Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ivan
Pilip:
Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážené paní poslankyně a páni
poslanci, dovolte, abych přednesl závěrečné
slovo k rozpravě o návrhu zákona o vysokém
školství a pokusil se reagovat na hlavní připomínky,
které zde k němu byly řečeny, případně
doplnit informaci s těmito tématy související.
Je třeba říci,
že velká část těchto připomínek
se soustřeďovala do několika okruhů,
které z velké části odrážejí
i rozpravy uvnitř vysokých škol a reagují
na ně. Mám tím na mysli otázku pravomoci
senátu, postavení fakult, otázku vztahu akreditačního
kolegia a ministerstva a samosprávy, postavení vysokých
škol a další. Rád bych připomněl,
že samozřejmě při vypracování
návrhu tohoto zákona bylo nutné pokoušet
se kromě jiného
sladit mnohdy velmi rozporuplné názory na věc,
a to i uvnitř samotných vysokých škol,
protože pochopitelně např. jiný názor
na vztah fakulty a vysoké školy má fakulta
a jiný názor rektorát, rektor, či
akademický senát školy jako celku. Přesto
o těchto tématech
probíhala velmi intenzivní diskuze a je třeba
říci, že to je jeden z prvních pokusů,
kdy ta diskuze byla skutečně maximálně
široká, protože např. po celou dobu projednávání
byl tento návrh zákona včetně všech
změn, ke kterým v něm docházelo,
k dispozici na veřejné počítačové
síti a mohli se s ním seznamovat a průběžně
na něj reagovat i všichni zainteresovaní zástupci
vysokých škol.
Pokusím se tedy charakterizovat
připomínky, které se vnitřní
situace vysokých škol týkají a v čem
se domnívám, že jsou mylné.
Velmi často zde byla kritizována
otázka postavení fakult, a to, že údajně
se fakultám odebírají potřebné
pravomoci. Je třeba říci, že při
důkladném čtení vládního
návrhu zákona o vysokém školství
je možné zjistit, že tyto pravomoce jsou v zákoně
velmi konkrétně a velmi jasně definovány
a jsou to všechno pravomoce, které fakulta ke své
skutečné existenci, k vědecké a akademické
práci potřebuje. Navíc zákon předpokládá,
že je možné, aby tyto pravomoce byly dále
rozšířeny, ale už nyní mezi ně
patří otázka svobodného určování
vlastních studijních programů, otázka
zaměření výuky, otázka reprezenatace
školy navenek, rozhodování o svěřených
finančních prostředcích atd.
Otázka postavení
fakult se výrazně zjednodušila na postavení
tzv. právní subjektivity, mimochodem pojmu, který
není zcela jednoznačně dodefinován
v celkovém českém právním řádu.
A upozorňuji ty, kteří tady dělali
historické exkurze do minulosti, ať už bližší,
či vzdálenější, že ani prvorepublikovou
tradicí nebyla právní subjektivita
fakult jednotlivých vysokých škol, ale že
to byla otázka určité autonomie, která
je v zákoně definována i dnes.
Připomínky podobného
rázu se týkají omezení postavení
senátů, a to jak vysokých škol, tak
fakult. Znovu bych prosil ty, kteří budou případně
i nadále těmito slovy argumentovat, aby si skutečně
důkladně zákon přečetli, a
aby ho porovnali se současným stavem. Oproti dnešnímu
stavu se vypouští pravomoc navrhovat a schvalovat
vlastní studijní programy, která se posouvá
do kompetence vědecké rady školy,
což je určitý vnitřní přesun
mezi svým způsobem samosprávnými jednotkami
vysoké školy a má směřovat ke
zvýraznění vědeckého posuzování
této věci.
Druhá změna, která
je velmi často diskutována, je otázka volby
děkanů. Návrh v současné době
tak, jak je předložen, hovoří o tom,
že děkana navrhuje, tedy volí senát
příslušné fakulty, ale že tento
děkan se stává děkanem ve chvíli,
kdy je jmenován rektorem. Tím je situace fakult
pouze dána do rovnováhy s postavením vztahu
senátu, celé univerzity a rektora, protože
v současné době i rektor se stává
rektorem nikoliv po volbě akademickým senátem,
ale až po jmenování prezidentem republiky,
čili tento vztah je v podobě "senát
fakulty - rektor" prodloužen po celé linii vysokého
školství. Nazvat toto tím, že by snad
bylo omezeno a odebráno fakultám právo volit
děkana, je - velmi mírně řečeno
- zjednodušením.
Další téma,
které tady velmi často zaznívalo z řady
připomínek, byla otázka samosprávy
vysokých škol. Osobně se domnívám,
že 6 let po politických změnách v této
zemi jsme už ve stadiu, kdy nepotřebujeme, aby se
naše zákony hemžily deklaratorními věcmi,
které jsou fakticky pokryty v jiných zákonech.
Já jsem se i při diskuzích na jiných
klubech setkal s připomínkami, které směřovali
k tomu, že samospráva je omezována
tím, že oproti dnešnímu stavu se již
neuvádí bezprostředně v zákoně,
že na akademické půdě je zaručena
svoboda slova, svoboda vědeckého bádání,
svoboda šíření svých názorů
atd.
Ano, je to pravda. Tyto paragrafy
již v tomto návrhu zákona nejsou. Nejsou tam
proto, že jsou obsaženy v Ústavě této
republiky, která v době přijímání
zákona v roce 1990 nebyla v platnosti, a kterou vlastně
tento zákon svým způsobem předcházel.
Dnes má, vážení poslanci a vážené
poslankyně, toto právo v této zemi každý.
Samospráva vysokých
škol a jejich autonomie proto spočívá
v jiných věcech, které tímto zákonem
dotčeny nejsou.
S otázkou autonomie velmi
úzce souvisí postavení tzv. rady vysokých
škol. Pro vysvětlení - rada vysokých
škol je orgán zastupující různé
složky akademické obce, které z dikce dnešního
zákona mají právo se vyjadřovat k
jednotlivým návrhům ministerstva. A ministr
je povinen s nimi ty věci projednávat - nic více,
možná řeknete nic méně, ale znamená
to, že ani v dnešním zákoně nemá
tato rada faktické správní či
rozhodovací pravomoci.
Stejně tak existuje jako
velmi silný a významný orgán reprezentace
vysokých škol tzv. Česká konference
rektorů jako sdružení rektorů všech
vysokých škol v této republice. Je třeba
říci, že všechny návrhy, které
se týkají vysokého školství,
jsou projednávány naprosto stejným způsobem
s oběma těmito institucemi, ačkoliv jedna
v zákoně je a jedna v zákoně není.
Je to dáno tím, že faktický vliv jednotlivých
institucí - nemají-li ze zákona správní
pravomoce, a to ani nikdo nenavrhoval spočívá
v jejich autoritě, zázemí a v síle
skupiny, kterou zastupují. Takovéto věci
ovšem není nutné - a domnívám
se, že ani vhodné - popisovat v zákoně,
protože jsem přesvědčen, že vysoké
školy mají mít tolik reprezentací, kolik
uznají za vhodné a že jim to
žádný zákon nemá předepisovat.
Každý rozumný ministr, každá rozumná
vlád a se všemi relevantními představiteli
vysokých škol bude jednat a koneckonců jedná
bez ohledu na to, jestli jednotlivé instituce v zákoně
popsány jsou nebo nejsou.
Jednou z velmi silných
myšlenek navrhovaného zákona je otázka
školného, která zde byla velice silně
diskutována. Parlamentu byly předávány
i petice. Jednu z nich převzala paní poslankyně
Orgoníková jako petici tisíce studentů
Vysoké školy pedagogické z Hradce
Králové. Proto jsem samozřejmě využil
času rozpravy k tomu, abych se s touto peticí seznámil.
Je třeba říci, že petice má velkou
část náležitostí, které
mít má, a proto je tam také uvedeno jaká
jsou rodná čísla studentů - jak bylo
řečeno, kteří petici podepsali.
Dovolím si proto zacitovat z archu, který jsem namátkou
vybral z petic a přečtu vám několik
rodných čísel tak, jak jsou za sebou první
dvojčíslí z těchto petic: 31, 38,
32, 32, 33, 37, 44 a tento podpis si dovolím přečíst
celý: Miloš Zeman 44 09 28/006, Na výtoni
7, Praha 2.
Chci říci, že
toto téma se velmi výrazně zpolitizovalo
a že skutečně není korektní o
něm hovořit takovým způsobem.
Dalším tématem,
které je velmi často kritizováno v zákoně,
je otázka postavení ministerstva školství.
Pan poslanec Vorlíček dokonce řekl, že
v tomto bodě se vracíme před listopad. Přiznám
se, že v těto souvislosti mne zarazilo, proč
potom řekl, že pro ten návrh nebude hlasovat.
Ale za podstatně považuji především
to, že je to velké zjednodušení toho,
co vlastně zákon
navrhuje. Zákon navrhuje, aby vysoké školy
i jednotlivé jejich jednotky, tzn. fakulty a všechny
týmy, které poskytují nějaké
vzdělávání a jsou oprávněny
vydávat vysokoškolské diplomy, musely projít
přísnou kontrolou a prověřením
svého odborného výkonu.
Žijeme totiž v situaci, kdy roste poptávka po
vysokém školství, tato vláda se jí
snaží vycházet vstříc, ale nechceme
za to zaplatit tím, že to bude na úkor kvality
vysokých škol. I proto tento zákon kromě
možnosti rozšířeni této nabídky
umožňoval a zesiloval
i možnost kontroly, a sice tím, že má
daleko více složek toho, co nabízejí
vysoké školy, včetně tzv. studijních
programů, včetně práva habilitovat
docenty, jmenovat profesory, podléhat akreditaci.
To znamená akreditaci,
která bude prováděna předními
odborníky, kteří v jednotlivých oborech
v této zemi jsou.
Já se domnívám,
že při důkladném čtení
a porovnáváni těchto návrhů
bylo možné zjistit, že jediné, co se v
postavení akreditačního kolegia mění,
je to, že v současné době ho jmenuje
vláda na návrh ministra, zatímco v tomto
návrhu zákona je řečeno, že ho
jmenuje bezprostředně ministr. To je změna,
která je jistě posunem, změna, o které
lze diskutovat, ale říci, že touto změnou
se centralizuje vysoké školství a že to
znamená návrat ke státnímu řízení
vysokého školství,
je opět a ne poprvé v této diskusi - velmi
silným zjednodušením.
Vážené paní
poslankyně, páni poslanci, já bych byl velice
nerad, kdyby zůstala ve vzduchu slova o tom, že tento
zákon je hrozbou pro vysoké školství.
Chci říci toto. Je hrozbou tím, že bude
možné skutečně vyžadovat po vysokých
školách kvalitní práci, kvalitní
nabídku studia a že budou existovat nástroje
k tomu, aby vysokoškolský diplom a vysokoškolské
tituly udělovaly pouze instituce a pouze jednotky, jejichž
úroveň tomu nejen
v našem měřítku, ale i v mezinárodním
srovnání, odpovídá. To bylo cílem
tohoto zákona a to já považuji za nosné.
Já jsem přesvědčen,
že další připomínky, které
tu zaznívaly k jednotlivým technickým otázkám,
by byly řešitelné v průběhu dalšího
jednání ve sněmovně. Jsem přesvědčen
o tom, že pokud se tady najde taková ochota, je možné,
aby se i další týmy na této práci
podílely a aby zákon byl v příštích
měsících přijat v takové podobě,
která prospěje českému vysokému
školství. Zároveň musím říci,
že pokud se tomu tak
nestane, české vysoké školství
bude fungovat i nadále. Jeho skutečná a hluboká
transformace se ovšem nejméně o 1 až 2
roky odkládá. (Potlesk.)
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Ivanu Pilipovi. S faktickou poznámkou se
hlásí paní poslankyně Hana Orgoníková.
Poslankyně Hana Orgoníková:
Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, to co zde říkal
pan ministr, bych trochu upřesnila. Zákon o právu
petičním vůbec neurčuje uvádění
rodných čísel a z toho je vidět, že
petice skutečné vznikla z iniciativy studentů.
Kdyby se podíval pozorněji, uviděl by tam
i můj podpis. Je vidět, že jste neposlouchal
dobře, pane ministře, protože já jsem
zde řekla, že petice vznikla z iniciativy studentů
a o tom, jak se má nebo může postupovat
s petičním zákonem - (hluk v sále,
výkřiky "technická poznámka".)
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Podívejte
se, dámy a pánové, do jednacího řádu.
Poslanec má právo vystoupit. Já měřím
čas, uplynulo 50 vteřin, takže paní
poslankyně má ještě 70 vteřin.
Poslankyně Hana Orgoníková:
Ano, teď jste
mě zdrželi. K tomu, jak může každý
občan postupovat s petičním právem
nebo se zákonem o petičním právu,
mě doplní kolega Řezáč.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji.
Nyní prosím pana poslance a pověřeného
zpravodaje Františka Kozla, aby se ujal svých zpravodajských
povinností. Hlásí se pan poslanec Řezáč.
Dámy a pánové, já bych velmi prosil
- nemohu nic nařizovat abychom procedurálními
a jinými návrhy nekomplikovali naše jednání.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Chtěl jsem pouze
podotknout, pane místopředsedo, že pokud budeme
dodržovat platný právní řád,
tak potom by podle platného petičního zákona
nikdo neměl zveřejňovat bydliště
toho, kdo podepíše petici. Měl by to vědět
i člen vlády. (Potlesk z levé části
sněmovny.)
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji.
Nyní má slovo pan zpravodaj František Kozel.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážená vládo, jako zpravodaj bych se
pravděpodobně měl vyjádřit
ke všem diskusním příspěvkům,
které byly předneseny, ale neobávejte se
neučiním tak.
Mám jen poslední
poznámku - když diskutující přede
mnou tu možnost měl. Jako zpravodaj bych chtěl
říci, že skutečně na petičních
arších se najdou podpisy prakticky všech členů
jedné organizace ČSSD v jednom nejmenovaném
městě včetně všech pracovníků
určitého úřadu. Takto operovat se
studentskou peticí mi nepřipadá jako příliš
férové.
Nyní k vlastní diskusi.
Vystoupilo 19 poslankyň a poslanců. Jedna poslankyně
nebyla přítomna, takže přišla o
pořadí v rozpravě. Padly celkem tři
návrhy na usnesení a jedna výzva. Pan poslanec
Kužílek vyzval pana ministra, aby vzal návrh
zpět nebo aby uvažoval o této možnosti,
jestli jsem jeho vystoupení dobře rozuměl.
Jak jsem informován, to nelze učinit, takže
tento návrh napůl
nebudeme brát v úvahu.
Zbývají tedy 3 návrhy
a já navrhuji, abychom hlasovali v následujícím
pořadí. Nejprve o návrhu usnesení,
kterým se zamítá tento vládní
návrh. Nebude-li tento návrh na zamítnutí
přijat, hlasovat o vráceni tohoto návrhu
k dopracování. Nebude-li ani tento návrh
přijat, tak hlasovat o přikázání
tohoto návrhu výborům.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji,
pane poslanče. Dámy a pánové, přistupujeme
k hlasování. Souhlasím s procedurou, kterou
navrhl pan poslanec Kozel. Právě jsem vás
odhlásil a prosím, abyste se znovu přihlásili.
Dámy a pánové, budeme hlasovat o následujícím
usnesení:
"Poslanecká sněmovna
zamítá vládní návrh zákona
o vysokém školství (sněmovní
tisk 2001)."
Zahájil jsem hlasování
č. 27 a táži se, kdo je pro. Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo
výsledkem pro 71, proti 91. Tento návrh nebyl přijat.
Přistoupíme k hlasování
o dalším usnesení:
"Poslanecká sněmovna
vrací předložený návrh navrhovateli
k dopracování."
Zahájil jsem hlasování
č. 28 a táži se, kdo je pro. Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování č.
28 skončilo výsledkem pro 107, proti 61.
Tím jsme vrátili
tento návrh k dopracování navrhovateli. Děkuji
panu ministrovi, děkuji zpravodaji Františku Kozlovi.
Dámy a pánové,
pro členy vyšetřovací komise mám
informaci, že tato komise se sejde 10 minut po vyhlášení
polední přestávky ve Valdštejnském
paláci. Tuto zprávu nechává předseda
komise poslanec Pavel Tollner.
(Hluk v sále.)
Dalším bodem je
Jedná se o sněmovní
tisk 1998 a jde o první čtení. S faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Ondřej
Zemina. Dámy a pánové, prosím o klid.
Poslanec Ondřej Zemina:
Děkuji, pane
místopředsedo. Já mám také
organizační sdělení. Okamžitě
po vyhlášení polední přestávky
se sejde u klavíru stálá komise pro sdělovací
prostředky.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
místopředsedovi této komise Ondřeji
Zeminovi. Vládní návrh, který jsme
obdrželi jako sněmovní tisk 1998, uvede z pověření
vlády místopředseda vlády a ministr
zemědělství pan Josef Lux. Prosím
ho, aby se ujal slova. (Hluk v sále.)
Dámy a pánové,
pokud bude i nadále panovat tento ruch, dovolím
si vyhlásit přestávku. Domnívám
se ale, že schůdnějším řešením
je, že neodkladné záležitosti se budou
řešit vně této sněmovní
síně a zde ze se budeme věnovat schválenému
programu.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovoluji si jménem
vlády České republiky předložit
vám návrh zákona o odrůdách
osivu a sadbě. Tato zákonná norma ruší
monopol státu v oblastech šlechtění
a rozmnožování rostlin, výrazným
způsobem liberalizuje podnikatelské prostředí
pro zemědělce, šlechtitele a obchodníky
a je významným krokem ve směru
přiblížení se normám Evropské
unie.
Tento zákon významně
navrhuje ovlivňovat toto podnikatelské prostředí
a co v podstatě přináší. V současné
době zemědělské podniky a podnikatelé
jsou povinni provádět celou řadu činností.
Například na základě komplexního
průzkumu půd jsou povinni provádět
plánovitá zúrodňovací opatření.
Jsou povinni vyrábět, čistit a mořit
osivo pro vlastní běžně pěstování,
jsou povinni dodržovat pokyny nadřízené
zemědělské správy a podobně.
Nová právní úprava tyto povinnosti
nezná.
Šlechtitelské podniky
jsou povinny podle stávající právní
normy šlechtit odrůdy s vlastnostmi vyžadovanými
zákonem a nová právní úprava
šlechtiteli nepředpisuje, co, jak a zda vůbec
má šlechtit. Taktéž současně
jsou povolovány a zapisovány do státní
odrůdové knihy pouze tuzemské šlechtěné
odrůdy a po složitém a vyjímečném
řízení pouze zahraniční odrůdy.
Nová právní úprava nerozlišuje
při registraci tuzemské a zahraniční
odrůdy. Stávající právní
stav také zajišťuje vyhlašování
oblastí pro pěstování jednotlivých
povolených odrůd, tzv. rajonizaci odrůd.
Toto se samozřejmě také ruší
a tato právní úprava předpokládá,
že každý zemědělec se může
svobodně rozhodnout, co kde a jak má pěstovat.
Tato norma proběhla řádným projednáváním
v parlamentu v podobě zásad.
Po diskusi vláda tento návrh jednomyslně
schválila a dovoluji si vám ho předložit
k diskusi.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
ministru zemědělství Josefu Luxovi. Organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
pana poslance Josefa Křížka. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Křížek:
Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, jak už tady bylo řečeno,
vládní návrh zákona o odrůdách,
osivu a sadbě pěstovaných rostlin, tisk 1998,
stanoví technické a biologické požadavky
na rozmnožovací materiál uváděný
do oběhu a upravuje podmínky zajišťující
vhodné pěstování a užitkové
vlastnosti odrůd některých hospodářsky
významných druhů rostlin.
Chtěl bych zde zdůraznit,
že právě odrůda a jakost osiva a sadby
rozhodující měrou ovlivňuje ekonomiku
pěstovaných plodin. Proto také ve všech
zemědělsky vyspělých zemích
je právními předpisy zabezpečeno,
aby osivo a sadba hospodářsky významných
rostlin bylo uváděno na trh jen za podmínky,
že se jedná o odrůdu registrovanou státem
na základě úředních
zkoušek. Je potřeba na tomto místě zdůraznit,
že Československo bylo průkopníkem právních
předpisů o odrůdách, osivu a sadbě,
neboť první zákon č. 128/1921 patřil
ve své době k oceňovaným ve světovém
měřítku. Předkládaný
návrh zákona na tuto tradici navazuje.
Chtěl bych také
podtrhnout důležitost souladu navrhovaného
zákona s legislativou Evropské unie, neboť
je to důležitá podmínka nejen pro naše
členství v Evropské unii, ale i pro současný
obchod se zeměmi Evropské unie a členskými
zeměmi OECD.
Jak už zde řekl pan
ministr, jedná se o liberální normu, a proto
mi dovolte, abych na základě uvedených skutečností
a po podrobném prostudování jako člověk,
který v praxi se touto problematikou zabývá,
vám doporučil, aby návrh zákona byl
přikázán k projednání zemědělskému
výboru.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
zpravodaji poslanci Josefu Křížkovi a otevírám
obecnou rozpravu. Hlásí se pan poslanec Vlastimil
Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, dámy a pánové, tato sněmovna
postupně hledá klíč pro rozhodování
v prvním čtení o tom, které zákony
má začít projednávat, které
vrátit a které vrátit k přepracování.
Z dosavadních hlasování vyplývá,
že zvolna sílí v této sněmovně
názor, že by se sněmovna
neměla pouštět do pracného přepracovávání
návrhů, které mají zásadní
věcné rozpory a které neskýtají
naději, že by přepracováním ve
sněmovně mohly dospět k výraznému
zlepšení.
Já sám jsem tuto
statistiku před dvěma týdny porušil,
když jsem zde při prvním čtení
zákona o chmelu navzdory tomu, že jsem zdůraznil
zásadní nedostatky v terminologii tohoto zákona,
doporučil, aby vzhledem k vážnosti tématu
se přesto tato sněmovna začala tématem
zabývat a hledala v dalších čteních
přijatelné znění zákona. Tímto
doporučením jsem ovšem na zemědělský
výbor a celou tuto sněmovnu přenesl odpovědnost
za případný neúspěch při
hledání takové přijatelné normy,
když je zřejmé, že návrh, který
jsme k projednávání obdrželi, je velmi
nesrozumitelný. Domnívám se, že přenášet
tuto odpovědnost nelze do nekonečna a že je
nutné vycházet z omezených kapacit, které
má nejen zemědělský výbor a
celá sněmovna a nepokračovat v této
nastoupené cestě.
Chtěl bych proto doporučit,
aby předloha, kterou nyní projednáváme,
tzn. návrh zákona o odrůdách, osivu
a sadbě, byla vrácena předkladateli k přepracování.
Důvody jsou následující:
V zákoně nejsou
přesně definovány kompetence státní
správy, např. proces zkoušení a registrace
odrůd, což je základní prvek tohoto
zákona, není časově omezen. Nejsou
stejně tak stanoveny rozsahy bezplatně poskytovaných
vzorků do těchto zkoušek. Odrůda může
být z registrace odmítnuta z důvodu, který
budu citovat, představuje-li souhrnem svých vlastností
zřejmý přínos. Není zjevné,
co znamená zjevný přínos a co státní
úředník bude rozumět pod pojmem "zjevný
přínos" a je jasné, že takovéto
nepřesné formulace dají státní
správě volnou ruku ke zcela subjektivnímu
rozhodování.
Pro zákon jsou dále
charakteristická rozsáhlá zmocnění
pro vydání dalších vyhlášek,
která by měla tuto oblast upravit.
Další zásadní
námitkou proti textu, který je předložen,
je zcela nepochopitelný režim povolování
dovozu osiv zahraniční provenience do České
republiky, kdy podle návrhu je nezbytně licencovat
dovoz každé jednotlivé dávky, a to bez
ohledu na to, že již odrůda byla zařazena
do seznamu registrovaných odrůd, tím povolena
k obchodování v České republice a
dokonce bez ohledu na to, že dávky dané odrůdy
předtím již nějaké byly dovezeny
či nikoliv.
Třetí rozpor ukrytý
v tomto zákoně, je rozpor mezi dvěma seznamy,
se kterými tento zákon pracuje. Na jedné
straně seznamem tzv. registrovaných odrůd,
což znamená odrůd povolených a proti
tomu seznamem odrůd doporučených, přičemž
hlediska pro zařazování odrůd do těchto
seznamů se nepřesně prolínají.
Další zásadní
námitkou je, že tento zákon prakticky vůbec
neřeší jakoukoliv odvolací instanci
proti rozhodnutí státní správy, v
daném případě pověřeného
ústavu a je jasné, že žadatelé
jsou vystaveni jeho vůli či nevůli.
Toto jsou tak zásadní námitky
proti předloženému textu, že mě
vedou k názoru, že tento text spadá do kategorie
těch, kterým je nepochybně správné
věnovat svou pozornost, které ovšem je možné
v této sněmovně začít efektivně
projednávat teprve poté, kdy předkladatel
tyto zásadní rozpory
a nedostatky odstraní. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Tlustému. Vzhledem k tomu, že se do
rozpravy nikdo další nepřihlásil, rozpravu
končím a ptám se pana ministra, zda-li chce
vystoupit.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Děkuji.
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, pakliže některý
z poslanců tento návrh považuje za nesrozumitelný,
jsem připraven o něm diskutovat a vysvětlit
ho. Pokud tu jsou některé pochybnosti stran např.
rozsáhlého zmocnění pro další
vyhlášky, vláda o této věci velmi
diskutovala. Původní návrh zákona
byl podstatně obsáhlejší, nicméně
vláda se shodla, že v zákoně by mělo
být pouze ono základní zmocnění
pro určité povinnosti, tak jak je obvyklé
všude ve světě,
a technické zajištění, technické
naplnění že má být v prováděcích
vyhláškách. Čili tento návrh
vzešel z diskuse ve vládě.
Co se týká licencování
dovozu osiv, každá vyspělá země,
hospodářsky vyspělá země licencuje
dovoz osiv. A je to jedna z podmínek našeho přibližování
se Evropské unii. Seznam registrovaných a doporučených
odrůd se liší zcela zásadním
způsobem, který je obsažen i v tom názvu
- je registr odrůd, které splňují
určité parametry, odrůdy doporučené
je pouze informativní seznam. O případných
dalších otázkách
jsem samozřejmě připraven diskutovat při
jednání garančních odborných
výborů, výboru zemědělského
a považuji za možné tento zákon, resp.
konkrétní technické připomínky
v této diskusi korigovat, event. přijmout nějaké
pozměňovací návrhy.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi, prosím pana poslance Křížka,
aby se ujal svých povinností.
Poslanec Josef Křížek:
Vážené
kolegyně a kolegové, já bych chtěl
rovněž reagovat na vystoupení pana kolegy Tlustého.
Já na rozdíl od něho jako praktik cítím
naléhavou potřebu vydání této
zákonné normy, a sice proto, jak jsem již zde
uvedl, že pokud k tomu nedojde, tak jsme postaveni, zejména
při mezinárodním obchodu s osivy, do nerovnoprávného
postavení nejen při obchodu zemí Evropské
unie, ale i členskými
zeměmi OECD. Jinak samozřejmě souhlasím
s tím, co tu řekl na námitky pana kolegy
Tlustého pan ministr.
Pokud se týká samotné
rozpravy, v rozpravě vystoupil jeden poslanec, který
navrhl vrátit předlohu zákona k přepracování.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji.
Já vás všechny odhlásím a požádám
o novou registraci. Hlásí se pan poslanec Pěnička,
a to jen proto, aby mě upozornil, že má náhradní
kartu č. 20, což jsem opomněl před hlasováním
sdělit.
Dámy a pánové,
přečtu návrh na usnesení:
Poslanecká sněmovna
vrací předložený návrh zákona
o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných
rostlin navrhovateli k dopracování.
Rozhodneme o tom v hlasování
č. 29, které jsem právě zahájil.
Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti? Hlasování
skončilo.
Výsledek 48 pro, 86 proti.
Návrh nebyl přijat.
Budeme tedy hlasovat o návrhu
dalším. Organizační výbor navrhuje
přikázat předložený návrh
zákona výboru zemědělskému,
takže já se ptám, má-li někdo
jiný návrh? Není tomu tak. Přednesu
usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje po prvním čtení předložený
návrh zákona k projednání zemědělskému
výboru.
Zahájil jsem hlasování
č. 30 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Hlasování
skončilo.
Výsledek 94 pro, 29 proti.
Konstatuji, že jsme přikázali v prvním
čtením návrh k projednání zemědělskému
výboru a můžeme přistoupit k projednání
dalšího bodu, kterým je