Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Pavelovi, protože se už nikdo do rozpravy
nehlásí, uzavírám ji. Předložím
sněmovně k hlasování nejdříve
návrh, který zazněl z úst pana poslance
Marka Bendy - možná, že se přimlouval
ještě někdo z poslanců za tento návrh,
ale rozhodně ho pan poslanec Benda podal. Je to návrh,
aby tato předloha byla
zamítnuta. Je to tak, pane poslanče Bendo? (Ano.)
Odhlašuji vás všechny,
prosím, abyste se svými identifikačními
kartami znovu přihlásili. Budeme hlasovat o návrhu
pana poslance Marka Bendy, aby byl sněmovní tisk
2007, návrh poslanců Josefa Pavely a dalších
na vydání zákona o veřejném
ochránci práv zamítnut. 129. hlasování
o tom rozhodne.
Kdo návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 129. hlasování
skončilo.
Ze 114 přítomných
bylo 42 pro, 68 proti. Návrh nebyl přijat.
Vzhledem k tomu, že nebyl
přednesen žádný jiný podobný
návrh, můžeme přikročit k návrhu
organizačního výboru, aby byl tento návrh
přikázán k projednání výboru
pro veřejnou správu. regionální rozvoj
a životní prostředí, jak se za to přimlouvala
paní poslankyně Marta Hubová a další
poslanci. Proto předkládám sněmovně
tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje předložený návrh k
projednání výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí.
130. hlasování na
této schůzi.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 130. hlasování
skončilo.
Ze 117 přítomných
bylo 72 pro, 36 proti. Návrh byl přijat.
Ukončili jsme projednávání
bodu 55. Já se velmi omlouvám, kolegyně a
kolegové, ale mám pro vás ještě
jeden návrh. Vzhledem k tomu,
že se dostavil místopředseda vlády a
ministr zemědělství pan Josef Lux - my jsme
ho pozvali, neboť jsme se domnívali, že půjde
program daleko rychleji kupředu žádám
vás, abyste souhlasili s mým procedurálním
návrhem, aby bod 65 - Vládní návrh
zákona o potravinách a tabákových
výrobcích a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů
- byl projednán nyní. Pokud není námitka
proti tomuto přesunu, dám o tom ve 131. hlasování
hlasovat.
Kdo tento návrh podporujete,
zvedněte ruku a stiskněte tlačítko.
Kdo je proti tomuto návrhu? 131. hlasování
skončilo.
Ze 110 přítomných
bylo 71 pro, 7 proti. Návrh byl přijat.
Prosím, aby se pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství Josef
Lux ujal slova a uvedl sněmovní tisk 2077, vládní
návrh zákona o potravinách a tabákových
výrobcích a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů,
jak ho k tomu pověřila vláda,
prosím, pane místopředsedo. Ostatní
prosím, dámy a pánové, zachovejte
klid.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych jménem vlády předložil vládní
návrh zákona o potravinách. Je to zcela zásadní
krok, protože je to legislativní norma, která
absentuje v našem legislativním řádu.
Péče o potraviny, o jejich zdravotní nezávadnost
byla doposud zakotvena v mnoha dílčích legislativních
normách.
Absence této normy je problémem naší
diskuse ve vztahu k Evropské
unii a je problémem pro mnohé naše podnikatele,
protože někde skutečnost, že není
tento zákon, je uměle vytvářena překážka
vzájemného obchodu. Tento zákon podstatným
způsobem liberalizuje podnikatelské prostředí
při výrobě potravin,
protože doposud stát každému podnikateli
nařizuje, co a jak má činit při výrobě
potravin. Tento zákon říká dvě
důležitá sdělení:
Zaprvé, že každý
podnikatel je povinen vyrábět potraviny zdravotně
nezávadné a zadruhé, že je třeba
deklarovat kvalitu. Stát už neříká,
jak toho má dosáhnout, ale stát tyto dvě
věci v zájmu spotřebitele kontroluje, to
znamená zdravotní nezávadnost a ověřuje
deklarovanou kvalitu, to znamená, je-li pravda to, co o
své kvalitě výrobce činí. Na
jedné straně se nově dává daleko
větší
prostor, větší důvěra podnikatelům
a na druhé straně stát zpřísňuje
svůj systém kontroly, to znamená posilují
se sankce.
To je hlavní těžiště
této zákonné normy. Považuji ji za velmi
podstatnou a klíčovou. Vláda jí věnovala
velmi mnoho času a v diskusích vytříbila
onen odborný názor. Doporučuji sněmovně
tento zákon k projednání a ke schválení.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
místopředsedovi vlády a ministru zemědělství
Josefu Luxovi a udílím slovo poslanci Janu Černému,
jehož určil organizační výbor
za zpravodaje pro první čtení. Prosím,
pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Jan Černý:
Pane předsedo,
pane ministře, dámy a pánové, jsem
trošku zaskočen, protože jsem počítal
s tím, že tento tisk přijde o něco málo
později. Nemám s sebou zde ve sněmovně
přípravu, takže zkusím odzpravodajovat
tento tisk z hlavy.
