Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Slyšeli jsme procedurální návrh.
Myslím, že ústavně právní
výbor je to správné místo, odkud můžeme
dostat kvalifikovanou odpověď.
Dámy a pánové,
112 nás tu není. Omlouvám se všem, kteří
ukázněné setrvávají na místech,
za to, že i oni se musí znovu přihlásit.
Požádal bych vás o novou registraci. Budeme
hlasovat o návrhu, který přednesl pan kolega
Kalus, tedy přerušit tento bod a zároveň
požádat ústavně právní
výbor o vyjádření k problému,
který tady byl naznačen.
Kdo je pro přijetí
tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 26. Kdo je proti?.
Návrh byl schválen
poměrem hlasů 77 pro, nikdo proti.
Tím jsme tedy přerušili
tento bod. Vrátíme se k němu, jakmile budeme
znát stanovisko ústavně právního
výboru.
Chtěl bych v souvislosti
s touto žádostí Poslanecké sněmovny
informovat všechny, že vzhledem k tomu, že se chystá
sejít nejeden výbor ještě v podvečerních
hodinách, budeme se snažit zakončit dnešní
jednání pléna zhruba kolem tři čtvrtě
na šest, prostě před 18. hodinou, což
je dříve, než bývá obvyklé
- tak, aby výbory mohly využít nebo měly
k dispozici určitý čas na jednání.
Týká se to zejména výboru ústavně
právního, zahraničního, branného
a bezpečnostního. Tolik tedy pro informaci.
Dámy a pánové,
dalším bodem pořadu, který jsme schopni
momentálně projednat vzhledem k tomu, že státní
rozpočet začneme projednávat zítra
dopoledne a vzhledem k tomu, že není přítomen
a je omluven pan ministr František Benda, je
Navrhoval bych tedy pokračovat
projednáváním tohoto bodu a dalších,
abychom využili čas, který máme k dispozici.
Je nějakých námitek proti tomuto postupu?
Jestliže tomu tak není, prosím pracovníky
aparátu, aby upozornili pana kolegu Bláhu, že
se blížíme k projednání bodu,
kde on je jedním z navrhovatelů a že ho budu
za chvíli žádat, aby nám návrh
zákona uvedl.
Dámy a pánové,
budeme se tedy zabývat návrhem poslanců Jana
Bláhy, Jozefa Wagnera a dalších na vydání
zákona o kolizi veřejného zájmu se
zájmem osobním a o změnách a doplňcích
některých souvisejících zákonů,
sněmovní tisk 297. Předložený
návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk, jehož číslo jsem právě
uvedl. Žádám pana poslance Jana Bláhu,
aby nám návrh zákona uvedl.
Dámy a pánové,
čeká nás velice náročný
pořad o 47 bodech a já bych doporučoval,
abychom se snažili využít čas, který
máme k dispozici. Chci vás informovat ještě
o jedné komplikaci. Pan kolega Koronthály, který
je zpravodajem k dalšímu návrhu zákona,
návrhu poslanců Martina Přibáně
a dalších, je omluven pro nemoc. Slíbil, že
na projednávání tohoto bodu se dostaví.
Navrhoval bych tedy, abychom respektovali tu skutečnost
a akceptovali, že tento bod budeme projednávat pravděpodobně
ve čtvrtek.
Dalšími body, které
přicházejí v úvahu pro projednání,
jsou opět poslanecké návrhy - návrh
poslanců Tomáše Svobody a dalších,
trestní zákon, návrh poslanců Jaroslava
Ortmana a dalších o ústavním soudu,
zkráceně řečeno. U těchto bodů
jsou zpravodaji páni poslanci Výborný a paní
poslankyně Röschová. I tyto kolegy a kolegyně
upozorňuji, že se můžeme zanedlouho dostat
k projednávání příslušného
bodu.
