Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a otevírám rozpravu, do které se nikdo nehlásí,
takže ji končím. Přistoupíme
k závěrečným slovům. Pan ministr
se nechce vyjádřit. Prosím pana společného
zpravodaje, aby ještě jednou přečetl
návrh usnesení, o kterém budeme bezprostředně
hlasovat.
Odhlásil jsem vás a prosím, abyste se znovu
zaregistrovali. Konstatuji, že budeme hlasovat. Prosím,
pane společný zpravodaji.
Poslanec Jan Klas: Ještě jednou přečtu
návrh na usnesení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky bere zprávu vlády o bezpečnostní
situaci na území České republiky v
roce 1994 na vědomí a oceňuje její
kvalitu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Budeme hlasovat. Jedná se o 308. hlasování.
Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 69, proti 1, zdrželo
se 19.
Tím jsme se vyrovnali s bodem 24. Děkuji panu ministrovi
a děkuji společnému zpravodajovi.
Nyní vás žádám, abyste souhlasili
s tím, že se budeme zabývat dalším
bodem, kterým je
Informaci jsme obdrželi jako sněmovní tisk
1615. Úvodní slovo přednese ministr vnitra
Jan Ruml. Prosím, pane ministře, ujměte se
slova. Promiňte ještě, pane ministře.
Poprosím Kancelář o zajištění
společného zpravodaje pana kolegy Pavely. Děkuji.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, informace o situaci v oblasti migrace je předkládána
na základě usnesení Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky č. 225 ze dne
12. 10. 1993, kterým parlament žádá
vládu, aby garančnímu výboru Poslanecké
sněmovny předkládala zprávu o stavu
v oblasti migrace.
Informace se zabývá migrací v podobném
rozsahu jako informace předložená v minulém
roce. Pro jednání vlády byl vypracován
9stránkový stručný materiál,
který shrnuje základní údaje a fakta
o problematice migrace, přičemž podrobný
rozbor situace je obsazen v příloze c. 1. V druhé
příloze je přehled uzavřených
bezvízových dohod a jednostranně zrušené
vízové povinnosti. Informace je vám předkládána
ve stejné úpravě, v jaké byla projednána
vládou. Vzhledem k termínům. ve kterých
jsou k dispozici potřebné statistické údaje,
neprošel materiál řádným meziresortním
připomínkovým řízením,
nicméně byl konzultován v rámci meziresortní
komise s experty zastupujícími Ministerstvo práce
a sociálních věcí, Ministerstvo hospodářství,
Ministerstvo zahraničí, financí a samozřejmě
vnitra. Informace byla připravena s využitím
podkladů příslušných resortů
a kapitola o vnitrostátní migraci využívá
podkladů Českého statistického úřadu.
Ve své zprávě o bezpečnostní
situaci v roce 1993 a i 1994, stanovila vláda nejzávažnější
bezpečnostní rizika, jejichž eliminaci se bude
i nadále přednostně věnovat. Riziko
vyplývající z migrace zařadila do
skupiny rizik s mezinárodním prvkem, která
bezprostředně souvisejí se stabilitou politického
systému. Analýza faktů potvrzuje, že
Česká republika se stává státem
imigračním. Stoupá počet cizinců,
kteří mají zájem o povolení
k pobytu na našem území a klesá radikálně
počet cizinců zadržených na západní
hranici, kteří chtějí ilegálně
přes naše území přejít,
především do SRN. Počet cizinců
zadržených na východní hranici naopak
stoupá. Tento trend naznačovaly již údaje
z roku 1993. Stejně jako v západoevropských
zemích ani u nás nestoupá počet žadatelů
o azyl, ale roste zejména emigrace za účelem
výdělečné činnosti. Zde bych
chtěl upozornit na to, že jsem na základě
jednání vlády připravil informaci
k otázce podnikání cizinců v České
republice, na které jsme pracovali několik měsíců
s mnoha ministerstvy. Tato zpráva v současné
době již je v končícím připomínkovém
řízení a jistě se k ní dostaneme
na jednání příslušného
výboru a možná i sněmovny poté,
co ji ministři dostanou k dispozici a projedná ji
vláda.
