Středa 6. prosince 1995

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, prosím o klid. Děkuji.

Poslanec Jiří Drápela: Při konstituování dvou dalších vyšších územních samosprávných celků na historickém území Čech s centry v Plzni a Hradci Králové byla brána v prvé řadě v potaz hlediska ekonomická, demografická a také geografická. Např. Krkonošský národní park, Šumavský národní park by byly každý spravován z jednoho vyššího územního samosprávného celku. Vedle Prahy by tak vznikly na území Cech dvě další významově rovnocenná samostatná centra metropolitního typu, a to Plzeň a Hradec Králové. V případě konstituce dvou vyšších územních samosprávných celků na Moravě a ve Slezsku bylo v první řadě přihlédnuto k hlediskům historickým a ve druhé řadě i k hlediskům geografickým, neboť severní Morava a Slezsko jsou tvořeny povodím Odry a Morava povodím řeky Moravy a jsou odděleny horskými rozvodími.

Vytvořením pěti vyšších územních samosprávných celků v České republice tak vznikají tři větší a dva menší vyšší územní samosprávné celky, které jsou - vzato ze všech hledisek srovnatelné s evropskými samosprávnými regiony, kterým mohou být důstojnými partnery při navazování spolupráce. Vytvořením pěti vyšších územních samosprávných celků v České republice se také zcela odstraňují partikulární a lokální zájmy a nevraživost mezi sídly bývalých krajských orgánů, neboť z hlediska ekonomiky veřejné správy a také z hlediska mezinárodního nelze do každého města, které se počtem obyvatel blíží 100 tisícům, umístit sídla vyšších územních samosprávných celků. Problematiku jejich veřejné správy by měl řešit samostatný návrh zákona o statutárních městech a výkonu státní správy.

Při tvorbě návrhu ústavního zákona o vzniku vyšších územních samosprávných celků v České republice hrálo svou roli i kriterium politické, t.j. eliminace nebezpečí dualismu, a také zahraničně-politické, t.j. zamezení možného vytváření tzv. euroregionů, v mnoha navrhovaných případech podobných bývalým sudetoněmeckým župám, což v některých případech připomíná nedávno odmítnutý vládní návrh ústavního zákona o vyšších územních samosprávných celcích, ve kterém bylo navrhováno dokonce 17 regionů.

Návrh ústavního zákona záměrně neuvádí možné dopady a finanční následky na státní rozpočet, neboť je nelze přesně stanovit. Maximálně je lze odhadnout srovnáním výsledků na vytvoření nového okresu Jeseník, kde se prvotní náklady předpokládají ve výši celkem 500 mil.Kč. V návaznosti na tento údaj by bylo možno stanovit nutné finanční náklady na ustanovení jednoho vyššího územního samosprávného celku celkem asi na 1 mld. Kč, t.j. na koupi potřebných budov, jejich vybavení potřebným zařízením a počítačovou technikou, vozovým parkem a stanovením výše platu zaměstnanců. Z tohoto pohledu se předkládaný návrh ústavního zákona na zřízení vyšších územních samosprávných celků v České republice jeví jako nejekonomičtější.

Proto se, vážené kolegyně a kolegové, na vás obracím se žádostí, abyste po obecné rozpravě rozhodli přikázat návrh předkládaného zákona k projednání ve výborech. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Organizační výbor určil zpravodajem pro první čtení pana poslance Marka Bendu, kterého žádám, aby se ujal slova.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, budu pokud možno ještě stručnější než v předcházejícím bodě. Domnívám se, že návrh poslanců Jiřího Drápely a Jaroslava Sýkory na vydání ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků v České republice je přesně tím návrhem, který v této sněmovně nemá nikdy šanci získat dostatečnou podporu, neřkuli ústavní podporu. Proto se nedomnívám, že by bylo rozumné se jím zabývat mezi prvním a druhým čtením.

Navíc vzhledem k tomu, co jsme provedli před necelou čtvrthodinou, že jsme přikázali návrh kolegy Josefa Ježka a dalších k projednání výborům, máme zde již normu, nad kterou budeme jednat a pak pokládám za potřebné, aby případné návrhy byly přednášeny k této normě. Tolik zatím zpravodajská zpráva. Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan kolega Benda. Jiné přihlášky nemám, ani z místa se nikdo nehlásí.

Poslanec Marek Benda: Ve smyslu § 90 jednacího řádu navrhuji, aby se Poslanecká sněmovna usnesla, že návrh zákona předložený pány kolegy Drápelou a Sýkorou zamítá.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega Bílý se hlásí do rozpravy.

Poslanec Jiří Bílý: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nechtěl jsem vystupovat v předchozí debatě o ústavním zákonu o vyšších územních samosprávných celcích, dokonce ani v případě, když se jednalo o invektivy vůči Moravanům. Rád bych ale nyní řekl své stanovisko.

Podle mě územně správní struktura je dána především tím základním rastrem, to jsou národnostní vztahy, to znamená identita občanů v této republice. Pan poslanec Ježek řekl, že Morava může být odstředivým prvkem, to znamená, že zde vyjádřil apriorní stanovisko, jako by Morava byla vězněm tohoto státu a že se jí nesmí dát svoboda. To je základ jeho návrhu. Prosím vás, jakým způsobem chcete dělat stát, který by měl nějaký státotvorný pilíř, když sami se vyjadřujete k Moravě jako k vašemu vězni, jako k nějaké dependenci, jako k tomu, co jste získali jako věno při rozbití státu.

Prosím vás, základem územně správní reformy musí být především usmíření mezi moravským a českým národem, tzn. tak, abychom měli pocit, že v tomto státě máme podíl na moci, že věci veřejné jsou také našimi věcmi, aby identita tohoto státu byla totožná i s naší identitou národní. Zatím se to takto neděje.

Jestliže se podíváte na národnostní mapu, na národnostní složení, měli byste si uvědomit, že každý národ má právo na svou samosprávu, a ta je také vyjádřena v mezinárodně právních dokumentech. Proto si myslím, že územně správní řízení především má respektovat nás, Moravany, kteří se k moravské národnosti hlásíme, ne názor zpět do nějakých nefunkčních celků. Není to věc jenom nějakého úřadu a dojíždění do nějakého úřadu. Pokud tam budu chodit a prosit a budu jen daňový poplatník a nebudu mít kontrolu nad částí rozpočtu, tak tato reforma veřejné správy nemůže být nikdy konečná a nemůže nikdy uspokojit část republiky, která zde je. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy se již nikdo nehlásí. Rozpravu končím. Ptám se kolegy Drápely, zda-li se chce vyjádřit.

Poslanec Jiří Drápela: Dámy a pánové, při projednávání tohoto návrhu ústavního zákona nejde pouze o národnostní otázku, jak ji zde nastínil kolega Bílý, ale je to návrh kompromisní, protože šest let si zde poslanci z Moravy otloukají hlavu o nezájem obnovit zemskou samosprávu, kterou zrušil totalitní systém k 1. lednu 1949. Chápeme, že není politická vůle v tomto sněmu k obnově klasických historických zemí, ani eventuálně s variantou Prahy jako třetího subjektu.

Z toho důvodu byl podán návrh kompromisní na pět zemí, jak jsem jej odůvodňoval, který by nás přiblížil svým způsobem k rakouskému způsobu chápání samosprávy, pouze s tím rozdílem, že bychom nebyli spolkový stát, že tedy navrhované vyšší územní samosprávné celky, země, by měly možnost zákony pouze navrhovat tomuto Parlamentu, tak jak se o tom uvažuje i u krajů, nikoli, že by je schvalovaly.

Bohužel, pravděpodobně není vůle ani k tomuto kompromisu. Potom děj se vůle Páně.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Prosím kolegu Bendu, aby se ujal slova.

Poslanec Marek Benda: Pane předsedo, pane místopředsedo, dámy a pánové, v rozpravě k tomuto návrhu zákona vystoupili dva poslanci, a to já a pan kolega Bílý. Já si neodpustím v závěrečném slově zpravodaje jednu poznámku k tomu, co řekl pan kolega Bílý.

Necítím žádné nepřátelství mezi moravským a českým národem, nikdy jsem ho necítil a nikdy jsem tento pocit neměl, když jsem projížděl Moravou. I kdyby ho někdo cítil, tak rozhodně reforma veřejné správy nemůže být prostředkem usmíření mezi kýmkoliv. Reforma veřejné správy musí být o něčem úplně jiném, o tom, aby veřejná správa fungovala a ne o tom, aby se skrze ni někdo s někým usmiřoval.

Jinak v rozpravě zazněl jeden jediný návrh, a to návrh můj, aby Poslanecká sněmovna zamítla tento návrh zákona. Jako zpravodaj mohu říci, že tento návrh doporučuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Odhlásil jsem vás, dámy a pánové, a prosím, abyste se znovu zaregistrovali. Budeme hlasovat. Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Bendy, kterým se zamítá předložený návrh v prvním čtení.

Jedná se o 39. hlasování. Kdo návrh kolegy Bendy podporuje? Kdo je proti?

Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 62, proti 32 poslanců.

Děkuji panu kolegovi Drápelovi a panu kolegovi Bendovi. Tím jsme se vyrovnali s bodem 14.

Paní a pánové, paní poslankyně, páni poslanci, než ukončím dnešní jednací den, oznamuji vám, že zítra, tj. ve čtvrtek 7. prosince zahájíme jednání v 9 hodin a budeme se podle našeho rozhodnutí nejprve věnovat odpovědím členů vlády na interpelace poslanců a poté dalším bodům, tzn. bodu 5 (tisk 1892), bodu 9 (tisk 1821), bodu 10 (tisk 1894), bodu 12 (tisk 1904) a poté od bodu 15 podle schváleného pořadu.

Dámy a pánové, pro členy organizačního výboru upozorňuji, že pan předseda svolal hned po ukončení jednání schůzi organizačního výboru.

(Schůze byla přerušena v 18.07 hodin).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP