Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, od účinnosti
nové daňové soustavy našeho daňového
systému uplynuly již 3 roky a Ministerstvo financí
diskutuje permanentně se zástupci Hospodářské
komory, Sdružením podnikatelů, daňovými
poradci o - řekl bych - vylepšení i této
procesní normy, která se týká vybírání
daní, správy daní a poplatků.
Dospěli jsme k názoru, že je třeba některá
ustanovení v tomto zákoně navrhnout vládě
a potom Poslanecké sněmovně navrhnout upravit
tak, aby se zjednodušil systém správy daní,
aby byl - řekl bych - příznivější
pro podnikatelskou sféru z hlediska procedurálního,
aby tolik neobtěžoval. Toto je i předmětem
této novely.
V předloženém tisku, který máte
před sebou a který schválila vláda,
se navrhuje:
1. Odstranit nejistotu daňového subjektu v případě,
že podává žádost o prodloužení
lhůty a tato žádost je vyřizována
až po uplynutí té lhůty, jejíž
prodloužení je požadováno.
2. Ukládá se správci daně v závěru
kontroly vzít v úvahu všechny okolnosti, které
v průběhu kontroly zjistil. Tedy i ty okolnosti,
které hovoří výlučně
ve prospěch daňového subjektu.
3. Další změnou je zavedení dodatečného
daňového přiznání na nižší
daňovou povinnost. Jedná se de facto o mimořádný
opravný prostředek, který byl dosud připuštěn
pouze u některých daní. Měl by sloužit
podpůrně v těch případech,
kdy daňový subjekt zjistí vadu v daňovém
přiznání, kterou nelze zhojit tradičními
mimořádnými opravnými prostředky.
4. Za velkou změnu lze považovat body pod číslem
8, 9 a článek 11 návrhu, které zřejmě
nemusím ani uvádět. Jedná se o návrh
omezit časové penále tak, aby dosavadní
sazby byly uplatňovány pouze po dobu 500 dnů
a po tuto dobu se prakticky bude uplatňovat již pouze
penále ve výši úroků, a to ve
stejné výši jako při dobrovolném
posečkání platby.
V čl. II se navrhuje toto velmi pozitivní ustanovení
pro všechny daňově subjekty aplikovat i vůči
daňovým nedoplatkům, které vznikly
před účinností navrhovaného
zákona, z nichž však penále nebylo dosud
předepsáno.
A konečně za páté návrh novely
obsahuje ještě drobná technická legislativní
zlepšení a upřesnění, která
odpovídají dosavadní praxi a nezavádějí
nové postupy do správy daní. Jedná
se o body 2, 4, 6, a 7.
Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby
přijala do druhého čtení tento návrh
novely, protože jsem přesvědčen, že
zjednodušuje pro plátce celý systém
správy a výběru daní a zlepšuje
tím de facto komfort daňových poplatníků,
aniž by se toto projevilo na výši daňového
výnosu. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí panu Ivanu Kočárníkovi.
Doplňuji, že číslo sněmovního
tisku projednávaného vládního návrhu
je 2054, pokud jsem to neřekl v úvodu.
A nyní svěřuji slovo panu poslanci Wagnerovi,
jehož určil organizační výbor
zpravodajem pro první čtení.
Poslanec Jozef Wagner: Dámy a pánové,
chci jen velmi stručně doplnit zprávu pana
ministra, především o konstatování,
že na pořadu této schůze jsou předloženy
dva návrhy novel zákona o správě daní
a poplatků. Jedna je tisk 2054, kterou právě
projednáváme a druhá je tisk 2002 - návrh
poslance Tomáše Páva. Oba dva tisky vycházejí
ze stejné logiky: Snaží se napravit ve stávajícím
platném znění zákona o správě
daní a poplatků to, co plátci je považováno
za porušení daňové spravedlnosti. Tedy
oba návrhy směřují ke stejnému.
Považuji za rozumnější, aby sněmovna
rozhodla o tom, že bude projednávat ten návrh,
který projednáváme nyní, čili
vládní návrh zákona, vzhledem k tomu,
že považuji za účelnější,
aby ve sněmovně svůj návrh obhajoval
kompetentní ministr a z principu považuji za výhodnější,
aby byl projednáván vládní návrh.
Doporučuji proto, aby sněmovna schválila
postoupení tohoto návrhu do druhého čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
poslanci Jozefu Wagnerovi a otevírám obecnou rozpravu.
Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku,
ale vidím přihlášku pana poslance Jiřího
Vyvadila. Má slovo.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedo Poslanecké sněmovny, dámy
a pánové, já budu velmi stručný.
V návaznosti na vládní návrh zákona
a v návaznosti na princip, který zde zdůraznil
zpravodaj, to je princip daňové spravedlnosti a
koneckonců i to, co uvedl v úvodním slově
pan ministr by - a teď to jenom avizuji a po tom ve druhém
čtení se k tomu můžeme vrátit
- stálo za úvahu promítnout ony změny,
které jsou v jednotlivých ustanoveních též
do obecných zásad uvedených v § 2. A
v § 2 odst. 7 - a já to spíš avizuji,
protože to je věc, aby se nad tím zamyslelo
- je text: "Při uplatňování daňových
zákonů v daňových řízeních
se bere v úvahu vždy skutečný obsah
právního úkonu nebo jiné skutečnosti
rozhodnutí pro stanovení a vybírání
daně, pokud je zastřený stavem formálně
právním a liší se od něho".
Přiznávám, že ve druhém čtení
budu žádat, aby se vyškrtla slova "... pokud
je zastřený stavem formálně právním
a liší se od něho". Vychází
to i nakonec z toho co řekl pan ministr financí,
že právě při daňové kontrole
je potřeba vycházet ze skutečně zjištěného
stavu. Mně nejde jenom o to, aby ti falešníci,
ti kteří chtějí obelstít správce
daně, samozřejmě ať jsou po zásluze
potrestáni, ale stejně tak, pane ministře,
musím říci, že znám případy,
kdy díky tomu, že někdo omylem přehodí
"dodavatele" a "odběratele" a nejde
o daně z přidané hodnoty, jde o daně
z příjmu, je ten člověk likvidován.
Je likvidován, protože má špatnou fakturu,
je likvidován dvojím řízením,
a je to podnikatel, který dvanáct, třináct
hodin denně pracuje, ale ten úřad se mu zasměje
a řekne: "Ano, ale ono to nemá náležitosti
účetního dokladu". Všichni vědí,
že ten milion dvěstěticíc zaplatil,
ale bohužel to nesplňuje formální náležitosti.
Čili to bude potom výzva, aby se promítlo
to, co zde již navrhujete i do těch obecných
zásad. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jiřímu Vyvadilovi, a protože se již do
rozpravy nikdo nehlásí, uzavírám obecnou
rozpravu. Konstatuji, že nezazněl návrh, aby
byla předloha vrácena předkladateli nebo
zamítnuta, a proto můžeme hlasovat o návrhu,
jejž předložil pan zpravodaj. Zopakuji znění:
"Sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání rozpočtovému
výboru."
Odhlašuji vás, prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Jakmile se tak stane a ukáže se, že jsme schopni
usnášení, zahájíme 67. hlasování.
V 67. hlasování se, prosím, vyjádřete
k předloženému návrhu. Kdo s ním
souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku! Kdo je proti tomuto návrhu?
67. hlasování skončilo. Ze 72 přítomných
bylo 71 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Pan ministr i pan zpravodaj posečkají laskavě
na svých místech, protože jejich úkolem
bude práce týkající se prvního
čtení vládního návrhu zákona
o oceňování majetku.
Tento vládní návrh jsme obdrželi jako
sněmovní tisk 2055 a z pověření
vlády jej opět uvede pan místopředseda
vlády a ministr financí Ivan Kočárník.
Prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, předkládaný
vládní návrh zákona o oceňování
majetku byl zpracován proto, aby řešil dosavadní
legislativou zcela nedostatečně pokrytou problematiku
oceňování základu, z něhož
jsou vyměřovány některé daně
a poplatky.
Jestliže podle Listiny základních práv
a svobod lze daně a poplatky ukládat jen na základě
zákona, je třeba rovněž zákonem
vymezit i způsoby zjištění ceny jako
základny, k níž se daňové sazby
vztahují. Jde například o ocenění
majetku movitého, nemovitého, finančního
a nehmotných práv, z něhož se odvádí
daň dědická, darovací, či z
převodu nemovitostí. Rovněž daň
z příjmů a daň z přidané
hodnoty vyžadují ocenit nepeněžní
příjmy, nepeněžní plnění
a plnění mezi ekonomicky nebo personálně
propojenými osobami, liší-li se jimi zřejmě
spekulativně sjednané ceny od cen obvyklých.
Takovou ucelenou zákonnou normu dosud nemáme. Současné
daňové zákony obsahují pouze dílčí
odkazy na blíže nedefinované "ceny obvyklé"
a u některých majetků, jako jsou cenné
papíry, nehmotná práva či podnik neřeší
dokonce způsob jejich ocenění vůbec.
Pokud jde o nemovitosti, postupuje se při jejich oceňování
zatím jen podle vyhlášky Ministerstva financí.
Pro nedostatek spolehlivých informací o nezkreslených
tržních cenách nemovitostí není
možné bohužel vždy se obejít bez
administrativního ocenění. Proto vládní
návrh zákona zakládá povinnost shromažďovat
u finančních úřadů údaje
o tržních cenách nemovitostí, které
umožní aktualizovat úroveň cen stanovených
potom vyhláškami a potom založit statistické
sledování sjednaných cen.
Postupně tak bude možné přecházet
při oceňování od úředních
cen k cenám zjišťovaným porovnáním
s tržními cenami.
Cílem vládního návrhu zákona
zpracovaného v souladu se zásadami schválenými
v parlamentu je zaprvé zabránit daňovým
únikům, k nimž často dochází
při nesprávném ocenění majetku
či při zneužívání spekulativních
transferových cen nadnárodními společnostmi.
Zadruhé chránit daňového poplatníka
před nespravedlivě vysokým zdaněním
neodpovídajícím kvalitě oceňovaného
majetku.
Zatřetí mít zákonnou normu pro případy
např. mezinárodních soudních sporů
o zdanění velkých majetků případně
dědictví, subjektů se zahraniční
majetkovou účastí.
Začtvrté mít zákonnou normu pro zjišťování
hodnoty majetku státu při jeho převodech
či naopak při jeho nabývání.
Teprve ve druhém plánu je zákon o oceňování
použitelný i pro jiné než daňové
a poplatkové účely, např. oceňování
majetku, který je vyvlastňován ve veřejném
zájmu pro stavbu silnic, dálnic apod. Zákon
může být využíván i pro
ryze komerční účely jako je oceňování
majetku jako zástavy pro bankovní hypotéky,
pro pojištění, apod. Zákon je tedy pojat
jako rámcová právní norma, která
stanoví základní metody a principy oceňování
jednotlivých druhů majetku a umožní
pružné reagování administrativně
zjišťovaných cen na vývoj cen tržních.
Proto vláda současně předkládá
pro bližší informaci i návrh prováděcí
vyhlášky k zákonu, která se týká
oceňování nemovitostí.
Pokud jde o úpravu oceňování v zemích
Evropské unie, je problematika řešena nejednotně
v závislosti na historickém vývoji. Platí
však, že vždy je pro ocenění k dispozici
zákonná úprava, ať již jako samostatný
zákon, tj. případ např. Dánska,
Rakouska, Německa anebo ve více normách jako
to má např. Francie. Vláda České
republiky dává přednost ucelenému
řešení oceňovací problematiky
v samostatně obecně pojatém zákoně,
k němuž budou vydány prováděcí
předpisy jen v nejnezbytnější míře.
Doporučuji vám proto, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, návrh zákona přikázat k
projednání v příslušných
výborech. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí Ivanu Kočárníkovi.
I pro tento vládní návrh určil organizační
výbor za zpravodaje pro prvé čtení
pana poslance Jozefa Wagnera. Proto ho žádám,
aby se ujal slova. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, u tohoto návrhu jsem
povinen zmínit některé okolnosti, které
veřejnost při posuzování potřeby
takovéhoto zákona vyslovila, ať odborná
či laická a právě pro to, co bylo
veřejně vysloveno s ohledem na jinou interpretaci
než jsme slyšeli v úvodním slově
pana místopředsedy vlády a ministra financí,
pokud jde o potřebu samostatného zákona nebo
pokud jde o precizaci některých pojmů, považuji
právě proto za vhodné, aby tento vládní
návrh byl projednán, aby byl přikázán,
zejména rozpočtovému výboru a aby
se všechno to, co se stalo předmětem veřejných
debat, mohlo stát předmětem vážného
jednání v příslušném výboru
a poté bylo ve druhém čtení posouzeno
touto sněmovnou. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jozefu Wagnerovi, který promluvil jako určený
zpravodaj. Otevírám obecnou rozpravu. Nepřihlásil
se do ní zatím písemně nikdo, a jak
vidím, nehlásí se nikdo ani z místa,
proto obecnou rozpravu uzavírám. Formálně
konstatuji, že nebyl předložen ani návrh
na vrácení předkladateli k dopracování
ani návrh na zamítnutí předlohy, a
proto připomínám návrh usnesení,
jenž zazněl z úst zpravodaje. Zní:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání rozpočtovému
výboru.
Já vás i tentokrát odhlásím
a prosím, abyste se nově zaregistrovali, protože
si všímám, že se stále mění
počet přítomných. V 68. hlasování
rozhodneme o předloženém návrhu.
Kdo jej podporujete, stiskněte tlačítko a
zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 68. hlasování
skončilo.
Z 83 přítomných bylo 81 pro, 2 proti. Návrh
byl přijat.
Nyní přeruším průběh 39.
schůze, ale před tím ještě prosím,
než se vzdálíte, vyslechněte, co nám
chce říci pan poslanec Zdeněk Trojan. Předpokládám,
že se hlásí buď s procedurálním
návrhem, nebo s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Zdeněk Trojan: Děkuji, pane předsedo,
spíš je to procedurální problém.
Chtěl bych se vrátit k vašemu dopolednímu
oznámení, v kterém jste nás seznámil
s tím, že se omluvil na dnešní jednání
pan ministr Pilip a pan ministr Skalický. Oba dva tito
ministři tím porušili zákon o jednacím
řádu, protože podle § týkajícího
se ústních interpelací zde mají být
přítomni. Věc se mě týká,
protože mám interpelaci na pana ministra Pilipa jako
čtvrtý v pořadí, pan Broulík
jako pátý na ministra Skalického a zřejmě
může ještě jednou přijít
pan ministr Pilip.
Vyslovuji hlubokou nespokojenost s tím, jak naše vláda
dodržuje zákony, které tento parlament přijímá
a domnívám se, že jediné řešení,
které je možné přijmout, je požádat
pana premiéra, aby tyto dva pány ministry při
ústních interpelacích zastoupil.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji za toto sdělení.
Vzal jsem je na vědomí. Podotýkám,
že oba ministři nebo alespoň jeden z nich se
mohou ještě dostavit. Omlouvali se na část
jednání a samozřejmě, že zařídím,
aby se váš návrh nebo apel dostal na správnou
adresu.
Pan poslanec Honajzer.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážený
pane předsedo, přihlásil jsem se už
v okamžiku, kdy jsem měl pocit, že se chystáte
vyhlásit polední přestávku a vycházel
jsem z informace, kterou jsem zaslechl v době, kdy jsme
projednávali novelu zákona o půdě,
že se chystáte zahájit odpolední jednání
ve 14.45. Pokud tomu tak je, tak v tomto okamžiku spíš
žádám svůj poslanecký klub, aby
se sešel na svém jednání ve 14.30 hodin
v místnosti Státních aktů, tedy čtvrt
hodiny před začátkem odpoledního zasedání.
Předseda PSP Milan Uhde: Předpokládám
i jednání jiných klubů. Proto jsem
se takto snažil, aby se časový rozvrh naplnil.
Pan poslanec Ortman chce rovněž upozornit na něco
podobného.
Poslanec Jaroslav Ortman: Rovněž svolávám
poslanecký klub, tentokrát Levého bloku a
tentokrát na 14.15 do místnosti 22.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Výborný
rovněž má sdělení této
povahy.
Poslanec Miloslav Výborný: Klub poslanců
KDU-ČSL se sejde ve 14.15.
Předseda PSP Milan Uhde: Jsou to příjemná
sdělení, poněvadž nejsou sporná.
Děkuji vám všem a přeji dobrou chuť!
(Schůze přerušena ve 12.59 hodin.)
(Schůze opět zahájena ve 14.57 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, vítám vás na pokračování
39. schůze. Prosím, abyste se zaregistrovali a tím
umožnili, abychom mohli pokračovat podle schváleného
programu. Ještě jednou prosím, abyste se kartami
zaregistrovali.
