Poslanec Václav Grulich: Za třetí
může být tato smlouva zrušena tak, že
je nahražena smlouvou novou. To je přesně náš
případ. Jsme zřejmě jeden z posledních
států Evropy, ne-li vůbec poslední,
který uzavírá s Ruským společenstvím
novou smlouvu. Jestliže hovoříme o tom, že
chceme pomoci vytvářet novou Evropu, že chceme
pomoci vytvářet nový evropský bezpečnostní
systém, setkáváme se ve všech parlamentech
Evropy s tím, že tyto parlamenty nebo jejich zástupci
konstatují: Rusko je nutno vtáhnout do Evropy. Hovořil
o tom před chvílí velice dobře pan
Jiří Payne.
Nelze tedy vytvářet nové vztahy tak, že
veškeré vztahy zrušíme. A nelze se domnívat,
že smlouvou mezi státy můžeme nějak
hluboce a výrazně zasahovat do vnitřních
poměrů těchto států, i když
se nám v mnoha případech nemusí líbit
a nelíbí. Můžeme jednat s představiteli
těchto států jen přesně v duchu
a v liteře smlouvy, jak byla uzavřena. Bylo by proto
chybné rozvádět zde na tomto místě
možnosti, kdo, jak, jakým způsobem by si jednotlivé
články případně mohl vykládat.
Vyklad musí být dán tak, že na něm
participují obě strany a zpravidla ne pouze jen
tyto strany, jedná-li se o záležitosti většího
mezinárodního dosahu.
Je samozřejmě jasné, že záležitost
stará 5 let v historii státu je záležitost
velice živá, je ještě stále bolestivá.
Je ale jasné, že tu bolest můžeme nahradit
jen novými vyrovnanými vztahy.
Uvědomme si jednu věc. Se svým druhým
velkým sousedem (přesněji řečeno,
teď už to není druhý velký soused,
ale náš velký soused na západě,
Německo, se kterým máme nejdelší
hranici) máme už několikerou smlouvu od skončení
2. světové války. Ještě dnes
nemáme všechny vztahy vyrovnané, ještě
dnes se dostáváme do problémů a zřejmě
tyto problémy budeme řešit možná
ještě i desítky let. To ovšem neznamená
- a nikoho to ani nenapadne - že bychom s Německem
neměli mít řádnou, propracovanou a
vyváženou smlouvu. Stejným způsobem
musíme postupovat i na druhou stranu, na východ.
Chtěl bych tedy říci, že málokterá
smlouva prošla tolikerými diskusemi v zahraničním
výboru a kvůli málokteré smlouvě
zasedal zahraniční výbor tolik hodin jako
kvůli smlouvě této.
Byli jsme na pracovní návštěvě
v Moskvě, jednali jsme o obsahu této smlouvy se
zástupci ruské Dumy, jednali jsme i s ruským
Senátem, jednali jsme o ní i s představiteli
ministerstva zahraničí. Po všech těchto
jednáních jsme došli k závěru
- a musím říci, že k jednoznačnému
závěru - že je v zájmu České
republiky, aby při dnešním jednání
státní smlouva s Ruským společenstvím
byla schválena. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Václavu Grulichovi a prosím, aby se
slova ujal Vladimír Řezáč. Poslední
písemná přihláška.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, pane místopředsedo, vážené
kolegyně a kolegové, jednáme o velice vážné
věci a pozornost ve sněmovně tomu příliš
nenasvědčuje. Chtěl bych říci,
že samozřejmě lze zpochybňovat smlouvu
ze 6. května 1970, podle mého názoru byla
uzavřena při porušení kogentního
ustanovení čl. 53 Vídenské úmluvy
o smluvním právu z roku 1969, protože byla
uzavřena za podmínek vojenského obsazení
Československa.
