že jste chtěli
Slováky rozpustit jako kostku cukru v kávě,
to právě přispělo k tomu, že
Slovensko se identifikovalo a že v podstatě neschopnost
reflektovat Slováky vedla nakonec k těm koncům,
které pro mne jsou svým způsobem tragédií.
Řekl bych další věc - zakladatel státu
T. G. Masaryk sám uvažoval o tom, že vytvoří
stát, který bude mít podobu Švýcarska
z hlediska státoprávního uspořádání.
Z hlediska svého humanistického přesvědčení
dokonce věřil tomu, že v rámci kantonů
zde bude mít právo i německá menšina
na vlastní samosprávu. Počítal s tím,
že to bude do deseti let. Jenomže prezident je prezident
a vídeňský centralismus byl nahražen
pražským centralismem a tato fáze pak pokračovala
dále až k tomu, co mohlo vlastně upevnit a
posílit tento stát zvláště vůči
totalitním ideologiím, které ohrožovaly
celou Evropu.
Masaryk nebyl prvním prezidentem, který o tom v
naší historii uvažoval. Byl to také Edvard
Beneš, který ihned po druhé světové
válce v roce 1945 uvažoval o tom, že by stát
měl přejít na spolkové uspořádání.
Už tenkrát byl schopen Beneš reflektovat právě
změněnou situaci ve státě, ten proces
identifikace jednotlivých národních nebo
územních komunit. V podstatě zase jen ta
síla toho centra, která je nad logickou úvahu,
nad přání i politických přestavitelů
tomuto zabránila.
Podívejme se tedy, jestli ta logika, tato sebezničující
logika bude dále pokračovat, protože v podstatě
bude dále vytvářet další rovinu
problémů, které budeme řešit.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a poslanci této sněmovny za to, že mluvil o
Moravanech bez urážlivého a hanlivého
přízvuku. Ale chtěl bych říci,
že i územně správní členění
se dotýká zájmů národů
a národních menšin. Vidíme to ve všech
státech. Nelze mluvit o tom, že by veřejná
správa byla něco úplně odlišného
a technokraticky odděleného od otázky seberealizace
národů, národních menšin. V podstatě
se v Evropě tato situace reflektuje. Dokonce mi jeden politik
řekl, že je nejdůležitější
dát těmto národům a národnostem
to, co si přejí a že to, co unesou ve své
správě, to je ten stav, kdy vládne určitá
spokojenost.
Osobně jsem velkým příznivcem právě
Španělska a španělského modelu,
který nejen zabezpečil samosprávu národům,
které se zkonstituovaly jako třeba Katalánci,
které za svoji samosprávu bojovali, ale i takovým
národům, jako jsou třeba Andaluzané,
kde národní vědomí nebylo tak vyvinuté,
aby přešly k politickému boji. To jsem chtěl
říci na okraj těch projevů, které
zde byly.
Chtěl bych říci ještě jeden základní
postulát. V roce 1990 byly dělány sáhodlouhé
výzkumy, co je dobré, jak má vypadat samospráva,
veřejná správa, který model je optimální
pro určitý stát. Nakonec ta pravda jako všechny
velké pravdy je strašně jednoduchá.
Nejlepší samospráva a státní
správa je taková, se kterou se občané
ztotožní. Prosím vás, vážené
kolegyně a vážení kolegové, mějte
to na paměti pro rozhodování o tomto zákonu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bílému. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Pan poslanec Josef Ježek. Pan poslanec Doubrava
má náhradní kartu č. 16.
Poslanec Josef Ježek: Já jsem se narodil ve
východních Čechách v Hronově,
vždycky jsem bydlel a pracoval v Čechách a
argumentace například paní poslankyně
Mazalové znamená, že pokud někoho v
této zemi utiskoval komunistický režim, tak
jedině Moravany. My Češi jsme zřejmě
neměli nic jiného na práci, než tento
útlak nestále podněcovat a podporovat.
Chtěl bych říci toto. Byl jsem v komisi pro
zemské zřízení, účastnil
jsem se přípravy ústavy, předtím
jsem byl v jakési kom isi, která rozdělovala
působnosti KNV na úroveň ministerstev, na
úroveň okresních úřadů
atd. Po pěti letech debat si myslím, že konečně
v rámci přípravy ústavy a v rámci
přípravy tohoto ústavního zákona
se našlo takové řešení, které
odpovídá všem oprávněným
požadavkům obyvatel Moravy, ať už se jedná
o národnost moravskou nebo národnost českou.
My v podstatě navrhujeme řešení, které
znamená zemské zřízení ano,
ale ne ve dvou celcích, nýbrž řádově
v deseti. O to přece jde. Není to žádná
pouze druhá lokální úroveň
samosprávy, je to regionální úroveň
samosprávy. Opět je zajímavé, lak
všichni Moravané zde argumentují a srovnávají
se Španělskem, Itálií, Německem,
ale my navrhujeme řešení, které je hned
v sousedství Moravy, v Rakousku s jedinou výjimkou,
že nemá jít o federální stát,
že jde pouze o stát regionalizovaný. To znamená,
je pouze jedna úroveň zákonodárství
a ne dvě. Chceme tímto ústavním zákonem
umožnit maximální decentralizaci v rámci
uplatnění principu subsidiarity v rámci českých
zemí.
Stále se tu směšují dva problémy.
Jeden problém je přece decentralizace a regionalizace
bývalého Československa, jeden problém
jsou české země. Proto je probůh nepřijatelná
Země moravsko-slezská, protože to znamená
opět dualismus a ty návrhy, které z Moravy
přicházejí, to znamená rozdělit
Čechy na Prahu a zbytek Čech, jsou přece
naprostý nesmysl na této úrovni. To v Čechách
je tak nepřirozené, že pro to nemůže
nikdo být. Nechápu, proč to Moravané,
kteří tvrdí, že nejsou respektovány
jejich názory, vnucují obyvatelům Čech?
Domnívám se, že to řešení,
ke kterému se konečně po pěti letech
diskusí došlo, je velmi rozumné a je to přesně
ten kompromis, který může být odhlasován.
Já tvrdím, že Morava existuje, že existuje
i moravská otázka, protože pokud znáte
určité analýzy, například potenciál
regionálního rozvoje okresů, rozdíly
ve výtěžnosti daní, tak je zřejmé,
že určité rozdíly Čech a Moravy
jsou, ale právě proto je zapotřebí
tuto regionalizaci učinit, právě proto je
zapotřebí co nejdříve změnit
rozpočtová pravidla, změnit pravidla pro
přidělování dotací obcím
atd.
Decentralizace spočívá také v tom,
že zde vzniknou samostatné regionální
rozpočty a dovoluji si říci i to, že
současné potíže vlády v dopravě,
zdravotnictví, školství jsou dány tím,
že je naprosto dominantní resortní linie rozhodování,
tak jak zde o tom mluvil místopředseda vlády
Kalvoda. Chybí zde silný subjekt, který by
dokázal vůči ministerstvům hájit
regionální zájmy a o to jde. V rámci
České republiky skutečně nezbývá
jiné řešení než opustit myšlenku,
že výhodné jsou pouze dvě velké
země, protože v rámci těchto dvou velkých
zemí opět zůstává schována
regionální disparita, kterou tento návrh
na dvě velké země nikterak neřeší.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ježkovi. Pan poslanec Bílý se
hlásí.
Poslanec Jiří Bílý: Vystupuji
s faktickou poznámkou. Rakousko se nazývá
oficiálně Rakouská republika a není
federace. Rakouské země v podstatě nemají
všechny znaky států sdružených
do jednoho soustátí. Jen bych na okraj využil
toho, že jsem u řečniště a řekl
bych, že pan poslanec Ježek o nás mluví,
jako bychom byli zajatci českého státu. Oni
by udělali, oni by mohli utéci, oni by mohli požadovat
více, mohli by udělat napětí. Přece
jestliže žijeme v nějakém státě,
tak je to právě ze svobodné státotvorné
vůle všech občanů, všech národů,
ale ne z toho, že někomu přišla jako dědictví
Morava a bude se k ní chovat s podezřením,
že by mu mohla po této dobré vládě
utéci z jeho státního svazku. To je pohled,
jako bych já, díky tomu, že jsem si vzal nějakou
ženu, ji zavíral doma, aby mi náhodou neutekla.
Podobným způsobem se chovají čeští
poslanci k Moravě a tak na ni nahlížejí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bílému a uzavírám rozpravu,
vzhledem k tomu, že už se do ní nikdo nehlásí.
Dámy a pánové, nyní přerušíme
projednávání tohoto bodu ve smyslu toho,
jak jsme hlasováním rozhodli o přijetí
procedury. Přerušíme projednávání
tohoto bodu a vytvoříme prostor pro to, aby se sešla
komise, která se bude zabývat pozměňovacími
návrhy, které zazněly v rozpravě a
předloží, tak jak se sněmovna usnesla,
sněmovně pozměňovací návrhy
seřazené v určitém poradí,
ve kterém by se mělo hlasovat.
Domnívám se, že vzhledem k tomu, že část
rozpravy nebo podstatná část rozpravy, ve
které zazněla většina pozměňovacích
návrhů, proběhla už včera a bylo
by možno dnes v polední přestávce svolat
pracovní skupinu komise, to takto avizuji členům
této pracovní skupiny přes mikrofon, a dnes,
zřejmě po skončení jednání
zhruba kolem 18.00 nebo 18.30 hodin by se sešla komise pro
reformu veřejné správy ke krátké
schůzce nad připravenými podklady.
Přerušuji tedy projednáváni tohoto bodu
v tomto okamžiku a vyhlašuji desetiminutovou přestávku,
po které se budeme zabývat platební dohodou
se Slovenskem, tak jak jsme včera rozhodli svým
hlasováním.
(Schůze přerušena v 10.31 hodin.)