Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, v prvé řadě vyslovuji údiv,
že tento zákon projednáváme dneska,
protože pokud si vzpomínám, tak jsme si při
projednávání programu této schůze
řekli, že to bude poslední den. Možná,
že by to bylo vhodnější z mnoha důvodů.
Chápal jsem to tak proto, že do té doby by
bylo známo skutečně, jaká je situace,
jaké jsou názory na finanční vypořádání
lidí, kolik bylo podáno stížností
Ústavnímu soudu apod. Takže trochu jsem tím
překvapen. Prosím, zahájilo se projednávání,
nezbývá, než to tedy respektovat.
Dovolte mi, dámy a pánové, abych se na to
podíval trochu jinýma očima, očima
lidí, kteří tam bydlí. Prakticky k
těm lidem patřím. Podotýkám,
že bydlím 10 km od této osady, některé
lidi osobně znám. Říkám to
dopředu, abyste věděli, jestli máte
pocit, že jsem podujatý nebo nepodujatý, ale
situaci skutečně dobře znám a znám
ji od začátku.
Bylo pro mne šokující, jak komise skutečně
pracovala. Tak špatnou práci jsem v životě
ještě neviděl. Taky jsem v životě
řídil lidi - kdyby to byl můj podřízený,
už by dávno mým podřízeným
nebyl. Začátek byl vlastně v nějakých
peticích, byla to petice ze slovenské strany, ale
touto peticí se nikdo nezabýval. Nikdo se nezabýval
tím, že jsou tam podpisy tak jednotné, že
za celý dům například podepisoval
jeden. Jsou tam samozřejmě podpisy i těch
lidí, kteří řekli, že s tím
vůbec nesouhlasí, jsou to podpisy rozdílné
mezi rodiči a dětmi. Takový je stav, jaký
byl. Probíhaly samozřejmě petice zleva, zprava,
dneska odmítám licitovat, jestli většina
je ta nebo ona. Situace je dneska tak vyhrocená, že
to není už podstatné.
Většina z nás stavěla pravděpodobně
domek nebo něco podobného a ví, a nejen náš
stavební zákon, ale všechny zákony říkají,
že jestli chci něco postavit, v prvé řadě
musím mít projekt. Tady se domnívám,
že komise udělala jednu ze základních
chyb, že nejdřív postavila a pak chtěla
něco projektovat. Nechápu, proč nemohl být
zpracován projekt myslím, že každý
geodet dokáže s milimetrovou přesností
v mapě stanovit, kde rozhraničovací kámen
bude. Situace byla přesně opačná.
Osadily se kameny a pak se zaměřovalo. Dokonce to
šlo tak daleko, že se udělaly průseky
v lesích obecních a ani zástupce samosprávy,
např. starostka v Hrubé Vrbce nebyla informována.
Ta se to dověděla 14 dnů potom, až občan
patřící do obce Hrubá Vrbka, který
měl na starosti lesy, přišel a řekl,
že tam jsou patníky a průseky. I to je neúcta
k samosprávě, k samosprávě všech
okolních vesnic, kterých se to týká.
Byla to neúcta ke všem občanům, kteří
tam bydlí a kterých se to dotýká.
Rád bych upozornil na jednu věc, že obec Javorník
podala ústavní stížnost. K dnešnímu
dni podalo 19 občanů stížnost k Ústavnímu
soudu jako osoby v tom smyslu, že v tom spatřují
porušení základních práv a svobod,
tzn. to, na co se odvolávají, že nikdo nemůže
být nucen k opuštění vlasti. Samozřejmě
jsou různé výklady, dneska začínají
vykládat různí vykladači Ústavu,
a já si myslím, že Ústavu může
vykládat jen jeden, a to je Ústavní soud.
Můžeme říkat tak, jak to už tady
padlo třeba minulý týden, když se projednával
zákon 229, že Ústavní soud rozhodl také
politicky. Toto když slyším, divím se,
jak může někdo říci, že
Ústavní soud rozhodl politicky. Potom se také
divím, že někdo může vysvětlovat
tak nebo onak. Nechejme to na Ústavním soudu, ať
to skutečně takto rozhodne.
