Poslanec Petr Brodský: Pane předsedající,
oznamuji sněmovně pro upřesnění,
že jsem se v předchozím hlasování
o pozměňovacím návrhu dopustil omylu
a hlasoval jsem jinak než jsem hlasovat chtěl. Hlasoval
jsem pro, chtěl jsem hlasovat proti.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, přistoupíme k dalšímu
bodu našeho pořadu, což je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1685 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1799.
Nyní prosím zástupce navrhovatelů,
pana poslance Ondřeje Zeminu, aby předložený
návrh odůvodnil.
Poslanec Ondřej Zemina: Vážený
pane předsedo, pane místopředsedo, dámy
a pánové, když v roce 1991 přijímala
tehdejší Česká národní
rada zákon o Policii České republiky, velmi
krátce nato projednala a schválila zákon
o obecní policii, který zavedl -
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane kolego. Dámy a pánové, prosím
o klid. Prosím ty, kteří mají něco
k projednání, aby se odebrali do prostor pro tato
jednání vhodnějších. Vás
ostatní, kteří chcete věnovat pozornost
úvodnímu slovu zástupce navrhovatelů,
prosím o klid. Zdá se, že prosím dost
marně.
Poslanec Ondřej Zemina: Zákon o obecní
policii zavedl do našeho právního řádu
nový institut, institut pořádkové
složky, která na úrovni obcí a měst
České republiky měla přispívat
k dodržování pořádku na našich
ulicích.
Během let se institut obecní policie podle jednotlivých
míst tu osvědčil, tu neosvědčil,
především vzhledem k tomu, jakou váhu
dávaly radnice, zastupitelé, volení členové
zastupitelstev této instituci. Tam, kde vybíraly
velmi pečlivě ze svých řad uchazeče
o obecní strážníky, tam většinou
nedocházelo a nedochází k excesům
ze strany těchto strážníků a
občané jsou s jejich službou spokojeni velmi.
Nemalou úlohu samozřejmě při utváření
obecní policie sehrává Ministerstvo vnitra,
které je zodpovědné za proškolování
a odborný výcvik těchto strážníků
a je to právě Ministerstvo vnitra, které
vystavuje licence, v tuto chvíli podle stávajícího
zákona na pět let, k tomu, aby občan mohl
vykonávat funkci strážníka obecní
či městské policie.
Během doby, která od přijetí zákona
proběhla, se však ukázalo, že zákon
trpí některými nedostatky doby, ve které
vznikal, doby, kdy jsme všichni měli velmi negativní
zkušenosti se všemi represívními složkami
dřívějšího režimu a tak
nejen v zákoně o Policii České republiky
chybí řada ustanovení, která by posilovala
pravomoce Policie ČR a dodávala nám občanům
pocit bezpečnosti, ale také v zákoně
o obecní policii chybí některá ustanovení,
která by podle našeho názoru zde být
měla a která by přispěla k lepšímu
chodu a fungování obecní policie.
Naše krátká novela se snaží některé
tyto nedostatky odčinit, odstranit, a to zejména
ve dvou oblastech. Především v oblasti plynulosti
a bezpečnosti silničního provozu. Podle stávající
právní praxe, podle stávajího zákona
nemůže strážník obecní policie
zastavit vozidlo, jehož řidič prokazatelně
porušil zákazovou nebo jinou značku, která
směřuje k místní úpravě
silničního provozu, a je pouze na libovůli
řidiče, zda zastaví či ne. Pokud pokračuje
v jízdě i pěší zónou dále,
strážník musí jen přihlížet
a věřte, působí to velmi kontraproduktivně
na nás všechny, kteří jsme toho svědky.
