Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Šafaříkovi a zvu k řečništi
pana poslance Miloše Skočovského. Připraví
se pan poslanec Michal Kraus.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážené
dámy, vážení pánové, dříve
než zaujmeme stanovisko k návrhu státního
rozpočtu na příští rok, je vhodné
se zamyslet nad formální i obsahovou stránkou
předložených materiálů. Důraz
je teď, vhodné položit na globální
charakteristiku, protože podrobnosti budou projednávány
a budou předmětem až druhého čtení
tohoto zákona.
Oproti státnímu rozpočtu na rok 1995 se návrh
rozpočtu na rok 1996 liší v několika
částech. Původní materiály
obsahují o něco více údajů,
což je kladem tohoto návrhu, jejich uspořádání
však není příliš přehledné
a je nám doufat, že v dalších letech při
ještě podrobnějších údajích
se přehlednost zlepší. Dosavadní příznivý
trend tomu nasvědčuje, rok od roku se nám
to skutečně zlepšuje, a to je nutno konstatovat.
Při posuzování rozpočtu se musí
vycházet z toho, jak předcházející
rozpočet naplňoval naše představy o
dalším rozvoji České republiky a kde
jsou cesty pro řešení zjištěných
problémů a kde jsou cesty pro budoucnost. Na rozdíl
od předkladatelů návrhu rozpočtu nejsme
ve všech oblastech hospodaření tak absolutně
optimističtí. Některé jevy pokládáme
za varovné, lišíme se jak ve stanovení
důležitosti jednotlivých výsledků
hospodaření, tak i v jejich hodnocení.
Za uplynulá léta se nám nepodařilo
snížit propad v hospodaření oproti státům
Západoevropské unie. Abychom mohli oprávněně
kladně hodnotit náš hospodářský
vývoj, musel by náš hrubý domácí
produkt meziročně růst aspoň o 7 procent
a ne o navrhovaných 4 až 5.
To, že hospodářství České
republiky je na dobré cestě k dalšímu
vzestupu, pokládáme za fakt.
Pokud se však nevyhneme některým problematickým
oblastem, resp. nepřijmeme urychleně nápravná
opatření, může nás to na této
cestě značně přibrzdit a nedejte,
Václavové, snad i zabrzdit.
Příliv zahraničního kapitálu
za zhruba rok z jedné jedenáctiny hrubého
domácího produktu na jednu sedminu hrubého
domácího produktu je poněkud příliš
rychlý a protože podstatně více než
z jedné poloviny z tohoto kapitálu je krátkodobý
kapitál, může při změně
podmínek třeba i na nás nezávislých
vést k rychlému odlivu, který by nám
způsobil značné obtíže. Skutečné
investice do našich podniků, vytvoření
pracovních míst a zavádění
nových technologií není na takové
výši, jakou bychom si představovali a jaká
by pro naše hospodářství byla zřejmě
strategicky potřebná.
Náš export stagnuje, pokud u náročnějších
komodit přímo neklesá. Naproti tomu domácí
poptávka roste a z toho vyplývají vyšší
nároky na import pro přímou spotřebu
a pro naše hospodářství to zrovna nejvýhodnější
není.
Roste obchodní deficit, a to ne zanedbatelně. Pohybuje
se řádově v miliardách amerických
dolarů. Pokládáme proto dosavadní
proexportní politiku za nepostačující
a také náš přístup k ochraně
vlastního vnitřního trhu až za příliš
liberální, tak jak si to nedovolují ani podstatně
hospodářsky zdatnější země,
včetně Spojených států severoamerických.
Zahraniční zadluženost je relativně
nízká. Můžeme ji skutečně
ve srovnání s jinými, a nejen postkomunistickými
státy, pokládat za velmi nízkou. Vysoké
je však tempo nárůstu tohoto dluhu, které
za uplynulé období, míním za uplynulých
pět let, narůstalo v průměru o 20
procent ročně. A to není zrovna málo.
A s tímto růstem se toho moc nedělá,
protože dovoz a dovoz pro přímou spotřebu
neustále roste.
l k příjmové stránce lze mít
připomínky. Je známo, že značná
část daně z přidané hodnoty
se vybere na hranicích. Očekávaný
růst dovozu musí s sebou nést stejně
rostoucí příjmy daně z přidané
hodnoty, resp. růst zahraničního obchodu,
a z prvního posouzeni se zdá, že tato skutečnost
není úplně vzata v úvahu a celkové
příjmy budou patrně z tohoto titulu vyšší,
zvlášť když se sníží
daňové úniky apod.
Privatizační proces ve svém podtextu měl
vést k tomu, aby se změnilo myšlení
a způsoby hospodaření v podnicích
České republiky. Z vlastních poznatků
vím, že u řady privatizovaných podniků
socialistické myšlení a způsoby práce,
včetně rozkrádání apod., stále
zůstávají.
Zastaralé technologie, trestanecká koule zbytečně
uchovávaných nevyužitých stavebních
i strojních investic, nízká a dále
se snižující produktivita vedou k tlakům
na inflaci, které víc vyplývají z
věcných než mzdových nákladů.
Zatím jsme nenalezli žádné účinné
zbraně, které by se zbytečně vysokými
náklady pohly.
Vyřešit tyto problémy jen trhem je snad dlouhodobě
možné, ale mezitím bychom klesli hluboko pod
průměr rozvojových zemí.
Vhodná hospodářská politika státu
podpořená třeba investicemi z prostředků
získaných při privatizaci by jedním
z léků snad mohla být.
Celkové příjmy a výdaje státního
rozpočtu na rok 1996 se oproti roku 1995 zvýšily
skoro o 21%. Saldo zůstává nulové.
V textu navrhovaného zákona je obdobná klausule
zmocnění exekutivy jako byla v rozpočtu na
tento rok. Jsme pro určité omezení rozhodovacích
pravomocí exekutivy ve věcech rozpočtu, pokud
tomu nebude předcházet souhlas Poslanecké
sněmovny. Toto je ale problém druhého čtení,
stejně jako oproti loňsku chybějící
zmínky o převodech dotací Agrokomplexu a
investiční dotaci podniku apod., vyrovnání
vlivu nových rozpočtových pravidel atd.
Naše zde uváděné připomínky
a návrhy nepokládáme za tak podstatné,
abychom předložený návrh zákona
o státním rozpočtu na rok 1996 v prvním
čtení, opakuji, v prvním čtení,
nepodpořili. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Miloši Skočovskému, zvu k řečništi
pana poslance Michala Krause, připraví se pan poslanec
František Brožík.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, na úvod svého
vystoupení mi dovolte jen jednu poznámku. Měl
jsem spolu s celým rozpočtovým výborem
to štěstí zúčastnit se projednávání
prvního čtení návrhu rozpočtu
v německém Bundestagu a ve srovnání
s tím musím konstatovat, že rámec projednávání
státního rozpočtu v naší sněmovně
je skutečně nedůstojný. Neúčast
premiéra, většiny ministrů, ale i většiny
poslanců je skutečně ostudná.
Nyní k návrhu státního rozpočtu.
Klub poslanců sociální demokracie se na svých
zasedáních vládním návrhem
zákona zabýval velmi podrobně. Na rozdíl
od názoru pana ministra Kočárníka
konstatujeme, že ve třech uplynulých rozpočtových
obdobích vláda nedocenila příjmy v
konkrétních skupinách položek, dvakrát
po sobě rozdělovala části jakýchsi
přebytků, a to do výdajových položek
spotřebního charakteru.
Potřetí se na nadílku chystá letos,
neboť při hodnocení průběžného
salda se očekává přebytek více
než 9 miliard korun. Pokaždé přitom došlo
k podcenění příjmů, charakteru
přímých daní, speciálně
daně z příjmu fyzických osob a plateb
sociálního pojištění, které
věrně kopírují mzdový vývoj
a budou jej kopírovat i v roce 1996.
Paralelně s nedoceňovanými příjmy
byly každoročně poddimenzovány investiční
výdajové položky a další položky
s prorůstovým působením, a to jak
v podílu na celé rozpočtové soustavě
v letech 1994 až 1996 oscilující kolem 15%
veškerých rozpočtových výdajů,
tak i po očištění o inflační
vlivy. Postrádáme proto také již v prvním
čtení stanovisko Nejvyššího kontrolního
úřadu k návrhu zákona o státním
rozpočtu, bez něhož, domníváme
se, není možné návrh zákona projednat,
a to ani v prvním čtení.
Pokaždé v tomto volebním období se setkáváme
s modelem zvaným Všeobecná pokladní
správa. Je to moloch, který pohlcuje značnou
část příjmu rozpočtové
soustavy a podle své úvahy upouští mj.
kapitoly tu větší, tu menší rozpočtové
částky a dokonce si troufá dotovat i rozpočty
okresních úřadů a obcí.
V rozpočtovém světě je to jev opravdu
ojedinělý. Zatímco v roce svého zrodu
měla kapitola ve Všeobecné pokladní
správě poměrně cudných 9% rozpočtových
výdajů České republiky, v nejnovějším
vládním návrhu je již zakomponováno
téměř 20% celkového objemu výdajů,
a to je jistě na pováženou.
Podle našeho názoru má mít každá
koruna rozpočtových výdajů přesného
adresáta, který se z jejího užití
musí zodpovídat. Přes Všeobecnou pokladní
správu protékají prostředky křížem
krážem i tehdy, když se dají přiřadit
ke konkrétnímu resortu.
Za zásadní přečin proti zásadám
rozpočtování a transparentnosti příjmů
a výdajů považujeme křížení
výdajů směrovaných na jeden účel
z různých kapitol, tedy určené kapitoly
resortní a Všeobecné pokladní správy.
Kde je záruka, že každý výdaj má
svého zodpovědného správce? Kde je
záruka, že se neobjeví některý
dotační titul dvakrát? Kde je záruka
správnosti výše příjmů
podle druhů? Slouží Všeobecná pokladní
správa pouze k formálnímu přerovnání
příjmů a výdajů, jak se nám
předkládá k věření?
Pokud ano, není důvod ji zřizovat, je zbytečná.
Pokud ne, tím spíše je potřeba její
rozsah minimalizovat a nakládání s ní
podrobit daleko přísnější kontrole.
Návrh zákona je doplněn sadou formálně
precizně zpracovaných tabulek k individuálním
investičním akcím z registru investic ministerstva
financí, které obsahují na rozdíl
od obdobných tabulek z roku 1995 též tříletý
rozpočtový výhled tříděný
na úroveň konkrétní investiční
akce.
Údaje z tabulek se jistě stanou předmětem
pozornosti a jednotlivé položky z nich tématem
rozsáhlých diskusí. Nás však
na tomto místě zajímá spíše
to, proč nejsou sumáře rozpočtových
kapitol a investičních programů kompletní,
proč jsou sčítány pouze údaje
týkající se roku 1996.
Není pro náš poslanecký klub technickým
problémem za pomoci skupiny pracovníků a
sady ručních kalkulaček si příslušné
sumáře za rozpočtové kapitoly, případně
jednotlivé investiční programy sestavit vlastními
silami.
Podle získaných součtů si pak již
snadno vytvoříme obraz o perspektivách a
struktuře budoucí investiční činnosti
v představách této vlády, pokud vládou
po příštích volbách přece
jen zůstane.
Zatajení sumárních údajů o
předpokládaném výdaji veřejných
investic před parlamentem považujeme z tohoto pohledu
spíše za určitou klukovinu než za vážně
míněný pokus bránit poslancům
v přístupu k souhrnným informacím,
které jsou v předkládaném návrhu
v detailním rozpise stejně obsaženy. Doufáme,
že nebude třeba formálního usnesení
sněmovny k tomu, aby požadované sumární
údaje byly sněmovně neprodleně poskytnuty.
Za nejzávažnější prohřešek
k předloženého návrhu zákona
však považujeme ustanovení paragrafu 3, tedy
zmocnění vlády. Vláda opakovaně
již třetím rokem zneužívá
zmocňovacích ustanovení v zákoně
o rozpočtových pravidlech republiky, které
si nechává každoročně posvětit
sněmovnou.
Každoročně podceňuje příjmy
celé soustavy veřejných rozpočtů
a každoročně rozpouští tzv. přebytky
svého hospodaření, a to bez jakékoliv
možnosti zásahu parlamentu. Každoročně
vytváří bez předchozího souhlasu
parlamentu neodůvodněné rezervy.
Považujeme za naprosto nezbytné, aby jakékoliv
v budoucnu navrhované zásahy vlády do schváleného
státního rozpočtu, které v souhrnu
ode dne účinnosti zákona nebo jeho změny
převýší 1% původního schváleného
objemu příjmů státního rozpočtu,
byly povinně předem projednány a schváleny
parlamentem formou novelizace zákona o státním
rozpočtu. Navrhoval to zde již pan poslanec Hájek
a jestliže jsem na úvod použil příklad
z Bundestagu, i v Bundestagu platí stejné pravidlo.
Toto pravidlo se použije při změnách
vztahu mezi kapitolami státního rozpočtu
včetně kapitoly "Všeobecná pokladní
správa", a při změnách napojených
příjmů a výdajů mezi státním
rozpočtem a rozpočty okresů a obcí,
dále při změnách ovlivňujících
vzájemný vztah investičních a neinvestičních
výdajů. Úprava § 3 vládního
návrhu, kterou navrhnu v závěru svého
vystoupení, respektuje právě uvedené
zásady. V případě, že by si předložený
návrh vyžádal novelu zákona o rozpočtových
pravidlech, tím spíše je zde důvod pro
vrácení zákona o státním rozpočtu
vládě.
Za nejdůležitější ze shora řečeného
považujeme parlamentní projednávání
a schvalování úprav strukturálních
změn, zejména rozpočtového vztahu
k rozpočtům okresů a obcí, která
má vždy zcela zásadní dopady nejen ekonomické,
ale především sociálně politické.
Další prioritou je poměr souhrnu investičních
a neinvestičních výdajů ve státním
rozpočtu. Nelze bez souhlasu parlamentu dle libovůle
vlády měnit tak zásadní strukturální
parametr, jakým je podíl vládních
investic na státním rozpočtu a tím
i na hrubém domácím produktu. Zde vláda
provádí totiž hospodářskou politiku,
ať už to přizná, nebo ne, dokonce nezávisle
na tom, zda si takovou elementární okolnost uvědomuje,
či ne. A dokonce nezávisle na tom, zda si nějakou
hospodářskou politiku vůbec přeje.
Poslední oblastí připomínek klubu
Sociální demokracie ve vztahu k návrhu zákona
o státním rozpočtu je celková výše
příjmů a výdajů. Na základě
poznatků, analýz a vlastní verze návrhu
zákona o státním rozpočtu na rok 1996
jsme toho názoru, že výše příjmů
a v důsledku toho i výdajů státního
rozpočtu na rok 1996, navržená ve vládním
návrhu, je poddimenzována minimálně
o 6 až 7%, resp. zhruba o 32,831 mld. Kč, a proto
navrhujeme celkový objem příjmů a
výdajů státního rozpočtu na
rok 1996 ve výši 530,472 mld. Kč. Přesnou
specifikaci této částky rozvede ve svém
vystoupení kolega Brožík.
V důsledku toho navrhujeme ve smyslu § 103 odst. 3
zákona o jednacím řádu přijmout
toto usnesení:
Poslanecká sněmovna
I. neschvaluje návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1996 dle sněmovního tisku
1936;
II. doporučuje vládě České
republiky provést v návrhu zákona o státním
rozpočtu tyto změny:
1. v § 1 odst. 1 nahradit částku 497 691 000
000 Kč částkou 530 472 000 000 Kč,
a to na straně příjmů i výdajů;
2. v § 1 odst. 2 nahradit částku 16,848 200
000 Kč částkou 22 979 200 000 Kč;
3. v § 3 odst. a) nahradit znění odstavce novým
zněním, a to: "a) upravit závazné
ukazatele státního rozpočtu v rozsahu nezbytném
pro provedení organizačních změn,
pokud tyto změny závazných ukazatelů
nepřevýší 1% ze schválených
příjmů státního rozpočtu,
nebo pokud neovlivní celkovou výši příjmů
nebo výdajů schváleného státního
rozpočtu o více než 1% za předpokladu,
že nedojde ke změně celkového salda
příjmů a výdajů státního
rozpočtu;
III. žádá vládu České
republiky o předloženi nového návrhu
zákona o státním rozpočtu, a to nejpozději
do 21 dnů;
IV. žádá Nejvyšší kontrolní
úřad o zpracování stanoviska k návrhu
zákona o státním rozpočtu, a to nejpozději
do termínu nového projednávání
zákona o státním rozpočtu v prvním
čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Michal Kraus
skončil svůj příspěvek. Slovo
má pan poslanec František Brožík, připraví
se pan poslanec Svatomír Recman.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedo, vážené torzo české
vlády, vážení kolegové a kolegyně,
je skutečně zarážející
- (po nápovědě shora) a torzo parlamentu,
samozřejmě. Je zarážející,
že při prvním čtení rozpočtu
České republiky na rok 1996 o tyto záležitosti
má skutečný zájem tak málo
jak poslanců, tak členů české
vlády.
Dovolte mi, abych navázal na svého klubového
kolegu a v souladu s jednacím řádem v §
101 a 102 v obecné rozpravě předložil
této ctěné sněmovně konkrétní
návrhy, úpravy a odůvodnění
k základním údajům vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
České republiky na rok 1996 - tisk 1936.
Naše koncepce se opírá jak o hledání
nových - chtěl bych podtrhnout - účelových
zdrojů, tak o vyšší výtěžek
zdrojů již existujících. Na rozdíl
od pana ministra zejména u daně z přidané
hodnoty, u spotřebních daní i ostatních
daní a doměrků, jejichž návrh
mi silně připomíná dřívější
socialistické přijímání plánů.
Podhodnocené návrhy a pokus o přijetí
nízkého plánu dává šanci
na bezvadné plnění, dokonce přeplňování,
v našem případě státního
rozpočtu a tím i šance na větší
prémie, podíly na ziscích, v lepším
případě i udílení Řádu
práce a jiných čestných uznání
a jiných nesmyslů. Vzhledem k dosud nerozpracované
konstrukci neuvažujeme s výnosy eventuální
daně z nabývání majetku zahraničními
subjekty, resp. subjekty se zahraniční účastí,
a to možná i z důvodu kolize přijatých
smluv o zamezení dvojího zdanění.
Návrh alternativního státního rozpočtu
v našem pojetí je rozpracován do úrovně
bilančních tabulek, rozpracován podle zjednodušené
metodiky přílohy č. 1 vládního
návrhu v třídění státní
rozpočet, rozpočet okresních úřadů
a obcí, konzolidovaná soustava veřejných
rozpočtů včetně zdůvodnění
jednotlivých navrhovaných prvků. Při
kvantifikaci jednotlivých prvků schválené
koncepce jako výchozí základna sloužily
vládní údaje s vědomím skutečnosti,
že vládní návrh je koncipován
s vyšším napětím ve zdrojích
jako rozpočet roku volebního, což do určité
míry zužuje disponibilní prostor pro návrhy
alternativní, pokud chceme - a to my, přátelé,
skutečně chceme - dodržet zásadu vyrovnanosti
celé soustavy veřejných rozpočtů.
Dovolte proto po tomto krátkém úvodu, jak
se lidově říká - a rozpočet
by lid obecný v této fázi měl zajímat
- přejít k věci, tedy k pěti základním
prvkům našeho návrhu:
1. Navrhujeme zvýšení příjmové
strany, a to u daně z přidané hodnoty o 10,931
mld. Kč. U daně spotřební o 3,3 mld.
Kč. U daně silniční o 300 mil. Kč,
u daně dědické, darovací a převodu
daně z nemovitostí o dalších 300 mil.
Kč. U ostatních daní a doměrků
o 2,7 mld. Kč. A dále navrhujeme zařadit
novou položku s názvem "dovozní přirážka"
ve výši 17,5 mld. Kč.
Krátké, ale skutečně kratičké
odůvodnění těchto čísel:
Přehodnocení výnosů DPH a spotřební
daně. U daně z přidané hodnoty a daní
spotřebních vůbec lze předpokládat
vyšší inkaso, než nabízí vládní
návrh. Zvýšení vyplývá
z rostoucích a zjevně podhodnocených dovozů
pro konečnou spotřebu, u nichž se daň
chová jako čistě obratová zátěž.
Dalším zdrojem navýšení příjmů
u této daně bude námi již opakované
navrhované postupné zavádění
registračních pokladen, které účinně
zamezí řadě daňových úniků
při prodeji za hotové, které v současné
obchodní politice je prováděno v 90%. Podle
zkušenosti ze Slovenska již pouhá příprava
takovéhoto opatření působí
na morálku plátců daně velmi příznivě.
V ostatních daních a poplatcích - daň
silniční a daň z převodu nemovitostí
- předkládáme mírný nárůst
jako důsledek vyšší intenzity podnikatelské
činnosti, vedoucí k nárůstu počtu
motorových vozidel, i rozsáhlejší provoz
vozidel zahraničních, vyšší majetkovou
mobilitu a vyšší nároky na správní
činnost přímo související s
podnikatelskými aktivitami.
Pevně doufáme, že v oblasti daňových
úniků a nedoplatků se v roce 1996 začnou
projevovat ve větším rozsahu pozitivní
výsledky organizačních změn v práci
územních finančních orgánů,
které naznačují již rok letošní.
Tím samozřejmě předpokládáme
výši růstu výnosů z příjmů
osob i osob samostatně výdělečně
činných.
Zavedení dovozní přirážky jako
nový zdroj v příjmové části
navrhujeme zavést 8 - 10% dovozní přirážku
na vymezené okruhy zboží. Je nám zcela
jasné, že zavedení této přirážky
by mělo být jakýmsi nouzovým řešením
překonávajícím dočasné
problémy v obchodní bilanci, což samozřejmě
znamená zajistit finančně cíle proexportní
politiky. Nemohu souhlasit se zde vyřčenou prognózou
pana ministra, že v obchodní bilanci bude propad pouze
4% hrubého domácího produktu, protože
zde neřekl ani kolik očekává konečné
číslo hrubého domácího produktu,
ale všichni víme, že obchodní bilance
se nebude vzdalovat od čísla 80 až 100 miliard
korun v deficitu.
Druhým prvkem našeho návrhu je na příjmové
straně snížit daň z příjmu
právnických osob, opakuji snížit, o
2 miliardy 200 miliónů korun. U této daně
z příjmu právnických osob předpokládáme
působení dvou protisměrných faktorů.
Pokles jako důsledek navrhovaných opatření
pro podporu investic, např. postupný odpis starých
zahraničních pohledávek, zrychlení
odpisů investičních majetků apod.
Druhý faktor, nárůst jako důsledek
proexportní politiky a zvýšení objemu
veřejných investic, dále posílení
domácích výrobců v oborech, na něž
bude uplatněna dovozní přirážka.
Proto předpokládáme výnos této
daně v mezích vládního návrhu
s tendencí poklesů o již zmíněných
2 miliardy 200 miliónů korun.
Za třetí. Tyto úpravy v příjmech
celkem, tj. v celkovém zvýšení příjmů
rozpočtové soustavy, činí 33,831 miliónů
korun, tedy 33 miliard 831 miliónů korun, což
je zhruba 5,3% celkového objemu rozpočtové
soustavy. Chci podotknout, že zvýšení
podílu rozpočtové soustavy na hrubém
domácím produktu, který se odhaduje na r.
1996 ve výši 1 bilión 360 miliard korun, tak
nepřesáhne 46,5%.
Čtvrtým prvkem našeho návrhu je úprava
výdajové stránky v celkové výši
32 miliard 831 miliónů korun. Jedná se o
navýšení dotací, které samozřejmě
budou součástí druhého čtení
našeho rozpočtu do jednotlivých kapitol. Přesto
mi dovolte, abych tento návrh v přiměřených
číslech přečetl. Jedná se o
neivestiční dotaci Českým drahám
ve výši půl miliardy korun, dotace Agrokomplexu
2 miliardy korun, dotace lesnímu hospodářství
300 miliónů korun, dotace Egapu 12 miliard korun,
realizace záruk 700 miliónů korun, podpora
podnikání Českomoravské záruční
a rozvojové bance 1 miliarda 100 miliónů
korun, do školství navrhujeme zvýšit o
2 miliardy 100 miliónů korun, zdravotnictví
3 miliardy korun, kultura 800 miliónů korun, podpora
hypoték a stavebního spoření 500 miliónů
a 300 miliónů korun, bezpečnost v neinvestičních
výdajích jedna a půl miliardy korun, v investičních
výdajích půl miliardy korun. Investiční
dotace mimo bezpečnost 1,4 miliardy korun.
Za páté. Prvek o posílení vztahů
k rozpočtům okresních úřadů
a obecních úřadů ve výši
6 miliard 131 miliónů korun.
K jednotlivým položkám něco málo
komentáře. Rozpočty okresních úřadů
a obcí. Navrhujeme posílení celkové
rozpočtové dotace, která bude využita
převážně pro podporu investiční
činnosti v oblasti bydlení, komunální
ekologie, městské hromadné dopravy nebo dopravní
obslužnosti jako celku.
Podpora exportu. Kromě nepřímé podpory
se navrhuje přímá podpora významným
posílením prostředků Egapu, zvýšení
rezervy na realizaci záruk a dále vyšší
podpory prostřednictvím Českomoravské
záruční a rozvojové banky.
Podpora stavebního spoření. Navrhujeme zvýšení
ze státního příspěvku na dvojnásobek
s doporučenou možností zaměstnavatelů
poskytovat část splátek za své zaměstnance
na vrub nákladů. Touto úpravou se z okrajové
záležitosti postupně stane skutečny
nástroj pro vytváření zdrojů
nejen na opravy bytů a domů, ale již pro reálnou
účast na nové výstavbě. Každý
účastník může podle našeho
návrhu spořit při plném využití
zvýšeného státního příspěvku
dvojnásobným tempem než nyní. Celkový
objem prostředků navržený k tomu účelu
předpokládá, že v prvním roce
zvýšení příspěvků
zdaleka ne všichni účastníci budou navýšení
využívat.
Podpora hypoték. Navrhujeme rozšíření
podpory i na stavby zahajované a bytové stavby prováděné
podnikatelskými subjekty s vědomím omezené
schopnosti bytového stavebnictví v absorbci příliš
vysokých objemů prací. Plná zaměstnanost,
omezená mobilita pracovních sil, celková
podkapitalizace odvětví. S ohledem na nulové
zkušenosti s hypotečními úvěry
vůbec obsahuje naše navržená částka
prvek rezervního charakteru.
Za páté. Deficit soustavy zdravotní péče.
Nejvážnější aktuální
problém financování zdravotnictví
je rostoucí deficit pojistného, viz Všeobecná
pokladní správa, tabulka č. 12, strana 1,
který vede k dluhům pojišťoven u zdravotnických
zařízení, která nejsou schopna platit
dodavatelům a perspektivně nebudou moci pokrýt
nároky na růst např. nákladových
mezd apod. Půjčka nemocnicím prosazená
dnes již bývalým panem ministrem Rubášem
na úhradu léků je ve skutečnosti dotací
farmaceutickým firmám a distributorům. Ve
skutečnosti nikdo nevěří, že
bude moci být zdravotnickými zařízeními
i splacena. Váhavě zaváděná
úsporná opatření růst deficitu
v horizontu dvou až tří let rozhodně
nezvrátí. Proto je třeba sáhnout k
systémovému kroku. Na přechodnou dobu proto
navrhujeme krytí mimořádnou rezervou ve výdajích.
Investiční dotace. Navrhovaná částka
zvýšení investiční dotace je
převážně směřována
do podpory bytové výstavby. Pro celkovou napjatost
ve zdrojích rozpočtové soustavy bude její
přednostní využití pro obecnou bytovou
výstavbu sociálního charakteru.
Dovolte mi proto, abych na závěr i já upřesnil,
že poslanecký klub České strany sociálně
demokratické navrhuje vládě vrátit
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu České republiky na rok 1996 předkladateli
k dopracování s tím, že v § 1 odst.
1 se částky celkových příjmů
a výdajů změní na částky,
které tady již byly citovány mým předřečníkem
a já bych celou sumarizaci, pokud dovolíte, v kvantifikačních
číslech v písemné podobě předal
zpravodaji a navrhovateli tohoto zákona. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Františku Brožíkovi. Zvu k řečništi
pana poslance Svatomíra Recmana. Dále se připraví
a v rozpravě vystoupí místopředseda
Poslanecké sněmovny pan Karel Ledvinka.