Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
pane ministře, vážená sněmovno,
rozpočet na příští rok je navrhován
jako vyrovnaný. Sněmovna schválila zákon,
kterým klesly daně, železničáři,
státní zaměstnanci a důchodci dostanou
přidáno, všichni by tedy mohli být spokojeni.
Ale život už je takový, že všichni
spokojeni s návrhem rozpočtu na r. 1996 nebudou.
Domnívám se, že i letos nebude parlamentní
diskuse o rozpočtu diskusí o hospodářské
politice vlády, o jejích pozitivech a negativech
při dopadu na občany, ale bude to hlasovací
mašinérie sloužící ke schválení
dokumentu, který na pozadí poslaneckých hádek
o pár miliónů dává stejně
jako v předchozích letech vládě všechny
pravomoci přesouvat, utrácet nebo i neutrácet
miliardy vzniklé překročením příjmové
stránky státního rozpočtu.
Z tohoto pohledu je v souvislosti s naplňováním
příjmů státního rozpočtu
za loňský rok i letošní rok potřebné
otevřít také diskusi, zda si vláda
nebo na základě jejího zmocnění
ministr financí neponechává v rukávu
značné rezervy v příjmech rozpočtu,
aby mohla před volbami mezi voliče sypat ptáčkům
z rohu hojnosti. Je to zákonité i z toho důvodu,
že v příštím roce budou parlamentní
volby. Pod jejich zorným úhlem je i sestaven "volební
státní rozpočet" na příští
rok i další ekonomické záměry
vlády, jak to i zde bylo vzpomínáno.
Je to viditelné nejméně ve třech směrech:
1. V nebývalé ochotě přijmout opatření,
která opozice navrhovala již v dřívějších
letech a byla vždy vládní většinou
zamítnuta jako populistická, nesystémová,
ale která se v příštím roce nepochybně
setkají s příznivým ohlasem občanů,
například upuštění od injekcí
do státního rozpočtu z FNM, ochranu drobných
akcionářů, nedávno vládou projednaný
zákon ztěžující praní
špinavých peněz, předpokládané
dvojí zvýšení důchodů
v roce 1996.
2. Ve snaze urychleně rozprodat podíly, zprostředkované
FNM, ve strategických finančních úřadech
a velkých podnicích, aby byla definitivně
potvrzena nezvratnost změny majetkových poměrů
zvýšenou strategickou účastí
zahraničního kapitálu.
3. Možným využitím takto získaných
prostředků, stejně jako prostředků
získaných podceněním příjmové
stránky rozpočtu k předvolebnímu utišení
sociálního napětí jak obyvatelstva
vůbec, tak některých jeho sociálních
a profesních skupin. Zde mám na mysli skupinu železničářů,
lékařů, důchodců, státních
zaměstnanců. Chtěl bych říci,
že náš poslanecký klub KSČM návrhy
směřující ke zreálnění
příjmové stránky rozpočtu podpoří.
Přesto nebo právě proto je třeba se
zmínit i o kladných stránkách předloženého
návrhu státního rozpočtu:
V souladu s novým jednacím řádem sněmovny
byl předložen v termínu a je proto více
času na jeho podrobné prostudování,
zejména před druhým čtením
ve sněmovně.
Na rozdíl od praxe minulých let byly v předstihu
přijaty daňové zákony - abstrahuji
od jejich obsahové stránky - a to se mohlo plně
promítnout do přípravy státního
rozpočtu 1996.
Po věcné a technické stránce je vidět
oproti minulosti rovněž kvalitativní posun
"zelené brožury".
Skutečnost, že oproti létům 1993, 1994
a 1995 se poprvé v roce 1996 nepoužiji prostředky
z Fondu národního majetku k financování
některých potřeb státního rozpočtu,
což požadovala opozice.
Rovněž je možno se ztotožnit s některými
cíli finanční a rozpočtové
politiky na rok 1996, například podpora ekonomického
růstu, podpora priorit - infrastrukturní investice,
školství, věda a výzkum, bezpečnost
i na podporu nových forem bydlení.
Je to i zřízení relativně samostatných
účtů důchodového pojištění
v rámci státního rozpočtu a kdy výdaje
státního rozpočtu, tak jak jsou prezentovány
v zeleném materiále, nemají být -
toto slovo bych přivítal - hrazeny z přebytku
účtů důchodového zabezpečení,
což si myslím, že velice oprávněně
v minulosti opozice kritizovala.
Na druhé straně, z našeho pohledu převažující
názor, návrh státního rozpočtu
na rok 1996 stále ještě nevytváří
dostatečné podmínky pro předpokládaný
dynamický rozvoj celé společnosti a rovněž
neskýtá záruku vyřešení
některých zásadních problémů,
které bych uvedl:
- především vytvořeni přijatelných
podmínek pro zvýšení konkurenceschopnosti
našeho průmyslu a brzkého dosažení
úrovně produkce roku 1989
- účinná podpora exportu a zastavení
dlouhodobého růstu deficitu obchodní bilance,
jak zde byla v řadě vystoupení vzpomínána
- řešení narůstající akutní
krize ve zdravotnictví, kde deficit zdravotního
systému přesáhl podle našich informací
a publikovaných čísel hodnotu 5 mld. Kč.
- začínající demografický pokles
naší populace a nejnižší natalita
za posledních 210 let
- narůstající katastrofální
situace v bytové výstavně a v bydlení,
kde mají zejména problémy mladé rodiny
- další snižování dopravní
obslužnosti okrajových území, spojené
se snižováním podílu státu na
financování veřejné dopravy
- další zhoršování situace v zemědělství
a prudký pokles její efektivnosti
- domníváme se, že je i nedostatečná
dotace pro okresní úřady a obce stanovená
v návrhu zákona o státním rozpočtu
ve výši 16,8 mld. Kč; zejména se to
týká řady okresních úřadů,
kde nová rozpočtová pravidla znamenají
propad ve financování jimi přímo řízených
organizací a tím může dojít k
omezení jejich činnosti, popř. k jejich zániku.
Proto bych v závěru svého vystoupení
jménem poslaneckého klubu KSČM a v souladu
s § 102 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím
řádu Poslanecké sněmovny, předložil
sněmovně k návrhu usnesení PS k návrhu
státního rozpočtu na rok 1996 tyto pozměňovací
návrhy:
1. pozměňovací návrh. V bodě
l. schvaluje, část A, se částky příjmů
a výdajů ve výši 497 641 000 000 Kč
nahrazují částkou 517 641 000 000 Kč.
Je to zvýšení příjmové
i výdajové částky o 20 mld. Kč,
čímž se zachovává vyrovnaný
státní rozpočet.
2. pozměňovací návrh. V bodě
l. schvaluje, část B se částka 16
848 200 000 Kč nahrazuje částkou: zde máme
dvě varianty. Varianta a) částkou 17 696
100 000 Kč. Varianta b) částkou 17 348 200
000 Kč. Zde bych prosil, aby se o variantách hlasovalo
zvlášť.
3. V bodě II. nahradit text: "v § 2, § 3
a v § 4" textem "v § 2, § 3 odst. b)
a v 4". Týká se v podstatě zmocnění
vlády.
4. Doplnit nový bod III., ve kterém Poslanecká
sněmovna upraví zmocnění vlády,
popřípadě ministra financí k úpravě
závazných ukazatelů státního
rozpočtu. Text by zněl: "III. upravuje zmocnění
výkonných orgánů uvedené v
§ 3 odst. a) vládního návrhu zákona
podle sněmovního tisku 1936, takto: Za text "výdajů
státního rozpočtu" se doplňuje
text "a rovněž k překročení
celkových příjmů a celkových
výdajů státního rozpočtu o
1%". Zde je zmocnění, že pokud zůstane
vyrovnaný státní rozpočet, ale překročí
se buď příjmová nebo výdajová
stránka o 1%, což je v podstatě 5 mld. korun,
musí se to projednat v parlamentu.
5. Doplnit nový bod IV. ve znění: "IV.
vrací vládě ČR návrh státního
rozpočtu na rok 1996 k zapracování změn
v termínu do 10. 11. 1995".
6. Bod III. se přečíslovává
na V.
To jsou všechny pozměňovací návrhy.
