Poslanec Jaromír Kalus: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
páni ministři, kolegyně a kolegové.
Také tato smlouva jako smlouva předcházející
byla častým bodem našich diskusí s polskými
přáteli, s přáteli z polského
Sejmu, i s představiteli příhraničních
obcí a okresů. Bude proto velkým přínosem,
když tuto smlouvu rychle projednáme. Přinese
značné ulehčení našich vzájemných
česko-polských styků, bohatých kontaktů
našich občanů; tuto smlouvu plně doporučuji
vaší pozornosti. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kalusovi a otevírám obecnou rozpravu.
Tuto rozpravu končím vzhledem k tomu, že se
do ní nikdo nepřihlásil. Chci vás
informovat o tom, že organizační výbor
u této smlouvy také navrhl, aby uvedený návrh
byl přikázán zahraničnímu výboru.
Ptám se, zda má někdo pozměňovací
nebo doplňovací návrh k tomuto návrhu?
Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o tomto usnesení.
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
vládní návrh k projednání zahraničnímu
výboru.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
ve 102. hlasování této schůze. Kdo
je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 98
pro, nikdo proti.
Děkuji panu ministru Rumlovi a panu zpravodaji Kalusovi.
Dámy a pánové, posledním bodem dnešního
pořadu je
Sněmovní tisk 1939 a jsme u druhého čtení
tohoto tisku. O úvodní slovo žádám
ministra dopravy pana Vladimíra Budinského.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Vážený pane místopředsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, předem
vám chci poděkovat za ochotu projednat tento bod
v tuto pokročilou hodinu.
EUROCONTROL, Evropská organizace pro bezpečnost
leteckého provozu se sídlem v Bruselu byla založena
v roce 1960 a v současné době má těchto
17 členů: Belgie, Spolková republika Německo,
Francie, Lucembursko, Nizozemí, Velká Británie,
Irsko, Portugalsko, Řecko, Turecko, Malta, Kypr, Švýcarsko,
Rakousko, Maďarsko, Norsko a Dánsko. přihlášky
dalších států jsou Španělsko,
Itálie, Slovinsko, které jsou v současné
době projednávány.
Česká republika je od roku 1993 členem Evropské
konference o civilním letectví a vzhledem k nutnosti
rychlého začlenění dobudovaného
integrovaného a harmonizovaného evropského
systému v řízení letového provozu
je důležité se stát i členem
EUROCONTROL. Členství v EUROCONTROL znamená
pro členský stát povinnost přispívat
do rozpočtu této organizace, příspěvek
není fixní, ale je součástí
celkového rozpočtu EUROCONTROL, jehož výši
může každý stát ovlivnit při
schvalování počtem svých hlasů.
Chci skutečně úvodní slovo pojmout
stručně. Mám několik stránek
předkládacího dokumentu, ale vzhledem k pokročilé
hodině a vzhledem k tomu, že první čtení
probíhalo na minulé schůzi Poslanecké
sněmovny, kde byl materiál obšírně
zdůvodněn a vzhledem k tomu, že další
čtení bylo v hospodářském výboru,
kde ostatní poslanci měli možnost uplatnit
své připomínky, tak skutečně
stručně k závěru.
Přístup České republiky k EUROCONTROL
a k mnohostranné úmluvě o letových
poplatcích bude mít z provozního, technického
a finančního, ale i ekonomického hlediska
pozitivní význam pro naši zemi. Stejně
tak důležitý je i z pohledu mezinárodně
politického s vlivem na mezinárodní prestiž.
Tento krok bude znamenat výrazný posun směrem
k integraci se státy patřícími do
Evropské unie a aktivní účast České
republiky v této organizaci může přispět
k pozitivnímu hodnocení České republiky
při zvažování naší přihlášky
do Evropské unie.