Je zcela jednoznačné,
že předložený tisk má jedno velké
pozitivum. Omezuje možnost státní správy
zasahovat do schvalovacího procesu při výrobě
potravin, při výrobě jednotlivých
potravinářských výrobků a samozřejmě
tím zjednodušuje přístup potravin na
český trh, přístup nových druhů
potravin, přístup nových rozdílných
výrobků. To je zcela jednoznačné pozitivum,
na které určitě celá potravinářská,
ale i spotřebitelská veřejnost už dlouho
čeká.
Problém, který tento
zákon má, je však podstatně hlubší.
Když se začtete do 26 paragrafů, zjistíte,
že když odečtete kompetenční paragrafy,
odečtete paragrafy, které určují výši
pokuty, odečtete závěrečná
zrušující ustanovení, odečtete
platnost, odečtete zmocňovací ustanovení
pro ministerstvo zemědělství a pro ministerstvo
zdravotnictví, zůstane vám z celého
zákona pouze 9 paragrafů, které ve skutečnosti
o kontrole hygienické nezávadnosti potravin hovoří
a to je podle mého názoru trošičku málo.
Připadá mi, že celý tento zákon
byl v podstatě vydán ani ne tak kvůli tomu,
že bychom potřebovali takto vágně formulovaný
zákon o potravinách, ale spíš proto,
že je potřeba vydat řadu prováděcích
předpisů a naplnit činnost některých
kontrolních institucí,
které potraviny v současnosti kontrolují.
Chtěl bych sněmovně
připomenout, že v současnosti se kontrolou
potravin v České republice zabývá
mnoho institucí. ČZPI je jednou z nich, Veterinární
služba druhou, Hygienická služba třetí,
Česká obchodní inspekce čtvrtou a
možná, že jsem ještě na některé
zapomněl.
Negativem tohoto tisku je, že
neřeší zcela jasné rozdělení
kompetencí, že neřeší překrývání
jednotlivých služeb, alespoň tak, jak by vyžadovala
kontrola potravin a já se obávám, že
právě nevyjasněnost hranic kompetencí
jednotlivých služeb provádějících
dozor nad jednotlivými částmi výroby
potravin, jednotlivými procesními částmi,
protože např. Veterinární služba
dohlíží na hygienu potravin u masných
výrobků, u masa na jatkách. ČZPI potom
nastupuje v podstatě
v prodejnách, není v tomto zákoně
zcela jasně vymezeno překrývání,
předávání informací, vlastně
sledování celého potravinového řetězce
od začátku,
od výroby po spotřebitele.
Zákon tedy podle mého
názoru je spíš vydáván kvůli
prováděcím předpisům, kvůli
předpisům, které ovšem aspoň
tak, jak nám byly předloženy jako příloha
k tomuto tisku, nejsou o tom, o čem zde na začátku
mluvil předkladatel, o tom, že je potřeba na
jednu stranu zliberalizovat, uvolnit ruce výrobcům.
Přenést na ně většinu zodpovědnosti
za kvalitu, za hygienickou nezávadnost a ze státní
služby udělat pouze něco jako supervizi, udělat
z této služby něco, co by garantovalo to, co
spotřebitel nikdy sám nemůže garantovat.
Garantoval by hygienickou bezpečnost a nezávadnost
potravin.
Dámy a pánové,
mám spoustu připomínek, které se mně
za nemnoho dní, kdy zde tento zákon je, shromáždilo
na mém stole od mnoha odborníků z oboru,
od mnoha mých kolegů veterinářů,
kteří všichni unisono říkají,
že zákon není ještě zralý
pro to, aby byl ve sněmovně projednáván.
Všichni se však shodují na tom,
že zákon o potravinách v českém
právním řádu opravdu chybí,
a proto na základě těchto informací,
na základě studia zákona bych doporučil
této sněmovně, aby vrátila tento zákon
vládě k přepracování.
Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
panu zpravodaji poslanci Janu Černému a otevírám
obecnou rozpravu. Písemně se do ní jako první
přihlásil pan poslanec Josef Křížek.
Má slovo.
Poslanec Josef Křížek:
Vážený
pane předsedo, pane ministře, kolegyně a
kolegové, dovolte i mne, abych řekl několik
názorů na předloženou předlohu
zákona o potravinách. Na rozdíl od pana zpravodaje
musím říci, že ve vládním
návrhu vidím naopak pozitiva. Neříkám
to zde proto, aby mně některý z kolegů
vládní koalice udělil další titul
"chvalitel vládních
předloh zákona", ale proto, že jsem přesvědčen
o tom, že výtky, které zazněly na adresu
tohoto zákona, jsou neoprávněné. Především
bych chtěl říci, že mezi pozitiva považuji
odpovědnost za zdravotní nezávadnost a za
jakost potravin, že je tato odpovědnost zákonem
stanovena podnikateli, který uvádí potraviny
do oběhu. To je diametrální rozdíl
proti tomu, co bylo doposud.
Dále, že povinnost
výrobců, podnikatelů a činnost inspekčního
orgánu je v zákoně důsledně
specifikována v souladu s evropskou legislativou - mám
na mysli teď směrnice Rady Evropských společenství
o úřední kontrole potravin 89/397, o hygieně
potravin 93/43, označení potravin 79/112.
Dále zde bylo vytýkáno,
že dochází k překrývání
působnosti orgánů dozoru. Já si naopak
myslím, že bylo v zákoně odstraněno
tím, že v současné době, kdy
mohou v oblasti zdravotní nezávadnosti a jakosti
potravin působit čtyři kontrolní orgány,
tj. Česká zemědělská potravinářská
inspekce, Státní veterinární správa,
Hygienická služba a Česká obchodní
inspekce, dojde po přijetí
zákona k situaci, kdy se na kontrolovaném objektu
mohou potkat pouze dva kontrolní orgány, a to buď
Česká zemědělská potravinářská
inspekce a Státní veterinární správa,
nebo Česká zemědělská potravinářská
inspekce a Hygienická služba a z toho
jeden vždy s omezením tak, aby nedocházelo
ke zbytečnému obtěžování
výrobců.
V dosavadní legislativní
úpravě existuje duplicita sankčních
ustanovení pro oblast potravin, která bude přijetím
zákona o potravinách odstraněna. Rovněž
bude řešena zákonem současná
nepřehledná situace pro výrobce a dovozce
v oblasti požadavků na zdravotní nezávadnost
a jakost potravin tím, že budou naplněny zmocňovací
ustanovení v zákoně o potravinách.
Ministerstvo zdravotnictví stanoví požadavky
na zdravotní nezávadnost, tj. limity
cizorodých látek atd. Ministerstvo zemědělství
pak stanoví vyhláškou minimální
jakostní požadavky pro jednotlivé druhy potravin,
tzv. potravní knihu. Po přijetí zákona
o potravinách a v budoucnu přijetím zákona
o technických požadavcích na výrobky
dojde k výrazné
redukci povinností výrobců schvalovat potraviny
před uvedením na trh. Dojde k odbourání
administrativy a zjednodušení oblastí uvádění
výrobků do trhu.
Čili to jsou důvody,
které bych uvedl na podporu přijetí usnesení,
které určí zákon o potravinách
k dalšímu projednávání. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Křížkovi. Táži
se po dalších hlasech do rozpravy, a v případě,
že nejsou - ale jsou. Pan místopředseda Kasal
viděl prvně pana poslance Vojtěcha Čecháka,
takže já se spolehnu na jeho úsudek. Já
jsem viděl pana poslance Výborného, protože
jsem se díval v jeho směru. Ale pan poslanec Výborný
doufám bude souhlasit také s tímto pořadím,
doufám, že je spravedlivé. Slovo má
pan poslanec Vojtěch Čechák, dále
pan poslanec Výborný, dále pan poslanec Vlastimil
Vlček.
Poslanec Vojtěch Čechák:
Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, předkládaný
návrh zákona o potravinách patří
mezi ty právní normy, které podle mého
názoru jaksi jsou nutné, aby přijal ještě
tento Parlament. Proč o tom hovořím?
Zákon o potravinách,
tak jak je v daném okamžiku předložen,
svým způsobem řeší to, o čem
hovořil i pan zpravodaj, tzn. vymezení v podstatě
kompetencí čtyř státních orgánů,
které do celého potravinového řetězce
zasahují. Protože se jedná o zasahování,
které svým způsobem trošičku
hraničí s lobbismem, projednával jsem tuto
předlohu v podstatě se všemi, kteří
do toho mají co mluvit, tzn. jednak s veterináři,
zemědělskou potravinářskou inspekcí,
s hygieniky i s obchodní inspekcí
jako takovou. Přiznám se, že pouze jeden z
těchto čtyř orgánů, a to je
Asociace veterinárních lékařů,
se k dané předloze zákona vyjádřil
negativně, všechny ostatní tři, které
v potravinovém řetězci působí,
předložený návrh zákona podporují.
Já chápu, že
daná předloha může mít své
chyby, které bude potřeba dopracovat, některé
věci možná dořešit. Předpokládám
však, že toto lze provést pouze tenkrát,
pokud se o tom zákonu dokážeme jaksi pobavit
a některé věci navzájem vyjasnit.
Pokud jej odmítneme a vrátíme,
tak se k danému vyjasnění nikdy nedostaneme
a pořád zde budou působit jednotlivá
lobby. Proto tedy doporučuji, aby ten zákon přišel
do druhého čtení. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Vojtěchu Čechákovi, slovo má
pan poslanec Miloslav Výborný, připraví
se pan poslanec Vlastimil Vlček.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane
předsedo, dámy a pánové, nechystám
se k dlouhé řeči, ale zejména se vás
nechystám přesvědčovat o tom, že
jsem odborníkem potravinářem, to spíše
na ty tabákové výrobky bych měl nějaké
zkušenosti. Ale co mě přimělo k mému
opravdu jen krátkému vystoupení,
bylo z části vyřčené a z části
v podtextu mnou alespoň cítěné vyjádření
pana zpravodaje, totiž jakoby byl předložený
návrh zákona, vládní návrh
zákona špatný, protože ve svém
jádru obsahuje pouze 9 paragrafů.
Dámy a pánové,
já naprosto zásadně a nejen v souvislosti
s tímto zákonem, ale s mnoha dalšími
zákony odmítám tvrzení, že je-li
zákon krátký, tak je špatný a
musí se na něj navěšet mnoho dalších
věci, které v zákoně v podstatě
nemají co dělat. Je naopak velmi užitečné,
aby zákony byly pokud možno co nejstručnější,
když už se jedná o oblast, ve které být
musí, protože nejlépe je,
když máme zákonů co nejméně.
Toto je oblast, kde zákon je nutný, je nezbytný
a je škoda, že nebyl předložen před
rokem, ale je nezbytné ho projednat ještě teď,
protože jinak bude předložen až za rok (nebo
schválen) a to poškodí mnohé.
Čili to, že je zákon
stručný, není jeho chyba, je to spíše
jeho přednost a já bych si přál, aby
tato sněmovna dostávala spíše stručné
zákony než zákony dlouhé. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Výbornému. Slovo má pan poslanec
Vlastimil Vlček, připraví se pan poslanec
Jan Černý.
Poslanec Vlastimil Vlček:
Vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
chtěl bych upozornit na některé aspekty,
které by při tomto projednávání
neměly být opomenuty. V téměř
každém paragrafu zákona je odkaz na prováděcí
předpisy nebo zvláštní zákony,
které však jsou dle určitých informací
v přípravné fázi nebo
nejsou vůbec ještě připravovány.
Vzhledem k tomu se jedná o velmi zásadní
aplikační předpisy, které mají
přesně definovat povinnosti vyplývající
ze zákona směrem - jak řekl zpravodaj - k
zajištění zdravotní nezávadnosti,
technologií atd.
Je prostě nežádoucí,
aby byl tento zákon předkládán samostatně,
bez znalosti prováděcích předpisů.
V takovém případě zákon neříká
vůbec nic a může naopak způsobit velmi
vážné problémy. Chtěl bych na
závěr upozornit, že existují současné
legislativní komplikace na Slovensku
k této problematice. Materiál obsahuje tolik chyb
a nelogičnosti, že si nezaslouží připomínkovat
odstavec po odstavci a že ve formě, v jaké
je předkládán, je zde jasná pouze
výše pokut. Proto podobně jako zpravodaj -
navrhuji a z výše uvedených připomínek
je patrné, že nejlepším řešením
by bylo zákon úplně přepracovat. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan
poslanec Jan Černý.
Poslanec Jan Černý:
Dámy a pánové,
já už jsem nechtěl vystupovat, nicméně
kolega Výborný svým vystoupením mě
v podstatě pobídl. Já jsem hned na začátku
říkal, že přípravu mám
někde jinde, nechtěl jsem zdržovat toto jednání
a mluvil jsem naprosto jednoznačně z hlavy.
Jenom chci této sněmovně
ukázat návrh prováděcích předpisů,
to je toto (ukazuje). To je zákon i s důvodovou
zprávou. Budu citovat z § 16, což jsou zmocňovací
ustanovení.
Ministerstvo zemědělství
stanoví vyhláškou
- způsob označování
potravin a tabákových výrobků v návaznosti
na jejich složení;
- způsob přípravy
a odběru kontrolních vzorků potravin;
- druhy potravin a tabákových
výrobků v členění na skupiny
a podskupiny;
- způsob stanovení
kritických bodů v technologii;
- přípustné
odchylky od údajů od množství výrobků
označeného symbolem E uváděných
výrobci;
- druhy potravin uváděné
pro zvláštní výživu a jejich způsob
použití;
- druhy potravin podléhající
rychlé zkáze, které musí být
označeny datem použitelnosti;
- druhy potravin, které
nemusí být označeny datem minimální
trvanlivosti;
- pro jednotlivé druhy potravin a tabákových
výrobků - a teď
pozor! - požadavky na jakost vztahující se
k názvu;
- pro stanovené druhy potravin
a tabákových výrobků, uváděné
v prováděcím předpise, též
teplotní režimy, relativní vlhkost při
skladování a zmrazování potravin,
způsoby skladování, zvláštní
požadavky na přepravu, technologické požadavky
označené třídou jakosti a způsob
balení;
- dále seznam látek,
které je dovoleno používat k výrobě
tabáku a tabákových výrobků
a jejich nejvyšší přípustné
množství v nich.
Dále Ministerstvo zdravotnictví v následujícím
§ 17 stanoví vyhláškou požadavky
na zdravotní nezávadnost jednotlivých druhů,
mikrobiologické požadavky, podmínky ozařování,
způsob výpočtů a uvádění
výživové nutriční hodnoty, hygienické
požadavky na prodej potravin a rozsah vybavení prodejny
podle sortimentu prodávaných potravin.
To je stručný přehled
všech prováděcích předpisů,
které k tomuto zákonu budou vydány.
Dámy a pánové,
já jsem těch devět paragrafů zmínil
proto, že se můžeme v brzké době
dočkat zákona, kde v prvním paragrafu bude
napsáno: "Tento zákon se vydává
proto, aby byla upravena distribuce a výroba potravin",
v § 2 bude "Ministerstvo se zmocňuje vydat vyhlášky
absolutně ke všemu", a v § 3 bude "Tento
zákon nabývá účinnosti ihned".
Potom se nemusíme samozřejmě zabývat
jakýmkoliv projednáváním,
můžeme to pustit a padá to, co já jsem
si myslel, že tato sněmovna vzala jako úzus,
že věci, které se nemění, věci,
které jsou stálé a trvanlivé, patří
do zákona, a věci, které se mění,
patří do prováděcích předpisů.
Jsem přesvědčen, že řada
z těch věcí,
o kterých jsem mluvil, by patřila zcela jednoznačně
do zákona a že ten zákon je prostě nedostatečný.
Mezi jiným musím
říci, že zákon ve svých odkazech
odkazuje - a teď nechci říkat, že je to
vina předkladatele, - na zákon, který vlastně
ještě není, který nebyl touto sněmovnou
ani schválen. Čili je to skutečně
trošičku netradiční a já se nebojím
říci to, že si myslím, že vláda
na poslední tři měsíce se snahou projednat
ještě co největší množství
zákonů, poslala tomuto parlamentu téměř
vše.
Mně je skutečně
jedno, kdo bude provádět kontrolu hygienické
nezávadnosti, je mi to naprosto fuk. Chci, aby to byl orgán,
který bude jeden, který bude mít jasné
vymezené kompetence a který zabezpečí,
a nejen ke vztahu na vnitřní trh, na naše občany,
ale i ve vztahu na zahraničí
naprosto jasné a průhledné podmínky
pro potraviny, protože to ovlivňuje zcela jednoznačně
i export našich výrobků do zahraničí.
Pokud nebudeme mít zcela průhledný zákon,
který bude odpovídat ve všech normách
Evropské unii, tak nám nikdy
nikdo prostě nebude věřit, že v této
republice je kontrola hygieny potravin na patřičné
úrovni, a já
budu pořád poslouchat na zemědělském
výboru RE v Radě Evropy,
že střední a východní Evropa
nedokáže zkontrolovat kvalitu svých výrobků
natolik, aby mohla mít volný přístup
na západní trhy. O toto se též hraje
při tomto návrhu zákona. Ne o to, jestli
ten zákon projde jenom proto, že je prostě
předložen. Já si myslím, že mají
odtud procházet zákony, které nejsou politické,
a toto není politický zákon; toto je
navýsost zákon odborný. A že mají
procházet ty zákony ve velmi slušné
podobě tak, abychom je nemuseli velmi rychle měnit,
až se ukáže, že nevyhovují vůbec
potřebám praxe, ale hlavně i potřebám
našeho exportu do zahraničí.
To je vše, co jsem k tomu
chtěl říci. Myslím si, že kdybychom
procházeli jednotlivá ustanovení, prokázal
bych vám, že těch nejasností, které
v tom zákoně jsou, je celá řada.
Mohu přiznat snad zcela
otevřeně, že jsem byl jeden z těch,
který tři roky velmi ostře bojoval za to,
aby zákon o potravinách byl a mohu vám říci,
že kdybych měl 5,8 měsíců na
to, abych se tomuto zákonu se zemědělským
výborem věnoval, nikdy bych neudělal to,
co jsem řekl na začátku, že bych navrhl
zákon k přepracování, protože
věřím, že se svými kolegy v zemědělském
výboru a s pracovními
skupinami, které by pro tento účel byly zřízeny,
bychom tento zákon dotáhli do poměrně
slušné podoby. Bohužel, nezlobte se na mě,
tři měsíce před volbami prostě
nelze přemýšlet o tom, že tento zákon
nezklouzne do politické roviny a že
nebude spíše předmětem nějakých
prestižních bojů, než předmětem
zcela seriozní odborné diskuse. A takový
zákon si myslím, že není příliš
dobrý. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Pan poslanec Jan Černý
ukončil svůj příspěvek. Nejsou
další hlasy do rozpravy. Pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství si přeje
vystoupit? (Ano.) V tom případě vás
prosím, pane místopředsedo, abyste tak učinil.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové. Považuji
tento zákon za jeden z klíčových zákonů,
který vláda předkládá parlamentu.
Tento zákon má svůj historii. Když jsem
nastoupil do úřadu, byl jsem si vědom, že
je to jedna ze stěžejních norem, a věnoval
jsem mnoho práce jeho přípravě. V
parlamentu proběhlo projednání jeho
zásad, zásady a doporučení, které
parlament projednal, byly akceptovány. Vláda třikrát
nebo čtyřikrát projednávala tuto materii
a ve vší úctě ke všem poslancům
si dovolím říci, že jsou zákony,
které netvoří poslanci, ale jsou zákony,
které přísluší položit
na stůl vládě. Tak komplikované a
složité zákony jako je zákon atomový,
zákony jiné a také zákon o potravinách
nepochybně svojí složitostí a odborností
přísluší vládě se širokým
odborným zázemím. Tento zákon mezi
tyto zákony nepochybně patří.
Vzhledem ke skutečnosti,
že zákon má mnoho prováděcích
předpisů a že bez znalosti nelze rozhodnout,
prováděcí předpisy jsme do parlamentu
doručili pro vaši informaci.
A strašit touto tloušťkou
prováděcích předpisů je od
pana poslance trochu nefér. Protože by musel říci,
že zákony o potravinách ve světě
se svými prováděcími předpisy
jsou desetkrát, patnáctkrát objemnější.
Tato norma je norma podstatně štíhlejší,
než jakýkoliv zákon o potravinách jinde
ve světě.
Co se týká vymezení
kompetencí, to byl jeden ze stěžejních
bodů diskuse ve vládě. Vláda se shodla
na tom, že chce zamezit překrývání
kompetenci. Také je jasně definovala. Když
budou poslanci chtít,
tak samozřejmě jsem připraven přesně
o tomto pohovořit. Kdy se zamezuje duplicitě braní
vzorků, respektují se vzorky jednotlivých
akreditovaných laboratoří atd.
To, že pan předseda
zemědělského výboru má spoustu
připomínek na stole, je přirozené,
protože samozřejmě, že tento zákon
je určitým střetem, střetem jednotlivých
lobby. Já jsem absolvoval stejné množství
připomínek, které předpokládám,
že se znovu objeví na stole v parlamentu.
Je dobře, abychom si uvědomili,
co bude znamenat odložení tohoto zákona. Odložení
tohoto zákona bude znamenat, že ještě
rok všichni podnikatelé budou chodit na tři
inspekce - na veterinární službu, hygienickou
službu a Českou zemědělskopotravinářskou
inspekci a že 90% výrobků se bude povinně
schvalovat.
Tento zákon říká,
že pouze 5 procent výrobků. Tento zákon
je důsledně liberální. Dává
na jedné straně velkou zodpovědnost podnikatelům
a na druhé straně tuto kontroluje. A nepochybně
zpráva Evropské unii, že vládní
návrh zákona o potravinách jako základní
norma nebyl přijat, je také určitým
sdělením.
Já jsem přesvědčen,
že tento zákon je odbornou matení, chci poslance
informovat, že vláda věnovala této materii
velkou pozornost, že diskutovala jednotlivé body,
diskutovala o tom, kolik má být v paragrafech, kolik
má být v prováděcích předpisech
a zvolila po velké diskusi tuto předlohu, kterou
předkládá.
Já jsem vyhověl
vládě ve většinovém názoru
na jednotlivé paragrafy, prosil bych specielně poslance
ODS, aby zachovali názorovou kontinuitu mezi většinou
ve vládě a většinou v parlamentu. Ostatní
poslance bych prosil o podporu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
místopředsedovi vlády a ministru zemědělství.
Pan poslanec Vyvadil se hlásí do rozpravy.
Poslanec Jiří
Vyvadil: Vážený
pane předsedo poslanecké sněmovny, já
budu velice stručný. Já jen musím
říci, že je mi poněkud stydno, když
předseda zemědělského výboru
má zde, dle mého soudu, velice relevantní
ústavně právní námitku, je
mi stydno, že on ji přednesl a nikoli jiný
předseda jiného výboru. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Protože se už
nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu uzavírám
a o slovo požádal pan poslanec Jaroslav Ortman jménem
Levého bloku, jehož klubu je předsedou. Prosím.
Poslanec Jaroslav Ortman: Ano
a rozšířím to, pane předsedo,
nejen jménem poslaneckého klubu Levého bloku,
ale i České strany sociálně demokratické
po dohodě s předsedou klubu a Českomoravské
unie středu panem poslancem Sýkorou. Žádáme
v této chvíli přerušení na kluby
a domníváme se, že hlasování
můžeme provést po polední přestávce,
spojit to s obědem tak, aby kluby projednaly i tuto závažnou
normu. Čili žádám o přerušení
na jednání tří klubů.
Předseda PSP Milan Uhde:
Rozumím, vyhovím
a táži se, jak asi dlouhou dobu si představujete,
že budou kluby potřebovat?
Poslanec Jaroslav Ortman: Pane
předsedo, my se domníváme, že přestávka
na kluby by měla být půlhodinová a
poté přestávku na oběd zvažte
sám, jak dlouho.
Předseda PSP Milan Uhde:
Já tedy rozhoduji
takto: je 13.12 hodin, hodinu na oběd, půl hodiny
na kluby, budeme pokračovat ve 14.45 minut. Prosím,
dodržte tuto dobu, je na tom závislé projednávání
další skupiny bodů, abychom mohli o půl
sedmé zakončit průběh dnešního
jednání. Děkuji za vám za pochopení,
dobrou chuť.
(Schůze přerušena
ve 13.12 hodin.)
(Schůze opět zahájena
ve 14.52 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Vážené
poslankyně a vážení poslanci, prosím
zaujměte svá místa. Prosím, abyste
se nově zaregistrovali. (Je třeba dosáhnout
počtu schopného usnášení, protože
budeme okamžitě hlasovat.)
Prosím nyní, aby
mě sledoval pan zpravodaj, zda se nedopouštím
chybné rekapitulace, že v rozpravě byl vznesen
návrh na to, aby tato předloha byla vrácena
navrhovateli k dopracování. Jiní poslanci
byli toho názoru, že se má předloha
přikázat příslušnému výboru
zemědělskému. Nepadl návrh na zamítnutí.
V tom případě
ve 132. hlasování dám hlasovat o návrhu
pana poslance Jana Černého, ke kterému se
připojil pan poslanec Vlastimil Vlček, aby byla
tato předloha vrácena navrhovateli k dopracování.
132. hlasování.
Kdo tento návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování skončilo.
Ze 117 přítomných
bylo 39 pro, 66 proti. Návrh nebyl přijat.
Pak tedy zbývá rozhodnout
o návrhu organizačního výboru; ten
návrh zde zopakovali někteří poslanci
v rozpravě, aby bylo schváleno usnesení tohoto
znění:
Poslanecká sněmovna
přikazuje předložený návrh k
projednání zemědělskému
výboru.
133. hlasování na
této schůzi.
Kdo tento návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování skončilo.
Ze 122 přítomných
bylo 92 pro, 7 proti. Návrh byl přijat. Ukončili
jsme projednávání tohoto bodu. Děkuji
místopředsedovi vlády a ministru zemědělství
Josefu Luxovi. Děkuji i panu zpravodajovi Janu Černému.
Přistupuji k bodu 54, který
byl přeložen, protože tu nebyl přítomen
zpravodaj. Můžeme tedy projednat
Návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2006 a stanovisko vlády
k němu jako sněmovní tisk 2006/1. Jako zástupce
navrhovatelů promluví pan poslanec Jiří
Karas. Žádám ho, aby se ujal slova. Prosím,
paní kolegyně a kolegové, utište se.
Je třeba vytvořit pracovní atmosféru
k projednávání dalších bodů.
Děkuji vám srdečně.
Poslanec Jiří
Karas: Vážený
pane předsedo, vážené dámy,
vážení pánové, o potřebě
novely zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí
a mládeže se přesvědčí
každý, kdo se seznámí s činností
této instituce.
Přitom poslanecký
návrh zahrnuje jen několik dílčích
změn. Na podstatě se nic nemění. I
nadále bude majitelem majetku bývalého Socialistického
svazu mládeže Česká republika a správcem
Fond, jehož činnost kontroluje vláda i parlament.
Novela by mu však měla
umožnit, za zákonem přesně vymezených
okolností, restrukturalizovat skladbu spravovaného
majetku tak, aby lépe
sloužil potřebám dětí a mládeže.
Navrhovaná novela Fondu
umožní bez konfliktu se zákonem č. 92/1991
Sb., o privatizaci státního majetku, prodat majetkové
účasti společností,
které nejsou dostatečně efektivní
nebo nesouvisí s aktivitami dětí a mládeže,
a tak získat finanční prostředky,
které by mohl investovat do oprav a údržby
nemovitostí. Do těch se za posledních takřka
deset let neinvestovalo a jejich stav je mnohdy havarijní,
což si vyžádá asi 200 mil. Kč.
Současně by Fond
mohl tyto prostředky využít pro přímou
podporu činnosti sdružení dětí
a mládeže.
V původním znění
zákon Fondu zakazuje snížit celkovou hodnotu
svěřeného účetního majetku.
Při předávaní spravovaného
majetku s Ministerstva hospodářství však
došlo k chybnému určení základního
jmění spravovaných obchodních společností.
Proto navrhujeme zákon
doplnit o právo Poslanecké sněmovny, dát
Fondu souhlas v odůvodněných případech
celkovou hodnotu majetku snížit. Náprava zmíněné
chyby takovým odůvodněným případem
bezpochyby je.
Zároveň zákon
č. 113/1993 Sb. Fondu ukládá, aby do přijetí
zvláštního zákona o vypořádání
naturálních a peněžitých náhrad
organizacím dětí a mládeže uzavřel
smlouvy o bezplatném užívání
nemovitého majetku.
Zákon, který by zajistil restituci majetku historických
organizací, komunistickým režimem pronásledovaných
a opakovaně zakazovaných, však dosud nebyl
přijat.
Předpokládaná
novela umožňuje, po předchozím souhlasu
Poslanecké sněmovny, těmto organizacím
vydat objekty, které vlastnily k 25. únoru 1948.
Jedná se o tři objekty
IMKA, dům v Hradci Králové, chatový
tábor ve Veverské Bítýšce a kemp
v Soběšíně, a dále o pozemek
s hřištěm v Rokycanech, který kdysi
patřil Junáku.
Zbývající
navržené změny jsou nepatrné úpravy.
Doporučujeme upravit podepisování za Fond,
protože zákon vytváří patovou
situaci pro případ, že by bylo neobsazené
místo ředitele.
Další návrh
řeší problém správy majetku,
který nebyl přímo ve vlastnictví,
ale v trvalém užívání bývalého
SSM, což bylo při praktikách mocenských
organizací bývalého režimu v podstatě
totéž.
Případy, kdy Poslanecká
sněmovna odvolává předsedu nebo člena
výboru z funkce, logicky doplňujeme o případ,
kdy vykonávají funkci neslučitelnou s funkcí
předsedy nebo člena výboru Fondu.
Ve snaze Fondu umožnit, aby
mohl kultivovat portfolio majetkových účastí
na podnikání jiných osob, navrhujeme, aby
si mohl s předchozím souhlasem dozorčí
rady vybrat právnickou osobu oprávněnou k
obchodování s cennými papíry.
Vláda s návrhem
novely vyjádřila nesouhlas. Při prostudováni
jejího stanoviska však dojdete k závěru,
že došlo k hlubokému nedorozumění.
Chyba v druhém odstavci, kde vláda před vídá,
jaké stanovisko k Fondu zaujme na zasedání
3. května tohoto roku, svědčí o malé
pečlivosti při přípravě stanoviska.
Není proto divu, že vláda náš
záměr pochopila zcela mylně.
Považuji za politickou chybu,
že vláda spěchá se zrušením
Fondu. Jeho existence není vyměřena na několik
desetiletí. Případné zrušení
však musí být rozloženo do několika
let.
Fond musí dokončit
dohledání objektů, které svazáci
zašantročili. Stejně důležité
je vyjasnit vlastnické vztahy k objevenému majetku
a dokončit soudní spory o tento majetek, kterých
je téměř 150.
Bylo by nezodpovědné
Fond rušit ve chvíli, kdy se mu podařilo spravovaný
majetek stabilizovat. Urychlená likvidace by byla neefektivní,
protože sdružení dětí a mládeže
by při ní přišla o prostory k činnosti.
Prostředky získané prodejem majetku by se
bezpochyby rychle rozplynuly, čímž by podpora
dětí a mládeže neslavně skončila.
Stanovisko vlády obsahuje
několik zásadních omylů. Při
pečlivém přečtení návrhu
novely by mělo být každému právníkovi
jasné, že není
pravdou, že návrh posiluje nezávislost Fondu
na vládě. Souhlas vlády rozhodně nemá
být nahrazen souhlasem dozorčí rady. Ta má
rozhodovat pouze o výběru makléřské
firmy, která by pečovala o portfolio majetkových
účastí na podnikání jiných
osob. Snad je zbytečné, aby se taková drobnost
stala předmětem jednání vlády.
Práva vlády tím nejsou dotčena.
Stejně tak není
pravdou, že v návrhu není vyjasněn vztah
Fondu ke svěřenému majetku, vždyť
návrh novely stav věci vůbec nemění.
Majetek spravovaný Fondem zůstává
majetkem České republiky. Návrh však
směruje k jeho efektivnějšímu využití,
k vyšší výnosnosti. A právě
od této vlády bych očekával, že
takový přístup ocení.
Autoři stanoviska vlády
tvrdí, že snížení hodnoty majetku
Fondu by mohlo být použito k pokrytí ztrát
z podnikání. Cíl je však jiný.
Případné snížení by bylo
výlučně určeno k již zmíněnému
navrácení historického majetku dětských
organizací a k reinvestování do majetku,
který stávající výklad zákona
neumožňuje. Na rozdíl od vlády jsem
přesvědčen, že návrh nejenže
má konkrétní vazby na zákon 113/1993
Sb., ale že jeho znění podstatně zdokonaluje.
Naopak souhlasím s vládou, že chybí
vazba na zákon 172/1991 Sb.,
o přechodu některých věcí z
majetku České republiky do vlastnictví osob,
a k zákonu o rozpočtových pravidlech republiky.
Taková vazba by totiž byla nesmyslná. V prvém
případě proto, že zákon 172/1992
Sb. nemá s majetkem svěřeným Fondu
nic společného, v
druhém případě proto, že Fond
není ze státního rozpočtu dotován.
Zároveň není pravdou, že navrhované
doplnění § 9 odst. 3 o další písmeno
postrádá vazbu na § 10, neboť v návrhu
logicky doplňujeme bod, na který autoři zákona
zapomněli. Totéž platí o vazbě
doplněné § 12 s § 14.
O navrácení objektů
sdružení dětí a mládeže
pronásledovaným komunistickým režimem
jsem se již zmínil. Naplňujeme tím původní
smysl paragrafu 19 zákona. Nejde o masovou restituci, ale
pouze o symbolické vydání tří
nemovitostí a jednoho pozemku s hřištěm,
tedy absolutního zlomku toho, co bylo těmto sdružením
ukradeno. Přitom k největším dluhům
vlády patří právě fakt, že
se nedokázala s restitucemi vypořádat.
Jsem přesvědčen,
dámy a pánové, že se mi podařilo
vás přesvědčit, že záporné
stanovisko vlády nemá reálné opodstatnění.
Vzhledem k tomu, že novela evidentně usnadní
činnost Fondu a zlepší jeho hospodaření
se svěřeným majetkem a vzhledem k tomu, že
nemá dopad na státní rozpočet, doporučuji
Poslanecké sněmovně návrh přijmout.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jiřímu Karasovi a zvu k řečništi
pana poslance Martina Chudobu, který byl organizačním
výborem určen zpravodajem pro první čtení.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Chudoba: Vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, poslanecký návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže,
je návrhem velmi stručným, ale velmi potřebným.
Stávající právní norma již
nevyhovuje funkčnosti fondu a je třeba provést
několik úprav, aby mohl fungovat tak, jak bylo zamýšleno
při jeho zřízení.
Mohu-li stručně
charakterizovat předložený návrh, jedná
se zejména o soubor ustanovení zjednodušujících
činnost fondu v oblasti hospodaření a ustanovení
legislativně zpřesňujících.
Neméně důležitými ustanoveními
jsou ustanovení, týkající se odškodnění
některých sdružení dětí
a mládeže tak, jak se již zmínil pan předkladatel.
Organizační výbor
sněmovny na svém zasedání doporučil
sněmovně, aby přijala usnesení, kterým
novelu zákona, kterou se mění a doplňuje
zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí
a mládeže, uvedenou v tisku 2006, přikázala
k projednání výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu. Jako
zpravodaj pro první čtení se k tomuto návrhu
připojuji.