Druhé oprávnění, které naše
novela chce do zákona dostat, je oprávnění
vstupovat do živnostenských provozoven. Toto oprávnění
nás vede k tomu, aby strážníci mohli
být právě ze zákona o obecní
policii při zákrocích v živnostenských
provozovnách, kde dochází k drobným
přestupkům, někdy i k drobné trestné
činnosti, chráněni jako veřejní
činitelé. Nemáme přitom na mysli jen
situace, kdy dochází k fyzickému napadení
mezi jednotlivými hosty takovýchto zařízení,
ale především když dochází
ze strany živnostníků k porušování
právního řádu této země,
kdy alkoholické nápoje a cigarety jsou prodávány
mladistvým osobám nebo kdy se nalévají
alkoholické nápoje podnapilým osobám.
Dalším bodem, o kterém bych se rád zmínil
velmi krátce, je bod novely č. 11, který
zpřísňuje určitým způsobem
pravidla hry pro strážníky. Říká,
že během toho pětiletého období,
na které strážník získává
licenci, nejméně jednou za tři roky musí
být proškolen, a to odborníky s tím,
že pravidla tohoto proškolování by stanovilo
Ministerstvo vnitra a v součinnosti s obcemi a okresními
úřady by tato proškolování probíhala.
V neposlední řadě bych rád zmínil
bod 12 novely, který stanoví povinnost pro Ministerstvo
vnitra, aby vyhláškou sjednotilo určité
prvky stejnokroje a motorových vozidel, které používají
obecní policie, protože se domníváme,
že by mělo být naprosto zřetelné
a od počátku jasné pro všechny občany,
kteří se strážníky obecních
policií přicházejí do styku na ulicích,
zda se jedná o strážníky nebo policisty
České republiky, nebo členy bezpečnostních
soukromých agentur.
Dámy a pánové, vážení
kolegové, uvedený návrh projednala též
vláda a vyslovila s ním souhlas. Na závěr
své řeči bych si dovolil vás požádat
o podporu tohoto zákona. Věřte, že nás,
kteří jsme se více než rok této
problematice věnovali, nevedla snaha o posílení
pravomocí obecních strážníků
za každou cenu. Naopak, jde nám o zachování
pořádkového charakteru obecních policií
a jde nám především o to, abychom se
my občané cítili na ulicích bezpečněji
neboť víme, že Policie České republiky
do chvíle, než dojde k rekodifikaci trestního
zákona a trestního řádu, musí
plnit řadu úkolů, které vlastně
vedou k úřednické prácí policie
místo toho, aby policie mohla svými pořádkovými
složkami dostatečným způsobem se účastnit
života na našich ulicích.
Zároveň mi dovolte, abych vás upozornil na
drobnou změnu, která se stala přepisem, a
to v bodě 11 tisku 1685, kdy v § 25, odst. 3) v textu,
kde se říká "nejdéle po uplynutí
tří let od doby" má být "nejdéle
do uplynutí tří let od doby". Prosím,
abyste tuto drobnou změnu vzali na vědomí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane kolego, prosím, abyste to zopakoval. Nestihl jsem
to zachytit.
Poslanec Ondřej Zemina: Jedná se, pane místopředsedo,
o tisk 1685 bod 11 novely směřující
do § 25. V odstavci 3 ve třetí řádce
je text "zdokonalovací školení provádět
vždy nejdéle po uplynutí tří
let od doby". Má tam být "nejdéle
do uplynutí tří let od doby". Je to
chyba. která se stala přepisem.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás
požádal o podporu tohoto návrhu a děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
zástupci navrhovatele panu poslanci Zeminovi a nyní
prosím společného zpravodaje výborů
pana poslance Jiřího Macháčka, aby
podal zprávu o projednání návrhu ve
výborech.
Poslanec Jiří Macháček: Pane
předsedající, dámy a pánové,
kolega Zemina už tady zdůvodnil potřebu novely
zákona o obecní policii. Tento zákon byl
projednán výborem branným a bezpečnostním,
výborem petičním, pro lidská práva
a národnosti, výborem pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí
a samozřejmě výborem ústavně
právním. Sami můžete posoudit, které
návrhy z předložené novely zákona
se dostaly do společné zpráy.
Chci konstatovat, že zákon o obecní policii,
když byl předložen poprvé v roce 1991
v tehdejší České národní
radě, víceméně reagoval na situaci,
která vznikla v porevolučním období
v roce 1990, respektive v roce 1991. Tenkrát Česká
národní rada musela zákon přijmout,
aby de facto legislativně pokryla stav, který už
nastal, to jest že vznikly obecní a městské
policie v různých městech. Proto také
asi tento zákon od té doby je nejčastěji
novelizovaným zákonem, pomineme-li zákony
daňové. Je to již čtvrtá novela
od roku 1991.
Faktem je, že obecní policie dnes fungují v
mnoha městech a obcích více či méně
úspěšně, jak už zde bylo řečeno.
Faktem je to, že takto vynakládané peníze
daňových poplatníků té či
oné obce jsou vynakládány na něco,
co by měl víceméně dle mého
názoru garantovat stát.
Bohužel, situace je taková, jaká je, obecní
policie tady jsou, jsou potřebné, fungují
a navržená novela zákona jim zvyšuje některé
pravomoce a kompetence, které by, když už to
stojí takové peníze, měly mít.
To je na úvodní slovo asi tak vše. očekávám,
že k tomu bude širší diskuse a prosil bych
všechny řečníky, aby své návrhy,
pokud nějaké budou mít, předložili
v písemné formě.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu k tomuto bodu, do které se jako první přihlásil
pan poslanec Frank, kterého prosím, aby se ujal
slova. Připraví se pan poslanec Recman, potom Gross,
Vik, Klas a Václav Trojan.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedo, pane
místopředsedo, kolegyně a kolegové,
přiznávám, že mám určitou
řadu výhrad vůbec k obecní policii,
nicméně zákon je zde, obecní policie
nám fungují, někde dobře, někde
hůře, nicméně se domnívám,
že návrh novely zákona o obecní policii
a v návaznosti na pravomoc strážníků
se především snaží přiblížit
ustanovením zákona o obcích a v něm
samostatné působnosti obcí v oblasti místních
záležitostí veřejného pořádku.
Právě proto je v novele návrhu zákona
projevena nejenom snaha o posílení pravomoci obecní
policie, i když, dle mého názoru, v některých
oblastech dost veliká, ale také i o jejím
řízení voleným orgánem obce,
čímž se předpokládá zamezení
tomu, aby nedocházelo k odtržení obecních
policií od činnosti orgánů obce.
Jak již řekli předkladatelé, nově
navrhovaný postup při přípravě
a proškolování strážníků
ze strany obcí coby zřizovatelů, to lze podpořit.
Lze totiž očekávat, že navrhované
ustanovení snad odbourá stávající
stav přípravy dosud ponechaný ve volně
vyložitelných metodických pokynech Ministerstva
vnitra na soukromých agenturách.
l to jsou myšlenky, které mě vedou k některým
pozměňovacím návrhům k předložené
novele zákona. Tu první mi dovolte předložit
k odst. 6 u nově navrhovaného § 17 písm.
d, odst. 1. Doporučuji, aby na konci odstavce byla vypuštěna
slova "připoutáním k vhodnému
předmětu" a byla nahrazena slovy "vhodným
způsobem". Domnívám se totiž, že
když v rejstříku státní policie
tato citace je a vím, že mnohdy se provinilci chovají
hůře než lidé, přesto se domnívám,
že tato citace tam nesedí.
Druhý pozměňovací návrh je
pro odst. 12, bod 2. Doporučuji na konci věty, kde
se hovoří o stejnokrojích, místo tečky
udělat čárku a pokračovat slovy "včetně
hodnostního a funkčního označení."
Toto odůvodňuji tím, že dosud nejsou
stanoveny podmínky a formy označení a mimo
problematiky stejnokrojů i zde dochází často
k záměně s bezpečnostními službami,
nebo často i pro neznalost občanů k záměně
s orgány veřejných bezpečnostních
složek.
Třetí pozměňovací návrh
je nad rámec předložené novely zákona
a společné zprávy. Předkládám
tedy doplňující návrh ke stávajícímu
zákonu ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní
policii ve znění zákona č. 67/1993
Sb., a zákona č. 163/1993 Sb.. spočívající
ve vložení nové věty za text. Jedná
se o § 4, odst. 2, kde doporučuji toto znění:
"Obec upraví vyhláškou práva a
povinnosti strážníků, vyplývající
z pracovního poměru". Jako odůvodnění
chci říci tolik, že dosud z hlediska vlastního
provozu obecních policií by měla být
speciálně upravena i oblast pracovně právních
vztahů v oblasti, zejména pokud se týče
pracovní doby, protože víme dobře, že
jde o směnný cyklus, ale také i v oblasti
nárokových složek, tj. náhrady mzdy,
a konečně i způsob případné
zodpovědnosti za škodu, která může
při výkonu služby druhé straně
vzniknout. Tolik k mým pozměňovacím
návrhům. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Frankovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Recman, připraví se pan poslanec Gross.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající,
vážená sněmovno, mé vystoupení
se omezí jen na jeden pozměňovací
návrh. Týká se to sněmovního
tisku 1685, bod 6, § 17 b), který opravňuje
strážníky zastavovat vozidla. Tam bych doporučoval
za text: "jehož řidič spáchal přestupek"
doplnit nový text: "nebo je podezřelý
ze spáchání přestupku". Jako
zdůvodnění bych chtěl uvést,
že znění tohoto §, že strážník
je oprávněn zastavit vozidlo, jehož řidič
spáchal přestupek proti bezpečnosti a plynulosti
silničního provozu, opravňuje strážníka
zastavit vozidlo pouze spáchal-li občan přestupek.
Takže např. v případě pěších
zón, kde je vydána spousta výjimek a povolení,
bude docházet k zastavování vozidel, jejichž
řidiči toto povolení mají. Zastavení
řidiči budou vždy pouze podezřelí
ze spáchání přestupku a až projednání
prokáže, zda přestupek spáchali, či
nikoliv. Pokud by zůstalo navrhované znění,
řidiči, kteří se prokáží
povolením, si mohou potom oprávněně
stěžovat na porušení zákona ze
strany strážníků.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
prosím pana poslance Grosse, aby se ujal slova, připraví
se pan poslanec Vik.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, pane místopředsedo, dámy
a pánové, v úvodu chci říci,
že budu hovořit trochu obecně a poté
podám jeden pozměňovací návrh.
Je asi ode mne seriózní v této fázi
říci, že nejsem příznivcem obecních
policií a domnívám se, že jejich činnost
na území České republiky by prostě
do budoucna měla být určitým způsobem
utlumena.
Na druhé straně ale je faktem, že v současné
době obecní policie, tak jak fungují, přispívají
ke zlepšení bezpečnosti občanů.
Zásadní výhrada, kterou mám já
i náš poslanecký klub, spočívá
spíše v tom, že se domníváme, že
prostředky vynakládané na zajištění
bezpečnosti občanů prostřednictvím
obecních policií nejsou nejefektivnějším
způsobem vynaloženy. Jsme přesvědčeni,
že daleko efektivnější zúročení
prostředků vkládaných do zajištění
bezpečnosti občanů by bylo, kdyby byly využity
prostřednictvím Policie ČR. Nicméně
by to samozřejmě znamenalo, aby byly směřovány
přímo do míst, kde má být zajišťována
bezpečnost občanů, aby to nešlo přes
celý byrokratický aparát policejního
prezídia, popř. krajských správ, a
to samozřejmě souvisí i se změnou
poměrů uvnitř Policie ČR. To velice
úzce souvisí s novou policejní doktrínou
a doufám, že v nejbližší době,
nebo alespoň příští vláda,
se přistoupí k těmto koncepčním
změnám uvnitř Policie ČR tak, aby
bylo možné směrovat finanční
prostředky přímo od obcí směrem,
řekněme k okresním ředitelstvím
Policie a nebo možná ještě o něco
níže.
Faktem také je, že současné fungování
obecních policií je určitým provizoriem,
protože tak, jak byl zákon o obecních policiích
obecně koncipován a v odborné veřejnosti
přijímán, tak byl takovýmto způsobem
vnímán, že je to jakési zalepení
díry v bezpečnostním systému a doufalo
se, že do budoucna dojde prostě k nějakému
koncepčnějšímu řešení,
že se buď řekne, že půjdeme tímto
systémem a budeme i s výhledem do větší
budoucnosti budovat obecní policie, anebo že budeme
směřovat k nějakému centralizovanému
modelu zajišťování bezpečnosti.
Faktem také je, že takovýto základní
krok s výhledem na 5 - 10 let mělo dát Ministerstvo
vnitra, které je i z kompetenčního zákona
garantem za tuto oblast. Faktem také je, že Ministerstvo
vnitra nedokázalo do dnešního dne říci,
kterým směrem by si představovalo jít
v této oblasti využití nástrojů
k zajišťování bezpečnosti občanů.
Domnívám se, že i při debatách,
které byly na branném a bezpečnostním
výboru, bylo patrné, že Ministerstvo vnitra
bohužel takovouto představu nemá.
Jak už jsem tady řekl, pokud budeme mít možnost
do těchto věcí hovořit, náš
poslanecký klub bude prosazovat postupné utlumování
činností obecních policií a směřování
prostředků vynakládaných tímto
směrem spíše na Policii České
republiky. V současné situaci se ale domníváme,
že když je stav takový, jaký je, je zapotřebí
vytvořit alespoň nějaký rámec
pro fungování obecních policií po
zhodnocení zkušeností, které se za pár
let nabyly a myslíme si, že v některých
momentech je zapotřebí v této fázi
maličko rozšířit kompetenci obecních
policií, ale v zásadě bychom byli proti tomu,
aby rozšiřování bylo nějaké
masové a dramatické.
Chci také zdůraznit to, že mám pocit,
že v této fázi zacelujeme určitou mezeru
a zacelování této mezery nebo iniciace tohoto
by mělo vzejít odjinud, tj. od orgánu státní
správy, který je za tuto oblast zodpovědným.
Klub poslanců ČSSD bude hlasovat pro přijetí
této novely, bude hlasovat pro krátké nebo
malé zvýšení kompetencí Obecní
policie. Pouze dáváme jeden pozměňovací
návrh po debatách v klubu, aby byl vypuštěn
§ 17 b), což se týká oprávnění
zastavování vozidel. Domníváme se,
že v této fázi by přijetí tohoto
pozměňovacího návrhu mohlo způsobit
obrovské komplikace a i ze strany Policie České
republiky by to bylo do určité míry vnímáno
jako další chaotický prvek do našeho bezpečnostního
systému. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grossovi, prosím pana poslance Vika, aby
se ujal slova, připraví se pan kolega Klas.
Poslanec Jan Vik: Pane předsedo, dámy a pánové,
dovolte mi, abych obšírněji vyjádřil
stanovisko poslaneckého klubu SPR-RSC k návrhu poslanců
Ondřeje Zeminy a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o obecní policii.
Jsme toho názoru, že problematika obecní policie
má podstatný vliv na bezpečnostní
situaci v zemi, ať již v negativním či
pozitivním slova smyslu. V zásadě se nedomníváme,
že je to právě úsek bezpečnosti,
na kterém by měla existovat konkurence dvou bezpečnostních
složek. Rozhodně nemáme v úmyslu plošně
kritizovat a odmítnout činnost Obecní policie
jako celku. Je jistě celá řada obcí,
kde je obecní policie přínosem a strážníci
jsou pro místní občany zárukou ochrany
a jistoty. Je však na druhé straně celá
řada obcí a informace, které máme,
hovoří o většině, kde obecní
policie očekávání přinejmenším
nesplnila a stala se v mnoha případech spíše
ozbrojenou mafií, která prakticky nekontrolovatelně
ovládá obec či město. Značné
množství trestných činů obecních
strážníků svědčí
o morálních kvalitách mnohde živelně
nabíraných hospodských rváčů
a osob pochybné pověsti. Jsme toho názoru,
že dnes rozhodně není doba pro zvyšování
pravomocí obecní policie.
Nechci být falešným prorokem. ale domnívám
se, že bychom se díky jejímu personálnímu
obsazení mohli dočkat nepříjemných
událostí, kdy obecní strážníci
v tom lepším případě nezvládnou
situaci a v horším případě zintenzivní
svoji zločineckou činnost. Příkladů
bych mohl uvádět mnoho, ale snad postačí
jen dva z poslední doby, které svým způsobem
vypovídají o činnosti obecních policií.
Za prvé zmíním 28. říjen 1994,
kdy pražští městští strážníci
bezdůvodně napadli předsedu SPR-RSČ
dr. Miroslava Sládka, který jen a pouze pokládal
kytici květů k soše sv. Václava u příležitosti
státního svátku založení Československé
republiky. O tom, co tito Koukalovi a Blažkovi pochopové
prováděli s mojí osobou, pomlčím,
neboť se mi příčí hovořit
o sobě. Zajímavé je srovnání
s jinou nedávnou událostí v Brně před
jakýmsi potulným divadélkem, kde rovněž
zasahovala městská policie. Je příznačné,
že hodnocení této akce se ujali i nejvyšší
ústavní činitelé, a to předseda
Poslanecké sněmovny, který se vyjádřil
cituji - že je proti odrazování policie od
přísného a spravedlivého jednání
s provinilci, ale excesy trpět nemůže ani vůči
hercům, ani vůči jiným občanům.
Konec citátu.
V této souvislosti si dovolím otázku, proč
se stejně vehementně nezastal poslance orgánu,
kterému sám předsedá. Stejně
tak předseda vlády se vyjádřil, že
asi nebyla v Brně zvládnuta situace. Podle premiéra
musí mít policie schopnost odhadnout situaci a vědět,
co je pouze pošťuchování pár příliš
rozverných občanů a co je skutečně
zaútočení na integritu našeho policejního
sboru. Znamená to tedy, že položení květin
u sochy sv. Václava předsedou parlamentní
politické strany je zaútočení na integritu
policejního sboru?
Tolik snad jen na ukázku, jak je možné účelově
vykládat činnost obecních policií.
Dalším problémem obecních policií
je ve většině naprostá nekvalifikovanost
strážníků a jejich politická
propojenost ba přímo politická angažovanost.
Důkazem budiž jen jedna z nejzápornějších
postav obecní policie, a to pražský ředitel
Rudolf Blažek, který sám sebe hodnotí
v odpovědi na interpelaci člena pražského
zastupitelstva za naši stranu pana Krampery. Pan Blažek
svoji kvalifikaci opírá o to, že má
i potřebnou praxi - a teď pozor - neboť v čele
městské policie stojí již od jejího
založení. Dále ředitel Blažek uvádí.
Cituji: Trvat na tom, aby v cele městských policií
stáli bezpartijní, považujeme za diskriminující
požadavek, neboť podle našeho mínění
by preferoval určitou skupinu a zcela bezdůvodně
vylučoval všechny ty, kteří jsou členy
některé politické strany bez ohledu na jejich
odborné předpoklady a schopnosti. Vskutku odzbrojující
logika pana Blažka, člena ODS.
Skutečnost, že je ředitel Blažek zároveň
členem Zastupitelstva hl. m. Prahy, je všeobecně
známá, ale jistě stojí za připomenutí.
S vesměs nedostatečnou kvalifikací obecních
strážníků souvisí i další
záležitost související s loňským
28. říjnem, kdy je vidět, že městská
policie měří dvojím metrem.
Ředitel Blažek totiž ve své odpovědi
na interpelaci uvádí, že městská
policie se zaměřuje i na ochranu takových
památkových objektů, jakými jsou sochy
a pomníky. Zabraňuje zejména jejich znečišťování
a poškozování. Šplhání na
tyto umělecké výtvory, při němž
k poškozování a znečišťování
nejčasněji dochází, je přestupkem,
a poviností strážníka je proti každému
přestupku zasáhnout. Doporučuji všem,
aby se čas od času podívali na sochu sv.
Václava, jak je doslova a do písmene obsypána
vesměs zahraničními turisty a různými
individui, kteří přímo na pomníku
stojí a posilňují se alkoholickými
nápoji za nečinné asistence městských
strážníků. Jaký to kontrast s
jejich brutalitou vůči představitelům
SPR-RSČ. Obecní policie v rukou takových
expertů, jako je ředitel Blažek, zcela evidentně
podléhá politickému vlivu a je přímo
ozbrojenou složkou, novými Lidovými milicemi
dnešních radnic, a je přinejmenším
v mnoha případech zneužívána
vůči politickým odpůrcům dnešní
vládnoucí garnitury. Jejich neprofesionalita ve
srovnání se státní policií,
která má jistě stále své nedostatky,
je očividná. Jenom např. jejich asistence
při veřejných shromážděních
naší politické strany, zejména v Praze,
je do očí bijící. Klidný a
vesměs nestranný přístup státní
policie je narušován ve většině
psychicky labilními strážníky, kteří
neumí nic jiného než mlátit kolem sebe
obušky.
Záměrem předloženého návrhu
zákona je zvýšit pravomoce obecních
strážníků o ty, které dosud spadaly
do kompetence státní policie. Přitom připravenost
a kvalifikační předpoklady kladené
na obecní strážníky, jsou nepoměrně
menší než na příslušníky
Policie ČR. Obávám se, že naprostá
většina obecních strážníků,
kteří mají mít podle návrhu
pravomoci policie státní, by při současných
výběrových kritériích nemohla
být nikdy přijata do Policie ČR.
Z důvodů výše uvedených navrhuji
vypustit § 17 b) o oprávnění zastavovat
vozidla. Dále bych se chtěl zmínit o problematice
stejnokrojů obecních policií, které
vyvolávají přinejmenším zmatek
mezi občany.
Ve znění společné zprávy je
navrženo, aby § 27 odst. 2 zněl: "Ministerstvo
stanoví vyhláškou výrazné shodné
prvky stejnokroje a motorových vozidel obecní policie,
závazné pro všechny obce, které zřídily
obecní policii".
Domnívám se, že toto nestačí.
Navrhuji nové znění: "Ministerstvo stanoví
vyhláškou stejnokroje a barevné označení
motorových vozidel obecní policie, závazné
pro všechny obce, které zřídily obecní
policii".
S tím souvisí i další pozměňovací
návrh, a to ten, že: Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996.
Na závěr bych se chtěl obrátit na
Poslaneckou sněmovnu, aby pečlivě zvážila
předložený návrh na rozšíření
pravomocí obecní policie, neboť nejde o nic
méně, než o bezpečnost našich občanů
a klid v našich obcích a městech. Nemyslím
si, že právě předložený
návrh poslance Zeminy a dalších tuto bezpečnost
zajistí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vikovi. Prosím pana kolegu Klase, aby se
ujal slova. Připraví se pan poslanec Trojan Václav.
Poslanec Jan Klas: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážené
kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych předložil
sněmovně ke zvážení 3 pozměňovací
návrhy.