Všechny uvedené dokumenty byly schváleny jako
součást smlouvy vládním usnesením
dne 9. 11. 1994 č. 633 a následně po dopracování
dalším usnesením vlády ze dne 13. září
1995. Toto usnesení má č. 524.
Podle sdělení sekretariátu EUROCONTROL je
nutno notifikovaný přístup České
republiky k mezinárodní úmluvě EUROCONTROL
dodat včetně uvedených všech protokolů.
S přihlédnutím k uvedeným faktům
a s tím, že bychom rádi přistoupili
do této organizace od 1. ledna 1996, je nutné schválení
na této schůzi poslanecké sněmovny.
Děkuji vám za pochopení a děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi Budinskému. Tento vládní
návrh jsme v prvním čtení přikázali
k projednání hospodářskému
výboru. To již bylo konstatováno. Usnesení
výboru bylo rozdáno jako sněmovní
tisk 1939/1.
Nyní žádám pana předsedu hospodářského
výboru, aby nám toto usnesení odůvodnil
a přednesl za nepřítomného zpravodaje
výboru pana kolegu Blažka. Prosím.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážení
přítomní, hospodářský
výbor, který jediný tuto smlouvu projednával,
přijal k dané věci usnesení č.
454, a to dne 19. října 1995.
Usnesení zní tak, že
I. hospodářský výbor souhlasí
s přístupem k vládnímu návrhu
mezinárodní úmluvy EUROCONTROL, tisk 1939;
II. doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky vyslovit s touto mezinárodní
úmluvou souhlas.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Otevírám rozpravu k uvedenému vládnímu
návrhu a též k usnesení hospodářského
výboru. Jako první se přihlásil pan
poslanec Frank, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedající,
pane ministře, kolegyně a kolegové, omlouvám
se, že budu možná malinko delší,
ale snad to za 6 minut zvládnu. Nicméně musím
k této dohodě něco říci.
Je pravda, že se podruhé vracíme k projednávání
mezinárodní úmluvy o spolupráci při
zajišťování bezpečnosti letového
provozu a myslím, že není třeba zdůrazňovat,
že letecká přeprava je stále zajímavým
a lukrativním odvětvím dopravy a lze tedy
do jisté míry souhlasit s prognózou i mezinárodní
organizace civilního letectví, že do roku 2000
může dojít i ke zdvojnásobení
jejího objemu oproti 80. letům. Že tento stav
bude nutno řešit i z pohledu pravidelnosti a zejména
bezpečnosti letů, zejména v rámci
evropského regionu, není také třeba
zvlášť zdůrazňovat.
Ekonomicky zajímavou se stává i mnohostranná
úmluva o letových poplatcích, ke které
přistupuje každý členský stát
již při vstupu do EUROCONTROL, i když atraktivnost
vzdušného prostoru bude vždy záviset na
bezpečnosti, kapacitě, ale také ceně
za poskytnuté letové navigační služby
tím spíš, že 80 % uživatelů
vzdušného prostoru České republiky jsou
zahraniční přepravci, kteří
nemají v České republice své sídlo
a ve většině případů území
států pouze přelétávají.
Toto jsou skutečnosti, které lze vzít na
vědomí a snad i předkládanou úmluvu
podpořit. Mimo těchto relativně výhodných
podmínek existuje i řada dalších, které
v předkládací zprávě ani výkladem
pana ministra rozvedeny nebo objasněny nejsou.
Přiznám se, že mám smíšené
pocity, když případné přijetí
úmluvy má mít další zásadní
význam při případném zvažování
České republiky o přijetí do Evropské
unie a jde údajně o zvýšení prestiže.
Naskýtá se proto otázka, zda jde České
republice o bezpečnost letového provozu a jeho ekonomiku
či o jakýsi další úklon k přijetí
České republiky do Evropské unie. Říkám
to proto, že jsem přesvědčen, že
i panu ministru je známo, že Česká republika
je členem ECAC čili Evropské konference civilního
letectví a ze právě tato instituce plánuje
od února roku 1998 přechod všech členských
států na koncepci, řekl bych, flexibilního
využití vzdušného prostoru, u níž
se předpokládá, že umožní
civilnímu letectví přístup do rozsáhlých
oblastí vzdušného prostoru, kde jsou v současnosti
trvale vyhlášené omezené prostory pro
potřeby vojenské, ale jsou vojensky využívány
pouze krátkodobě.
