Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Krausovi, Kdo.se dál hlásí
do rozpravy? Pan poslanec Josef Hájek.
Poslanec Josef Hájek:
Vážený pane místopředsedo, dámy
a pánové, já mám jen otázku.
Chtěl bych se zeptat pana ministra Kočárníka,
z jakých zdrojů a kdy se uvažuje s úhradou
platby za saldo clearingu se Slovenskem?
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Josefu Hájkovi. Kdo se dále
hlásí do všeobecné rozpravy? Nikdo.
Tuto rozpravu tedy uzavírám a otevírám
podrobnou rozpravu k tomuto bodu. Do rozpravy se nikdo nehlásí,
takže ji uzavírám a prosím pana místopředsedu
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka,
aby se ujal slova a přednesl závěrečné
slovo.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník:
Já bych, pane předsedající, nejprve
odpověděl na dotaz pana poslance Hájka.
Jistě si pan poslanec pamatuje,
že jsme vloni, zhruba v září, vyvedli
clearingové saldo z běžných příjmů
a výdajů rozpočtu na souvztažný
účet aktiv, na kterém se shromažďovaly
prostředky, které vyplývaly z tohoto clearingového
salda. Čili z aktiv, účelově určených
k tomuto, bude uhrazeno clearingové saldo s tím,
že není ještě dosud podepsána dohoda
o vypořádání toho clearingového
salda, ale je předběžný souhlas Slovenska
s tím, že tři čtvrtiny částky
130 miliónu ECU budou uhrazeny hotově a jedna čtvrtina
bude uhrazena formou dodávek zboží z České
republiky.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi a chystám se dát slovo
předsedovi rozpočtového výboru k závěrečnému
slovu. Nepřeje si vystoupit.
Pak tedy prosím, aby nám
předložil jednotlivé návrhy k hlasování.
Poslanec Tomáš
Ježek: Pane místopředsedo,
byl zde přednesen pouze jeden návrh, který
je návrhem rozpočtového výboru, a
ten zní:
Poslanecká sněmovna
Parlamentu bere na vědomí zprávu vlády
o plnění státního rozpočtu
České republiky za první pololetí
1995.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Dámy a pánové, opět
vás odhlašuji. Žádám vás,
abyste se zaregistrovali.
Tohoto času využiji
k tomu, abych vás seznámil ještě s jednou
omluvou. Z důvodu nemoci se omlouvá paní
poslankyně Eva Nováková.
Upozorňuji také,
že na tabuli, kde se objevují výsledky hlasování,
máme název jiného bodu. Aby to poslance nespletlo.
OECD také ne. Už je to v pořádku.
Dámy a pánové,
byl přednesen návrh usnesení. Ptám
se v tomto okamžiku, kdo je pro jeho přijetí,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 23. Kdo je proti?
Usnesení bylo schváleno
poměrem hlasů 62 pro, 5 proti.
Děkuji předsedovi
rozpočtového výboru, děkuji místopředsedovi
vlády. Konstatuji, že jsme projednali bod č.
2.
Dalším bodem je
Žádám opět
předsedu rozpočtového výboru, pana
poslance Tomáše Ježka, aby nás informoval
o projednání zprávy České národní
banky o měnovém vývoji v České
republice za I. pololetí v rozpočtovém výboru
a přednesl návrh na usnesení Poslanecké
sněmovny.
Poslanec Tomáš
Ježek: Děkuji
za slovo. Vážený pane místopředsedo,
vážení kolegové, vládo, rozpočtový
výbor dne 19. října letošního
roku projednal zprávu České národní
banky o měnovém vývoji za I. pololetí
1995. Vyslechl podrobný výklad guvernéra
České národní banky, pana Tošovského,
a navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vzala na vědomí
zprávu České národní banky
o měnovém vývoji za I. pololetí roku
1995.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Otevírám všeobecnou rozpravu
k tomuto bodu. Rozpravu uzavírám, vzhledem k tomu,
že se do ní nikdo nepřihlásil. Otevírám
podrobnou rozpravu. Ani do ní se nikdo nehlásí.
Rozpravu uzavírám. Dámy a pánové,
dávám nyní hlasovat o předneseném
návrhu usnesení. Kdo je pro jeho přijetí,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 24. Kdo je proti? Návrh byl schválen poměrem
hlasů 59 pro, 5 proti. Konstatuji, že jsme projednali
další bod našeho pořadu. Děkuji
panu poslanci Tomáši Ježkovi. Dámy a pánové,
dalším bodem je
Předložený
vládní návrh Dohody jsme obdrželi jako
sněmovní tisk 1982, jak už bylo konstatováno.
Z pověření vlády návrh odůvodní
ministr zahraničních věcí, pan Josef
Zieleniec, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr zahraničních
věcí ČR Josef Zieleniec:
Pane předsedající, vážené
dámy poslankyně, poslanci, dovolte, abych plénu
Poslanecké sněmovny předložil k prvému
čtení Konvenci o Organizaci pro ekonomickou spolupráci
a rozvoj a Dohodu mezi Českou republikou a OECD o výsadách,
imunitách a výhodách přiznaných
OECD.
Návrh na přístup
ke Konvenci o Organizaci pro ekonomickou spolupráci a rozvoj
schválila vláda České republiky dne
15. listopadu 1995. Návrh na sjednání Dohody
mezi Českou republikou a OECD o výsadách,
imunitách a výhodách přiznaných
OECD, již 18. ledna 1995. Dne 16. listopadu předložila
vláda oba dokumenty Poslanecké sněmovně
Parlamentu.
Konvence o Organizaci pro ekonomickou
spolupráci a rozvoj byla podepsána 14. prosince
1960 a vstoupila v platnost v roce 1961.
OECD sdružuje 25 nejvyspělejších
zemí světa. Hlavním cílem organizace
je působit v dosahování co nejvyššího
ekonomického růstu, zaměstnanosti a stoupající
životní úrovně v členských
zemích při udržení finanční
stability, a tak přispívat k rozvoji světového
hospodářství. Základním nástrojem
je odstraňování překážek
volného obchodu zbožím a službami a rozšiřování
liberalizace kapitálových pohybů.
Získání členství
je možné podle čl. XVI Konvence, který
stanoví, že nejvyšší orgán
organizace, Rada, může vyzvat k přístupu
vládu, která sdílí základní
hodnoty Organizace a je schopna převzít závazky
plynoucí ze členství.
Převzetí závazků
znamená přistoupení ke všem aktům
OECD, které si za dobu své existence vytvořila.
Zkoumání skutečností, zda je země
opravdu nejen ochotna, ale i schopna tyto závazky splnit,
je předmětem přijímací procedury.
Ta v případě České republiky
začala v září 1994 a byla ukončena
v říjnu letošního roku. Její
podstatou bylo posouzení jednotlivých sektorů
ekonomiky v příslušných výborech
OECD a slučitelnosti české legislativy s
rozhodnutími a doporučeními, která
pro tyto oblasti OECD vydala.
Výsledkem všech jednání
je soubor výhrad a připomínek k těm
aktům OECD, které Česká republika
z důvodu odlišné platné právní
úpravy nemůže přijmout. Tyto výhrady
a připomínky jsou shrnuty v prohlášení
vlády České republiky o přijetí
závazků plynoucích ze členství
v OECD, které jsou v příloze vládního
návrhu.
Odst.5 prohlášení
vlády umožňuje České republice
zdržet se přistoupení k jakémukoliv
aktu organizace, který omylem nebyl zmíněn,
pokud tuto záležitost přednese v průběhu
12 měsíců v Radě OECD.
Česká republika
jako první země z oblasti střední
a východní Evropy dovedla přijímací
proces k úspěšnému závěru.
Na základě předloženého prohlášení
vlády rozhodla Rada OECD o přizvání
České republiky k přístupu ke Konvenci,
které jsem dne 28. listopadu t.r. v Paříži
podepsal společně s generálním tajemníkem.
Členskou zemí OECD
se Česká republika stane až po uložení
listiny o přístupu ke Konvenci o OECD u francouzské
vlády, která je pro ni depozitářem.
V období do tohoto uložení má Česká
republika udělen statut pozorovatele ve všech orgánech
Organizace.
Součástí
přístupu ke Konvenci je také udělení
výsad, imunit a výhod pro OECD. V této oblasti
uplatňuje tato Organizace následující
praxi:
Jak je stanoveno v Dodatkovém
protokolu ke Konvenci č. 2, pro zakládající
členské země OECD byla ponechána v
platnosti dosavadní úprava Organizace pro evropskou
ekonomickou spolupráci, která byla předchůdkyní
OECD. Všechny další přistupující
země uzavírají s Organizací zvláštní
dohody.
Předkládaná
Dohoda mezi Českou republikou a OECD o výsadách,
imunitách a výhodách přiznaných
OECD byla s výhradou ratifikace podepsána dne 22.
2. 1995 v Paříži. Závazky z ní
vyplývající jsou v souladu s obecně
uznávanými normami mezinárodního práva.
Dohoda vstoupí v platnost
dnem, kdy vláda oznámí Organizaci splnění
ústavních požadavků pro vstup této
Dohody v platnost.
Vstup do OECD přináší
povinnost uhradit členský příspěvek,
jehož výše pro rok 1996 činí zhruba
1,7 mil. francouzských franků, tedy asi 9 mil. Kč.
Dále si vyžádá zřízení
stálé mise při této organizaci v Paříži.
Dámy a pánové,
Česká republika se jako první ze států
střední a východní Evropy stane členskou
zemí OECD. Rozhodnutí OECD přizvat Českou
republiku mezi své členy je oceněním
úspěchů transformace české
ekonomiky a společnosti. Je také vyjádřením
skutečnosti, že se Česká republika vrátila
mezi vyspělé země a že úroveň
liberalizace její ekonomiky je srovnatelná s ostatními
členskými zeměmi.
Význam vstupu naší
země do této prestižní organizace je
však daleko větší. Svým členům
umožňuje využívat rozsáhlý
ekonomický prostor s velmi liberálními podmínkami
pro pohyb zboží, služeb a kapitálu. Neméně
přínosná je také odborná ekonomická
analytická činnost a výměna informací
a zkušenosti s odborníky z jednotlivých členských
zemí o sekretariátu organizace. Zprostředkovaně
se samozřejmě členství České
republiky v OECD projeví také větší
důvěrou investorů a obchodníků
v českou ekonomiku.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, pro Českou republiku
má nově nabyté členství také
hodnotu dějinného zadostiučinění.
OECD vznikla po druhé světové válce
jako organizace zemí, které přijaly Marshallův
plán. Ten měl pozvednout Evropu z válečné
devastace a otevřít cestu k prosperitě. Československá
vláda tento plán přijala, ale po návštěvě
vládní delegace v Sovětském svazu
a jednání se Stalinem své rozhodnutí
změnila. Tehdy po návratu z Moskvy můj předchůdce
ve funkci ministra zahraničí Jan Masaryk řekl:
"Odjel jsem do Moskvy jako svobodný člověk
a vrátil jsem se jako Stalinův pohonek."
Masaryk věděl co
říká. To byl právě ten okamžik,
kdy jsme se oddělili od Západu.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, doporučuji vám,
abyste s předloženým návrhem vyslovili
souhlas.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru zahraničí Josefu Zielencovi.
Organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Jiřího Payna, kterého prosím,
aby se nyní ujal slova.
Poslanec Jiří
Payne: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, pane
ministře, OECD je luxusní klub - pan ministr nazval
tuto organizaci prestižní organizací a Česká
republika má přirozený zájem patřit
do této kategorie zemí. V dřívějších
dobách se zde u nás používaly termíny
I., II. a III. sjezd. I. sjezd, jak říkáme,
jako země s rozvinutou tržní ekonomikou, II.
sjezd - východní blok, které se - říká
partneři v přechodu, v přechodovém
období a III. sjezd - rozvojové země.
My dnes máme šanci
přestoupit z II. kategorie do kategorie I. do luxusního
klubu. Luxusní klub sdružuje vyspělé
členy, kteří splní určité
členské podmínky. My jsme řadu z těchto
podmínek splnili, a to velmi úspěšně
a do toho patří řádně fungující
systém, ekonomika, tržní pravidla apod. Konec
konců budete-li číst sněmovní
tisky, dočtete se o tom více.
Věřím, že
není třeba zde opakovat důležitost těchto
dokumentů, všichni si je přečteme, protože
ke vstupence do luxusního klubu patří, že
plníme také podmínky členství
a k tomu pak platí, že musíme mít řádně
fungující parlament. A k tomu patří
i to, že projednáváme pečlivě
sněmovní tisky.
Věřím tedy,
že ve druhém čtení se doslechneme stanoviska
z hlediska výboru pro životní prostředí,
z hlediska výboru rozpočtového k finančním
trhům, fiskálním záležitostem,
pojišťovnictví, že nám hospodářský
výbor dá svá doporučení z hlediska
cestovního ruchu apod.
