Poslanec Jiří
Vyvadil: Dámy a
pánové, vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, kolega Kačenka
říká, že je zvědavý, co
já ještě k tomu mohu říci. Pravda
je, že téměř vše bylo řečeno,
nicméně něco přece jen řečeno
nebylo.
Můj předřečník
řekl, že je to tato vláda, která chce
vládnout centralisticky. Co je Boha, Bohovi, co je císaře,
císařovi. Buďme upřímní,
není to celá vláda, dvě strany cítí
svoji odpovědnost, to je KDU-ČSL a ODA, a je to
jedna jediná strana, která tu vůli nemá.
Ale tady se pořád
hovoří o politické vůli a já
stále o tom přemýšlím, zda je
to nedostatek politické vůle. Ne. Tady je politická
vůle, tady je politická vůle jedné
strany, aby nikdy vyšší územněsamosprávné
celky nevznikly. Kladl-li jsem si otázku, proč tomu
tak je, říkal jsem si, že je to strana jistě
inteligentní, vzdělaná, dělá
si analýzy, zkoumá, a ta strana mj. má velice
bohaté kontakty vedle k západnímu sousedu,
k Německu, a zjišťuje,
čím to je, že u moci na centrální
úrovni je CDU/CSU a čím to je, že na
spolkové úrovni jednotlivých zemí
je zpravidla opoziční SPD kromě Bavorska.
Sám se domnívám, že u ODS ta politická
vůle se rovná její obavy, že se bude
muset dělit o moc. Netvrdíme jenom, že se Sociální
demokracií, prostě dělit o moc s někým.
Je to strach a pane kolego, můžete se usmívat,
můžete se smát, pane předsedající,
můžete říci, že se kolegové
mohou usmívat, mohou se smát, ale je to strach z
obavy. ODS se bojí, bude bát a bude vždy paralizovat
tento postup. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme kolega Černý, připraví se
kolega Fejfar.
Poslanec Jan Černý:
Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, skutečně jsem
nervově nevydržel, ač jsem nechtěl vystupovat,
vystoupit musím.
Rád bych, pane předsedající,
věděl, kde kolegové, kteří
vystoupili přede mnou, berou tu jistotu, že zrovna
8 + 1 je to nejlepší řešení, že
například pro střední Čechy
je přijatelné mít díru uprostřed
svého lůna, ale zároveň mít
většinu úředníků z Prahy,
protože těžko někdo z Kolína bude
jezdit pracovat do Prahy na krajský národní
výbor, který bychom tímto opět obnovili.
Já jsem se v r. 1990 a 1991 účastnil toho,
kdy jsme krajské národní výbory rušili.
Říkám, že to není otázkou
toho, jestli chci, či nechci vyšší územně
samosprávně celky. Vím, že nechci nové
krajské národní výbory, vím,
že nechci ze středních Čech jezdit do
Prahy, kde bych si vyřizoval různé věci.
Nevidím důvod, proč, když jsou tady
takoví zastánci územněsamosprávných
celků, nemohou tito zastánci přenést
přes srdce, že by např. Středočeský
kraj byl rozdělen na dva
vyšší územněsamosprávné
celky s jedním centrem v Kolíně, s druhým
centrem na Kladně, ale ta centra mohou být jinde.
Může to být Benešov, Mladá Boleslav
atd. Ale bude to vyhovovat potřebám středních
Čech, bude to vyhovovat potřebám severních
Čech a bude to vyhovovat potřebám, a tady
se přiznávám k tomu, že jsem podjatý,
protože jsem studoval v Hradci Králové, východních
Čech. Chceme-li tedy v této sněmovně
dosáhnout consensu, prostě model 8 + 1 dostane těch
98 hlasů a dost.
Pojďme se tedy bavit o tom,
jestli těch 98, kteří hlasovali pro tento
model, je schopno přenést přes srdce to,
že těch vyšších územněsamosprávných
celků bude víc, že tam bude např. i
Zlín a že jich bude kolem patnácti. Myslím
si, že to vůbec nevadí demokracii, že
to vůbec nepopírá to, o čem se tu
mluví, tj. o tom, že bychom potřebovali jakýsi
druhý stupeň samosprávy. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Prosím,
aby se slova ujal kolega Fejfar.
