Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 167 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr dopravy V. Budinský, ministr průmyslu a
obchodu V. Dlouhý, ministr spravedlnosti J. Novák,
ministr vnitra J. Ruml, ministr kultury P. Tigrid, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička,
ministr zahraničních věcí J. Zieleniec.
(Schůze opět zahájena v 9.12 hodin)
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Vážené kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych zahájil další den jednání
naší 39. schůze. Poprosím vás,
abyste se zaregistrovali a zahájíme prvním
bodem, kterým v souladu s naším včerejším
rozhodnutím je
Jde o první čtení. Vládní návrh, který jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2050, uvede z pověření vlády ministr vnitra pan Jan Ruml, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, se zřetelem k tomu,
že problematika ústavního zákona o změnách
státní hranice se Slovenskou republikou a Smlouvy
o společných státních hranicích
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou je zcela
provázána, rád bych se vyjádřil
ve svém úvodním slově k oběma
bodům programu současně.
Předkládaný návrh ústavního
zákona a smlouva s ním související
mají z hlediska svého obsahu, ale i se zřetelem
na zahraničně politické vztahy zcela mimořádný
význam. Jde bez nadsázky o historický akt,
kdy tento parlament bude rozhodovat o státních hranicích
mezi dvěma suverénními státy, které
v nedávné minulosti tvořily jeden státní
útvar.
Vymezení státního území je
určitým procesem, jehož počátkem
je sjednání mezinárodní smlouvy, která
stvrzuje nebo mění státní hranice.
Česká republika, která vznikla 1. ledna 1993,
musí respektovat fakt, že její hranice se Slovenskou
republikou nebyly mezi těmito státy standardním
postupem smluvně a ústavně stvrzeny. Hranice
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou představovaly
po vzniku československého státu hranici
administrativní, byť měla pochopitelně
svůj historický původ. Obdobný charakter
měla i po druhé světové válce.
Po vzniku československé federace existovaly dvě
republiky - Česká a Slovenská, jejíž
hranice mohly být měněny ústavními
zákony pouze se souhlasem národních rad daným
jejich ústavním zákonem. Uvedený postup
se však, pokud jde o hranici mezi Českou a Slovenskou
republikou, nedodržoval, přestože k dílčím
změnám hranic docházelo.
Česká republika a Slovenská republika jako
první krok k jasnému vymezení státních
hranic připravily dvoustrannou mezinárodní
Smlouvu o společných státních hranicích.
Tato smlouva vychází především
z historických hranic obou územních celků.
Smlouva ovšem musela reagovat na změny vzniklé
v průběhu 70letého vývoje, včetně
změn infrastruktury, osídlenosti, spádovosti
územních celků, národnostního
složení a dalších faktorů. Navrhovaná
smlouva proto obsahuje 18 územních změn,
které ve svém souhrnu přihlížejí
ke všem uvedeným faktorům.
Ústava České republiky ve své preambuli
se přihlásila ke kontinuitě české
a československé státnosti. Od první
československé ústavy z roku 1920 platí
princip ústavní dispozice státním
územím. Území československého
státu bylo prvotně vymezeno mezinárodními
mírovými smlouvami a poté stvrzeno ústavou
Československé republiky, která stanovila,
že každá změna státních
hranic musí být schválena ústavním
zákonem. Tak se postupně, počínaje
ústavním zákonem č. 102 z roku 1930,
jímž byla upravena státní hranice s
Německem, Rakouskem a Maďarskem, vytvořila
skupina ústavních zákonů upravujících
hranice státu. Všechny tyto ústavní
zákony se v té míře, v níž
vymezují území České republiky,
staly součástí jejího ústavního
pořádku.
Z právního hlediska je tedy zřejmé,
že rozhodnutí o změně státního
území náleží Parlamentu České
republiky, který o této změně musí
rozhodnout formou ústavního zákona. Tedy
nezbytným krokem k vymezení státního
území je schválení změn státních
hranic obsažených ve smlouvě ústavním
zákonem. Závěrem celého procesu je
pak ratifikace smlouvy po schválení Parlamentem
České republiky hlavou státu.
Vymezení společných státních
hranic mezi Českou republikou a Slovenskou republikou má
mimo jiné význam i v tom, že poté je
možné jednat o dalších smlouvách.
Jde např. o Smlouvu o turistických stezkách,
o údržbě hraničních toků,
mostních a železničních objektů
a dalších problémech, jejichž řešení
nepochybně povede k rozvoji celé příhraniční
oblasti a bude vytvářet základy pro regionální
spolupráci.
Tématem dneška se stala problematika změny
průběhu státních hranic v osadě
U Sabotů. Manipuluje se počty hlasů pro Českou
republiku nebo pro Slovenskou republiku, Listinou základních
práv a svobod, odškodněním a dokonce
s tím, že nikdo s občany o změně
nejednal.
K tomu mohu říci, že jsme respektovali nejen
žádost slovenské strany, slovenských
občanů zde žijících, kterých
je skutečně většina, a to jak podle
petic, tak i podle policejní evidence, ale že jsme
respektovali spádovost osady na Slovensko, obec Vrbovce,
ale především skutečnost, že bez
realizace této změny odmítla slovenská
strana souhlasit s naším návrhem na změnu
v lokalitě Sydonie, okres Zlín. Zde by bylo fakticky
odříznuto 33 našich občanů i
s domy od české obce Brumov - Bylnice a nastaly
by obdobné komplikace, které dnes řešíme
v osadě U Sabotů. To je třeba si plně
uvědomit.
Co se týče spádovosti osady U Sabotů
k obci Vrbovce, tak je třeba vědět, že
většina občanů z této osady chodí
do Vrbovců do školy, pohřbívá
na vrbovském hřbitově, že elektřina
je vedena z obce Vrbovce, že dokonce pošta je roznášena
z obce Vrbovce a většina lidí je zaměstnána
na Slovensku, buď ve Vrbovcích nebo v Myjavě.
Dámy a pánové, stát má a musí
mít zájem na tom, aby jeho území bylo
jasně vymezeno. Toto rozhodnutí je nejen pravomocí
ústavních orgánů státu, ale
činit v tomto směru nezbytné kroky je povinností
ústavních orgánů moci výkonné
a zákonodárné, které byly občany
pověřeny spravovat stát. Nejde tedy v tomto
případě o problém porušování
či zachovávání zákonů,
ale o problém střetu veřejného zájmu
a zájmu konkrétního občana, které
mohou být rozhodnutím ústavního orgánu
dotčeny. Tento problém má i úzkou
vazbu na samotný pojem právního státu.
Podstatou právního státu není jen
to, zda jsou zachovávány jeho zákony, ale
i to, jak stát postupuje ve vztahu ke svým občanům
při střetu veřejného a soukromého
zájmu. Z těchto důvodů je nezbytné
stanovit jasné podmínky, které by občanům
kompenzovaly újmu na jejich zájmech, a těm,
kteří projeví vůli přesídlit
do vlasti v případě schválení
navrhované změny hranic, vybudovat z prostředků
státu plnohodnotnou náhradu za jejich dosavadní
domy či byty.
Od okamžiku, kdy se rozhraničovací práce
začaly týkat osady U Sabotů, jsem si byl
plně vědom potřeby pomoci těmto občanům,
kteří se proti své vůli ocitnou na
území Slovenské republiky. Předpokládalo
se, že finanční a další výpomoc
bude připravena ve chvíli, kdy smlouva vstoupí
v platnost. Z právního hlediska, ale i z hlediska
rozmanitosti a neprůhlednosti státoobčanských,
majetkových a jiných vztahů v osadě
byla její příprava velmi obtížná.
Vycházeli jsme přitom ze zásady, že
řešení musí být transparentní,
velkorysé a především rychlé.