Těším se tedy
na druhé čtení a doporučuji vaší
pozornosti tuto smlouvu i když vám pravděpodobně
nebude přikázána, neboť navrhujeme,
aby byla přikázána pouze zahraničnímu
výboru a vám ji pouze doporučuji k vaší
pozornosti.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi a otevírám obecnou
rozpravu. (Nikdo se nehlásil.) Do rozpravy se nikdo nepřihlásil.
Omlouvám se, hlásí se pan poslanec Brožík.
Jinak nemám žádnou přihlášku
písemnou.
Poslanec František Brožík:
Pane předsedající, pane ministře,
vážené kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych jenom v krátkosti pohovořil k tomuto prvnímu
čtení důležitého dokumentu, který
všichni chápeme jako důležitý krok
k naší nové cestě demokracie, přidružování
do Evropské unie i do vyspělých států
světové ekonomiky, neboť právě
základními hodnotami prosazovanými OECD jsou
ekonomická síla a prosperita, respektování
principů pluralitní demokracie a ochrana lidských
práv, sociálně tržní ekonomika
a samozřejmě volný obchod. Právě
to jsou důvody, pro které klub České
strany sociálně demokratické v tomto prvním
čtení vstup do OECD bude podporovat. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Brožíkovi. Ptám
se, kdo se dále hlásí do obecné rozpravy.
Jestliže nikdo, rozpravu končím.
Protože nebyl přednesen
návrh na vrácení navrhovateli ani na zamítnutí,
budeme se zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh zahraničnímu výboru. Má
někdo jiný návrh? (Nikdo se nehlásil.)
Není tomu tak. Přikročím k hlasování.
Kdo je pro, abychom návrh
přikázali zahraničnímu výboru,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v 25. hlasování
této schůze. Kdo je proti?
Konstatuji, že usnesení
bylo schváleno poměrem hlasů 76 pro, nikdo
proti. Já vám děkuji. děkuji panu
ministrovi a panu poslanci Paynovi.
Konstatuji, že jsme projednali
i tento bod naší schůze.
Dámy a pánové,
dalším bodem je
Předložený
vládní návrh Evropské dohody nám
odůvodní z pověření vlády
opět ministr zahraničních věcí
pan Josef Zieleniec, kterého prosím, aby se ujal
slova.
Pro informaci uvádím,
že vládní návrh dosud projednaly výbory
petiční, pro lidská práva a národnosti
a výbor zahraniční. Usnesení obou
výborů jsme obdrželi na lavice.
Prosím pana ministra. Prosím,
aby se připravil i společný zpravodaj pan
poslanec Jaromír Kalus.
Ministr zahraničních
věcí ČR Josef Zieleniec:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych plénu Poslanecké sněmovny
předložil k prvému čtení Evropskou
dohodu o osobách účastnících
se řízení před Evropskou komisí
a Soudem pro lidská práva.
Jedná se o dokument logicky
navazující na Evropskou úmluvu o lidských
právech, který dále rozvádí
záruky práv a svobod v ní obsažené.
Současně reaguje na mnohaletou praxi Evropské
komise a Soudu pro lidská práva, při které
se prokázala nutnost posílit záruky výkonu
práv osob účastnících se řízení
před nimi. Cílem dohody je tedy zajištění
svobody projevu a nezávislosti nezbytné k plnění
úkolů, funkcí a povinností těchto
osob nebo k výkonu jejich práv před komisí
a soudem, čímž se rozumí dohoda například
provádění ústních a písemných
vyjádření a důkazů, korespondenci,
pohyb a cestování.
Osoby, účastnící
se řízení, požívají na
základě této dohody soudní imunity
ve věcech jakýchkoli svých písemných
vyjádření ve vztahu k případu
projednávanému komisí nebo soudem a práva
korespondence s nimi. Stejně tak žádají-li
komise či soud přítomnost těchto osob
v ústním řízení, smluvní
strany jim nesmějí za určitých podmínek
bránit ve volném pohybu, cestování
a návratu na území, na němž započali
svou cestu. Co se týče zemí průjezdu
nebo konání řízení, tyto osoby
nesmějí být na základě podmínek
stanovených článkem IV dohody stíhány,
zadrženy nebo podrobeny jinému omezení osobní
svobody.