Dámy a pánové, budeme pokračovat v
projednávání přerušeného
bodu, kterým je
Zahajuji nyní třetí čtení předloženého
vládního návrhu zákona. Pozměňovací
návrhy, přednesené v odpolední části
jednání, byly rozdány. Chci požádat
zpravodaje zemědělského výboru pana
poslance Antonína Sochora, aby sledoval od stolku zpravodajů
rozpravu, kterou tímto podle § 95, odst. 2, otevírám.
Upozorňuji, že ve třetím čtení
se koná rozprava, ve které lze navrhnout pouze opravu
legislativně technických chyb, gramatických
chyb, chyb písemných nebo tiskových, úpravy,
které logicky vyplývají z přednesených
pozměňovacích návrhů, popř.
podat návrh na opakování druhého čtení.
Já současně předpokládám,
že zástupce navrhovatele, pokud tak bude chtít
učinit, bude mít možnost se vyjádřit
svým závěrečným slovem k pozměňovacím
návrhům.
Kdo se hlásí do rozpravy? Písemnou přihlášku
nemám. Jako první je připraven do rozpravy
pan kolega Černý, kterému předávám
slovo, a vás, dámy a pánové, prosím
o klid.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
mám spíše procedurální návrh,
aby se o pozměňovacích návrzích,
tak jak byly v usnesení zemědělského
výboru, tzn. o návrzích 1 - 9, hlasovalo
naráz, pokud nebude výrazná námitka.
Jsou to skutečně legislativně technické
věci, a myslím si, že bychom se zbytečně
zdržovali, kdybychom o nich hlasovali o každém
zvlášť.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slyšeli jste procedurální návrh. Ptám
se, kdo se ještě dále hlásí do
rozpravy? Nikdo. Ptám se tedy pana místopředsedy
vlády a ministra zemědělství. Ano,
přeje si se svým závěrečným
slovem vystoupit. Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr
zemědělství ČR Josef Lux: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, já bych jednak chtěl
poděkovat všem poslancům, že věnovali
velkou pozornost této legislativní normě.
Děkuji za všechny pozměňovací
návrhy, také za všechna diskusní vystoupení.
Chtěl bych říci, že jsem způsobilý
přijmout návrhy zemědělského
výboru v oné podobě, jak je předložil
pan zpravodaj, tzn. oněch 9 legislativně technických
návrhů, a jménem předkladatele, jménem
vlády České republiky si dovoluji říci,
že ostatní pozměňovací návrhy
vlastně mění vůli vlády, a
proto je nepřijímám.
Sám jsem byl poslancem Federálního shromáždění
a zpravodajem zákona 229, čili mám ještě
v živé paměti všechny diskuse, které
probíhaly kolem tohoto zákona. Sám jsem navrhoval,
aby se vrátil majetek všem, nejenom fyzickým,
ale i právnickým osobám, také všem
emigrantům, ale výsledkem těchto diskusí
byla určitá politická dohoda, politická
vůle, která se materializovala v legislativní
normě, a tuto vůli jsem respektoval.
Ústavní soud tuto dohodu posunul vypuštěním
oněch dvou podmínek - podmínky trvalého
pobytu ve vztahu k zákonu 229 a podmínku trvale
žijících ve vztahu k zákonu 243. Vláda
České republiky respektuje toto rozhodnutí
Ústavního soudu, také ho zakotvuje v těchto
dvou novelách a snaží se pouze zamezit právním
nejistotám.
Diskuse, která probíhala, se soustředila
především na onen dovětek v zákoně
243. Chtěl bych říci, že tento zákon
je speciálním zákonem, který výjimečně
překračuje ono rozhodné období politické
dohody, tzn. Únor 1948, a vztahuje se v rozhodující
míře k občanům německé
a maďarské národnosti. A jednoznačně
tato novela vlády nepopírá rozhodnutí
Ústavního soudu, tak jak jsem byl dotázán.
Děkuji všem poslancům za diskusi, za práci
na této normě a jménem vlády České
republiky žádám o její podporu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se už nikdo nehlásí, takže
rozpravu končím. Prosím společného
zpravodaje zemědělského výboru pana
poslance Antonína Sochora, aby zahájil nebo předložil
k hlasování pozměňovací návrhy.
Poslanec Antonín Sochor: Dámy a pánové,
v podrobné rozpravě vystoupilo šest poslanců.
Pokud budu akceptovat, že moje osvojení návrhu
zemědělského výboru nebylo potřeba,
tedy pět z těchto poslanců předložilo
pozměňovací návrhy; z toho pan poslanec
Hofhanzl dva.
Myslím, že teď bychom mohli přikročit
k hlasování o jednotlivých pozměňovacích
návrzích. Jako první je návrh pana
poslance Černého.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane poslanče,
dovoluji si poprosit, abychom nejprve hlasovali o návrhu
zemědělského výboru.
Poslanec Antonín Sochor: Rád bych si upřesnil
jednu věc. Když uděláme tyto legislativně
technické změny, které jsou jenom v návětí,
potom některý z těch návrhů
se týká téhož bodu. Budeme to akceptovat,
že je to jenom v návětí provedená
změna, a změna faktická, která je
třeba některého z poslanců, tím
není napadena. Bereme to tak?
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Je to tak.
Poslanec Antonín Sochor: Z toho důvodu jsem
si nebyl jist, jestli nemáme udělat obrácené
pořadí. Dobře.
První komplexní návrh podle poslance Černého
je prvních devět bodů. Pouze legislativně
technická úprava, kterou předložil zemědělský
výbor. Hlasujme o ní najednou.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Zahájil jsem 69. hlasování.
Ptám se, kdo tento návrh podporuje. Kdo je proti?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 162 poslanců,
nikdo nebyl proti.
Poslanec Antonín Sochor: Druhý je návrh
poslance Jana Černého. Předkladatel nesouhlasí.
Zemědělský výbor projednal, nedoporučil.
Zpravodaj souhlasí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zahájil
jsem 70. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 64, proti 83 poslanců.
Poslanec Antonín Sochor: Třetí byl
návrh poslance Vojtěcha Čecháka. Předkladatel
nesouhlasí. Zemědělský výbor
projednal, nedoporučil. Zpravodaj nesouhlasí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka:
71. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 65, proti 94 poslanců.
Poslanec Antonín Sochor: Čtvrtý je
návrh poslance Viktora Dobala. Předkladatel nesouhlasí.
Zemědělský výbor neprojednal. Zpravodaj
souhlasí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: 72. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 60, proti 89 poslanců.
Poslanec Antonín Sochor: Nyní přicházíme
k prvnímu návrhu poslance Čestmíra
Hofhanzla. Byl jsem upozorněn, že z hlediska legislativně
technického by bylo správné dokončit
úplně na konci, za 92/1991 Sb., přidat "o
podmínkách převodu majetku státu na
jiné osoby". Název zákona. Ptám
se pana poslance, zda s takovouto změnou souhlasí.
(Ano.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Budeme
o tom hlasovat, i když si myslím, že to patřilo
právě do rozpravy ve třetím čtení.
Buďme však tolerantní.
Zahájil jsem 73. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 43, proti 89 poslanců.
Poslanec Antonín Sochor: Předposlední
je návrh poslance Čestmíra Hofhanzla. Předkladatel
nesouhlasí. Zemědělský výbor
projednal, nedoporučil. Předkladatel souhlasí.
(Ruch, šum, smích v sále.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
o toleranci.
Zahájil jsem 74. hlasování.
Kdo je pro? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 48, proti 96 poslanců.
Poslanec Antonín Sochor: Velice se omlouvám
panu ministrovi za přeřeknutí.
Poslední návrh poslance Jaroslava Palase - předkladatel
nesouhlasí, zemědělský výbor
projednal a nedoporučil, zpravodaj nesouhlasí.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: V 75. hlasování
- kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 63, proti 89 poslanců.
Tím jsme hlasovali o všech pozměňovacích
návrzích.
Než budeme hlasovat o celém návrhu, prosím,
aby se slova ujal pan kolega Benda, posléze pan kolega
Mašek.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážený pane místopředsedo, vážený
pane místopředsedo vlády, dámy a pánové,
musím konstatovat, že vzhledem k tomu, že nebyl
přijat návrh pana kolegy Černého,
dochází přesně k tomu stavu, kterému
se snažila část této sněmovny
zabránit. Dochází ke znejistění
právních vztahů v oblasti restituce zemědělského
majetku, dochází k tomu, že je zavedena nová
podmínka, která bude komplikovat výklad zákonů
a de facto v zákoně 243 je zrušeno rozhodnutí
Ústavního soudu tímto rozhodnutím
části sněmovny, která neakceptovala
návrh pana kolegy Černého.
Všem vám doporučuji a za náš poslanecký
klub sděluji, že nebudeme hlasovat pro návrh
zákona.