Čtvrtek 2. listopadu 1995

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane poslanče, i v tomto případě mám obavu, že se nejedná o jednu otázku, na kterou je možno dát jednu odpověď. Tam bylo formulováno otázek nejméně 10 a bylo by tedy možné dlouze odpovídat. Určitě nemohu na všechny tyto otázky odpovědět z hlavy.

První věc je otázka, zda je to problém zákona samotného nebo implementace zákona. Já mám pocit, že nejde teď o to, abych já zde v Poslanecké sněmovně hájil tento zákon, neboť tento zákon byl přijat touto Poslaneckou sněmovnou. Nevidím důvod, proč bych kvůli tomuto zákonu měl být interpelován já v této sněmovně, když vy jste ho zde odhlasovali. Otázkou je tedy případná implementace zákona, případné protivení se toho či onoho orgánu státní správy proti zákonu, který byl zde schválen. Já si nejsem vědom, že bych ve vaší otázce slyšel výtku a kritiku jdoucí tímto směrem.

Zmínil jste otázku různých mezinárodních institucí Rady Evropy a dalších. Z vlastní zkušenosti i ze zkušeností všech mých dalších kolegů z vlády (a pokud vím i vás, kteří jezdíte do ciziny a jednáte s těmito orgány) vím, že východiskem je vždy naprostá neznalost naší situace, naprosté neporozumění toho, oč skutečně jde, opírání se o zcela falešné, zcela jednostranné informace, které tito lidé - nevím od koho z nás - dostávají. Po vysvětlení, jaká situace v této oblasti je, jaký zákon u nás existuje a jak je to všechno řešeno, kritika z těchto institucí ustává. Já myslím, pane poslanče, že to víte i vy.

Nemohu souhlasit s větou, kterou jste řekl, že svévolně někoho připravujeme o státní občanství. Neznám takový případ a nejsem si vědom, komu by tato výtka měla být adresována. Opakuji - předpokládám, že ne zákonu, maximálně jeho implementaci, ale nejsem si vědom, jakým konkrétním krokem a jakým konkrétním prohřeškem kdo způsobuje svévolné odnímání občanství.

My otázku jistých krajních případů v žádném případě nepodceňujeme. Jsme si vědomi toho, že vznikly jisté složitosti u jisté skupiny našich rómských spoluobčanů. K tomu jsme přijali celou řadu konkrétních opatření - posílení počtu pracovníků na okresních úřadech i na Ministerstvu vnitra, kteří se tím zabývají a proškolení těchto pracovníků. Výrazně se zesílila spolupráce s orgány Slovenské republiky v otázce tzv. propouštění ze státního svazku Slovenské republiky. Došlo ke snížení správních poplatků za udělení našeho občanství i za propuštění ze státního svazku Slovenské republiky. Byly v těchto institucích na okresní úrovni vytvořeny zvláštní úřední hodiny pro Rómy, byla uzavřena smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou na úseku matrik a státního občanství. Zdá se mi, že to je přesně to, co můžeme dělat a nedovedu si představit, že bychom mohli udělat něco úplně jiného.

Ale opět opakuji: Vláda by měla být hodnocena za implementaci zákonů, nikoliv za vámi zde schválený zákon, který - jak dobře víte - nedávno potvrdil Ústavní soud.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu předsedovi vlády. Přeje si pan poslanec Trojan přednést doplňující otázku? Je tomu tak. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Trojan: Je velice těžké položit otázku na odpověď, kterou tady pan premiér prezentoval. Chtěl bych jenom říci, že zákon tak, jak byl přijat, připravila vláda a byl přijat především hlasy koalice.

Pokud jde o můj podstatný dotaz, šlo o otázku, co budeme dělat s těmi tisícovkami bezdomovců, které tady zcela jistě existují, a zda vláda o tom ví a je schopna zjistit, že tady jsou, a ošetřit tuto situaci.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Trojanovi. Pan premiér.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane poslanče, já jsem připraven tuto otázku zkusit diskutovat, tuto otázku nově prošetřit, udělat nové odhady, kolik bezdomovců tady asi je. Předpokládal jsem, že vaše debata míří ke kvalitě našeho zákona o nabývání a pozbývání našeho občanství, případně o jeho implementaci. Teď vidím, že váš zájem je o faktické zjištění počtu bezdomovců, kteří v této zemi, stejně jako v každé jiné demokratické zemi světa existují. Bezdomovci neexistují pouze v totalitní společnosti, kde je zakázáno všechno včetně bezdomovství a bohužel pro někoho, ale bohudík pro drtivou většinu z nás, my v této situaci nejsme, a jedním z negativních spoluproduktů této věci je existence bezdomovců.

