Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím, abyste zaujali svá
místa. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, dovolil
jsem si vás odhlásit.
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili
a vytvořili tak čas pro jednání jednotlivých
klubů. Rozprava nebyla ukončena, hlásí
se pan kolega Ortman. Pak bychom měli rozhodnout o procedurálním
návrhu pana poslance Vyvadila o odročovacím
procedurálním návrhu.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedo, místopředsedo, vážený
pane ministře, vzhledem k tomu, že náš
klub si vyžádal tuto přestávku v době
50 minut, a musím říci, že jednání
našeho klubu vázající se k tématu
bylo naprosto věcné, chci prohlásit za Levý
blok, že projednávání tohoto bodu bylo
určitým způsobem ukvapené a nepřipravené
z hlediska komunikace s občany a že vláda,
podle našeho názoru, měla jednat daleko dříve.
Stejně tak na půdě parlamentu se o této
věci mělo diskutovat přímo i z úlohy
pana ministra případně s poslaneckými
kluby.
Proto jsme toho názoru, že podpoříme
návrhy na odložení bodu, které zde zazněly.
Současně chci prohlásit za nás, že
jsme toho názoru, že pokud projde návrh zákona
přes první čtení, v žádném
případě by se lhůta, která
je stanovena pro čtení druhé, neměla
zkracovat, neboť by to bylo ke škodě věci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ortmanovi. Faktická poznámka pana
kolegy Vyvadila, potom pana kolegy Kuličky.
Poslanec Jiří Vyvadil: Dámy a pánové,
já bych chtěl jen vysvětlit možná
procedurální důsledky toho, co jsem navrhl,
protože v podstatě jsem vyslovil maximální
možnou míru konstruktivismu, který je možný.
Bude-li vyhověno našemu procedurálnímu
návrhu, znamená to, že nic není smeteno
se stolu a pokračuje první čtení na
příští schůzi. Čili je
tam pořád časový prostor pro všechny
pochybnosti, které zde momentálně velice
relevantně naznačil kolega Ortman a které
cítíme my všichni. A neznamená to zároveň
ani vrácení vládě.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Abychom
to řekli všechno, pak by se musela zkrátit
lhůta tak, aby bylo možno tuto záležitost
doprojednat ještě před parlamentními
volbami. Pan kolega Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Problém je,
pane předsedající, dámy a pánové,
že my momentálně v určitém časovém
stresu řešíme něco, co je skutečně
stresové. Všechno chce čas. Když přijde
čas, je možné i cosi zkrátit, ale v
této fázi to nevidíme možné.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
to není v rozporu s tím, co jsem dodával.
Já jsem chtěl jen doplnit tu informaci. Pan kolega
Kulička má slovo.
Poslanec Pavel Kulička: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, opravdu
naše jednání je stresové, probíhá
v časové tísni a pro objektivní posuzování,
tak jak nás pan ministr ujistil, že bylo jednáno
s občany, doplňuji i já jsem se před
několika minutami telefonicky spojil s osadou U Sabotů,
opravdu s nimi jednáno bylo, ale v tom duchu, že je
předem jasný výsledek hlasování,
že to stejně schváleno bude a tudíž
nechť samozřejmě občané vezmou,
co je jim nabízeno. Jen abyste byli v tomto směru
informováni. A v případě, že
tak jednají úředníci pana ministra,
tak na jeho ministerstvu není cosi v pořádku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dámy a pánové, zazněl tu návrh.
Pan ministr Ruml se hlásí o slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Dámy a pánové,
já sice nevím, co se přesně teď,
v této chvíli a minutě děje v osadě
U Sabotů, ale nedovedu si představit, že ti
úředníci, kteří byli vysláni
na ta jednání, že by vycházeli z apriorního
předpokladu, že to nebude. To by tam nejezdili a prostě
by s těmi lidmi nejednali. Ten důvod k tomu, že
s těmi občany jednají o konkrétních
věcech a o finanční výpomoci, které
je vázáno na platnost a schválení
ústavního zákona a společné
smlouvy, jiný výklad, logický, mít
ani nemůže. Kdyby byli přesvědčeni
o tom, že to schváleno nebude, tak by neměli
ani právní důvod pro to, aby s těmi
občany o těchto záležitostech jednali.