Chtěl bych konstatovat, že spolupráce v otázkách
migrace je na velmi dobré úrovni. Základní
podmínkou pro další úspěšný
postup při řešení migračních
pohybů je dobrá objektivní a plná
informovanost jak ve vnitrostátním, tak i v mezinárodním
měřítku. Pouze pak lze přijímat
odpovídající opatření v oblasti
právní i praktické. Je třeba říci,
že Česká republika patří v evropském
měřítku k zemím, které jsou
hodnoceny po stránce informační velmi dobře.
Je třeba říci, že za poslední
rok bylo uzavřeno několik významných
mezinárodních dohod, jak "represivních",
jako byly dohody readmisní, tak i dohod umožňujících
svobodnější pohyb osob, jako např. smlouvy
o malém pohraničním styku.
Celkově lze shrnout, že se Česká republika
vyrovnává s problematikou migrace poměrně
dobře. Nebezpečí však může
být spojeno s průvodními jevy imigračních
pohybů, zejména s mezinárodně organizovaným
zločinem. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, aby se nyní ujal slova společný
zpravodaj kolega Pavela a odůvodnil společnou zprávu
výborů, kterou jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1828. Ještě jednou prosím, aby se ujal
slova.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedající,
pane ministře, paní poslankyně, páni
poslanci, informaci o situaci v oblasti migrace v České
republice projednaly tyto výbory: výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti, branný
a bezpečnostní výbor a výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví. Všechny tyto výbory
vzaly tuto zprávu na vědomí.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti doporučil ministru zahraničních
věcí, aby dosud nepublikované bezvízové
dohody byly publikovány a požádal ministra
vnitra pro potřeby výborů o doplnění
přehledu o vnitrostátních opatřeních,
která dohody doplňuji nebo omezují.
Branný a bezpečností výbor požádal
ministra vnitra, aby sdělil brannému a bezpečnostnímu
výboru termín předložení prováděcí
vyhlášky k zákonu o pobytu cizinců vládě
a vydání vyhlášky k zákonu o
pobytu cizinců.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
požádal ministra práce a sociálních
věcí, aby se zabýval otázkou ochrany
trhu, bezpečností práce v souvislosti s legálním
i nelegálním zaměstnáváním
cizinců na úrovni České republiky.
Dále požádal ministra hospodářství,
aby sledoval a prověřil podmínky a kontrolní
mechanismy, za kterých jsou cizincům udělována
povolení k podnikání, zejména s ohledem
na vyhledávání pracovních míst
pro občany České republiky.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti a výbor branný a bezpečnostní
se také zabývaly dopisem ministra vnitra, jímž
se obrací na sněmovnu se žádostí
o změnu periodicity předkládání
informace o situaci v oblasti migrace v České republice.
Pan ministr se v tomto dopise odvolává na usnesení
Poslanecké sněmovny č. 61 resp. 225 ze 13.
schůze 12. října 1993, kde je uloženo
vládě předkládat Parlamentu České
republiky jedenkrát za půl roku informaci o situaci
v oblasti migrace.
Vzhledem k tomu, píše pan ministr, že v této
oblasti nedochází za tak krátké časové
období k výrazným změnám trvalejšího
charakteru a některé statistické údaje
se zpracovávají pouze za období kalendářního
roku, je pan ministr toho názoru, že by bylo dostatečné
předkládat tuto informaci pouze jednou za rok, a
to vždy do 31, března následujícího
roku.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti projednával tuto záležitost
na základě ústní žádosti
pana ministra a nebylo proti tomuto řešení
námitek.
Výbor branný a bezpečnostní přijal
usnesení, v němž s navrhovanou změnou
rovněž souhlasí.
Na základě projednání ve výborech
navrhuji sněmovně toto usnesení.
Usnesení Poslanecké sněmovny z 32. schůze
Poslanecké sněmovny dne 28. 6. 1995 k informaci
o situaci v oblasti migrace na území České
republiky za rok 1994.
