Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Janečkovi. Slovo má paní kolegyně
Kolářová, připraví se poslanci
Rubáš, Řezníček a Černý.
Poslankyně Milena Kolářová:
Pane předsedající,
dámy a pánové pokusím se být
velice stručná. Pan kolega Janeček tady rozebral
různé důvody ohledně reklamy, které
ho vedou k tomu, abychom návrh zákona zamítli
v prvním čtení. Já bych však
chtěla říci, že náš ústavně
právní výbor, kterého jsem členkou,
probíral právě tehdy původní
návrh zákona a chci vás poprosit,
abyste tento návrh zákona pustili do dalšího
čtení, především proto, že
regulace reklamy nebyla vůbec legislativním způsobem
jednoduchou záležitostí. Postupem času
se ukázalo, že v tomto zákoně jsou určité
nedostatky, které je třeba opravit. Nejedná
se vůbec o to, že bychom bezbřehým způsobem
povolili reklamu na všechno. Jde o to, abychom upravili nelogičnosti,
které jsou. Já si myslím, že na tom
asi máme zájem všichni.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Prosím
pana kolegu Rubáše, aby se ujal slova.
Poslanec Luděk Rubáš:
Pane předsedající,
dámy a pánové, ujišťuji všechny,
že moje novela zákona o regulaci reklamy se v žádném
případě netýká léčivých
přípravků, které jsou předepisovány
na předpis. Obava, kterou tady vyslovil můj předřečník,
je tedy lichá, protože pacient z důvodů
reklamy nemůže vytvářet tlak na svého
lékaře, aby mu příslušné
přípravky předepisoval, protože zkrátka
reklama na přípravky, které jsou na předpis,
je z hlediska této novely i nadále zakázána.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Prosím pana kolegu Řezníčka, aby se
ujal slova. Připraví se pan kolega Černý.
Chtěl bych požádat kolegy a kolegyně,
aby přihlášky do rozpravy dávali písemně.
Pracovníky aparátu prosím, aby distribuovali
přihlášky, pokud nejsou a prosím, abyste
mi je posílali k předsednickému stolu.
Poslanec Miroslav Řezníček:
Pane předsedající,
dámy a pánové, já jen chci zopakovat,
že skutečně se jedná o reklamu léků,
které nejsou na předpis.
Pane předsedající,
dámy a pánové, já velice obdivuji
pana kolegu Janečka, jak zasvěceně hovoří
o reklamě. Je to asi tak přesvědčivé,
jako kdybych já o sobě tvrdil, že jsem skvělý
a vysoký basketbalový hráč.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Řezníčkovi. Slovo má
pan kolega Černý.
Poslanec Jan Černý:
Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, jsme
v obecné části rozpravy. Nechci posuzovat
jednotlivá ustanovení této novely, nicméně
novelizaci tohoto zákona považuji za nutnou, protože
ustanovení, která se budou novelizovat, se netýkají
pouze humánních preparátů, ale i veterinárních
preparátů.
V současné době
dochází ke zcela nelogickým situacím,
při kterých je možno např. seznamovat
chovatele s účinky léčiv jen za předpokladu,
že to bude audiovizuální program, což
je naprosto nelogické. Nelze posílat zprávy,
nelze tvořit reklamu pro veterinární přípravky,
které nemají vůbec nic společného
s jakoukoliv pokladnou. Každý si je hradí sám.
Jenom reakce na jednoho z mých
předřečníků, abych dodržel
pravidla jednacího řádu. Líbí
se mi slza v oku a plamenný výraz v tom, jak by
tato novela měla poškodit zdravotnictví. Já
si myslím, že nepoškodí zdravotnictví,
že každý člověk má právo
udělat si se svými penězi co chce a reklama
je právo na výběr. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Černému. Prosím pana kolegu
Syku, aby se ujal slova, připraví se paní
poslankyně Röschová.
Poslanec Martin Syka: Pane
předsedající, zcela záměrně
v této fázi nebudu věcně hovořit
k předkládané novele. Nicméně
v případě, že by sněmovna schválila
druhé čtení, žádám o přidělení
této novely našemu výboru. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Slovo má paní kolegyně Röschová.
Pan kolega Janeček se hlásí ještě
jednou.
Poslankyně Anna Röschová:
Pane předsedající,
dámy a pánové, budu velmi stručná.
Byla jsem společnou zpravodajkou na plénu i ve výboru
k návrhu zákona o regulaci reklamy. Navazuji na
slova paní poslankyně Kolářové.
Regulovat reklamu týkající se léků
je právně nesmírně složitá
věc. Já z těchto důvodů doporučuji,
aby sněmovna přikázala
navrhovanou novelu ústavně právnímu
výboru.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Slovo
má pan kolega Janeček, připraví se
pan kolega Kulička.
Poslanec Josef Janeček:
Já mám
jen věcnou poznámku, abychom si vysvětlili
pojmy. Já bych chtěl upozornit na to, že lék
vázaný na předpis a lék volně
prodejný jsou samozřejmě dvě oddělené
množiny. Ovšem je zde význačný
průnik a to znamená, že jestliže je lék
volně prodejný, neznamená to, že tento
lék není možné napsat na účet
zdravotního pojištění. V
tom je ten problém. Tzn., že volně prodejný
lék můžeme napsat na účet zdravotního
pojištění. Např. Acylpyrin si každý
může koupit v lékárně, ale též
ho lze napsat na účet zdravotní pojišťovny.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Slovo má pan poslanec Kulička.
Poslanec Pavel Kulička:
Byly tady různé
debaty o tom, co tedy je lék volně prodejný
a lék na předpis. Prostě je to v každém
případě lék, mající
nějaké účinně látky.
Předesílám, že lékárník
jsem, takže třeba nepovažuji za zcela pravdivé
tvrzení, že pacienta neovlivňuje reklama. Ovlivňuje
ho velmi. Nebudu jmenovat ten preparát, abych nedělal
reklamu, ale jednalo se o polyvitaminový preparát,
byla o něm krásná reklama, kde starší
pán sfoukává svíčky. Mnozí
moji kolegové učinili tu zkušenost, že
astmatici žádali
v tomto případě lék na dech.
Druhá stránka je,
že reklama opravdu musí být velmi striktně
regulována. Opatření většinou
bývá velmi krátké, že se mají
případní zájemci o koupi tohoto léku
ptát u svého lékaře či lékárníka.
Navíc to dnes řeší firmy v zahraničí
tak, že na prvním místě dávají
do reklamy lék účinný, na druhém
místě OTC, čili léky volně
prodejné a až za druhý takřka neškodný
preparát přichází upozornění,
že by se lidé měli o něčem poradit,
takže občan standardně připravený
do života, s běžnými
znalostmi, ani netuší, že by se měl zeptat
i na ten účinnější lék.
Já bych velmi zvažoval
a byl bych velmi opatrný, jak zacházet s tímto
návrhem zákona. Já jsem pro to, aby reklama
zde byla, ale v tak závažných věcech
musí mít velmi přísně vymezené
mantinely.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kuličkovi. Slovo má paní poslankyně
Fischerová.
Poslankyně Eva Fischerová:
Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, samozřejmě všichni
víme, že je rozdíl mezi léky na předpis
a mezi léky bez předpisu. Já bych se stručně
zmínila o tom, že i léky bez předpisu
pod vlivem reklamy pochopitelně vyvolají určitý
tlak na konzultaci lékaře, protože pacient
velmi často konzultuje, zda to, co v reklamě bylo
řečeno, odpovídá pravdě. Povede
to opět ke ztrátám a k rozšíření
služeb a účtování dalších
návštěv.
Pokud se týká svobody
člověka - k panu poslanci Černému.
Ano, je to jistě pravda. Každý si za své
peníze může koupit cokoliv. Na podkladě
reklamy i volně prodejný lék. Nicméně
svobodný člověk je jen tehdy, je-li schopen
si svobodně vybrat. Na podkladě reklamy pacient,
který nemá patřičné vědomosti,
není schopen svobodného výběru.
Konečně poslední
poznámka. Reklama v sobě skrývá jedno
velké nebezpečí, a to především
u volně prodejných léků. Je to nebezpečí
tzv. samoléčitelství, protože mnoho
občanů jde a koupí si preparát, počínající
symptomy třeba odsune a mnohdy nedocení svůj
zdravotní stav a ublíží si.
Tolik bych chtěla říci
k tomu, že skutečně je pravda, že je třeba
v tomto případě postupovat velmi zodpovědně.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
S faktickou poznámkou pan poslanec Kulička. Potom
pan kolega Černý.
Poslanec Pavel Kulička:
Zpřesním.
S ohledem na to, že nemáme zákon o léku
a de facto nemáme vydefinováno přesně
to, co budeme považovat za lék či nikoliv,
tak doporučuji opravdu zvažovat. Tady dochází
k matení dojmu v tom smyslu, že něco, co není
registrováno u nás jako lék. Prochází
reklamou a to může mást, pokud to třeba
povolí hygienik. Pokud si vydefinujeme
přesně, a v zákoně definice chybí
a je těžké ji odvíjet z jiných
zákonů. Pak o tom můžeme diskutovat
dále. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan kolega Černý si nepřeje vystoupit. Uzavírám
rozpravu, vzhledem k tomu, že se do ní už nikdo
nehlásí.
Prosím pana zpravodaje,
aby mně ostře sledoval, když se pokusím
rekapitulovat a konstatovat, že zazněl jednak návrh
na zamítnutí, potom návrh na přepracování
a dále i alternativní návrh na přikázání.
Prosím, pane kolego.
Poslanec Martin Přibáň:
Nebudu už opakovat
to, co řekl před chvílí pan předsedající.
Pouze bych chtěl upozornit nebo spíš se nahlas
zamyslet nad praxí, kterou postupem času díky
tomu, že si zvykáme na nový jednací
řád, zavádíme, jestli není
moudřejší sněmovnou přikázat
zákon jednomu výboru s tím, že kterýkoliv
předseda výboru, kterýkoliv výbor
si může jakýkoliv návrh sám vzít
za svůj k projednávání. Jelikož
zákon o regulaci reklamy je zákon, který
projednával jako garanční výbor hospodářský
a přitom ho projednával i výbor pro
vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu i výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví i ústavně
právní výbor, tak si myslím, že
by mohla tato praxe zůstat zachována. Nicméně
návrhy padly a hlasovat se o nich bude.
První návrh, který
padl v rozpravě, byl návrh pana kolegy Janečka
na zamítnutí návrhu s alternativou vrácení
k přepracování, pokud jsem tomu dobře
rozuměl.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: První hlasování
bude o zamítnutí.
Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 38 na této schůzi.
Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 57 pro, 61 proti.
Dále zazněl návrh
na vrácení k přepracování.
Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 39. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat
poměrem hlasů 73 pro, 54 proti.
Děkuji panu poslanci Rubášovi
a panu poslanci Přibáňovi. Konstatuji, že
jsme projednali další bod a přichází
bod s názvem
Podkladový materiál
k pojistným plánům jsme obdrželi jako
tisk 1988. K tomuto tisku bylo poslancům rozdáno
také stanovisko vlády, obsažené v dopise
ministrů Jana Stráského a Ivana Kočárníka
ze dne 24. listopadu.
Organizační výbor
navrhl, aby sněmovna tento sněmovní tisk
přikázala k projednání výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví a rozpočtovému
výboru.
Má k návrhu na přikázání
někdo připomínku? Není tomu tak.
Souhlasíte tedy s tím,
aby sněmovní tisk 1988 byl přikázán
k projednání výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví a rozpočtovému výboru?
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 40. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen
poměrem hlasů 113 pro, nikdo proti.
Oba výbory předložený
návrh již projednaly a jejich usnesení byla
rozdána.
Teď to možná
už pochopili i členové těchto výborů.
Nyní žádám,
aby se slova ujal společný zpravodaj poslanec Petr
Čermák. Pane poslanče, předpokládám,
že navrhnete způsob projednávání
tohoto bodu a přednesete návrh usnesení Poslanecké
sněmovny. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Čermák:
Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
já se omezím pouze na formální záležitosti.
Odpustím si veškeré komentáře,
veškerá hodnocení, nechám si je - bude-li
to potřeba - až do diskuse.
Dovolte mi, abych vám předložil
návrh na způsob projednání zdravotně
pojistných plánů Všeobecné zdravotní
pojišťovny a resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťoven
na rok 1996. Uložili jsme si to sami tím, že
jsme přijali zákony 551/1991 Sb. a 280/1992 Sb.
Naše výbory, kterým to bylo uloženo, plány
projednaly s předstihem, nepřijali jsme žádné
společné usnesení, protože u některých
pojišťoven byl rozdílný
názor, ale byl zvolen společný zpravodaj
a to jsem já.
V podrobné rozpravě,
která bude otevřena po všeobecné rozpravě
bych navrhl, abychom se zabývali každou pojišťovnou
zvlášť, a to podle sněmovního tisku
1988, tzn. v pořadí, jak jsou v tomto materiálu
zveřejněny.
Ke každému pojistnému
plánu přednesu stanovisko vlády, doporučení
obou výborů a návrh společného
zpravodaje. Ke každé pojišťovně bude
vlastní rozprava s tím, že kdokoliv z nás
může vznést odlišné stanovisko
od doporučení výboru, vlády i společného
zpravodaje.
Hlasovat navrhuji tak, abychom
hlasovali pozitivně, tzn. vždy na otázku, jestli
sněmovna schvaluje tento pojistný plán, tzn.
i v tom případě, že všichni dají
negativní stanovisko pro to, abychom si ušetřili
procedurálně několik hlasování
o té které pojišťovně. To znamená
hlasovat vždy na otázku, jestli sněmovna souhlasí
s předloženým pojistným plánem
a v případě, že se nezíská
dostatečný počet hlasů, navrhuji dále
o pojišťovně nehlasovat a pokládat tento
pojistný plán za neschválený.
Tento postup pokládám
za nejjednodušší, relativně přehledný,
transparentní a domnívám se, že s ohledem
na doporučující stanoviska výborů
bude tento postup snad i poměrně rychlý.
Po projednání pojišťoven
si vyžádám čas potřebný
na nějaké shrnutí problémů,
které vyjdou z diskuse, a připravím návrh
usnesení, ve kterém zohledním i usnesení
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
č. 248/95, které obsahuje doporučení
pro ředitele těch zdravotních pojišťoven,
jejichž pojistný plán dnes nebude schválen.
Pokud nebude jiné
doporučení či jiný procedurální
návrh, tak prosím, aby se o tomto mém návrhu
dalo hlasovat.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
za přednesení návrhu. Kolega Čermák
navrhl určitou proceduru projednávání
a hlasování o jednotlivých pojistných
plánech. Já se ptám, kdo je pro podpoření
tohoto návrhu? Kdo je proti? Návrh byl schválen
poměrem hlasů 83 pro, nikdo proti. Domnívám
se, že v tomto okamžiku nic nebrání tomu,
abychom otevřeli rozpravu k tomuto bodu, a to nejdříve
její všeobecnou část. Domnívám
se, že přihlášky, tak jak jsem je obdržel
písemně, se týkají spíše
podrobné rozpravy. Jestliže ne, prosil bych, aby mi
pomohli kolegové, kteří se hlásili
do všeobecné rozpravy a půjdou na řadu
v pořadí paní kolegyně Lagová,
Wagner, Rymeš. Abychom postupovali
korektně, písemné přihlášky
mám v tomto pořadí: paní poslankyně
Fischerová, Wagner, Lagová, Hrazdíra, Rymeš
a Kolář. Chci se zeptat, kdo z těchto kolegů
a kolegyň - to jsou všechny přihlášky,
které mám písemně - se hlásí
do podrobné rozpravy? Pan kolega
Hrazdíra. Dobře. Z těchto přihlášených
budeme respektovat pořadí tak, jak zde bylo a prosím,
abyste ve svých přihláškách rozlišili
ty dva typy rozpravy. Slovo má paní kolegyně
Fischerová, připraví se pan poslanec Wagner.
Poslankyně Eva Fischerová:
Pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové. Máme před sebou návrh.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Paní
kolegyně, prosím, abyste mikrofony dala níž,
protože je vám špatně rozumět.
Děkuji.
Poslankyně Eva Fischerová:
Máme před
sebou pojistné plány Všeobecné zdravotní
pojišťovny, pojišťoven resortních,
oborových, podnikových a dalších na
rok 1996 ve znění parlamentního tisku č.
1988. Musím konstatovat, že je to tisk o 34 stranách,
a pojistných plánech 27 pojišťoven. Tisk
velmi stručný, vzhledem k rozsahu
a závažnosti problémů, které
zde řešíme.
Jde, jak musím bohužel
konstatovat, o materiál poznamenaný spěchem,
nepřesnostmi a nejednotným využitím
kritérií pro posuzované subjekty. Hlavně
však je tento tisk poznamenán intenzívní
snahou podsunout Parlamentu vůli vlády a přesunout
nepopulární odpovědnost státu na poslance.
A právě proto považuji dnes za podstatné
na určité skutečnosti toto auditorium upozornit.
Předem podotýkám, že já sama
jsem přesvědčena, že tzv. pluralita
zdravotních pojišťoven byla
předčasná. Tedy z mé strany nelze
hovořit o střetu zájmů. Kdybychom
dnes zde řešili problémy pojišťovny
jedné, bylo by to podstatně jednodušší
a také přehlednější. Ty další
by pak vznikaly posléze, v ten pravý čas
ekonomické vyváženosti systému zdravotnictví,
o kterém se nám dnes, bohužel, může
pouze zdát. Vláda však, nemá odvahu
k přiznání chyby a k radikálnímu
řešení. Musela by důsledky nejen přiznat,
ale také zaplatit, a to daňový poplatník
velmi těžko snáší.
Pokud jde o již o zmíněná
kritéria v pojistném plánu, rozhodující
o schválení pojistného plánu či
jeho zamítnutí, což prakticky znamená
prodloužení existence nebo konec pojišťovny,
musím je považovat za poněkud neseriozní
a hlavně uplatňovaná s viditelně subjektivními
přístupy.
Kritérium první.
Pojem zadluženost v závěrech neplatí
pro všechny stejně. Není jasně uvedeno,
kolikanásobnou měsíční platbu
za zdravotní péči ve smyslu závazku
pojišťovny je možné považovat ještě
za únosnou.
Kritérium druhé.
Plánovaná výše čerpání
provozních nákladů do 7% je v hodnocení
uplatňováno včetně investic, avšak
při zadávání bylo s investicemi počítáno
nad tuto hodnotu. Je to nedbalost, nebo je to past na Popelku?
Kritérium třetí.
Nereálnost pojistného plánu ve smyslu nárůstu
stavu pojištěnců, který se mnohdy těžko
posuzuje pro dynamiku reality. Snad jediný objektivní
ukazatel je skutečný počet pojištěnců
daný zákonem.
V preambuli parlamentního
tisku jsou uvedena kritéria další a daleko
významnější. Je to rozsah zdravotní
péče hrazené zdravotní pojišťovnou
a způsob zajištění dostupnosti služeb
pojišťovnou nabízených. Uplatnění
těchto zásadních kritérií však
ve výsledcích rozhodovacího procesu bohužel
chybí. Parlamentní tisk 1988 se dále rozchází
s realitou, ať ve smyslu pro pojišťovny pozitivním
či negativním.
Rozchází se s údaji v tabulkovém materiálu,
který jsme dostali až bezprostředně
před jednáním ve výborech.
Nepřesností je celá
řada. Pro krátkost času uvedu jen dvě
konkrétní. U prostějovské pojišťovny
parlamentní tisk uvádí: v r. 1994 9000 pojištěnců,
v materiálech Ministerstva financí z dubna t. r.
je k 31. prosinci 1994 uvedeno 15 517 pojištěnců.
Česká národní zdravotní pojišťovna
v parlamentním tisku uvádí 4000 pojištěnců,
materiál Ministerstva financí k témuž
datu 8932 pojištěnců.
Za velmi závažnou
považuji skutečnost, že převážná
část poslanců zde přítomných
pojistné plány všech pojišťoven neprostudovala,
neb nebyly nabídnuty. Naše hlasování
se tedy bude opírat o nepřesný kompilát,
který právě projednáváme, tedy
pouze o parlamentní tisk č. 1988.
A nyní mi, vážené
kolegyně a kolegové, dovolte zcela konkrétní
příklad pojistného plánu, který
se vymyká obecně uplatňovaným způsobům
a velmi pravděpodobně hraničí s právními
normami. Je to plán České národní
zdravotní pojišťovny. Dle mého názoru
její pojistný plán i metody, které
si dovolím uvést jako příklad a které
tato pojišťovna uplatňuje, vyžadují
přešetření Ministerstvem zdravotnictví
a Ministerstvem financí.
Jedním z hlavních
cílů poslední novely zákona 550/91
Sb., byla likvidace plateb tzv. nadstandardní péče.
V § 2 zmíněného zákona byla vypuštěna
věta, kterou se povolovalo využití pojistného
nad rámec zdravotního řádu. Česká
národní zdravotní pojišťovna tento
zákon obchází. Využívá
vyhlášku č. 268/93 Sb., kterou se stanoví
způsob tvorby a využití fondů zaměstnaneckých
pojišťoven. Pravděpodobně nevadí,
že dominantní je zákon a ministerstvo financí
ve smyslu tohoto zákona vyhlášku dosud neupravilo.
Je-li tedy zákon skutečně dominantní,
pak nezbude než zdůraznit, že zákon č.
550 v plném znění pojišťovně
dovoluje pouze úhradu péče plně nebo
částečně hrazené ze zdravotního
pojištění s odkazem na rozsah ve zdravotním
řádu.
Není tedy asi možné
legálně hradit péči, kterou zdravotní
řád neuvádí. Nicméně
Česká národní zdravotní pojišťovna
tak činí a v jejím plánu je to uvedeno.
K další atypii této zvláštní
pojišťovny: V pojistném plánu je ve zřizovacím
listu Účelového fondu na snížení
nákladů náplně nebo částečně
hrazenou péči uvedeno, že fond je naplňován
ze zůstatku roční bilance pojišťovny,
tedy z pojistného.
Ostatní zdroje jako jsou prostředky z využívání
základního fondu, příjmy z přirážek
k pojistnému, pokuty a penále tato pojišťovna
vyčerpala jinde. Fondy v pojistném plánu
jsou velmi nepřesně definovány, a to především
ve smyslu zdrojů.
Plán České
národní zdravotní pojišťovny byl
vládou obdivuhodně tolerantně posouzen a
parlamentu doporučen ke schválení bez bližší
analýzy, kterou si tato atypická pojišťovna
bezesporu zaslouží.
Považuji za nutné
analyzovat hlavní podstatu rozdílu hospodaření
deficitních pojišťoven a přebytkové
České národní zdravotní pojišťovny
příslušnými institucemi. Parlament by
se neměl podílet na legalizaci přinejmenším
nejasného přesunu zákonného pojistného,
to je veřejných prostředků. Pro možnost
individuálního využití ve smyslu
bonusu, to je vlastně nadstandardu, pouze pro určitou
vrstvu pojištěnců. Jde o rozpor se zákonným
určením využitá prostředků,
tedy nad rámec zdravotního řádu. Totiž
jen zdravý jedinec, který nečerpá
pojistné, si z bonusu může dovolit rozhodovat,
co si u této pojišťovny
vybere navíc.
Česká národní
zdravotní pojišťovna se evidentně pokouší
využít vyhlášky MF, které nereagovalo
na novelu zákona č. 550/91 Sb. v plném znění.
Snaží se na nadstandardní péči
využít 3% z přijatého pojistného
po přerozdělení a není to, dámy
a pánové a vážené stěny
sněmovny, peníz malý. Je to 63 mil. 389 tisíc,
jak uvádí pojistný plán této
pojišťovny.
Pro všechny zmíněné
nejasnosti, kterých je bohužel mnohem více,
než mohu uvést a také pro klid svého
svědomí, podávám následující
návrh: Pojistný plán České
národní zdravotní pojišťovny pro
rok 1996 doporučit Ministerstvu zdravotnictví a
Ministerstvu financí k detailnímu prošetření
a ověření souladu se zákonem č.
550/91 Sb. a dalších souvisejících právních
norem. Toto doporučení si dovoluji adresovat
Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí.
Závěrem mi, vážení
kolegové, dovolte říci ke všem projednávaným
plánům: Nepovažuji za správné,
aby Parlament hrál roli kata Mydláře. Je
to totiž liberální politika vlády, která
byla příčinou situace, v níž
se dnes bohužel nacházíme. Nechť tedy
vláda problém s plnou odpovědností
vyřeší na základě svých
práv a povinností. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Fischerové. Prosím pana poslance
Wagnera, aby se ujal slova. Připraví se paní
poslankyně Lagová.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, problém, o němž
tady je řeč, je problém zástupný.
Řešíme něco, co má napravovat
chyby minulého. Chyby legislativní a i chyby v řídící
práci těch, kteří na nedostatky legislativní
měli dávno upozornit a předložit řešení
této sněmovně. To se nestalo a nyní
tedy hledáme řešení, které v
žádném případě nemůže
být pro všechny dobré. Hledáme tedy
to nejméně
špatné řešeni, hledáme tedy i svůj
nejméně špatný přístup
k této situaci, kterou my jsme nezavinili. Po mně
bude ještě mluvit kolega Rymeš, který
vás jistě upozorní na to, co už před
dvěma lety říkal této sněmovně
a co tedy už před dvěma lety mohlo upozornit
vládu i sněmovnu, kdyby zainteresovaní chtěli
slyšet, že je něco špatného systémově.
Já se omezím na
velmi stručné konstatování v oblasti
ekonomiky celé věci. Především
je nutno si přiznat, že je zřejmý nepoměr
v sumě, kterou stát platí za pojištěnce,
za které je podle zákona povinován platit,
a mezi počtem těchto pojištěnců.
To je značně systémová
vada, o které chápu, že ministr financí
a jiní kompetentní nebudou chtít mnoho slyšet,
protože by z velké slávy nedávno schváleného
rozpočtu mnoho nezbylo, kdyby se prostě jednoznačně
a nahlas řeklo, že je nemorální, abychom
platili podstatně méně za ty pojištěnce,
za které musí platit stát, to je za nevýdělečné,
ať důchodce nebo nedospělé. Pokud tak
činíme - a je zde řádový rozdíl
- pak je zřejmě jasné, v čem
je hlavní nedostatek zdrojů. Stačí
umět počítat. Jestliže necelých
16 miliard stát platí za cca 4 miliony osob, pak
je v tom zřejmý, jasný, jednoznačný
nepoměr a je zde otázka, kterou musí tato
sněmovna řešit, pokud chce řešit
tu situaci skutečně obecně
a věcně a nemůže ji řešit
jinak než novelou o státním rozpočtu.
Říká se to jistě špatně
týden poté, co byl státní rozpočet
schválen, ale situace je prostě taková a
zavírat před tím oči a neříci
nahlas, že král je nahý a proč je nahý,
by bylo nesprávné. To je první problém.
Snad by bylo dobré, abych
k tomu prvnímu problému řekl ještě
jednu cifru, že za ty ostatní obyvatele České
republiky, včetně osob, které nejsou občany,
ale trvale žijí na území České
republiky, tedy za více než 6 milionů osob,
se z tě částky 85 či 87 mld. platí
to, co zbude po odečtení od necelých šestnácti,
aby tedy bylo pro každého, kdo neměl chuť
se na čísla podívat jasné, o jaká
čísla jde a že je to nepoměr, tedy něco
přes 10 mil. obyvatel proti cca čtyřem, tedy
bez těch čtyř čili něco
přes šest milionů obyvatel, kteří
si přispívají a něco přes čtyři,
za které platí stát. Tady je nepoměr,
tady je vše špatné. Z toho pochází,
proč v systému nejsou peníze.
A teď ještě k
problémům, které můžeme ovlivnit,
špatně řešit, někoho poškodit.
Když budeme konat tak, že poslechneme nabídku
vlády, která poprvé za celou dobu, co tato
praxe zde existuje, nám dala doporučení -
prozatím jsme vždy rozhodovali tak, že se to
rozhodovalo ve výborech a to doporučení bylo
až druhotné, teď převzala vláda
iniciativu...... Pane předsedo,
buďte tak laskav a upozorněte pana Syku, aby nepřerušoval.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím, abyste respektovali zákon
o jednacím řádu. Myslím, že bychom
se měli chovat tak, aniž bychom přerušovali
kolegu, který má slovo, bez ohledu na to, jestli
ho přímo oslovujeme. Prosím, pane kolego.
Poslanec Jozef Wagner: Děkuji
vám, pane předsedající. Mám
tedy za to, že ten způsob projednání,
urychlení věci, razantní vstup vlády
do řešení ukazuje aspoň na jedno, a
to hodnotím pozitivně, že vláda vzala
problém jako problém vážný, neboť
koho může poškodit? Především
nemáme dost vědomostí k tomu, jak která
pojišťovna na tom skutečně je a naše
hlasování bude nekvalifikované a v konečných
důsledcích můžeme poškodit subjekt,
jehož vznik a fungování jsme umožnili.
To je nekorektní.
Ale současně s tím,
a to je horší, můžeme poškodit zdravotnická
zařízení, ať privátní
či státní, která očekávají,
že jim ony pojišťovny zaplatí. A ve chvíli,
kdy znemožníme těm kterým pojišťovnám
činnost, vznikne další problém, kdo
kdy a z čeho zaplatí a tuto situaci bude třeba
řešit a pravděpodobně bude trvat déle
než se zaplatí, než kdyby i pojišťovny
řádně fungovaly, nebo kdyby - a to je daleko
schůdnější cesta - místo schvalování
těchto plánů byl
předložen jasný a jednoznačný
návrh novely zákona o pojištění,
který by jednoznačně formuloval novou situaci
a řekl by tedy to, co si všichni myslí, že
existence pojišťoven za situace, že není
v čem konkurovat, je nezdůvodnitelná.
Proto je třeba hledat řešení
jiná, než je vybírat zde, kdo je a kdo není
hoden důvěry. Této hry se odmítám
zúčastnit. Mohu postupovat jenom dvěma možnými
způsoby - buď nehlasovat vůbec, nebýt
přítomen, nebo schválit všechny. Každá
jiná varianta mě odsuzuje k tomu, abych projevil
svůj nekvalifikovaný názor o té které
pojišťovně, což považuji za velmi špatné.
Takto bychom postupovat neměli.
Mám tedy za to, že
by se měl pan ministr zdravotnictví jednoznačně
vyjádřit k těmto obavám a podle tohoto
vyjádření by pak bylo možno ev. změnit
proceduru a ev. nejednat o věcech, které nemohou
k vyřešení situace ničím prospět
a mohou možná, ale jen velmi málo prospět
k zachování tváře těch, kteří
jsou za tyto systémové vady odpovědni. Mám
za to, že to rozhodně není ta část
sněmovny, k níž mám čest
patřit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi a slova se ujme pan ministr zdravotnictví,
pokud se již rozhodl reagovat na tento diskusní příspěvek.
Je to v souladu s jednacím řádem.