Nevidím nic speciálního, co bych k tomu mohl říci. Nechám si podat nejnovější zprávu ministra vnitra, jak se odhaduje počet bezdomovců, nechám si dát nejnovější zprávu ministra práce a sociálních věcí, co v tom nového můžeme udělat. Ale pak už bych to tedy nevztahoval na základní kvalitu zákona o nabývání a pozbývání státního občanství.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu premiérovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Oldřich Vrcha, připraví se pan poslanec Loukota.

Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane premiére, s ohledem na připomínky občanů vás žádám, abyste nechal prošetřit zneužívání pravomocí ministra hospodářství pana ing. Karla Dyby v jeho osobní prospěch. Jedná se o spoluúčast na podílnictví Oděvního průmyslu Prostějov, dále na částečné likvidaci prosperity Agrostroje Prostějov, výrobce zemědělských strojů a také výstavby hotelu Tenis Club v Prostějově pro vlastní potřeby pana ministra a zahraničních přátel.

Pracovníci těchto podniků žijí v sociální nejistotě díky vlivu pana ministra. Rovněž odměna za práci jak šiček OP, tak dělníků v Agrostroji je velice nízká a neodpovídá vykonávané práci. Doporučuji vám, aby pracovníci a pracovnice těchto organizací byli odměňováni nejméně dvojnásobným platem pana ministra a aby pan ministr byl odměňován průměrnou mzdou jako pracovníci jím řízených organizací.

Současně doporučuji zrušit Český telekomunikační úřad jako střet zájmů pana ministra Dyby s SPT Telecom, případně převést tento úřad pod Nejvyšší kontrolní úřad.

Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa bude vždy hájit zájmy občanů této země, nikoliv postkomunistických vládních činitelů. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vrchovi. Prosím, slova se ujme pan premiér Václav Klaus.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane předsedající, musím se přiznat, že si budu muset lépe prostudovat jednací řád interpelací, abych mohl zjistit, jestli mohu říci "No comment", protože mám pocit, že jiná odpověď na tuto otázku není možná.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Můžete. Děkuji, přeje si pan poslanec Vrcha položit doplňující dotaz k odpovědi pana premiéra?

Poslanec Oldřich Vrcha: Pane premiére, já jsem přece neřekl, že mi musíte odpovídat ihned. Já jsem vás požádal, abyste tuto záležitost prošetřil, tzn. až na příští schůzi mně odpovíte do 30 dnů písemně.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: projednáváme trochu jiný bod, pane kolego. Pan poslanec Loukota se ujme slova, připraví se pan poslanec Zdeněk Vorlíček.

Poslanec Milan Loukota: Pane předsedo vlády, je všeobecně známo, že naše politická strana, tedy Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa je jako jedna z mála politických stran v současné době proti začlenění České republiky do Evropské unie a Severoatlantické obranné aliance. Toto naše rozhodnutí je především podmíněno naší obavou z příliš vysoké částky, kterou by jako podíl musela naše republika těmto mezinárodním strukturám platit. K tomu směřuje i moje otázka.

Jaké bude finanční zatížení českého daňového poplatníka při vstupu do Evropské unie, případně do NATO. Tento údaj bych prosil uvést zvlášť u každého jednotlivého poplatníka.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Loukotovi.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane poslanče, chtěl bych zaprvé říci, že začleňování České republiky do těchto základních struktur, do kterých podle názoru drtivé většiny - já jsem přesvědčen - občanů této republiky i tohoto parlamentu skutečně patříme, není bezprostřední otázkou diskuse o tom, jaké je případné vstupné do těchto institucí. Ubezpečuji vás, že vstupné žádné neexistuje. Není to také otázka dneška. Dobře víte, že otázka vstupu do těchto institucí je dlouhodobější otázkou, v každém případě jak před vstupem do Evropské unie, tak NATO, budou existovat poměrně dlouhá jednání a vyjednávání, ve kterých všechny podmínky našeho členství budou ujasňovány. Je zbytečné cokoliv odhadovat a jakékoliv částky formulovat. V případě Evropské unie - ale i NATO - se může jednat o dobu, které se leckdo z nás jako poslanci tohoto parlamentu nemusíme dožít.

V každém případě bych chtěl říci, že zejména co se týče Evropské unie, tak bezprostředně nehrozí, že Česká republika by po vstupu byla čistým plátcem. Zdá se logické, že Česká republika by byla naopak čistým příjemcem fondů Evropské unie, takže tento netto-efekt pro Českou republiku by byl i ve finančním vyjádření určitě plusový a nikoliv mínusový. V každém případě je však jasné, že nejde jen a výlučně o finanční otázky. Základní otázky bezpečnosti této země a vůbec nové sounáležitosti s evropskými demokratickými státy jsou věci, které se nedají jednoduše hokynářsky převádět na koruny nebo haléře.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu premiérovi. Přeje si pan poslanec doplňující otázku? Není tomu tak. Dámy a pánové, slova se ujme pan poslanec Zdeněk Vorlíček.

Poslanec Zdeněk Vorlíček: Dámy a pánové, obracím se na předsedu vlády Václava Klause ve věci přístupu ministrů České vlády k návrhu Departmentu ministerstva zahraničních věcí Ruské federace na rozvíjení spolupráce v obchodně ekonomických vztazích mezi Ruskem a státy SNS a státy střední a východní Evropy mimo jiné i Českou republikou. Přestože návrh teprve začali studovat odborníci Ministerstva průmyslu a obchodu, tiskový mluvčí z tohoto ministerstva pokládal za nutné návrh hned odsoudit a mluvil o tom, že se nad ním vznášejí stíny staré RVHP a že prioritou České republiky je integrace do EU, jakoby obchodování s Ruskem tomu mohlo uškodit. Ruský návrh neopomněl negativně okomentovat i šéf ekonomické a informační sekce Ministerstva zahraničních věcí Petr Gandalovič jako pokusný balonek Moskvy, jejíž návrhy nebudou v žádném případě nějak rozvíjeny, protože to není naše politika. Zřejmé ideologizace otázek obchodu s Ruskem a státy SNS se čeští představitelé dopouštějí za situace, kdy máme celkovou obchodní bilanci státu v hlubokém deficitu a kdy obchodní bilance s Ruskem je tak bídná, že náklady na dovoz ropy a plynu nedokážeme eliminovat svými vývozy a deficit bilance je každoročně okolo 1-2 miliard korun. Pro vyspělé západní státy je Rusko a státy SNS perspektivně nesmírně zajímavý trh a dělají všechno možné, aby se tam jejich firmy uchytily. Nikdo nechce křísit RVHP. Považuji však za nesmysl nepokusit se využít nabídky k jednání o možnostech užších obchodně ekonomických vztahů, vytvářejících lepší podmínky pro naše firmy formou, která by byla pro nás přijatelná.

Z dopisu, který k mému podnětu poslal pan ministr Dlouhý předsedovi hospodářského výboru, vůli využít nabídky k jednání nevidím. Obracím se proto na vás, pane předsedo vlády, se žádostí, aby vláda v zájmu českých firem všech možností v jednání o užší ekonomické spolupráci s Ruskem a státy SNS opravdu využila. Jsem přesvědčen, že máme s Ruskem obchodovat, ne ideologizovat.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Pan předseda vlády se ujme slova.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Vážený pane poslanče, chci vás ubezpečit, že otázky obchodu s Ruskem určitě neideologizuji. Na druhé straně - vzpomínám si na poslední setkání RVHP v Sofii v lednu 1990, kdy končící RVHP se sešla v takovém dost truchlivém ovzduší a tehdejší ministerský předseda Ryžkov, tehdy ještě Sovětského svazu stále volal "satrudničestvo", aby spolupráce přetrvávala. Já jsem se tenkrát dostal do světových televizních zpráv, protože jsem řekl, že spolupráce už jsme měli dost 40 let a že teď chceme byznys. Čili my pro byznys, pro obchod s Ruskem jsme v každém případě a maximálně se snažíme, aby obchodní vztahy s Ruskem existovaly. Opakuji - s Ruskem se snažíme maximálně bilaterálně jednat.

