Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jako
další se přihlásil pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, vážení kolegové,
budu se stanoviskem klubu Levého bloku stručný.
Potřebu přijetí zákona jsme vyjádřili
již ve stanovisku předneseném kolegou Hrazdírou.
Prohlašuji, že nás mrzí, že přijetím
a předložením návrhu pana poslance Maška
dochází k určitému okleštění
a zmínění návrhu zákona v tom
textu, jak jej předložila komise pod vedením
pana předsedy Uhdeho. Došlo tím určitým
způsobem k negaci práce této komise.
Považujeme návrh, který měla a předložila
pracovní komise, za konsensuální návrh
všech poslaneckých klubů. Proto nepovažujeme
normu, která přijata bezpochyby bude, za nejlepší
způsob, jak má dojít ke zvýšení
vážnosti a - vážení kolegové
z ODA - i důvěryhodnosti parlamentu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dovolil
bych si požádat pana kolegu Dobala, aby respektoval
zákon o jednacím řádu i on v tomto
těžkém okamžiku. (Smích.)
Dám nyní hlasovat o návrhu pana poslance
Grosse.
Kdo jej podporuje, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 94. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 109
pro, 18 proti.
Pan poslanec Bláha má slovo.
Poslanec Jan Bláha: Pane předsedající,
pane předsedo, pane ministře, kolegyně a
kolegové, jak už tu zaznělo, z pověření
klubu České strany sociálně demokratické
předkládám stanovisko k přijímanému
návrhu novely zákona.
Výsledek tzv. zákona o střetu zájmů
nepovažujeme za odpovídající úsilí
a snahám o významnější řešení
této problematiky zákonnou úpravou. Přesto
je pro nás potěšitelné, že výsledkem
snahy sociálních demokratů je částečné
upravení stávajícího nevyhovujícího
stavu. Jsme rádi také tomu, že po dvou a půl
letech se nám podařilo vládu a její
poslance postupně přesvědčit o potřebnosti
přijetí nové právní úpravy.
Proto také - byť s výhradami - v konečném
hlasování novelu zákona podpoříme.
Přesto považujeme za nutné zdůraznit,
že výsledek koaličních dohod neřeší:
1. Funkce náměstků, neboť i oni by měli
být těmi, kdo složí v Parlamentě
čestné prohlášení včetně
souvisejících informací. To podle našeho
názoru neodporuje ošetření jejich pracovního
poměru v zákoníku práce.
2. Tato úprava nenavrhuje širší řešení
majetkových přiznání za sebe i osoby
blízké.
3. Nedává možnost odvolání se
při řízení před mandátovým
a imunitním výborem.
4. Nenavrhuje při opětovném porušení
žádné další sankce.
Zdůrazňujeme, že společnou zprávu
včetně našich doplňujících
návrhů nadále považujeme za ucelenější
a významně bližší řešení
zákona o střetu zájmů.
Závěrem chci říci, že je pro
nás nepochopitelná účast a půlroční
práce koaličních poslanců v pracovní
komisi pod vedením pana předsedy Uhdeho, jestliže
po projednání společného návrhu
a společné zprávy předloží
koaliční skupina prostřednictvím svého
poslance v okamžiku projednávání vlastní
další komplexní pozměňovací
návrh. Otázkou pro mne osobně pak zůstává,
zda demokracie může být spolupráce nebo
pouze většina v Parlamentě.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bláhovi. Nyní budeme hlasovat o celém
vládním návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních
souvisejících s ochranou veřejného
zájmu, podle sněmovního tisku 1504 ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 1963 a schválených
pozměňovacích návrhů.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 95. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 147
pro, 2 proti.
Dámy a pánové, děkuji vám.
Děkuji panu ministru Novákovi a panu poslanci Zeminovi.
Konstatuji, že jsme projednali další bod našeho
pořadu.
V této souvislosti se chci zeptat pánů kolegů
Bláhy, Wagnera a dalších, zda si nepřejí
stáhnout nebo požádat o zpětvzetí
bodu, který byl původně zařazen jako
bod pátý. Se stejným dotazem bych se obrátil
na kolegu Dobala a další.
Než mi kolegové odpoví nebo podají zprávu,
mám pro vás jednu příznivou informaci.
Předložím vám po dohodě s navrhovatelem
panem poslancem Ortmanem a navrhovatelem panem poslancem Štamberou
a dalšími návrh na stažení bodů
31 a 32 z této schůze a přeřazení
do programu schůze další. Je nějaká
námitka proti tomu, abychom to podrobili jednomu společnému
hlasování? Není.
Dámy a pánové, kdo je pro stažení
bodů 31 a 32, ať stiskne tlačítko a
zvedne ruku v hlasování č. 96. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 146
pro, nikdo proti.
Pan kolega Dobal a další souhlasí s tím,
abychom poopravili název bodu 6. naší schůze.
Změnili ho na "Návrh na vzetí zpět
návrhu poslanců Viktora Dobala a dalších
na vydání zákona o opatřeních
na ochranu veřejného zájmu, sněmovní
tisk 1386."
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Rozpravu uzavírám
vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil
a dám hlasovat o následujícím návrhu
usnesení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí, aby byl vzat zpět návrh
poslanců Viktora Dobala a dalších na vydání
zákonného opatření na ochranu veřejného
zájmu, sněmovní tisk 1386.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 97. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
148 pro, jeden proti.
Pan kolega Bláha se hlásí o slovo.
Poslanec Jan Bláha: Navrhuji stažení
z pořadu dnešní schůze návrhu
poslanců Bláhy, Wagnera a dalších.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Bláha navrhuje stažení z pořadu
dnešní schůze bodu č. 5 "Návrh
poslanců Jana Bláhy, Jozefa Wagnera a dalších
na vydání zákona o kolizi veřejného
zájmu". Pan kolega Benda se hlásí.
Poslanec Marek Benda: Jedná se opravdu o dnešní
schůzi nebo o tuto schůzi?
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jedná
se o 36. schůzi. Stejně není společná
zpráva. Nicméně budeme o tomto návrhu
hlasovat.
Kdo je pro stažení, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 98.
Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
101 pro, 39 proti.
Dámy a pánové, dále bych vám
navrhl tento postup. Domnívám se, že bychom
mohli projednat v dnešním dni ještě tyto
čtyři body: Zpráva o plnění
úkolů vyplývajících z programu
sociální prevence, smlouva s Polskou republikou
o společných státních hranicích,
s Polskou republikou o malém pohraničním
styku a v souladu se žádostí pana ministra
Budinského bezpečnost leteckého provozu EUROCONTROL.
Je nějakých námitek proti tomuto postupu?
Jestliže ne, budeme tedy pokračovat.
Dalším bodem je
Zprávu jsme obdrželi jako sněmovní tisk
1889 a uvede ji ministr vnitra pan Jan Ruml. Prosím, aby
se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, zpráva o plnění
úkolů vyplývajících z programu
sociální prevence a prevence kriminality, aktuální
stav a východiska do roku 1996 byla vypracována
z podkladů členů republikového výboru
pro prevenci kriminality, to je Ministerstva vnitra, Ministerstva
spravedlnosti, Ministerstva obrany, Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, Ministerstva
práce a sociálních věcí, zahrnuje
informaci o plnění úkolů vyplývajících
z programů sociální prevence a prevence kriminality,
aktuální stav a východiska do roku 1996,
resortní programy činností vztahujících
se k prevenci kriminality a předpokládané
finanční požadavky resortů na náklady
spojené s realizací programů sociální
prevence a prevence kriminality.
V současné době je připravován
systém hospodaření s prostředky, které
vláda ČR na program prevence vyčlenila. V
rámci svého usnesení vláda uložila
místopředsedovi vlády a ministru financí
vyčlenit v návrhu rozpočtu na rok 1996 účelové
finanční prostředky na realizaci programu
sociální prevence a prevence kriminality. Celkově
se jedná o sumu 180,1 mil. korun. Tuto zprávu lze
stručně charakterizovat jako průběžnou
informaci, jako takovou ji také projednali poslanci výboru
petičního, pro lidská práva a národnosti,
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
a výboru branného a bezpečnostního.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi a prosím pana poslance Grosse jako
společného zpravodaje, aby nás informoval
o jednání výborů a uvedl návrh
usnesení Poslanecké sněmovny, který
je obsažen ve společné zprávě.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, a myslím, že i místopředsedo,
páni ministři, dámy a pánové,
já se pokusím být pokud možno co nejstručnější,
i když chci říci v úvodu jednu podstatnou
věc. Mám za to, že materie, kterou projednáváme,
je nesmírně důležitá a přestože
asi rozprava k ní nebude příliš dlouhá,
tak chci říci, že je dobře, že
se sněmovna touto problematikou zabývá a
dává tím na vědomost, že si uvědomuje
vážnost této problematiky.
Tuto zprávu projednaly tři výbory Poslanecké
sněmovny, projednal ji výbor branný a bezpečnostní,
výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
a výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti. Všechny tři výbory přijaly
usnesení. Zpráva společných zpravodajů
obsahuje usnesení, které má tři body.
Dovolím si je přednést.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky:
I. bere na vědomí zprávu o plnění
úkolů vyplývajících z programu
prevence a prevence kriminality, aktuální stav a
východiska do roku 1996, sněmovní tisk 1889.
II. konstatuje, že předložená zpráva
je pouze souhrnem resortních přístupů
k problematice a neobsahuje výslovně stanovisko
republikového výboru pro prevenci a kriminalitu.
III. žádá - vládu České
republiky, aby v termínu do 28.2.1996 předložila
novou zprávu, která by byla výrazem komplexního
pojetí této problematiky a která by obsahovala
také hodnocení věcné náplně
a splnění termínů uvedených
v této projednané zprávě k 31.12.1995;
- ministra školství, mládeže a tělovýchovy
ČR, aby předložil zprávu podle bodu
III. odst. 1 usnesení Poslanecké sněmovny
č. 592 z 9.2.1995 a
- republikový výbor pro prevenci kriminality o prověření,
zda místní programy prevence, sociální
prevence a prevence kriminality jsou zaměřeny na
jednotlivé rizikové skupiny občanů
úměrně jejich ohrožení kriminalitou.
Tolik usnesení, které navrhuje skupina zpravodajů
jednotlivých výborů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grossovi a otevírám rozpravu, do které
se jako první přihlásil pan poslanec Štrait,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Štrait: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, k projednávané
předloze 1889 chci připojit jen několik stručných
poznámek. Program sociální prevence a prevence
kriminality se stává pro náš parlament
sice potřebnou, ale téměř formální
záležitostí. Již dvakrát jsme zde
hovořili o základních rysech nekonkrétnosti
a téměř rutinném přístupu
zpracovatelů, tedy resortních ministerstev. Konkrétní
jsou rozpočtované částky, přirozeně.
Mohl bych uvádět celou stránku příkladů
různých bezbarvých námětů
jak zlepšit prevenci, jsou tam obsaženy i takové
perly - například, že Ministerstvo obrany,
je to str. 3, bod 5, bude usilovat - cituji: "o zkvalitnění
společensko-vědní výuky" a já
se snad domnívám, že to je citát z "Poučení".
Pokud máme v úmyslu poctivě se zabývat
prevencí kriminality, musíme si velmi otevřeně
charakterizovat výchozí stav. Vím velmi přesně,
že jeden z nejdůležitějších
prostředků je příklad a působení
prostředí na formování osobnosti.
Oba faktory jsou v dnešní době silně
deformovány. Neodmítám přirozeně
program sociální prevence, právě naopak,
byli jsme a jsme mistři na různé instituce
a máme jich už požehnaně. Je však
potřeba nejen působit preventivně, ale v
rámci možností konat. Nic nebrání
tomu, to nejsou příklady příliš
staré, aby policie zajistila opilé hajlující
skiny a předešla tak útokům na spoluobčany.
Kolik kuplířů sedí ve vazbě
atd. Slušní občané se neurazí
a k názorům násilníků a neslušných
lidí přihlížet nemusíme.
Pokud jde o usnesení tady k té společné
zprávě pod č. 1958, tak chci jenom konstatovat,
že by bylo příliš velkým uznáním,
kdybychom tuto zprávu vzali na vědomí. Doporučoval
bych přijmout bod pouze druhý, který konstatuje
tu určitou souhrnnost nebo množinu resortních
přístupů a bod č. 3, aby to bylo přepracováno
do toho termínu v příštím roce.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Uzavírám rozpravu
vzhledem k tomu, že se do ní už nikdo nehlásí
a budeme hlasovat o navrženém - respektive předávám
slovo panu zpravodajovi poslanci Grossovi.
Poslanec Stanislav Gross: Dámy a pánové,
jestli tomu dobře rozumím, jediný pozměňovací
návrh směřuje k tomu, aby se hlasovalo odděleně
o jednotlivých částech toho navrženého
usnesení. Jenom pro sebe si zrekapituluji - vy navrhujete,
aby bod I. nebyl přijat a ostatní body byly přijaty.
Čili není to, jak já to vnímám,
jako pozměňovací návrh, ale každý
se podle mého názoru vyjádří
v hlasování, čili ani nemohu nic předkládat
k hlasování kromě těch tří
bodů usnesení.
Čili nechám v tuto chvíli hlasovat o prvním
bodu I. toho usnesení, t.j. Poslanecká sněmovna
Parlamentu bere na vědomí zprávu o plnění
úkolů vyplývajících z programu
sociální prevence a prevence kriminality, aktuální
stav východiska do roku 1996, tisk 1889.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím,
abyste se zaregistrovali a aniž bych se chtěl přít,
tak nechám hlasovat přece jen já, vy to navrhnete,
ale to není tak důležité.
Poslanec Stanislav Gross: Chtěl jsem vám
ušetřit práci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Nechám
hlasovat o bodu I. Kdo je pro jeho schválení, až
zvedne ruku a stiskne tlačítko v 99. hlasování.
Kdo je proti?
Tento bod byl schválen poměrem hlasů 87 pro,
1 proti.
Nyní budeme hlasovat o části II.
Poslanec Stanislav Gross: Já mám pocit, že
návrh kolegy směřoval pouze k tomu bodu I.,
čili můžeme hlasovat o těch zbývajících
dvou bodech.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji. Budeme hlasovat o II. a III. najednou. Kdo je pro
přijetí těchto částí
usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování jubilejním - 100. na této
schůzi. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
90 pro, nikdo proti.
Děkuji panu společnému zpravodaji a ministrovi
Rumlovi, kterého prosím, aby si vyměnil materiál
a neopouštěl nás.
Projednali jsme další bod a přistoupíme
k bodu 23 upraveného návrhu pořadu 36. schůze
Poslanecké sněmovny Parlamentu, kterým je
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1948. Z pověření vlády návrh
uvede ministr vnitra pan Jan Ruml, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, předkládám návrh
Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o společných
státních hranicích. Je třeba říci,
že stávající právní úprava
správy česko-polských státních
hranic, kterou představuje Smlouva z roku 1969 a na ni
navazující prováděcí dohody
z let 1971 a 1974 zahrnující i správu státních
hranic Slovenské republiky s Polskou republikou nevyhovuje
současným požadavkům.
Nesprávně pojatá koncepce při tvorbě
této smluvní úpravy spočívá
zejména ve skutečnosti, že v jednom smluvním
dokumentu je řešena jak problematika statutární,
to je zejména stabilní otázka vedení
státních hranic, vyznačování
jejich průběhu a udržování, tak
rovněž otázky režimové, např.
výkon služby při ochraně státních
hranic, či institut hraničních zmocněnců,
apod. Vedle těchto nedostatků trpí stávající
smluvní úprava absencí výkladu některých
pojmů, nepřesnostmi a celkovou přílišnou
komplikovaností a složitostí, což v konečném
důsledku znamená, že některé
její části vzhledem k uvedeným nedostatkům
nebylo možno provádět.
Při úpravě návrhu nové smlouvy
o společných státních hranicích
byl proto položen důraz především
na její srozumitelnost, jednoznačnost a funkčnost,
přičemž otázky, týkající
se režimu na státních hranicích s Polskou
republikou upraví samostatná, v současné
době již připravovaná smlouva.
Je třeba v této souvislosti zdůraznit, že
smlouva nemění průběh česko-polských
státních hranic, stanovených Smlouvou mezi
Československou republikou a Polskou lidovou republikou
o konečném vytyčení státních
hranic z roku 1958.
V důsledku rozdělení Československa
se však jejich délka zkrátila o 548,1 km, takže
nyní jsou státní hranice mezi Ceskou republikou
a Polskou republikou dlouhé 761,8 km. Jenom pro upřesnění
k vaší informaci - hranice se SRN je dlouhá
810,7 km.
Pro úplnost poznamenávám, že vláda
České republiky předkládaný
návrh smlouvy schválila svým usnesením
již v únoru 1994. V červenci téhož
roku však polská strana požádala o dílčí
úpravy jejího textu. Po jejich zapracování
vyslovila vláda České republiky se sjednáním
předkládané smlouvy souhlas usnesením
ze dne 4. ledna 1995 č. 6.
Nová smluvní úprava je po schválení
obdobné hraniční smlouvy se Spolkovou republikou
Německo již druhým článkem v
řetězci smluv, které potvrdí státní
hranice České republiky a současně
jednoznačným způsobem stanoví jejich
průběh, vyznačování a údržbu.
Lze předpokládat, že v listopadu t. r. předložím
vládě další z připravovaných
hraničních smluv - Smlouvu mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou o společných státních
hranicích. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi a prosím Jaromíra Kaluse,
který byl určen organizačním výborem
jako zpravodaj pro prvé čtení, aby se ujal
slova.
Poslanec Jaromír Kalus: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
páni ministři, dámy a pánové.
Je to zhruba 14 dní, co jsme zde, v tomto sněmovním
sále, měli možnost pozdravit delegaci polského
Sejmu, delegaci 5 poslanců skupiny polsko-českého
přátelství. Při našich jednáních,
která jsme vedli ve sněmovně i poté
při našich společných návštěvách
a jednáních přímo na česko-polské
hranici ve Slezsku jsme se často dostávali k této
smlouvě, ať již přímo při
diskusích s polskými kolegy či v diskusích
s představiteli našich příhraničních
měst a obcí. Proto je velice dobré, že
jsme se konečně k této smlouvě dostali
a já osobně plně doporučuji tuto smlouvu
vaší pozornosti.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu zpravodajovi a otevírám obecnou rozpravu. Uzavírám
obecnou rozpravu vzhledem k tomu, že se do ní nikdo
nehlásí. Přednesu návrh usnesení.
Protože nebyl přednesen návrh na vrácení
navrhovateli ani na zamítnutí, budeme se zabývat
návrhem na přikázání výboru
k projednání. Organizační výbor
navrhuje, aby uvedeny návrh byl přikázán
zahraničnímu výboru. Má někdo
pozměňovací návrh? Není tomu
tak. Přednesu tedy návrh usnesení.
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
vládní návrh k projednání zahraničnímu
výboru.
Kdo je pro schválení tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 101. Kdo je proti? Návrh usnesení byl
schválen poměrem hlasů 91 pro, nikdo proti.
Konstatuji, že jsme tím projednali další
bod našeho pořadu. Dalším bodem je
Jedná se opět o první čtení.