Odst. 2 tohoto článku
však upravuje možnosti prohlášení
ve smyslu zproštění povinnosti uvedený
zákaz dodržet. Zde navrhuje vláda České
republiky z podnětu ministra spravedlnosti toto prohlášení
při ratifikaci učinit ve vztahu ke svým státním
příslušníkům, kteří
vystupují jako účastníci řízení.
Obdobná prohlášení
doposud učinily Bulharsko, Francie, ltálie, Lichtenštejnsko,
Španělsko, Německo a Švýcarsko.
Dovolte mi nyní, abych vám ocitoval text tohoto
prohlášení:
Ustanovení čl. IV
odst. 2 písm. a) dohody nebude uplatňováno
vůči státním příslušníkům
České republiky.
Co se týče částečného
nebo úplného zrušení imunity, k takovému
kroku jsou příslušné pouze komise nebo
soud, a to buď z úřední moci nebo na
žádost. Navíc mají z úřední
moci nejen právo, ale i povinnost zrušit imunitu ve
všech případech, kdy by překážela
výkonu spravedlnosti, aniž by toto bylo v rozporu
s účelem dohody.
Dohoda byla od roku 1969, kdy
byla otevřena k podpisu, k dnešnímu dni ratifikována
22 členskými zeměmi Rady Evropy. Poslední,
který doplnil výčet 21 zemí, uvedený
v předkládací zprávě, byla
před nedávnem Islandská republika.
Vláda České
republiky vyslovila v květnu 1995 svůj souhlas s
podpisem a ratifikací dohody včetně již
zmíněného prohlášení.
Z hlediska souladu dohody s právním řádem
České republiky vláda konstatovala, že
ustanovení dohody jsou konformní s ústavou,
Listinou základních práv a svobod, jakož
i zákony. Ratifikace dohody tudíž nevyžaduje
žádné legislativní změny.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, vláda České
republiky považuje Evropskou dohodu o osobách účastnících
se řízení před Evropskou komisí
a soudem pro lidská práva za mezinárodní
smlouvu o lidských právech a základních
svobodách. Dovoluji si vás proto v této souvislosti
požádat o vyslovení souhlasu s její
ratifikací kvalifikovanou většinou v souladu
s čl. 49 odst. 2 a čl. 39 odst. 4 Ústavy
České republiky. Tak bude dohoda podle čl.
10 Ústavy přímo aplikovatelná, což
nepochybně posílí právní jistoty
občanů a přispěje ke zvýšení
prestiže České republiky nejen v očích
Rady Evropy, ale i všech demokratických zemí.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru
Zieleniecovi. Uvedený vládní
návrh projednaly výbory petiční, pro
lidská práva a národnosti - jak už jsem
konstatoval.
Nyní prosím pověřeného
zpravodaje pana poslance Jaromíra Kaluse, aby nám
uvedl usnesení obou výborů a přednesl
návrh usnesení.
Poslanec Jaromír Kalus:
Vážený pane předsedající,
páni ministři, dámy a pánové,
výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti se zabýval tímto návrhem
dne 18. října letošního roku a ve svém
bodě č. 1 doporučuje Poslanecké sněmovně
vyslovit souhlas s předloženým návrhem
včetně výhrady předkladatele podle
čl. 4 odst. 2 s tím, že jde o dohodu ve smyslu
čl. 10 Ústavy České republiky.
Za druhé zmocňuje
zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením
seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.
Zahraniční výbor
se na svém zasedání dne 23. listopadu t.r.
také vyslovil k tomuto návrhu. Doporučuje
Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním
návrhem, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu Evropská dohoda o
osobách účastnících se řízení
před Evropskou komisí a soudem pro lidská
práva s tím, že podle čl. 4 odst. 2
písm. b) této dohody činí česká
strana při ratifikaci prohlášení následujícího
znění:
"Ustanovení článku
4 odstavce 2 písmeno a) dohody nebude uplatňováno
vůči státním občanům
České republiky."
Dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že ve vztahu k tomuto návrhu panují
jisté problémy s tím, zda je třeba
o něm hlasovat ústavní většinou
nebo většinou prostou, dovoluji si přednést
doporučení na přerušení tohoto
bodu. Předkládám tedy usnesení tohoto
znění:
Poslanecká sněmovna
přerušuje projednávání vládního
návrhu, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu Evropská dohoda o
osobách, účastnících se řízení
před Evropskou komisí a soudem pro lidská
práva, a předává jej ústavně
právnímu výboru k projednání
a doporučení, zda o návrhu bude hlasováno
ústavní většinou nebo většinou
prostou.