Já bych byl rád, kdyby toto tady zaznělo.
Samozřejmě nevím, jakým způsobem
to jednotliví úředníci vysvětlují,
jak vystupují, jak probíhají ta konkrétní
jednání, nicméně vláda vycházela,
když schvalovala usnesení o finanční
výpomoci, z toho, že to je vázáno na
schválení ústavního zákona.
Jinak by takové usnesení nemělo vůbec
žádný smysl.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: S
faktickou poznámkou pan kolega Kulička. Chci se
zeptat pana kolegy Bílého, zda se hlásí
do rozpravy k tomuto bodu? Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Kulička: Dámy a pánové,
osobně se domnívám, že vládní
úředník nemůže vycházet
z jakéhokoliv předpokladu a nemá o tom občany
přesvědčovat tím či oním
způsobem.
V každém případě, možná
na rozdíl od pana ministra, jsem tam strávil více
dní; nemám tolik povinností, kolik má
on. Byl jsem tam několikrát po sobě. S těmi
lidmi se osobně znám. V každém případě
svědectví, které mi dali, že občany
úředníci instruovali v tom smyslu, že
je předem rozhodnuto, si myslím, že takto státní
úředník by vystupovat neměl. To zaprvé.
Zadruhé. Občané v obci U Sabotů jednají
v situaci, kdy v podstatě nemají žádné
jiné východisko.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Písemnou
přihlášku do rozpravy podal pan poslanec Bílý,
který má slovo. Připraví se pan poslanec
Dobal.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
rád bych v krátkosti vyjádřil stanovisko
Moravské národní strany.
V podstatě se domníváme, že celý
spor, který zde vznikl a který vlastně ohrožuje
přijetí zákona i Smlouvy o vymezení
státních hranic mezi Českou republikou a
Slovenskou republikou, vznikl nedostatečnou činností
Ministerstva vnitra.
Jedná se o území, které bylo historicky
součástí Moravy. Lidé, kteří
sem přišli, a jsou slovenské národnosti,
přišli zde z Kopanic, v době společného
státu; zde se také usídlili, aby byli blíže
k nádraží jako k základnímu dopravnímu
prostředku.
Potom došlo k tomu, že při rozdělení
státu, které ani jedna ani druhá strana nemohla
nějak ovlivnit, nedošlo k mezitímnímu
režimu, tzn. lidé zde si neměli co kde koupit
v samoobsluhách, neřešily se sociální
a jiné problémy občanů obou republik.
Takto se věc vyhrotila ve formě petic, bez toho,
že by se Ministerstvo vnitra postaralo, přestože
tady byl dostatek interpelací ze strany poslance Grulicha
i poslance Wagnera, se nic v této věci nedělo.
Dnes je hozeno jablko sváru mezi Moravany a Slováky.
Je to opravdu komplikovaná situace, o které se domnívá,
že se dá řešit jenom tím, že
tento návrh zamítneme, a necháme dál
jednání, aby došlo k opravdovému spravedlivému
narovnání této věci.
Zvlášť mě mrzí, že v případě
rozdělení hranic by byli postiženi občané
obce Javorníku, neboť část majetku by
měli vlastně na slovenské straně.
To je stanovisko Moravské národní strany,
která se domnívá, že mluví také
jménem občanů U Sabotů, neboť
většina lidí se tady hlásí k
moravské národnosti. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Dobal. Pan poslanec Mach má náhradní
kartu č. 4.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
velmi pozorně poslouchám rozpravu. Nerozumím
vlastně tomu, co se zde děje. Nerozumím některým
návrhům, které zde padají.