Přistoupili jsme tedy k
projednávání návrhu poslanců
Bláhy a dalších, tisk 297 a já prosím
pana poslance Jana Bláhu, aby se ujal slova a příslušný
návrh zákona nám uvedl.
Poslanec Jan Bláha:
Pane předsedající, vážení
členové vlády, kolegyně a kolegové,
jsem podle mého soudu v poněkud kuriózní
situaci, protože jsem očekával, tak jak tento
zákon a řada jiných zákonů
předchozích byla projednávána podle
původního jednacího řádu, že
i tak bude zadostučiněno pravidlům, které
byly minule sněmovnou ve způsobu projednávání
tohoto zákona projednávány a vycházel
jsem z toho, že - návrh padl i na organizačním
výboru - tento zákon v dané chvíli,
protože nebyl projednán a doprojednán ve výborech,
není ani určen společný zpravodaj,
není ani společná a jakákoliv jiná
zpráva, že v podstatě v rámci jednání
organizačního výboru a dalších
orgánů této sněmovny by neměl
byt projednán. Bylo by to i v zájmu předkladatelů
programu schůze jeho neprojednávání
nebo odložení na schůzi po novém roce,
až bude řádně přerušené
projednávání dokončeno. Proto se domnívám,
že by tak mělo být učiněno alespoň
nyní a tak to také v zájmu komplexního
projednání tohoto zákona jako samostatného
návrhu navrhuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji navrhovateli, ale musím uvést některé
věci na pravou míru, jestli dovolíte. Tento
návrh byl projednán některými výbory,
například výborem rozpočtovým
a mám dojem, že i ústavně právním,
ano, je tomu tak. A nebylo by to poprvé, co by se sněmovna
rozhodla projednávat návrh ve znění
usnesení některého z výborů
bez toho, že by byla vypracována společná
zpráva. Čili to jenom pro uvedení věcí
na pravou míru, protože vy jste říkal,
že to nebylo projednáno ve výborech. Já
konstatuji, že bylo, příslušná
usnesení mám k dispozici, jak vy ostatně
jste o tom informován.
Nicméně já
respektuji to, že jste přednesl procedurální
návrh. Já bych si dovolil odhlásit kolegy
a kolegyně, požádat vás všechny,
abychom se znovu zaregistrovali. Pro nové příchozí
jenom stručná rekapitulace: Pan kolega Bláha
jako navrhovatel navrhuje - já se teď omlouvám
- přerušení projednávání
tohoto bodu a pokračování, a nebo přeřazení
tohoto bodu na program únorové schůze, aby
to bylo přesné. Ano, dobře. Já bych
to číslo nerad uváděl, protože
si nejsme jisti, jak se s těmi čísly ještě
vypořádáme.
Situace je jasná.
Kdo je pro přijetí
procedurálního návrhu pana poslance Bláhy,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 27. Kdo je proti? Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 34 pro, 56 proti.
Prosím, pane kolego, můžete
pokračovat.
Poslanec Jan Bláha:
Děkuji za toto pokračování. Počkal
jsem si samozřejmě na výsledek hlasování.
Přesto kvůli stenozáznamu si dovolím
ještě jednu poznámku, směrem i k panu
řídícímu schůze.
Pokud vím, tak když
jsme tento návrh zákona podle původního
jednacího řádu několikrát projednávali
a uplatňovali zhruba před rokem, tak váš
výklad jednacího řádu, který
se jistě ve stenu najde a je dohledatelný, byl právě
ten, že tehdy jste vždy hovořil o tom, že
není ani určen zpravodaj - což nevím,
kdo je tím zpravodajem - že není ani společná
zpráva a to jsou důvody neprojednávání.
Musím se z tohoto místa opět zeptat, jestliže
jednou je to tak a v dané chvíli tato sněmovna
možná víc než ze zájmu o věc
samou třeba i z politického důvodu, to nevím,
jedná tímto způsobem, tak podle čeho
a podle jakých výkladů se v této chvíli
postupuje?