Já mohu každému říci, pan docent Vorlíček to asi ví, že existuje mezivládní komise zabývající se obchodními vztahy na úrovni místopředsedů vlád, za naši stranu místopředsedy Kočárníka, za Ruskou stranu místopředsedy ruské vlády pana Jarova. 16. - 17. listopadu - to znamená za dva týdnu ode dneška, se v Praze koná další kolo jednání této mezivládní komise, kde se snažíme dosáhnout celé řady věcí. Takže zájem z naší strany v každém případě je a jsme připraveni jednat i na nejvyšší úrovni, jsem připraven jednat s předsedou ruské vlády Černomyrdinem při nejbližší možné příležitosti i na území České republiky.

K té vaší otázce, že jsme zamítli jisté návrhy, chtěl bych říci, že to nebyly návrhy, které jsme oficiálně dostali z Ruské strany. Byl to dokument připravený, nikoliv Ministerstvem zahraniční či obchodu Ruské federace, ale byl to dokument, který vyšel ze sekretariátu SNS, ze sekretariátu Společenství nezávislých států, který byl rozdáván dalším bývalým zemím RVHP. My jsme tento dokument přijali na úrovni referentské a dokument jsme si prostudovali. V tomto dokumentu je skutečně celá řada návrhů, vycházejících z úplně, ale z úplně jiné formy možné ekonomické spolupráce a ekonomických kontaktů, než které jsou představitelné v dnešní době.

Nevím, jestli pan docent Vorlíček tento dokument zná, ale je tam znovu a znovu pokus vracet se k vytváření a realizaci společných rozvojových vládních mnohostranných programů ve výrobě. To není v našem zájmu. Navrhuje se tam využít mechanismu - pro nás, kteří jste před měsícem schválili konvertibilitu české koruny, se navrhuje, abychom využili mechanismu zúčtování ve vzájemném obchodě, který je používán dnes ve Společenství nezávislých států, to znamená, abychom přistoupili na něco takového jako na účast v rublové zóně. Ja myslím, že všichni dobře víte, že něco takového není realistické, není možné. Neměřme náš zájem o co největší vývoz do Ruska, o co největší snížení deficitu obchodní bilance, plynoucího z enormního dovozu ropy a zemního plynu z Ruska, nepleťme tento náš zájem s odmítnutím tohoto dokumentu, který skutečně byl zavanutím plně jiného stylu myšlení a úplně jiného stylu uvažování, než které odpovídá v dnešní době naší zemi.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu premiérovi, pan poslanec Vorlíček se hlásí, aby položil doplňující otázku, prosím.

Poslanec Zdeněk Vorlíček: Já jsem z odpovědi pana premiéra vyrozuměl a já jsem to i tak pochopil, že některé věci v tom návrhu Depratmentu pro otázky SNS ministerstva zahraničí Ruské federace jsou pro nás nepřijatelné, což já chápu. Já jsem spíš apeloval na to, aby na tento určitý vstřícný krok i ta česká strana reagovala tím, že se pokusí vyjednat pro nás lepší ekonomické podmínky v Rusku. Já si myslím, že pan premiér jistým způsobem tady ukázal, že chce k tomuto vstřícnému kroku přistoupit i on, že chce nám tam ty lepší podmínky vyjednat a já mu za to děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vorlíčkovi. To byla poslední interpelace na předsedu vlády. Vzhledem k tomu, kolik je hodin, poslední interpelace v souladu se zákonem může být přednesena v 16.50.

Dámy a pánové, vyhlašuji 2,5 minutovou přestávku.

(Schůze opět zahájena v 17.01 hodin.)

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, prosím, abyste zaujali svá místa, abychom mohli pokračovat v souladu se zákonem v projednávání tohoto bodu naší schůze.

Ukončili jsme tu část tohoto bodu, kde byly přednášeny interpelace na předsedu vlády České republiky, případně na vládu České republiky. Na ostatní členy vlády je celkem 37 interpelací. Jejich vylosované pořadí vám bylo rovněž rozdáno. Pan poslanec Kuchař položí jako 6. svoji otázku oběma ministrům najednou tak, jak to avizoval v době ještě předtím, než proběhlo vylosování jeho pořadí.

Jako první se obrátí s interpelací na pana ministra Jana Rumla pan poslanec Jozef Wagner. Prosím ho, aby se ujal slova.