Návrh sociální demokracie - odložit
první čtení - znamená neprojednávat
tuto věc již v tomto volebním období.
Návrh na vrácení k dopracování
je opět věc, která by znamenala neprojednat
to v tomto volebním období.
Máme před sebou ale ústavní zákon,
na jehož znění a liteře asi těžko
někdo z nás při projednávání
ve výborech tak moc změní. Neustále
se tudíž bavíme o faktu, které priority,
které zájmy, kdo, kde a jak hájí.
Nerozumím tomu, když vystupují představitelé
stran, které se deklarují nejdřív
jako státotvorné a vzápětí
na to zpochybňují dokončení určitého
procesu, který začal v tomto volebním období,
a které se např. v roce 1993 chovaly úplně
jinak.
Každého z nás zajisté mrzí, že
se tato republika rozdělila.
Podotýkám, že jsem hluboce přesvědčen,
že to nebylo z viny strany české, ale že
to bylo proto, že Slovensko mělo ve svém zájmu
a v politických reprezentantech program samostatného
státu. To bylo naplněno.
Víte dobře, že všechna jednání,
která jsme poslouchali ze strany Slovenska, ať se
jedná o jakákoli majetková vyrovnání
apod., byly kolikrát požadavky, nechci používat
silná slova, ale mě přišly až nehorázné.
Tudíž dojednat cokoli se slovenskou stranou je velmi
obtížná věc.
Není sporu o tom, že vládní komise nebo
ministerstva za to odpovědná, neměly jednoduchou
úlohu, aby toto dojednaly.
Jestliže si ale říkáme, že nám
jde o jakousi státotvornost, že nám jde o zájmy
tohoto státu - České republiky, tím
myslím drtivé většiny občanů
tohoto státu, tak si snad nemůžeme dovolit
negovat smlouvy nebo návrhy smluv, které byly připraveny.
Já bych nerad podezíral pana ministra Rumla nebo
kohokoliv z toho, že by nehájili zájmy i občanů
U Sabotů a jiných tedy osad. Hájili je, samozřejmě.
Takže výsledek různých - já nevím
- stížností na postup vlády nebo nějakých
komisí na špatnou třeba osvětu, politickou
práci, pomalé jednání je pořád
jaksi marginalita proti tomu, o čem zde rozhodujeme. Rozhodujeme
o tom, jestli na východní hranici České
republiky bude nejasno a jakým způsobem se toto
odrazí vůbec v postavení České
republiky v celé mezinárodní soustavě
a hlavně v momentu, kdy tato republika usiluje o vstup
do Evropské unie apod.
Zvažte tedy velmi pečlivě, jestli jste opravdu
tak státotvorní a jestli opravdu tak pomáháte
občanům U Sabotů těmi vašimi
vystoupeními zde, protože vy vlastně navrhujete,
aby jakýsi bezprávní stav, jakýsi
stav nejasný nastal na podstatně delší
dobu, než musí být. Já si myslím,
že nejistota je vždycky něco horšího
než jasné vyřešená věc,
notabene věc v otázkách státních
hranic. Proto si myslím, že stejně děláte
medvědí službu nejen občanům
U Sabotů, ale v Sidonii a všude jinde, protože
prodloužíte stav zmatku, nejasností apod. Ani
jeden z nich už nebude mít jistotu v této oblasti,
protože nikdo z nás, když to dopadne možná
nejlépe, tak příští parlament
bude natolik rozumný, že ústavní zákon
přijme, potvrdí smlouvu se Slovenskou republikou.
Slovenská republika přijala tuto smlouvu. Přijala
i patřičné zákony k tomu. Bude tudíž
jako zajisté využito v jakýchkoliv dalších
sporech, tak i ten fakt, že Česká republika
nectí smlouvy, že parlament se baví o nějakých
věcech, které svým způsobem vedou
jenom k rozšiřování zmatku a chaosu
místo toho, aby směřoval k urovnání
a schválení dohod, které byly vypracovány.