Nebráním se projednávání
zákona, ale pokud nebyl projednán v termínech
a důvodem bylo to, co jsem v úvodu zmínil,
domnívám se, že by se tak mělo postupovat
i nadále až do konečného projednání
návrhu. Tento výklad nebo tyto kroky mi připadají
poněkud zvláštní.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Je-li to otázka na mě, tak samozřejmě
tu nemám stenografické záznamy minulých
schůzí, ale domnívám se, že situace
je přece jen odlišná, protože tehdy to
neprojednal žádný výbor a tentokrát
to projednaly zmíněné dva výbory sněmovny.
Mám dojem, že více ne, ale o těch dvou
to vím zcela jistě. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové,
domnívám se, že § 122 jednacího
řádu jasně odkazuje na právní
režim dříve platného zákona 35/89.
Je nutné zjistit, kterým výborům byl
tento návrh zákona přikázán.
Vím, že byl přikázán i dalším
výborům, které o mém jednání
přerušily, čili ho ještě nedoprojednaly
a nikdo je této povinnosti nezbavil, ani nepřijaly
usnesení, že se k tomuto návrhu nebudou vyjadřovat
a zaujímat stanovisko nebo že ho berou na vědomí.
Neskončily jeho projednávání. Čili
podle mne je v rozporu se zákonem 35/89, který dosud
platí pro projednávání tohoto návrhu,
aby nebyl přijat procedurální návrh,
který už sněmovna zamítla.
Za druhé potom by tady
měl sedět společný zpravodaj bez ohledu
na to, zda byla nebo nebyla zpracována společná
zpráva aspoň za ty dva výbory, které
tento návrh projednaly. Osobně se domnívám,
že ovšem projednávání tohoto zákona
bez toho, že bude ověřeno, jaké zaujaly
stanovisko další výbory, kterým byl
přikázán, když víme, že
nedokončily projednávání tohoto návrhu,
bude znamenat porušení zákona 35/89, který
platí pro tento případ.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Tak jako v jiných případech,
kdy jsme postupovali obdobně, jsou připraveni zástupci
výborů, které věc projednaly, a to
pan poslanec Třebický za rozpočtový
výbor a pan poslanec Výborný za ústavně
právní výbor s tím, že přednesou
zprávu o projednávání tohoto tisku
v příslušném výboru. Pan poslanec
Benda se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Marek Benda:
Omlouvám se, ale musím vystoupit. Tady se hraje
hra na to, že zákon, který jsme schválili,
se bude ještě libovolně dlouho držet.
Většina této sněmovny se domnívá,
že tuto hru hrát nemáme. Samozřejmě
kdo ji chce hrát, může, ale nemělo by
se argumentovat nekorektně.
Zákon o jednacím
řádu České národní rady
35/89 nám nepřikazuje, aby všechny výbory,
které návrh zákona dostaly přikázán,
ho projednaly a překvapuje mě, že to říká
pan kolega, který přede mnou vystoupil, abych nejmenoval.
Domnívám se, že jsme takto postupovali mnohokrát
a nikdy to nebylo porušením jednacího řádu.
Jednací řád pouze říká,
komu je příslušný zákon přikázán
a jakou má lhůtu na to, aby ten zákon byl
projednán. Jestli sněmovna někdy usoudí,
že lhůta má být prodloužena, bylo
samozřejmě její věcí, ale není
podmínkou, že by jeden výbor mohl zablokovat
projednávání jakéhokoli návrhu
zákona prostě proto, že se k němu odmítne
vyjádřit.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Pánové, požádal bych i vás, abyste
se chovali korektně. Nevím teď, jestli mám
dát přednost vám anebo kolegům s faktickou
poznámkou. Pan kolega Gross se hlásí.
Poslanec Stanislav Gross:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám pocit, že
toto jednání je do určité míry
nešťastné, takže si dovolím předložit
procedurální návrh, který by doufám
mohl být východiskem z tohoto nedobrého stavu.