Poslanecká sněmovna:
1. Bere na vědomí informaci o situaci v oblasti
migrace na území České republiky za
rok 1994.
2. Žádá ministra vnitra, ministra zahraničních
věcí, ministra práce a sociálních
věcí a ministra hospodářství,
aby vyhověli požadavkům výborů
obsažených v usneseních při projednávání
informace o situaci v oblasti migrace na území České
republiky za rok 1994 ve výborech Poslanecké sněmovny.
3. Mění své usnesení č. 225
z 13. schůze dne 12. října 1993, kterým
Poslanecká sněmovna požádala vládu,
aby předkládala zprávu o situaci v oblasti
migrace garančnímu výboru jednou za půl
roku a Poslanecké sněmovně jednou za rok,
a to tak, že zpráva bude garančnímu
výboru i Poslanecké sněmovně předkládána
vládou jednou za rok. Dojde-li vsak v oblasti migrace k
neočekávanému vývoji, předloží
vláda příslušným výborům
zprávu neprodleně.
Pane místopředsedo, můžete otevřít
rozpravu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Otevírám rozpravu, do které se přihlásil
pouze kolega Štrait. Žádám ho, aby se
ujal slova.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi dvě věci. První kratší
poznámku k otázkám migrace, druhou pak ke
společné zprávě a k návrhu
usnesení.
Pokud jde o poznámku k migraci, divím se, že
naše pravicové strany se zajímají jen
povrchně o problémy migrace, hlavně problémy
zahraničních dělníků. To je
třeba oproti Francii ohromný rozdíl. Bohužel,
nelení u nás zase různé bojůvky
skinů.
Pokud mohu zobecnit zkušenosti ze setkání s
občany, jsou k cizincům povětšině
tolerantní. Určité problémy jsou v
okolí uprchlických táborů, nedávno
jsem je zaznamenal v okolí Bělé pod Bezdězem.
Tam je konkrétní soužití čas
od času narušováno.
Z titulu své funkce v odborech se problémy zahraničních
dělníků a složitých pracovněprávních
vztahů zabývám podrobněji.
Pokud jde o dělníky, nebo pracovníky z Vietnamu,
je jich tady zatím málo, necelé dvě
stovky, a jejich zaměstnávání je problematické.
Mají malé výdělky a skoro nejsou schopni
si z nich platit ubytování, stravování
a dopravu. Moc toho neušetři.
Jsem však jednoznačně stoupencem jasných
mezivládních dohod, které uzavřeny
přirozeně byly.
Vietnamští pracovníci se velmi často
zaměňují za vietnamské podnikatele,
ale ti už spadají do resortu pana ministra Dyby. Tam
snad nemají ani problémy existence, možná
naopak, ale velké dluhy u pana ministra Kočárníka.
Finanční úřady musí důsledně
dbát, aby nedocházelo k daňovým únikům.
Pokud jde o nabízené zboží, je určitě
nižší kvality, ale cenově přijatelné
a lidé u Vietnamců rádi nakupují.
Druhou skupinou, o které je potřeba se zmínit,
jsou emigranti z tzv. bývalé Jugoslávie.
Zde dochází rovněž k matení pojmů.
Může jít o emigranty z Chorvatska, Makedonie,
Slovinska, Svazové republiky Jugoslávie, ale u nás
se především jedná o občany z
Bosny a Hercegoviny, ke kterým se dneska nikdo nehlásí.
Protože se však legitimují pasem bývalé
Jugoslávie, jsou ztotožňováni s dnešní
Svazovou republikou Jugoslávie. Většinou nepracují,
žebrají v metru a na nádražích.
Nevím, co s tím dělat. Na jednání
rodičů doplácejí malé děti,
z velké části kojenci.
Konečně třetí skupina, ke které
chci říct pár slov, je situace Ukrajinců.
Ti u nás pracují většinou ilegálně,
doslova jako otroci konce 20. století. S celou řadou
jsem hovořil. Jde z části o vysokoškoláky,
kteří dělají cokoli, především
pomocné práce ve stavebnictví. Mzda se u
nás nyní ustálila zhruba na 1 americkém
dolaru za hodinu. Přál bych vám vidět,
vážení kolegové, třeba takovou
ilegální ubytovnu anebo slyšet jednání
mistrů. Na "ilegálech" se přiživují
také zdravotníci a různé zprostředkovatelské
firmy. Bezpečnost práce veškerá žádná.
Čas od času slyším, že je potřeba
zvát další cizince, kteří se
hlásí k českému původu. Nic
proti tomu, pokud jim budou zajištěny rovnocenné
podmínky pro existenci.
Jsem rád, že se těmito otázkami parlament
zabývá. Je to fakticky v tomto rozsahu asi poprvé.
Je potřeba ocenit fakt, že Ministerstvo vnitra zpracovalo
dobrou informaci. Příště by tam měl
mít svou kapitolku ještě pan ministr Vodička,
Dyba, Rubáš a možná i pan ministr Kočárník.
Pokud jde o dvě poznámky ke společné
zprávě a usnesení, výbor pro sociální
politiku a zdravotní - a to je ten poslední odstavec
na první straně předlohy 1828 - tam je pravděpodobně
přepis ve druhém řádku - aby se zabýval
otázkou ochrany trhu a bezpečností práce
(tam musí být dlouhé "í")
v souvislosti s legálním a nelegálním
atd. To jsou dvě rozdílné věci.
Pokud jde o usnesení, doporučoval bych zařadit
žádost ministru vnitra, ministru zahraničních
věcí, ministru práce a sociálních
věcí, ministru hospodářství
a ministru financí - to prosím doplnit - aby vyhověli
požadavkům výborů, resp. diskuse vzešlé
na dnešním plénu. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nikdo jiný do rozpravy není přihlášen,
takže rozpravu končím. Ptám se pana
ministra, zda se chce vyjádřit.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, jen velice krátce k vystoupení
pana poslance Štraita. Nevím, jestli zde byl, když
jsem přednášel úvodní slovo.
Avizoval jsem zde materiál, který mám v pracovní
verzi k dispozici a který nyní prochází
připomínkovým řízením
v různých resortech. Jednání byla
několikaměsíční a v pracovní
skupině, která vypracovala materiál k otázce
podnikání cizinců v České republice,
cizinců, kteří mají povolený
dlouhodobý pobyt, byla sestavena komise z ministerstev
hospodářství, práce a sociálních
věcí, financí, zahraničí a
vnitra. Materiál po dlouhých měsících
a diskusích je v nějaké podobě i s
konkrétními analýzami a návrhy na
řešení. Další postup bude takový,
že předložím na jednání
vládě a budu samozřejmě chtít,
aby se jím zabývaly příslušné
výbory parlamentu, případně celá
sněmovna.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím společného zpravodaje, pana poslance
Pavelu, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Pavela: V rozpravě vystoupil jen
pan poslanec Štrait. Jeho pozměňující
návrh snad není ani možné brát
jako pozměňující návrh, spíše
jenom odstranění překlepů, protože
z logiky vyplývá, že to má být
tak, jak on to řekl.
Pokud se týká ovšem doplnění
ministra financí do druhého bodu návrhu usnesení,
nevím, jestli je to možné, protože tento
druhý bod usnesení říká, že
Poslanecká sněmovna žádá ty a
ty ministry, to znamená ministry, na které se výbory
se svými požadavky obrátily. Není mi
známo, že by se některý z výborů,
které informaci projednávaly, obrátil i na
ministra financí. Takže bychom vlastně žádali
ministra financí o něco, co vlastně nezaznělo.
Souhlasí pan poslanec? (Ano.)
Domnívám se, že nemusíme hlasovat o
žádných pozměňovacích
návrzích a můžeme přikročit
k hlasování o návrhu usnesení. Domnívám
se, že by bylo rozumné hlasovat o všech třech
bodech usnesení jako o celku.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Odhlásil jsem vás a prosím, abyste se znovu
zaregistrovali. Budeme hlasovat. Jedná se o 309. hlasování.
Kdo návrh usnesení podporuje? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 72, nikdo nebyl
proti, zdrželo se 15 poslanců.
Děkuji panu ministru vnitra, děkuji společnému
zpravodaji.
Navrhuji vám, abychom nyní projednávali další
bod, tj.
Výroční zprávu a Roční
účetní závěrku jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 1709. Uvede je místopředseda
vlády, ministr zemědělství a zároveň
předseda Prezidia Pozemkového fondu České
republiky pan Josef Lux, který je též pověřen
odůvodnit stanovisko vlády obsazené rovněž
ve sněmovním tisku 1709. Pane místopředsedo
vlády, prosím, abyste se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolím si jménem
Prezidia Pozemkového fondu a jménem vlády
České republiky předložit Výroční
zprávu o činnosti Pozemkového fondu České
republiky za rok 1994 a Roční účetní
závěrku Pozemkového fondu za tentýž
rok.
V této zprávě jsou zahrnuty povinnosti Pozemkového
fondu, které vyplývají ze zákonů
o půdě, privatizaci a Pozemkovém fondu. Je
zde uvedena organizační struktura Fondu, změny
v personálním obsazení a výsledky
činnosti za rok 1994.
Pozemkový fond v roce 1994 pronajal 756 519 ha a majetek
v hodnotě 14 mld. v restitucích uzavřel 2707
smluv s restituenty a jako náhrady vydal nemovitý
majetek v hodnotě 1,7 mld. korun, vydal 1417 ha náhradních
pozemků a v hotovosti vypořádal - jedná
se o vypořádání v částce
do 10 tis. korun 2604 restituentů v hodnotě 24 mil.
korun. V rámci restitučního investičního
fondu bylo vypořádáno 869 restitučních
žádostí v hodnotě 135 mil. korun.
Pozemkový fond převzal majetek v hodnotě
25 mld. korun a novým vlastníkům v procesu
privatizaci předal majetek v hodnotě 19 mld.
Předložená účetní závěrka
dokumentuje stav zvláštního účtu
Pozemkového fondu a hospodaření instituce.
Součástí účetní závěrky
je také zpráva auditora a ověření
řádné účetní závěrky.
Rozpočet Pozemkového fondu za rok 1994 byl zpracován
s pasivní bilancí mínus 2,4 mld. a vzhledem
k tomu, že od formulace návrhu rozpočtu v únoru
1994 do jeho schválení v červenci došlo
k celé řadě okolností, které
měly přímo či nepřímo
dopad na rozpočet, je výsledek rozpočtu v
celkové bilanci příjmů a výdajů
po závěrce roku 1994 aktivní, a to částkou
2,3 mld. Největší vliv měl dopad usnesení
vlády č. 266, kterým bylo přeneseno
na Ministerstvo zemědělství vypořádání
závazků zbytkových podniků, na které
byla v rozpočtu Pozemkového fondu uvazována
částka 4 mld. korun.
Dovolím si vás informovat, že tento rozpočet
projednala Dozorčí rada Pozemkového fondu
a vláda České republiky, která ho
doporučuje ke schváleni s výhradou. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Sněmovní
tisk 1709 byl přikázán k projednání
dvěma výborům, a to zemědělskému
výboru a rozpočtovému výboru. Prosím,
aby nejdříve informoval o výsledku jednání
zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec
Jiří Vačkář.
Poslanec Jiří Vačkář: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi,
abych vás seznámil s usnesením rozpočtového
výboru č. 470 ze dne 31. května 1995 k Výroční
zprávě o činnosti Pozemkového fondu
za rok 1994 a Roční účetní
závěrce Pozemkového fondu za rok 1994 - tisk
1709.