První pozměňovací návrh je
ucelený, který se skládá ze čtyř
dílčích úprav.
Zaprvé. Vložit nový bod 3 v tomto znění:
"V § 4 odst. 6 se slovo "pěti" nahrazuje
slovem "tří". Dále bod 11 vypustit.
Dále ostatní body přečíslovat.
A konečně vložit nový bod 13 v tomto
znění: "Za § 28 se vkládá
nový § 28 a), který zní: "§
28 a), omezení platnosti osvědčení.
Platnost osvědčení podle § 4 odst. 4
vydaného přede dnem 1. listopadu 1995 zaniká
nejpozději dnem 30. června 1977". Krátké
zdůvodnění. Zkrácením doby
platnosti osvědčení o splnění
stanovených odborných předpokladů
z pěti let na tři roky se sleduje především
potřeba zvýšit požadavky na odborné
předpoklady strážníků a jejich
pravidelné ověřování.
Úpravou lze nahradit složitý a právně
problematický způsob obsazený v bodě
11 poslaneckého návrhu novely.
Úpravou se sleduje s ohledem na rozšířená
oprávnění strážníků
plošné ověření zvládnutí
nových odborných požadavků jednotlivými
strážníky, tedy zabezpečení aplikace
novelizovaného zákona o obecní policii.
Druhý pozměňovací návrh. Nahradit
znění dosavadního bodu 12 tímto zněním:
"Dosavadní text § 27 se označuje jako
odst. 2 a doplňuje se novým odst. 1, který
zní: Stejnokroje strážníků a
označení motorových vozidel obecní
policie musí obsahovat jednotné prvky, které
stanoví ministerstvo vyhláškou". Odůvodnění.
Jde o přesnější legislativně
technické vyjádření záměru.
Konečně třetí pozměňovací
návrh. V čl. II navrhuji změnu termínu
účinnosti a to takto: "Čl. II. Tento
zákon nabývá účinnosti dnem
1. listopadu 1995". Odůvodnění. Zejména
k zabezpečení doškolení strážníků,
zpracování a přijetí prováděcí
vyhlášky, přípravy postupu obecní
policie při předávání, blokovém
řízení nevyřízených
dopravních přestupků Policii České
republiky, je potřebné posunout účinnost
novely alespoň k 1. listopadu 1995.
Závěrem mi dovolte, vážené kolegyně,
vážení kolegové, malou technickou po
známku co se týká trestné činnosti
strážníků obecních policií.
Myslím si, že bez dlouhých řečí
je třeba si říci jasná fakta, a to
jsou čísla. Za poslední tři roky,
tzn. léta 1992, 1993 až 1994 je statistika následující:
V roce 1992 bylo obviněno 38 strážníků
za 31 trestných činů. V roce 1993 bylo obviněno
137 obecních strážníků za 128
trestných činů. Konečně v loňském
roce bylo obviněno 91 strážníků
za 105 trestných činů.
Samozřejmě, že celkový počet
strážníků stoupá geometrickou
řadou za poslední roky. Tzn., v loňském
roce byl celkový počet strážníků
6651, kdy výchozí rok 1992 byl celkový počet
strážníků 1487.
Sami z těchto čísel vidíte, že
kulminační bod trestné činnosti obecních
strážníků byl v roce 1993, stejně
tak jako u policistů České republiky byl
loňský rok, tzn. 1994, zlomovým rokem, který
vykazuje zcela jasný trend poklesu trestné činnosti,
jak policistů České republiky, tak obecních
a městských strážníků.
Proto si myslím, že předloženou novelu
nelze chápat jako záměrné zvyšování
pravomocí obecních a městských policií,
ale jako legislativní předpoklad k zvýšení
účinnosti samotné práce obecních
a městských policií, a to samozřejmě
pouze na poli veřejného pořádku, tzn.
tam, kde obecní policie působí podle zákona.
Děkuji.