Ministr zdravotnictví
ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych využít
této situace, kdy se dostáváme do složitých
všeobecných diskusí a kdy přestávám
trochu rozumět kam směřují jednotlivé
příspěvky. My přece teď nelikvidujeme
žádné pojišťovny jako Parlament.
My teď využíváme znění zákona,
že se v prvním kole vyjadřujeme k zdravotně
pojistným plánům a můžeme jako
sněmovna přijmout takové usnesení,
které zohlední všechny další požadavky
vůči vládě, k podkladům, které
chceme znát a pro mne,
bohužel, budeme se ještě jednou vyjadřovat
ke zdravotně pojistným plánům. Musím
to zdůraznit proto, že zde padají slova o nějaké
likvidaci či omezování. Samozřejmě,
pokud je procedura taková, že se musí několik
měsíců mluvit o pojistných plánech
a jejich kvalitě,
do jisté míry i veřejně, samozřejmě
to narušuje podnikatelské prostředí,
pokud ho jako podnikatelské chápeme. Ale taková
procedura byla zvolena a pokud jsem byl vyzván, abych se
vyjádřil k tomu, zda uvažujeme o jiné,
říkám teď jako ministr, nikoliv
jako poslanec, že uvažujeme o jiné a budu velmi
rád a jsem zvědav, jak pak Poslanecká sněmovna
posoudí určitý postup od pravomocí,
které teď ve schvalování pojistných
plánů má.
Chápu těžkosti
jednotlivých poslanců, ale odmítám,
že se to dělalo ve spěchu, odmítám,
že jsme nevěnovali náležitou pozornost
na obou dvou ministerstvech i ve vládě a znovu upozorňuji,
že podle rozhodnutí a stanoviska Ministerstva zdravotnictví,
financí i vlády je pět plánů
bez vady. Povídání o systému, jakým
pracuje Česká národní
pojišťovna, je jistě k věci, ale nikoli
k vlastním plánům a ostatní plány
mají tři systémové vady, na které
vláda upozornila. Jsou to vlastně tři skupiny.
Jedna odstranitelná jednoduše, jedna složitější
a třetí velmi obtížná.
Doporučuji, abychom se
věnovali jako sněmovna, posouzení toho, abychom
dobře formulovali, jako sněmovna, co chceme od vlády
vědět v tom druhém kole, které nutně
ze zákona vyplývá, kdy musíme zaujmout
teprve to konečné stanovisko k jednotlivým
plánům.
Rozprava o tom, jak je to s rozpočtem
a s podílem státu, je rozprava, která mě
bytostně zajímá osobně, ale jsem přesvědčen,
že patřila do jednání rozpočtu
a ne do jednání o pojistných plánech.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru zdravotnictví Janu Stráskému. Mám
tu v pořadí poslankyni Hanu Lagovou, ale tuším,
že se pan poslanec Wagner hlásí s technickou
poznámkou.
Poslanec Jozef Wagner: Dámy
a pánové, nechci polemizovat a zdržovat před
vánocemi, ale jednu věc je třeba říci
jasně a zřetelně: Jestliže schválíme
pět a neschválíme velkou většinu,
jestliže jakékoliv neschválíme, je to
signál těm, kteří jsou u pojišťoven
evidováni, aby se evidovali jinde, aby hledali jinou pojišťovnu.
Takto jsem mínil, že toto je signál k tomu,
že přijde likvidace těchto pojišťoven.
Tento postup nepovažuji
proto za korektní. Nechci dál polemizovat pane ministře,
ale proti tomuto argumentu je těžko najít jiný.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jozefu Wagnerovi a zvu k řečništi
paní poslankyni Hanu Lagovou, připraví
se pan poslanec Rymeš.
Poslankyně Hana Lagová:
Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych vyjádřila mínění
poslaneckého klubu levého bloku k projednání
této předmětné věci. Domníváme
se, že v samotném období přípravy
zdravotní pojišťovny připravovaly pojistné
plány bez pevně stanovených objektivních
pravidel a ani dodatečná snaha obou ministerstev,
které plány posuzovaly, nás nepřesvědčila
o odpovědném přístupu z hlediska příštího
vývoje.