Zpravodaji bych je předal v písemné podobě.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Svatomíru Recmanovi. Slovo patří místopředsedovi
Poslanecké sněmovny panu Karlu Ledvinkovi.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, vážené kolegyně, vážení
kolegové, i mně je smutno, když se podívám
do prořídlých řad parlamentu, nad
zákonem, který podle mého názoru je
zákonem klíčovým pro všechny
občany tohoto státu. Já si vzpomínám
na rok 1992, kdy ze stejného místa jsem mluvil ke
176 poslancům na stejné téma. Vracím
se k tomu i dnes.
Zdá se mi, jako by opozice, ale i koalice, si byla jista
svým vítězstvím. A to je k neprospěchu
tohoto parlamentu a doufám, že to tak chápete
všichni. Přesto, co jsem tady slyšel, mi dovolte,
abych řekl několik slov.
Rok 1995, čili rok letošní, je - ať si
říká kdo chce co chce pro Českou republiku
rokem dobrým. Předběžné výsledky
za prvních devět měsíců jsou
nadějné a povzbudivé. To není vychloubání.
To je konstatování. Kdybychom se takto hodnotili
sami, tak by to snad bylo vychloubání, ale protože
nás tak hodnotí nejen renomované ratingové
společnosti, ale také tak na nás hledí
naše okolí, tak si myslím, že to může
být pouhé konstatování. Nebudu se
zabývat hodnocením jednotlivých ukazatelů
ekonomického vývoje. Mnozí z mých
kolegů to zde již provedli, s mnohými souhlasím
a s mnohými hrubě nesouhlasím. Jedno mi však
dovolte, abych komentoval. Je to návrh ČSSD na zavedení
obchodní přirážky.
Deficit obchodní bilance je bezesporu závažným
problémem, to jistě každý uznává.
Má i svou politickou dimenzi. Předpokládám,
rozuměl-li jsem dobře tomu návrhu, že
se počítá se dvěma skupinami opatření.
Jedna by se soustředila na podporu exportu a druhá
na zamezení importu. Pokud jde o zavedení dovozní
přirážky, pokud jde tedy o zamezení
dovozu, dominuje tedy obchodní přirážka
nebo dovozní přirážka.
Zavedení dovozní přirážky je
obvykle používáno jako nouzové řešení
překonávající dočasné
problémy v obchodní bilanci a i s tím musím
souhlasit. Jestliže však sociální demokracie
věří, že tyto problémy jsou způsobeny
malou vývozní schopností našich podniků,
pak by asi neměli hovořit o dovozní přirážce,
podle mého názoru, ale spíš by to mělo
být řešeno devalvací, jestli tomu rozumím
dobře, protože dovozní přirážka
totiž působí protiimportně, ale postrádá
to nejdůležitější - proexportní
efekt devalvace. To snad by mělo tady zaznít. Dovozní
přirážky a místy se mi zdálo
až marnotratné utrácení státních
výdajů na podporu vývozních aktivit
však naznačují, že charakter této
politiky, která tady byla prezentována tímto
pozměňovacím příspěvkem,
je podle mého názoru silně proinflační,
protože dovozní přirážka nezdražuje
jen dovozy, ale umožní i zdražení domácí
produkce. A o tom byste také, vážení
pánové, měli hovořit.
V úvodu jsem řekl, že pro Českou republiku
je rok 1995 dosud rokem dobrým a myslím si, že
bude rokem dobrým celý. Kdo však říká,
že je všechno v úplném pořádku,
je bloud. Ano, souhlasím s tím, že ČR
se stále léčí z vážného
onemocnění komunismem. Léčba je nákladná,
ať je prováděna kýmkoli a jakkoli. Avšak
cena, kterou zde nabízejí opoziční
poslanci, je podle mého názoru - a opakuji to -
silně proinflační a silně s tlakem
na deficit, čili na zadlužení. Je to podle
mého názoru cena pro občany tohoto státu
nepřípustně vysoká.
Ještě jednou a naposled připomínám,
co jsem řekl v úvodu, že pro ČR - doufám
- bude letošní rok rokem dobrým. Teď jde
ale také o to, aby byl dobrý pro její občany.
Teď jde také o to, aby stejně dobrým
byl pro tyto občany i rok 1996. A protože právě
o tom a o ničem jiném je první čtení
návrhu zákona o státním rozpočtu,
dovolte mi nejprve říci několik obecných,
zcela soukromých úvah.
Podíváme-li se z obecného pohledu na navržený
státní rozpočet roku 1996, pak zjednodušeně
řečeno stále jde podle mého názoru
o rozpočet příliš centralistický.
Ekonomická hranice zdanění v poměru
soukromé a státní aktivity, to je objemu
služeb poskytovaných formou veřejných
služeb a objemu služeb hrazených občany
podle jejich peněženky, čili podle jejich finanční
situace, je i přes výrazné zlepšení
v minulých letech stále v neprospěch druhé
složky, to je stálá pravda. Česká
ekonomika je stále ještě přetížena
daněmi. Samozřejmě, že ten vývoj
daní prochází, tak jak si ta společnost
může dovolit, což na jedné straně
brání stále většímu rozvoji
soukromé iniciativy a na druhé straně posiluje
byrokratické a etatistické tendence. Navíc
stále ještě "překrmený rozpočet"
dává ve výdajové stránce státní
byrokracii velký prostor k centralistickému pojetí
rozdělování zdrojů. Úředníci
státu opírají své argumenty proti
snižování daní o propočty, kterými
zdůvodňují každý jednotlivý
výdaj. Proti těmto argumentům podle mého
názoru musí stát parlament. Není pochyb,
že téměř každý občan,
rozhlédne-li se kolem sebe, vidí mnohé plýtvání
státními prostředky. Členové
parlamentu, tedy pardon poslanci, protože oni schvalují
rozpočet, by měli mít dostatek těchto
občanských signálů, které by
odhalily v jednotlivých rozpočtových kapitolách
různé rezervy směřující
nakonec ke snížení výdajů. A
to by byl ten největší argument pro možnost
výraznějšího snížení
daní především v příštím
roce. Vláda a také parlament nesmí přece
vybírat daně jenom proto, abychom měli velký
měšec jakýchsi imaginárních peněz
a na výdajové stránce se teprve podle toho
měšce hledaly jednotlivé výdaje. O výdajích
ve státním rozpočtu musí byt občané
a parlament vládou stále přesvědčováni.
A poslanci by měli schválit státní
rozpočet jenom tehdy, když jsou skutečně
o potřebě všech výdajů přesvědčeni.
A nyní mi dovolte říci několik poznámek
k předloženému rozpočtu. Výsledky
pěti let od listopadu 1989, především
pak výsledky posledního období, umožnily
vládě sestavit pro rok 1996 státní
rozpočet značně široký. Jako
liberální ekonom mám pocit, že moji
kolegové z opozice, především ze sociální
demokracie, by s ním docela souhlasili, kdyby se jaksi
neslušelo souhlasit s vládní koalicí.
Mně se naopak zdá, že by se ten rozpočet
měl ztenčit. Všichni by si měli uvědomit,
že část koláče, kterou stát
vezme od občana a zpětně mu ho přerozdělí,
zkrátka po cestě ubyde. Ubyde, protože se část
koláče prostě sní a myslím
si, že mezi námi, tady zprava doleva, nemusím
nikomu vykládat, že je to pěkná část
koláče. Myslím, že bychom růst,
jenž v České ekonomice nastal, měli
využít spíš k dalšímu snižování
daní, k dalším splátkám starých
dluhů, nebo eventuálně na posílení
vybraných kapitálových výdajů
místo toho, abychom z peněz daňových
poplatníků platili tak velký byrokratický
aparát a obecně - ale říkám
obecně - nemyslím teď na aparát - podporovali
neschopné, ale hlavně líné.
Navíc když schválením různých
zákonů, které tato sněmovna už
přijala, vlastně jsme rozhodli o tom, že některé
funkce v roce 1996 státem už nebudou zajišťovány,
že si je budou zajišťovat občané
sami, nebo "neprofitky" nebo podobně. Předpokládám,
že návrh státního rozpočtu pro
rok 1996 bude prvním čtením schválen
a já pro to budu samozřejmě hlasovat. Je
totiž založen na dobrých makroekonomických
předpokladech a také můžeme na to mít
rozdílný názor. Ale já jsem přesvědčen
o tom, že na makroekonomických předpokladech
dobrých založen je.
Předpokládám však, že návrh
státního rozpočtu pro 1996 bude ve druhém
čtení tímto parlamentem ve výdajové
stránce výrazně snížen. Pokud
totiž schválíme v konečné verzi
rozpočet tak, jak nám je předkládán,
ponecháváme státu příliš
velkou moc. Byly doby, kdy se takový postup zdůvodňoval
nutností transformace. Ti, kteří to tvrdili,
však již před časem prohlásili
transformaci za ukončenou. Nevím tedy, proč
má stát tolik brát a vydávat, tedy
přerozdělovat, když Česká republika
začíná prožívat opravdu šťastnější
období. Jde o podivuhodný rozpor ve dvou vyjádřeních
stejných lidí a já mohu jen domýšlet
příčiny tohoto rozporu. Může
jít o spřízněnost, lhostejno, zda
uvědomělou nebo nevědomou. Opakuji, spřízněnost
jejich názoru na roli státu. A já bych velmi
rád, abychom zde v parlamentu sehráli boj, protože
to patří do parlamentu, mezi etatisty a zastánci
volné soutěže. Nebo možná jde o
přesvědčení, že lze udržet
populismus v určité míře v rozumných
mezích, rozdávat v rozumných mezích,
přerozdělovat v rozumných mezích,
aby se jejich myšlenky udržely u moci. Ať je to
jakkoliv, já osobně odmítám i první
důvod, i druhý důvod. Odmítám
je dokonce i najednou. Myslím si, že nelze zachraňovat
na jedné straně myšlenku minimálního
státu v ekonomice a myšlenku co nejnižších
daní, a přitom se čas od času, třeba
v roce 1996, od ní odchýlit.
Proto navrhuji - předejme návrh státního
rozpočtu do druhého čtení s cílem
rozpočet na výdajové stránce ve státním
rozpočtu v jednotlivých výborech PS ztenčit.
Za sebe navrhuji, aby poslanecká sněmovna Parlamentu
předurčila způsob jak bude naloženo
s případným rozpočtovým přebytkem
za rok 1995, s předností jeho použiti na splátky
starých dluhů nebo na snížení
daňového zatížení. Za sebe navíc
navrhuji, aby byla připravena novela rozpočtových
pravidel, která by zajistila, aby případný
rozpočtový přebytek, vzniklý ze škrtů
zde v parlamentu nebo z většího hospodářského
růstu, pokud nastane v průběhu prvního
pololetí, nemohl být bez vědomí parlamentu
rozdělován.
Dovolte mi, dámy a pánové, skončit
citátem významného českého
národohospodáře, filozofa, finančního
vědce a politika profesora Karla Engliše: V demokracii,
která je postavena na všeobecném hlasovacím
právu, jsou všichni občané povoláni
ke správě veřejných hospodářství,
protože volí své zástupce pro přímou
správu těchto hospodářství.
Má-li demokracie splnit své historické poslání,
potřebuje lidi nejen takové, kteří
veřejnému hospodářství rozumí,
nýbrž i takové, kteří při
správě veřejných zájmů
nemyslí na sebe. Demokratickému státu působí
největší potíže, ze správcové
veřejných zájmů se nedovedou při
jejich správě povznést nad své zájmy
soukromé nebo stranické, anebo že prostě
nerozumí nebo nechtějí rozumět problémům,
před které jsou postaveni. Obojí demokracii
diskredituje, a přece není spásy nad demokracii,
protože právě ona nejlépe slouží
občanům. (Konec citátu.)
Dámy a pánové, dovolte mi vyjádřit
víru v to, že tento parlament při projednávání
rozpočtu ve všech třech čteních
pro rok 1996 to dokáže. Když totiž budeme
mít menší rozpočet, příště
budeme mít menší daně. A příště
pak občanům zbude více peněz a oni
si svobodně rozhodnou, co s nimi udělají.
Aniž jim stát bude radit. Proto, a nejen proto, si
vás, dámy a pánové, dovoluji požádat,
abyste nepodlehli svodům ani ministrů ani různých
ministerských úředníků a jejich
různých nátlaků, či nátlakům
jiných lobbystických skupin, kteří
naopak budou chtít pro své cíle ještě
větší výdaje, než navrhuje vláda.
Dovoluji si vyslovit názor, že v této sněmovně
je většina poslanců minimálně
podobného názoru, jaký jsem se já
snažil soukromě vyjádřit. Na tomto postupu,
když zkrátka parlament bude parlamentem, nikdy parlament
neprodělá. Naopak si myslím, že by mu
konečně občané tohoto státu
mohli začít důvěřovat. Děkuji
vám.
Předseda PSP Milan Uhde: O slovo požádal
poslanec Jan Bláha. (Hlas z pléna: Ne.) Ne. Byla
to jiná zdvižená ruka, kterou jsem tam viděl.
Byla to ruka pana poslance Krause. Omlouvám se za tuto
záměnu, nebyla úmyslná.
Poslanec Michal Kraus: Dámy a pánové,
omezím se jenom na několik velmi stručných
slov. Já jsem velmi rád, že pan místopředseda
Ledvinka svým způsobem vyjádřil určitou
obavu nad vývojem obchodního schodku, nad vývojem
obchodní platební bilance, protože je to skutečně
problém, který může mít několik
stránek. Buďto se nebude řešit a bude
se přecházet jako jev krátkodobý,
který je možno vyřešit nějakým
zvýšením turistického ruchu, jako nabízí
např. pan ministr hospodářství. Ovšem
takovéto cesty nemohou skončit jinak, než útěkem
devizových rezerv a mexickou cestou. A nebo se řešit
budou. Každý, kdo si uvědomuje, že jev
platební obchodní bilance u nás je jevem
dlouhodobým, její řešení je možné
několika způsoby. V každém případě
se domnívám, že pokud nebude řešen
určitým způsobem dovozních přirážek,
tak skutečně tady hrozí, že bude muset
být řešen devalvací. A to je právě
to, čeho bychom se my, sociální demokraté,
chtěli při návrhu státního
rozpočtu vyvarovat. Jestliže to ministerstvo financí
odmítá, podle mého názoru skutečně
velmi vážně hrozí, že se budeme
muset rozhodnout pro řešeni devalvací, a to
nikdo z nás nechce a nikdo z nás nenavrhoval.
Další věc. Pan místopředseda
Ledvinka hovořil o tom, že návrhy opozičních
poslanců ve vztahu ke státnímu rozpočtu
mají proinflační charakter. Myslím
si, že se mohu velmi tvrdým způsobem ohradit.
Nedomníváme se, že efektivnější
a lepší výběr daní a tím
zvyšování příjmů státního
rozpočtu, má jakýkoli proinflační
charakter. Tím spíše, že příjmy
z těchto podle mého zcela evidentně vytvářených
hodnot v té výdajové stránce chceme
věnovat na vytváření prorůstových
tendencí, to znamená vytváření
nových příjmů následných
investic, nových příjmů, které
v důsledku nemohou mít ani proinflační
charakter, protože vlastně slouží ke zvyšování
produktivity práce, a současně ani nemohou
působit pro vytváření deficitu, to
je přesně naopak. Vždyť naopak lepší
výběr daní a vyvážené
struktury výdajů nemohou vytvářet
deficitní charakter. Takže bych jenom poprosil, aby
pan místopředseda Ledvinka možná lépe
poslouchal slova opozičních poslanců a možná
se zamyslel i nad tím, že cílem opozice není
v žádném případě škodit.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Protože už není
žádná další přihláška
do rozpravy, táži se pana místopředsedy
vlády a ministra financí Kočárníka
- nikoli, nechce promluvit. (Pan místopředseda vlády
chce promluvit po uzavření diskuse.) Rozpravu uzavírám
a dávám závěrečné slovo
panu místopředsedovi vlády a ministru financí
Ivanu Kočárníkovi.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, s velkou pozorností
jsem vyslechl rozpravu, která proběhla v rámci
1. čtení k vládou předloženému
návrhu státního rozpočtu a musím
říci, že je mi z ní tak trochu smutno.
Smutno z toho důvodu, že tady padala celá řada
věcí, které jsou ekonomicky nesmyslné.
Celá řada řekl bych falešných
obvinění z podceňování rozpočtových
příjmů a podobně.
Ve svém úvodním slově jsem se pokusil
vysvětlit, že nejde o žádné podcenění.
Chcete-li si sečíst státní rozpočty
za tři roky, které mají větší
hodnotu, než 1,1 biliónu korun a celková odchylka
v příjmech prognozovaných vládou za
tyto tři roky je 60 miliard, je to pouhých 5%, předveďte
mi vládu, ukažte mi ji, která se trefuje takovýmto
způsobem do odhadu příjmů. Odmítám
naprosto ty vývody, které zde jsou z titulu toho,
že naše odhady jsou nepřesné. Jsou přesnější
více, než si myslíte.
Za druhé chci zde říci, že jsem velmi
rád, že je ve sněmovně tradicí,
že se veškeré příspěvky
nahrávají. Už jsem zde pánům
poslancům ze sociální demokracie dvakrát
předvedl citaci stenografického záznamu z
jejich vystoupení, jak se mýlili ve svých
prognózách, a naopak že vládní
prognózy byly nejblíže ekonomické realitě.
Páni poslanci, já věřím, že
vám předvedu i příští
rok, jak jste se zmýlili ve svých prognózách.
Chci říci třetí věc. Návrh
sociální demokracie, který je zde prezentován
jako návrh nového rozpočtu zdůrazňujíc,
že je návrhem vyrovnaným, je samozřejmě
návrhem deficitním. Ničím jiným
není, protože uměle zvyšuje příjmy.
Zdůraznil jsem, že podle nejlepších odhadů,
které jsou k dispozici, jsou příjmy na samé
horní hranici odhadů. Samozřejmě se
dá lehce přimalovat beztrestně dalších
30 miliard a pak rozpočet bude deficitní. Ne, tuto
politiku já prostě nedoporučuji, odmítám
a nemohu s ní v žádném případě
souhlasit.
Pane poslanče Krausi, dovozní přirážka
je inflačním opatřením. Nechávám
nyní stranou všechny sporné problémy
na téma dovozní přirážka z hlediska
jejich efektů pozitivních i negativních.
Na toto téma proběhla u nás v tisku velice
pěkná diskuse. Já jsem velmi rád,
že nám rostou mladí ekonomové, kteří
se velmi dobře orientují v ekonomice a v ekonomii,
kteří k tomuto tématu diskutovali. Nicméně
samotná dovozní přirážka, pokud
ji zavedete, není ničím jiným než
dodatečným zdaněním, které
se musí promítnout do ceny a je tudíž
inflační. Nikoli že není. Je.
Další věc, kterou bych rád řekl.
Nerozumím obrovskému zneklidnění,
které panuje z pasivního salda běžného
účtu platební bilance. Přece víte
velmi dobře, že jsme předpokládali,
že bude pasivní saldo obchodní bilance a že
musí být ba i z definice. Jde-li ekonomika do ekonomického
růstu, nemůže nebýt. Včera jsem
měl besedu na vysoké škole, kde bylo spousta
lidí. Měl jsem obrovskou radost z toho, že
tito studenti to chápou, že vědí, že
základní teoretickou poučkou je, že
roste-li dynamicky produkt, jsou-li vyrovnané finance,
ba i definičně platí, že musí
být pasivní saldo, protože domácí
úspory jsou nedostatečné a kryje se to ze
zahraničních úspor. To je v každé
učebnici ekonomie a já jsem velmi rád, že
tito mladí lidé to vědí a že
velmi dobře studují. Takže nejsou tímto
zneklidněni, jak jsou zneklidněni někteří
páni poslanci.
Dále bych chtěl říci, že jak
já jsem studoval jednací řád Poslanecké
sněmovny, některé návrhy, které
zde byly předneseny - ale to nechám panu zpravodaji
- jsou nehlasovatelné. V zásadě hlasovatelné
ze všech opozičních návrhů je
pouze vrácení vládě. Teprve v případě,
že by se sněmovna rozhodla vrátit návrh
rozpočtu vládě, je možné hlasovat
o dalších návrzích.