Návrh by zněl, že by Poslanecká sněmovna
v tuto chvíli přerušila projednávání
tohoto bodu a jako druhý bod by uložila výborům,
které přerušily projednání sněmovního
tisku 297, aby v termínu do 31. 1. 1996 toto projednaly
a ukončili projednávání tohoto tisku.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Pánové, jak myslíte. Byl tady samozřejmě
projednán zákon. Jen tak pro ty, kteří
jsou zde ještě přítomni, pro zástupce
veřejnosti a médií. Samozřejmě
byl projednán zákon, který se týká
přesně stejné materie. Zabývali jsme
se tím mnoho hodin a byly ve hře tři návrhy,
jeden byl schválen. Druhý byl vzat zpět.
Vy jste trvali na tom, že váš zákon bude
dál ve hře a chtěli jste ho přeřadit
na příští schůzi. O totéž
jste se pokusili dnes. Konstatoval jsem vše, co se stalo,
doplnil mě kolega Benda. Můžete postupovat
i tím způsobem, že budete neustále navrhovat
jiné varianty procedurálních návrhů.
Mám dojem, že přerušení tohoto
bodu už jsme jednou negativně rozhodli.
Dám hlasovat o návrhu
pana kolegy Grosse. Dovolím si vás znovu odhlásit.
Dámy a pánové, zazněl procedurální
návrh, rozhodneme o něm hlasováním.
Kdo je pro jeho přijetí,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 28. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 33 pro, 70 proti.
Prosím, pane kolego, můžete
pokračovat.
Poslanec Jan Bláha:
Dám jen jednu informaci. Pane předsedající,
ať je to jakkoli, vy nemáte zájem, naprosto
žádný, projednat zákon. Několikrát
jsem upozorňoval na to, že pro mě přerušení
projednání není žádným
výstupem výboru. Ve všech výborech bylo
zvykem, že i když nebyla společná zpráva,
existovala nějaká zpráva, se kterou byl v
tu chvíli, pokud byl určen zpravodaj, seznámen
i navrhovatel, což do této chvíle učiněno
nebylo. Pokud chcete tento zákon projednávat právě
teď, tak já to odmítám. V tuto chvílí
odcházím.
(Část opozičních
poslanců opustila zasedací síň.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Dovolte,
abych konstatoval ještě jednou, že tento návrh
byl projednán pouze rozpočtovým a ústavně
právním výborem, které přijaly
negativní stanoviska bez pozměňovacích
návrhů, proto nemáme jinou možnost,
než projednávat tento návrh ve znění
tisku 297.
Pan kolega Bláha ukončil
své vystoupení. Požádal bych nyní
pana kolegu Třebického a potom pana kolegu Výborného,
aby nás seznámili s výsledkem projednávání
tohoto návrhu zákona ve výboru rozpočtovém
a ve výboru ústavně právním.
Poslanec Jan Třebický:
Pane předsedající,
dámy a pánové, rozpočtový výbor
svým usnesením č. 530 z 18. října
tohoto roku doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu, aby s ohledem na přijetí doporučujícího
usnesení k tisku 1504 (tady doplňuji, že se
jednalo o vládní návrh ke stejné tematice,
který byl schválen na listopadovém plénu)
návrh poslanců Bláhy, Wagnera a dalších
na vydání zákona o kolizi veřejného
zájmu se zájmem osobním a o změnách
a doplňcích některých souvisejících
zákonů (tisky č. 297 a 297 A) zamítla
a za druhé aby zmocnila předsedu výboru a
zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil
schůzku společných zpravodajů výborů
Poslanecké sněmovny Parlamentu. Tolik z usnesení
rozpočtového výboru.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Třebickému. Prosím
pana kolegu Výborného, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný:
Pane předsedající, dámy a pánové,
ústavně právní výbor se tiskem
297 resp. 297 A zabýval na mnoha svých schůzích,
a to i v souvislosti s projednáváním dalších
návrhů zákonů, které měly
za cíl řešit stejnou problematiku jako návrh
zákona právě označený. Není
ovšem nezbytné podávat zevrubnou informaci
o všech připomínkách, které vznesli
členové ústavně právního
výboru při projednávání těchto
tisků. Považuji za správné, abych vám
citoval pouze usnesení ústavního výboru
Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 372 z 22.
