Poslanec Emil Jaroš:
Vážený pane předsedající,
vážení páni ministři, dámy
a pánové, nedá mi to, abych nezareagoval
na vystoupení svého kolegy pana poslance Čerbáka,
který zde velice obšírně hovořil
o problematice tarifních a smluvních platů
a o situaci ve zdravotnictví. Zmínil se o mém
vystoupení, které bylo v rámci interpelace,
tedy nějakým způsobem reagoval na interpelaci
kolegy Šolera. Nicméně my v současné
době neprojednáváme, zda tarifní platy
v Hradci Králové jsou dostatečně vysoké
nebo zda tarifní platy a smluvní platy někde
jinde budou dostatečně nízké. Na to
jsem chtěl upozornit.
Druhá věc je ta,
že je známo, že pochopitelně řada
zdravotnických pracovníků se podepisuje -
a nejen oni, ale vím, že se k tomu propůjčili
nebo byli vyzváni i pacienti, aby se podepsali - na tyto
archy, což považuji za naprosto neetické, které
nějakým způsobem protestují proti
zavedení smluvních platů ve zdravotnictví.
Musím říci, že ze strany zdravotnických
pracovníků je to svým způsobem určitý
projev nedůvěry ve své nejbližší
nadřízené, ve své vrchní sestry,
ve své primáře, ve své hlavní
sestry i ředitele zdravotnických zařízení.
Vím, že i někteří
vedoucí pracovníci jsou proti zavedení smluvních
platů ve svých zařízeních.
Tam to beru jako určitý projev i - řekl bych
- nedostatečné odpovědnosti, nedostatečné
manažerské dovednosti těchto lidí. Je
nutno, aby si tito lidé uvědomili, zdali chtějí
v těchto svých funkcích i nadále pokračovat
a zdali by toto své místo nechtěli svěřit
někomu umnějšímu.
Nicméně se domnívám,
že smluvní platy ve zdravotnictví opravdu povedou
k tomu, co všichni víceméně cítíme,
že schopní lidé budou dostatečně
zaplaceni a že vedle nich zde budou i nezaměstnaní
lékaři. Vždy jsme měli určité
obavy na začátku našeho volebního období,
když jsme mluvili o tom, že v našem systému
je přibližně sedm až deset tisíc
- dalo by se říci - nadbytečných lékařů.
Lékařů, kteří nějakým
způsobem byli zde vyprodukováni, pracují
a minulý režim se je snažil cestou Polytechny
exportovat do zahraničí na pomoc rozvojovým
zemím atd. V rámci rozvoje privatizace ve zdravotnictví
tito lidé - dalo by se říci - byli vstřebáni
do privátní sféry ve zdravotnictví.
V řadě zdravotnických
zařízení ovšem i dnes vidíme,
že je řada lékařů, kteří
jsou vysoce kvalitní a méně kvalitní.
Myslím si, že toto bude nesmírně důležitý
nástroj k tomu a nechme prosím vás opravdu
na rozhodnutí primáře, ředitele nemocnice,
aby určil, zda je lékař opravdu produktivní
nebo není produktivní. Tato produktivita se nedá
jakýmsi schématem vytvořit, jak to zde znázorňoval
nebo modeloval pan poslanec Čerbák. Je to zkrátka
určitý vztah, určitý projev důvěry
a určité ohodnocení člověka,
zda ho potřebuji a zda s ním chci spolupracovat,
nebo zda je nadbytečný. Podle toho mu určím
i výši platu. Myslím, že smluvní
plat je tou správnou cestou i ve správný
čas.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci. Pan kolega Štrait se hlásí
s faktickou poznámkou.
Poslanec Jaroslav Štrait:
Pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, skutečně využiji
čas pro technickou záležitost. Slyšel
jsem zde jakési sdělení o dupání
odborů nebo o nějakém pohybu v odborech.
Předloha o smluvních a tarifních platech
je typickou předlohou, kterou má vláda řešit
v tzv. tripartitním jednání, zvlášť
když jde o zákon, který útočí
na velice skromné sociální jistoty. Když
může - a dobře může tripartita
fungovat např. na Kypru, který má i s turisty
možná 300 tisíc obyvatel, proč nemůže
fungovat v desetimiliónové České republice?
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Zvažte to sami. Já se domnívám, že
toto byl spíše příspěvek do rozpravy.
Slovo má paní kolegyně Nováková,
připraví se pan poslanec Robert Kolář.
Poslankyně Eva Nováková:
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, původně
jsem neměla v úmyslu vystoupit, ale velice výstižné
sdělení o tom, co vlastně je takto navrhovaná
novela zákona č. 143/1992, řekl sám
zpravodaj. Je to totiž zajímavý pokus, jak
zlepšit odměňování pracovníků
ve zdravotnictví. Domnívám se ovšem,
že takovýto závažný pokus v situaci,
kdy jsou velké problémy ve financování
zdravotnictví, a přiznejme si, že je i oprávněná
nespokojenost pracovníků ve zdravotnictví
a nebavme se zde o špičkových pracovnících,
protože ty lze samozřejmě již dnes podle
platného zákona velmi dobře odměňovat.
Bavme se zde o 90% zaměstnanců nelékařů,
kteří pracují v této sféře.
Domnívám se, že za této situace bez
patřičných pravidel tohoto pokusu, která
by byla současně poslancům předložena,
by bylo velmi nezodpovědné se do tohoto pokusu pouštět.
Přinejmenším
bych přivítala, kdyby pan ministr se současně
předloženou novelou např. dodal alespoň
to, jak si představuje, že managementy nemocnic budou
hospodárně spravovat veřejné prostředky
ve směru odměňování pracovníků.
Ani toto nebylo zatím předloženo.
Já sice vím, že
již byly návrhy, aby byly zřizovány
dozorčí rady, ale tam se o této problematice,
o hospodaření s penězi na odměňování
pracovníků nic neříká. Proto
bych se velmi ráda zeptala pana ministra: Co přinese
tato novela kromě toho, že otevírá možnost
snižovat platy pod základní tarify? V čem
tato novela podstatně zlepší odměňování
pracovníků v této situaci? Za této
situace jsem přesvědčena, že by bylo
lépe, abychom se takto nedoloženým pokusem
ani dále nezabývali. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. S poznámkou se hlásí pan ministr
Stráský. Připraví se pan poslanec
Robert Kolář.
Ministr zdravotnictví
ČR Jan Stráský:
Pane předsedající, nehlásím
se s poznámkou, já se hlásím s odpovědí
na otázku, která zde byla nyní položena.
Padá zde mnoho slov, která
mají široké souvislosti a skoro možná
ani nemají souvislost s touto tématikou. Já
ale beru otázku, jak byla položena: Co přinese
tato novela?
Moc jsem se rozmýšlel
o tom, jestli se nedotknu sněmovny, provedu-li velmi krátkou
instruktáž o tom, co jsou to tarifní platy.
Tarifní plat je používán tam, kde nezáleží
na jednotlivci, aby ho významně ovlivnil, a kde
ten, kdo tarifní plat vyhlašuje, říká,
že to je odměna pro člověka, který
ještě může zastávat místo.
Je to odměna, která odpovídá společenskému
ocenění pro toto místo.
My se pohybujeme v tarifní
soustavě - mám ji v ruce a vy znáte tu tabulku
-, která říká, že naši lékaři
jsou odměňováni zhruba kolem 6 - 10 tisíci.
My připouštíme jako tato sněmovna
teď nejde o to, jestli levice
nebo pravice - aby někdo mohl říkat, že
Česká republika, její vláda a její
parlament odměňuje lékaře 6 - 10 tisíci.
Já konstatuji, že
v této tabulce se nepohybuje už nikdo, tedy ne ten
nejhorší možný na daném trhu. Konstatuji,
že průměrný lékař se pohybuje
na více než dvojnásobku této tabulky
a že tato tabulka není výrazem společenského
ocenění práce lékaře naší
společnosti a není ani složkou mzdového
vyjádření, která je důležitá
pro vlastní tarifní mzdu.
Ještě jednou jenom
jednu větu, která to shrnuje. Tarif znamená,
že společnost, která ho vyhlašuje, říká,
že toto je minimální mzda - to tady několikrát
padlo - pro člověka, který zastává
tuto funkci nebo tuto roli ve společnosti. Toto dnes neplatí
- troufám si říci - o nikom, kdo pracuje
v českém zdravotnictví, protože v průměru
platí, že od tarifu se zdravotnictví odchyluje
o 43% a u lékařů o 56%. To je moje první
odpověď na otázku, proč jsem přesvědčen,
že toto ocenění je špatné a proč
navrhuji tuto změnu.
Reflektuji všechny výhrady,
které tu byly řečeny, reflektuji, že
je třeba o nich mluvit a chci říci, že
chaotičnost, která se vyskytla i zde za tímto
pultem i ve sdělovacích prostředcích,
vyplývá jen a jen z toho, že jsme v takovém
období, v jakém jsme, a že bychom tuto situaci
mnoho měsíců nemohli změnit. Jediné,
co bychom mohli, je rozevírat nůžky, na které
poukazuji, to znamená zvýšit platy ve zdravotnictví
o x procent, ale tarifem hnout nemůžeme, to si nemůže
nikdo vystávkovat, ten tarif je pro všechny skupiny
obyvatel a musel by ho změnit parlament, popřípadě
vláda, popř. další opatření
by se musela udělat, to je zatím zákon. Neboli
my bychom museli jen rozevírat tyto nůžky a
říkat "lékaři, jsi z rozhodnutí
vlády a parlamentu odměňován částkou
6000, my ti přidáváme dalších
6000 k těm dalším šesti, co už máš,
a říkáme tomu odměňování
lékařů". Nevím, jestli mi bylo
dobře rozuměno.
Jsem ale přesvědčen,
že pro zdravotnictví, které se od tarifu odchyluje
o 120%, tarif, tzn. rozhodnutí odpovědného
orgánu, kolik má být za práci lékaře,
již dávno neodpovídá. Všechno ostatní,
jsou souvislosti, které někdy spolu nesouvisejí,
někdy spolu úzce souvisejí, nebo drobně
souvisejí, jsou to věci diskuse.
Doporučuji, aby sněmovna
zvážila, zda chce trvat na tom, že vláda
a sněmovna České republiky odměňují
cestáře, odměňují své
úředníky a lékaře podle jednotné
tabulky, která prakticky pro lékaře znamená
odměnu od 5 do 10 tisíc. Děkuji za pozornost.
(Potlesk poslanců koalice.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi, hovoří pan Robert
Kolář.
Poslanec Robert Kolář:
Vážený pane předsedající,
pane ministře, vážené kolegyně,
vážení kolegové, dovolte, abych se také
stručně vyjádřil k tomuto problému
a reagoval na některé věci, které
v rozpravě zazněly.
Plně souhlasím s
kolegou Čerbákem s tím, že se jedná
o správný krok a o krok, který je realizován
v nevhodnou dobu, ovšem já se na to dívám
přesně z obráceného hlediska. Já
si myslím, že tento krok zdravotníkům
dlužíme už 3,5 roku, a to z toho důvodu,
že zákon, který dnes tady projednáváme,
přijímalo Federální shromáždění,
a to, jak asi víte, vůbec nemělo v kompetenci
české zdravotnictví. České
zdravotnictví se již v onu dobu ubíralo úplně
jinačím směrem, připravovalo se zdravotní
pojištění, připravovala se privatizace
a krok, kdy na poslední chvíli bylo zdravotnictví
zařazeno do režimu tohoto zákona, neodpovídal
již tehdy prováděným transformačním
krokům ve zdravotnictví. Takže my v podstatě
dnes s 3,5letým zpožděním máme
možnost napravit chybu, kterou jsme my neučinili,
kterou učinili naši kolegové nebo předchůdcové
Federálního shromáždění.
Domnívám se, že
uvažovat o tomto kroku izolovaně není příliš
seriózní, protože samozřejmě
nikdo není schopen předložit této sněmovně
naráz balík zákonů, který vyřeší
problematiku zdravotnictví jako celku, protože to
není možné ani jinde ve světě,
kde se s těmito problémy potýkají.
Zákon, který dnes projednáváme, je
určitým krůčkem v celém systému
kroků, které bychom měli učinit, aby
naše zdravotnictví bylo efektivní a aby umožnilo
to, oč asi v dnešní době jde nám
všem, i když se na to každý díváme
z jinačího pohledu, aby většina prostředků,
které se ve zdravotnictví pohybují, byla
vynakládána do té složky, která
je ve zdravotnictví nejcennější, tzn.
do toho lidského faktoru. Jsem přesvědčen,
že právě tento krok tu cestu otevírá.
Domnívám se, že
kritika, která tu zaznívá, je pro mne poněkud
nepochopitelná, především ta, která
zaznívá z opozičních lavic, protože
tato vláda, pokud je za něco kritizována,
tak je kritizována za to, že je příliš
centralistická, že si nechává příliš
moci v centru a krok, který dnes hodláme nebo chtěli
bychom učinit, nebo který nám vláda
předkládá, je právě ten, který
přenáší odpovědnost a pravomoc
o stupínek níže, tedy přenáší
ten spor mezi lékaři na úroveň zaměstnavatel
zaměstnanec, tedy tam, kam ve skutečnosti patří,
nikoli pro mne do nepochopitelného vztahu zaměstnanec
versus vláda, versus ministr.
Problém se zaplacením
dobrých lékařů a dobrých zdravotníků
spíše vnímám jako problém s nezaplacením
těch špatných.
Co se týče neférového
nebo nepříliš vyváženého
financování některých zdravotnických
zařízení, myslím si, že velká
část prostředků, pokud vůbec
něco stát do zdravotnictví dává,
spadá do investiční politiky. Investiční
politiku má v rukou tento parlament, tento parlament schvaluje
ty velké investiční akce v rámci individuálně
dotovaných staveb a já mám spíše
pocit, že z této sněmovny zaznívají
tlaky na to, aby se tyto stavby extenzívně rozšiřovaly,
aby těch staveb přibývalo a vůbec
ne pro to, aby tam probíhala nějaká restriktivní
politika. Čili pokud tady diskutujeme o tom, že některé
zdravotnické zařízení je zvýhodněno
tím, že tam probíhá rozsáhlá
investiční výstavba a jiné znevýhodněno,
pak si musíme uvědomovat, že my jsme tím
orgánem v této republice, který schvaluje
návrh státního rozpočtu a my tedy,
pokud hovoříme o nerovnováze, pak o této
nerovnováze rozhodujeme.
A jako poslední poznámku
bych snad reagoval na paní kolegyni Novákovou. Jestliže
ona považuje tento krok za nějaký "nedoložený
pokus", pak si myslím, že bychom museli nazvat
vše, co se v této republice dělo po roce 1989,
za nedoložený pokus a pokud to vezmeme v globálu,
pak vše, co se tady událo, je velmi pozitivní.
Tato země se nejrychleji ze všech stejně postižených
komunistickou devastací dere do vyspělé společnosti,
takže já bych těm "nedoloženým
pokusům" neodporoval. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Dále je přihlášena paní poslankyně
Kolářová, připraví se pan kolega
Ullmann.
Poslankyně Milena Kolářová:
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, mám
velice zkrácený proslov, protože tu zazněly
již většinou ty věci, které pokládám
za podstatné. Mám tím na mysli dva předřečníky,
kteří hovořili přede mnou.
Jen lehce naváži na
to, co tady řekl pan kolega Kolář, co se
týče nemocnic. Nejsem přesvědčena
vůbec o tom, že obecná jak se tady hovoří
- zadluženost nemocnic je působena pouze nějakým
obecným systémem. Samozřejmě jsou
zde i určité systémové chyby, ale
jsou také rozdíly mezi nemocnicemi. A já,
protože jsem povoláním lékařka
a jde mi o to - a možná v tom je také střet
zájmů - aby byli lidé odměňováni
podle svých schopností, se domnívám,
že tento způsob, který zde navrhujeme, tzn.
smluvní platy, je standardní pro věci, které
fungují dobře.
Pokud v našich nemocnicích
nebudou dobří manažeři, tak si nehrajme
na to, že to zachrání ministerstvo zdravotnictví
jakékoliv a že to zachrání tento parlament.
To prostě není pravda. Domnívám se,
že více pravomocí ředitelů nemocnic
je nutné a je to jeden z problémů našeho
zdravotnictví. Děkuji vám.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Kolářové.
Prosím pana kolegu Ullmanna. Faktická poznámka
paní kolegyně Lagové. Pane kolego, prosím,
o vteřinku strpení.
Poslankyně Hana Lagová:
Vážení kolegové, dovolila bych si jenom
faktickou poznámku. Myslím, že se tady nemusíme
vzájemné školit, že víme, jak jsou
odměňováni zdravotničtí pracovníci
a jestli se od tarifů odlišují průměrné
mzdy, tak je to jenom proto, jak jsou odměňováni
za služby, za noční, za přesčasy,
nikoliv odměňováni na základě
osobního ohodnocení. Tam už na tyto prostředky
vůbec nezbývá.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Pan kolega Ullmann.
Poslanec Josef Ullmann:
Vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, kolegyně
a kolegové, velmi mi pomohlo předchozí vystoupení,
protože je to něco podobného, o čem
chci hovořit.
Dovolte mi, abych se na to podíval
pohledem pacienta. Nejsem slovutný odborník, jsem
na té druhé straně demarkační
čáry, jsem ten, kdo je obsluhován, komu je
poskytována nějaká služba.
Padl tady názor zajisté
zcela logický a já se s ním ztotožňuji,
že významný odborník dovede udělat
diagnózu rozhodujícím způsobem rychleji
než odborník, který teprve začíná.
Ano, to je pravdou, ale vůbec není pravdou, že
na to spotřebuje méně času. On to
pouze umí rychleji udělat. Teď budu hovořit
z osobní zkušenosti. Nebudu jmenovat ani odkud je,
ani, jak se jmenuje. Je to slovutný odborník a skláním
se před jeho uměním, ale když za den
vyšetří asi 6 pacientů a poslední
odchází v 9 večer a pacient si s ním
probere rodinné záležitosti a politickou situaci
a vše možné, tak si někdy kladu otázku,
jestli ten pan slovutný odborník prostě nepotřebuje
jak tady bylo naznačeno - příplatek za přesčasy.
Tady začínám trochu váhat. Ano, dobře
mne obslouží, je to odborník a umí mně
pomoci, ale nejsem si jistý, zda efektivně využívá
čas.
Teď se zkusme podívat
zase z té druhé strany na pohled, jak se to vlastně,
když tady hovoříme o tom, že je možné
dobrého odborníka dobře zaplatit, a i o tom
jsem přesvědčen, mnohdy činí,
pochopitelně, slovutný odborník asi bude
panem primářem, protože ve stupnici se snáze
najdou prostředky, aby mohl být příslušným
způsobem odměněn. Nicméně,
a to už je lidské, je-li někdo významně
nadán v jednom oboru, nebývá vždy zvykem,
že je stejně významně nadán v
oboru jiném a může to být člověk
ryze nepraktický, i když ve svém oboru je skutečnou
špičkou. Vyřešit to lze, přijme
se jiný pracovník, který v podstatě
druhou složku primářské činnosti
vykonává také za plat, protože pochopitelně
to musí všechno fungovat. To je samozřejmě
nezbytné. A máme tady někoho navíc,
koho bychom tu možná mít nemuseli.
Dovolte mi zpětně
ještě pohled na takovýto problém. Nedovedu
si sám představit, že by slovutný odborník,
který je primářem v jisté nemocnici,
zároveň byl primářem ve třech
nebo ve dvou dalších. Umím si ale představit,
že takovýto odborník může mít
část úvazku v jedné nemocnici, část
úvazku v druhé nemocnici a kdo z vás četl
úsměvnou knížku Richarda Gordona, jak
pan profesor Loftus jednou týdně docházel
do nemocnice u sv. Swithina, tak přijde na to, že
to obecně možné je, akorát to v tomto
systému není dost dobře praktikovatelné.
Já se domnívám naopak, že ten, kdo ve
špičkové podobě dělá svůj
obor, který chce přednášet také
na univerzitě, má řadu publikačních
zájmů, potřebuje čas a je spravedlivé,
aby ho měl, aby i tyto zájmy naplnil a nemyslím
si, že to vždy musí dělat v pracovní
době za plat, který bere v nemocnici za něco
úplně jiného. Nechtěl bych zevšeobecňovat,
ale minimálně to k tomu láká a jistě
je celá řada případů, které
takové jsou. Tito lidé by mnohdy byli docela spokojeni,
kdyby si mohli vybrat, kde, v jakém úvazku nebo
do jaké míry časově zatíženě
pracují. Chápu, že v podstatě, i když
je tato debata dlouhá, je zjevně o výsledku
hlasování rozhodnuto. Vábení, které
nás všechny obklopuje, je silné.
Chtěl bych vás jen
poprosit, abychom trochu víc dali na misku zodpovědnosti
než na misku vábení. Děkuji vám.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Prosím pana kolegu Gjuriče, aby se
ujal slova. Připraví se pan poslanec Janeček.
Poslanec Andrej Gjurič:
Děkuji.
Chtěl jsem říci
jenom tři věci. Jednu obecnou si bohužel nemohu
odpustit po této debatě, která tady zazněla
a k té už mám chuť - řekl bych
- tři čtvrtě roku, rok, od doby, kdy se začali
střídat ministři zdravotnictví, tím
spíš od doby, kdy se objevil pan Rath a od doby, kdy
začali lékaři stávkovat. Vždycky
jsem si ji odpustil, ale dnes už ji řeknu.
Je tady ještě jedna
oblast zdraví, která by se dala nazvat zdraví
duševní, čili je tady složka humánní,
humanitární, ale koneckonců i sociální,
druhá polovina práce našeho výboru.
Teď to říkám právě proto,
protože za poslední rok nejsme z důvodů,
které všichni dobře známe, absolutně
schopni tuto část adekvátně dělat,
protože v jednom kuse musíme vzdorovat populárním,
populistickým a nejrůznějším
dalším debatám, stávkám, novým
a novým tarifům, zákonům, atd. Přitom
tito lidé, a to je to, co tady chci říci,
protože se neustálé mluví o platech
panem Rathem počínaje, pracují často
ve velice nepříjemném terénu. Jsou
to sociální pracovníci, terapeuti atd., kteří
pracují v péči o nejrůzněji
potřebné, v prevenci přímo v terénu,
v péči o staré lidi, v krizových centrech,
to znamená o lidi v těžkých životních
situacích, atd. Dělal jsem to dost dlouho a vím
velice dobře, jak tato práce člověka
neuvěřitelným způsobem vyčerpá
a co všechno v ní může udělat dobře
a co všechno v ní může udělat špatně.
Kdybych to dělal teď, dámy a pánové,
tak nebudu mít ani zdaleka nejnižší plat
lékaře v medicínském resortu. Kolega
stejně starý jako já v rodinné a manželské
poradně má dodnes plat 7800. Nemůže
mít nic víc, protože nemá služby,
příslužby, atd. Těchto lidí je
mi líto a já se o ně budu muset začít
starat. Byl bych velmi rád, kdyby řada lidí
z našeho výboru, zejména z této strany
sněmovny, se trochu starala také o ně a nepřiživovala
se na boji, který se tady tak velice populárně
vede.
Jeden drobný příklad
za to za všechno. Tím se dostanu k druhé části.
Na jedné besedě s lékaři, opakuji
s lékaři a besedě, čili šel tam
tento člověk dobrovolně, když jsme se
bavili o tomtéž neustále, tj. jednak o tarifech
a jednak o bodech pojišťoven, tak si stěžoval,
že on nemůže mít body za to, jako lékař
v terénu, když nemocnou babičku, kterou jde
ošetřovat, potom dovede do postele a že ona je
hrozně těžká a že on tam ještě
udělal to a to, ale protože tam neměl s sebou
zdravotní sestru, tak to nemá na nikoho napsat.
Teď se tím dostávám
ke druhé věci, a to jsou body. O co vlastně
jde v celém zdravotnictví. Říkáme
to velmi často ve výboru. Jde o to, že se snažíme
kvantifikovat nekvantifikovatelné věci. Zadruhé
jde o to, že jsou tady tři subjekty zatím,
z nichž ani jeden nebyl dosud motivován šetřit.
To jsou pacienti, pojišťovny a lékaři.
Podle mého názoru je v tomto případě
jedině kvalitativní a individuální
hodnocení možné. Sebelepší tarify
se udělat v tomto nekvantifikovatelném povolání
nedají.
Třetí věc,
kterou jsem chtěl říci. Mám hrůzu,
jaký kamenný
socialismus by opět nastal,
kdybychom vypadali podle návrhů paní kolegyně
Fischerové a ostatních a velice bych varoval všechny,
kteří něco umí a kteří
jsou skutečně zkušení a kteří
jsou skutečně kvalifikovaní, aby se tím
dali zmást. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Prosím pana
kolegu Janečka, aby se ujal slova, připraví
se pan poslanec Čerbák.
Poslanec Josef Janeček:
Vážení kolegové a kolegyně, domnívám
se, že opět bychom měli sestoupit k věcnému
problému a bavit se o tom, proč tarify ano či
proč tarify ne. Domnívám se, že vůbec
konstrukce - a myslím si, že kolega Čerbák
má naprostou pravdu - ve zdravotnictví je v tom,
že lékař je odměňován
podle objemu vykázaných bodů nebo resp. bude
odměňován.
Tyto body samozřejmě
jsou v tzv. podniku a je samozřejmě otázka,
zda-li každý obor je ohodnocen tak, aby se na tomto
trhu udržel, pokud bude otázkou, kolik to které
oddělení vyprodukuje bodů.
A otázka sousednosti. Já
se domnívám, že je to krok správným
směrem, ale že není správně načasován
a bohužel není načasován správně
i v těch mikrokrocích, které měly
být kolem tohoto kroku udělány, tj., že
asi opravdu měl být nejdříve předložen
materiál, který by řekl, které mechanismy
budou ty, které ochrání obory, které
jsou potřebné, ale jsou třeba málo
ohodnocené, které zajistí zachování
určité struktury v nemocnicích tak, aby byla
zachována dostupnost zdravotní péče,
která jsou to ta kritéria, o kterých budeme
rozhodovat při tom, zda má či nemá
být změněna síť zdravotnických
zařízení.
Je samozřejmě pravda,
že nám chybí kritéria doporučených
léčebných postupů. Myslím,
že tu byl velice správný pohled kolegy Ullmanna
v tom směru, že ten lékař, který
pracuje velice pomalu, tak v tom systému, který
se zde navrhuje, samozřejmě by se neuživil
teď. Když změníme ten systém, tak
ten lékař začne dělat jedinou možnou
činnost začne produkovat body, začne produkovat
péči a samozřejmě dokáže,
že jeho oddělení dokáže vyprodukovat
dostatečný objem finančních prostředků.
A dostaneme se k tomu, co včera říkal kolega
Jaroš, že může i podle současného
systému dostat 40.000 korun. Skutečně, jak
říkal kolega Kolář, není problém
nezaplatit ty výkonné, je problém, zda-li
skutečně chceme jít s tou dolní hranicí
dolů či ne. O tom si skutečně myslím,
že by měla být jasná diskuse, měl
tady být nějaký seminář, měla
tady být řečena ta kritéria.
Nicméně doufám,
že pan ministr splní své slovo, že tato
kritéria předloží a že v nějaké
diskusi budeme pokračovat, ale sám si nedokáži
představit v této chvíli, zda-li je možno
v takto krátkém čase kvalitní kritéria
připravit. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Prosím pana kolegu Čerbáka.
Poslanec Miroslav Čerbák:
Pane místopředsedo, pane ministře, dámy
a pánové, já se obávám, že
jsem poněkud rozčilil kolegu Jaroše a prostřednictvím
pana místopředsedy se mu omlouvám.
Kolega Jaroš ale použil
termín nadbyteční lékaři. Já
trochu obdivuji odvahu, jak jsme ochotni zacházet s termíny,
o kterých přesně nevíme. Já
se intuitivně domnívám, že je u nás
možná skutečně více lékařů,
než je potřeba, ale já se to intuitivně
domnívám a nikdo to neumí spočítat.
Tady kulhají všechna srovnání, samozřejmě,
protože pokud budeme srovnávat s Rakouskem, s Německem,
se Spojenými státy, je to úplně jiné
prostředí. Musíme srovnávat počty
sester, pracovní náplň lékařů,
pracovní náplně sester. A jsme někde
úplně jinde. Takže já bych se bál
v této fázi použít takovýto termín.
Potom pan kolega Jaroš použil
termín špatní ředitelé v té
souvislosti, že je potřeba tady toto změnit,
aby ti špatní ředitelé se vyměnili,
pokud tedy nejsou schopni to zvládat. Ale já ho
chci upozornit, že tady se jedná o změnu tarifního
systému ve státních nemocnicích, čili
jde o nemocnice, kde ředitele jmenoval buďto ministr
zdravotnictví nebo příslušný
přednosta okresního úřadu, čili
jsou to ředitelé jmenovaní zástupci
státu a tam je možnost je vyměnit kdykoliv.
Ti už tam neměli být, pokud jsou tak špatní.
Pak bych se obrátil na
pana ministra zdravotnictví, poděkoval mu za jeho
výklad o smyslu tarifních platů, ale obávám
se, že v těch úvahách a v rétorice
poněkud přistoupil na rétoriku pana doktora
Ratha, se kterým, já mám oprávněný
dojem, ani pan ministr ani já nesouhlasíme. Ale
to říká doktor Rath, že zdravotnictví
rovná se lékaři. Tady se jedná o spoustu
jiných lidí, tady se jedná samozřejmě
o pacienty, ale i o zaměstnance, tam je ve státních
nemocnicích zhruba 20.000 lékařů a
pak tam jsou ostatní zaměstnanci. Čili ta
argumentace, že pro lékaře je potřeba
použít jiný systém platový, o
tom se dá uvažovat, ale to se samozřejmě
týká i kuchařů, řidičů,
uklízeček, opravářů, zedníků,
i těch se týkají smluvní platy. Takže
chtěl bych jen lehce protestovat. Zdravotnictví
nejsou jenom lékaři.
Pak se domnívám
- už poslední dvě poznámky - že
ekonomická kritéria ve zdravotnictví jsou
pochopitelně zcela nezbytná, ale speciálně
ve zdravotnictví musí být tato ekonomická
kritéria korigována i kritérii mimoekonomickými.
O tom jsem pevně přesvědčen.
A úplně poslední
poznámka. Já jsem podpořil všechny návrhy
pana ministra zdravotnictví ze včerejšího
dne. Toto je první, který nepodpořím,
protože se domnívám, že tam v těch
předchozích o něco zásadního
šlo. O tomto se domnívám, že to je marginálie,
nad kterou trávíme už druhou hodinu našeho
času. Děkuji vám. (Potlesk)