Tak trochu jsem nepochopil - přiznám se - ani pana
místopředsedu Ledvinku. Připadá mi,
že se trochu dobývá do zavřených
dveří, když volá po snižování
veřejných výdajů. My jsme zvolili
postup - řekl bych - postupného snižování
těchto výdajů. Vezmete-li si časovou
řadu od roku 1993 na podmínky České
republiky, vidíte, že pravidelně dochází
každý rok k postupnému snižování
podílu veřejných výdajů na
hrubém domácím produktu. Zásadní
skoky v tomto snížení nejsou možné
bez výrazných škrtů na straně
výdajů. Ve sněmovně jsem nikdy neviděl
nějakou velkou vůli k zásadnímu škrtání
výdajů. Vláda volí obezřetný
přístup, když připravuje novely jednotlivých
zákonů. Tam, kde je možné škrtit
jednotlivé výdaje, tam, kde je možno deregulovat
ceny, aby to zase bylo sociálně průchodné,
aby to nezpůsobilo určité otřesy.
Varuji před skokovým řešením.
Myslím si, že co je zkušenost z posledních
čtyř let, je zkušenost, že postupné
snižování daňového zatížení,
postupné snižování podílu veřejných
výdajů na hrubém domácím produktu
bylo v naší zemi úspěšné.
Nepřivedlo větší sociálně
politické konflikty. Samozřejmě, že
v této politice je třeba pokračovat a je
třeba se dostat až někam k 35% podílu
na hrubém domácím produktu. Toto ano, ale
skokem se k tomu nedostaneme v žádném případě.
Napáchali bychom tím víc škody než
užitku.
Zřejmě přeřeknutím nebo možná
ještě pan poslanec Recman nestačil z terminologie
vyběhnout - my zde nemáme žádný
státní plán ani závazné ukazatele
státního plánu. Pane poslanče, neodpustím
si tuto poznámku. Možná to bylo přeřeknutí.
Ale je to ve stenografickém záznamu.
Celkově bych uzavřel své vystoupení
tím, že nemohu souhlasit s negativním hodnocením,
ani nemohu souhlasit s tím, že příjmy
jsou podhodnoceny a budu znovu tvrdit a argumentovat pro to, že
návrh rozpočtu, jak jej předložila vláda,
je dobrým návrhem, který pokračuje
v trendech od roku 1993 a který vynáší
Českou republiku - nejen rozpočet, ale její
celkové ekonomické výsledky - na přední
místo mezi transformujícími se zeměmi
a který vede k tomu, že jsme definitivně započali
cestu k opětnému zařazení se mezi
nejvyspělejší státy světa. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí Ivanu Kočárníkovi.
Uděluji slovo panu zpravodajovi a prosím, aby zhodnotil
předložené pozměňovací
návrhy a předložil je sněmovně,
pokud o nich lze hlasovat, a aby měl na paměti i
závěrečné usnesení, které
má tři části. podle mého názoru
by bylo rozumné o těchto třech částech
hlasovat odděleně.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
pane ministře, v rozpravě vystoupilo sedm poslanců,
z nichž jeden - poslanec Kraus - vystoupil dvakrát.
Byly předneseny čtyři pozměňovací
návrhy. Všechny tyto čtyři pozměňovací
návrhy znamenají (ať už implicitně
nebo explicitně) neschválit v prvním čtení
vládní návrh státního rozpočtu.
Proto navrhuji, abychom začali hlasovat o návrhu
usnesení, jak jsem jej na začátku přednesl,
a v případě, že sněmovna neschválí
tento návrh usnesení, to znamená že
si bude přát, abychom postupovali podle varianty
II, kterou jsme si schválili nedávno, že vracíme
vládě návrh k přepracování,
budeme pak hlasovat o pozměňovacích návrzích,
kterými vládě doporučíme, aby
postupovala podle těch pozměňovacích
návrhů, jak je přednesli páni poslanci
Hájek, Kraus, Brožík a Recman. To znamená,
že navrhuji tento postup: hlasovat o návrhu usnesení,
jak jsem jej předložil ve svém prvním
vystoupení.
Předseda PSP Milan Uhde: Zopakujte, pane zpravodaji,
svůj návrh, protože jednací řád
to přikazuje. Uplynula od toho už dlouhá časová
mezera.