Poslanec Jozef Wagner: Pane ministře, otázku, kterou jsem formuloval problém obecného ohrožení, jsem mohl položit možná kterémukoliv členu vlády. Jedná se o kompetenční spor, za jehož trvání se obecné ohrožení občanů a jejich majetku a dokonce návštěvníků v exponované obci Hřensko, v pohraniční obci - přijmeme-li patřičný zákon národního parku - pořád zvyšuje. V tomto krásném prostředí existují skalní masivy, které v mnoha případech podle vyjádření příslušných odborníků z ČAV ohrožují občany a jejich majetek tím, že hrozí jejich zřícení.

Nevěděl jsem, pane ministře, a nevím, jestli je právě nejlepší ptát se vás, ale protože u vás v konečném efektu to skončí, dojde-li k neštěstí, mám za to, že jste tím správným mužem, který osloví vládu a bude hledat finanční prostředky, aby bylo možno podniknout patřičné kroky k omezení obecného ohrožení v obci Hřensko.

Domnívám se, že dostanu od vás odpověď: Ano, budeme se snažit a že tudíž nebudu muset položit ani další otázku. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Prosím pana ministra Rumla, aby se ujal slova.

Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Pane předsedo, pane předsedající, vážení poslanci, pan poslanec Wagner ve svém dotazu má na mysli nebezpečí, která vyplývají z možného sesouvání svahů v okolí obce Hřensko, pokud jsem správně pochopil, v okresu Děčín, kde v důsledku padesátiletého zanedbávání celé této ekologické problematiky došlo k tomu, že v poslední době vzniklo nebezpečí vážného ohrožení, dokonce životů lidí, kteří pod svahem žijí a bydlí.

Vím, že okres Děčín vynakládá určité finanční prostředky na ochranu železničního koridoru, který tudy vede, na ochranu státní silnice. Faktem je, že obec Hřensko nemá dostatek finančních prostředků, aby zajistila sanaci svahů. Po nedávných událostech, kterými se zabývali i představitelé státní správy, byly uvolněny finanční prostředky ze státní rozpočtové rezervy na určité nejnutnější sanační práce a zcela jistě se situací bude ministerstvo vnitra ve své linii řízení okresních úřadů zabývat i nadále a budeme skutečně chtít, aby ohrožení životů lidí, ale také ohrožení krajiny bylo zcela vyloučeno. To znamená, že v této chvíli nevím úplně přesný přehled předpokládané sumy vložení finančních prostředků do svahů v okolí obce Hřensko, nicméně si o tom získám další informace a budu pana poslance informovat dodatečně. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Rumlovi. Hlásí se pan poslanec Wagner s doplňující otázkou.

Poslanec Jozef Wagner: Pane ministře, je mi líto, skutečně jsem očekával, že vezmete v úvahu, že tisíce tun skal, které hrozí spadnout na obydlí občanů ve Hřensku, ohrožují občany i návštěvníky a jejich majetek a že je to dostatečné zdůvodnění obecného ohrožení k tomu, abyste řekl jediné: budeme se tím zabývat a k posudku odborníků se budeme snažit dát ty prostředky, které je potřeba, aby obecné ohrožení nehrozilo. Mám pocit, že jste se snažil pouze zdržet čas na otázky dalších mých kolegů. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Pan ministr Ruml si přeje zareagovat.

Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Pane poslanče, já jsem vaši interpelaci bral zcela nekonfrontačně a s vědomím toho, že se neobracíte zřejmě na úplně správného ministra, nicméně nevíte v této chvíli, na koho interpelaci adresovat, tak jste si vybral ministra vnitra. Proto jsem na vaši interpelaci odpověděl mírně a benevolentně s tím, že samozřejmě nemohu souhlasit s vaší kvalifikací obecného ohrožení. Obecné ohrožení je kvalifikováno jinak z trestního zákona. Pokud tím myslíte obecné ohrožení, pak s vámi souhlasím a řekl jsem vám, že tato situace je předmětem pozornosti orgánů státní správy, že byly vyčleněny finanční prostředky, že se dělají sondy do svahu, že to má v kompetenci i ministerstvo zemědělství, ministerstvo životního prostředí, koordinačně ministerstvo vnitra přes okresní úřad. To znamená, že vláda nesedí s rukama v klíně, snaží se v této věci něco dělat a pokud jsem toto řekl málo razantně při vědomí toho, že to zcela nespadá do mé kompetence, tak o to razantněji to říkám v této chvíli, že nám to skutečně není lhostejné a že se situací stále zabýváme a budeme do budoucna zabývat.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Rumlovi. Jako další se slova ujme pan poslanec Jan Vik, který bude interpelovat pana ministra Jiřího Nováka. Než se ujme slova, dovolte mi, abych ještě připomněl, že pan ministr Pavel Tigrid, pan ministr Vladimír Dlouhý - pro nemoc a pan ministr Karel Dyba jsou omluveni. Avizuji to proto, aby kolegyně a kolegové, kteří hodlají tyto ministry interpelovat, zvážili, zda vystoupí či ne, protože s jejich interpelací bude pak naloženo v souladu s jednacím řádem, takže odpověď dostanou písemně do 30 dnů.