Považuji však za nešťastné, aby tady
byla o tom debata, aby se tímto způsobem řešil
tento problém. Myslím, že celkem velmi dobře
se k věci vyjádřil předseda zahraničního
výboru kolega poslanec Payne. My nepochybně máme
zájem na dobrých vztazích s Ruskem a Rusové
nostalgicky hovoří vždycky o tom, že nebyla
jen okupace v roce 1968, že byl také rok 1945. Samozřejmě
my musíme více myslet na rok 1968, protože
to pro nás byla zkušenost asi jako pro naše rodiče
byla zkušenost v roce 1938 po Mnichovu. Nicméně
není pravda, že by tato smlouva jakýmkoli způsobem
omezovala suverenitu České republiky a omezovala
naši možnost vstoupit do NATO nebo do Evropské
unie. Rusko dokonce v tomto směru podle mezinárodního
práva veřejného nemůže donutit
naši republiku k tomu, aby se do těchto organizací
nepřihlásila a do nich nevstoupila, neboť Rusko
je vázáno deklarací sedmi zásad mírového
soužití přijatých na půdě
OSN 24. října 1970, a stejně tak deseti zásadami
prvního koše Závěrečného
aktu Helsinské konference z 1. srpna 1975. Vývody
o tom, že touto smlouvou může být ohrožena
suverenita České republiky jsou právně
naprosto neopodstatněné. Domnívám
se, že bychom měli o věci uvažovat naprosto
reálně, rozumě a hlasovat pro ratifikaci
této smlouvy. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vladimíru Řezáčovi.
Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jiří
Vyvadil a připraví se pan poslanec Jiří
Šoler.
Poslanec Jiří Vyvadil: Dámy a pánové,
nechtěl bych, aby to vypadalo, že sociální
demokracie tuto otázku až tak přeceňuje,
ale ona je mimořádně závažná
a já jsem velice vděčný za slova pana
předsedy zahraničního výboru, byť
on z pozice své funkce nepochybně musí mít
vyváženější tón a vyváženější
úvahy a dokonce bych řekl, že jako politik
možná nemůže říci to, co
si myslí a dokonce by neměl z této funkce
to říci.
Sám bych chtěl říci, že patřím
k těm, kdo z hlediska strategických zájmů
České republiky oblast tohoto regionu pokládají
za velmi neuralgickou a jestli bych měl říci,
čeho se někdy obávám, tak je to především
otázka tohoto regionu, neboť zde jedinou předvídatelností
je, že předvídatelné je všechno
možné. Je-li předvídatelné všechno
možné, my se na to musíme připravit.
Vidím-li tedy na jedné straně tu věc
jako takovou, že i ta prognóza se mi v mnoha momentech
jeví značně problematická, tím
spíš se domnívám, že i my zde,
kdy máme trochu dnes někdy pocit, jako bychom byli
chráněni jakýmsi sanitárním
kordonem vzniklým tím, že už je zde mezi
námi Slovensko a Ukrajina, tak i my zde tomu musíme
věnovat mimořádnou pozornost. Nezapomeňme,
že v určitém momentě, kdy Gorbačov
předával moc Jelcinovi, tak ten kufřík
půl dne kdesi poletoval a nikdo nevěděl,
kdo ho má k dispozici a tam to stačí zmáčknout.
Nechci vidět ty věci dramaticky, pouze se domnívám,
že musíme vývoj v Rusku pozorovat se vší
vážností. Kdybych měl dokonce definovat,
jaký by měl být náš vztah, tak
pro nás je priorita především stabilita
a dokonce na druhém místě bych řekl
ty jiné momenty. V rámci té stability ovšem
musí být jedna věc: Padlo to zde, já
bych to trošku vyostřil. Bývalá velmoc,
která si na to zvykla a je to tam v psychologii zafixováno
u každého, která je zahnána do kouta,
v určité fázi je schopna jednat naprosto
nepředvídatelně s třeskutými
důsledky nejen pro tento region, ale i pro Evropu a pro
svět.