Rozpočtový výbor po výkladu náměstka
pana Burdy a mé zpravodajské zprávě
vyslovuje souhlas s předloženou Výroční
zprávou o činnosti Pozemkového fondu České
republiky za rok 1994, Roční účetní
závěrkou Pozemkového fondu za rok 1994, tisk
1709, a doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu, aby Výroční zprávu o činnosti
Pozemkového fondu za rok 1994 a Roční účetní
závěrku Pozemkového fondu za rok 1994, tisk
1709, schválila. Zmocňuje předsedu výboru
a zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámili
Poslaneckou sněmovnu. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj garančního
zemědělského výboru pan poslanec Jaroslav
Sýkora a seznámil nás s výsledky jednání
výboru. Předpokládám, pane poslanče,
že zároveň přednesete návrh na
usnesení pro Poslaneckou sněmovnu.
Poslanec Jaroslav Sýkora: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
ministře, dámy a pánové, na 52. schůzi
zemědělského výboru Poslanecké
sněmovny dne 31. 5. 1995 k Výroční
zprávě o činnosti Pozemkového fondu
za rok 1994 a Roční účetní
závěrce Pozemkového fondu ČR za rok
1994, tisk Poslanecké sněmovny 1709, projednal zemědělský
výbor po úvodním slově ing. Karla
Burdy, místopředsedy prezídia Pozemkového
fondu, po zpravodajské zprávě poslance Jaroslava
Sýkory a po rozpravě doporučuje Výroční
zprávu Pozemkového fondu za rok 1994 a Roční
účetní závěrku Pozemkového
fondu za rok 1994 tisk Poslanecké sněmovny 1709
schválit.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu společnému zpravodaji. Otevírám
rozpravu, do které se přihlásil jediný
kolega, kolega Němec, kterého prosím, aby
se ujal slova.
Poslanec Luboš Němec: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
vážené kolegyně a kolegové, po
zveřejnění diskuse v Zemědělských
novinách o problémech, které stále
vznikají kolem restitucí v zemědělství,
povazuji za nutné se k tomu vyjádřit. Souvisí
to s projednávanou problematikou.
Historie nám mnohokrát potvrdila, že každé
podcenění či bagatelizace problému
a jeho neřešení vede do slepé uličky.
Nenaplnily se předpoklady privatizace v rezortu zemědělství,
lesnictví a zpracovatelského průmyslu, protože
nebyla ze strany Ministerstva zemědělství
event. Pozemkového fondu ČR zvládnuta. Nedošlo
k žádoucímu propojení zpracovatelského
průmyslu se zemědělskou prvovýrobou,
poslední zbytky rezervovaných akcií realizuje
Garanční fond. Státní monopol byl
nahrazen kartelovými dohodami s tím, že státní
podniky privatizované formou akciové společnosti
kuponovkou jsou systémově zvýhodněny
proti ostatních formám privatizace, kde jejich nabyvatelé
jsou zatíženi bankovními úvěry
a jedná se o provozy s nižší výrobní
kapacitou, tedy méně konkurenčně schopné.
Rovněž transformace zemědělských
družstev s sebou přinesla řadu následných
problémů. Přijatý zákon č.
42/1992 Sb. tehdejšího Federálního shromáždění
byl špatný, protože se omezil jen na tento jednorázový
proces a nedošlo k zákonnému zamezení
další divoké transformace, při které
nabyvatelé členských podílů
o ně následně přicházejí.
Lidé to oprávněně nazývají
loupeží století. I sebevětší
pesimista nemohl předpokládat, že konečný
výsledný efekt privatizace státních
statků bude tak žalostný.
Nové vedení Ministerstva zemědělství
po volbách roku 1992 nastartovaný proces z neznámých
důvodů zastavuje a podrobuje ho přehodnocení,
a toto by se mělo stát předmětem dalšího
šetření Poslaneckou sněmovnou.
Této doby využili mnozí nenechavci k ilegálnímu
získání lukrativního majetku movitého
či finanční hotovosti do kapes z jeho prodeje.
Následné opožděné uzavírání
nájemních smluv na majetek spravovaný státními
statky však tomu neučinil přítrž.
Dále se prohloubila tíživá důchodová
situace těchto státních statků, neúměrně
narostlo úvěrové zatížení,
což souvisí s dlouhodobě vykazovanou hospodářskou
ztrátou.
