Poslanec Jan Kryčer:
Pane předsedající,
dámy a pánové, já jsem zjistil, že
si budu muset "propláchnout uši", protože
já jsem snad velice špatně slyšel o tom,
že strana, jejímž mám tu čest být
členem, podporuje plánovité hospodářství.
To skutečně od kolegy Řezníčka
bylo poněkud nemístné (pokud bude mít
zájem, já mu po večerech vysvětlím;
co je to plánovité hospodářství
a co prosazuje Českomoravská unie středu).
Ke kolegovi Hiršovi snad
jenom tolik, že pokud mínil, že politické
subjekty jsou všechny zadluženy, tak se hluboce mýlí.
Zrovna naše strana zadlužena vůbec není,
a nikdy nebyla; dokonce si nikdy nevzala úvěr, ale
to není podstatné.
Hlavní zmatení mysli
spočívá v tom, že snaha tohoto zákona
není cokoliv okleštit nebo nařídit.
Tady je pouze snaha dát k tomu jakési základní
regule, pravidla. Bez toho se žádná soutěž,
vážení, neobejde. Zákon každé
soutěže je, že jsou dána pravidla hry
a podle těch se postupuje.
Dovoluji si tvrdit, že co
se týká prostředků na volební
kampaň, v podstatě žádné regule
neexistují. Tento zákon takového regule navrhuje.
To zaprvé.
Zadruhé, naznačil
jsem v úvodním vstupu, že otázka toho,
kde bude strop pro volební výdaje, je otázkou
další diskuze, dalšího čtení.
Nedělám si nárok na to, abych toto stanovil
já sám anebo kolegové poslanci, navrhovatelé.
Je otázka, kolik sněmovna zváží.
Kde ale bude strop? Je neomezený?
Skutečně je to tak, že někdo dá
dvěstě milionů na volební kampaň
anebo půl miliardy?
Pokud tomu tak je, pak se ptám,
proč máme zákon o politických stranách
včetně přílohy, kde je jasně
stanoveno, kolik dostane každá politická strana
za své mandáty ve sněmovně od státu,
a to je základ zdrojů pro volební kampaň.
Nikoliv, co dostane strana od podnikatelských subjektů.
V tom je přece zásadní rozdíl. Teď
si dovolím, prosím, být trošinku tvrdší,
než bývám. Pokud je někdo u moci, tak
je zcela logické, že je napojen na celou řadu
podnikatelských
subjektů, které mají zájem investovat
do této vládnoucí složky zcela logicky,
protože se jim to vzápětí může
vrátit v tom, že dostanou zakázky, že
to pro ně bude velmi zajímavé a lukrativní.
A v tom je myšlenka tohoto zákona.
Pokud tvrdím, že v
zemích Evropské unie jsou obdobné zákony
zcela normální, tak skutečně sděluji
objektivní fakt. To, že takovýto zákon
nemáme, tak bude skutečně vést k tomu,
co já nazývám skrytou formou korupce.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kryčerovi. Pan poslanec Řezníček
s faktickou poznámkou.
Poslanec Miroslav Řezníček:
Pane předsedající,
dámy a pánové! Pane předsedající,
buďte tak laskav, přes vás budu promlouvat
k mému předřečníkovi. Jednou
ze základních tezí tohoto státu je
presumpce neviny. To, co tady prohlásil, je nemístné.
On obvinil politické strany z možného zkorumpování
podnikatelskými subjekty. To je nepřípustné.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Řezníčkovi. Prosím zpravodaje
Marka Bendu, aby se ujal svých povinností.
Poslanec Marek Benda: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
v rozpravě k návrhu pana poslance J. Kryčera
a dalších na vydání zákona o
omezení výdajů na propagaci politických
stran a politických hnutí před volbami do
Poslanecké sněmovny, vystoupili tři poslanci.
Jako první vystoupil pan
poslanec Frank. Musím osobně říci,
že jsem byl poměrně překvapen, že
pan předsedající mu neodebral slovo, protože
se vůbec jeho vystoupení netýkalo tohoto
zákona, ale nějakého obecnějšího
problému, který možná cítí,
možná necítí. Pokud se mluví
k zákonu o omezení výdajů na propagaci
politických stran, nevím, co to má společného
s radami; poměrným zastoupením v radách,
a už vůbec nevím, co to má společného
s tím, co tisknou nezávislé noviny.
Dále vystoupili páni
poslanci Hirš a Řezníček, kteří
oba dva navrhli zamítnout tento návrh zákona
již v prvním čtení. Myslím, že
z těch důvodů, které jsem sdělil
na začátek, přestože se domnívám,
že by věc mohla být dále zvažována
a případně nějakým způsobem
upravena, že ta úprava,
která je navrhována, není v souladu s vůlí
této sněmovny, dokonce ani s ústavním
systémem v této zemi.
Proto navrhuji tento návrh
podpořit.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
poslanci Marku Bendovi. V tuto chvíli vás všechny
odhlásím a požádám, abyste se
znovu zaregistrovali.
Budeme hlasovat o následujícím usnesení:
"Poslanecká sněmovna
zamítá návrh poslanců Jana Kryčera
a dalších na vydání zákona o
omezení výdajů na propagaci politických
stran a politických hnutí před volbami do
Poslanecké sněmovny".
Dámy a pánové,
zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 56.
Ptám se, kdo je pro. Děkuji.
Kdo je proti? Hlasováni skončilo.
Výsledek pro 73, proti
33. Konstatuji, že usnesení bylo přijato. Návrh
byl tedy zamítnut. Děkuji panu poslanci Kryčerovi
i panu poslanci Bendovi.
Přistoupíme k bodu
Návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 1920 a stanovisko vlády
k němu jako sněmovní tisk 1920/1.
Návrh uvede zástupce
navrhovatelů, pan poslanec Josef Pavela. Prosím
ho, aby se ujal slova. (Ostatní prosím o to, aby
se zklidnili.)
Poslanec Josef Pavela: Pane
předsedající, dámy a pánové,
málokdo z vás asi pochybuje o tom, že lidé
jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech,
nebo o tom, že státní moc lze uplatňovat
jen v případech a v mezích stanovených
zákonem, a to způsobem, který zákon
stanoví. Otázka, kterou si položili předkladatelé
návrhu zákona o advokacii, však nespočívá
v tom, jak tato a jiná neporušitelná
přirozená práva člověka ještě
lépe formulovat a deklarovat. To se již stalo - a
úspěšně - při přijímání
celé řady mezinárodních smluvních
dokumentů i naší Listiny základních
práv a svobod, z níž jsem vlastně už
v první větě citoval.
Předkladatelé si
vytýčili úkol jiný, a to zamyslet
se nad tím, jakou bude mít každý z nás
možnost v každém jednotlivém případě
své právo hájit, svého práva
se domoci. Namítnete snad, že i na to už Listina
základních práv a svobod a řada dalších
zákonů pamatuje. Každý se přece
může domáhat svého práva u nezávislého
a nestranného soudu, každý má právo
na právní pomoc v řízení před
soudy, jinými státními orgány či
orgány veřejné správy, stejně
jako má každý právo, aby se mohl hájit
prostřednictvím obhájce. Každý
má dokonce právo,
aby mu byl obhájce ustanoven soudem, a to třeba
i bezplatně. Tak alespoň stanoví články
36, 37 a 40 Listiny. Kdo však toto právo obracet se
na soud, právo na právní pomoc či
právo na obhajobu uspokojí? Jistě to nebude
ani soudce, ani státní úředník
nebo politik, ani my poslanci,
kdo bude široké veřejnosti poskytovat poučení,
radu a pomoc, jak v záležitostech individuálních
práv postupovat.
Předkladatelé návrhu
zákona o advokacii vycházejí z myšlenky
v demokratických státech všeobecně aplikované
a praxí mnohokrát ověřené -
že totiž zmíněné podstatné
úkoly demokratického státu je třeba
svěřit specializovanému povolání,
kterému je pro plnění těchto úkolů
nutno uložit i zvláštní povinnosti, které
musí být na druhé straně vyváženy
i některými zvláštními oprávněními.
Takové povolání se na našem území
tradičně nazývá advokacií a
navrhovatelé neměli důvod tuto tradiční
terminologii měnit.
Od jiných případů
poskytování služeb podnikateli se právní
pomoc poskytovaná advokátem podstatně liší
v několika ohledech. Jestli má advokacie plnit ty
úkoly, o nichž mluví Listina - a kdo jiný
by je měl plnit - musí být advokátovi
uložena povinnost poskytnout právní pomoc i
mimo rámec smluvních vztahů na příkaz
příslušného soudního orgánu
a někdy i jiné autority, a to za pevně stanovenou
cenu a v některých případech i bezplatně.
Jako advokát právní pomoc někdy poskytnout
i za nevýhodných podmínek musí, tak
zase v jiných případech - a to tentokrát
třeba za podmínek pro sebe výhodných
- ji poskytnout nesmí. To jsou zejména případy
možných kolizí
zájmů mezi klienty advokáta, ale i mezi advokátem
a klientem.
K výrazným a často
obtížným povinnostem advokáta patří
důslednost při prosazování zákonných
zájmů klienta, a to proti komukoliv, i proti státu
- bez ohledu na to, zda to advokátovi přinese nějakou,
ať finanční, nebo osobní, újmu.
Těmto a dalším povinnostem advokáta
je v předloze věnována patřičná
pozornost.
Rozsáhlé povinnosti
advokáta jdou - jak je vidět - daleko nad rámec
běžných komerčních nebo smluvních
povinností. Vyvažovat musí tyto povinnosti
určitá zvláštní oprávnění.
Ani advokát, stejně jako soudce nebo státní
zástupce, se při výkonu svého povolání
neobejde bez rozsáhlé nezávislosti. Co by
to bylo za advokáta, jemuž by mohl dávat příkazy
k postupu třeba zaměstnavatel, státní
úředník, politik nebo i sám ministr?
Jak by bylo zajištěno právo na právní
pomoc nebo na obhajobu ve smyslu Listiny, kdyby se měl
advokát při důsledném prosazování
práva svého klienta obávat zásahů
státní moci, třeba i na té nejnižší
úrovni? Té moci, proti
níž právními prostředky vystupuje
třeba právě proto, že není uplatňována
v mezích, stanovených zákonem nebo způsobem,
který zákon stanoví.
Úvahy o nutnosti nezávislosti
advokáta vedou předkladatele k navržení
takových systémových opatření,
která by zachovala jen omezenou možnost zásahů
státní správy do nezávislosti advokáta.
Možnost sankčních zásahů proti
advokátovi svěřuje tedy předloha v
souladu s praxí mnoha demokratických zemí
stavovské samosprávě advokátů
samotných, přičemž ministr spravedlnosti
může řízení
proti advokátovi iniciovat a moc soudní rozhodnutí
samosprávy kontrolovat.
Nutnost zajistit nezávislost
advokáta je tedy hlavním důvodem, proč
předloha počítá pro advokacii se stavovskou
samosprávou ve formě České advokátní
komory jako veřejnoprávní korporace vybavené
státní pravomocí pro správu povolání
advokáta. Tato pravomoc se v rozhodujících
oblastech podřizuje přezkumné pravomoci soudní
a v některých ohledech též dohledu Ministerstva
spravedlnosti. V této chvíli považuji za nutné
zdůraznit, že
výkon správy povolání komorou nemá
žádnou souvislost s právem advokátů
svobodně se sdružovat na ochranu svých hospodářských
a sociálních zájmů ve smyslu č.
27 Listiny, což ostatně posuzuje řada rozhodnutí
mezinárodních institucí, zřízených
k ochraně práv.
Toto právo zůstává advokátům
plně zachováno a nic nebrání tomu,
aby své právo využili založením
jednoho nebo i více takových sdružení.
Zdůrazňuji to proto,
že tato záležitost byla zřejmě
hlavní, nebo dokonce jedinou podmínkou nebo důvodem
vládního odmítnutí tohoto zákona.
Má-li komora podle předlohy být orgánem
pro správu povolání, vybaveným ze
zákona určitou pravomocí, musí logicky
této pravomoci podléhat všichni příslušníci
povolání, kteří také všichni
musí mít stejné povinnosti i práva.
Už v prembuli Listiny základních
práv a svobod navázal zákonodárný
sbor nejen na obecně sdílené hodnoty lidství,
ale i na demokratické a také samosprávné
tradice našeho národa. Předloha tedy v rámci
těchto intencí navazuje na ony samosprávné
tradice tam, kde jde o samu
podstatu naší demokracie. Tam, kde jde o praktické
prosazování základních práv
a svobod za pomoci nezávislého advokáta,
jehož povolání spravuje, pod kontrolou státních
mocí právě nezávislá stavovská
samospráva.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Pavelovi a prosím, aby se slova ujala
paní poslankyně Anna Röschová, která
byla organizačním výborem určena zpravodajkou
pro první čtení.
Poslankyně Anna Röschová:
Pane místopředsedo,
dámy a pánové, problematika, kterou řeší
předkládaný návrh zákona, byla
naposledy upravována zákonem ČNR 128/1990
Sb., neboť advokacie byla první jako jedno z tzv.
svobodných povolání privatizována.
Nedlouho po přijetí uvedeného zákona
byl přijat zákon č. 209/1990, o komerčních
právnících a právní pomoci
jimi poskytované. Současný dualismus právních
úprav vznikl jako důsledek toho, že v období
totalitní moci se i právnická povolání
vyvíjela neorganickým způsobem.
Konstituování komerčních
právníků mělo umožnit plynulé
začlenění tzv. podnikových právníků
do sféry podnikání v oblasti právních
služeb.
Takřka pětiletá
aplikace zákona o advokacii, zákona o komerčních
právnících přinesla v praxi řadu
problémů. Např. nemožnost komerčních
právníků plnohodnotně zastupovat u
soudů. Tento dualismus se jeví v současném
našem právním řádu jako neorganický,
a to i se zřetelem k mezinárodním profesním
organizacím.
Předkládaný
návrh zákona přizpůsobuje úpravu
výkonu advokacie z mezidobí přijatým
právním úpravám, mezinárodním
zvyklostem a má odstranit zmíněnou dvojkolejnost
zákonné úpravy poskytování
právní pomoci tím, že zakotví
jednotnou úpravu poskytování právních
služeb. Nejedná se ovšem pouze o mechanické
přiřazení komerčních právníků
do advokacie, ale o organické sloučení obou
úprav podnikání a stavovských
institucí s respektováním zvláštností
dosavadního vývoje právnických profesí.
Cílem návrhu je
ovšem mimo to i právní úpravu advokacie
modernizovat a v této souvislosti co nejvíce přizpůsobit
mezinárodním úpravám, především
do ní promítnout zásady Kodexu chování
advokátů Evropských společenství
z r. 1988.
Návrh zákona si
nevyžádá nároky na státní
rozpočet a zároveň je v souladu s požadavky
evropské dohody zakládající přidružení
mezi Českou republikou na straně jedné a
Evropskými společenstvími a jejich členskými
státy na straně druhé.
V důsledku toho, co jsem
zde přednesla, přednesu návrh usnesení,
a to takový: Poslanecká sněmovna přikazuje
předložený návrh k projednání
ústavně Právnímu výboru a výboru
petičnímu, pro lidská práva a
národnosti.
Toto usnesení předkládám
v souladu s § 90 odst. 2 platného jednacího
řádu. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Anně Röschové a otvírám
obecnou rozpravu. Písemné přihlášky
do této rozpravy nemám, takže rozpravu končím
a ptám se pana poslance Pavely, zdali chce vystoupit v
tuto chvíli? Ano, je tomu tak.
Poslanec Josef Pavela: Jen
jednu větu. Samozřejmě se přimlouvám
za návrh paní poslankyně Röschové.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
a protože nezazněl jiný návrh ani na
vrácení, ani na zamítnutí, budeme
se zabývat návrhem na přikázání
návrhu výborům k projednání.
Podle návrhu paní poslankyně Röschové
organizační výbor rovněž navrhuje
přikázat předložený návrh
zákona ústavně právnímu výboru
a výboru petičnímu, pro lidská
práva a národnosti.
Já vás v tuto chvíli
všechny odhlásím a požádám
o novou registraci.
Dám tedy hlasovat o následujícím
usnesení: Poslanecká sněmovna přikazuje
po prvním čtení předložený
návrh zákona k projednání ústavně
právnímu výboru a výboru petičnímu,
pro lidská práva a národnosti. Zahájil
jsem hlasování, které má pořadové
číslo 57.
Ptám se, kdo je pro toto usnesení? Kdo je proti?
Hlasování skončilo
výsledkem 100 pro, nikdo proti. Konstatuji, že jsme
toto usnesení přijali.
Děkuji panu poslanci
Pavelovi a paní poslankyni Röschové.
Dalším bodem je
Jedná se o sněmovní
tisk 1944. Proběhne nyní první čtení.
Obdrželi jsme rovněž stanovisko vlády
jako sněmovní tisk 1944/1. Prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Janeček jako zástupce navrhovatelů.
Poslanec Josef Janeček:
Vážení
kolegové a kolegyně, návrh zákona
o síti zdravotnických zařízení
se dotýká především oblasti dostupnosti
zdravotní péče. Článek 31 Listiny
praví, že občané mají na základě
veřejného pojištění právo
na bezplatnou zdravotní péči. Pokud má
být toto právo realizováno, je potřeba
zajistit ekonomickou a geografickou
dostupnost této péče. Zároveň
toto právo samozřejmě neznamená, že
stát je povinen tuto službu sám poskytovat,
ale znamená, že stát je povinen zajistit, aby
tato služba byla poskytována a aby byla dostupná.
Přesto je možné, aby docházelo ke ztrátě
dostupnosti zdravotní
péče, přičemž zde stát
nemá žádný efektivní nástroj,
aby takovému výpadku zamezil.
Můžeme tedy konstatovat,
že se zdravotní péče může
mnohdy stát - a také se stává - nedosažitelnou,
a to proto, že občan ztratí kontakt se zdravotnickým
zařízením, které je pro něho
dostupné. Tato ztráta může vzniknout
např. tak, že zdravotnické zařízení
rozváže smlouvu s pojišťovnou, u které
je pacient pojištěncem, nebo takovou smlouvu může
rozvázat nebo nenavázat i zdravotní pojišťovna.
Může se stát, že pacient
se může stát pojištěncem pojišťovny,
která nenavázala smluvní vztah s dostupným
zdravotnickým zařízením. Může
samozřejmě také dojít k zániku
smluvního zařízení.
Ve všech těchto případech
jsou ostatní zdravotnická zařízení
povinna poskytnout pouze neodkladnou pomoc. Zajištění
léčby chronických stavů se tak může
stát a také se stává pro občana
nedostupným.
Proto se navrhuje vznik sítě,
a to sítě zdravotnických zařízení,
která by měla povinnost ošetřit každého
občana z daného spádového území,
a to bez ohledu na to, u které je momentálně
pojišťovny či dokonce v jakém stavu se
nachází jím zvolené zdravotnické
zařízení. Zároveň ukládá
pojišťovně povinnost za svého pojištěnce
v takovém případě zaplatit, a to z
onoho prostého důvodu, že od něho vybrala
pojistné.
Tento problém se vztahuje
i na bezdomovce, kterým by jistě - ač s tím
možná někdo nebude souhlasit - měla
být poskytnuta nezbytná zdravotní péče,
čímž by se vyřešily problémy
mnohých humanitárních organizací,
pro které je velmi obtížné takovou službu
získat.
Otázka samozřejmě
zůstává, jak a kdo má tuto síť
vytvořit a zda je v daném konkrétním
případě vlastně vůbec nezbytné
tuto síť vytvářet. Návrh vychází
ze zásady, že rozhodovat se má na té
úrovni, která má k rozhodnutí dostatek
informací. Je to onen známý princip subsidiality,
kde jako nejnižší článek byl zvolen
okres, neboť na okresní úrovni mají
své články nejvýznamnější
nositelé zdravotnických informací. Jsou to
nejen zdravotní pojišťovny, ale jsou to i profesní
komory, jsou to zástupci samosprávy
a samozřejmě i státní správy.
Každý z nich je nositelem určitého výseku
zdravotnických informací, a proto je nezbytné,
aby právě tyto subjekty začaly vytvářet
místní či okresní zdravotní
politiku. A právě absence této politiky zde
zřetelně chybí.
Zde se musí říci,
zda je dostupnost zdravotní péče zabezpečena
či nikoliv a pokud zabezpečena není, jak
tuto situaci řešit. V okamžiku, kdy je jasné,
co a v jaké struktuře má být garantováno,
je třeba říci, kdo má být garantem.
Nalezení garanta by nemělo probíhat
tak, že ho někdo z vlastní pravomoci určí
(tak jako např. dnes ředitelé různých
poboček různých zdravotních pojišťoven
uzavírají smlouvy), ale toto nalezení garanta
by mělo probíhat prostřednictvím výběrového
řízení.
Je třeba si uvědomit,
že za současného stavu se na každém
okrese rozdělují zakázky o objemu přibližně
1 mld. Kč, a to tím způsobem, že ono
rozhodnutí závisí pouze na vůli ředitele
té či oné pobočky zdravotní
pojišťovny. Přitom tento ředitel vůbec
nemusí brát ohled na to, jaké požadavky
či jaký názor má odborná profesní
komora či jaké jsou požadavky samosprávy
či jaký je názor státní správy.
Je zřejmé, že
není možné detailní strukturu a objem
nadiktovat seshora, protože v mnoha případech
je dostupnost vázána na mimomedicínskou oblast.
Je to třeba existence hromadné dopravy, je to dáno
hustotou a vybavením či medicínským
profilem jednotlivých zařízení. Je
chybou, že zde dnes existují pouze sítě
zdravotnických zařízení, vytvořených
různými pojišťovnami, bez toho, aby existoval
kvalifikovaný pohled
těch, kteří se na tvorbě zdravotnické
politiky izolovaně podílejí.
Návrh tedy dává
jistotu občanům, že budou ošetřeni,
a zdravotnickým zařízením, že
za své služby, které poskytnou na základě
zákona, dostanou zaplaceno.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Janečkovi a prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Martin Syka, kterého organizační
výbor určil zpravodajem pro první čtení.
Poslanec Martin Syka: Pane
předsedající, pane předsedo, vážené
dámy a pánové, síť zdravotnických
zařízení to je problém, který
v našem výboru zazníval, zaznívá
a nepochybně bude ještě zaznívat dlouhou
dobu. Myslím, že mnoho poslanců našeho
výboru bez rozdílu, koaličních i opozičních,
je přesvědčeno o určité síti
(teď jde o to, zdali minimální, optimální
nebo maximální), která by měla být
v naší republice instalována. Ovšem jakým
způsobem, to je další problém.
Zde je předkládán
návrh kolegy Janečka a dalších, který
navrhuje řešit tento problém zákonem.
Já nejsem zcela přesvědčen, že
je to správné řešení a myslím,
že i tento návrh vznikal v době, kdy byla trochu
jiná situace v řešení problematiky transformace
zdravotnictví než je v dnešní době.
Ministerstvo zdravotnictví připravuje do vlády
návrh zákona o podmínkách poskytování
zdravotní péče. Ostatně tento
návrh jsme v jisté podobě projednávali
ve výboru i ve znění zásad, kde jsme
se potýkali s problémem dostupnosti, kde jsme se
potýkali s problémem péče ve veřejném
zájmu apod.
Já si myslím, že
bychom měli vyčkat z hlediska celkového řešení
na to, jak ministerstvo zdravotnictví zareaguje na tento
problém. Ta doba - dovolím si ji stanovit - je maximálně
zhruba jeden měsíc. Znovu říkám,
že tento návrh zákona, který kolega
Janeček předkládá, byl připravován
v jarních měsících, takže reflektoval
tehdejší situaci.
Z věcných problémů,
které zde jsou předkládány, bych mohl
namítat několik záležitostí,
abych přiblížil, že toto řešení,
které je předkládáno, není
tím ideálním. Tento poslanecký návrh
neupravuje ve skutečnosti síť, to je určitý
ucelený systém zdravotnických zařízení,
ani kritéria pro její tvorbu. Jeho hlavním
obsahem je především detailní úprava
výběrového řízení vyhlašovaného
příslušnými úřady. Výběrové
řízení není potřebné
upravovat speciálním předpisem. Podle mého
mínění stačí právní
úprava obchodní
veřejné soutěže podle obchodního
zákoníku. Příslušné orgány
odpovídající za zabezpečení
zdravotní péče ve svém území
by totiž měly mít možnost zabezpečit
tuto péči způsobem, který bude plně
odpovídat daným místním podmínkám,
tedy např. svými nebo smluvními
zdravotnickými zařízeními, nikoliv
však pouze na základě povinného výběrového
řízení.
Výběrové
řízení by mělo zůstat jen jedním
z možných způsobů zajištění
zdravotní péče na daném území.
Neuplatní se např. tam, kde existuje dostatečná
nabídka zdravotní péče poskytované
státními a nestátními zdravotnickými
zařízeními.
Snad v této chvíli
jen malá odbočka. Já si myslím, že
dnešní náš problém je spíše
opačný než ten, který se snaží
řešit návrh. V návrhu zároveň
není řešena vzájemná koordinace
mezi jednotlivými vyhlašovateli, která by měla
zabránit nadměrnému počtu zdravotnických
zařízení, zařazovaných do sítě,
není zohledněna kvalita zdravotní péče
poskytované ve zdravotnických zařízeních
vstupujících do sítě, ani její
průběžná kontrola.
Návrh rovněž
upravuje nárok zdravotnického zařízení
zařazeného v síti na smlouvu s libovolnou
zdravotní pojišťovnou, avšak nezakotvuje
nárok zdravotních pojištěn na uzavření
smlouvy, ačkoliv zároveň předpokládá,
že tyto pojišťovny uhradí poskytnutou zdravotní
péči za své pojištěnce
i při neexistenci smlouvy. Není také stanoveno,
kdo v takových případech provádí
kontrolu vykázané zdravotní péče
a zkoumá její odůvodněnost.
Navrhovaná změna
zákona ČNR č. 550 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění ve znění
pozdějších předpisů, tedy druhá
část návrhu, vychází z principů
uvedených v části první. Považuji
za potřebné připomenout, že stejného
cíle, který sleduje posuzovaný návrh,
lze dosáhnout cestou posuzování návrhu
zdravotně pojistných plánů, výročních
zpráv apod., který je v současně
době v rukou Poslanecké sněmovny.
V neposlední řadě
bych chtěl říci, že mi v předkládaném
návrhu chybí ekonomický dopad, který
by mělo toto řešení.
Myslím, že není
smyslem mého vystoupení nyní rozebírat
odůvodnění, jak je přednesl kolega
Janeček. Po zvažování a po přemýšlení
o tomto problému jsem došel k závěru,
že bych chtěl předložit sněmovně
v kontextu toho, co jsem řekl i toho, co ministerstvo zdravotnictví
připravuje, návrh, abychom tento poslanecký
návrh zákona nepodpořili. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Martinu Sykovi a otevírám rozpravu.
Mám tu dvě přihlášky, a to od
paní poslankyně Evy Fischerově a od paní
poslankyně Mileny Kolářové. Prosím
paní poslankyni Evu Fischerovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Eva
Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi vyslovit se k nosnému
problému, který předkládaný
návrh zákona řeší. Je to především
definice a systém existence nezbytné funkční
sítě zdravotnických zařízení.
Sítě zdravotnických zařízení,
zaručujících geografickou i ekonomickou dostupnost
zdravotnických služeb pro každého občana
tohoto státu.
Odpovědnost i garanci státu
nelze do nekonečna pomíjet ani podceňovat,
především proto, že Listina základních
práv a svobod je součástí našeho
ústavního pořádku.
V mém pozitivním
stanovisku k existenci sítě zdravotnických
zařízení, tedy i k projednávanému
zákonu, mě bohužel utvrzuje kapitola 4/2 dlouhodobého
programu ministerstva zdravotnictví o vytváření
sítě zdravotnických služeb a zařízení.
Ve zmíněném dokumentu vyjádřené
stanovisko ministerstva zdravotnictví k síti zdravotnických
zařízení je pro mne bohužel zcela nepřijatelné.
Ministerstvo zdravotnictví, tedy stát, se chce zbavit
přímé odpovědnosti. Nemá v
úmyslu stanovení sítě
zákonem, počítá s tzv. síťotvornými
prvky, které ve svých důsledcích vyústí
v bezbřehý a nezvládnutelný pseudosystém.
Bude se bohužel opakovat situace podobná, jakou prožíváme
se zdravotnickými pojišťovnami. Ministerstvo
zdravotnictví ve zmíněném dokumentu
mezi řádky uvádí účinnou
cestu k omezení eskalace nákladů a tou je
další zatížení nemocného.
Je to krok nemorální a já před ním
z tohoto místa všechny přítomné
varuji. Nemocný totiž není schopen svůj
stav ani potřebu léčby posoudit a bude-li
šetřit, bude
zákonité docházet k poškození
zdravotního stavu tzv. samoléčením
a pozdní diagnózou. Bude-li dlouhodobý program
ministerstva zdravotnictví v plném rozsahu naplněn,
budeme asi jedinou zemí, kde činnost orgánů
státní správy v oblasti zdravotnictví,
tj. ministerstva zdravotnictví
a zdravotní radové Okresních úřadů,
tito budou fungovat na základě jakési operativní
představy bez jednoznačné zákonné
limitace.
Dámy a pánové,
považuji za správné v souvislosti s projednávaným
zákonem upozornit i na jistá nebezpečí
pro občana, která nevyhraněný přístup
státu ke zřízení sítě
zdravotnických zařízení sebou přináší.
(Je to k věci, vážený pane předsedo
výboru.) Domnívám se, že i z legislativního
hlediska samostatná zákonná úprava
sítě zdravotnických zařízení
není vyloučena. Jeví se mně praktická,
zejména pokud se ministerstvo zdravotnictví České
republiky tomuto kroku tak vehementně brání.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Evě Fišerové a prosím,
aby se slova ujala paní poslankyně Milena Kolářová.
Poslankyně Milena Kolářová:
Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánově, možná,
že v úvodu své řeči, protože
náš nový jednací řád nám
nedovoluje obracet se na své kolegy, bych požádala
pana předsedajícího, aby sdělil -
nevím, jestli je to správná formulace - paní
poslankyni Fischerově, že by neměla mást
teď tuto sněmovnu ve chvíli, kdy projednáváme
zákon o zcela něčem jiném také
něčím jiným. Souvisí to sice
s koncepcí zdravotnictví, ale ne s obsahem tohoto
zákona. To na úvod.
Jinak mám celkem lehkou
úlohu. Přihlašovala jsem se do diskuse vlastně
v počátku. Po vystoupení pana předsedy
zdravotního a sociálního výboru tady
zazněla už řada argumentů, které
se obracejí právě k tomu, že tento zákon
není právě ideálním řešením
daného problému. Pouze krátce
něco doplním a malinko zopakuji.
Z mého pohledu je velmi
důležité právě to, že to
byla právě tato sněmovna, bez ohledu na to,
zda je to koalice či opozice, která vyžadovala
celkem správně systémová řešení
ve zdravotnictví. Nedomnívám se, že
by bylo teď vhodné schválit jeden zákon,
který by nezapadal do celkového systému,
který neřeší celý systém,
který řeší pouze jeden malý okruh,
v podstatě systém výběrového
řízení. Především z tohoto
důvodu se domnívám, že není vhodné
tento zákon nyní schvalovat.
O tom, že je připravena
dlouhodobá koncepce atd., o tom zde bylo řečeno
již dost a že se tím bude zdravotní a
sociální výbor zodpovědně zabývat,
to samozřejmě pan předseda slíbil
a jistě to dodrží.
Přesto musím zopakovat
ještě jednu věc. Dnes se opakuje ve zdravotnictví
problém nákladů, pořád a neustále.
Tímto zákonem dle mého názoru a dle
názoru jiných vůbec nezamezujeme žádným
nadměrným nákladům, naopak je to cesta
k tomu, jak je zvyšovat. Je to minimálně to,
že tady se objevuje garance nedobytných pohledávek,
ale prosím, tady je velký problém, že
tu zavádíme obligatorní povinnost pro státní
správu vyhlásit výběrové řízení,
pokud o to požádá např. profesní
organizace zdravotnické zařízení,
tedy ty, kteří jsou vyjmenováni v zákoně.
Ti samozřejmě budou mít zájem
o to, aby se vlastně do tohoto systému dostali,
takže skutečně vidím toto nebezpečí
a také je to jeden z hlavních důvodů,
proč pro tento zákon nebudu hlasovat.
Jinak chci říci,
že chápu celkem dobrou snahu pana kolegy Janečka
a věřím tomu, že bude ochoten diskutovat
o tomto problému v rámci celkové koncepce
a že se najde určitě lepší řešení.
Z mého pohledu - a to už tady taky trochu zaznělo
nevidím vůbec tragickou situaci v oblasti dostupnosti
zdravotní péče v České republice.
Myslím, že většina
z vás dobře ví, že tady jde spíš
o to, že je hodně zdravotnických zařízení
a pokud se máme o něčem takovém bavit,
bavme se spíše o tom, jak některá zařízení
fungují, jak funguje systém financování
a jak se vlastně dodržují některé
právní předpisy, které
dodnes platí, protože někdy hovoříme
o případech dostupnosti, která údajně
není nikdy zakotvena, není možné se
na nic odvolat, že některá zařízení
odmítnou pomoc, ale to není pravda. Hovořím
se zdravotními rady v Praze a vím o tom, že
určité legislativní
možnosti jsou a že je nutně jich využívat.
Děkuji vám za pozornost.