listopadu 1995. Je to usnesení k návrhu skupiny
poslanců na vydání zákona o kolizi
veřejného zájmu se zájmem osobním,
tisk 297 A.
Po odůvodnění
členů návrhové skupiny poslanců
Marka Bendy, zpravodajské zprávě poslance
Františka Kačenky a po rozpravě ústavně
právní výbor nedoporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Otevírám
rozpravu k tomuto bodu pořadu. Rozpravu končím
vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil.
Chci se zeptat, jestli někdo ze zástupců
navrhovatelů si přeje vystoupit. Není tomu
tak.
Přikročíme
k hlasování. Dovolím si vás ještě
jednou požádat o registraci. Budeme hlasovat o návrhu
poslanců Jana Bláhy, Josefa Wagnera a dalších
na vydání zákona o kolizi veřejného
zájmu se zájmem osobním a o změnách
a doplňcích některých souvisejících
zákonů (sněmovní tisk 297).
Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu zákona, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 29.
Kdo je proti?
Tento návrh nebyl schválen
poměrem hlasů 12 pro, 75 proti. Děkuji.
Konstatuji, že jsme projednali
další bod našeho pořadu.
Přistupujeme k projednání
Jedná se o první
čtení. Návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk, jehož číslo jsem uvedl a stanovisko vlády
jako sněmovní tisk 1894/1. Návrh uvede zástupce
navrhovatelů pan poslanec Tomáš Svoboda, kterého
žádám, aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš
Svoboda: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já bych vás chtěl požádat, abyste
souhlasili s tím, aby se tento bod přeřadil
na další schůzi Poslanecké sněmovny.
Jako důvod bych uvedl to, že jsme se rozhodli jako
navrhovatelé sejít se zítra, protože
jsme čekali, že projednávání
bude až někdy ve čtvrtek, abychom se poradili
na našem dalším postupu, protože ne všichni
máme dnes stejný názor, jaký jsme
měli v té chvíli, když jsme tento návrh
předkládali. Chtěl bych se omluvit za toto
nedopatření a žádám vás
o to, abyste souhlasili s tím, že se tento bod přeřadí
na další schůzi.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Tou další schůzí myslíte schůzi,
která pravděpodobně začne příští
týden?
Poslanec Tomáš
Svoboda: Promiňte,
myslím tím únorovou schůzi.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Na schůzi, která začne začátkem
února.Ano.
Je to opět procedurální
návrh. Já se ptám, kdo je pro jeho přijetí.
Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 39 pro, 37 proti.
Prosím, pane kolego, máte
slovo.
Poslanec Tomáš
Svoboda: V takovém
případě bych se pokusil dát ještě
jeden návrh - jestli by nebylo možné tento
bod přeložit na příští schůzi,
to znamená na příští týden,
pokud to není možné v únoru. Byl bych
rád, kdyby se navrhovatelé na svém postupu
zítra mohli společně domluvit. Prosil bych
vás o to.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Čili odložení do čtvrtka?
Poslanec Tomáš
Svoboda: Já myslím
na příští týden.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Já vím, co myslíte. Nerad bych byl v kontroverzi,
ale přesto nevidím důvod, proč to
odkládat až na příští středu,
když se sejdete zítra.
Poslanec Tomáš
Svoboda: Dobře,
souhlasím s přeložením na čtvrtek.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Dobře. Děkuji.
Kdo je pro přijetí
tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 31. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen
poměrem hlasů 64 pro, 23 proti. Děkuji panu
poslanci Svobodovi.
Přerušili jsme projednávání
tohoto bodu a nyní budeme pokračovat dalším
bodem, kterým je
Návrh jsme obdrželi
a stanovisko vlády k němu je předloženo
jako sněmovní tisk 1900/1. Návrh uvede zástupce
navrhovatelů pan poslanec Jaroslav Ortman, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Ortman:
Vážený pane místopředsedo, vážení
kolegové, předstupuji před vás jménem
navrhovatelů tisku 1900, což není nic jiného,
než návrh zákona, kterým se mění
zákon o Ústavním soudu ve znění
zákona č. 331/1993 Sb.
Podstatou navrhovaných
úprav jsou dvě základní meritorní
rozhodnutí. První odstranit fatální
chybu parlamentu, kdy určitým způsobem byl
popleten odstavec 1 a odst. 2 v odkazu v § 14 a druhý
se týká § 41, to znamená jednání
o odmítnutí návrhu podaného podle
§ 64.
§ 14 zákona o Ústavním
soudu stanoví, že soudce Ústavního soudu
má právo uplatnit separátní vótum
ve věcech uvedených v § 11 odst. 1 písm.
a) až h) zákona. Avšak v odst. 1 se upravuje
pouze složení pléna a kvórum pro jeho
usnášení, kdežto jeho pravomoc je upravena
v odst. 2. Je zřejmé, že tady je hrubá
legislativní chyba a podle mého názoru je
povinností parlamentu tuto chybu opravit. Při striktním
výkladu tohoto ustanovení totiž bylo vótum
separatum soudce, který s rozhodnutím pléna
nesouhlasí, vyloučeno.
Druhý návrh se týká
§ 42 zákona. Zde chci říci, že
ustanovení § 43 zákona o Ústavním
soudu byla soudcům svěřena pravomoc, aby
vlastním usnesením zamítli návrh,
o němž jinak meritorně rozhoduje plénum
nebo senát Ústavního soudu. V ostatních
případech patřících do kompetence
Ústavního soudu odmítnutí návrhu
nepřichází vůbec v úvahu. Usnesení
jediného soudce vydané mimo ústní
jednání a bez přítomnosti účastníků
jednání je konečné, takže není
přípustné v téže věci
zahájit nové řízení. Svými
právními důsledky se odmítnutí
návrhu rovná jeho zamítnutí, a to
bez meritorního projednání. Mohu prohlásit,
že se tak stalo několikrát na půdě
Ústavního soudu, a to poslancům zastupujícím
jak koalici, tak opozici.
V případě
ústavní stížnosti se v § 75 odst.
2 výjimečně připouští,
aby její přijetí nebylo odmítnuto,
jestliže stížnost svým významem
přesahuje vlastní zájmy stěžovatele
a byla podána do jednoho roku ode dne, kdy došlo ke
skutečnosti, která je předmětem ústavní
stížnosti anebo jde-li o věc, v níž
v důsledku průtahů stěžovateli
vzniká anebo hrozí vážná a neodvratitelná
újma.
Domnívám se, že
zkušenosti z aplikace § 43 zákona odůvodňují
podání návrhu, aby toto ustanovení
bylo zpřesněno.
Proto skupina navrhovatelů
podala návrh, který leží před
vámi a který byl rozšířen jako
dodatek zpřesňující podání
tisku 1900 a který říká v § 42
odst. 2, že o odmítnutí návrhu podaného
podle § 64 odst. 1 až 4 rozhoduje bez přítomnosti
účastníků jednomyslným usnesením
senát. Je zřejmé, že je zde kvórum
povýšeno na senát. Tomu odpovídá
i změna v následujícím odstavci, která
se týká odstavce 3. Doporučujeme, aby tento
zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.
To by bylo z hlediska mého
vše. Domnívám se, že je zapotřebí,
aby norma upravující činnost Ústavního
soudu, byla co nejpřesnější a věřte
či nevěřte, že nic jiného návrh
skupiny navrhovatelů, které zde zastupuji, také
nesleduje.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi a prosím paní
poslankyni Röschovou, kterou určil organizační
výbor jako zpravodajku pro první čtení,
aby se ujala slova.
Poslankyně Anna Röschová:
Pane místopředsedo, dámy a pánové,
moje vystoupení v prvním čtení jako
zpravodajky bude velice krátké, protože myslím,
že věcnou problematiku návrhu poslanců
Jaroslava Ortmana a dalších zde zdůvodnil předkladatel.
Problematiku je samozřejmě
určitým způsobem potřebné řešit,
ale pokud vím, sami ústavní soudci ve spolupráci
s těmi, kteří mají zákonodárnou
iniciativu, pracují na komplexnější
novele zákona o Ústavním soudu, kde by se
řešily i další problémy. Práce
je prakticky hotová a myslím, že ještě
v tomto volebním období tato sněmovna přijme
komplexnější novelu zákona o Ústavním
soudu.
Proto z těchto důvodů,
které jsem zde řekla, budu doporučovat Poslanecké
sněmovně, aby návrh poslanců Jaroslava
Ortmana a dalších zamítla. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Röschové a otevírám
obecnou rozpravu. Pan kolega Ortman chce ještě něco
podotknout, než dám příležitost
písemně přihlášenému.
Poslanec Jaroslav Ortman:
Samozřejmě, pane místopředsedo. Domnívám
se, že z vystoupení zpravodajky paní poslankyně
Röschové nevyplynula věcná námitka
proti oběma ustanovením, které navrhují
zpřesnit předkladatelé. Avšak ještě
jsem dosud neslyšel, že by bylo argumentačně
zpochybněno vyjádření navrhovatelů
jenom proto, že někdo připravuje další
novelu. Mohu prohlásit, že jsem o této novele
hovořil s předsedou Ústavního soudu
panem Kesslerem a v obou případech byla naše
argumentace uznána za správnou. Pokud jde o přípravu,
domnívám se, že je možné při
druhém čtení rozšířit,
pokud zde bude uznána námitka, že je možno
upravit další články, text zákona
o další pozměňovací návrhy
a sněmovna může svým moudrým
rozhodnutím rozhodnout, zda bude hlasovat na příští
schůzi nebo další schůzi. Ale jen proto,
že někdo něco připravuje, aniž
má zákonodárnou iniciativu, nemyslím,
že by to bylo důvodem pro odmítnutí
návrhu. Právo iniciativy, jak víte, mají
poslanci.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Nevím, jestli to bylo závěrečné
slovo nebo slovo úvodní. Pan kolega Řezáč
se přihlásil do rozpravy. Prosím, aby se
ujal slova.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážený pane místopředsedo, vážené
kolegyně a kolegové, domnívám se,
že zákon o Ústavním soudu si vyžaduje
novelu, ovšem novelu komplexní a velice rozsáhlou
a domnívám se, že tato novela sleduje pouze
nepatrnou část problémů, které
se při aplikaci zákona vyskytují.
Návrh sleduje v podstatě
kosmetickou úpravu, ačkoliv novela tak závažného
zákona by vyžadovala hlubší rozbor, a
to i vzhledem k praxi Ústavního soudu, se kterou
mám určité zkušenosti občas jako
zástupce skupiny poslanců při projednávání
některých jejich návrhů. Měly
by se řešit všechny nedostatky současné
platné úpravy.
U prvního problému
se opravuje podle mého názoru pouze tisková
chyba, která je patrně jako taková Ústavním
soudem jako tisková chyba pojímána a §
14 se vykládá tak jako by v něm bylo správně
odkazováno na § 11 odst. 2 písm. a) - h) a
nikoliv chybně na § 11 odst. 1 písm. a) - h)
zvláště, když § 11 odst. 1 obsahuje
pouze jednu větu, jíž se upravuje jiná
věc. Nejsem si zcela jist, zda jde vůbec o chybu
v návrhu zákona podle stenozáznamu ve schváleném
zákoně anebo jenom o redakční chybu
Sbírky zákonů, tedy chybu tisku, která
by měla být opravena.
K bodu 2 až 4 se navrhuje
řešení blízké tomu, jaké
bylo použito u bývalého zákona o Ústavním
soudu čs. federace. V rámci předběžného
projednání návrhu mohl jej odmítnout
jenom ten, kdo o něm meritorně rozhodoval. Nebyl-li
návrh v neveřejném jednání
odmítnut, byl automaticky přijat k dalšímu
řízení dle § 23.
Podobná řešení
byla navrhována i při projednávání
návrhu zákona o Ústavním soudu České
republiky. Jinou variantou byl opravný prostředek
proti rozhodnutí soudce zpravodaje, o němž
by pak rozhodovalo plénum nebo senát. Jde tu ovšem
o velice závažný problém, týkající
se všech návrhů, tedy zejména i ústavních
stížností, které jsou návrhy
nejčastějšími. Navrhované řešení
je však jiné. Týká se jen přezkoumávání
právních předpisů, nikoliv však
již ústavních stížností
atd. Kromě toho se rozhodování svěřuje
senátu, ačkoliv v těchto věcech meritorně
rozhoduje plénum vzhledem k § 11, odst. 2 písm.
a) a b) zákona, což je podle mého názoru
nelogické. Osobně toto dílčí
řešení nedoporučuji. Jsou tu ostatně
již nyní známé další problémy.
Např. otázka, zda
lhůta k podání ústavní stížnosti
je hmotně právní nebo procesně právní,
nepřiměřeně široké pole
pro použití občanského soudního
řádu ve smyslu § 63 nebo to, jak si Ústavní
soud vykládá § 12. Mám za to, že
případný návrh novely by bylo třeba
řádně připravit, aby zákon
nemusel být často měněn.
Na rozdíl od paní
zpravodajky však nesouhlasím s tím, aby sněmovna
tento návrh zamítla a naopak navrhuji ve smyslu
§ 90 odst. 2, aby byl návrh vrácen navrhovateli
k dopracování.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy?
Jestliže nikdo, rozpravu končím. Nyní
bychom měli hlasovat o návrzích usnesení
tak, jak byly předloženy.
Dovolil bych si vás dámy
a pánové odhlásit a požádat o
novou registraci na žádost některých
z vás.
Dámy a pánové,
budeme tedy hlasovat o návrzích, které zazněly.
Jako první zazněl návrh zpravodajky - návrh
na zamítnutí, jako druhý - v případě,
že první nebude schválen návrh pana
kolegy Řezáče - vrátit k dopracování.
Kdo je pro přijetí
návrhu usnesení paní kolegyně Röschové,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 32. Kdo je proti?
Návrh byl schválen
poměrem hlasů 54 pro, 30 proti. Tím jsme
ukončili projednávání tohoto bodu.
Děkuji paní poslankyni
Röschové a panu poslanci Ortmanovi.
Dámy a pánové,
dříve než je mi milo, budu muset ukončit
dnešní jednání protože souhra okolností,
jako jsou nemoci, zahraniční cesty apod., nám
nedovoluje projednat cokoli dalšího. Myslím,
že výbory mají časového prostoru
více, než čekaly, což může
také přispět k hladkému průběhu
jednání v dalších dnech.
Zároveň mi dovolte,
abych oznámil, že na žádost některých
klubů, které se chtějí zítra
ráno sejít ještě před projednáváním
vládního návrhu státního rozpočtu,
zahájíme jednání v 10.00 hodin a budeme
se věnovat druhému čtení zákona
o státním rozpočtu na rok 1996.