Jinými slovy, takový vzdušný prostor
bude využíván den ze dne. Tato koncepce je
dnes již vyvíjena civilními vojenskými
zástupci států ECAC společně
s EUROCONTROLEM, za plné podpory Výboru pro koordinaci
evropského vzdušného prostoru a NATO. Má-li
byt toto zjištěno nebo zajištěno, musí
každý členský stát ECAC ustavit
vlastní management, který se bude zabývat
každodenním přidělováním
vzdušného prostoru, jak civilnímu tak i vojenskému
leteckému prostoru.
Mám obavu, a říkám svůj názor,
že půjde i o jisté zamlžování
využívání vzdušného prostoru
především vojenským prostorem, zejména
leteckých sil NATO, a to i vzdušného prostoru
České republiky.
Jeden ze tří záměrů jasně
hovoří o zvláštních provozních
požadavcích při využívání
vzdušného prostoru podél mezinárodních
hranic. Právě zde se m.j. předpokládá
podepsání příslušných
politických a vojenských dohod mezi zúčastněnými
státy.
Poslední poznámku musím spojit s očekávaným
nárůstem leteckého provozu a přepravy
nad územím České republiky vůbec.
Není žádným tajemstvím, že
i letecký provoz má velmi negativní vliv
na životní prostředí. Z předkládací
zprávy není dost zřejmé, mimo vstupních
poplatků a daní z příjmů organizace
zabezpečujících letový provoz do státního
rozpočtu, jakým způsobem bude poškozování
životního prostředí zpoplatněno;
přímý vztah se státním rozpočtem
není.
Pane ministře, vím, že jde o mezinárodní
úmluvu, kde textově nelze nic měnit. Je možné
ji schválit či nikoliv.
Přesto předkládám tyto návrhy.
Žádám, abyste se k nim vyjádřil
velice stručně, protože některé
už v podstatě zde řečeny byly, možná
i při prvním čtení, a sice proč
přijetí či nepřijetí mezinárodní
úmluvy o spolupráci při zajišťování
bezpečnosti letového provozu může znamenat
výrazný posun směrem k spolupráci
v této oblasti mezi státy, o tom nepochybuji. Nemělo
by být ale spojováno s pozitivním hodnocením
České republiky při zvažování
žádosti o přijetí do Evropské
unie, když se domnívám, že tato má
jiná kriteria hodnocení než pouhou vstřícnost.
Druhý námět, dotaz či návrh.
Asi oba víme, že zrušením bývalých
vojenských újezdů a omezením leteckého
potenciálu České armády dochází
k poměrně velkému uvolnění
vzdušného prostoru České republiky v
určitých oblastech, kde lze předpokládat
zavedení nových leteckých koridorů
pro civilní i vojenskou leteckou přepravu.
V ostatních členských zemích je tato
otázka řešena právě organizací
EUROCONTROLU a vojenskými složkami NATO. Ptám
se tedy, jak chce Ministerstvo dopravy, zřejmě ve
spolupráci s Ministerstvem obrany otázku vojenských
přeprav NATO řešit nad územím
České republiky.
Třetí otázka je ta, která se týká
skutečně toho životního prostředí.
Domnívám se, že chybí vazba mezi EUROCONTROLEM,
který může prostřednictvím naší
organizace pro řízení bezpečnosti
letového provozu ovlivnit frekvenci přeletů,
tedy svůj zisk, a potřebou státu svým
způsobem chránit životní prostředí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo se dál hlásí do rozpravy? Jestliže
nikdo, rozpravu končím. Ptám se, zda se pan
ministr hodlá vyjádřit.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Já bych skutečně jen stručně
jak řekl pan poslanec Frank, jedná se o mezinárodní
dohodu, a otázka je pouze ano - ne.
K ekologickým záležitostem bych řekl
- ano, letecký provoz nad naší republikou se
zvyšuje. To jsem vám minule dokládal i tím
grafem početnosti letových pohybů. Tuším,
že tam bylo nějakých takových 190 letových
pohybů ročně a asi 80 tisíc je letištních
pohybů; tzn. ten rozdíl, to jsou přelety
nad naší republikou v poměrně vysoké
výšce moderními letadly, která nejsou
ekologicky závadná, splňují samozřejmě
tvrdé mezinárodní předpisy.
Česká republika má zájem ve všech
odvětvích dopravy být tranzitní zemí.
Naše poloha nás k tomu předurčuje. Domnívám
se, že schválením této smlouvy zajistíme
plynulý tok dopravy, plynulý tok letecké
dopravy. Díky tomu plynulému toku nebudou ekologické
zátěže tak velké, jak dochází
k tomu, když smlouvu nemáme. Dochází
ke kroužení letadel v nižších výškách
a k problémům v řízení letového
provozu.
Já jsem ten argument prestiže České
republiky přistoupením do takovéto mezinárodní
organizace chtěl použít jako podporu k přijetí
této dohody. Je mi líto, jestli je nyní spíše
záminkou zvažování přístupu
či nepřístupu, ale proto jsem provedl výčet
zemí, které jsou členy EUROCONTROL. Myslím
si, že Česká republika se směle může
postavit do společnosti těchto zemí. Je důležité
byt právě členem EUROCONTROL, protože
je to konsensuální organizace. Když budeme
uvnitř tohoto sdružení, budeme moci ovlivňovat
budoucí záležitosti, o kterých správně
pan poslanec Frank hovořil. My jsme členy ECAC od
r. 1993. Není to tedy tak dlouho. Chtěli bychom
právě členy EUROCONTROL, abychom budoucí
podobu této organizace určovali.
Chci vám přislíbit, že jako ministr
České republiky budu při všech jednáních
o takovýchto mezinárodních dohodách
hájit zájmy České republiky, které
jsou v tom, aby Česká republika byla zapojena do
mezinárodní dopravní kooperace a spolupráce.
Přijetí - nepřijetí do Evropské
unie to skutečně neovlivní. Není to
podmínka našeho vstupu do Evropské unie. Řekl
bych, že je to signál, že zejména technicky
a lidsky jsme schopni do takovéto organizace vstoupit.
Vojenských přeprav se tato záležitost
netýká, budou ji řešit jiné dohody
a jiné záležitosti.
Snad jsem odpověděl na všechny věci,
na další otázky jsem ochoten písemně
panu poslanci Frankovi odpovědět. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi.
Dámy a pánové, budeme hlasovat o návrhu
usnesení Poslanecké sněmovny, který
je součástí předloženého
vládního návrhu. Prosím, abyste se
zaregistrovali.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko ve 103. hlasování
této schůze a - doufám - posledním
hlasováním tohoto dne. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 92
pro, nikdo proti.
Děkuji panu zpravodaji Holubovi a panu ministru Budinskému.
Dámy a pánové, v souladu s jednacím
řádem ještě oznamuji, čím
se budeme zabývat zítra na začátku
jednání. Měli bychom se vrátit k přerušenému
bodu zákona o lesích, potom - pokud budou připraveny
pozměňovací návrhy, jak si představujeme
- k zákonu o zbraních a střelivu. Další
průběh by se měl řídit schváleným
programem.
Chci vás ještě požádat - zbývá
nám zhruba 22 bodů, není to tak málo
na to, že je čtvrtek večer - abyste zde byli
zítra v 9 hodin ráno, aby bylo možno zahájit
bez zbytečného prodlení. Přeji vám
dobrou noc.