Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
životního prostředí Františku Bendovi.
Protože organizační výbor určil
zpravodajem pro prvé čtení pana poslance
Vlastislava Kuchaře, žádám ho, aby se
ujal slova.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
vládní návrh zákona o odpadech - tisk
2070 - řeší složitou a k nové zákonné
úpravě rozhodně zralou problematiku nakládání
s odpady. Kladem předloženého návrhu
nesporně je, že obsahuje tři prováděcí
vyhlášky, s jejichž znalostí je možné
lépe posuzovat samotný návrh, ale také
návrh zásad vládního nařízení,
kterým se upravuje seznam výrobků a obalů,
určených ke zpětnému odběru.
Právě skutečnost, že jde pouze o návrh
zásad, který není zatím aprobován
usnesením vlády, a bez něho by mohl být
zákon doslova bezzubý, spolu s faktem, že zákon
necitlivě řeší problematiku nakládání
s komunálním odpadem - zde, abych byl konkrétní,
mám na mysli dosti výraznou hrozbu několikanásobného
nárůstu administrativy v souvislosti s povinnostmi,
určenými předlohou, mě vede k tomu,
abych poněkud rozptýlil možný optimismus
předkladatele nad vyvážeností a konzistentností
předloženého návrhu zákona.
Stejně se návrh zákona o odpadech vyhýbá
silnější zodpovědnosti původce
odpadu - mám na mysli právnické osoby - za
jejich recyklaci a opětovné užití tak,
aby zvýšené sazby za ukládání
nebyly jediným motivem ekologického a zároveň
ekonomického chování pro toho, kdo odpad
produkuje a ukládá, přičemž naprosto
protisměrně mohou motivovat provozující
skládky, tedy obce, které by mohly chtít
přinést do rozpočtu obce prostředky
za to, že nabídnou katastr ke zřízení
skládek.
Přes tyto skutečnosti navrhuji sněmovně,
aby návrh k hlasování doporučila ke
druhému čtení, s vědomím všech
rizik, která jsou v tomto doporučení obsažena.
Jsem totiž optimistou v tom, že ke druhému čtení
je schopen zároveň splnit své závazky
předkladatel - tím myslím cestu od zásad
vládního nařízení k lépe
aprobovanému textu, stejně jako tato sněmovna
může formou pozměňovacích návrhů,
vzešlých jednak z projednávání
ve výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí, a dalších,
které budou nesporně vzneseny na plénu.
Proto navrhuji, aby zákon o odpadech - tisk 2070 - byl
doporučen k hlasování ve druhém čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
poslanci Kuchařovi a otvírám obecnou rozpravu.
Písemně se do ní přihlásil
pan poslanec Václav Frank, má slovo. Další
písemné přihlášky do rozpravy
nemám.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedo, členově
vlády, kolegyně a kolegové, musím
se přiznat, že i já mám smíšeně
pocity z návrhu zákona, který je předkládán
k prvému čtení. Nicméně souhlasím
s panem ministrem i se zpravodajem v tom, že návrh
zákona o odpadech má v sobě určitou
jiskru, ale má v sobě také hodně dýmu.
Říkám to proto, že celá řada
věcí - a zřejmě také proto
byl předložen do prvního čtení,
a předpokládá se, že se upraví
v příslušném výboru, příp.
ve druhém čtení parlamentu, není podle
mého názoru dotažena do konce a může
skutečně způsobit celou řadu nepříjemností.
Přikláním se k názoru a velice kladně
hodnotím to, že se návrh konečně
po dlouhé době pouští do separace druhotných
surovin jako takových, nebo odpadů, a dává
obcím svým způsobem šanci v těchto
věcech postupovat i určité pravomoci.
Faktem ale také je, že obce mají mít
možnost regulovat nakládání s komunálním
odpadem vyhláškou, ale je třeba zcela otevřeně
si přiznat, že stále nám zde zůstává
rozpor mezi obcí, která je stále vedena jako
původce odpadů. Zůstává zde
rozpor mezi obcí jako orgánem odpovědným
za nezávadné zneškodnění odpadu.
Říkám to proto, že zde zřejmě
určitě vznikne určitý zásah
možná i do zákona o obcích, pokud tuto
pravomoc budeme chtít obcím dát.
Zamýšlené přiřknutí zodpovědnosti
za odpad nezákonně odložený na pozemku
jeho vlastníků, myslím, že i ten je
sporným řešením, neboť vlastník
není sto svoje pozemky uhlídat před takovou
zvůlí. A nepomůže ani oplocení
pozemku.
Dovolte ještě malou poznámku k obcím,
protože pan ministr to řekl také, že v
podstatě jedině obecní vyhláška
má být jediným nástrojem obcí
k regulaci nakládání s komunálním
odpadem, souhlasím s tím, že obce by měly
být povinny stanovit obecně závaznou vyhláškou
systém sběru, třídění,
využívání a zneškodňování
odpadů, vznikajících na jejich území,
včetně míst, která budou určena
k ukládání odpadu. To je jedna věc.
Druhá věc je ta, že se domnívám,
že zákon tak, jak je navrhován, ne dost důsledně,
nebo nedostatečně - dokonce si dovolím tvrdit
- reguluje dovoz druhotných surovin z vyspělých
zemí.
Mám pocit, že svým způsobem je vážně
rozvrácen sběr, třídění
a využívání druhotných surovin
a že přijmeme-li navržené znění,
zbaví se tak stát možnosti omezit dovoz druhotných
surovin a podepřít tak průmysl a jejich zpracování
v České republice.
Několik poznámek k seznamu. Takzvaný červený
seznam nebezpečných odpadů (nebudeme si nic
nalhávat, jde fakticky o superjedy) je velmi hubený
ve srovnání s tzv. zeleným seznamem volně
obchodovatelných druhotných surovin. Využívám
této polemiky k tomu, abych se pana ministra na něco
zeptal. Takzvaný žlutý seznam nebezpečných
odpadů je vymezen jako nebezpečný odpad,
který není uveden v červeném ani zeleném
seznamu a není ani uveden v příloze návrhu
nového zákona o odpadech.
Divný je předpoklad návrhu zákona,
že se záměr dovézt nebezpečné
odpady žlutého seznamu oznámí ministerstvu
životního prostředí a pokud toto nevznese
do třiceti dnů námitky či nesouhlas,
může se jejich dovoz uskutečnit. Upozorňuji
na to proto, že podle mého názoru by se tím
mohla snadno otevřít cesta k přeměně
České republiky na skládku nebezpečných
odpadů Evropy. Myslím, že takové řešení
by bylo zločinem proti životnímu prostředí.
Pan ministr tady zdůraznil, že tento návrh
zákona ruší programy odpadového hospodářství
jako přežitých systémů. Já
se domnívám, že naopak je to v rozporu s praxí,
která je běžná v zemích Evropské
unie a že naopak nadměrná liberalizace odpadového
hospodářství spolu s trvajícími
legislativními nedostatky znemožnila efektivní
funkci státní správy a vede k cca trojnásobnému
zvýšení kapacity skládek ve srovnání
se skutečnou potřebou. To dále zesiluje tlak
na souhlas s dovozem odpadů za účelem jejich
zneškodnění. Příkladem toho je
vybudování dvou spaloven nebezpečného
odpadu na Olomoucku, které jsou dnes využity na 5
- 10%, protože nemají co spalovat.
Protože v této části pokládám
návrh zákona o odpadech za zhoršující
a protože vím, že i kdybych navrhl, aby byl návrh
zákona zamítnut, nebude můj návrh
přijat, omezím se na konstatování,
že já osobně nemohu návrh zákona
do druhého čtení podpořit.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Václavu Frankovi. Slovo má pan poslanec Josef Effenberger.
Připraví se pan poslanec Radim Špaček.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
tento předložený zákon je zákonem
onoho typu, který vyvolává vždy mnoho
kontroverzních debat a nikdy se nejeví pro celou
veřejnost - ať už politickou či širší
občanskou - jako jednoznačně uspokojivý.
Tak tomu ani být nemůže. Nicméně
se domnívám, že tak jak je zákon předložen,
je hoden toho, aby postoupil do druhého čtení,
což říkám u vědomí toho,
že ve výborech a při projednávání
tohoto zákona nás čeká mnoho práce
a možná mnoho názorových střetů
s předkladateli.
Kolega poslanec Frank se tady zmínil o některých
vyhláškách. Je to skutečně citlivý
bod. Ve vyhláškách (tu zkušenost jsme
již učinili) bývají někdy obsahově
zahrnuta taková témata, která by měla
být součástí zákona. V tomto
případě by to co se týče významu
bylo rovněž vhodné, ale chápu praktické
zřetele, které vedou předkladatele k tomu,
aby v rámci pružného doplňování
seznamu měl možnost tak činit bez zdlouhavých
legislativních procesů. Nicméně nezbývá
než tyto vyhlášky podrobit dosti zevrubné
diskusi.
Opakuji, že za svou osobu doporučuji, aby tento zákon
byl přijat k projednávání, protože
odklad a čekání na event. lepší
předlohu by asi nevedlo k pozitivnímu výsledku.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Effenbergerovi. Slovo má pan poslanec Radim Špaček.
Je poslední písemně přihlášený
do rozpravy.
Poslanec Radim Špaček: Děkuji, pane
předsedo. Dámy a pánové, Vladimír
Merta zpíval v jedné ze svých nejslavnějších
písní, že poměr sil dobra a zla musí
zůstat zachován. Včera jsem podporoval návrh,
který předložil pan ministr Benda, dnes si
dovolím být podstatně kritičtější.
Já se domnívám, že první čtení
není určeno k tomu, abychom probírali podrobně
jednotlivá ustanovení zákona, která
by podle názoru některých měla být
změněna. Přesto si dovolím zmínit
už teď jedno z nich, které doufám se podaří
opravit. Navrhovaná dikce zákona (věřím,
že to nebyl úmysl) v podstatě vede k tomu,
že do České republiky by bylo možno dovážet
v masivních množstvích odpady za účelem
jejich spalování, protože zákon definuje
spalování odpadů jako využití.
To znamená, že suroviny určené ke spálení
jsou v kategorii druhotných surovin. Domnívám
se, že v tomto případě bude třeba
do zákona zasáhnout, ale to lze udělat v
Poslanecké sněmovně.
Je diskutabilnější, zda lze nebo nelze upravit
v průběhu projednávání koncepci
komunálního odpadu. Zákon předpokládá
podstatně zvýšenou roli obcí, což
je samozřejmě přijatelné, jakkoliv
diskutabilní. Tak jak je zákon navržen, tak
ale zcela jednoznačně favorizuje podnikání
obcí v oblasti odpadového hospodářství
nebo v oblasti nakládání s odpady. Domnívám
se, že to je výrazně sporný princip,
zda zákon má přímo vybízet
obce k tomu, aby podnikaly v tomto speciálním odvětví
nebo přesněji řečeno vůbec
v jakémkoliv odvětví.
Závažnější ovšem jsou výhrady,
které zde vlastně byly zmiňovány již
včera. Tyto výhrady souvisejí s tím,
jak je tato oblast upravena v rámci Evropské unie.
Evropská unie má v rámci nakládání
s odpady několik set předpisů. Z nich některé
jsou velmi drobné, ale jiné jsou naopak zásadní.
Já se domnívám (to je to, co jsem ostatně
říkal už včera), že bychom se měli
snažit evropskou legislativu přejímat co nejrychleji.
Tím neříkám, že bez rozmyslu.
Samozřejmě v řadě případů
má Evropská unie ustanovení, která
v současné době přijmout nemůžeme,
protože by to bylo výrazně nebezpečné
nebo poškozující naši republiku nebo naše
podnikatele. Avšak v případech, kdy se nejedná
o takovýto charakter ustanovení, se domnívám,
že bychom jim měli vycházet co nejvíce
vstříc.
Z direktiv Evropské rady, které se týkají
(to jsou ty zásadní dokumenty) nakládání
s odpady, předložený zákon nepřejímá
několik velmi zásadních témat.
Jedno má v podstatě shodné označení
s institutem, který obsahuje současný zákon,
to je programy odpadového hospodářství,
které se nepříliš osvědčily.
Souhlasím s tím, že je dobře je výrazně
předělat nebo zrušit ve smyslu, jaký
tomu dává současný zákon. Nedomnívám
se, že by měly být zrušeny zcela bez náhrady.
Mám za to, že by tomuto pojmu institutu programu odpadového
hospodářství měla být dána
jiná náplň, která by byla kompatibilní
s tím, co je obsaženo zejména v direktivě
156/91.
Tady se domnívám, že předkladatelé
trochu nevyužili možnosti, která existuje, abychom
náš právní řád přiblížili
výrazně právnímu řádu
Evropské unie.
Jestliže důvodová zpráva tvrdí
- a koneckonců zaznělo to i v úvodním
slově - že zákon vede k tomu, že bude
předcházeno vzniku odpadů a dojde k jejich
minimalizaci, obávám se, že toto je pouze deklaratorní
ustanovení, protože zákon ve skutečnosti
nemá žádné nástroje, které
by k tomuto cíli mohly vést. Ty nástroje
mohou být různé: administrativní,
což jsou současné programy odpadového
hospodářství, až po metodické,
což by byly spíše ty programy, o kterých
jsem mluvil, anebo to mohou být nástroje ekonomické,
které ten návrh ve skutečnosti neobsahuje,
protože ekonomické nástroje, které jsou
v zákoně obsaženy, jsou až na konci toho
cyklu, nikoliv na začátku, to je stimulující
předcházení vzniku odpadů.
Osobně jsem přesvědčen, že ekonomické
nástroje v této oblasti by vlastně neměly
ani být obsahem tohoto zákona, ale měly by
být součástí širšího
ekonomického prostředí v této zemi,
to znamená že zákon o odpadech by měl
být zasazen do jiného ekonomického prostředí,
které by více stimulovalo enviromentálně
příznivé činnosti, než jak je
tomu dosud.
Když se rozhlížím po sněmovně,
možná, že v současném momentálním
rozložení by třeba i měl šanci
návrh na vrácení vládě k přepracování,
ale vzhledem k tomu, že všichni ostatní kolegové
doporučují, abychom tento zákon projednali
podrobně ve výboru a už se na to těší,
tak nechci zkazit jejich očekávání
a naděje, které vkládají do tohoto
procesu, ale jsem rád, že tady zaznělo to,
co tu zaznělo, protože projednávání
tohoto zákona vůbec nebude jednoduché a domnívám
se, že bude výrazně kontroverzní. Jak
nakonec zákon dopadne, to je samozřejmě ještě
otázka. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Radimu Špačkovi. O slovo se přihlásil
pan ministr životního prostředí František
Benda.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Pane předsedo, dámy a
pánové, nepředpokládal jsem tak hlubokou
diskusi, proto jsem původně nepočítal
se svým dalším vystoupením, ale nemohu
připustit, abych se nevyjádřil k některým
velmi závažným a brizantním hodnocením.
V prvé řadě kategoricky a zásadně
popírám, že by tento zákon měl
vůbec ambice a předpoklady, aby provokoval nebo
že by připouštěl dovoz odpadů,
tím méně nebezpečných, ke zneškodnění.
Tak jako dnes, tak i tento zákon jasně vylučuje
dovoz odpadů za účelem zneškodnění.
Je ale nesmysl, abychom do toho pytle také dávali
i to, co Evropská unie na rozdíl od nás zatím
nazývá stále ještě odpadem, ale
ve skutečnosti je to druhotnou surovinou. Druhotnou surovinou
je také ta surovina, jejíž cena je v energetickém
obsahu využitelném ke spálení, pokud
tímto spálením nevznikají další
produkty typu odpadů, zvláště pak nebezpečných.
Čili říkám - rozlišujme. Evropská
unie - pan poslanec Špaček tady zmínil několikrát
- v tomto smyslu terminologickém skutečně
je poněkud pozadu za návrhem tohoto zákona.
My chceme tímto zákonem mezi odpadem a druhotnou
surovinou výrazně odlišit.
Tento zákon ani v nejmenším nějakým
způsobem nevytváří předpoklady
pro podnikání obcí v oblasti odpadů.
Naopak, tento zákon vytváří předpoklady,
aby obce se staly regulátorem podnikání a
to je něco jiného, protože nakládání
s komunálními odpady je místní monopol,
většinou má charakter jakéhosi místního
monopolu a obec zatím nemá nástroje k regulaci
tohoto monopolu. Tak tento zákon nezakládá
podnikání obcí s odpady, naopak zakládá
určitý způsob regulace nakládání
s odpady, regulace, jejíž nástroje bude mít
obec.
Za další, úprava Evropské unie. Pro
nás samozřejmě pohled do Evropy není
jen legislativa unie, ale jsou především současně
platné zákony členských států
Evropské unie. Tady vás mohu ujistit, že tento
návrh zákona byl vypracován v takové
velmi těsné spolupráci s těmito státy,
kde jsme do tohoto návrhu zákona vtělili
právě především jejich současné
zkušenosti se stávající legislativou
dosud platnou. Proto chci říci, že nebudeme
přejímat mechanicky. Nepovažuji za dobré,
abychom mechanicky přejímali vše, co Evropská
unie a členské státy nyní v této
oblasti užívají jakožto legislativní
nástroje.
Tento zákon nebude následovat některé
slepé uličky a nechceme následovat některé
slepé uličky, do kterých se dostává
třeba Německo a Francie se svými zákony
o odpadu. To je myslím vše, co jsem chtěl jako
reakci na některé z vyslovených námitek
říci. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
životního prostředí Františku Bendovi
a vidím zdviženou ruku pana poslance Jiřího
Vyvadila. Má slovo.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, budu
velice stručný. Za muže mluví i činy.
Pan ministr předložil návrh zákona,
ale já sám v konkrétním případě
musím říci a konstatovat, že jakkoli
jsme každý někde na zcela jiné hraně,
ve věci odpadů jsem u něho nalezl velice
důraznou podporu a domnívám se, že tímto
úmyslem je veden i ten zákon. Nepochybně
jsme všichni s to v případě druhého
čtení korigovat některé drobné
chybičky. Věřím, že tento návrh
projde úspěšně prvním čtením.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jiřímu Vyvadilovi. Nemám žádné
další přihlášky a nevidím,
že by se někdo hlásil z místa, proto
uzavírám obecnou rozpravu. Chci konstatovat, že
nebyl v obecné rozpravě přednesen návrh,
aby sněmovna vrátila předložený
návrh navrhovateli k dopracování, ani aby
návrh zamítla. Doufám, že pan zpravodaj
potvrdí tento můj postřeh. Pan poslanec Frank
ani další nepřednesli takové návrhy,
a proto se domnívám, že můžeme
přistoupit k návrhu na přikázání
předloženého textu k projednání.
Pan zpravodaj navrhl toto usnesení: "Poslanecká
sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání výboru pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí." Všechny vás odhlašuji
a prosím, abyste se nově zaregistrovali, protože
se chystám dát o předloženém
usnesení hlasovat.
Je to 65. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh usnesení,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 65. hlasování
skončilo.
Ze 77 přítomných bylo 73 pro, 4 proti. Návrh
byl přijat.
Děkuji panu ministru životního prostředí
Františku Bendovi. Děkuji panu zpravodajovi poslanci
Vlastislavu Kuchařovi.
Přistoupíme k dalšímu bodu schváleného
pořadu, to je
Vládní návrh zákona o nadacích
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2047. Z pověření
vlády jej uvede místopředseda vlády
pověřený řízením Úřadu
pro legislativu a veřejnou správu pan Jan Kalvoda.
Pane místopředsedo, prosím ujměte
se slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane předsedo, dámy a pánové,
předkládám vám jeden snadný
bod před obědem - Vládní návrh
zákona o nadacích a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů.
Dovolte mi několik úvodních poznámek.
Především konstatuji, že vláda
na svém zasedání dne 13. prosince schválila
tento návrh a předložila jej Poslanecké
sněmovně k dalšímu projednání.
Tento návrh má nahradit dosavadní právní
úpravu, kterou obsahuje vesměs několik kusých
ustanovení občanského zákoníka,
přijímaných tehdy s myšlenkou, že
další právní úprava bude záhy
následovat. Pokoušíme se o to až nyní.
Nedostatek podrobné právní úpravy
je pociťován jako právní vakuum, jako
právní dluh, a to zejména v samotné
nadační praxi, ale i při činnosti
orgánů, které musí legitimně
vykonávat dohled. Jde o to, že v četných
případech jsou pod organizačně právní
formou nadace registrovány subjekty, které vykazují
spíše znaky obchodních společností
nebo různých občanských sdružení
celkem mlhavého zaměření a předmětu
činnosti. Současná právní úprava
nestanoví totiž jasné meze činnosti,
zejména pro ekonomické aktivity těchto právnických
osob, a to si zejména stanovil za cíl tento návrh
odstranit či napravit.
Účelem je tedy především reagovat
na letité nedostatky v nadační praxi. V každém
případě ale také posílit důvěryhodnost
nadační činnosti.
K návrhu zákona: Základním specifikem
nadace je to, že za nadaci se považuje sdružený
majetek, který má status právnické
osoby. To znamená, že nadace nemá členskou
základnu a při její existenci nepřetrvávají
zásadně žádné vazby s jejími
zřizovateli, zejména ne vazby ekonomické.
Tato úprava je konformní s pojetím nadace
v právu vyspělých států našeho
právního okolí.
Dalším znakem v návrhu zákona je skutečnost,
že majetek - aby byl prohlášen za nadaci - musí
mít stanovený účel, k němuž
může být nejen sdružen, ale i podle vůle
zřizovatele použit. Takto stanovený konkrétní
účel musí být vždy v souladu
s obecně prospěšnými cíli, příkladmo
- zdůrazňuji - uvedenými v návrhu
zákona o nadacích tak, aby plněním
tohoto účelu byl zároveň naplňován
i některý z těch obecně prospěšných
cílů.
K vlastnímu naplnění obecně prospěšného
cíle dochází užitím prostředků
poskytnutých nadaci třetí osobou, nikoli
vlastní činností nadace.
Posláním nadace jako sdruženého majetku
není přímo obecně prospěšnou
činnost provozovat, což je typické pro činnost
obecně prospěšné společnosti,
ale prostřednictvím především
finanční podpory, na základě konkrétních
projektů a v souladu s účelem, pro který
je nadace zřízena, tuto obecně prospěšnou
činnost umožnit rozvíjet nebo jakkoli jinak
podporovat.
Nadace je právnickou osobou soukromého práva.
Zároveň se proto jeví potřebné
z hlediska účelového použití
nadačního jmění, na jehož vytvoření
participuje i veřejnost, podřídit některé
otázky zvýšené veřejnoprávní
regulaci, zejména pokud jde o úpravu vzniku nadace,
jejího hospodaření, včetně
nakládání s nadačním jměním
a jiných ekonomických aktivit, zveřejňování
výsledků hospodaření a úpravu
dalších souvisejících otázek,
jako je zrušení nadace, její likvidace a zejména
naložení s likvidačním zůstatkem.
To je velmi podstatné.
Potřeba takové úpravy vyplývá
i z neexistence vazeb na zřizovateli, neboť jde o
otázky, které jsou jinak v kompetenci členské
základny nebo obdobného uskupení jiných
typů právnických osob.
Součástí návrhu zákona jsou
také novelizace některých zákonů,
které je nutno provést v návaznosti na přijetí
právní úpravy nadací. Konkrétně
jde o novelizaci občanského zákoníku,
občanského soudního řádu, zákona
o soudních poplatcích, zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
zákona o účetnictví a zákona
102/1992, vydaného k provedení některých
otázek upravených občanským zákoníkem.
Pokud jde o nadace vzniklé podle dosud platné právní
úpravy, návrh zákona v přechodných
ustanoveních stanoví roční lhůtu
pro to, aby tyto nadace mohly uvést svoje faktické
i právní poměry do souladu s právě
navrhovanou právní úpravou. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády Janu Kalvodovi. A protože organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
pana poslance Viktora Dobala, žádám ho, aby
se nyní ujal slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo,
vážené dámy a pánové,
myslím, že pan místopředseda vlády
mi ulehčil úlohu, protože dosti podrobně
vyložil smysl tohoto zákona i dluh, který zde
máme, protože dosavadní právní
úprava je opravdu velmi vágní a již
při novele občanského zákona se tehdy
předpokládalo v tehdejším Federálním
shromáždění, že tato oblast bude
upravena zvláštním zákonem. Takže
je dobře, že máme před sebou sněmovní
tisk 2047, který je vlastně vládním
návrhem zákona o nadacích. Myslím
si, že bude dostatečný prostor podrobně
se na výboru, který navrhnu, zabývat tímto
zněním. Myslím si, že není nutno
vznášet teď žádné připomínky
ani jiné věci. Jenom je dobře zdůraznit,
že tato sněmovna má ještě hodně
dluhů - stejně jako vláda - právě
v tom, čemu říkáme třetí
sektor, a že toto je první krok a druhé kroky
by měly následovat, tudíž stimulovat
a podporovat jednak podporovatele, sponzory těchto nadací,
jednak jejich činnost, protože ony bývají
jakousi kvintesencí občanské společnosti.
Dovolím si navrhnout na závěr usnesení,
kterým by sněmovna přikázala projednání
vládního návrhu - tisk 2047 ústavněprávnímu
výboru. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
Viktoru Dobalovi a otevírám obecnou rozpravu. Písemně
se do ní jako první přihlásil pan
poslanec Vladimír Koronthály. Má slovo.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedo, vážení pánové
členové vlády, dámy a pánové,
předesílám, že na tématu mám
jistý zájem, neboť jsem rovněž
členem správní rady jisté nadace,
kterou zde nebudu jmenovat, abych nebyl v podezření,
že si toto místo pletu s reklamním stojánkem.
Nicméně chtěl bych obecně říci,
že předložený zákon o nadacích
v zásadě vítám, byť bych ho mnohem
raději uvítal již třeba v roce 1994.
Rovněž bych vítal komplexnější
řešení, ale to bychom se dostali asi příliš
hluboko do oblasti různých daňových,
účetnických, rozpočtových zákonů
atd. Tento zákon totiž je opět pouhou jednotlivostí
v celé oblasti nejrůznějších
občanských iniciativ, tak typických pro občanskou
společnost, které dosud nejsou v našem právním
řádu příliš reflektovány,
spíš jim je jakžtakž dělán
jistý provizorní prostor.
Pro informaci uvádím, že třeba ve Spojených
státech existuje nejméně kolem dvaceti zákonů,
upravujících jenom problematiku nadací. Nemluvím
o dalších obecně prospěšných
aktivitách, společnostech apod.
Zákon má tedy své nedostatky, mezi které
patří fakt, že ačkoliv je zde kvůli
nadacím, které - jak bylo i naznačeno a jak
se lze důvodně domnívat - v některých
případech spíše slouží ke
krytí jiných činností, než ke
kterým nadace jsou určeny, nakonec kdyby tomu tak
nebylo, snad ani by zákon o nadacích nebylo nutné
přijímat, obávám se, že tyto
společnosti díky svým nedostatkům
příliš nepostihne. To je např. rozporné
ustanovení o výroční zprávě,
kde na jedné straně se zavádí povinnost
uvádět větší dárce, na
druhé straně se zavádí povinnost je
neuvádět v případě, že
si přejí zůstat anonymní. Takových
případů je tam několik.
Na druhé straně tento zákon patrně
způsobí zánik malých nadací.
To je ono ustanovení o minimální výši
jmění - momentálně je tam myslím
200 tisíc korun. Způsobí jejich zánik,
aniž by náš právní řád
vytvářel postačující alternativní
prostor pro ony obecně prospěšné společnosti
atd.
Asi největší přínos bude znamenat
tento zákon pro banky, protože zde se zavádí
přímá povinnost kapitalizovat, vázat
určité peníze, z čehož nemůže
profitovat nikdo jiný než ten, u koho jsou peníze
celkem na dlouhou dobu uloženy.
Přesto bych chtěl podpořit projednání
tohoto zákona a propuštění do druhého
čtení v naději, že tento zákon
sněmovna dokáže vylepšit.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vladimíru Koronthálymu. Nevidím žádnou
další přihlášku do rozpravy, ani
žádnou písemnou před sebou nemám,
proto obecnou rozpravu končím. Konstatuji, že
nezazněl návrh ani na vrácení navrhovateli
k dopracování, ani na zamítnutí předlohy.
Proto se budeme zabývat hlasováním o návrhu
usnesení.
Pan zpravodaj poslanec Viktor Dobal jej předložil.
Pro jistotu je zopakuji. Zní takto:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání ústavně
právnímu výboru.
Odhlašuji vás a prosím, abyste se nově
zaregistrovali. Jsme schopni usnášení a zahajuji
66. hlasování.
Kdo podporujete předložený návrh usnesení,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 66. hlasování
skončilo.
Ze 76 přítomných bylo 75 pro, nikdo proti.
Návrh byl přijat.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
Janu Kalvodovi i panu zpravodaji poslanci Viktoru Dobalovi.
Chystám se vám předložit tento procedurální
nárys. Vzhledem k tomu, že je přítomen
pan ministr Ivan Kočárník, rád bych,
abychom se nyní řídili těmito praktickými
pravidly. Pan ministr Vladimír Dlouhý, který
měl sněmovně předložit dalších
šest nebo sedm bodů - tj. body 30 - 37 - se omlouvá,
neboť je služebně v Temelíně a
do sněmovny se dostaví v 15 hodin. Přitom
bych rád, abychom využili přítomnosti
pana ministra Kočárníka a začali projednávat
bod 34. Přestávku se chystám udělat
od 13 hodin, aby bylo možno ji spojit s případným
jednáním klubů, neboť jsem přesvědčen,
že ve 14.15 hodin dostaneme na stůl zpracovaných
pět nebo šest pozměňovacích návrhů
k předchozímu zákonu.
Ptám se, jestli někdo z vás nemá námitku
proti postupu, abychom jednali zhruba ještě 25 minut,
abychom přesunuli 7 bodů pana ministra Dlouhého
na odpolední dobu a zahájili nyní bodem 34.,
jenž patří do hájemství pana
místopředsedy vlády a ministra financí
Ivana Kočárníka. Jestli není námitka,
zahájíme projednávání bodu
34.
Jako bod 34 byl zařazen
Vláda pověřila odůvodněním
tohoto návrhu pana místopředsedu vlády
a ministra financí Ivana Kočárníka.
Prosím, aby se ujal slova.