Vrátil bych se k finančním kompenzacím,
které jsou. Samozřejmě je tam rozčarovanost
mezi lidmi. Většina z nich říká,
že je to uráží, že celoživotní
dřinu mají dostat zaplacenou, mají dostat
zaplaceny příbuzenské vztahy, sousedské
vztahy, přátelské vztahy. Oni je nechtějí
zaplatit, oni chtějí, aby tyto vztahy zůstaly.
Za půldruha milionu korun se nepostaví rodinný
domek. Kdybyste ty rodinné domky tam viděli, mají
vyšší hodnotu, ale samozřejmě v
současné době je nikdo za tu hodnotu nekoupí.
Když se na to budu dívat jako činžákový,
tak je to samozřejmě moc peněz. Ale půldruha
milionu za rodinný domek, kde pracovali lidi možná
i celý život, protože jsou tam lidé šedesáti-,
sedmdesátiletí, a ti to snášejí
velmi krutě. Situace se vyhrotila tak, že jsou tam
různé osobní výhrůžky,
většinou jsou to výhrůžky ze strany
slovenské, kdy skutečně sousedé spolu
nemluví a situace je tam skutečně výbušná.
Většinou řekli moji předřečníci
vše, co jsem chtěl říci. Myslím
si, že je naprosto předčasné, že
tuto smlouvu projednáváme, a proto navrhuji, aby
byla smlouva vrácena k dopracování a aby
hlavně odrážela zájmy našich občanů.
Začínalo se to spojovat s obcí Sidonie. Dostal
jsem velké množství dopisů od občanů
z té strany, z Kasáren, kde je přibližně
stejná situace. Někteří občané
ze Sidonie byli v Javorníku a řekli jednu věc
- že kompenzace za Sidonii je jednoznačně nesmysl,
že Sidonie patřila vždycky k České
republice a v počátku dělení tohoto
státu, federace, se tam udělala pouze administrativní
hranice taková, jaká tam byla. Ale vždycky
to bylo území České republiky, takže
nevidím důvod, proč by se mělo kompenzovat
tímto způsobem.
Rád bych upozornil, že v oblasti Javorníku
je přibližně 150 ha lesů, které
je možno kompenzovat za tyto hranice. Ano, jsme dva státy,
jistě nikdo z nás nebude tvrdit, že by neměly
být hranice. Ano, ať jsou. Řeka Morava se hýbala,
to je také pravda, ale měnila se voda, měnily
se stromy, měnila se půda. Měňme zase
stromy za stromy, půdu za půdu, ale neměňme
lidi za stromy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Jeglovi.
Jen na vysvětlenou nebo na doplnění - teď
projednáváme návrh ústavního
zákona. Návrhy, které se týkají
smlouvy, potom prosím přednést ještě
jednou u příslušného bodu. Uvědomuji
si, jak závažná je tato problematika a nešlo
tady o žádnou tendenci nenadále přesunout
body. To jen upozorňuji ty, kteří tady nebyli
včera na zahájení schůze, kdy pan
předseda přednášel - včera ráno
po deváté hodině - tento procedurální
návrh na změnu pořadu. Sněmovna svým
rozhodnutím rozhodla o tom, že tyto dva body budou
projednávány dnes na začátku pořadu.
To jen na vysvětlení. Nechci, aby to vypadalo, že
jsme se pokusili něco neočekávaně
přesunout.
Pan kolega Grulich s faktickou poznámkou. Na řadě
je v rozpravě pan poslanec Ortman.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
k tomu, co jste právě uvedl, bych rád podotkl,
že zpravodaj zahraničního výboru uvedl,
že nejprve z hlediska logiky je nutno schválit smlouvu,
a potom teprve ústavní zákon. Jestliže
říkáte, že teď projednáváme
napřed ústavní zákon a ne smlouvu,
odporuje to tomu, co uvedl ve své zprávě
zpravodaj.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
kolega Payne mluvil o tom, co je potřeba udělat
na závěr projednávání těchto
dvou bodů. Teď se zabýváme prvním
čtením návrhu ústavního zákona.
To, co říkal pan zpravodaj, se týká
závěrečných hlasování
o obou dokumentech.
Pan poslanec Ortman má slovo, připraví se
pan poslanec Drápela.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedo, vážený pane místopředsedo,
pane ministře, dámy a pánové, projednáváme
bezpochyby závažnou normu. Je to návrh ústavního
zákona, který se týká změny
státní hranice, a já si myslím, že
v této chvíli samozřejmě - i když
zde zaznívají určité emoce - je třeba
se radit o meritu věci. Proto bych chtěl panu ministrovi
položit tři otázky a byl bych rád, kdyby
na ně odpověděl.