Chtěl bych v této souvislosti polemizovat s názorem,
že vláda přistoupila k projednání
finanční výpomoci českým občanům
z osady U Sabotů pozdě. My jsme deklarovali od začátku
svůj úmysl finančně vypomoci těm
občanům, kteří se ocitnou bez svého
vlastního přičinění na území
cizího státu, a i těm, kteří
se budou chtít přestěhovat zpět na
území České republiky. Nicméně
všechny konkrétní práce, které
s tímto souvisejí, mohly být zahájeny
poté, kdy jsme měli v rukou nějaký
dokument určité právní síly
a tím byla právě vládou schválená
Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o společné státní hranici a její
podpis, který se uskutečnil 4. ledna tohoto roku.
Poté ihned začaly intenzivní práce
na finanční výpomoci pro české
občany z osady U Sabotů.
O rozhodnutí vlády České republiky
ze dne 7. února 1996 č. 120 o uvolnění
částky 50 milionů korun pro tento účel
a schválení pravidel finanční výpomoci
jsem vás informoval v samostatném materiálu.
Je třeba upozornit také na to, že vlastnictví
fyzických a právnických osob k majetku nacházejícímu
se na oddělených plochách části
státního území zůstává
nedotčeno.
V zájmu informování obyvatel U Sabotů
se uskutečnila v pátek 9. 2. 1996 na Okresním
úřadu v Hodoníně porada starostů
všech okolních obcí s mým náměstkem
a od pondělí 12. 2. 1996 pracuje v Javorníku
skupina expertů z Ministerstva vnitra a z Ministerstva
financí, která konkrétně vysvětluje
občanům osady U Sabotů pravidla odškodnění
a další možnosti, např. získání
stavebních parcel v Javorníku, Velké nad
Veličkou, Kuželově apod.
Mohu s plnou odpovědností říci, že
se situace v osadě zklidňuje. Zájem o odškodnění
dokládá skutečnost, že se k jednání
dostavila drtivá většina ze všech pozvaných
obyvatel osady.
Vážení poslanci, stojíte před
velmi vážným rozhodnutím. Slovenská
republika byla, je a bude naším sousedem nejbližším,
k němuž nás vážou zcela specifické
vztahy. Jako dva samostatné suverénní státy
potřebujeme mít smluvně potvrzené
a jednoznačně společné hranice.
Vstup této Smlouvy v platnost je nejen předpokladem
přípravy dalších smluv a dohod, které
budou řešit současné problémy
na česko-slovenském příhraničí,
ale je i významným signálem pro celý
svět, že hranice mezi dvěma novými státy
lze stanovit pokojnou cestou, bez emocí a vášní.
Případné neschválení předložené
Smlouvy by znamenalo faktický návrat do situace
na počátku roku 1993 a další podstatné
prodloužení již několik let trvající
nejistoty obyvatel v česko-slovenském pohraničí.
Jistě je vám známo, že Národní
rada Slovenské republiky dne 7. 2. 1996 vyjádřila
souhlas se Smlouvou o společných státních
hranicích a téhož dne přijala ústavní
zákon o změnách státních hranic
mezi Slovenskou republikou a Českou republikou. I tyto
aspekty je nezbytné při rozhodování
o Smlouvě vzít v úvahu. S ohledem na bezprostřední
věcné i formálně právní
vazby mezi návrhem ústavního zákona
a návrhem Smlouvy vstoupí ústavní
zákon resp. účinnost současně
se Smlouvou. Tolik mé úvodní slovo. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi. Dovolte, abych oznámil, že
pan poslanec Opatřil má náhradní kartu
č. 1. Požádal bych společného
zpravodaje, kterého určil organizační
výbor, a kterým je předseda zahraničního
výboru pan poslanec Payne, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážená sněmovno, pane ministře,
zaprvé bych oznámil, že mám náhradní
kartu č. 2.
Zadruhé. Domnívám se, že vláda
si zaslouží pochvalu za to, že věnuje
péči vymezení našich hranic se všemi
našimi sousedy. Bude to poprvé v dějinách,
kdy Česká republika, české země,
budou mít hranice smluvně zakotveny se všemi
svými sousedy. Hranice budou zaměřeny; o
všech úsecích hranic budou zpracovány
dokumenty, které nazýváme hraniční
dílo a bude připravena hraniční dokumentace.
Myslím, že to samo o sobě je příspěvek
k evropské stabilitě, protože jak známo,
hraniční problémy v historii často
vyprovokovaly celou řadu konfliktů.
Máme před sebou ústavní zákon.
Ve svém projevu se omezím pouze na tento ústavní
zákon. Připomínám jenom, že tento
ústavní zákon vyplývá z toho,
že provádíme změnu hranic, a tudíž
je potřeba tato zvláštnost. Z hlediska logiky
potom při schvalování, při druhém
čtení Smlouvy a třetím čtení
tohoto ústavního zákona, je třeba
dbát na to, aby napřed byla schválena Smlouva
a teprve následně aby se projednával ústavní
zákon, který z legislativního hlediska je
konstruován tak, že pouze potvrzuje ústavním
zákonem stav, který je stanoven ve Smlouvě;
jinak to v zásadě ani nejde z hlediska toho, že
problematika hranic je dvoustrannou záležitostí
mezi dvěma státy. Je to také metoda, která
byla obvyklá.
Když se podíváte na předchozí
změny, které náš právní
řád zná, tak legislativně je tato
procedura, tato konstrukce, potvrzení ústavním
zákonem nějaké smlouvy, je přístup
velmi obvyklý.
Tedy po stránce právní zde neshledávám
nějaké zvláštní komplikace, a
myslím si, že z hlediska prvního čtení
právní aspekty nejsou rozhodující,
ačkoliv se jedná o ústavní zákon.
Jediná možná zajímavost může
být, zabývat se problematikou toho, jak tento ústavní
zákon bude zapadat do ústavního systému,
do ústavního pořádku České
republiky; tj. Listina práv a svobod, Ústava a další
zákony. Z tohoto hlediska pan ministr již zmínil
problematiku možné kolize s dokumenty o lidských
právech. Pokud sledujeme komentáře, které
se v této věci objevují, narážíme
na problém, zda tímto způsobem nebudou někteří
občané jakoby zbaveni možnosti bydlet na území
České republiky.
Chtěl bych jenom podotknout, že výklad tohoto
článku Listiny práv a svobod je po mém
soudu jediný možný, tj. takový, že
žádný stát nemůže bránit
svým občanům, chtějí-li bydlet
na území svého státu. A to se v tomto
případě samozřejmě neděje.
Naopak, vláda těmto lidem nabízí možnost
přesídlit v důsledku prováděných
změn; napravit nedobré následky, které
to může mít, nedobrý dopad, který
to může mít na občany, a nabízí
jim možnost přesídlení. Takže si
myslím, že v této věci nedochází
ke kolizi. Zejména proto, že změna je potvrzována
ústavním zákonem, takže ke kolizi ani
z hlediska ústavně právního by nemělo
dojít.
Jiná věc je otázka, zda nebudou poškozena
majetková práva občanů. Ovšem
vzhledem k tomu, že Slovensko je demokratickou zemí
a má ochranu vlastnického práva stejnou jako
my, dokonce doslovně stejnou, tak tito čeští
občané, kteří vlastní domy
dnes na území České republiky a po
schválení ústavního zákona
a Smlouvy na území Slovenské republiky, o
svůj majetek nepřicházejí. Zbývá
tedy otázka, zda nejsou poškozeni ve svých
vlastnických právech tím, že jejich
nemovitost, dosud na českém území,
se ocitne na území jiného státu. To
se v historii stalo mnohokrát a Evropa má desítky
a stovky případů podobných situací.
Proto se tedy zamysleme nad tím, zda nedojde, řekněme,
ke snížení tržní ceny tím,
že se nemovitost ocitne v jiném státě.
Je to ovšem hodnota, která je snadno vyčíslitelná.
Není problém, aby český soudní
znalec odhadl příslušnou nemovitost; totéž
aby provedl slovenský soudní znalec z hlediska slovenských
předpisů, aby se porovnaly výsledky, a zjistíme,
jak případně mohli být tito lidé
poškozeni.
Já se domnívám, že vláda v tom
informačním materiálu, který jsme
dostali, kde nás seznamuje s tím, jak chce postupovat
v přístupu ke kompenzacím vůči
těmto občanům, myslím si, že
vláda jde daleko nad rámec tohoto, co bychom řekněme
mohli považovat za takovou minimální hranici
pro nějaké odškodnění. Tolik
tedy k těm právním aspektům.
Pokud jde o věcné aspekty, tak já myslím,
že věcně jsou právě určeny
k debatě ve výboru a já jenom připomínám,
že díky tomuto ústavnímu zákonu,
kterým změníme hranice České
republiky. Česká republika nepřijde ani o
centimetr svého území. My jsme se zahraničním
výborem navštívili hranice, seznámili
jsme se s prací rozhraničovací komise a jsme
si jisti, že to zaměřování probíhá
s vysokou přesností, skutečně s přesností
na centimetry a dokonce lze porovnávat tu přesnost
i s historickými výsledky, jak ta hranice byla vedena
v minulosti a nedochází k posunům hranic,
neztrácíme území, to území
je skutečně s přesností na centimetry
kompenzováno. Takže to je myslím důležitý
fakt, který při schvalování musíme
brát v úvahu z toho věcného hlediska.
Co je důležité věcně, že
dochází ke zkrácení hranice. O tom
ještě můžeme hovořit při
projednávání té smlouvy. A věcně
ještě připomínám, že na
Slovensku již schvalování obdobného
ústavního zákona proběhlo, bylo tam
127 přítomných poslanců, 122 hlasovalo
a 5 poslanců se zdrželo. Takže Národní
rada Slovenské republiky obdobný zákon již
schválila.
Zbývá tedy v našem parlamentě posoudit
politické aspekty tohoto kroku, k němuž se
naše vláda odhodlala a sjednala určité
podmínky se slovenskou stranou. V této věci
dopad tohoto kroku na stabilitu Evropy, politické důsledky
pro Českou republiku, pro Evropu, to je myslím právě
problematika, která by měla být ještě
projednána ve výborech a to před dalším
čtením tohoto ústavního zákona.
A proto navrhuji, aby tento ústavní zákon,
stejně tak jako smlouva, protože to patří
dohromady, aby tento ústavní zákon byl přikázán
zahraničnímu výboru.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Paynovi a než otevřu rozpravu, resp.
otevírám rozpravu. Jako první se přihlásil
s procedurálním návrhem pan poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo Poslanecké sněmovny, dámy
a pánové, jde-li o otázky zahraniční,
bývá dobrým zvykem v ustálených
demokraciích, a já si přeji, abychom i tam
patřili, že nejenom vládní koalice,
ale i opozice svým způsobem přijímá
společný závazek, společnou odpovědnost,
spolupatřičnost. Nicméně my jsme se
touto otázkou zabývali a otevřeně
musím říci, že v klubu poslanců
ony lidské momenty související s tímto
problémem zaznívaly setrvale do včerejšího
dne natolik intenzívně, zejména s ohledem
na otázku osady U Sabotů, že v této
fázi jednoznačně můžeme říci,
že nemůžeme tento návrh podpořit.
My bychom ovšem nechtěli v žádném
případě torpédovat tuto situaci, protože
jsme si vědomi té míry spoluodpovědnosti
a za dané situace podáváme ten návrh,
aby po skončení obecné rozpravy byl proveden
návrh - navrhujeme odročení na příští
schůzi. Domníváme se, že je nezbytné
uskutečnit, zejména v osadě U Sabotů,
místní referendum a domníváme se,
že jo zapotřebí, aby se zde občané
vyjádřili. Pro nás je nemyslitelné,
aby byť jediný občan, který chce žít
na území České republiky, zde prostě
nemohl žít.
Samozřejmě záleží na vás,
vážené kolegyně a kolegové, záleží
na vás, jak se rozhodnete a v tom prvním čtení
nepochybně stačí prostá většina.
Konstatuji však, že pokud se rozhodnete jít tímto
směrem a budete spoléhat na to, že v této
fázi vám stačí ta prostá většina,
nedocílíte kvalifikované většiny
tam, kde to bude zapotřebí. Prosím, abyste
v této neutrální podobě tento procedurální
návrh takto se vší vážností
akceptovali.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dále jsem obdržel písemnou přihlášku
kolegy Grulicha.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
leží před námi záležitost,
která je nesmírně významná.
Je významná nejenom pro Českou republiku,
je významná zejména pro náš vztah
se Slovenskou republikou a je naším společným
zájmem, aby tento vztah byl co nejlepší. Je
to Smlouva o státní hranici se Slovenskem a následně
přijetí ústavního zákona o
těchto změnách.
Pan ministr Ruml nás zde ve svém úvodním
slově přesvědčoval, že vláda
nic nezanedbala, že jeho ministerstvo udělalo vše,
co v této záležitosti bylo možné
a potřebné. Je nepochybné, že při
vytyčování státní hranice sledují
obě zainteresované strany samozřejmě
svůj prioritní zájem. V tomto případě
se do problematické situace a nutnosti řešení
dostala záležitost obce Sidonie na okrese Zlín.
Situace tam byla taková, ještě je taková,
že vlastně státní hranice v průběhu
této obce asi šestkrát přetíná
místní komunikaci. Prostě, že obec z
části je ve Slovensku, z části je
v České republice. Dohodou bylo stanoveno, že
tato obec připadne k České republice a hledala
se reciprocita. Našla se v řešení osady
U Sabotů na okrese Hodonín. Tady ovšem situace
byla jiná, protože i když v této osadě
prakticky neexistuje jiné než smíšené
manželství československé nebo slovensko-české,
chcete-li, i když spádovost a všechno ostatní,
jak o tom hovořil pan ministr, odpovídá realitě
a odpovídá pravdě, přesto toto území
celé leželo a leží na území
Moravy, tedy České republiky.
To všechno ovšem ještě není tak zcela
nejpodstatnější a rozhodující,
protože i takové zásahy při vyrovnávání
státní hranice se dějí, ale otázka
je, jak se dějí. Pan ministr říkal,
že nebylo možné jednat s lidmi v osadě
U Sabotů dříve, než ležel na stole
závazný dokument a za ten dokument pokládá
podepsání smlouvy dne 4. ledna v Židlochovicích.
4. ledna v důsledku toho, že občané
osady U Sabotů nevěděli na čem jsou,
byla už situace výbušná a došlo doslova
k rozbití vzájemných vztahů nejenom
mezi sousedy a občany U Sabotů, ale dokonce i v
některých jednotlivých rodinách, mezi
mladší a starší generací apod.
Tvrdil jsem a tvrdím, že Ministerstvo vnitra, potažmo
vláda České republiky přistupovala
k této záležitosti naprosto necitlivé,
přistupovala technokraticky, nejprve vytyčila, vymezila
hranici, osadila hraniční kameny, napsala a podepsala
smlouvu a teprve před necelými třemi týdny
poprvé přijel náměstek ministra vnitra
pan Valvoda do obce Javorníky, aby začal jednat
s občany osady U Sabotů o případných
náhradách - v situaci, kdy už je skutečně
celá záležitost naprosto výbušná
a kdy už není jednoduše řešitelná.
Vláda stanovila na svém zasedání způsob
náhrad těm občanům, kteří
budou chtít zůstat občany České
republiky. Ty náhrady nejsou malé, jsou celkem velkorysé
a hledají i řešení v rámci okresu
Hodonín na možnost přesídlení,
na možnost příspěvku okresního
úřadu apod. To lze pokládat za klad. Ale
nelze podle mého názoru udělat to, aby tato
Poslanecká sněmovna dokud nebudou uzavřeny
jednotlivé dohody s jednotlivými občany,
kteří chtějí zůstat občany
České republiky a do České republiky
přesídlit, nelze přijmout a schválit
tuto smlouvu a schválit tento ústavní zákon,
který před námi leží. Když
to uděláme, vystavíme naše občany
za hranice, zbavíme je vlastně možnosti už
plnoprávně a svobodně jednat tak, jak se
mělo jednat už dávno před tím,
než byly hraniční kameny usazeny.
Já proto navrhuji, a to je můj procedurální
návrh, aby po skončení rozpravy se hlasovalo
o tom, aby schválení a projednávání
obou těchto navrhovaných zákonů bylo
odloženo, dokud vláda nepředloží
Poslanecké sněmovně důkazy o tom,
že se všemi občany osady U Sabotů, kteří
chtějí zůstat na území České
republiky, nejsou uzavřeny řádné písemné
dohody a smlouvy.
Jestli budeme volit postup opačný, vystavíme
tyto naše občany za hranice a myslím, že
porušíme skutečně všechno to, o
čem pan ministr hovořil, že porušeno není
a nebude. Především jejich právo na
vlast, právo bydlet ve vlastní zemi, právo
svobodně si volit zemi. Tolik můj návrh,
o kterém prosím, aby pan předsedající
dal hlasovat až po skončení rozpravy. Děkuji
vám za pozornost.
Ještě pardon, zapomněl jsem na jednu maličkost
a prosím, abyste jí věnovali pozornost. Občané
osady U Sabotů podali stížnost na Ústavní
soud. Myslím, že bychom měli zohlednit i tuto
záležitost a vyčkat rozhodnutí Ústavního
soudu, protože bychom se mohli dostat do rozporu mezi naším
usnesením a výrokem Ústavního soudu,
což by určitě nebylo pro záležitost
mezi parlamentem a Ústavním soudem žádoucí.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grulichovi a dávám slovo panu poslanci
Navrátilovi, kterému zároveň děkuji
za toleranci. Já jsem ty dva předešlé
příspěvky dostal označené jako
procedurální návrh, proto jsem jim dal přednost.
Vaši přihlášku jsem, pane kolego, měl
už před tím.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, paní a pánové, po nelegitimním
rozdělení České a Slovenské
Federativní Republiky nastal i problém s vytyčením
státních hranic. Zatímco vláda odůvodňuje
tento krok z hlediska formy a obsahu ústavních zvyklostí
již z období první republiky, nelze opomenout,
že za první republiky zde existovala společná
Československá republika. Ano, i samotný
text předkládací zprávy pro parlament
k vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně k vyslovení souhlasu
smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o společných státních hranicích,
je to tisk 2049, vypovídá o velkém úsilí
úředníků. Jak se již stalo pravidlem,
mnohem více úsilí předkladatelé
věnovali odůvodnění svého zpracování
včetně pro samotné projednávání
zbytečné sumarizace účasti úředníků
na vytýčení státních hranic,
než podrobnému vysvětlení svých
jedině správných řešení
v případech, kdy tato řešení
zcela nerespektovala základní zadání
- ochranu zájmu občanů České
republiky.
V důvodové zprávě v návrhu
ústavního zákona i smlouvy samotné
se mimo jiné uvádí, že při vytýčení,
vyznačení a zaměření státních
hranic bylo respektováno mimo jiné zachování
přirozených vazeb jednotlivých lokalit území
některé z republik. Součástí
podkladu je i mapka - situační plán č.
4 se znázorněným řešením
úseku č. VII.
Kdo však v této Poslanecké sněmovně
věděl ještě před měsícem
o problémech osady U Sabotů, součásti
obce Javorník? A kdo se alespoň dnes na chvíli
zamyslel nad textem zdůvodnění, že cituji:
"V osadě U Sabotů při přípravě
návrhu změny většina obyvatel požadovala
přičlenění ke Slovenské republice."
Možná, že mi zástupce vlády, ministr
vnitra, odpoví, na základě jaké právní
normy provedla česká rozhraničovací
komise v lednu 1994 v zájmu údajného objektivního
postupu v osadě U Sabotů vlastní průzkum,
podle kterého bylo 58% občanů pro připojení
ke Slovenské republice a 42% pro zachování
současného stavu. Může tento údaj
rozhraničovací komise doložit i jmenovitě
včetně doložení důvodů,
proč někteří zde žijící
občané byli jaksi opomenuti, stejně jako
dva roky opomíjená petiční akce občanů
za zachování obce U Sabotů v České
republice? Jistěže ani toto zjišťování
však není standardní metodou rozhodování
o příslušnosti území k tomu kterému
státu. Jsou také známy způsoby, jakými
ostatně i v tomto případě členové
komise prováděli tato i jiná "objektivní"
zjištění, či dokonce zastrašování.
Tyto způsoby byly několikrát popsány
v tisku a dokumentují nepředstavitelnou aroganci
úředníků. Na druhé straně
si velice vážím úsilí starosty
obec Javorník pana Kružici, který v souladu
se svým slibem voleného zástupce občanů
neohroženě vystupuje nejen v zájmu občanů
své obce, ale i v zájmu této republiky.
Pro tento problém je typické, že v důsledku
činnosti úředníků napřed
vznikl problém a teprve poté, co se občané
vzepřeli, přichází úředník
s návrhy jakýchsi odškodnění.
Položil si některý z odpovědných
činitelů otázku, za jakou cenu on sám
by byl schopen vzdát se své vlasti? Jakou hodnotu
má jimi nabízený jidášský
groš, nebo je snad pokus vlády, která svým
usnesením č. 120 ze dne 7. února letošního
roku..., něčím jiným? Již dnes
jsou osazeny na místech podle smlouvy probíhající
hranice hraniční kameny. Úředník
nepočkal ani na schválení Poslaneckou sněmovnou.
Tak jako do toho neměli co mluvit mnozí dotčení
občané, nemá do toho zřejmě
co mluvit ani nejvyšší zastupitelský orgán
této republiky. I toto je standardní způsob
ztráty státní suverenity nad územím
státu? Přitom i v tomto případě,
tedy při výměně určité
části území České republiky
šlo problém řešit např. vyčleněním
obecních pozemků ať již v katastru obce
Javorník nebo jinde, které nezasahují do
intravilánu obce či obcí, tedy ani do obce
U Sabotů.
Nesmyslnost celého řešení je patrná
i při pohledu na mapu, kde stávající
hranice zachovává přírodní
hranici a také po více než dvě století
je historickou hranicí mezi Moravou a Slovenskem, kdežto
řešení navrhované rozhraničovací
komisí je klínem do České republiky.
A je také klínem do mnoha srdcí, kde zanechá,
ať už to dopadne jakkoliv, trvalé jizvy.
Návrh ústavního zákona i předložená
smlouvy představují velkou bolest a zklamání
u občanů na Moravě i na Slovensku. V řadě
dalších občanů na jedné či
druhé straně nyní státní hranice
vyvolávají údiv nad chladnokrevnou vypočítavostí
úředníků v hlavních městech
tak vzdálených životu obyčejných
lidí. Ale jde skutečně jen o neschopnost
a amatérský přístup úředníků
spojených s jejich arogancí? Čí zájmy
tito úředníci ve skutečnosti hájí?
Nebo snad má být úkolem něco si vyzkoušet?
Důsledek nelegitimního rozdělení společného
státu nesmí dopadat na občany, ať žijí
na slovenské nebo na moravské straně, dnes
již bohužel státní hranice.
Dnes jsou to Saboty, zítra to mohou být Sudety,
pozítří to může být celá
Česká republika. Z těchto důvodů
poslanci KSČM vládní návrh ústavního
zákona o změnách státní hranice
se Slovenskou republikou nepodpoří.
Navrhuji proto zamítnutí předloženého
návrhu. Pokud nebude tento návrh přijat,
navrhuji vrácení tohoto návrhu k přepracování
a obdobný návrh mám i v případě
následujícího bodu, tedy k projednávání
tisku 2050. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Obávám
se, pane kolego, že teď projednáváme tisk
2050, tak jsem to zaznamenal, jenom jsem si ověřoval,
kdo z nás se spletl.
Na řadě je pan kolega Jegla, připraví
se pan poslanec Ortman.