Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, prosím,
abyste se dostavili do jednací síně. Včera
se sněmovna rozhodla hlasováním, že
jako první bod dnes bude projednávat - zjednodušeně
řečeno - vypovězení platební
smlouvy. Předkladatel tohoto návrhu je přítomen.
Chystám se otevřít tento bod. Tímto
bodem je
Vládní návrh je uveden ve sněmovním
tisku 1822 a z pověření vlády jej
odůvodní místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Pane místopředsedo vlády, prosím,
ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci. Předkládám Poslanecké
sněmovně Parlamentu ke schválení návrh
na výpověď platební smlouvy mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou, podepsané dne 4. února
1993, doplněné Dodatkem č. 1, podepsaným
dne 20. května 1993, smlouvy mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou o používání
peněžních prostředků v národních
měnách v oblasti vzájemného cestovního
ruchu, podepsané 4. února 1993 a Protokolu mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou o platebním
vypořádání vzájemných
pohledávek a závazků právnických
osob a fyzických osob - podnikatelů vzniklých
před 8. únorem 1993, podepsaného 4. února
1993.
Chtěl bych říci, že na téma platební
smlouva se Slovenskem, bylo řečeno mnohé,
bylo napsáno mnoho nejrůznějších
pojednání a komentářů. Já
sám jsem zde ve sněmovně na toto téma
několikrát mluvil, jsa vyzván některými
pány poslanci, abych informoval Poslaneckou sněmovnu
o současném stavu jednání o platební
smlouvě.
Dovolte mi velmi stručně zrekapitulovat některé
skutečnosti. Především je třeba
říci, že platební smlouva mezi oběma
republikami po rozdělení ČSFR a po měnové
odluce pomohla vytvořit nutné podmínky pro
zachování vzájemného obchodu, umožnila
předejít problémům v bankovním
sektoru, zajistila nezbytné platební vztahy v sociální
a soukromé oblasti a sehrála důležitou
úlohu v době, kdy obě republiky nedisponovaly
dostatečnými devizovými rezervami.
Clearing poskytl oběma smluvním stranám nástroje
k řízení rovnováhy v platebních
vztazích. Chci říci, že zpočátku
celý mechanismus clearingu byl v zásadě velmi
korektně využíván k regulaci salda na
clearingovém účtu až do momentu, kdy
se dostala Česká republika na tomto clearingovém
účtu do dlužnického postavení.
V tomto momentu přestalo být reagováno kursovým
mechanismem na tuto vzniklou situaci ze slovenské strany.
Jistě všichni víte a sledovali jste, že
jsme vedli četná jednání se slovenskými
partnery o úpravách tohoto mechanismu a o dohodách
o tom, kdy bychom měli ukončit platnost tohoto clearingového
mechanismu a zavést standardní režim.
Aniž bych chtěl rekapitulovat všechna tato jednání,
chci zdůraznit, že prakticky po celou dobu uplynulého
roku se nepodařilo dojednat úpravy systému
a nepodařilo se dojednat dohodu, která by vedla
k postupnému zrušení této platební
smlouvy.
Česká republika se nyní nachází
v další fázi ekonomické transformace.
Jejím dalším krokem bude přechod k plné
směnitelnosti na běžném účtu
s výhledem dosáhnout směnitelnosti na kapitálovém
účtu platební bilance. Rovněž
slovenská strana chystá nový devizový
zákon, připravuje se na tento nový systém
a clearingový platební styk by se za této
situace stal zjevným anachronismem.
Je třeba v této souvislosti uvést, že
další pokračování v clearingu
v současné podobě by bylo rovněž
v rozporu s jednou ze zásadních podmínek
směnitelnosti podle čl. 8 dohody o Mezinárodním
měnovém fondu.
Navrhuji a doporučuji Poslanecké sněmovně,
aby vyslovila s návrhem na výpověď platební
smlouvy souhlas. Dodávám k tomu, že samotné
vypovězení platební smlouvy by se nemělo
odrazit významným způsobem na obchodu se
Slovenskou republikou. Znovu říkám - samotné
vypovězení platební smlouvy. Čas,
který bude do doby, než vstoupí výpověď
v platnost, to znamená k 1. 10. letošního roku,
bude dostatečně dlouhým časem na to,
aby naše podnikatelské subjekty zvládly přechod
z clearingového platebního styku na standardní
platební styk ve směnitelných měnách.