Poslanec Tomáš
Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, kolegové a kolegyně,
jak vás tu poslouchám, nestačím se
divit, jak by řekli zimmermani. Ona tu totiž zazněla
vznešená slova o demokracii, o decentralizaci, o zločinné
ODS. Dovolte, abych vám dal nakouknout do kuchyně
jednoho z poslanců ODS.
Nejsem proti decentralizaci, nejsem
proti VÚSCům. Já bych se nesměl vrátit
do Jihlavy, pokud bych zvedl ruku pro zákon, který
by tuto Jihlavu přiřkl Brnu. Takových případů
jsou tady desítky. Každý je odněkud.
Takže za tím není ani nadutost ODS, ani to,
jestli sledujeme CDU, CSU a jiné moudré teorie,
které jsem tady zaslechl, jak naše centrum kraje analyzuje
tyto věci po celé Evropě, nám cosi
nakazuje. Není to pravda.
Jsem poslanec z Jihlavy. Ne, že
bych se tam nemohl vrátit, ale to je moje hluboké
přesvědčení, že nechci, aby Jihlava
spadla pod Brno. Myslím, že nejsme jediný okres
v Jihomoravském kraji, který by si to nepřál,
protože jestli se dnes mluví o pragocentrismu, tak
bych nerad, abychom se za deset let bavili o brnocentrismu a věřte,
že si mnozí z nás dovedou představit,
jak by se takové Brno mohlo chovat nadutě, daleko
víc než Praha, protože jistý syndrom méněcennosti,
který se tam vyskytuje, by mohl velmi rychle vybujet právě
v ambicích, které by Brno mělo jako hlavní
město vyššího územně samosprávního
celku. To znamená, místo toho, abyste hledali příčiny
ve složitých mezinárodně politických
úvahách a v aroganci jedné naduté,
nafoukané strany, hledejte to někdy v "selském"
rozumu. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Technická
poznámka, pan kolega Řezáč. Dámy
a pánové, poprosil bych vás, abyste si uvědomili,
že se jedná o první čtení, nikoliv
o druhé čtení.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Pane předsedající, to jsem chtěl říci.
Tato debata je mimo jednací řád. Toto je
problém druhého čtení. Já také
nejsem pro osm plus jedna. Jsem pro třináct, nejméně
pro jedenáct, ale to budu říkat, až
bude druhé čtení. O tom se nemusíme
přít. Teď máme říci, zda
jsme pro VÚSC anebo nejsme. O ostatním se můžeme
bavit při druhém čtení. Myslím
si, že nemusí být vůbec žádný
středočeský VÚSC.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Dále
je přihlášen s technickou pan kolega Benda.
Poslanec Marek Benda:
Omlouvám se, že vystupuji, ale musím velmi,
velmi kategoricky nesouhlasit s tím, co teď řekl
pan kolega Řezáč. Přesně o
tom první čtení je, zda je filozofie správná.
Kvůli tomu, že někdo předloží
ústavu, neznamená to, že když budu proti
ní vystupovat, že jsem proti tomu, aby Česká
republika měla ústavu. Kdyby se tady někdo
bavil, jestli má být Havlíčkův
Brod přiřazen tam či tam, je to něco
jiného, než když se bavíme o tom, kolik
těch celků je. O tom první čtení
má být. Jsem popravdě řečeno
rád, že probíhá v tomto rozsahu, i když
nás to možná všechny zdržuje.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
kolega Payne se ujme slova.
Poslanec Jiří
Payne: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, byl jsem rozhodnut nevystupovat, ale pan kolega
Vyvadil mě přesvědčil. Kdybychom nebyli
svázáni jedním nesmyslným ustanovením
našeho jednacího řádu, tak bych mu položil
otázku: Quo usque tandem abutere Catilina patientia nostra?
Nemohu ale tak učinit, musím tak učinit pouze
prostřednictvím předsedajícího.
Byla tady řeč o
tom, zda se jedná o nedostatek politické vůle
nebo o zlou politickou vůli. Zda se jedná o obavu
dělit se o moc apod.
Já jsem, přátelé,
zažil jednu územně správní reformu
v září 1990. Dodnes jsme se z ní nevzpamatovali.
Když jsem tehdy v rozpravě poukazovali na některé
chyby, které byly v těch věcech předloženy,
vzbuzovalo to rozpaky a bylo nám řečeno,
vždyť musíme věřit těm lidem,
kteří tam budou zvoleni, oni to budou jistě
dělat dobře. My jsme říkali, ano,
někteří to jistě budou dělat
dobře, ale známe své lidi. (Smích
a ruch v sále.)
Znali jsme je bohužel příliš
dobře, na naše slova došlo. Vzpomeňme
na to, jak v jedné obci, nebudu raději jmenovat,
vyvlastnili rodinný domek na základě obecního
zákona. Vzpomeňme na to, jak páni radní
v jedné nejmenované obci prodali dokonce parcelu
pod radnicí. Bohužel všechny nedostatky, na které
jsme poukazovali, tak na ně nakonec došlo.
Problém tady nespočívá
v tom, zda je nebo není politická vůle. Tady
se jedná o otázku odpovědnosti. Chtěl
bych říci podle mého názoru, decentralizace
není program. Decentralizace není politickým
programem. Nám jde o jednu jedinou věc, aby to fungovalo.
To je program. Problém zde leží tak, že
jsou tady strany, které si přejí, aby tento
stát nefungoval, a strana, která si přeje,
aby tento stát fungoval. (Potlesk.)
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Technická
poznámka, pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír
Hofhanzl: Nevím,
jestli je to technická poznámka, ale, třetí
říše také do určité doby
fungovala.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Technická
poznámka, paní poslankyně Fischerová.
Poslankyně Eva Fischerová:
Vážené dámy a pánové,
chtěla jsem se vrátit poznámkou, ale nikoli
k té straně. Já si vážím
všech politických stran. Chtěla jsem se pouze
vrátit poznámkou k panu poslanci Paynovi. Ta jedna
strana, která tady byla, to už jsme zažili. Ta
také chtěla, aby to fungovalo, ale jak. Já
bych nechtěla, aby pan poslanec Payne tu svou stranu tímto
diskreditoval. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: S technickou
poznámkou pan kolega Vyvadil. Chci vás pouze poprosit
o jednu laskavost, nikdo do rozpravy přihlášen
není. Nehlaste se s technickou, hlaste se normálně.
(Poslanec J. Vyvadil: Nejsou formuláře na přihlášky.)
Já teď prosím pana kolegu Řezníčka
s technickou.
Poslanec Miroslav Řezníček:
Pane předsedající, dámy a pánové,
lze souhlasit s kolegou Paynem. V tom případě
nezbývá, než abych navrhl revokaci vládního
prohlášení. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
kolega Vyvadil je přihlášen, prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Jiří
Vyvadil: Dámy a
pánové, jsem rád, že úroveň
dnešní diskuze nás konečně staví
na to, že toto není nějaká druhá
nebo třetí liga, ale konečně to začíná
být Parlament. Děkuji i těm předřečníkům,
kteří zde řekli určité myšlenky.
(Smích v sále.) Pro mne samostatného je to
především jedna myšlenka, kterou jsem
do dnešního okamžiku nepokládal za možnou
a za vůbec reálnou. Nicméně dnes zde
bylo rozděleno celé politické spektrum na
jednu jedinou stranu, která je odpovědná,
a všechny ty ostatní, které jsou nezodpovědné.
Přiznávám, že jsem si nemyslel, že
je možné vytvořit po volbách jinou míru
koalice, ale jak to vychází takto, zdá se,
že to jinak nebude. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
poslanec Kužílek se hlásí do rozpravy.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Pane předsedající, dámy a pánové,
také s potěšením kvituji teď už
takový milejší tón rozpravy. Myslím
si, že vyšší územní samosprávné
celky nejsou téma, na kterém by bylo záhodno
až tak se různě předvádět
a ukazovat barevná peříčka z té
či oné strany. Hlavně si myslím, že
je to téma, ve kterém se už nezaskočíme
a nepřekvapíme žádnými novými
teoretickými argumenty. To je dávno za námi.
Myslím si ale, že je to příležitost
říci jen některé postřehy ze
života tohoto tématu, které ve společnosti
nějakým způsobem zraje. Chci se tady jednoduše
a prostě podělit o jednu zajímavou zkušenost
z minulého týdne, kdy jsem se na severní
Moravě při několika setkáních
také setkal se zástupci dopravců, tj. podnikatelů,
kteří si vydělávají dopravou.
Ještě třeba před rokem, když s
takovými podnikateli bylo možné diskutovat
a docházet k tomu, že určité problémy,
které zažívají, ať už je to
třeba problém hraničního přechodu,
i když to má samozřejmě celostátní
a mezinárodní přesahy, ale zejména
problémy dopravní struktury, že jsou vlastně
problémem vyšších územních
celků, tak jsem s překvapením zaregistroval
tentokrát, že tito lidé jako podnikatelé
už sami říkají, že problém
je v tom, že není takový celek a že je
to brzdí a že by to potřebovali. A nebyli to
žádní příznivci ODA, to znamená,
příznivci našeho názoru na věc.
Říkám to prostě proto, abychom z tohoto
hlediska počítali a prosím všechny,
aby počítali i hlasy voličů, kteří
si mnohé věci začínají uvědomovat.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Nikdo
se do rozpravy nehlásí? Hlásí se pan
kolega Ullmann.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, téměř se vám omlouvám,
že se v tuto hodinu ještě hlásím
o slovo. Ale jen velmi krátce. Jsem velice mile překvapen,
že pražský rodák zná severní
Moravu lépe než já, který na ní
žiji. Je to skutečně potěšitelné
a zdá se, že fenomén Praha je opravdu velmi
silný v této zemi.
Nicméně já
jsem s těmi, o kterých hovořil můj
předřečník, hovořil také.
Ale mohu vám říci, že když jsem
se jich zeptal, co od toho celku očekávají,
rozhostilo se z počátku veliké ticho a posléze
padaly úplně šílené názory.
Děkuji vám.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Obecnou
rozpravu končím. Dámy a pánové,
konstatuji, že v průběhu projednávání
tohoto bodu prvního čtení byly předneseny
následující návrhy: pan kolega Ježek
požádal o přerušení projednávání
tohoto bodu do doby, než se vyjádří
pan premiér Klaus. Rozuměl jsem tomuto návrhu
dobře? Problém však je, když si vezmu
jednací řád, že při prvním
čtení je to téměř nehlasovatelné.
Poprosím, jestli je to možné nebo není
možné. Jestli ve druhém čtení,
v obecné rozpravě, pak bych pochopil účelnost
toho kroku. Ale nechápu v prvním čtení
přerušení projednávání.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající, byl jsem proto na rozpacích
nad stanoviskem vlády, protože jsem nevěděl,
jakým způsobem procedurálně
se s tím vypořádat. Zdá se, že
věcně by bylo dobře, aby před hlasováním
v prvním čtení, kdy sněmovna rozhoduje
o osudu návrhu, aby zaznělo stanovisko vlády.
Situace je taková, že stanovisko vlády je v
podstatě veškeré žádné.
Proto jsem navrhoval, aby vystoupil pan premiér v rozpravě
a řekl jaké je stanovisko vlády. Pokud to
v rámci prvního čtení nejde, svůj
návrh stáhnu s tím, že doufám,
že v obecné rozpravě v rámci druhého
čtení stanovisko vlády bude předneseno.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Domnívám
se, že když je negativní stanovisko k tomuto
návrhu, je zřetelné, co vláda chtěla
říci - k prvnímu čtení. Domnívám
se, že nezbývá nic jiného, než
tento návrh přednést ve druhém čtení.
Nebo už je dokumentováno pro druhé čtení.
Poslanec Josef Ježek:
Dobře, dávám návrh na to, aby můj
procedurální návrh byl stažen.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nyní prosím společného zpravodaje,
aby se ujal slova. Vás jsem si dovolil odhlásit.
Omlouvám se, a poprosím zástupce navrhovatele,
aby se ujal závěrečného slova.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající, dámy a pánové,
své závěrečné slovo jsem začal
mým procedurálním návrhem, respektive
návrhem na jeho stažení. Dovolte, abych se
vyjádřil k některým vystoupením.
Předně k návrhu
pana poslance Josefa Holuba. Domnívám se, že
požadavek lze splnit. Zaprvé je zde tisk 1205 - záměry
vlády v oblasti reformy veřejné správy.
Pokud by tento tisk nestačil, navrhoval bych dát
rozmnožit pro všechny poslance materiál připravený
do vlády v září 1993, který
nebyl vládou nikdy projednán. Tam je velice dopodrobna
nástin dalšího postupu a nástin dalších
právních úprav jak z Ministerstva vnitra,
tak z Úřadu pro legislativu a veřejnou správu.
Dále si myslím,
že je potřeba se vyjádřit k tomu, že
navrhovatelé chtějí obnovit krajské
národní výbory. Byl jsem jedním z
těch lidí, kteří v rámci speciální
komise rozdělovali působnost krajských národních
výborů na úroveň okresních
úřadů a na úroveň ministerstev.
Byl jsem jeden z několika lidí, kteří
v dubnu 1993 prosadili zrušení národních
výborů, vážení. O zrušení
KNV bylo rozhodnuto v prosinci, ale o zrušení národních
výborů, což je naprosto kompatibilní
se zrušením vedoucí role jedné politické
strany, se rozhodlo až v dubnu 1990. Proto bylo velice málo
času na přípravu zákona o obcích,
okresních úřadech, zákona volebního
a zákona o hlavním městě Praze. Od
začátku všichni ti, kteří u toho
byli, počítali s tím, že bude následovat
další krok. Pithartova vláda, jak jsem zde
připomínal, vsadila na zemské zřízení
a předložila ho v takové podobě, které
nebylo schváleno. Teprve v rámci přípravy
nové Ústavy se našlo nějaké řešení.
Účastnil jsem se většiny jednání
parlamentní ústavní komise a byl jsem členem
komise pro přípravu Ústavy vládní.
Vím, jaký kompromis, který zde byl připomenut,
byl učiněn. Ale v zásadě o žádnou
obnovu krajského národního výboru
nejde. Nejde o žádný územní zákon.
Jde o ústavní zákon, primárně
o vytvoření určité úrovně
samosprávy, která musí být zřízena
jedině ústavním zákonem.
Byla tady řeč o
finančních nárocích. Existuje z roku
1993 materiál Ministerstva financí, kde je vývoj
neinvestičních nákladů na státní
správu v období 1989 až 1994, přičemž
údaje za rok 1994 jsou z rozpočtu. Jde o sedminásobek.
Samozřejmě, že je to nominálně,
inflace by to snížila, ale stejně tak jistě
jde o několikanásobný růst nákladů
na státní správu v období 1990 až
1995. Vláda si to zřejmě uvědomuje
a proto určitým způsobem - podle mě
nevhodným - navrhuje cosi ve státním rozpočtu
na příští rok.
Dále krajský úřad
existuje fakticky v podobě různých územních
odborů, regionálních odborů ministerstev.
Čili jediné náklady navíc mohou být
spojeny se zřízením zastupitelstev, s volbami
a fungováním těchto zastupitelstev. Čili
to jsou podle mne běžné náklady spojené
s demokracií, pokud - volby jsou drahé, občany
bychom volbami obtěžovat neměli, no tak volby
zrušme. Ale připomínám hlavní
heslo z listopadových dnů 1989 - byly to svobodné
volby, což je podle mne totéž, jako požadavek
samosprávy.
Byla tady řeč o
Francii, tj. argument v podstatě k ničemu, protože
francouzské regiony byly zřízeny jako samospráva,
ale víceméně jako Potěmkinova vesnice.
V těch francouzských "region" je stejně
hlavní osoba prefekt a prefektura, čili tam si stěžují
na způsob, jakým decentralizace byla provedena,
ale v jiných zemích, kde existuje jiný systém
z dob Napoleona Bonaparte, tak o správě regionální
resp. o regionální autonomii lze mluvit - je to
Španělsko a Itálie.
Ještě bych připomněl
jednu věc. Pokud se týče působností,
tak tyto jsou obsaženy ve vládním návrhu
ústavního zákona o působnostech, jehož
projednávání bylo přerušeno touto
sněmovnou. Takže působnosti jsou známy,
resp. dalo by se říci, že minimální
rozsah působností je znám.
Dále bych se chtěl
vyjádřit k další připomínce
pana poslance Melichara. Zpráva Parlamentní komise
pro reformu veřejné správy z června
nebo května obsahuje např. tuto tézi o tzv.
statutárních městech. Současně
s vytvořením krajů jako vyšších
územně samosprávných celků
je nutno rozhodnout o tom, zda dnešní statutární
města, eventuelně další velká
města budou mít na svém území
působnost okresních úřadů,
zda budou z hlediska územního členění
samostatnými okresy.
Pokud jde o výkon státní
správy, budou magistráty těchto měst
podřízeny krajským úřadům.
Toto je v podstatě opsáno z tisku 1205. To jsme
si nevymysleli. A zase je problém vlády, že
předložila vládní návrh ústavního
zákona, který je v rozporu s těmi obecnými
tézemi, obsaženými v tisku 1205. To byl důvod,
proč nemohl nikdy vládní návrh ústavního
zákona vytvořený v "VÚSC"
projít.
Mě osobně tato debata
rozesmutněla a domnívám se, že bych
měl zakončit jednání jednoduchým
apelem, aby zájem státu zvítězil nad
zaprděností - já jsem použil tohoto
termínu vědomě. Tento termín vymyslelo
ozdravné sdružení Macecha moravská,
která razila tézi, že Morava je sice nejlepší
na světě pardon, ne sice - Morava je nejlepší
na světě až na onu úžasnou zaprděnost,
která jim velí přejmenovat Antona Pavloviče
Čechova na Antona Pavlovice Muravova. Prosím vás
tedy všechny o to, abychom se takto nechovali.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím pana kolegu Bendu, aby se ujal slova.
Poslanec Marek Benda: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové. V rozpravě k prvnímu
čtení návrhu ústavního zákona
o vytvoření vyšších územně
samosprávných celků poslance Josefa Ježka
a dalších vystoupilo celkem 18 poslanců
z nichž někteří i dvakrát. Přesto
ze všech těchto vystoupení vzešly jen
dva návrhy podle toho, jak je zná náš
jednací řád, a to návrh pana kolegy
Holuba, který doporučil vrátit k dopracování
- jestli jsem tomu návrhu správně rozuměl
- a návrh pana kolegy Koháčka, který
doporučil tento tisk zamítnout.
Podle § 72 a 63 jednacího
řádu se domnívám, že nejprve
musíme hlasovat o návrhu na odročení
pana kolegy Holuba, tzn., že bychom měli hlasovat
o návrhu, který vracíme navrhovateli k dopracování
tak, aby byly známy, jak navazující balíky
zákonů - jak měly vypadat navazující
balíky zákonných norem, alespoň v
hrubé podobě. Ano, jestli jsem správně
ocitoval to, co navrhl pan kolega Holub, to by mělo být
první hlasování.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
odhlásil jsem vás. Prosím, abyste se přihlásili
a budeme hlasovat o tomto návrhu pana kolegy Holuba.
Poslanec Marek Benda:
Jestli ještě mohu sdělit stanovisko zpravodaje.
Já se domnívám, že tento návrh
je samozřejmě z hlediska jednacího řádu
zcela legitimní a budou návrhy zákonů,
kde budeme požadovat další předpisy znát.
V tomto případě ho ovšem nedoporučuji,
protože si myslím, že se nic výrazně
nového nedozvíme.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 36. hlasování. Kdo návrh pana kolegy
Holuba podporuje? Kdo je proti? Návrh nebyl přijat.
Pro hlasovalo 23, proti 102 poslanců. Prosím.
Poslanec Marek Benda:
Druhý návrh, který je zapotřebí
předložit k hlasování, je návrh
pana kolegy Koháčka, který v souladu s §
90 jednacího řádu Poslanecké sněmovny
navrhuje, aby se Poslanecká sněmovna usnesla, že
návrh zákona zamítá. Zpravodaj stejně
tak, jak jsem doporučil, abychom tento návrh zákona
projednali do druhého čtení, tento návrh
pana kolegy Koháčka nedoporučuje.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Jedná
se o 37. hlasování. Kdo je podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 45, proti 87 poslanců.
Poslanec Marek Benda: To
jsou všechny návrhy vzešlé z rozpravy
a já končím svoji funkci.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Protože nebyl schválen návrh na vrácení
navrhovateli, ani na zamítnutí, budeme se zabývat
návrhem na přikázání výborům
k projednání. Organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh zákona ústavně právnímu
Výboru a výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí.
Má někdo jiný návrh? Není tomu
tak.
Přikročíme
k hlasování. Jedná se o 38. hlasování.
Kdo návrh organizačního výboru podporuje?
Usnesení bylo přijato pro hlasovalo 103, proti 21
poslanců. Tím jsme projednali prvé čtení
- bod 13 a přistoupíme k poslednímu bodu
dnešního programu a to je bod 14
Stanovisko vlády k němu
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1915/1. Návrh
uvede zástupce navrhovatelů pan poslanec Jiří
Drápela, kterého prosím, aby se ujal slova.
Dámy a pánové prosím o klid.
Poslanec Jiří
Drápela: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych uvedl poslanecký návrh ústavního
zákona o vyšších územních
samosprávných celcích parlamentní
tisk 1915. Předkládaný návrh ústavního
zákona o vytvoření vyšších
územních samosprávných celků
vychází z programového prohlášení
vlády ČR z roku 1992, ve kterém si vláda
stanovila jako jeden ze svých úkolů provedení
reformy státní správy a její decentralizaci.
Dále se vláda zavázala
dbát na to, aby se více než dosud uplatnila
regionální i místní samospráva.
V přijaté ústavě ČR se v článku
99 stanoví, že ČR se člení na
obce, které jsou základními územními
samosprávnými celky.
Vyššími územními
celky jsou země nebo kraje. V článku 8 Ústavy
České republiky se zaručuje těmto
samosprávným územním celkům
samospráva.
Předkládaný
návrh realizuje čl. 100, odst. 3 Ústavy ČR
podle kterého vytvořit nebo zrušit vyšší
územní samosprávný celek lze jen ústavním
zákonem. Stanoví počet vyšších
územních samosprávných celků,
vymezuje jejich území a stanoví podmínky
pro změnu hranic tohoto území. Rovněž
stanoví sídla vyšších územních
samosprávných celků, časově
limituje stanovení názvu vyššího
územního samosprávního celku a stanovuje
podmínky pro zřízení orgánů
vyšších územních samosprávných
celků a jejich působnost.
Návrhem na vytvoření
pěti vyšších územních samosprávných
celků, pěti zemí v České republice,
akceptují navrhovatelé usnesení Federálního
shromáždění ČSFR a ČNR
z roku 1990, která označila zrušení
zemského uspořádání v Československu
k 1. 1. 1949 za akt totalitní zvůle a bezpráví
a zároveň tímto ústavním zákonem
vytvářejí možnost rehabilitace stoletími
osvědčeného zemského uspořádání
státu, účelně aplikovaného
na dnešní poměry.
Vytvořením pěti
vyšších územních samosprávných
celků v České republice bychom se přiblížili
evropskému modelu územního uspořádání
státu. Ústavní úprava zároveň
otvírá možnost změn hranic vyšších
územních samosprávných celků
vyplývajících z potřeb obcí,
a to tím, že odkazuje na zvláštní
zákon, kterým se hraničním obcím,
popř. skupinám těchto obcí umožňuje
cestou referenda projevit vůli být součástí
toho či onoho vyššího územního
samosprávného celku.
Vymezení území
hranic okresu navrhovaným ústavním zákonům
má význam pouze pro vznik vyšších
územních samosprávných celků
podle tohoto návrhu ústavního zákona.
V předkládaném
návrhu ústavního zákona o vyšších
územních samosprávných celcích
se navrhuje vytvořit pět vyšších
územních samosprávných celků
na území České republiky. Území
hl. m. Prahy tvoří podle návrhu samostatný
vyšší územní samosprávný
celek vymezený územím hl. m. Prahy a územím
okresů Praha - východ a Praha - západ. Návrh
je důsledkem posouzení dalšího možného
rozvoje hl. m. Prahy a řadí ji tak významově
např. k Vídni, Brémám či Hamburku,
které jsou rovněž samosprávnými
celky. (Hluk v sále.)