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1949 a já žádám opět pana
ministra Rumla, aby se ujal slova a z pověření
vlády nám uvedl tento návrh.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, předkládám vám Smlouvu
mezi Českou republikou a Polskou republikou o malém
pohraničním styku. Uvedená smluvní
úprava nahrazuje dosud platnou, ale z obsahového
hlediska již překonanou Úmluvu mezi Československou
republikou a Polskou lidovou republikou o malém pohraničním
styku z roku 1959.
Účelem navrhované smlouvy je usnadnění
zavedeného styku mezi obyvateli příhraničních
oblastí se zřetelem k rozvoji vzájemné
spolupráce a k prohloubení přátelství
a dobrých sousedských vztahů mezi občany
obou republik.
Při zpracování textu návrhu smlouvy
byly obě strany vedeny snahou o zachování
osvědčených institutů a ještě
větší usnadnění a zjednodušení
vzájemných styků mezi obyvateli příhraničních
oblastí.
Nejpodstatnější změnou oproti stávající
smluvní úpravě je skutečnost, že
k překračování státních
hranic v rámci malého pohraničního
styku již nebudou sloužit pohraniční propustky,
ale v podstatě k tomuto účelu postačí
občanský průkaz nebo další stanovené
doklady, např. cestovní pas.
Návrh smlouvy rozšiřuje okruh osob, důvody
pro které lze překročit státní
hranice v rámci malého pohraničního
styku. Smlouva se bude vztahovat i na občany, kteří
mají v pásmu malého pohraničního
styku přechodné bydliště. Blíže
jsou upraveny podmínky pro dovoz a vývoz produktů,
zvířat, zemědělské techniky
atd.
Za účelem zvýšené ochrany a zabezpečení
lepší kontroly v oblasti trhu práce je v návrhu
smlouvy zakotveno, že se tato nevztahuje na oprávněné
osoby, které na území druhého státu
vykonávají výdělečnou činnost.
Delegace expertů se na společných jednáních
dohodly na zřízení celkem 36 přechodů
pro malý pohraniční styk, což je o 10
lokalit více, než stanoví stávající
smluvní úprava.
Po podpisu smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou
o malém pohraničním styku bylo zjištěno,
že v její příloze č. 1 není
mezi obcemi nacházejícími se v pásmu
malého pohraničního styku uvedena Ostrava.
V této souvislosti byla polská strana požádána
cestou Ministerstva zahraničních věcí
o její zařazení do přílohy
č. 1 Smlouvy pod pořadovým číslem
415. Po řadě urgencí teprve v 2. polovině
července t. r. polská strana sdělila, že
s uvedeným návrhem souhlasí a koncem srpna
oznámila, že předmětná smlouva
byla ratifikována prezidentem Polské republiky.
Vzhledem k tomu, že nebylo jednoznačné, zda
došlo k ratifikaci smlouvy s navrhovanou změnou, vedla
se ve věci další jednání. Dne
13. září bylo zjištěno, že
ratifikace se uskutečnila po doplnění města
Ostravy do přílohy č. 1 Smlouvy.
V návaznosti na tuto skutečnost vyslovila vláda
České republiky dne 4. října t. r.
souhlas s doplněním přílohy č.
1 o položku 415 - Ostrava.
Vládní návrh smlouvy mezi Českou republikou
a Polskou republikou o malém pohraničním
styku je Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky předkládán po zapracování
i této změny. V daném případě
se jedná o mezinárodní smlouvu prezidentského
charakteru, která vyžaduje souhlas Parlamentu České
republiky a podléhá ratifikaci prezidentem republiky.
Charakter prezidentské smlouvy byl zvolen jednak s ohledem
na polskou smluvní praxi a dále na možnost
překračování státních
hranic v naléhavých případech, např.
při bezprostředním ohrožení života,
zdraví a majetku, záchranými oddíly
bez cestovních dokladů. Tolik mé úvodní
slovo k této smlouvě. Děkuji vám za
pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi a žádám opět zpravodaje,
kterého určil organizační výbor,
pana kolegu Kaluse, aby se ujal slova.