Předpokládáme, že budou se Slovenskem
sjednány dvě dohody, a sice dohoda o volném
provádění soukromých a sociálních
plateb. Tato dohoda je ve velmi vysokém stádiu rozpracování
na pracovní úrovni a dále dohoda o vypořádání
pohledávek, které vyplývají z dohod,
které byly uzavřeny po rozdělení federace.
Ještě jednou doporučuji, aby Poslanecká
sněmovna vyslovila souhlas s vypovězením
platební dohody. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a připomínám,
že návrh usnesení Poslanecké sněmovny
je obsažen v předloženém vládním
návrhu. Žádám společného
zpravodaje výborů poslanecké sněmovny
pana poslance Petra Nečase, aby se ujal slova a informoval
nás o stanovisku výborů, kterým byl
návrh přikázán k projednání.
Poslanec Petr Nečas: Pane předsedající,
pane předsedo, pane místopředsedo vlády,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vás
seznámil s projednáváním tohoto návrhu
ve výborech Poslanecké sněmovny.
Předloženým vládním návrhem
na vyslovení souhlasu s vypovězením platební
smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou,
podepsané dne 4. února 1993 v Praze a dalšími
doplňujícími dokumenty, se zabývaly
dva výbory poslanecké sněmovny. Byl to výbor
zahraniční a výbor rozpočtový.
Oba dva výbory v průběhu tohoto měsíce
přijaly usneseni, ve kterých doporučují
Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas
s výpovědí této smlouvy.
Důvody uzavření této smlouvy i důvody,
které vedou v této době k návrhu na
vypovězení této smlouvy zde velmi pregnantně
formuloval pan místopředseda vlády. Domnívám
se, že je velmi důležité říci,
že tato smlouva patřila ke komplexu smluv, který
usnadnil rozdělení Československa včetně
určitých ekonomických důsledků.
Domnívám se, že splnila svou roli. V současné
době je ten pravý část tuto smlouvu
vypovědět. Je zde celá řada ekonomických
důvodů, podle kterých není racionální
z české strany nadále trvat na pokračováni
této dohody.
Proto, i v souladu s doporučením obou výborů,
doporučuji Poslanecké sněmovně, aby
vyslovila s návrhem na vypovězení smlouvy
souhlas.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Nečasovi. Otevírám rozpravu,
do které se jako první přihlásil pan
poslanec Recman, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, ani já osobně ani většina
občanů ČSFR jsme si nepřáli
rozdělení společného státu.
Opakovaně je navíc třeba zdůraznit,
že tohoto cíle bylo dosaženo aktem, ke kterému
podle našeho přesvědčení nemělo
bývalé Federální shromáždění
mandát.
Realita je již tři roky však jiná. Existují
dva samostatné státy, které společně
uzavřely celou řadu smluv, které přispěly
k další spolupráci obou zemí. Bohužel,
míra spolupráce zejména v ekonomice, v přímých
obchodních vztazích a v zahraničním
obchodě neustále klesá. Tak se proti logice
zdravého rozumu i téměř 70leté
tradici společného státu prohlubují
rozdíly mezi oběma státy.
Mezi smlouvy, které po vzniku samostatné České
republiky a Slovenské republiky utvářely
ekonomické, obchodní a finanční vztahy,
patří i Platební smlouva mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou, podepsaná 4. února
1993 a Protokol mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o platebním vypořádání vzájemných
pohledávek a závazků právnických
a fyzických osob, podnikatelů, vzniklých
před 8. únorem 1993. Chtěl bych podtrhnout
skutečnost, že clearingová platební
dohoda sehrála pozitivní úlohu v prvním
období po rozdělení federace a následně
po rozdělení společné měny,
a to zejména v roce 1993, kdy její existence zabránila
nepochybně ještě prudšímu propadu
hospodářských styků mezi oběma
republikami, než jaký ve skutečnosti nastal
a který i nadále pokračuje.
Přesto od svého vzniku nedokázala zabránit
spekulacím na obou stranách, které ve svém
důsledku vedly k současnému nepříznivému
stavu v naplňování smlouvy mezi oběma
partnery a k návrhu na vypovězení této
smlouvy ze strany české vlády.
Zejména ve druhé polovině roku 1994 se projevily
první příznaky nesouladu mezi českou
a slovenskou stranou. Na slovenské straně při
udržování 5% devalvace slovenské koruny
vůči clearingovému ECU, a to i poté,
když pasivum české strany opakovaně
překračovalo povolený mezní úvěr
ve výši 130 mil. ECU, a toto překročení
muselo být českou stranou pravidelně vyrovnáváno
ve volně směnitelných měnách.
To diskriminovalo české zboží vůči
ostatnímu zahraničnímu zboží,
což bylo nepochybně proti duchu a smyslu celní
unie i podepsané smlouvy.
Na druhé straně, podle mého soudu, česká
vláda neprojevila dostatek iniciativy, aby zmírňované
problémy byly včas řešeny na patřičné
úrovni.
Svou úlohu sehrály nepochybně i politické
aspekty, aby si česká vláda příliš
nezadala při politické nestabilitě na Slovensku,
tu s Mečiarovou, tu s Moravčíkovou vládou.
Rovněž argument o nemožnosti plurality kurzu
příliš nesedí. Vždyť by stačilo
vyloučit z dohody ustanovení o možnosti národních
bank, stanovit kurz clearingového ECU odlišně
od skutečného ECU a pluralita by zmizela. Soudě
podle reakcí obou smluvních stran, situace již
zašla příliš daleko. Je otázka,
jestli v takovéto situaci trvat na zachování
clearingového platebního styku.
Jednostranné vypovězení platební smlouvy
svědčí i o tom, že postupy obou vlád
nevedly k očekávanému naplnění
podepsané smlouvy i z důvodu nedostatečné
politické vůle potřebné pro řešení
takovéto situace. Na druhé straně jsem si
vědom toho, že vypovězení platební
smlouvy a přechod na klasický volnoměnový
styk se zákonitě musí, zejména u středních
a malých podniků, které nemají zkušenosti
s technikou volnoměnového obchodu, negativně
projevit ještě větším narušením
zbývajících tradičních dlouhodobých
svazků a vazeb např. v příhraničních
oblastech. V každém případě však
považuji za nutné a potřebné, aby příslušné
orgány zachovaly alespoň předchodně
zvláštní režim pro platby sociálního
charakteru; zde mám na mysli zejména důchody,
nemocenské, výživné a další
dávky, a to do doby, než budou schválena taková
legislativní opatření mezi Českou
a Slovenskou republikou, aby nedošlo k narušení
plynulosti těchto plateb pro tisíce subjektů
na obou stranách hranice.
Chtěl bych se proto předkladatele pana ministra
Kočárníka zeptat, jestli analyzovala vláda
tuto situaci podrobně i s Českou národní
bankou a jaký bude postup vlády České
republiky v případě schválení
vypovězení platební smlouvy.
V předloženém materiálu je ve formě
přílohy pouze postup schvalovacího procesu
výpovědi platební smlouvy, nikoli postup
vlády po vstoupení v platnost vypovězení
této platební smlouvy.
Jaký vláda očekává dopad, zejména
negativní, v prvních týdnech po nabytí
účinnosti vypovězení smlouvy. Pokud
jej očekává, jestli přijala nějaká
opatření, aby mu čelila.
Dále bych se chtěl zeptat, jak jsou ošetřeny
platby sociálního charakteru, pokud budou vypovězením
smlouvy zasaženy.
Uvažuje se s přijetím nové dohody, jak
bylo signalizováno v příloze předloženého
materiálu, a hovořil o ní ve svém
vystoupení místopředseda vlády pan
Kočárník, která by následně
tuto oblast legislativně vyřešila.
Na tuto otázku bylo už částečně
odpovězeno, přesto se domnívám, že
otázka plateb sociálního a soukromého
charakteru je v této situaci natolik závažná
a dotýká se bezprostředně tisíců
občanů obou států, že je potřebné,
aby poslanci byli o řešení tohoto problému
dostatečně a kvalifikovaně informováni.
Proto doporučuji, aby poslanecká sněmovna
přijala k tomuto bodu doprovodné usnesení
v tomto znění:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky žádá vládu České
republiky, aby v termínu do 31. srpna 1995 informovala
Poslaneckou sněmovnu o postupu a dosažení stavu
řešení některých druhů
plateb sociálního a soukromého charakteru
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou jako důsledek
vypovězení Platební smlouvy mezi ČR
a SR, podepsané dne 4. února 1993 v Praze."
Samozřejmě jsem si vědom toho, že o
tomto usnesení by se hlasovalo pouze v případě,
vysloví-li Poslanecká sněmovna souhlas s
vypovědí platební smlouvy podle sněmovního
tisku 1822.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Recmanovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím,
a chci se zeptat pana místopředsedy vlády,
zda si přeje vyjádřit se k obsahu rozpravy,
prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi,
abych velmi stručně reagoval na vystoupení
pana poslance Recmana.
Především musím zcela kategoricky odmítnout,
že nebyla z české strany dostatečná
vůle po jednání. Já sám jsem
se zúčastnit nejméně sedmi jednání
k tomuto problému na úrovni nejvyšší.
Bylo to s předsedou vlády panem Moravčíkem,
s místopředsedkyní tehdejší vlády
paní Brigittou Šmugnerovou, bylo to jednání
s ministrem financí Filkusem, bylo to jednání
v rámci nové vlády, dvakrát v rámci
Rady celní unie; dále jsem měl jednání
s místopředsedou vlády Kozlíkem, rovněž
dvakrát. Čili z naší strany byla neustále
zdůrazňována vůle řešit
otázky problémů na clearingu a vůle
dohodnout se o vypovězení smlouvy dohodou.
Druhá poznámka, kterou chci říci:
Není pravda, že může existovat clearing,
i kdyby kurzovní odchylka byla nulová, podle statutu
mezinárodního měnového fondu. Ve smyslu
článku č. 8 závazek vůči
směnitelnosti znamená stejné zacházení
vůči všem zemím a clearing je nestandardní
řešení, které ve vztahu k jedné
zemi v daném případě upravuje odchylný
režim čili clearing je neslučitelný
s principem konvertibility.
Konečně za třetí: Já jsem ve
svém úvodním slově říkal
o tom, že jsou připravovány dvě dohody
se Slovenskem, které by měly všechno to, z
čeho má obavu pan poslanec Recman, řešit,
a to - je to dohoda o volném provádění
soukromých a sociálních plateb. Tato dohoda
je ve vysokém stupni rozpracovanosti, je v zásadě
dohodnuta na úrovni ministrů a předpokládáme,
pokud nebudou kladeny otázky řekl bych seshora,
ze strany slovenské, že by měla být,
stejně tak jako ta druhá dohoda o vypořádání
pohledávek, které vyplývají z dohod
uzavřených po rozdělení federace,
podepsána. V tomto směru probíhají
intenzivní jednání a domnívám
se, že není třeba ani k tomu přijímat
nějaké doplňkové usnesení.
Samozřejmě sněmovna informována bude
i bez přijatého usnesení.
Pokud jde o dopady, rovněž jsem o nich hovořil:
Že podle našich analýz dopady by měly
být minimální. Samozřejmě závisí
to na tom, jak drobní podnikatelé, kteří
nemají zkušenost s nějakým exportem
a prováděním plateb ve standardních
podmínkách využijí té doby, která
je do začátku října k tomu, aby se
připravili na nový mechanismus zúčtování.
Naše banky mají své pobočky na Slovensku,
rovněž tak některé slovenské
banky mají pobočky tady, čili ani toto by
neměl být výrazný problém.
Navíc předpokládáme, že po přijetí
devizového zákona...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
prosím klid!
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: ... že
po přijetí nového devizového zákona
bude mít česká koruna statut směnitelnosti,
to znamená, že Česká republika se tímto
zavazuje, že odkoupí zůstatky své měny,
které jsou drženy v zahraničí a které
vznikly z běžných plateb za konvertibilní
měnu. Nic tedy nemůže bránit firmám
a podnikatelům, aby si sjednávali platby v českých
korunách jakožto v konvertibilní měně
a tím samozřejmě minimalizovali transakční
náklady. To je vše.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a prosím
pana společného zpravodaje, aby se vyjádřil
k obsahu rozpravy, případně předložil
návrhy k hlasováni.
Poslanec Petr Nečas: Pane předsedající,
v průběhu rozpravy padl jediný návrh
na doprovodné usnesení od pana poslance Recmana,
o kterém by podle jeho žádosti mělo
být hlasováno v případě souhlasného
hlasování o vládním návrhu.
Samotný text usnesení Poslanecké sněmovny
je součástí sněmovního tisku,
proto se domnívám, že není třeba
ho celý číst. To znamená, že
jeho obsahem je, že poslanecká sněmovna souhlasí
s výpovědí této platební smlouvy.
Domnívám se, že můžeme hlasovat
o usnesení.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, bude to první hlasování
dnešního dne, prosím abyste se zaregistrovali
vašimi kartami.
Pan poslanec Raška má náhradní kartu
č. 13, pan poslanec Mach má náhradní
kartu č. 11, pan poslanec Body má náhradní
kartu č. 8. Pan poslanec Tlustý mě už
před chvílí oznámil, že má
náhradní kartu č. 10. Pan poslanec Votava
má náhradní kartu č. 15. Tím
snad seriál zapomětlivých je vyčerpán.
Je zde i několik poslanců, kteří mají
svojí kartu.
Dámy a pánové, chystám se tedy zahájit
hlasování o návrhu souhlasného usnesení,
který vám byl předložen.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať,
prosím, zvedne tlačítko v hlasování
číslo 43.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
140 pro, 9 proti, 12 se zdrželo hlasování.
Tím jsme vyslovili souhlas s výpovědí
platební dohody.
A nyní rozhodneme hlasováním o návrhu
doprovodného usnesení.
Poslanec Petr Nečas: Pane předsedající,
dovolil bych si nejprve zopakovat návrh usnesení
a potom říci stanovisko jako zpravodaj.
Čili pan poslanec Recman v případě
kladného předchozího usnesení navrhuje
tento text.
Poslanecká sněmovna parlamentu České
republiky žádá vládu České
republiky, aby v termínu do 31. srpna 1995 informovala
Poslaneckou sněmovnu o postupu a dosažení stavu
řešení některých druhů
plateb sociálního a soukromého charakteru
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou jako důsledek
vypovězení platební smlouvy mezi ČR
a SR podepsané dne 4. února 1993 v Praze.
Domnívám se, že pan místopředseda
vlády velmi pragnantně formuloval a zdůvodnil
další postup vlády v této otázce.
Považuji proto z tohoto důvodu návrh na usnesení
za nadbytečný, nicméně nemám
nějaké zásadně odmítavé
stanovisko. Přesto jako zpravodaj nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Zahajuji 44. hlasování o tomto doprovodném
usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
65 pro, 24 proti, 74 se zdrželo.
Tím jsme projednali tento bod schůze a já
děkuji panu společnému zpravodaji a panu
místopředsedovi vlády.
Dámy a pánové, dovolil bych si vám
nyní předložit návrh dalšího
postupu. Myslím si, že by bylo rozumné - pokud
nebude námitek - využít přítomnosti
předkladatele a projednat smlouvy, které jsou v
našem upraveném návrhu pořadu zařazeny
jako bod 11, 12 a 13. Je prosím námitek proti tomuto
postupu? Jestliže ne, dovolím si pokračovat
tímto odsouhlaseným způsobem. Jako další
bod bychom tedy projednali
Vládní návrh je uveden ve sněmovním
tisku 1700. Z pověření vlády jej odůvodní
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci. Z pověření
vlády předkládám Poslanecké
sněmovně ke schválení Dohodu o podpoře
a ochraně investic s Filipínskou republikou, která
byla podepsána 5. dubna letošního roku v Manile
ministrem průmyslu a obchodu panem Vladimírem Dlouhým.
Sjednaná dohoda se věcně neodchyluje od zásad
uvedených v Dohodě o ochraně investic s Maďarskou
republikou, kterou chápeme jako vzorovou dohodu. Liší
se pouze svojí formální konstrukcí,
a sice tím, že podle svého čl. 13 předpokládá
uzavření protokolu, který je nedílnou
součástí této dohody. Protokol zaručuje
standardní věci, jako jsou národní
zacházení, náhradu za vyvlastnění,
zahrnuje úrok od data vyvlastnění atd.
V dohodě jsou dále upraveny pravidelné záruky,
které jsou zakotveny v tomto systému dohod, a sice
závazek umožnit na svém území
v souladu se svým právním řádem
investice investorům druhého státu, princip
národního zacházení, doložku
nejvyšších výhod, záruky proti
vyvlastnění, záruky proti převodu
plateb a způsob řešení sporů.
Platnost dohody byla sjednána na dobu deset let. Sjednaná
dohoda by měla přispět k rozvoji vzájemně
výhodné hospodářské spolupráce,
a proto doporučuji Poslanecké sněmovně,
aby vyslovila s touto dohodou souhlas.