Za této situace se domnívám, že Česká
republika musí převzít daleko větší
míru odpovědnosti za vývoj v Rusku ve smyslu
stability. Já kladu důraz na tu stabilitu, protože
otázka demokracie je otázka důležitá
tehdy, když jsou stabilní ekonomické poměry,
stabilní sociální poměry. To je problém,
že tam nic z toho neplatí. Vzpomínám
si, kdy před třemi roky za mnou přišel
jakýsi tajemník ruského velvyslanectví
a říkal jsem - pane tajemníku, za půl
roku u vás bude něco na způsob občanské
války, tak on říkal ne, Jelcin to drží
pevně v rukou. A potom byl útok na parlament. Ta
věc se zhoršuje ze dne na den a právě
proto i tato malá země uprostřed Evropy musí
převzít daleko větší míru
odpovědnosti. Pro některé poslance je to
dnes taková věc, jako by je to nezajímalo.
Jako bychom tady nikdy neměli okupační vojska,
jako bychom neměli pocit, že nám nic nemůže
hrozit. Přiznávám se, že trochu v tom
vidím nedostatek vědomosti určitých
rizik. Máme pocit, že tím, že jsme se
přimkli kamsi jinam, nám nemůže z druhé
strany nic hrozit. Právě proto, že můj
tón je trochu kritičtější než
se ozval, a právě proto, že mám vážné
obavy z toho, co se v tomto regionu může dít,
jsem jednoznačně pro to, abychom tuto smlouvu podpořili.
Na druhé straně vyzývám ministra zahraničí,
aby věnoval tomuto regionu, právě s ohledem
na principy stability, daleko vyšší pozornost,
abychom jednoho dne tím, že to budeme neutrálně
sledovat zpovzdálí, se opět neocitli v určitých
prostorách a vakuu nejistoty, neboť nezapomeňme,
že to vakuum nejistoty zde je. My si přejeme kamsi
jít, ale nezáleží to jenom na nás.
Vakuum nejistoty zde určitou dobu bude existovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jiřímu Vyvadilovi a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Jiří Šoler.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
vážené poslankyně a vážení
poslanci, v poslední době mě moji přátelé
ubezpečují, že jedním ze základů
evropské kultury je také křesťanská
tradice. Já jsem si z ní zapamatoval větu
zhruba v tom smyslu, že někdo hledá smítko
v oku bližního, aniž vidí břevno
v oku svém. Tuto větu mně připomněly
některé výroky mých předřečníků
k této smlouvě, kteří hledají
případy porušování lidských
práv v Ruské federaci, aniž se dívají
do státu, ve kterém žijí.
Nechci říkat, že v Ruské federaci by
se jisté přestupky v tomto smyslu nenašly,
nechci se ujímat situace v Čečensku a pod.,
chci pouze vyzvat poslance, aby věnovali více pozornosti
zemi, v jejímž poslaneckém sboru sedí
a kterou zastupují. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šolerovi a vzhledem k tomu, že další
přihlášky do rozpravy nejsou, rozpravu končím.
Ptám se pana ministra Josefa Zielence, zda-li se po rozpravě
chce ještě vyjádřit? Ano, má
slovo.
Ministr zahraničních věcí ČR
Josef Zieleniec: Pane předsedající, dámy
a pánové, mnoho z toho, co bych měl říci
v závěrečném slovu, už bylo řečeno,
zejména ve vystoupení předsedy zahraničního
výboru pana Payna.
Skutečně je to tak, tato smlouva je pro nás
důležitá zejména tím, že
má právě standardní charakter, že
je podobná smlouvám, které uzavřely
evropské země s Ruskou federací po roce 1990.
Těch smluv, které uzavřely evropské
státy s Ruskou federací po roce 1990, je 18. Všechny
jsme měli možnost analyzovat a všechny tyto smlouvy
ve srovnáním s naším textem ukazují,
že text, který teď leží před
vámi, odpovídá postavení České
republiky jako suverenního státu, svobodného
státu, který patří svým politickým
zaměřením, svým vnitřním
vývojem k tradicím západní Evropy.
Pokud jde o jednotlivé detaily, které byly zmíněny,
chtěl bych zdůraznit, že článek
4, který vyjadřuje přesvědčení,
že evropská bezpečnost je nedělitelná,
a který v tomto smyslu komentuje postavení Organizace
pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, používá
formulace, které jsou námi uznávané
v jiných mezinárodních konvencích
právě Organizace pro bezpečnost a spolupráci
v Evropě a jsou široce sdíleny všemi státy,
které jsou členy této organizace.
Pan poslanec Melichar vyslovil velmi závažnou domněnku,
že by se smlouva mohla stát v budoucnu záminkou
k tomu, abychom nebyli přijati do Severoatlantické
aliance.
Chtěl bych říci, že jestli by něco
mohlo sloužit jako záminka k takovémuto kroku,
tak právě postoj České republiky,
která by vyvolávala ve vztahu k Rusku umělé
napětí a umělé problémy. Jedním
z takovýchto kroků by mohlo být právě
neschválení této smlouvy tímto parlamentem.
Pan poslanec Melichar říká, že se tato
smlouva může stát záminkou, a přál
by si k tomu, abychom nebyli přijati do Severoatlantické
aliance, aby to byla fikce či fantazie. Ujišťuji
ho, že to přání už se splnilo,
je to fikce a fantazie.
Děkuji, pane předsedající, žádám
pány poslance a paní poslankyně, aby tuto
smlouvu schválili.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Zieleniecovi. Prosím pana zpravodaje výboru,
pana Deckera, zdali se chce vyjádřit. Má
k tomu teď prostor.
Poslanec Jan Decker: Nechci se ani vyjádřit,
jako spíš chci říci to, že uplynul
již delší čas od doby, kdy jsem přečetl
návrh usnesení, a mezitím proběhla
rozprava. Jen bych krátce zhodnotil nebo upřesnil
průběh rozpravy.
Vystoupilo celkem 6 poslanců. První vystoupil pan
poslanec Melichar, který vyjádřil své
odmítavé stanovisko ke smlouvě, další
4 poslanci, pan poslanec Payne, Grulich, Řezáč
a Vyvadil naopak vyjádřili své kladné
stanovisko a doporučují smlouvu přijmout.
Pan poslanec Šoler, který vystoupil jako poslední
z poslanců, vyzval poslance, aby více věnovali
pozornost vnitřním problémům. Pro
upřesnění znovu zopakuji návrh usnesení
Poslanecké sněmovny:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí se smlouvou mezi Českou republikou
a Ruskou federací o přátelských vztazích
a spolupráci podepsanou v Praze dne 26. srpna 1993 podle
sněmovního tisku 1382."
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Deckerovi.
Dámy a pánové, odhlásil jsem vás,
prosím vás, abyste se znovu pomocí karet
přihlásili. Děkuji.
Přistoupíme k hlasování, které má pořadové číslo 52.
Hlasování jsem zahájil a ptám se,
kdo je pro navržené usnesení? Kdo je proti?
Děkuji. Hlasování skončilo.
131 poslanců bylo pro, 1 proti. Konstatuji, že usnesení
bylo přijato. Děkuji panu ministru Zieleniecovi
a panu poslanci Janu Deckerovi.
Dalším bodem je
Předložený vládní návrh
smlouvy odůvodní z pověření
vlády ministr vnitra pan Jan Ruml. Prosím ho, aby
se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci.
Smlouva mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo
o ulehčení pohraničního odbavování
v železniční, silniční a vodní
dopravě byla sjednána ve Furth im Wald dne 19. května
1995. K jejímu podpisu byl z České strany
zmocněn ministr vnitra a z německé strany
byla podepsána ministrem financí Theo Weigelem a
ministerským dirigentem ministra zahraničních
věcí.
Smlouva zakotvuje základní zásady realizace
pohraničního odbavování, právní
postavení a rozsah pravomocí pracovníků
sousedního státu, jejich součinnost s pracovníky
územního státu, pořadí pohraničního
odbavování, podmínky pohybu odbavovaných
osob a zboží, jakož i právní postavení
předsunutých pohraničních odbavovacích
stanovišť a používání právních
předpisů apod.
Předmětná smlouva představuje smluvní
základ spolupráce příslušných
orgánů obou států při realizaci
odbavovacího procesu na státních hranicích.
Jejím hlavním cílem je dosažení
jeho maximálního urychlení a zkrácení
čekacích dob na hraničních přechodech.