První otázka zní, zda byly i jiné
možnosti řešení státní hranice,
nebo toto byla možnost jediná. Prosím, jestli
by se v této věci pan ministr vyslovil.
Druhá otázka - jakým způsobem a s
jakým výsledkem bylo komunikováno s občany,
kterých se dotýká změna státní
hranice.
Třetí otázka zní - známe již
výši odškodnění, které by
dostávali občané osady U Sabotů a
jaká je reakce těchto občanů z hlediska
přijetí tohoto odškodnění.
Prosil bych pana ministra, kdyby na tyto otázky odpověděl
pokud možno co nejdříve. Pane místopředsedo,
žádám, aby poté, co pan ministr odpoví
na tyto otázky, Poslanecká sněmovna přerušila
projednávání tohoto bodu a umožnila
poslaneckému klubu Levého bloku schůzku na
dobu 50 minut s tím, že by rozprava nebyla uzavřena.
Není to podle mne nic výjimečného,
zvláště proto, že jde o návrh ústavního
zákona. My si myslíme, že je třeba se
k této věci postavit zcela odpovědně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Mohu
tomu rozumět tak, že bychom vyčerpali přihlášky
do rozpravy aniž bychom ji uzavřeli a v tom okamžiku
bych pak měl tendenci vyhovět vašemu návrhu.
Poslanec Jaroslav Ortman: Ještě jednou zopakuji.
Přestávku na schůzku našeho poslaneckého
klubu bychom chtěli hned jakmile by pan ministr vnitra
odpověděl. Je na něm, zda odpoví teď
nebo počká ještě několik minut.
Rozprava by se neuzavírala.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Já
jsem se ptal docela přesně, protože v případě,
že by se pan ministr rozhodl odpovědět teď
hned, tak je zde ještě několik přihlášek.
Já bych docela preferoval ten postup, že bychom kolegy
nechali také promluvit a před uzavřením
rozpravy, po vystoupení pana ministra, bych měl
tendenci vyhovět vaší žádosti.
Doufám, že je možná tato dohoda. Pan poslanec
Payne se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
jestli dovolíte, mám procedurální
poznámku. Po mém soudu se zde vede rozprava, debata,
nikoliv dotazy na ministry. Dotazy je namístě klást
při projednávání ve výborech.
Pokud některý poslanec má dotazy na ministra,
je zcela nejsprávnější, když v
prvním čtení podpoří hlasováním
projednávání ve výboru, a tam dotazy
položí. Tak je koncipován náš jednací
řád. Samozřejmě to nevylučuje,
aby dotazy byly položeny i zde, ale je to poněkud
neobvyklé. (Silný šum v sále.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Zúčastnění
zváží, jak se v této situaci zachovají.
Já to nebudu komentovat. Pan kolega Drápela má
slovo. Připraví se pan poslanec Opatřil.
Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dnešní Právo v článku "Stíny
hraniční smlouvy se Slovenskem" osvětluje
situaci, která nastala při projednávání
změny hranice U Sabotů. Dovolte mi, abych část
citoval:
"Právní úprava hranice se Slovenskem
je výjimečná, týká se rozhraničení
dvou národů, které vedle sebe žily,
vzájemně se prolínaly a po celá staletí
bez podstatného výsledku usilovaly o stanovení
hranice. Celá historie této hranice je poznamenána
krvavými půtkami, převážně
vedenými z podnětu uherské vrchnosti, která
výpady proti "moravčíkům",
jak tehdy Moravany pojmenovávali, potřebovala k
právnímu zpochybnění hranice. To ve
svém důsledku znamenalo neustálé její
posunování do moravského území.
Spory jsou staré více než tři století.
Osada U Sabotů náleží do oblasti s dominující
Myjavou a Vrbovcemi, kterou si nárokovali Moravané,
zatímco nároky uherské strany zahrnovaly
i Strážnici. O několik desítek kilometrů
dále leží na potoku Vlárce dnešní
obec Sidonie. Hranice probíhající potokem
byla potvrzena dvorským dekretem v roce 1764. Rekreační
oblast U Kasáren leží pod hřebenem Velkého
Javorníku, po kterém dříve probíhala
hranice. K jejímu posunutí do moravského
území došlo po uherském nátlaku
na hraniční komisi v srpnu 1734, která byla
svolána k řešení krvavého uherského
přepadu Karlovic v roce 1733.
Uherská strana v roce 1844 znovu vznesla požadavky
na moravské pozemky o rozloze více než 34 tisíc
hektarů, požadujíc město Strážnici
a 28 obcí. Celkem za uplynulá léta z délky
224 km bylo pouze 81 km hranic nesporných. I když
vývoj k právně smluvnímu završení
zemských hranic nedospěl, je zavedení hraničních
tesaných kamenů od roku 1754 významným
pozitivem. Důkazem je dochování hraničních
kamenů například u osady U Sabotů
s iniciálami a letopočty 1787 apod.
Moravsko-slovenská hranice znovu ožila v roce 1938,
když Slovensko získalo autonomii a po vídeňské
arbitráži ztratilo na jihu více než 10
tis. km2 území. V této souvislosti
se objevily snahy teritoriálního spojení
autonomie Slovenska s částí Moravy, tzv.
Moravským Slovenskem.
Čemu se dalo předejít? V současné
době nejvíce kritiky směřuje proti
vykonavateli - rozhraničovací komisi. Přestože
o nezbytnosti smluvněprávní úpravy
teritoriálního rozdělení federativního
státu se nedá pochybovat, jeho uskutečňování
svými dopady vzrušilo nejen postižené
občany této územní části.
Důvody jsou prosté: podcenili se lidé, což
z jednoho úhlu je považováno za nepodstatné,
vždyť politické rozhodnutí o předání
osady Slovensku je (prý) legitimní. Z jiného
úhlu se ukazuje, že naopak zaskřípala
příprava projektu, nejen z hlediska právního,
ale i technického.
Vycházím z předpokladu, že gestor návrh
smluvní úpravy předem předložil
k posouzení příslušným zainteresovaným
úřadům, z nichž zdůrazním
místní orgány, ministerstva zahraničí,
spravedlnosti a financí, a jelikož jde o závažnou
prezidentskou smlouvu, i k předchozímu souhlasu
parlamentu. Bdít nad tímto postupem mělo
Ministerstvo zahraničí, jemuž povinnost dozoru
nad sjednáváním mezinárodních
smluv přísluší. Četné
kritiky a stížnosti dokazují, že v plnění
předpisů pro sjednávání smluv
je mezera. Dodatečné sondáže mezi občany
po podpisu smlouvy jsou aktem značně opožděným
a potvrzují, že projednávání
návrhu materiálu selhalo. Tak citlivé otázce
měl předcházet průzkum na odborné
úrovni, s hlubokou znalostí věci a schopností
výsledky vyhodnotit; v historii zaměřování
hranic se takové případy objevují.
Tento úkol ale nepřísluší rozhraničovací
komisi.
Hraniční smlouvy jsou běžnými
mezinárodními smlouvami, přesto mají
některá pravidla, která je třeba dodržovat.
Je to především zásada vyloučit
změny hranic v osídlených částech,
kde je značně promíšené etnikum.
Lesní porosty v rozloze 150 ha nabízené ke
kompenzaci místo k tomu určené osady U Sabotů
patrně málokoho přesvědčí,
že jejich využití na jiném místě
bylo vhodnější. Další zásadou
je hranice napřimovat, proto zub, který vyrostl
u osady U Sabotů, a z něho vyrůstající
malé zoubky jsou anomálií zcela výjimečnou.
Místní občané těžko mohou
pochopit logiku projektu, kde prochází státní
hranice před domem i za domem. Historie nadmíru
bouřlivého vývoje hranic napovídá,
že právě pro tato fakta by se spíše
očekávala jejich maximální stabilita.
Proto i 18 změn při celkové rozloze 904 ha
je pro takovou minihranici až příliš mnoho.
Pro srovnání uvádím, že v roce
1980 při podobném zaměření
hranic saského dílu, dříve NDR, bylo
odděleno území o celkové rozloze pouze
14 ha, přitom délka těchto hranic činí
453 km. Stejně tak je tomu i s Polskem a Rakouskem.
Kritika je mnohdy směrována i k osazení hraničních
kamenů, které je pokládáno za předčasné,
případně i ztrátové. Tento
technologický postup je běžně užívaný
i sousedními státy, patrně i proto, že
po dobrém vyhodnocení předcházejícího
průzkumu dochází k projevům nesouhlasu
jen ojediněle. V tomto případě bylo
vhodné v osídlených částech
osadit po zaměření dřevěné
kůly a jejich výměnu s adjustací kamenů
provést až po ratifikaci smlouvy." (Konec citátu.)
Dámy a pánové, Listina základních
práv a svobod v článku 14 odst. 4 říká
"občan nemůže být nucen k opuštění
své vlasti". Projednávaný návrh
ústavního zákona tak bohužel činí.
Sebevětší majetkové náhrady ovšem
nemohou nahradit ztrátu vlasti. Z toho důvodu se
poslanecký klub Českomoravské unie středu
nehodlá podílet na porušování
Ústavy České republiky, jejíž
součástí je i Listina základních
práv a svobod a návrh tohoto ústavního
zákona nepodpoří.
Proto navrhuji, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu
přijala usnesení, že projednávaný
návrh ústavního zákona odmítá.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Tomáš Svoboda má náhradní
kartu č. 3. Pan kolega Opatřil je dalším
přihlášeným do rozpravy. (Poslanec Opatřil:
Vše podstatné bylo řečeno.) Děkuji,
stahuje. To byla poslední písemná přihláška
do rozpravy. Pan ministr se hlásí o slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, pokusil bych se vyrovnat - a doufám, že
to budu dělat tak, jak zde zazněly jednotlivé
názory - s vystoupeními jednotlivých poslanců.
Za prvé k panu poslanci Vyvadilovi, k jeho požadavku
na provedení místního referenda. Provedení
místního referenda v této situaci není
možné, protože místní referendum
podle současně platné právní
úpravy lze konat jen v otázkách samostatné
působnosti obcí, což není v tomto případě
změna státních hranic. Navíc je třeba
vidět, že referenda se mohou účastnit
jen občané České republiky, kteří
mají v obci trvalý pobyt. To znamená referendum
v tomto případě prostě vykonat v žádném
případě nelze.
Co se týče vystoupení pana poslance Grulicha,
chtěl bych se proti tomu trochu ohradit, protože pan
poslanec Grulich neví, kdo před tím, než
v této době začali jednat pracovníci
ministerstva vnitra a financí s občany U Sabotů,
kdo tam kdy byl. Já sám jsem osobně více
než před rokem navštívil osadu U Sabotů,
byl přítomen pan poslanec Jegla. Tam jsme velice
živě diskutovali jak se zastánci, tak i s odpůrci
takto vedené hranice. Byla to velmi bouřlivá
dlouhá diskuse s lidmi. Již tehdy v té době
jsem zcela jasně řekl, že pokud by hranice
byla vyznačena, tak by osada U Sabotů byla na území
Slovenské republiky a bude se jednat o náhradách
škody atd. S těmi lidmi jsme jednali. S obyvateli
osady U Sabotů jednali poslanci Parlamentu ČR atd.
Prostě není to tak, že se s lidmi začalo
jednat až teď, v této chvíli. Rozhodně
to tak není.
Pokud jde o vázání podmínky schvalování
ústavního zákona na dohodu o odškodnění,
nejsem si jist, jestli to takto přesně jde. Musela
by to být jakási dohoda o budoucí dohodě,
protože jestliže není schválen zákon
a smlouva, tak z jakého titulu budeme takové konkrétní
dohody uzavírat, já nevím. Asi to není
právně možné. Samozřejmě
lze uzavírat dohodu o budoucí dohodě. Taková
jednání právě probíhají.
Až budu odpovídat panu poslanci Ortmanovi, předložím
nebo ukáži sněmovně či budu citovat
ze záznamu z jednání kolik osob, o čem
se jednalo atd. Ale samozřejmě jsem připraven
v tom čase, který zbývá - protože
pokud by parlament neschválil ústavní zákon
do prvního čtení a jednalo by se ve výborech
- hodnověrně doložit pevný úmysl
vlády s těmi lidmi dojednat smlouvy a event. předložit
jakési dohody o budoucích dohodách.
Co se týče pana poslance Navrátila, tomu
vystoupení nerozumím. Ochrana zájmů
občanů České republiky - tady se neustále
mluví velice jednostranně o situaci osady U Sabotů,
kde zcela jednoznačně petice-nepetice je převážná
většina občanů slovenského státního
občanství. Když jsme jednali se slovenskou
stranou, tak kompenzace za obec Sidonie byla zcela zjevná.
Tam my chráníme zájmy 33 českých
občanů. Toto zde není řečeno,
ta druhá strana celé té věci. Jestliže
pan poslanec Navrátil nám vytýká,
jak jsme si mohli dovolit jakýmsi dotazníkem a na
jakém právním základě zjišťovat
nálady obyvatel nebo jejich stanoviska k celé věci,
tak to byl v podstatě jen podpůrný argument,
který nemá žádnou právní
sílu. Nemůže nám na jedné straně
být vyčítáno, že jsme se nezajímali
o osudy obyvatel osady U Sabotů a na druhé straně
je nám vyčítáno, že jsme v lednu
1994 tam provedli vlastní průzkum. To bychom se
z toho bludného kruhu nikdy nedostali.
Co se týče Ústavního soudu, samozřejmě
respektuji právo každého občana podat
si stížnost Ústavnímu soudu. Jen nevím,
na co si v této chvíli občané osady
U Sabotů Ústavnímu soudu stěžují,
protože žádný právní akt
nenastal. Osada U Sabotů stále leží
v České republice. Tento parlament se má
zabývat smlouvou a ústavním zákonem.
Nedokážu si vůbec představit, jsa možná
neerudován, protože nejsem právník,
o čem by v této chvíli Ústavní
soud mohl vůbec rozhodovat, to znamená vázat
podmínku projednání podání
19 českých občanů osady U Sabotů
Ústavním soudem na následné projednávání
smlouvy a ústavního zákona se mi zdá
naprosto nelogické.
Chtěl bych jen říci - a to budu reagovat
průřezově na všechny poslance - že
rozhraničovací dílo na česko-slovenské
hranici není zvůlí úředníků
a rozhraničovací komise. Tento postup sledovali
nejen oba ministři vnitra České i Slovenské
republiky, ale opakovaně jej projednávala vláda
České republiky. Vždy o všech sporných
záležitostech a kompenzacích vláda věděla
a vyslovila souhlas vždy průběžně
s prací této rozhraničovací komise.
To je zcela určitě pravda.
Chtěl bych reagovat ještě na pana poslance
Jeglu. Osada Sidonie nebyla od r. 1944 součástí
České republiky, pane poslanče. Od roku 1944
byla na území Slovenské republiky. Snaha
rozhraničovací komise byla napravit tento stav,
který nastal po r. 1944 a hájit tam zájmy
českých občanů, kteří
tam žijí.
Dále bych chtěl ještě odpovědět
- přes vystoupení svého kolegy pana poslance
Payna - na dotazy pana poslance Ortmana. První dotaz byl,
zda byla jiná řešení průběhu
státní hranice. Je třeba vědět
- a to samozřejmě mohou jen odborníci, proto
mě velice překvapuje, že někdo ví,
jestli se má nejdřív osázet tohle,
zaměřit, rozsekat nebo co, nejsa v této situaci
odborníkem - a vědí to odborníci,
jak se vyznačují státní hranice, mají
zkušenosti se všemi státními hranicemi
se státy, se kterými Česká republika
sousedí. Státní hranice je především
smlouva mezi dvěma státy a je třeba najít
tu vyváženost. Především první
princip - když se vyznačuje státní hranice
- je, aby nebyla zmenšena ani zvětšena plocha
jednoho či jiného území. To znamená
musí být kompenzován každý metr
plochy, což se v tomto případě zcela
jasně podařilo.
Samozřejmě, že jsme se snažili o reciprocity
Sidonie - Sabotovi napřímení meandrujícího
toku řeky Moravy, kompenzace v některých
územích. Samozřejmě, že se vždy
sleduje hledisko, aby hranice neprotínaly pokud možno
obydlené osady. Takto ta dohoda stála od začátku.
Osada Sabotovi, která spádově patří
do obce Vrbovce, s převážnou většinou
slovenského obyvatelstva, připadne slovenské
straně. Osada Sidonie, která by měla být
součástí české obce a leží
na slovenské straně, připadne České
republice. Takto byla vyvažována celá smlouva
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
Vím o tom, že žádné jiné
řešení v této chvíli možné
nebylo. Ano, bylo možné nechat 33 občanů
obce Sidonie na území Slovenska a nelogicky osadu
U Sabotů nechat na území České
republiky.
Co se týče druhého dotazu, zda a s jakým
výsledkem jsme komunikovali s občany, na to jsem
již trochu odpověděl. S občany jsem
komunikoval já, komunikovala s nimi samozřejmě
česká část rozhraničovací
komise po celou dobu. Komunikovali s nimi poslanci parlamentu.
Situace od začátku byla velice nepřehledná,
protože - nyní se nebudu přít o to,
kolik procent obyvatel bylo pro to či ono řešení
- byla značná část lidí, kteří
byli pro to, aby se osada ocitla na Slovensku, čeští
občané byli pro to, aby byla zde. Ale je třeba
říci, že tam jsou některá smíšená
manželství, takže to někdy dělí
i názory v rodinách. Velice těžko se
to posuzuje.
Nicméně s lidmi jsme opakovaně jednali. Jednali
jsme s nimi skutečně daleko dříve,
než došlo k finálním záležitostem.
Co se týče reakce občanů v současné
době na usnesení vlády, které stvrzuje
úmysl vlády o finančních náhradách,
mám zprávu z dnešního rána. Jsou
tam zástupci Ministerstva financí, Ministerstva
vnitra, zástupci okresního úřadu,
z 39 pozvaných se dostavilo 37. Mám zde naprosto
jasné konkrétní závěry z jednání,
jednotlivá popisná čísla domů,
který občan chce jednorázový příspěvek,
kdo chce příspěvek na bydlení, v jaké
výši. Dále jsou tam samozřejmě
další náležitosti atd. Dostal jsem to
dnes ráno faxem. Je to 10 stran zápisu ze včerejšího
jednání komise a jedná se dále.
Z posledního závěru, který mám
k dispozici, lze konstatovat, že občané jsou
si vědomi důsledků plánované
realizace změny státních hranic v osadě.
Pouze v několika málo případech zdůrazňovali,
že bychom měli spíše řešit
zachování hranic než finanční
odškodnění. Vzali na vědomí finanční
formu náhrady schválenou vládou, zájem
o pořízení nového bydlení mají
zatím jen v rámci okresu Hodonín, a to v
obcích Velké nad Veličkou, Javorník,
Lipov, Hrubá Vrchka, Kuželov a Veselí na Moravě.
Někteří starší občané
zřejmě nevyužijí finanční
pomoci na pořízení nového bydlení.
Jednání s občany probíhá v
klidné atmosféře. Starosta obce pan Kružica
vytvořil pro jednání příznivé
podmínky. Jednání budou pokračovat
dál. Mohu dát tento fax poslancům k dispozici
pro jejich jednání, aby si prolistovali, v jakém
stavu jsou jednání, jak vypadá v této
chvíli stanovisko občanů a jaké jsou
jejich požadavky.
Jako poslední vystoupil pan poslanec Drápela. Nechtěl
bych s ním polemizovat o odborných záležitostech,
jak má pracovat rozhraničovací komise. Pan
Drápela zde četl téměř doslova
citace z článku, který dnes vyšel v
deníku Právo. Jeho autorem je dlouholetý
bývalý pracovník Ministerstva vnitra, který
pracoval v rozhraničovací komisi. Je to jeden možný
pohled na tuto věc. Rozhraničovací komise,
která v současné době pracuje, je
renomovaná a její postup byl takový, jaký
byl. Nehodlám o tom polemizovat.
Chci ale polemizovat o tom, že tím, kdyby byl schválen
ústavní zákon o změně státní
hranice, by byla porušena Ústava, protože z Listiny
základních lidských práv a svobod
vyplývá, že občan nemůže
být nucen k opuštění své vlasti.
K tomu je třeba říci, že článek
Ústavy neupravuje právo na vlast, ale jedno ze základních
práv, to je svobodu pohybu a pobytu. Všechny ostatní
odstavce se na tento článek Ústavy váží.
To znamená, že z uvedeného je naprosto zřejmé,
že ústavně zakotvená svoboda pohybu
a pobytu dává občanovi záruku, že
nemůže být vyhoštěn ani nucen k
opuštění vlasti či event. vydán
cizí moci. Tato ústavní úprava však
nepostihuje případy, kdy se občan bez ohledu
na svou vůli ocitne mimo území své
vlasti na základě rozhodnutí ústavních
orgánů.
Tolik bych chtěl říci k právnímu
stanovisku pana poslance Drápely. Tolik mé vystoupení
k jednotlivým příspěvkům poslanců.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. S faktickou poznámkou se hlásí
pan kolega Grulich.
Poslanec Václav Grulich: Dámy a pánové,
musím zásadně nesouhlasit s tvrzením
pana ministra, že jednání probíhala
dlouhodobě. Pan ministr sám při své
ojedinělé návštěvě v této
oblasti se zmínil o možnosti náhrady, ale to
není jednání.
Když zahraniční výbor byl na místě
samém, nevedl jednání. Shodou okolností
byl přítomen prudkému střetu názorů
mezi občany a starostou Kružicou, ale sám do
této věci nezasahoval, neměl k tomu žádné
oprávnění, neměl k tomu také
dost podkladů.
Ani návštěva náměstka ministra
vnitra před 14 dny nebyla jednáním, protože
pan Valvoda měl snahu zjistit vlastně, jak by bylo
možné vést jednání o náhradách,
jaké náhrady by občané požadovali.
Skutečná jednání se vedou až
nyní, od pondělí tohoto týdne, což
doložil pan ministr sám faxem, který dostal.
Tato jednání se vedou a nejsou ukončena.
Až budou ukončena a budeme znát výsledek,
je možno jednat dál. Myslím, že to opravňuje
procedurální návrh, který jsem zde
podal. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
ministr Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Nechci polemizovat s
panem poslancem Grulichem, jakou formu má mít jednání,
zdali je to ostrá výměna diskuse či
předkládání stanovisek bez ohledu
na druhou stranu. Jsem zvyklý na diskusní prostředí
při jednání a to se uskutečnilo. Uskutečnilo
se to v mé přítomnosti.
Jinak bych chtěl říci, že pokud jde
o konkrétní jednání o finanční
výpomoci, mohla být skutečně vedena
až nyní, v posledních 14 dnech. Nedovedu si
představit, že bychom tato jednání vedli
před rokem. Ze 120 obyvatel U Sabotů by jich bylo
minimálně 10 tisíc, což dokladuje jen
to, že dnes se tam hlásí k trvalému
pobytu velice urychleně někteří občané,
kteří vůbec v osadě U Sabotů
nikdy nežili, když zjistili, že odškodnění
je v této finanční výši.
My můžeme konkrétně jednat v nějakém
reálném čase, který vyplývá
již z nějakého právního stavu,
a to bylo ve chvíli, kdy byla vládou schválena
a podepsána smlouva. My samozřejmě víme,
že je vázaná na ústavní zákon,
nicméně časový prostor před
námi je. Jednání se vedou vážně,
o mezivýsledcích jsem vás informoval, o konečných
výsledcích budou informovat výbory - jednání
se chýlí ke konci - při věcném
projednávání ve výborech. Pokud parlament
schválí v prvním čtení tento
postup, budu informovat o závazných výsledcích
těchto jednání zcela jistě.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
kolega Jegla s faktickou poznámkou, dále pan poslanec
Vyvadil.
Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, snad
bych jen upřesnil, co zde řekl pan ministr vnitra.
Je pravda, že se vedou jednání o finanční
kompenzaci a mohu vám říci, že je to
tak daleko, že kdyby před rokem byly finanční
kompenzace, tak jsme neměli problémy s osadou U
Sabotů, protože všichni Slováci byli Češi.
Dnes je situace taková, že ti, kteří
podepisovali petice pro přičlenění
k České republice, se vehementně hlásí
k české státní příslušnosti,
nejen Slováci, ale i ti, kteří vždy
českou státní příslušnost
měli. Takže jim dobře zaplatíme.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Faktickou poznámku,
aby nezapadlo to podstatné z mého procedurálního
návrhu, tj. návrh na odročení. Referendum
může být informativní. Nechme teď
referendum referendem, ale to je to podstatné.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, je 10.30. hodin. Přerušuji
schůzi pro jednání klubů do 11.20
hodin.
(Schůze přerušena v 10.31 hodin.)