Prosím, pan poslanec Vik.

Poslanec Jan Vik: Vážený pane ministře, dovoluji si obrátit se na vás ve věci udělování milostí prezidentem Havlem. Je jistě ještě v živé paměti každého neuvážená či záměrná hromadná amnestie prezidenta Havla z počátku roku 1990, kdy bylo na občany plné sametu vypuštěno množství recidivistů, zločinců, a to i zločinců odsouzených za těžké zločiny, což mělo za následek mnoho lidských tragédií, nárůst kriminality a jedno z prvních sametových rozčarování.

V nedávné době rozvířila hladinu veřejného mínění aféra s udělením prezidentské milosti bývalé disidentce Chadimové.

Smyslem mé interpelace však není posuzovat tento konkrétní do očí bijící případ, ani osobní vztahy Havla a Chadimové, ale dotázat se na konkrétní údaje o prezidentských milostech od roku 1990 po současnost.

Ptám se tedy, kolik udělil prezident Havel milostí v roce 1990, kolik v r. 1991, 1992, 1993, 1994 a 1995 s rozvrstvením podle jednotlivých trestných činů, které byly prezidentem Havlem amnestovány.

SPR-RSČ neupírá prezidentovi republiky právo udělit milost, právo dané mu Ústavou, avšak zejména s ohledem na výše uvedené se naskýtá otázka, zda se toto právo nachází v těch pravých rukách.

Věřím, že vámi sdělené konkrétní údaje dají všem, kteří budou za čas rozhodovat o volbě hlavy státu, zcela jasné argumenty pro i proti smysluplnosti Havlova prezidentského konání.

Dále se vás, vážený pane ministře, ptám, jak hodnotíte vy, více než kritické vyjádření prezidenta Havla v kauze Chadimová směrem k soudcům a soudům vůbec. Jeho slova byla doslova zpochybněním legitimity soudů, spravedlivě a nezaujatě rozhodovat. Vyjadřuje-li se kriticky k soudům občan, je to jistě v pořádku, ale zpochybnění soudců z úst prezidenta republiky, který tyto soudce jmenuje, je přinejmenším zvláštní a protismyslné. Nemá-li v soudce důvěru ten, kdo je jmenuje, jakou důvěru může mít k soudům řadový občan. Toť dnes nejen otázka pro vás, ale pro každého občana. (Předsedající: Pane poslanče, čas vypršel.) Dokončím poslední větu.

Projednával jste, vážený pane ministře, s prezidentem jeho výroky, a v případě, že ano, k jakým závěrům jste došli? V případě, že jste spolu na toto téma nejednali, má to snad znamenat souhlas ministra spravedlnosti s výroky prezidenta Havla? Děkuji za pozornost. (Předsedající: Těch vět bylo víc, já jsem dnes tolerance sama.)

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan ministr Novák.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, zajisté pochopíte, že nejsem schopen z tohoto místa odpovědět, kolik milostí bylo uděleno v letech 1990 až 1995, ale ve lhůtě třiceti dnů samozřejmě odpovím panu poslanci na tuto otázku.

Pokud se týče mého názoru na odůvodnění udělení milosti ve věci paní Marty Chadimové, už jsem se vyjádřil pro sdělovací prostředky. Řekl jsem, že s odůvodněním této milosti se nemohu zcela ztotožnit. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Přeje si slovo pan poslanec Vik?

Poslanec Jan Vik: Vzdávám se doplňující otázky.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jako další vystoupí pan poslanec Michal Kraus s interpelací na pana ministra vnitra Jana Rumla. Připraví se pan poslanec Vrcha.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP