Poslanec Ondřej Zemina:
Vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
jsem pověřen stálou komisí pro sdělovací
prostředky přednést řadu pozměňovacích
návrhů, ale než tak učiním, dovolte
mi, abych podle platného usnesení ČNR sdělil,
že k oblasti sdělovacích prostředků
a k oblastem upravovaným novelou
tohoto zákona nemám žádný vlastnický
ani jiný finanční vztah ani prospěch.
Kromě toho jsem koncesionářem České
televize a Českého rozhlasu.
Nyní k pozměňovacím
návrhům, které odsouhlasila stálá
komise pro sdělovací prostředky. Dovolím
si tyto pozměňovací návrhy přednést
a potom sdělím, jak je stálá komise
odsouhlasila jako celky.
Bod 2 společné zprávy,
§ 3 nově zní: "§3, odst. 1. Provozovatelem
vysílání (dále jen provozovatel) je
ten, kdo získal oprávnění k vysílání
na základě zákona (dále jen provozovatel
ze zákona) nebo udělením licence podle tohoto
zákona (dále jen provozovatel s licencí)
anebo registrací podle tohoto zákona (dále
jen provozovatel s registrací)."
(2) Právnická osoba
se může stát provozovatelem s licencí
nebo provozovatelem s registrací, má-li sídlo
na území České republiky a je-li zapsána
v obchodním rejstříku. Nemá-li právnická
osoba sídlo na území České
republiky, může se stát provozovatelem s licencí
nebo provozovatelem s registrací pouze k současnému
úplnému a nezměněnému šíření
již vysílaných programů.
(3) Fyzická osoba se může
stát provozovatelem s licencí nebo provozovatelem
s registrací jen má-li trvalý pobyt na území
České republiky. Je-li fyzické osobě
podle tohoto zákona udělena licence nebo vydáno
rozhodnutí o registraci, je povinna zapsat se do obchodního
rejstříku.
V souvislosti s tímto pozměňovacím
návrhem komise doporučuje vypustit ze společné
zprávy bod 13.
Za bod 2 společné
zprávy vložit nový bod 3, který zní:
(3) V § 5 se doplňuje
nové písmeno
g), které zní: g)
uvádět označení televizní stanice
(logo) u provozovatelů televizního vysílání.
Ostatní body dále
přečíslovat.
Dále v bodě 10 společné
zprávy vypustit slova "pokrývajícímu
nejméně 70% území České
republiky". V souvislosti s tímto pozměňovacím
návrhem doporučujeme v čl. VI Ustanovení
přechodná, společná a závěrečná,
vypustit odst.3. Dosavadní odst. 4 bude pak označen
jako odst.3. V nově označeném odst. 3 pak
vypustit slova "pokrývajícího nejméně
70% území České republiky".
Dále za bod 13 společné
zprávy vložit nový bod (zatím ho nazývejme
pracovně bod X), který zní:
§ 14, odst.1 zní:
Provozovatel je povinen oznámit Radě všechny
změny týkající se údajů
uvedených v žádosti (§ 11) nebo plnění
podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení
licence (§ 12, odst.2) a předložit podklady o
nich do 15ti dnů od vzniku těchto změn.
Za bod 15 společné
zprávy vložit nový bod, který zní:
y) § 15, odst.2 písm.
a) zní: a) Provozovatel s licencí závažným
způsobem porušuje podmínky vyplývající
z rozhodnutí o udělení licence (§ 12,
odst.2), povinnosti stanovené tímto zákonem
nebo jinými právními předpisy.
V bodě 19 společné
zprávy za prvé v § 16, odst.2 písm.a)
zní:
a) název, sídlo,
právní formu právnické osoby a jméno,
příjmení a trvalý pobyt osoby oprávněné
za ni jednat, výpis z obchodního rejstříku
fyzické osoby, jméno, příjmení
a trvalý pobyt.
V souvislosti s tímto pozměňovacím
návrhem poté vypustit ze společné
zprávy § 17, odst. 4.
Za druhé k bodu 19 společné
zprávy v § 16, odst.2, písm. e) zní:
e) Údaje o způsobu
financování vysílání a u právnických
osob též údaje o vkladech jednotlivých
společníků a výši základního
jmění.
V dalším bodě
19 společné zprávy
1. § 17 - za odst. 5 vložit
nový odst. 6, který zní:
(6) Provozovatel s registrací, který zahájil
vysílání, je
povinen tuto skutečnost oznámit Radě do 30ti
dnů.
Ostatní odstavce přečíslovat.
2. V § 17, odst. 7 se na
konci věty za slovo "požádá"
doplňují slova "nebo jestliže by byly
dány důvody k odmítnutí registrace
podle odst. 3".
3. V § 17 v dosavadním odst. 8 se za písmeno
b) vkládá nové písmeno c), které
zní:
c) nezapsal-li se provozovatel
s registrací do obchodního rejstříku
(§ 3, odst.3) do doby zahájení vysílání.
Dosavadní písm.
c) se pak označí jako písm. d).
Za bod 27 společné
zprávy se vkládá nový bod (pracovně
zatím jako z), který zní: V § 20 v novém
odstavci 4 se za nové písm. g) vkládá
písm. h), které zní:
h) Neohlásí změny
údajů uvedených v přihlášce
o registraci (§ 17, odst. 6).
Číselné odkazy
na odstavce v závorce se pak uvedou do souladu s přijatými
návrhy a totéž by se týkalo přeměnění
písmena h) ve společné zprávě
v bodě 28.
Tyto všechny pozměňovací
návrhy, které jsem do této chvíle
přednesl, Stálá komise pro sdělovací
prostředky považuje za jeden pozměňovací
návrh. Na tom se také usnesla a proto prosím,
aby o těchto návrzích bylo hlasováno
jako o celku.
Všechny tyto pozměňovací
návrhy jsou věcnými a legislativně
právními vylepšeními části
novely, která o této věci hovoří.
Druhý pozměňovací
návrh Stálé komise pro sdělovací
prostředky směřuje do článku
111 společné zprávy. V bodě 1 by se
vypustilo slovo "vlastních" a slova " označených
ke dni účinnosti zákona CT 1 a ČT
2".
Tento pozměňovací
návrh dopadá do té části, která
hovoří o přidělení druhé
sady frekvencí České televizi, zatím
označené jako ČT 2.
Třetí pozměňovací
návrh směřuje do cl. V, do položky 69,
která nově zní:
Položka 69
a) vydání rozhodnutí
o registraci nebo udělení licence k televiznímu
vysílání Kč 50.000,-
b) vydání rozhodnutí
o registraci nebo udělení licence k rozhlasovému
vysílání Kč 15.000,-
c) za provedené změny
registrace nebo udělené licence k televiznímu
vysílání Kč 10.000,-
d) za provedené změny
registrace nebo udělené licence k rozhlasovému
vysílání Kč 3.000,-
To je třetí pozměňovací
návrh, který směřuje do oblasti správních
poplatků za jednotlivé úkony, činěné
Radou pro rozhlasově a televizní vysílání.
Čtvrtý pozměňovací
návrh Stálé komise pro sdělovací
prostředky směřuje k čl. VII. Článek
VII nově zní:
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996 s výjimkou článku
I, bod 5 a čl. IV, které nabývají
účinnosti dnem 1. července 1996.
V souvislosti s posunutím
účinnosti čl. I, bod 5 a čl. IV se
do článku VI Ustanovení přechodná,
společná a závěrečná,
doplňuje nový odstavec, který zní:
Do nabytí účinnosti
článku l, bod 5 a čl. IV se do denního
vysílacího času nezahrnuje vysílací
čas okruhů Českému rozhlasu nově
přidělených ke dni 1. ledna 1996.
Tento pozměňovací
návrh reaguje na tu situaci, že snížení
procenta reklamy v Českém rozhlase se navrhuje až
od 1. 7. 1996 vzhledem k již nasmlouvaným záležitostem
Českého rozhlasu.
Toto jsou, pane předsedo,
pozměňovací návrhy, na kterých
se usnesla stálá komise pro sdělovací
prostředky, které v písemné podobě
předám společnému zpravodaji.
Nyní mi dovolte, abych
přednesl jeden krátký pozměňovací
návrh za svojí osobu. Je to pozměňovací
návrh, který směřuje do čl.
111, kde za bod 1 by se vkládal nový bod 2, který
zní:
Bod 2 § 13 včetně
poznámky č. x) zní: "Česká
televize může využívat svoji technickou
a výrobní základnu pouze v souladu s tímto
zákonem (§ 2 a 3) a povinnostmi a oprávněními
stanovenými provozovatelům ze zákona."
Odkaz x) pod čarou bude
potom odkaz x) § 9 odst. 1 a 2 zákona č. 468/1991
Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání.
Tento pozměňovací
návrh směřuje do té oblasti, že
Česká televize jako veřejně právní
subjekt financovaný převážně
z veřejně právních prostředků,
z koncesionářských poplatků, může
za podstatně nižší ceny pronajímat
svoji technickou a výrobní základnu soukromým
výrobcům,
a to takovým způsobem, že soukromí podnikatelé
v této sféře o tom nemohou s Českou
televizí v této oblasti držet krok.
Tento můj pozměňovací
návrh vede k tomu, aby se v této oblasti na trhu
udělal pořádek. Zároveň však
říkám, že se žádným
způsobem České televizi neomezí možnost
podílet se koprodukčně na výrobě
českých a jiných filmů, za což
jí patří dík.
Pane předsedo, to jsou
všechny pozměňovací návrhy a
děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Ondřeji Zeminovi. Zvu k řečnickému
pultu pana poslance Jaroslava Sourala, připraví
se pan poslanec Vladimír Koronthály.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych předložil několik drobnějších
a snad i zásadnějších pozměňovacích
návrhů a v závěru vyjádřil
dokonce snad názor na některé věci,
které s touto legislativou souvisí. Nejdříve
k pozměňovacím návrhům.
Za prvé navrhuji, aby za
bod 2 společné zprávy byl zařazen
nový bod tři tohoto znění.
Bod 3 - v § 5 písm. c) zní: "Zajistit,
aby vysílané pořady
neobsahovaly podprahová sdělení." Ostatní
písmena přeznačit.
Za druhé zařadit
nový bod čtyři tohoto znění:
Bod 4 - text § 5 označit
jako odst. 1 a za něj připojit nové odst.
2, 3 a 4, které včetně poznámek 2a)
a 2b) pod čarou znějí.
Odst. 2: "Provozovatelé
jsou povinni informovat orgán udělující
licenci o tom, že jim bylo uděleno oprávnění
(pozn. 2a) k vydávání periodického
tisku nebo že došlo ke spojení jejich podniku
s podnikem jiné osoby (pozn. 2b) vydávající
periodický tisk."
Odst. 3: "Provozovatel rozhlasového
vysílání je povinen informovat orgán
udělující licenci o tom, že došlo
ke spojení jeho podniku s podnikem jiné osoby (pozn.
2b) provozující televizní vysílání."
Odst. 4: "Provozovatel televizního vysílání
je povinen informovat orgán
udělující licenci o tom, že došlo
ke spojení jeho podniku s podnikem jiné osoby (pozn.
2b) provozující rozhlasové vysílání."
Poznámky pod čarou
znějí:
2a) - Zákon č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání ve znění
pozdějších předpisů.
2b) - § 8 zákona č.
63/1991 Sb., o ochraně hospodářské
soutěže ve znění pozdějších
předpisů.
V § 10 se za odst. 7 připojují
nové odst. 8 a 9, které znějí takto.
Odst. 8: "Licenci k rozhlasovému
vysílání nelze udělit, jestliže
žadatel v době podání žádosti
vydává periodický tisk, provozuje televizní
vysílání nebo má v právnické
osobě vydávající periodický
tisk nebo provozující televizní vysílání
majetkovou účast větší než
30%."
Odst. 9: "Licenci k televiznímu
vysílání nelze udělit, jestliže
žadatel v době podání žádosti
vydává periodický tisk, provozuje rozhlasové
vysílání nebo má v právnické
osobě vydávající periodický
tisk nebo provozující rozhlasové vysílání
majetkovou účast větší než
30%."
V § 15 odst. 1 písm. a) se text "§ 10 odst.
6 a 7" nahrazuje textem "§ 10
odst. 6 až 9".
V § 20 odst. 6 se za text
"aniž byl k tomu oprávněn (§ 3)"
vkládá text "nebo nesplnil povinnost podle
§ 5 odst. 2 - 4".
Za § 25 se připojuje
nový §, § 25a, který zní:
"Provozovatelé, kterým
licence byla již udělena, jsou povinni uvést
svoji činnost nebo majetkové poměry do souladu
s podmínkami o udělení licence, uvedenými
v § 10 odst. 8 a 9, a to do dvou let od účinnosti
tohoto zákona."
Celý tento návrh
je nutno považovat za komplexní, protože jsou
to logické kroky, které nějakým způsobem
reagují na problematiku křížení
vlastnictví a je třeba je ošetřit v
různých paragrafech a tak je také třeba
o tomto návrhu hlasovat, protože je to komplexní
návrh. Současně konstatuji, že tento
návrh v podstatě bez nějaké drobnější
úpravy převzal podobu,
která je obsažena v materiálu nebo v projednávaném
tiskovém zákonu, kde se na jednání
vlády tyto problémy řešily. Považuji
za celkem organické, že by měly být
zařazeny do této novely.
Konečně chci říci,
že pokud tato varianta bude přijata, jedná
se o variantu, která je velice mírná. Evropská
legislativa zná mnohem přísnější
kroky ve vztahu k tomuto problému a pokud bude přijata,
bude to zcela jednoznačný signál, že
jsme si vědomi, že tento problém v České
republice existuje a že jsme připraveni reagovat
na ten proud v evropské
legislativě, který nesporně v rámci
Evropské unie je rozhodující.
Další pozměňovací
návrh se vztahuje k bodu 10 společné zprávy,
kde navrhuji v textu § 12 odst. 2 vypustit slova "týkající
se programové skladby" a v závorce uvedený
odkaz na § 11 odst. 1 písm. e) vypustit. Je to víceméně
rozšíření rozsahu pravomoci, který
Rada, pokud bude přijat, považuje za rozumný.
Za čtvrté navrhuji
vypustit čl. 11 společné zprávy a
odpovídajícím způsobem upravit čl.
VI, tj. vypustit odst. 1 tohoto článku. V podstatě
se jedná o postavení Rady ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání.
Omlouvám se, že se
poněkud vrátím, ale můj poslední
pozměňovací návrh se týká
bodu 5 společné zprávy. Navrhuji v §
7 odst. 2 nahradit číslovku 0,2% číslovkou
0,6%. V případě přijetí se
samozřejmě musí změnit čl.
IV společné zprávy.
Vzhledem k tomu, že se zde
uvažuje o tom, že by účinnost těchto
dvou kroků byla posunuta až na polovinu příštího
roku, myslím si, že je tady zcela zřetelný
signál, k čemu směřuje uvažování
Poslanecké sněmovny a současně to
nijak neohrozí provozovatele soukromého rozhlasového
vysílání, protože budou vědět,
že je to zřejmě politická vůle,
ale komplexně řešit otázku financování
Českého rozhlasu jako veřejno právní
instituce.
Na závěr jenom jednu
poznámku. Při projednávání
tohoto zákona jsem v garančním výboru
navrhl, aby se vypustily všechny články tohoto
návrhu, který je na stole s výjimkou článku,
který se týká druhého programu České
televize.
Tento návrh přijat
nebyl, zřejmě je to tedy jasný signál,
že politická vůle k takovémuto okleštění
není. Chci říci, že to nebyl můj
projev neúcty k práci předkladatelů,
té práce si nesmírně vážím,
ale vycházel jsem z přesvědčení,
že řada výhrad, která je formulována
ve stanoviscích od Rady České republiky
přes jiné instituce, přes posun který
nastane nesporně při projednávání,
vyřešena nebyla. Proto tento návrh už
neopakuji, mám svoji zkušenost, nicméně
musím podotknout, že mne zejména poněkud
znepokojuje naprostá pasivita vlády, pokud jde o
mediální legislativu.
Vláda prakticky veškeré kroky, které
byly v této oblasti učiněny, vždy ponechala
na poslanecké iniciativě a své vlastní
představy o tom, jakým způsobem a jakým
směrem se má ubírat legislativa v oblasti
médií, prakticky nedefinovala, protože žádný
jasný signál
z tohoto směru jsme nezískali. Je to znepokojující,
je to poněkud i neobvyklé. V praxi to možná
může způsobovat řadu vážných
komplikací. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jaroslavu Souralovi. Slovo má pan poslanec Vladimír
Koronthály, připraví se pan poslanec Pavel
Seifer.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, mohu
být stručný, neboť kolega Soural v podstatě
zdůvodnil návrh, který jsem chtěl
předložit sám - na vypuštění
onoho článku 11, tzn. článku, který
nějakým způsobem omezuje členy Rady
ve výkonu případně jiných placených
funkcí nebo výdělečné činnosti.
Přesto se domnívám,
že pozměňovací návrh přednesu,
neboť je formulován jinak a podle mého skromného
názoru lépe. Můj pozměňovací
návrh zní: V článku 11 se vypouští
celý bod 2 a celý bod 3, a to bez náhrady,
a současně se v článku VI vypouští
odstavec 1. To je vše, co se týče článku
11 a bodu 1. O něm se domnívám, že by
bylo škoda ho vypouštět, neboť Rada by měla
vést evidenci provozovatelů
rozhlasového a televizního vysílání
a vést registraci. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Koronthálymu. Slovo má pan poslanec Pavel
Seifer. Připraví se pan poslanec Miroslav Řezníček.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, příprava
tohoto zákona mi připomíná příběh
člověka, který si šel koupit do obchodního
domu háček na ryby a odjel s novým autem
vybaveným po střechu včetně velrybářské
harpuny. Smyslem, proč vůbec dělat novelu,
byl pouze a jedině prapůvodní
smysl uvést věci na pravou míru, co se týče
možnosti vysílání veřejnoprávní
televize, to znamená, že šlo o kanál CT
2. Samozřejmě při otevření
této problematiky se objevily další a další
návrhy, doplnění a změny. Faktem je
- a dnes jsme toho svědky,
že i zde se objevilo velké množství pozměňujících,
upřesňujících a řekl bych někdy
i zvláštních návrhů.
V podstatě jde o to - řeknu,
co chci navrhnout, a pak to zdůvodním - že
chci navrhnout, aby z celé novely zůstal pouze článek
111, který by se vztahoval k zákonu č. 483/1991
Sb. o České televizi, k zákonu č.
36/1993 a zákonu 253/1994 Sb., kterým se mění
a doplňuje takto:
1. V § 3, písm. a),
které zní: provozuje televizní vysílání
na dvou vysílacích okruzích označených
ke dni účinnosti zákona ČT 1 a ČT
2;
2. § 14a a 14b se vypouštějí.
Jak už jsem říkal,
předloha je velice složitá, zabírá
vlastně pět právních norem, pět
právních ustanovení a netvoří
logický celek.
Nyní bych se vrátil
k jednotlivým bodům. Kabelové a satelitní
rozvody. Je zde tvrzení, že jde o něco jiného
než o pozemní vysílače, protože
tam je jejich množství omezeno, zatímco kabely
mohou být v neomezeném množství. Pochybuji,
že by si někdo dal práci a dělal v jedné
ulici třeba čtyři kabely. To je zřejmě
nesmysl. Dojde tam k monopolizaci.
Samozřejmě. Tyto jevy znám z vlastní
zkušenosti a jsou to někdy nátlakové
akce, které hraničí s právní
normou.
Dám osobní příklad.
V našem panelovém domě byla anketa, kdo chce
a kdo nechce kabelovou televizi. Polovina domu ji chtěla,
polovina ji nechtěla. Polovina domu ji dostala, druhá
polovina se neměla na co dívat, protože se
nepřesměrovala anténa, tudíž
jsme si nakonec mohli koupit vlastní anténu, nebo
se připojit. Většina z nás podlehla.
Samozřejmě jde o
monopol. Tvrzení předkladatelů, že je
to liberalizace, která je obecným trendem, myslím,
nejsou tak přesně připravena, aby mohla skutečně
odstranit tato nebezpečí.
Další nebezpečí
je - řekl bych - v oblasti základního působení
elektronických médií. Je nutno říci,
že v licenčních podmínkách není
pouze to, co je ze zákona, to znamená zákaz
pornografie atd., ale je tam taková menší zmínka
o objektivitě zpravodajství, o vyváženosti,
což samozřejmě u registrace nebude. Obávám
se, že zde vzniká ještě druhé nebezpečí,
a to je politické, o vlivu jakýchsi skupin.
Nemusí jít pouze o pornografii, ale i o politické
otázky.
Dalším problémem,
o kterém se chci zmínit, je snížení
procenta reklamy v Českém rozhlase. V podstatě
si umím představit veřejnoprávní
média vůbec bez reklamy. Jako budoucímu cílu
tomu rozumím a chápu i důvody a dokázal
bych i přednést důvody proč ano. Ale
nezdá se mi seriozní dnes rozhodnout, aby se snížilo
z 1% na 0,2%. Neviděl jsem jediné zdůvodnění,
proč zrovna 0,2%, proč ne třeba 0,6%. Byla
tam argumentace, že tím, že si rozhlas rozšiřuje
vysílání
o dva programy, bude sčítat další a
další časy. Jestli to bude snížení
o 60% nebo o 40%, chtěl bych vidět ekonomickou rozvahu,
jak k tomu autoři došli, že zrovna 0,2%. Považuji
to za neseriózní, proto trvám na svém
pozměňovacím návrhu, aby bylo přijato
pouze to, co je potřeba, to znamená upravit ČT
2. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Pavlu Seiferovi. Zvu k řečništi poslance
Miroslava Řezníčka, připraví
se paní poslankyně Květoslava Čelišová.
Poslanec Miroslav Řezníček:
Pane předsedo,
dámy a pánové, můj pozměňovací
návrh míří do bodu 5 společné
zprávy, kde navrhuji změnu textu takto: Paragraf
7, odst. 2 zní: V rozhlasovém vysílání
čas vyhrazený reklamě nesmí u provozovatelů
ze zákona přesáhnout 1% atd., z čehož
vyplývá i vypuštění
článku IV společné zprávy.
Chtěl bych to odůvodnit.
Lidé, kteří usilují v současné
době byť z teoreticky dobrých důvodů
o ztrátu reklamních časů veřejnoprávních
institucí, vytvářejí chiméru,
že existuje v tomto odvětví konkurence. Je
to chiméra. Do té doby, než bude konkurenční
prostředí, hrozí nám všem v hromadných
médiích nebojím se to říci
- berluskonizace. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Miroslavu Řezníčkovi, slovo má
paní poslankyně Květoslava Čelišová,
připraví se pan poslanec Pavel Hirš.
Poslankyně Květoslava
Čelišová: Pane
předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych vás seznámila se stanoviskem Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
se kterým se náš poslanecký klub ztotožňuje,
i když předpokládám, že přednesenými
pozměňovacími návrhy bude mnohé
vylepšeno.
Ke kabelovým rozvodům.
Návrh novely zákona o vysílání
není dobrý, neboť chybná jsou už
jeho východiska. Předkladatelé tvrdí,
že kabelové vysílání není
třeba regulovat, protože u něho neexistují
technická omezení jako u pozemního vysílání,
kde je limitovaný počet kmitočtů,
a stačí proto pouhá registrace, podobně
jako u tiskovin. Dále tvrdí, že tato novela
urychlí kabelizaci naší země. Tvrdí
dále, že stačí regulace Českého
telekomunikačního úřadu. V jeho
případě však není celá
problematika ošetřena zákonem, ale pouhou vyhláškou,
a její děravost dnes Rada pro rozhlasové
a televizní vysílání právě
na žádost telekomunikačního úřadu
nahrazuje některými technickými licenčními
podmínkami. Praxe po přijetí novely
bude následující: CTÚ udělí
povolení každému, kdo vyhoví nepříliš
obtížným podmínkám. Povinnost
zaregistrovat prakticky každého bude mít po
přijetí novely i Rada, takže jedinou skutečnou
překážkou zůstane stavební povolení.
Opravdu chceme, aby o tak strategicky
důležité věci, jakou zcela jistě
kabelové rozvody jsou, a nejde pouze o televizní
vysílání, ale i o informační
dálnici, Internet apod., rozhodoval jeden úředník
stavebního odboru obecního úřadu?
Jinou věcí je, že
v kabelových rozvodech mohou vysílat, resp. vytvářet
programy i ti, kteří sami vlastníky rozvodu
nejsou. O liberalizaci této oblasti, právě
tak jako o liberalizaci satelitního vysílání,
uvažovat lze, i když ani zde není věc
naprosto jednoznačná a černobílá.
Princip pouhé registrace v oblasti
elektronických médií se ve srovnatelné
světové legislativě nevyskytuje. Od evropského
pojetí mediálních zákonů nás
tato novela tedy spíše vzdaluje. Celá problematika
zcela jistě vyžaduje komplexní řešení.
Ano, rozumně liberalizujeme, ale celý systém,
nikoliv za potlesku kabelové lobby pouze jeho část.
A ještě k urychlené
kabelizaci České republiky. Není co urychlovat,
neboť v současné době v Radě
na stole neleží jediná nevyřízená
žádost.
K Radě pro rozhlasové
a televizní vysílání. Pokud chceme,
aby i do budoucna měli o práci v podobném
orgánu zájem skutečné osobnosti a
profesionálové, není třeba je svazovat
naprosto nadbytečnými a nesmyslnými požadavky,
nýbrž je důstojně zaplatit. Členům
Rady již dnes zákon předepisuje větší
omezení možnosti ucházet se
o jiné funkce či práci nebo v požadavcích
na osoby blízké, než ministrům, poslancům
či členům Nejvyššího kontrolního
úřadu. Na plný úvazek radní
de facto pracují již dnes, aniž by jim to zákon
předepisoval. Vynutila si to totiž praxe.
K bodu 3 - budoucnosti ČT
2. Jediná smysluplná a skutečně neodkladná
část novely: okruh ČT 2 by měl být
přikázán České televizi.
V neposlední řadě
k bodu 4: Návrh opakovaně projednával garanční
výbor, opakovaně komise pro sdělovací
prostředky. Pokaždé však s množstvím
zcela kontraverzních pozměňovacích
návrhů. Jen ztěží lze dnes najít
člověka, který by věděl, o
jaký zásah do struktury mediálních
zákonů by přijetím novely vlastně
šlo a jaké důsledky by kromě nepřehlednosti
věci vyvolal. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
paní poslankyni Květoslavě Čelišové,
zvu k řečništi pana poslance Pavla Hirše,
připraví se pan poslanec Jan Decker.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
kolegyně a kolegové, chci upozornit na problém,
který vzniká tím, že některé
oblasti jsou pokryty současně několika vysílači,
přičemž některé společnosti,
a tím mám na mysli např. TV Premiéra,
nemají možnost zvýšit dosah svého
vysílání. Tím se vytvářejí
nerovnoprávné podmínky a vytváří
se dominantní postavení
některých společností, které
je v rozporu se snahou o rovné konkurenční
prostředí prakticky pro všechny žadatele.
Mnoho povyku se v poslední
době spustilo v souvislosti s budoucím osudem okruhu
ČT2. Zdůrazňuji, že je nesporné,
aby vysílací okruh ČT2 byl přidělen
České televizi. Otázkou je, co je vysílací
okruh ČT2.
Od samého počátku
však šlo o velmi vágní vymezení
pojmu vysílací okruh a jeho konkrétní
naplnění. Na sklonku roku 1992 přijal Parlament
určité provizorní řešení,
kterým do konce roku 1995, tzn. do konce letošního
roku, přidělil k užívání
vysílací okruh, tehdy nazvaný OK3, České
televizi. Tentýž vysílací okruh, dnes
nazvaný ČT2, se totiž dále z technického
hlediska vyvíjel a dodnes vyvíjí.
Poslanecká sněmovna
tedy stojí před úkolem rozhodnout o dalším
osudu kanálu ČT2, což ovšem už zdaleka
není bývalý okruh OK3. Za ony uplynulé
roky byl reálný dosah původního okruhu
více než zdvojnásoben. Po dobudování
sítě vysílačů Českými
radiokomunikacemi by mohl signál zásobit téměř
93% celého území
ČR. Zbytkové kmitočty by pokryly v řádu
jen asi 55%. To si myslím, že je určitý
potenciál pro dalšího partnera, který
by mohl vstoupit do soutěže o televizní vysílání.
Při racionálním
přerozdělení kmitočtů by sice
ubylo vysílacího okruhu ČT2 zhruba 8% signálu,
ale i tak by ČT2 mohlo přijímat přes
90% domácností a snížení by bylo
o necelé 3 nebo 4%. Avšak díky tomuto nepodstatnému
snížení by se uvolnilo tolik kmitočtů,
že by jimi bylo možno pokrýt téměř
80% území. Nebo-li: přijetím vhodného
přerozdělení kmitočtů
by více než 2,5 mil. obyvatel tohoto státu
mohlo skokem získat další televizní
program. To by byl možný základ pro fungování
vyváženého, a myslím si, tenkrát
prosazovaného duálního systému dvou
veřejnoprávních a dvou soukromých
kanálů.
Nepředkládám
žádné pozměňovací návrhy,
neboť jsem přesvědčen, že navrhované
dikce zákona toto umožňuje. Chci pouze Radu
upozornit na tento problém a sněmovnu na problém,
který takto vzniká a který by bylo možno
velice jednoduše vyřešit. Děkuji za pozornost.