Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, dalším bodem našeho programu
je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1431 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1633. V tuto chvíli
mi ukládá prezidiální zpráva,
abych pozval k řečništi za navrhovatele zákona
pana ministra Ivana Pilipa, kterého se zkrze mikrofon snažím
zastihnout, bohužel jsem nebyl dosud úspěšný.
Takže se ptám, zdali má někdo povědomost
o tom, kde by bylo možno pana ministra Pilipa zastihnout.
(Pan poslanec Kozel sdělil, že je na vládě.)
Myslím, že jsme se loučili v situaci, kdy kolega
Vlach řekl, že pokračování schůze
bude v 15:30 hodin. Zřejmě se vyskytly nějaké
nepředvídané okolnosti, které panu
ministru Pilipovi v tuto chvíli brání zúčastnit
se jednání sněmovny. Už je zde. Omlouvám
se za to, že pan ministr za chodu bude pozván k řečništi,
a to z důvodů, aby odůvodnil vládní
návrh zákona o státní správě
a samosprávě ve školství. Slovo má
pan ministr Ivan Pilip.
Dámy a pánové, žádám vás
o klid.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Ivan Pilip: Děkuji pane předsedající.
Paní poslankyně, páni poslanci, důvodem
mého zdržení bylo, že jsem předpokládal,
že cesta z vlády do Parlamentu bude kratší,
takže se omlouvám za zdržení.
Rád bych ve svém úvodním slově
navázal i na odůvodnění zákona
č. 29., protože předkládaná novela
zákona č. 564 ve znění pozdějších
zákonů má, jak bylo řečeno,
značnou souvislost s prvním, dnes dopoledne projednávaným
zákonem.
Pokud bych měl příčiny těchto
změn souhrnně odůvodnit, pak jde o to, aby
byla vyjasněna tvorba sítě škol, tzn.
pravidla pro to, aby školy dostaly státem uznanou
licenci, tzn. byly zařazeny do sítě škol,
aby se zvýšil a vyjasnil podíl obcí
a rodičů na práci škol, aby se posílila
jakási zpětná vazba mezi školami a jejich
okolím, dále, aby se vyjasnily informace o jednotlivých
školách a aby tím pádem jakási
svobodná volba škol, ke které směřuje
současná školská politika, aby byla
doplněna o jednoznačnější kriteria
jejich vyhodnocování, kontroly a o jasnější
zpětnou vazbu směrem k uživatelům těchto
služeb.
Dalším bodem je vyjasnění státní
správy ve školství a vyjasnění
postavení školní inspekce, jejíž
práce byla v současné době ztěžována
nepřesně definovanými pravomocemi v současném
znění zákona o státní správě
a samosprávě ve školství. Z konkrétních
změn nebo z nejvýznamnějších
změn tohoto tisku bych proto charakterizoval zejména
tyto:
Za prvé je to zpřísnění pravidel
pro zařazení jednotlivých škol do sítě.
Současná situace znamená velmi benevolentní
nároky na zařazení nové školy
do sítě škol a tedy z ní vyplývající
možnosti udělovat vysvědčení
se státním znakem a čerpání
ze státních dotací. Nyní je tedy nutné
podat přesněji definovaný plán výuky,
potvrdit srovnatelnost výkonů této školy,
potvrdit vykonání a zajištění
všech potřebných podmínek v práci
školy a to alespoň na dobu vzdělávacího
cyklu, který má tato škola poskytovat.
Stejně tak v souvislosti s tímto bodem je zde také
definován mechanismus vyřazování škol
ze sítě, který byl nyní velmi nejasně
popsán a vedl i k některým komplikacím
ve chvíli, kdy nějaká ze škol vlastně
selhala ve své činnosti a objevují se přitom
právní zábrany tomu, aby této škole
byla odebrána tato licence.