Urychlení odbavovacího procesu lze spatřovat
především v provádění
kontrolních úkonů pohraničními
orgány obou států v jednom místě,
včetně možnosti považovat úkony
provedené orgány druhé smluvní strany
za dostatečné, a od vlastní kontroly upustit.
Současně bude možné využívat
jízdních úseků příhraničních
železničních tratí k provádění
společné kontroly během jízdy ve vlaku
a tím minimalizovat čekací doby v hraničních
přechodových stanicích. V daném případě
se jedná o významnou smluvní úpravu,
která za stanovených smluvních podmínek
připouští úřední výkon
příslušných orgánů smluvního
partnera na území druhého státu. S
ohledem na tuto skutečnost smlouva podléhá
projednání v Parlamentu České republiky
a ratifikaci prezidentem republiky. Smlouva má značný
význam i z hlediska výstavby objektů hraničních
přechodů, neboť mohou být budovány
společné objekty pro pohraniční orgány
obou států na území jedné smluvní
strany.
Z mezinárodně právního hlediska se
sice v daném případě bude jednat o
úřední výkon příslušných
orgánů smluvního partnera na území
druhého státu, česká strana však
zejména z hlediska aplikace příslušných
finančních předpisů bude tento úřední
výkon považovat za výkon služební
činnosti na vlastním území a nikoli
za zahraniční služební cestu, a to zejména
s přihlédnutím k dikci čl. 3, odst.
2 smlouvy.
Na provádění uvedené smlouvy se budou
z české strany podílet Ministerstvo vnitra,
financí, Generální ředitelství
cel, dopravy a spravedlnosti. Spravedlnosti zejména při
řešení otázek event. náhrady
škod v rámci aplikace této smlouvy.
Podrobnosti týkající se zřizování
jednotlivých odbavovacích pohraničních
stanovišť, jakož i ustanovení jejich režimu,
budou předmětem prováděcích
ujednání.
Smlouva mezi Českou republikou a SRN o ulehčení
pohraničního odbavování v železniční,
silniční a vodní dopravě vychází
z platných právních předpisů
České republiky a její přijetí
nebude vyžadovat změny českého právního
řádu. Obě strany mají velký
zájem na co možná nejrychlejším
zavedení společných pohraničních
služeb, jejichž smyslem je ulehčení a
maximální urychlení odbavovacího procesu
na společných státních hranicích.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi Janu Rumlovi. Dříve než dám
slovo panu společnému zpravodaji Petru Nečasovi,
dovolte, abych učinil jedno oznámení, které
jsem měl učinit před hlasováním
o smlouvě mezi Českou republikou a Ruskou federací.
Pan poslanec Benda má náhradní kartu 27,
paní poslankyně Nováková náhradní
kartu 24, pan poslanec Vyvadil náhradní kartu 25.
Prosím, aby mi bylo prominuto, že jsem opomněl
toto ohlášení učinit v době,
kdy se to hodilo.
Nyní prosím společného zpravodaje
Petra Nečase, aby nás seznámil se stanoviskem
výboru k předloženému vládnímu
návrhu smlouvy a přednesl návrh usnesení
Poslanecké sněmovny.
Poslanec Petr Nečas: Pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, máme
před sebou vládní návrh, kterým
se předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou
republikou a Spolkovou republikou Německo o ulehčení
pohraničního odbavování v železniční,
silniční a vodní dopravě.
Domnívám se, že je to Smlouva velmi potřebná,
protože všechno, co přispěje mimo jiné
k tomu, že se zvýší jakýsi občansky
komfort, který budou mít naši občané
při přechodu státních hranic; v současné
situaci jsou mnohé přechody přetíženy,
tedy všechno, co usnadní toto našim občanům,
je velice vítaným.
Celkově tuto Smlouvu velmi vítám a podporuji.
Tuto Smlouvu projednaly dva výbory, tedy výbor branný
a bezpečnostní a výbor zahraniční,
které neměly připomínky. Oba vyslovily
pozitivní, doporučující usnesení
pro Poslaneckou sněmovnu.
Dovolte, abych jako zpravodaj doporučil rovněž
Poslanecké sněmovně schválit tuto
Smlouvu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
společnému zpravodajovi poslanci Petru Nečasovi.
Otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí,
takže rozpravu končím.
Dovolte, abych vás v tuto chvíli odhlásil
a požádal o novou prezentaci. Přistoupíme
k hlasování o usnesení, které před
chviličkou zaznělo.
Zahájil jsem hlasování č. 53.
Ptám se, kdo je pro návrh usnesení. Kdo je
proti? Hlasování skončilo.
105 poslanců pro, nikdo proti. Konstatuji, že usnesení
bylo přijato. Děkuji panu ministru Janu Rumlovi
a panu společnému zpravodajovi Petru Nečasovi.
Konstatuji, že můžeme přistoupit k dalšímu
bodu.
O důvodech, pro které zatím nelze projednávat
zákon o neziskových právnických osobách,
jsem hovořil na začátku schůze. Pro
ty, kteří zde nebyli, doplňuji, že společná
zpráva byla rozdána až včera v odpoledních
hodinách, a tudíž musíme s projednáním
tohoto návrhu posečkat do dnešních odpoledních
hodin.
Můžeme tedy přistoupit k projednání
bodu
Předložený návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 1048. Za navrhovatele ho odůvodní
pan poslanec Ivan Mašek. Prosím ho tedy, aby se ujal
slova.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, vážený pane
ministře, vážené dámy a pánové,
po více než roce je vám předkládán
návrh zákona o volbách do Parlamentu České
republiky.
Skupina poslanců, předkladatelů zákona,
byla vedena především dvojí snahou.
Za prvé. Snahou, aby první volby do Poslanecké
sněmovny samostatného českého státu
proběhly podle nového volebního zákona.
Navrhovatelé by považovali za absurdní, aby
tyto volby proběhly podle stávajícího
zákona o volbách do ČNR, tj. do zákonodárného
sboru části státu, který již
neexistuje. Nehledě na to, že tento zákon je
již ve značné míře jak formulačně
tak i věcně překonán.
Druhá je snaha navrhovatelů o vytvoření
podmínek pro naplnění druhé komory
tohoto parlamentu. Navrhovatelé by nepovažovali za
dobrou vizitku tohoto zákonodárného sboru,
kdyby po třech a půl letech existence samostatného
českého státu nadále trvala existence,
kdy v ustavení druhé komory brání
jen to, že poslanecké frakce v této sněmovně
se za celou dobu volebního období nedokázaly
dohodnout na podobě volebního zákona.
Navrhovatelé jsou si vědomi, že volební
zákony jsou zákony složité. Jsou to
zákony, které jsou kontroverzní, jak co se
týká volební formule, tak co se týká
volební geometrie.
Přáli bychom si, abyste při rozhodování
o tomto návrhu zákona nebyli vedeni úzce
stranickými nebo regionálními zájmy,
ale zájmem hlavním, zájmem o naplnění
Ústavy České republiky. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ivanu Maškovi za přednesenou zprávu.
Nyní jsem povinen požádat o slovo společného
zpravodaje pana poslance Libora Nováka mladšího,
nicméně ho zde nevidím. (Mám informaci,
že už se chystá vkročit do sněmovní
síně. Prosím vás, abyste posečkali
na místech.) Zřejmě se ta informace nezakládá
na pravdě. Dámy a pánové je 10.07
hodin. Přesně v 10.20 hodin budeme pokračovat.
(Schůze přerušena v 10.07 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 10.22 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní
a pánové, čas vyhrazený pro krátkou
přestávku uplynul, takže vás prosím,
abyste vešli do síně sněmovní.
Prosím, aby se slova ujal společný zpravodaj
výborů pan poslanec Libor Novák mladší.
Poslanec Libor Novák (1962): Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
dovolte, abych vás informoval o tom, jak dopadlo projednávání
návrhu na vydání zákona o volbách
do Parlamentu České republiky ve výborech
Parlamentu České republiky.
Asi víte, s jakými problémy bylo spojeno
projednávání tohoto návrhu zákona.
Tento návrh byl předložen v době, kdy
se předpokládalo, že bude schvalován,
vlastně před více než rokem. Z toho
důvodu se tam ocitla i určitá zkracování
lhůt a protože celou tu dobu vlastně byl k
dispozici k projednávání ve výborech,
odpovídala tomu i doba a způsob jeho projednání
tak, jak si jej jednotlivé výbory braly na pořad
jednání. Ty, které tak učinily v době,
která je od této velmi vzdálená, projednaly
tento návrh zákona formálnějším
způsobem i vzhledem k tomu, jaká byla jeho koncepce.
To znamená, že tento návrh vycházel
z vládního návrhu zákona a přepracoval
jej do podoby, kterou měla společná zpráva
k tomuto vládnímu návrhu zákona v
době, kdy byl projednáván na plenární
schůzi parlamentu.
Zůstalo tak pouze několik výborů,
které projednávaly tento návrh zákona
v době bezprostředně předcházející
tomuto plénu. Prakticky největší práci
tomuto návrhu věnoval ústavně právní
výbor, který ve spolupráci s Ministerstvem
vnitra, které mělo gesci nad původním
vládním návrhem zákona, připravil
řadu pozměňovacích návrhů.
Chtěl bych tento problém zdůraznit zejména
proto, že řada věcí je samozřejmě
legislativním vylepšením původního
volebního zákona. Jsou to věci, na které
se přišlo dlouhodobou praxí, ale zároveň
je to i oprava věcí, které se v tomto návrhu
zákona ocitly v době, kdy byl projednáván
ve vládní verzi. Ocitly se tam z důvodů
pozměňovacích návrhů, vznesených
ať už na výborech nebo na plénu. Tyto
návrhy byly začleněny do konečné
podoby zákona, o které se hlasovalo. Řada
návrhů, byť byly vzneseny s dobrým úmyslem,
byly návrhy, které nebyly promítnuty do celého
textu zákona, vztahovaly se k některým ustanovením.
Některé nebyly logicky domyšlené a jejich
přijetím a zapracováním do tohoto
návrhu zákona vznikla řada závazných
problémů. Vznikla řada věcí,
které spolu byly v logickém nesouladu.
Upozorňuji na to proto, aby nenastal teď v tuto chvíli
podobný stav, aby nebyly nesystémově podávány
pozměňovací návrhy, které by
mohly text zákona, který si myslím, že
v tuto chvíli na sebe logicky navazuje, dostat do podoby,
kdy by některá ustanovení nebo řada
ustanovení v kontextu byla nesrozumitelná, nebylo
by možné je vyložit. Vznikl by problém
v samotných volbách, jejich organizaci a řízení.
Vrátil bych se ke strohé dikci, zrekapituluji způsob
projednávání a výsledky v jednotlivých
výborech parlamentu. Ústavně právní
výbor, branný a bezpečnostní výbor,
výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti, rozpočtový výbor, hospodářský
výbor, zemědělský výbor, výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, výbor pro
sociální politiku a zdravotnictví, výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu a zahraniční výbor
projednaly na svých schůzích návrh
poslanců Pavla Hirše a dalších na vydání
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky.
Výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti, zahraniční výbor a výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu nedoporučily Poslanecké
sněmovně vyslovit s návrhem zákona
souhlas.
Zemědělský výbor, rozpočtový
výbor a hospodářský výbor vzaly
po projednání návrh zákona na vědomí.
Výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí přerušil
po rozpravě projednávání návrhu
zákona.
Ústavně právní výbor, branný
a bezpečnostní výbor a výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví doporučují Poslanecké
sněmovně, aby s předloženým návrhem
zákona vyslovila souhlas ve znění, které
máte před sebou jako text společné
zprávy.
Ještě chci upozornit na závěr svého
úvodního slova, že spolu s úpravou textu
zákona došlo po projednání s Ministerstvem
vnitra k faktickým změnám navržených
volebních obvodů, které vyplynuly z faktických
změn, týkajících se rozdělování,
slučování nebo jiných územních
změn obcí a které tam byly promítnuty
v důsledku těchto změn v časovém
období mezi podáním původního
vládního návrhu zákona a dnešním
dnem. Toto je upraveno.