Myslím si, že toto nebude mít dobré
mezinárodní konsekvence.
Proto apeluji na vás, zvažte, o čem zde vlastně
mluvíte a čeho se zastáváte a jestli
výsledek, který náhodou dosáhnete,
nebude vlastně jaksi danajským darem i právě
pro ty občany, kterých se snažíte zastat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Grulich.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslel jsem, že mě
šálí sluch, když jsem poslouchal pana
poslance Dobala. Jaké že smlouvy to nectí Česká
republika? Byla snad už v této Poslanecké sněmovně
přijata a schválena smlouva o státní
hranici se Slovenskem, že bychom ji nectili, anebo se tato
smlouva teprve projednává?
Náš návrh nevnáší zmatky
a nejistotu. Existuje hranice mezi Českou a Slovenskou
republikou. Existují celní stanice, kde se provádí
odbavování lidí a zboží. Neexistuje
žádný zmatek a neexistuje zmatek, který
by např. ti, kteří tady vystupovali za sociální
demokracii nebo i opozici, chtěli na tuto hranici vnášet.
Právě naopak. Zmatek byl vznesen tím, že
státní úředníci nejprve jednali,
vytyčili hranici, osadili hranici a pak teprve až
je napevno stanovená hranice, tak ji nahonem předkládají
ke schválení Poslanecké sněmovně.
Nejednali s lidmi U Sabotů. Jednají s nimi v situaci,
až ve stejné dny, kdy je smlouva předložena
Poslanecké sněmovně.
Jestliže jsme navrhli odsunout projednávání,
až právě tyto zmatky budou vyřešeny,
domníváme se, že je to řešení
konstruktivní, řešení pozitivní,
protože máme zájem, aby smlouva o státní
hranici se Slovenskem byla přijata velkou většinou
nebo rozhodnou většinou této sněmovny.
Máme zájem na tom, aby vztahy se Slovenskem nebyly
narušeny. Za stávající situace při
násilném protlačování smlouvy
touto sněmovnou samozřejmě tuto jistotu nemůžeme
zaručit.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Dobal s faktickou poznámkou, připraví
se pan kolega Vyvadil.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
chci jenom poznamenat, že parlament nemůže na
smlouvě změnit ani čárku. Parlament
může říci ano nebo ne, nic jiného.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já jsem hluboce přesvědčen, že
pan kolega Dobal to myslí dobře. Problém
je ten, že to vede až tam, že nakonec ten ústavní
zákon nemusí být schválen. Nemá
pravdu v tom, že není možné schválit
tento zákon. Samozřejmě, je možné,
naznačil to i pan předsedající, to
by bylo nutné zkrátit lhůty. No, k tomu můžeme
v určité fázi samozřejmě přistoupit.
Čili jinak řečeno, tady není nevůle
přijmout, ale v této fázi není dostatek
síly to podpořit. Já vím, že
platí, že v prvním čtení je možné
cokoliv projít. Nevyhrocujme tu atmosféru do té
polohy, že si tedy ta jedna část to nějakým
způsobem prosadí. Dobře, tak si to tedy prosaďte.
Ale, pane kolego, promiňte, já se na vás
nesmím otáčet, berte potom ty určité
důsledky. Já se domnívám, že
v květnu jsme v zásadě schopni, když
se dívám na § 91, ten ústavní
zákon schválit. A po pravdě řečeno
ještě na této schůzi, pokud projde ten
procedurální návrh, bude dán návrh,
aby Poslanecká sněmovna rozhodla o tomto zkrácení
o 20 dnů. Čili já znovu říkám,
že jsme velice naladěni na to konstruktivní
ladění, ale v této fázi to není
možné a jestli vy se domníváte, že
to je možné, tak jednejte. No, máte to mít.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedo,
vážená sněmovno, pane ministře,
pokusím se shrnout některé připomínky,
které zde zazněly.
Zaprvé problematika ústavního soudu - ústavní
soud může posuzovat, zda nedošlo k rozporu obyčejného
zákona s ústavním zákonem. Po mém
soudu spor, zda nedošlo k rozporu mezi dvěma ústavními
zákony, nemůže nastat, neboť platí
zásada, že pozdější zákon
má přednost. Takže v této věci
nemůže žádným způsobem jednat.
Ve věci individuálních práv žádná
stížnost ústavnímu soudu nemůže
být přijata k jednání ústavního
soudu, neboť zatím žádná taková
právní alternativa nenastala, která by ohrožovala
práva občanů. Takže návrh, abychom
odložili projednávání tohoto bodu do
doby, než rozhodne ústavní soud, je výborný
logický trik, jak dosáhnout toho, aby se věc
vůbec neprojednávala. Naštěstí
si samozřejmě této věci dovedeme všimnout.
Souhlasím s kolegou, který tady někde zmiňoval,
že ústavní soud nemůže rozhodovat
politicky, ale to bylo právě to, co zde zaznělo.
Kdyby pan poslanec dobře poslouchal, právě
zde zaznělo, že ústavní soud nemá
rozhodovat politicky. Já nechápu právě
ty přesmyčky, kdy se obracejí argumenty v
pravý opak.
Zaznělo tady přirovnání mezi osadou
Saboty a sudetským územím.
Odhlédneme-li od toho, že žádné
Sudety neexistují, že to je geologický pojem,
tak si kladu otázku, jak vlastně to mělo
všechno správně vypadat. Ten rozdíl
je v jedné věci. Problematika Sudet byla záležitost,
která vznikla z mezinárodního hlediska zvenčí.
A nebyla nikdy legitimně československým
státem akceptována. Tady se jedná naopak
o legitimní postup v rámci našeho právního
řádu a naší ústavy a předkládá
se parlamentu k posouzení. A parlament je od toho, aby
posoudil. V tom je po mém soudu zásadní rozdíl,
a proto musím tuto připomínku jednoho z kolegů
považovat za nekorektní, prostě toto přirovnání
je naprosto nemístné. Jestliže slyšíme
argumenty, že se kompenzace území měly
provádět jinde, jestliže osazení kamenů
bylo předčasné a že s občany
se mělo začínat jednat dříve
apod., tak já jsem se pokusil shromáždit všechny
návrhy, které zazněly v rozpravě.
A pokusil jsem se je seřadit do logického sledu
jako návrh pro vládu, alternativy, jak tedy měla
vláda správně postupovat.
Poslouchejme: za prvé vláda měla vyhlásit
kompenzace pro občany - finanční, aniž
by k tomu byl řádný legislativní důvod.
Za druhé měla s občany podepsat smlouvy o
těchto kompenzacích, i když nesmí při
tom předpokládat, že případný
návrh, který jednou předloží
do sněmovny, že ve sněmovně bude schválen.
To bylo kritizováno, že takový předpoklad,
že taková premisa je nepřípustná,
aby vláda ji takto činila. Dále měla
hranici vykolíkovat dřevěnými kůly
v rozporu se všemi mezinárodními zvyklostmi
a měla očekávat - a to je tedy logický
důsledek této situace - že se tam nastěhuje
mnoho občanů mnoho občanů se tam přihlásí
k trvalému pobytu, protože získat kompenzaci
ve výši řekněme milionu nebo podobné
částky, to je samozřejmě lákavá
nabídka pro kde koho. Následně měla
česká vláda udělat referendum - pravda,
v rozporu s našimi právními předpisy
- a zjistit, zda většina se kloní k tomu, že
chce zůstat na našem území. Ovšem
pochopitelně, že ta většina občanů
českých, kteří se tam přihlásili
kvůli těm kompenzacím se vyjádří
pro to, že chce zůstat na českém území,
takže tím vlastně zdeformujeme to rozhodnutí,
které mělo být učiněno. Ale
znovu opakuji, bylo by to v rozporu s naším právním
řádem.
Další věc pak by byla, že na základě
tohoto referenda by začala jednat se slovenskou vládou
a co by následovalo už nevím - pravděpodobně
bychom neměli žádnou smlouvu o hranicích
a nebylo by možné uzavřít následné
smlouvy o malém pohraničním styku, turistických
cestách apod., které potřebujeme uzavřít
na jiných místech.
Já se domnívám, že ta věc nebyla
zanedbána. O té věci se v tisku hovoří
dva roky. Píše se o tom. Poslanci - ti kteří
měli zájem a sledovali problematiku - navštívili
tu obec buď spolu s výborem, tam bylo výjezdní
zasedání výboru, nebo ji navštívili
samostatně. Ale není pravda, že by o té
problematice nikdo nevěděl. Kdo chtěl vědět,
ten věděl - před dvěma lety - a sledoval
průběh projednávání - tehdy
byla možnost, aby se poslanci obrátili na vládu,
na ministra a žádali, aby se při vyjednávání
se slovenskou stranou postupovalo jiným způsobem,
důrazněji apod., aby se kompenzace prováděly
jinde, ale on to nikdo neučinil. Zároveň
slyšíme argumenty, že nikdo o té věci
nevěděl, ale přitom zase vidíme, že
o té věci poslanci jednali a dokonce i někteří
aktivnější poslanci v té věci
tady ve sněmovně vystupovali.
Takže já tady vidím celou řadu sporů,
logických sporů, které nemůžeme
v žádném případě akceptovat.
Jestliže bylo řečeno, že se jedná
o neúctu k samosprávě - slyšeli jsme
v poslední době, že naše sněmovna
byla prohlášena za samosprávu jedním
z předních politiků - je to možná
neúcta k samosprávě i k parlamentu, když
si někdo plete samosprávu se zákonodárným
orgánem. Ale mám Pocit, že tyto logické
nesmysly, které slyšíme, logické spory,
nekompetentnost, neznalost jak se hranice vytyčuje, já
si myslím, že jsou důsledkem jedné věci.
Je to důsledek českého, malého českého
nacionalismu, nechápajícího, malicherného,
úzkoprsého.
V rámci této rozpravy dokonce zazněl argument,
který mě zcela šokoval, že občané
osady U Sabotů mají právo na vlast. Přátelé,
to je argument, který slyšíme ze zcela jiné
strany. Já jsem netušil, že tady máme
pátou kolonu. Skutečně jsem netušil,
že tady mezi námi jsou lidé, kteří
takto přemýšlejí. Právo na vlast
není zakotveno v žádném dokumentu, v
žádném mezinárodním dokumentu
o lidských právech takové právo neexistuje.
Já jsem šokován. Jsem šokován,
kam až může český nacionalismus
dojít. Samozřejmě, že se ten nacionalismus
potom maskuje do pózy, že takto jedná v zájmu
lidu a v zájmu české nebo moravské
země, to už je nakonec jedno.
Jestliže máme rozhodnout o návrhu vrátit
vládě k dopracování - já se
ptám, co má být dopracováno. Co má
být na tomto ústavním zákonu, o kterém
jednáme, co tam má být dopracováno.
Nikdo nic takového nepřednesl. Žádné
pozměňovací návrhy nepadly, nikdo
nevznesl žádnou připomínku. Jestliže
vracíme vládě k dopracování,
musíme říci, co má být dopracováno.
Ten ústavní zákon je téměř
identický se zákony, které v našich
dějinách byly schváleny při úpravách
hranic. Tam není co dopracovávat. Prostě
v tomto ústavním zákoně není
vůbec co dopracovávat. Možná si poslanci
spletli rozpravu k ústavnímu zákonu s rozpravou
o smlouvě, kterou budeme projednávat zanedlouho,
ale u tohoto ústavního zákona opravdu není
co dopracovávat. A na druhé straně, pokud
vznesu v rozpravě k mezinárodní smlouvě,
o které budeme jednat, návrh na dopracování,
pak prosím upozorňuji na to, že z hlediska
mezinárodně smluvního práva návrh
na dopracování se rozumí zamítnout
tu smlouvu. Prostě neexistuje tu možnost podepsanou
smlouvu měnit.