Neschválením pojistných
plánů podstatné většině
zaměstnaneckých pojišťoven se tak vytváří
jen zdání nějakého řešení,
ale kritickou situaci ve financování to nikterak
nezmírní. Selekce zdravotních pojišťoven
tak, jak je obsažena v usnesení obou výborů,
je pouze snahou o hledání okamžitého
viníka, tzn. problém
rostoucího deficitu ve zdravotním pojištění
lze řešit snad snížením převážné
režijních nákladů Zaměstnaneckých
pojišťoven.
Když se ale podíváme
na fakta, např. jen skutečnost za první pololetí
letošního roku u zaměstnaneckých zdravotnických
pojišťoven, ukazuje, že celkové příjmy
za toto období něco přes 11 miliard Kč
nekryly ani výdaje na úhradu poskytnuté zdravotní
péče, což činilo více než
12 miliard Kč. A tento deficit je bez započtení
výdajů na provoz a investice zaměstnaneckých
pojišťoven.
Víme, že základním
důvodem nestability systému zdravotní péče
je především rozdílná dynamika
růstu a výdajů a přitom příčiny
se hledají u zaměstnaneckých pojišťoven
nejen v režijních nákladech, ale také
v jejich platební nekázni, ve svévolném
zadržování prostředků,
aniž by to mohly samy nějak výrazně
ovlivnit. A pojistné plány v žádném
případě nemohou nahradit chybějící
koncepci systému. Jsou tedy činěny dílčí
kroky a přitom není definován cíl.
Dokladem toho je nelogičnost, vzpomeňte si novel
zdravotních zákonů,
které jsme projednávali v březnu t. r. a
mírně řečeno, zřejmě
vyplynuly z rozpaků Ministerstva zdravotnictví o
své nečinnosti.
Hledat rezervy uvnitř systému
je užitečné, ale je to velice málo.
Co říci např. tomu, že po třech
letech nastal objev zjištěním, že účtová
osnova pro podnikatelskou sféru se nehodí pro zdravotní
pojišťovny. Nelze upřít snahu Ministerstva
zdravotnictví o zvýšení kontroly nad
pojišťovnami. Stát měl a má dost
prostředků, aby tak činil.
Jistě by bylo zajímavé
také vědět, jakou úlohu plnili zástupci
státu ve správních radách. Redukci
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven
tedy považujeme za zcela chaotickou. V důsledku není
namířena jen proti zaměstnaneckým
pojišťovnám, ale bude mít negativní
dopad i na pacienty.
Proto nepovažujeme za účelné
zde přetřásat, která zdravotní
pojišťovna ano, která ne, která se provinila
v míře své režie nebo jinak. Chovaly
se tak, jak jim to bylo umožněno.
Při přípravě
jejich pojistných plánů byly vyzvány
Ministerstvem zdravotnictví, aby zpracovaly návrh
v nezměněných podmínkách roku
1995, čili platila metodika stanovená Ministerstvem
financí pro letošní rok. Situaci se nepomůže
ani návrhy na poslední chvíli, jak se objevilo
např. v rozpočtovém výběru
hledání dalších kritérií
kolem zadluženosti, schopnosti vyrovnání
atp.
Znovu říkám,
pojišťovny se chovaly tak, jak jim bylo umožněno,
a jak známo, pro sebezáchovu se činí
ledacos. Když se podíváme na pojistné
plány podrobně, nad reálností mnohých
pojistných plánů, i těch původních,
lze udělat otazník. Protože udělat pojistný
plán tak, aby vyhovoval, ještě neznamená,
aby byl reálný.
Toto chování jim
nelze mít za zlé. Máme i další
příklady, že také pro rýsující
se výsadní postavení na slunci se činí
také ledacos, a to v rozporu se zákonem. Byla tady
zmínka i o České národní pojišťovně.
Znovu tedy opakujeme. Příčiny
jsou jiné a jinde. Proto i v usnesení našeho
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví,
zejména v bodu 11, je sice určitá snaha pomoci,
ale ve svém důsledku je to opatření
povrchní. Vždyť jenom předběžně
vyjádřená nedůvěra třem
čtvrtinám zaměstnaneckých pojišťoven
způsobila živelnost v přestupu pojištěnců.
Někteří to ani nezvládnou, aniž
by porušili zákon. Tyto kroky budou opět stát
nemalé prostředky.
Ze zkušenosti víme,
že režijní náklady značně
rostou vždycky na začátku nějaké
změny. Bude nutno vyměnit průkazky pojištěnců,
uzavírat nové smlouvy s poskytovateli, zabezpečit
nová kontaktní místa s pojištěnci;
pravděpodobně největší položkou
bude vytvoření nového funkčního
informačního systému.
Za takto vzniklé situace
bychom považovali za paradoxní, pokud by se odpovědnost
za polovičaté řešeni zcela přenesla
na Poslaneckou sněmovnu. Teď se tedy odvolávám
na návrh zpravodaje, pokud jde o proceduru.
Proto si dovolujeme navrhnout takovouto proceduru:
Přerušit projednávání tohoto
bodu, a požádat vládu, aby v průběhu
ledna předložila Poslanecké sněmovně
návrh novel příslušných zdravotních
zákonů tak, aby v upravených právních
podmínkách byla občanům garantována
zdravotní péče při podstatně
efektivnějším vynakládání
prostředků zdravotního pojištění.
V této souvislosti doporučujeme,
aby bylo použito § 99 jednacího řádu,
tj. podmínek pro zákonodárný proces
ve stavu legislativní nouze. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slova se ujme pan kolega Rymeš. Připraví se
pan kolega Kolář.
Poslanec Ladislav Rymeš: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, schválení
nebo neschválení pojistných plánů
zdravotních pojišťoven nikterak nezmění
tíživou finanční situaci poskytovatelů
zdravotních služeb. Nezmění ani výhody
či nevýhody zdravotního pojištění
u klientů pojišťoven.
Veřejnost očekávala
v předchozích měsících zásadní
řešení vedoucí ke zlepšení
chodu zdravotnictví. Řešení mělo
předložit Ministerstvo zdravotnictví potažmo
pak vláda.
Schválením nebo
neschválením plánů těch či
oněch zdravotních pojišťoven vláda
jen přehazuje odpovědnost za financování
zdravotnictví na Parlament.
Musíme si položit
několik otázek. První otázka je otázka
smyslu 27 pojišťoven. Mají ekonomický
smysl takovýto anebo snad jiný počet pojišťoven,
pokud jim bylo legislativně zabráněno si
konkurovat?
Jaký to má význam
pro klienta? Ten se může jen strachovat, že za
něho pojišťovna nezaplatí, a podle toho
mu bude nebo nebude napříště poskytnuta
péče. Jaký to má smysl pro poskytovatele?
Tomu bude buď zaplaceno včas anebo se zpožděním.
Musíme si položit
i zcela triviální otázku, komu pojišťovny
slouží a k čemu sloužit mají. K
čemu sloužit mají, to je všeobecně
známo. K čemu ale slouží v systému,
který se vyvinul u nás, je zcela něco jiného.
U nás slouží k poměrně klikaté
distribuci peněz nebo k vytváření
některých pracovních míst.
Pojišťovna má
jediné právo: platit, platit, a pak ještě
znovu platit. Obranyschopnost proti nesprávné fakturaci
poskytovatelů je zcela mizivá. Možnost vypovězení
smlouvy pojišťovnou poskytovateli či jeho omezení
není řešení. Řešením
by bylo legislativně poskytnout pravomoci pojistným
lékařům při náhodném
zachycení chyb nebo zbytečných výkonů,
paušálně snížit platby poskytovateli
jako je tomu v jiných systémech, např. v
sousedním Rakousku.
Na druhé straně
klient musí mít možnost dostat zdravotní
péči na úrovni, a to by měl garantovat
kontrolní systém paralelně podřízený
buď Ministerstvu zdravotnictví nebo Komoře,
a to za předpokladu, že tento systém bude veden
po linii oborů.
Zbývá mnoho otázek.
Ta nejzásadnější je ta, jak postupovat
dál. Domnívám se, že je třeba
změnit mnoho. Změnou bodového sazebníku
počínaje, přes vzájemné účtování
si služeb mezi poskytovateli, a prosím, toto bych
zdůraznil, zavedení platby pojišťovny
za registrovaného pacienta praktickým lékařům,
platbu za vyléčenou diagnózu ambulantních
odborných lékařů a platbu základní
a jednu až dvě vedlejší diagnózy
v lůžkových zařízeních
atd.