Další velmi významná změna obsažená
v tomto návrhu novely zákona o státní
správě a samosprávě ve školství
je vytváření tzv. rad škol jako orgánů,
které by měly mít jakousi kontrolně-konzultační
funkci v práci školy a které by měly
být, tak jak je v zákoně definováno,
složeny z jedné třetiny ze zástupců
zřizovatelů, z jedné třetiny ze zástupců
rodičovské veřejnosti nebo plnoletých
žáků a z jedné třetiny z pracovníků
škol. Navrhovaná novela také přesně
definuje pravomoci a povinnosti těchto rad škol, stejně
tak jako mechanismus jejich vzniku a přesné podmínky
pro to, aby bylo vyhověno žádosti o vznik takovéto
rady škol.
Posledním významným okruhem řešeným
v této novele je přesnější úprava
již zmiňované možnosti kontroly ze strany
české školní inspekce.
Vážený pane předsedající,
považuji tyto změny a jejich odůvodnění
za nejpodstatnější a proto považuji tuto
informaci za postačující k tomu, aby bylo
možno projednávat tuto vládní předlohu
novely zákona 564.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji,
pane ministře, a nyní rád udělím
slovo panu poslanci Františku Kozlovi, který bude
vystupovat jako společný zpravodaj výborů
Poslanecké sněmovny a odůvodní to,
co odůvodnit má.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, paní a pánové, nezařadím
se mezi ty kolegy, kteří své vystoupení
začínají slovy, že budou struční
a posléze čtvrt hodiny hovoří. Budu
skutečně stručný.
Tisk vládního návrhu 1431 projednal výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí a výbor pro
vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu. Poté vznikla společná
zprávu k tomuto tisku, která má číslo
1633 a kterou jste dostali na své lavice.
Tato společná zpráva je, tak jak to bylo
v předchozím bodu, vlastně vládní
návrh ve znění přijatých pozměňovacích
návrhů na jednání obou zmíněných
výborů. Doporučuji tedy projednávat
tisk 1431 ve znění této společné
zprávy.
Zároveň bych zopakoval proceduru, kterou jsem navrhoval
již před polední přestávkou:
Bylo by asi účelné, kdyby nyní proběhla
rozprava a byly vzneseny pozměňovací návrhy.
Po ukončení rozpravy by bylo účelné
přerušit projednávání tohoto
bodu a pokračovat případně, budou-li
rozdány pozměňovací návrhy
k tisku předchozímu, v projednávání
bodu 8, a před závěrečným hlasováním
přikročit k hlasování o tomto tisku.
Teprve po ukončení hlasování o pozměňovacích
návrzích k oběma tiskům hlasovat o
znění obou zákonů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kozlovi a otevírám rozpravu. Prozatím
se přihlásili tito poslanci: poslanec Koronthály,
Přibáň, Kozel a Mandík. Jako první
se tedy slova ujme pan poslanec Vladimír Koronthály.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, tady si dovolím rovněž
předložit několik pozměňovacích
návrhů. Budu se snažit být stručný
při pohledu na hodinky, nicméně si neodpustím
poznámku, že celkově s odhlédnutím
od drobností, které hodlám svými pozměňovacími
návrhy vylepšit, se mi předloha jeví
přímo velmi dobrá a velmi doporučuji,
abychom tento zákon včetně mých připomínek
schválili.
První pozměňovací návrh je
k bodu 30. V bodu 30 si dovolím navrhnout, aby v §
14 v odst. 1 se druhá věta prodloužila o doplnění,
které přečtu: "... s přihlédnutím
k případným alternativním vzdělávacím
programům". Vloží se hned za to další
věta: "Je-li v obci více než jedna základní
škola, stanoví se spádové obvody pouze
pro základní školy zřizované
obcí." pak pokračuje dále původní
text.
Důvod je velmi jednoduchý. Je velmi rozumné
vytvářet spádové obvody, aby každé
dítě mělo jistotu, že je někam
zařazené. Má ovšem smysl vytvářet
tyto spádové obvody pouze pro ty školy, které
poskytují víceméně standardní
nebo běžný obecně přijímaný
vzdělávací program, nikoliv mít jistotu,
že mé dítě může být
vždy zařazeno třeba do walldorfské školy,
když já třeba nechci, aby mé dítě
bylo zařazeno do vvalldorfské školy. Je celkem
jedno, do jaké. Jde o to, aby spádové obvody
byly pouze pro školy standardního typu. Rovněž
nevidím důvod, proč bychom měli nutit
soukromé provozovatele škol k tomu, aby povinně
přijímali některé děti. Povinnost
zajistit vzdělání je povinností obce,
nikoliv soukromníka.
Další pozměňovací návrh
je návrh na vypuštění bodu 35, 36 a
37. Jsou to body týkající se Okresní
školské rady. Místo toho se vloží
nový bod 35. Další se přečíslují.
§ 16 a § 17 se vypouštějí.
Logika tohoto návrhu spočívá v tom,
že jediná povinnost, která je rozumná
od Okresní školské rady, která měla
jenom suplovat rady školy, které se tímto zákonem
zavádějí, je v tom, že má jakýmsi
způsobem vyjadřovat se k jakýmsi zprávám
školského úřadu o tom, jak hospodaří
atd., a to podle tohoto zákona stejně přechází
do kompetence okresního shromáždění.
Okresní školská rada je tudíž podle
toho nadbytečná a zcela formální a
bude znamenat pouze to, že několik lidí bude
povinno chodit ještě na jednu schůzi navíc.
Třetí pozměňovací návrh
je k bodu 38, a sice k § 17 e), kde se na konci odstavce
4 podle mého pozměňovacího návrhu
doplní věta, která tam je uvedena, tímto
pokračováním: "S výjimkou ustanovení
dle bodu 1 písm. b) a vyúčtováním
výdajů, které jsou kryty z tohoto příjmu."
Domnívám se, že můj návrh má
opět logiku. Samozřejmě, že škola,
která nehospodaří s prostředky ze
státního rozpočtu, by neměla být
povinna dávat zprávu o hospodaření,
ale měla by být radě školy povinna předložit
zprávu o příjmech, které pocházejí
přímo od rodičů, potažmo žáků,
protože v radě školy jsou rodiče účastni
a současně vyúčtovat, co se stalo
s těmito příjmy, protože jsou to příjmy,
které pocházejí skutečně od
žáků, nikoliv z příjmů,
které si škola nahospodaří jinde nebo
sežene od sponzorů. To je věcí soukromníka.
Tady ale hospodaří svým způsobem s
veřejnými prostředky a měla by tudíž
uvést, jakým způsobem s nimi naložila,
aby rada školy měla možnost posoudit, jestli
škola je i po této stránce pro ně ta
odpovídající.
Další pozměňovací návrh
je opět k bodu 38, tentokrát k § 17 f), kde
v odstavci třetím druhá věta zatím
zní: "Ředitel umožní radě
školy přístup k informacím o škole."
Domnívám se, že tuto větu je potřeba
vypustit a nahradit jinou: "Ředitel je povinen umožnit
radě školy přístup k informacím
o škole, zejména k povinné dokumentaci školy."
Je to upřesnění, aby ředitel neposkytl
jenom některé informace a neříkal,
že tím splnil zákonnou povinnost a rada školy
bude bez šance rozumně se rozhodovat.
Další pozměňovací návrh
je opět k bodu 38. Je to návrh velmi formální.
Domnívám se, že v § 17 písm. f)
v odstavci 3, věta druhá a třetí,
nesouvisí obsahově s první větou a
že by tudíž měly být samostatným
odstavcem a logické by bylo, aby to byl samostatný
čili nový odstavec 5 § 17 písmeno e).
To je samozřejmě ale formalita.
Poslední pozměňovací návrh
je komplexní a je opět k bodu 38, a sice k §
17 písm. b) k odst. 2 a 3. Dovolím si vysvětlit,
proč o něm uvažuji.
Podle stávajícího znění předloženého
textu platí poměrně nedemokraticky, že
10 je víc než 18. Vysvětlím. Podle stávajícího
znění se rada např. zřizuje na základě
písemné žádosti jedné desetiny
zákonných zástupců nezletilých
žáků nebo jedné desetiny zletilých
žáků. To znamená, když zvolím
konkrétní vymyšlená čísla,
desetina může být třeba 10 žáků
nebo 10 zástupců nezletilých žáků,
to znamená, že 9 zástupců nezletilých
žáků a 9 žáků, celkem tedy
18, nestačí na zřízení rady
školy, zatímco 10 zástupců nezletilých
žáků stačí na zřízení
rady školy. Ergo kladívko, 10 je v demokratickém
systému víc než 18, což se mi zdá
velmi nepravděpodobné. Totéž platí
o několika dalších bodech a já navrhuji
znění, které tento nedostatek odstraňuje.
§ 17 písm. b) odstavec 2 zní: "Písemné
žádosti nejméně jedné desetiny
zletilých žáků a zákonných
zástupců nezletilých žáků
školy v případě..." Potom už
zůstává původní text, to znamená
"vyšší školy a konzervatoře,
pokud má škola více než 300 žáků."
Tady je logika celkem jasná. Slučujeme obě
možnosti zletilých i nezletilých žáků
do jedné kategorie.
Odst. 2 téhož paragrafu písm. b) zní:
"Písemné žádosti nejméně
jedné pětiny zletilých žáků
a zákonných zástupců nezletilých
žáků školy v případě..."
Dále pokračuje původní text.
§ 17 b) odst. 3 první část písm.
a) až ke středníku zní: "Na základě
písemné žádosti nadpoloviční
většiny zletilých žáků a
zákonných zástupců nezletilých
žáků;" Dále pokračuje původní
zněni.
To jsou všechny mé pozměňovací
návrhy.
Domnívám se, že jejich přijetím
se tento zákon stane tak dobrým, že nebude
možné ani rozumné ho nepřijmout. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vladimíru Koronthálymu a prosím,
aby se ujal slova pan poslanec Přibáň. Připraví
se pan poslanec Kozel.
Poslanec Martin Přibáň: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, dámy a pánové, přednesu
několik pozměňovacích návrhů,
které zřejmě k vaší velké
lítosti poněkud šířeji odůvodním.
Zaprvé. Vývoj po listopadu 1989, při němž
došlo k neregulovanému a nekontrolovanému nárůstu
soukromých škol, byl logický především
proto, aby došlo ke zvýšení nabídky
vzdělávacích cest a rovněž proto,
že stát uznal, že nemusí být jediným
a nutně nejlepším poskytovatelem vzdělávání
v této zemi.
Soukromé, nebo přesněji, nestátní
školy vznikaly jako houby po dešti a stát je
platil, aniž by se příliš mohl starat,
co se s jeho penězi děje, jaká kvalita je
za ně nabízena.
Docházelo k poměrně absurdním situacím,
kdy škola musela být zařazena do sítě
škol, a tím otevřená státním
financím, po splnění formálních
a nic neříkajících úkonů.
Byla nekontrolovatelná jak z hlediska výchovně
vzdělávacího, tak i ekonomického.
Nakonec poté, co se jednoznačně prokázalo,
že ze tříd vycházeli různí,
jen ne vzdělaní lidé, nemohla být
vyřazena ze sítě, opět z legislativních
důvodů, a tím zbavena státních
dotací.
Narůstaly výkony a systém čerpal stále
více peněz, přičemž kvalita nebyla
kritériem jednoho ani druhého.
Předkládaná novela představuje zásadní
řešení, které ovšem v současné
podobě nenastaví zcela objektivní mantinely
pro pohyb různých zřizovatelů škol
v systému. Co se změní? Škola nebude
muset být zařazena do sítě. Stát
bude rozhodovat o tom, při značné míře
subjektivity úředníků, která
škola bude a která nebude do sítě zařazena.
Škola bude kontrolovatelná po všech stránkách,
stejně jako škola státní. Pokud stát
nazná, že neplní to, co se splnit zavázala,
ze sítě ji vyřadí a o pozůstalé
studenty se postará. To je v pořádku. Při
tomto poměrně přísném systému
se však nevyřešila podstatná věc.
A sice, kolik škola, která bude uspokojovat státní
zakázku na vzdělávání, obdrží
peněz, kdy a za jakých podmínek. Efekt by
mohl být i ten, že po první fázi zvýšení
školného během studia, což samo o sobě
není příliš solidní, by mohla
zkrachovat třeba právě škola, která
tuto úctyhodnou činnost provozuje ne jako doplněk
hlavního podnikání, ale zcela seriózně
jako jediný druh podnikání. Takové
školy, jak známo, patří k těm
nejkvalitnějším v soukromém sektoru.
Jelikož jsem přesvědčen, že sněmovna
si přeje regulaci a státní dohled nad státními
prostředky a nad kvalitou nestátního školství,
ale současně si uvědomuje význam kvalitního
nestátního školství pro vzdělávání
v této zemi, předložím následující
pozměňovací návrh.
Jedná se o nový bod 18 k tisku 1633, který
zní: § 10 odst. 1 - Školský úřad
poskytuje dotace na údržbu a opravy, materiální
výdaje, služby a výdaje nevýrobní
povahy, cestovné, mzdové prostředky, ostatní
výplaty fyzickým osobám (dále jen
"neinvestiční výdaje") předškolním
zařízením, školám a školským
zařízením zřizovaným církvemi
nebo náboženskými společnostmi a zařazeným
do sítě předškolních zařízení,
škol a školských zařízení.
Kontroluje efektivnost hospodaření s dotacemi a
provádí jejich finanční vypořádání.
Zúčtování poskytnuté dotace
za kalendářní rok předloží
předškolní zařízení, škola
nebo školské zařízení školskému
úřadu do 28. února následujícího
kalendářního roku.
Odst. 2. Školský úřad přiděluje
soukromým předškolským zařízením,
základním školám, speciálním
školám a základním uměleckým
školám, zařazeným do sítě,
na základě žádosti zřizovatele,
předložené do 28. 2. běžného
roku na následující školní rok
finanční prostředky na neinvestiční
náklady podle počtu žáků a normativů
mzdových prostředků základní
školy, speciální školy a základní
umělecké školy podle § 12 odst. 4 písm.
e) a tomu odpovídající náklady na
zvláštním způsobem stanovené
odvody do sociálních a zdravotních fondů
a příspěvek na učební pomůcky
a příspěvek na učebnice a školní
potřeby, pokud se žákům poskytují
bezplatně, odvozený od normativů neinvestičních
výdajů.
Odst. 3. Školský úřad přiděluje
soukromým středním a vyšším
odborným školám zařazeným do
sítě na základě žádosti
zřizovatele předložené do 28. 2. běžného
roku na následující školní rok
finanční prostředky na neinvestiční
náklady podle počtu žáků a normativu
mzdových prostředků gymnázia podle
§ 12 odst. 4 písm. f) a tomu odpovídající
náklady na zvláštním způsobem
stanovené odvody do sociálních a zdravotních
fondů.
Odst. 4. Na žáka soukromé školy, který
plní povinnou školní docházku, se přidělují
finanční prostředky podle odst. 2.
Odst. 5. Školský úřad přiděluje
soukromým školám finanční prostředky
na jednotlivá čtvrtletí rozpočtového
roku, nejpozději poslední den prvního měsíce
čtvrtletí. Zúčtování
poskytnutých prostředků za kalendářní
rok předloží zřizovatel školskému
úřadu do 28. 2. následujícího
roku.
Odst. 6. Školský úřad zvýší
dotaci uvedenou v odst. 2 a 3 až do plné výše
normativů podle § 12 odst. 4 písm. f), jestliže
škola splňuje podmínky, které stanoví
vláda svým nařízením.
Tolik tedy první pozměňovací návrh.
Chci se rovněž zmínit o mnoho let mlčky
akceptovaném a poněkud absurdním postavení
obcí, které jsou zřizovateli základních
škol, mateřských škol, mnoha uměleckých
škol a školských zařízení.
Dnešní systém funguje tak, že obec jako
zřizovatel školy financuje z vlastních zdrojů
provoz těchto zařízení včetně
údržby prostor, ve kterých vyučování
probíhá. Zodpovídá tedy za to, aby
se ve škole svítilo, topilo, aby uklízečka
měla vždy čerstvý saponát, aby
škola zvenku pěkně vypadala, aby byla vizitkou
obce, jak jsme mnozí s oblibou říkali na
předvolebních mítincích.
Jejich vztah jako zřizovatele k úrovni vlastní
školy, k pověsti vlastní školy byl jediný,
pokud se rodič např. rozhodl, třebaže
oprávněně, že škola v obci není
to pravé, měla obec předat s tímto
žáčkem i peníze odpovídající
nákladům na provoz oné lepší
školy, v přepočtu na jedno dítě;
právě obci zřizující onu lepší
školu. Platy, pracovně právní vztahy,
jmenování ředitele školy, mimochodem
jedině zodpovědného za kvalitu školy,
jsou věci školských úřadů,
které mají k jednotlivým obcím většinou
naprosto nulový vztah.
Školské úřady pak, aby to bylo veselejší,
za úroveň vzdělání neodpovídají
vůbec. Je zřejmé, že zodpovědnost
v tomto případě neznamená pravomoc,
a naopak. Obec se může divit, jak to, že topič
základní školy protopí množství
uhlí, že uklízečka spotřebuje
množství saponátu, že ze školy se
odhlašuje množství dětí. Topice
a uklízečku zaměstnává školský
úřad. Ředitele jmenuje rovněž
školský úřad. Vím, že dnes
není reálné významné omezení
pravomocí školských úřadů.
O jejich zrušení ani nehovořím. Vím,
že není reálný převod škol
zřizovaných obcemi pod obecní pravomoc i
v oblasti financování a pracovně právních
vztahů. Vím ovšem také, že se v
budoucnu bez takového řešení neobejdeme,
budeme-li mít, a hlavně chtít, dostatečně
silnou kompetentní školní inspekci.
Pokud ovšem i nadále chceme hovořit o důvěře
k demokracii a ke svobodně zvoleným zástupcům
občanů, ať už tady ve sněmovně,
nebo v obecních zastupitelstvech, domnívám
se, že k tomuto trendu budeme muset směřovat.
Mimochodem, tento stav, o kterém zde hovořím,
je v evropských zemích zcela běžný.
Domnívám se ovšem, že i v této
situaci, za stávajících podmínek,
lze učinit alespoň symbolický krok směrem
k větší důvěře obcí,
kteří ze zákona za základní
vzdělání odpovídají.
Dovolím si proto navrhnout následující
pozměňovací návrhy do bodu 12. společní
zprávy. Navrhnu doplnit do § 6 nový odst. 6
tohoto znění: Školský úřad
jmenuje a odvolává ředitele předškolních
zařízení, škol a školských
zařízení, které zřizuje a se
souhlasem zřizovatele jmenuje a odvolává
ředitele předškolních zařízení,
škol a školských a zřízení,
které jsou zřízeny podle § 14 odst.
2. Při jmenování vychází zejména
z výsledků konkurzního řízení
a stanoviska rady školy, pokud je zřízena.
Při opakované nedohodě zřizovatele
se školským úřadem rozhodne o jmenování
nebo odvolání ředitele ministerstvo.
S tímto pozměňovacím návrhem
souvisí i úprava bodu 31 společné
zprávy tak, že nový odst. 6 § 14 bude
znít: Obec sděluje školskému úřadu
souhlas se jmenováním a odvoláním
ředitele předškolního zařízení,
školy a školského zařízení,
zřizovaných obcí.
Pokud nebude přijat tento pozměňovací
návrh, dovoluji si navrhnout změnu do bodu 30 společné
zprávy, kde se hovoří o tom, co udělá
škola v případě, že se dítě,
které dosud do této školy chodí, rozhodne
navštěvovat školu jinou.
Navrhnu vypustit druhou větu odst. 2 § 14, která
hovoří o tom, že škola musí poslat
s odcházejícím dítětem i odpovídající
množství finančních prostředků
na provoz té nově zvolené školy.
To je pozměňovací návrh, který
navrhnu v případě, že neprojde v této
věci můj pozměňovací návrh
č. 1.
Předposlední oblastí, které bych se
rád věnoval, je problematika zřizování
a vedení sítě škol a školských
zařízení.
Z předloženého návrhu, především
§ 13 a následujících, vyplývá,
že ministerstvo vede síť předškolních
zařízení, škol a školských
zařízení všech zřizovatelů,
kterou každoročně zveřejňuje.
Je nutno tomu rozumět tak, že ministerstvo bude každoročně
zveřejňovat základní podstatné
údaje o všech školách, které mají
státní atest. Úroveň těchto
údajů, jak je patrno z dalšího textu
návrhu, na ministerstvu v některých případech
příliš nezáleží. Zařazování
do sítě na základě údajů
poskytnutých zřizovatelem provádí
kromě školského úřadu, který
je přece jen ministerstvu školství přivázán,
Ministerstvo hospodářství, Ministerstvo zemědělství,
vnitra, zdravotnictví atd. přitom úroveň
veřejné informace je neodmyslitelným předpokladem
pro to, aby školství bylo věcí veřejnou.
Za úroveň toho, jak bude síť vypadat
nebo k jakému zveřejnění ministerstvo
dospěje, zodpovídá právě a
jedině ministerstvo školství.
Dovoluji si proto navrhnout pozměňovací návrh,
který tuto věc řeší. Upozorňuji,
že je obsáhlý pouze textem díky tomu,
že změna, o které hovořím, se
musí promítnout do mnoha odstavců dvou paragrafů,
které o síti předškolních zařízení,
škol a školských zařízení
hovoří. Jedná se opět o poměrně
dlouhý text, který předložím
v písemné podobě.
Změny do bodu 29: K § 13 a) odst. 2 navrhuji toto
znění: "Školy, předškolní
zařízení a školská zařízení
všech zřizovatelů zařazuje na základě
žádosti předložené zřizovatelem
nebo orgány státní správy uvedenými
v odst. 4 a 5 do sítě ministerstvo, s výjimkou
a) škol, předškolních zařízení
a školských zařízení, která
zřizuje obec podle ustanovení § 14 odst. 2,
které do sítě zařazuje školský
úřad,
b) škol, předškolních zařízení
a školských zařízení, která
zřizuje obec podle ustanovení § 14 odst. 5,
pokud se jedná o školu nebo školské zařízení
jinak zřizované školským úřadem,
které do sítě zařazuje školský
úřad,
c) středisek praktického vyučování
a pracovišť praktického vyučování,
které do sítě zařazuje Ministerstvo
hospodářství."
Účastníky řízení o zařazení
do sítě je škola, předškolní
zařízení nebo školské zařízení
a jejich zřizovatel. Odst. 5 § 13 a) by zněl:
"Žádost o zařazení do sítě
u:
a) středních odborných učilišť,
pokud se na ně nevztahuje ustanovení odst. 4, včetně
soukromých středních odborných učilišť
a soukromých učilišť, předkládá
zřizovatel ministerstvu prostřednictví Ministerstva
hospodářství,
b) středních a vyšších zdravotních
škol a školských zařízení
jim sloužících předkládá
zřizovatel ministerstvu prostřednictvím Ministerstva
zdravotnictví,
c) středisek praktického vyučování
a pracovišť praktického vyučování
předkládá zřizovatel Ministerstvu
hospodářství."
Ministerstvo hospodářství a Ministerstvo
zdravotnictví posoudí, zda žádost splňuje
požadavky tohoto zákona a dalších předpisů,
popř. nechá žádost žadatelem potvrdit
a do 31. 12. doručí k zařazení do
sítě ministerstvu s výjimkou žádosti
o zařazení do sítě středisek
praktického vyučování a pracovišť
praktického vyučováni.
Odst. 6 téhož paragrafu si dovoluji pozměnit
takto: Text "ministerstvo nebo jiný orgán státní
správy" navrhuji nahradit textem "orgán
státní správy, který zařazuje
do sítě podle odst. 2 "
K § 13 b) odst. 2 si dovoluji nahradit text "ministerstvem
nebo jiným příslušným orgánem
státní správy" textem "orgánem
státní správy, který zařazuje
do sítě podle § 13 a) odst. 2".
Odst. 3 téhož paragrafu si dovoluji změnit
takto: Text "ministerstvo nebo jiný příslušný
orgán státní správy" nahradit
textem "orgán státní správy,
který zařazuje do sítě podle §
13 a) odst. 2 ".
Odst. 4 potom obdobně změnit takto: vyjmout bez
náhrady text "nebo jiný příslušný
orgán státní správy" a za bod
c) doplnit bod d) tohoto znění: "d) příslušnému
orgánu státní správy podle §
13 a) odst. 5".
Do odst. 5 doplnit za slovo "úřad" text
"nebo Ministerstvo hospodářství".
Odst. 9 - nahradit text "ministerstvu nebo příslušnému
orgánu státní správy" textem
"orgánu státní správy, který
zařazuje do sítě podle § 13 a) odst.
2".
Konečně k § 13 c) odst. 1 - dovoluji si navrhnout
nahradit text "ministerstvo nebo jiný příslušný
orgán státní správy" textem "orgán
státní správy, který zařazuje
do sítě podle § 13 a) odst. 2" a doplnit
za bod d) nový bod e) následujícího
znění: "e) na základě písemné
žádosti příslušných orgánů
státní správy podle § 13 a) odst. 4
a 5".
Dovoluji si znovu upozornit, že všechny mé pozměňovací
návrhy, které jsem přednesl, budou rozdány
písemně. Doufejme, že v co nejkratší
době.
Poslední oblastí, kterou bych se poměrně
v porovnání s předcházejícími
jenom stručně rád věnoval, je institut
tzv. okresních školských rad. To znamená,
že se budu zabývat bodem 35 společné
zprávy. Zde se objevila změna proti stávajícímu
stavu ve složení tzv. okresní školské
rady. Do tohoto - po pravdě řečeno veskrze
formálního a pseudosamosprávného -
orgánu mohla zastupitelstva obcí v rámci
okresu volit své zástupce nejen z vlastních
řad, to znamená z řad zastupitelů,
ale i z řad důvěryhodných osobností
se vztahem k problému. Společná zpráva
navrhuje, aby to od příště mohli být
pouze členové zastupitelstva. Obávám
se, že tomuto celkem bezzubému orgánu upadne
poslední zub, neboť mnohdy značně vyt
žení zastupitelé obcí právě
u vědomi formálnosti okresních školských
rad kvalitativně nenahradí několik čestných
případů, kdy rada alespoň relativně
funguje.
Navrhuji proto v bodě 35 § 16 do odst. 1 za slova
"členové zastupitelstev obcí" doplnit
slova "nebo jimi zvolení zástupci". Děkuji
za pozornost.