Stav ve vypořádání restitučních
pohledávek oprávněných osob ze strany
státních statků je horší jak
u zemědělských družstev, a přitom
Ministerstvo zemědělství jako zakladatel
mohlo učinit pro zlepšení příslušná
opatření. Ze strany pana ministra ani jeho prvního
náměstka ing. Burdy nebylo dostatečně
reagováno na výsledky kontrolních zjištění.
Zákon o velké privatizaci c. 92 z roku 1990 Sb.
stanoví, že nejdříve je nutno vypořádat
restituce podle speciálních zákonů
a teprve zbývající státní majetek
privatizovat. S ohledem na pomalý průběh
tohoto procesu v zemědělství neobstojí
výmluvy na čas. Pro příslušné
úředníky Ministerstva zemědělství
je naplňování litery zákona zřejmě
cizí, protože privatizovali státní majetek,
aniž byly vypořádány zákonné
restituční nároky oprávněných
osob a bylo obecně známo, že bude chybět
pro tento účel.
Ve vší úctě k signatářům
tzv. čtyřdohody, která umožňuje
Pozemkovému fondu prodávat státní
majetek na dvacetileté splátky, se chci zeptat,
která ustanovení zákonů je k tomu
opravňovala.
Proč se k tomu vracím? Protože výnosy
z tohoto prodeje budou minimální. Souvisí
to s odložením splátek, protože nabyvatelé
jsou zatěžováni problematickými bankovními
úvěry státních statků s okamžitými
splátkami.
Dále inflace a obtížná vymahatelnost
mění de facto tyto prodejní smlouvy na darovací.
Rovněž organizované dražby Pozemkovým
fondem a prodej státního majetku vykazuje nepatrnou
výtěžnost - cca 10% zůstatkové
ceny. Přitom, kdyby se v rámci poskytování
náhrad za živý a mrtvý inventář
a zásoby, včetně znehodnocení budov
a staveb vydávaly předmětné nemovitosti
restituentům, zhodnotily by se minimálně
dvojnásobně vůči jejich zůstatkové
hodnotě.
Dále je na Pozemkový fond ze strany nabyvatelů
hospodářských středisek bývalých
státních statků vyvíjen tlak, aby
zbývající majetek, který nebyl předmětem
kupní smlouvy nebo ho nemají pokryt postoupeným
i restitučními pohledávkami, byl jim odprodán
podle praxe dražeb, tedy za 10% zůstatkové
ceny. Tím by se ještě více prohloubil
uplatňovaný dvojí metr ze strany státní
správy vůči předkladatelům
privatizačních projektů a restituentům.
Po tomto nekompetentně řízeném procesu
privatizace zemědělství bude jeden milión
občanů, kterým nebyly vypořádány
jejich restituční nároky ve výši
minimálně 20 mld. korun. A obdobnou situaci lze
očekávat u bankovních úvěrů
a nedobytných pohledávek zlikvidovaných státních
statků.
Záměr, že náhradou za chybějící
problematicky zprivatizovaný státní majetek
nabídne Pozemkový fond akcie Restitučního
investičního fondu, kde reálná hodnota
dnes činí pouze 40% nominálu a lze očekávat,
že po navýšení portfolia o podniky z druhé
vlny privatizace dojde k dalšímu poklesu, je pro většinu
restituentů nepřijatelný. Jednorázové
vydání těchto akcií a jejich následné
problematické uplatnění na burze povede k
rozčarování nabyvatelů, kteří
se budou cítit podvedeni.
Nadešel čas, kdy je třeba za tento stav vymezit
osobní odpovědnost a přijmout účinná
opatření ke zmírnění následků.
Nelze se přitom omezit pouze na Pozemkový fond ČR,
který bude do budoucna daleko problematičtější
než kritizovaný Fond národního majetku,
ale i na Ministerstvo zemědělství. Zřízením
problematické instituce Pozemkového fondu ČR
zákonem se Ministerstvo zemědělství
jako zakladatel státních podniků elegantně
zbavilo všech problémů, které svými
špatnými rozhodnutími způsobilo.