Nyní zpět k pojišťovnám.
Jsem přesvědčen, že některé
pojišťovny se do nezáviděníhodné
situace nedostaly vlastní vinou. Na druhé straně
poslanci výboru rozpočtového a výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví podle
mého názoru neodsouhlasili pojistný plán
nejméně dvou "zdravých
pojišťoven".
Chtěl jsem však zcela
na závěr vyslovit ještě jednu, možná
dnes ještě opět kacířskou myšlenku.
Nebylo by lepší, kdyby platbu pojistného za
zdravotní péči vymezenou zdravotním
řádem nebo nějakou doktrínou, hradila
jedna pojišťovna s náklady do pěti procent,
a všechno, co by bylo nad tímto standardem, nad jakousi
pomyslnou laťkou, nechť hradí jakékoliv
množství komerčních pojišťoven.
Pak však nemusíme schvalovat jejich pojistné
plány. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Kolář. Připraví
se pan kolega Štrait.
Poslanec Robert Kolář:
Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte,
abych se také krátce vyjádřil, neb
jsem byl zpravodajem rozpočtového výboru.
Je třeba si uvědomit,
že při projednávání tohoto bodu
v podstatě Poslanecká sněmovna nějakým
způsobem hodnotí, a vyjadřuje se zhruba k
80 miliardám, které se veřejně spravují
v tomto státě, což zajisté není
zanedbatelná částka vzhledem k tomu, že
v minulém týdnu, kdy jsme
projednávali návrh zákona o státním
rozpočtu se tady vedly vzrušené diskuse o daleko,
daleko menších částkách.
Myslím, že prostředky,
které se dnes pohybují ve zdravotnictví,
jsou konečné. Jsou dány platnou legislativou,
a proto nám nepřísluší, abychom
dnes hovořili na téma navyšování
dalších toků prostředků do zdravotnictví.
Sám za sebe se domnívám, že je jich
tam víc než dost.
Systém má v sobě
zakotveny některé vnitřní rezervy.
Rezervy se vždy v každém systému hledají
nejlépe přes finance, a tedy těmi, kdož
ty finance spravují.
A finance, které proudí
do zdravotnictví, nespravuje stát v tomto případě,
ale spravují je zdravotní pojišťovny.
To, co my dnes tady činíme,
není v podstatě nic jiného než, že
ze zákona se vyjadřujeme v duchu změn, které
byly zakotveny v legislativě na jaře letošního
roku a já sám osobně se domnívám,
že problém netkví v tom, kolik má ta
která pojišťovna pojištěnců
a jaké má režijní náklady, protože
právě projednávání pojistných
plánů ukázalo, že existují pojišťovny,
které mají
pod 50 tis. pojištěnců a dokáží
se udržet na trhu zdravotnických služeb s vyrovnanou
bilancí. Sám za sebe si myslím, že by
mi ani nevadilo, kdyby pojišťovna, u které já
jsem pojištěn, pokud dokáže svým
klientům zabezpečit všechny služby v souladu
s platnou legislativou,
překročila ten pomyslný rámec provozních
a investičních nákladů těsně
nad 7%. Nicméně samozřejmě je tady
určitá legislativa a my se do ní musíme
vejít, čili nečiníme nic jiného
než to, že to, co nám ze zákona přísluší
činíme.
Pokud se týče projednávání
v rozpočtovém výboru, myslím si, že
rozpočtový výbor měl trošku tvrdší
stanovisko a toto tvrdší stanovisko, vyplývalo
z toho, že rozpočtový výbor nebral v
úvahu až tolik právě ten počet
pojištěnců nebo uvedené režijní,
provozní a investiční
náklady, ale právě tu celkovou bilanci aktiv
a pasiv, příjmů a výdajů. Myslím
si, že v podstatě toto je jediný nástroj,
přes který lze udržet neustále vzrůstající
nabídku zdravotnických služeb na uzdě.
A samozřejmě i v
tomto saldu je potřeba rozlišovat to, kdy pojišťovna
se ocitá v platební neschopnosti díky tomu,
že neplatí za své pojištěnce velké
podniky. Musíme také rozlišovat, jestli zdravotní
pojišťovna je v platební neschopnosti proto,
že svým klientům, myšleno zdravotnickým
zařízením, hodlá proplácet
všechny výkony, nebo prostřednictvím
svého revizního systému se snaží
provádět restrikci, protože dnes již nemusí
všechno proplatit, nemusí se všemi uzavírat
smlouvy a v podstatě roli regulátora díky
tomu, že drží finanční prostředky,
by měla zdravotní
pojišťovna plnit daleko více v dnešní
době, než v minulosti.
A právě projednávání
zdravotních plánů a právě určitý
náznak Poslanecké sněmovny v tom smyslu,
že ty pojišťovny, které nejsou schopny udržet
aktivní nebo alespoň vyrovnané saldo, že
by se zřejmě neměly na tomto trhu pohybovat,
je legitimní, protože my tady nerozhodujeme o osudu
několika zaměstnanců pojišťoven,
o jejich budovách, autech atd., ale rozhodujeme o tom,
jestli pro určitou skupinu obyvatel bude zajištěna
a hrazena zdravotní péče, na kterou
oni si přispívají.
Na závěr nenavrhnu
žádné konkrétní usnesení.
Chtěl jsem pouze tímto svým vyjádřením
vysvětlit tvrdší stanovisko rozpočtového
výboru, než tomu bylo u stanoviska výboru garančního.
Stanovisko rozpočtového výboru více
kopíruje ty momenty a zásady, které jsem
tady dnes naznačil, a já sám za sebe se domnívám,
že projednávání těchto pojistných
plánů vzhledem k objemu finančních
prostředků, které se tam pohybují,
a vzhledem k složitosti celé problematiky je opravdu
spíše exekutivní záležitostí
než záležitostí pro sáhodlouhé
diskuze v této sněmovně.
Proto bych navrhoval, pokud budou
nějaké změny v legislativě, směřovat
je k tomu, aby tento Parlament pracoval především
na legislativě a exekutivě svěřil
daleko větší pravomoci při zřizování,
při projednávání a při schvalování
pojistných plánů zdravotních pojišťoven.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: S
technickou poznámkou se přihlásil pan poslanec
Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Pane
předsedající, dámy a pánové,
jen bych rád uvedl na pravou míru obecně
přijaté únikové mínění
našich odpůrců, kteří zde přicházejí
s názorem, že tuto věc bylo potřeba
řešit zvýšením peněz systému
za pojištěnce, za které platí stát
ze státního rozpočtu. To samozřejmě
tak není, to je potřeba řešit v zákoně
příslušném,
to není zákon o státním rozpočtu
a až bude změněn příslušný
zákon, potom bude možno státním rozpočtem
dát více peněz. Aby tedy ta věc byla
úplně jasná, takže pan Kolář
se samozřejmě mýlí. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Ano, pan kolega Kolář
se možná mýlí, ale to nebyla technická
poznámka, pane poslanče, nebyla.
Pan poslanec Štrait se ujme
slova, připraví se pan kolega Vačkář.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
předpokládám, že pan ministr zdravotnictví
zná situaci, která je momentálně mezi
pojištěnci. Je to určitá nejistota,
neklid a počínající nedůvěra
v pojišťovácký systém.
Je škoda, že ministerstvo
zdravotnictví vyvíjí příliš
mnoho energie a svůj intelektuální potenciál
raději v televizních kláních než
v Parlamentu, ať to je ve výboru nebo v plénu.
Více méně
formálním způsobem schválení
pojistných plánů zdravotních pojišťoven
považuji osobně za další promarněnou
šanci, jak vyvést naše zdravotnictví z
počínající vleklé systémové
krize. Fakt, že ministerstvo zdravotnictví závěry
krátkodobých a dlouhodobých koncepcí
konzultuje v televizi mě naplňuje smutkem.
Promarněný díl
šance ministerstva zdravotnictví v tomto konkrétním
případě vidím především
v tom, že v režii zdravotních pojišťoven
za poslední dobu, tj. tedy 3 roky jejich existence, zmizelo
zbytečně podle skromného odhadu na 20 mld.
z peněz pojištěnců. Velkou benevolencí
při schvalování pojistných plánů
pojišťoven má tím i Parlament podíl
na nedobrém stavu financování zdravotnictví.
Samozřejmě pojišťovny
nejsou jediný problém. Mizení peněz
v režii pojišťoven považuji za jednu velkou,
nesmírnou černou díru našeho bublajícího
zdravotnictví. Jako další je to problém
léčiv s velkými zisky monopolů a dealerů
a za třetí chaotický proces průběhu
privatizace.
Z výše uvedených
důvodů nedoporučuji sněmovně
formální schválení navrhovaného
usnesení 556. Aniž bych se zabýval detaily,
jsem pro jeho vrácení předkladatelům,
tzn. oběma výborům.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme kolega Vačkář. Připraví
se kolega Štambera.
Poslanec Jiří
Vačkář: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
kolegyně a kolegové!
Dovolte, abych byl stručný,
protože gros toho, co jsem chtěl říci,
řekl kolega Kolář.
Zcela jednoznačně
konstatuji, že je třeba k těmto věcem
přistupovat velmi odpovědně, protože
slyšel jsem určitý liberální
názor, zejména ze druhého výboru,
který to projednával. Myslím si, že
by to nebylo dobré, protože v každém případě
stav je nadsazen, dluhy jednotlivých zaměstnaneckých
pojišťoven rostou a je třeba
se s tím vypořádat, protože nakonec
to dopadne v každém případě na
státní rozpočet.
U pojišťoven, o kterých
víme, že pravděpodobně nebudou schopny
situaci zvládnout, je třeba udělat konec,
protože v každém případě
to na konci zaplatíme my jako daňoví poplatníci.
Proto se kloním k tomu,
aby bylo přihlédnuto více ke stanovisku rozpočtového
výboru, než výboru pro zdravotnictví
atd.; nebudu v těch věcech pokračovat.
V každém případě
si myslím, že je třeba u řady pojišťoven,
které nejsou schopny situaci zvládnout, udělat
konec.
Na druhé straně
zcela jednoznačně jsem pro to, že některé
malé, které jsou finančně zdravé,
je třeba nelikvidovat, poněvadž bychom tím
udělaly zbytečnou škodu. Pravděpodobně
tím, jak se rozpadne počet pojištěnců
u velkých, se pojištěnci přesunou k
těmto relativně zdravým malým pojišťovnám.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Štambera.
Poslanec Dalibor Štambera: Pane
předsedo, pane předsedající, kolegyně
a kolegové, budu také velmi stručný.
Chtěl bych zde varovat před jedním návrhem,
který zde padl. Byl to návrh paní kolegyně
Lagové. Souhlasím s ní v tom, že návrh,
který přišel z vlády, je špatný,
není to kvalitní návrh, ovšem vláda
sama jmenovala některé konkrétní pojišťovny,
čímž způsobila velice
nerovné prostředí pro některé
další zaměstnanecké pojišťovny.
Tím, že bychom zde jako Parlament neprojednali plány
- samozřejmě, že každý bude hlasovat
podle svého, nebudu zde lobbovat za náš výbor,
samozřejmě budu hlasovat podle usnesení našeho
výboru, ale každopádně
pojistné plány musíme schválit - budeme
konzervovat stav nerovnosti, který vláda nastolila
a způsobila tím to, že od pojišťoven,
které jsou relativně velmi dobře zavedeny,
nemají problémy se zdravotnickými zařízeními,
odcházejí pojištěnci jenom
proto, že zde bylo vyjmenováno pět konkrétních
pojišťoven. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do obecné rozpravy se hlásí ještě
pan kolega Raška.
Poslanec Miroslav Raška: Pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, velice pozorně jsem si vyslechl
celou rozpravu. Dovolte mi přičinit několik
málo poznámek.
Zaprvé. Ke vší
úctě k rozpočtovému výboru
se nedomnívám, že kritéria, která
zde zmínil kolega Kolář, byla vnímána
skutečně celým výborem tak, jak bylo
řečeno kolegou Kolářem. Pokud jsem
pozorně sledoval rozpravu v rozpočtovém výboru,
domnívám se, že jediným kritériem
byla úroveň hrubé zadluženosti pojišťoven
bez toho, že by rozpočtový výbor posuzoval
další aktiva, která tyto pojišťovny
vlastní a které mohou relativně ve velice
krátkém časovém
úseku aktivovat. Problémem se zabývám
podrobněji z hlediska rozpočtového výboru
a jsem přesvědčen, že zadluženost
řady pojišťoven je mimo jiné způsobena
tím, že pojišťovny přezkoumávají
oprávněnost nároků zadavatelů,
to znamená poskytovatelů zdravotní péče.
Tato hmota nároků, které se posuzují,
je individuální a dosahuje 30 až 60% celkového
vykázaného hrubého dluhu pojišťoven.
To tedy zaprvé.
Zadruhé. Domnívám
se, že u řady pojišťoven bylo jako další
kritérium rozpočtovým výborem pohlíženo
na aktuální stav pojištěnců v
té které pojišťovně, ačkoliv
novela zákona, kterou jsme přijali v letošním
roce, stanoví jako rozhodné datum až den 1.
května 1996. Zde tedy podtrhuji to, co řekli předřečníci,
to znamená, že u některých pojišťoven,
které jsou ekonomicky
zdravé, dostávají svým závazkům,
bylo důvodem neschválení jejich pojistných
plánů ze strany rozpočtového výboru
pouze to, že nedosahují dnes počtu pojištěnců,
kterého mají dosáhnout k 1. 5. příštího
roku. Domnívám se, že je třeba z tohoto
pohledu také ke
schválení jejich pojistných plánů
přihlížet.
Obecně ke všem pojistným
plánům si dovoluji poznamenat to, že v některých
lokalitách - sám pocházím z lokality
Ostravska - zaměstnanecké pojišťovny,
které mají určitě problémy
se svou zadlužeností, jak tady bylo řečeno,
pokrývají až 60% trhu, který obhospodařují
všechny zdravotní pojišťovny a bylo by tedy
neuvážené neumožnit další
fungování těchto pojišťoven tím,
že vydáme svým rozhodnutím signál,
aby pojištěnci migrovali do Všeobecné
zdravotní pojišťovny,
případně jiné. To zadruhé.
Zatřetí. Domnívám
se, že jak exekutiva, tak Parlament, musí využít
všech prostředků k tomu, aby i ty pojišťovny,
které se dnes jeví jako pojišťovny, které
nejsou schopny v reálném čase dostávat
svým závazkům, byly nuceny ne být
likvidovány, ale byly nuceny přidávat plynule
svůj potenciál do dalších pojišťoven,
to znamená spojovat se, fúzovat a neztrácet
další prostředky tím, že bude docházet
k likvidaci pojišťoven. Každá likvidace
z mého pohledu je další ztrátou v tomto
systému.
Z těchto všech tří
důvodů, které jsem uvedl, se domnívám,
že bude rozumnější, zaměřit
se na názor našeho, to je zdravotního výboru.
Odvinout tedy rozhodování sněmovny od tohoto
názoru a v co největší míře
umožnit další fungování zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven i Všeobecné
zdravotní pojišťovny a velice urychleně
hledat změny systému takové, aby bylo dosaženo
korekce systému a jeho vyrovnání.
Jen poznámka na závěr.
Nositelem největšího dluhu v systému
všeobecného zdravotního pojištění
- pokud jste si nevšimli - je Všeobecná zdravotní
pojišťovna, jejíž dluh je k dnešnímu
dni vykazován ve výši 3 mld korun, což
je daleko více než mají dohromady všechny
zaměstnanecké pojišťovny. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nikdo další se do rozpravy nehlásí,
takže obecnou rozpravu končím. Prosím
společného zpravodaje výborů pana
kolegu Čermáka, aby se vyjádřil k
jednotlivým návrhům předloženým
v obecné rozpravě.
Poslanec Petr Čermák:
Dámy a pánové,
ve všeobecné rozpravě vystoupilo 9 poslanců
a poslankyň. Nechtěl bych - a myslím si,
že se to ani ode mne nečeká - komentovat jednotlivá
vystoupení. Jen bych se rád vyjádřil
k jedné věci.
V řadě vystoupení
byla napadena vláda s tím, že jakýsi
horký brambor přehrává do Parlamentu
a že odvedla špatnou práci. Chtěl bych
znova na všechny apelovat, aby si přečetli
přesně zákon, podle kterého děláme,
co děláme. V tomto zákoně je plná
zodpovědnost, kterou jsme si sami dali na základě
návrhu z pléna v tě době, že
tyto plány schvaluje poslanecká sněmovna
a vláda tam má jediný úkol - je to
úkol se k nim vyjádřit. Vláda se ke
všem plánům vyjádřila tak, jak
uznala za vhodné. Máme to shrnuto v tisku 1988 a
budeme-li chtít toto změnit, nemá cenu toto
napadat v tuto chvíli, kdy jednáme o konkrétních
pojišťovacích
plánech pojišťoven na příští
rok. Je to koncepční debata o systému a vychází
z toho, že sami jsme přijali zákon, který
nám v tuto chvíli dělá problémy
naplnit. Také s tím souhlasím a také
si myslím, že bychom to dělat neměli,
ale nemáme dnes žádnou jinou
šanci, než to udělat.
Co se týče konkrétních
návrhů k hlasování v obecné
rozpravě, zazněly dva. První byl návrh
paní kolegyně Lagové na přerušení
projednávání, vrátit atd. Myslím,
že tento návrh by se měl vyřešit
nejdříve hlasováním a postupovat v
intencích návrhu kolegyně Lagové.
Až toto vyřešíme, vrátil bych se
k druhému návrhu, který podala paní
kolegyně Fišerová.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Souhlasím. Odhlásil
jsem vás a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Budeme hlasovat. Jak jste slyšeli
společného zpravodaje výborů pana
kolegu Čermáka, budeme hlasovat o návrhu
na vrácení návrhu k dopracování,
s použitím § 90 odst. 2. Pani kolegyně
souhlasí. Děkuji. Víme tedy, o čem
budeme hlasovat.
Ptám se, kdo ve 42. hlasování tento návrh
podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat,
pro hlasovalo 37, proti 75 poslanců.
Prosím pana kolegu Čermáka,
aby přednesl druhý procedurální návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Ve druhém návrhu
jsem poněkud na rozpacích, protože můj
názor je ten, že nepatří do hlasování
ve všeobecné rozpravě, ale až do hlasování
nad jednotlivými pojišťovnami, protože paní
kolegyně Fišerová hovořila o pojistném
plánu České národní zdravotní
pojišťovny, o které asi budeme hlasovat.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Souhlasím
s vámi. Děkuji. Tím mohu otevřít
rozpravu podrobnou, do které se jako první přihlásil
pan kolega Hrazdíra. Prosím, aby se ujal slova.
Připraví se pan kolega Dostál.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane místopředsedo, pane předsedo, pane ministře,
kolegyně a kolegové, předpokládal
jsem, že podrobná rozprava bude konkrétně
k jednotlivým zdravotním pojišťovnám.
Možná, že bych se vyjádřil až
k pojišťovně, o které pak budeme debatovat.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Souhlasím,
neboť jsme přijali způsob projednávání
tak, že budeme jednat o jednotlivých pojišťovnách.
Přesto se však zeptám pana kolegy Roberta Dostála,
zda je stejného názoru. Děkuji. Ptám
se, jestli se někdo chce přihlásit do podrobné
rozpravy ještě k obecnějším principům.
Děkuji. V tom případě prosím
pana kolegu Čermáka,
aby se ujal své zpravodajské práce.
Poslanec Petr Čermák:
Dámy a pánové,
zahajujeme projednávání sněmovního
tisku 1988. První pojišťovnou, která je
v tomto tisku uvedena, je Všeobecná zdravotní
pojišťovna. Stanovisko vlády je zdravotně
pojistný plán schválit, stanovisko obou výborů
v tomto případě je stejné, tzn. schválit
a společný zpravodaj navrhuje také schválit.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Chce se někdo vyjádřit k tomuto prvnímu
bodu! Nechce. Můžeme tedy hlasovat o návrhu,
který přednesl pan kolega Čermák.
Jedná se o 43. hlasování. Kdo návrh
podporuje? Kdo je proti?
Návrh byl přijat.
Pro hlasovalo 115 poslanců, nikdo nebyl proti.