My máme možnost při projednávání
příštího bodu smlouvu zamítnout
a v tom okamžiku hranice nebude, změny hranic se neprovedou
a vláda zahájí nová vyjednávání
se slovenskou stranou. Na politické, mezinárodně
politické dopady takového kroku upozornil pan poslanec
Dobal. Nebudu to opakovat, mělo by to být předmětem
projednávání v zahraničním
výboru.
Ještě jednou prosím sněmovnu, aby odhlédla
od těchto malých českých nacionalistických
zájmů, pokusila se na to pohlédnout pohledem
moudrým a zohledňujícím celou situaci.
Celou situaci, nejen jednu její část, a prosím,
aby ten tisk byl přikázán zahraničnímu
výboru. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Payneovi. Přihlásil se jako další
pan kolega Jegla.
Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, já bych jen velice jednoduše
chtěl odmlžit zase to, co pan kolega Payne zamlžil,
co se týče Ústavního soudu a stížností.
On zapomněl na tu druhou část, kterou vám
úmyslně neřekl. Tam byla podána ústavní
stížnost obce, obecního zastupitelstva, dvojí
- dokonce na vydání předběžného
opatření, tzn. je to něco jiného než
ústavní stížnost jednotlivých
občanů, takže těch věcí
je tam víc. To jen abych to uvedl na pravou míru.
Rád bych reagoval na to, co tady řekl kolega Dobal.
Nezlobte se, on se ohání - a minulý týden
to tady bylo zřejmé kolem zákona 229 - majetkem
a vším, mezinárodně politickou situací,
zastupuje určitou skupinu. Já si nemohu odpustit,
ale mám pocit, že i tento zákon je sice legitimní,
když ho schválíme bude legitimní, ale
je to také zbavení majetku na základě
zákona, na základě zaplacení. Je to
legitimní, ale má to určitou podobu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Jeglovi. Dále se přihlásil
pan poslanec Vyvadil, Dobal, Grulich.
Poslanec Jiří Vyvadil: Kolegy, kteří
odcházejí, mohu uklidnit - kdybychom v Lánech
jednali tak, jak vystupují někteří
dnešní kolegové, nikdy bychom neměli
ústavu. Jinak řečeno, elementární
počty ukazují, kolik je potřeba hlasů
pro tento návrh. Já stále zdůrazňuji,
že je zde vůle tomu pomoci, ale zároveň
musím říci, že budeme pokládat
za akt nekorektní, pokud dneska toto bude projednáno.
Tak nejednají rozvážní lidé,
nebo jinak řečeno, tak jednají lidé,
kteří si něco nepřejí. Zřejmě
si to prostě nepřejí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Jako
další se do rozpravy ke zhruba 70. bodu ze 117 přihlásil
kolega Dobal.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
mluvím o vlastnictví, mluvím za sebe, nezastupuji
žádnou skupinu. Obecně - princip vlastnictví.
Sami dobře víte, že každý stát
má ve svých zákonech i v ústavě
ustanovení možnost vyvlastnit nebo něco podobného,
ovšem za náhradu a podle zákona. Domnívám
se, že by bylo někdy rozumné zamyslet se nad
tím, jestli teď křičíme správně
o vlastnictví a jestli jsme to neměli provést
už stokrát, možná tisíckrát
v momentech, kdy byli vyvlastněni lidé ve veřejném
zájmu a v místě jejichž domů
je dnes dálnice a kteří dostali úplně
směšné náhrady, za které si nemohli
pořídit vůbec nic. Myslím, že
poprvé jsem v Parlamentu svědkem toho, že se
dostáváme k tomu, že se opravdu bavíme
o náhradě jako o opravdické náhradě,
tzn. nahradit něco, o co lidé přijdou třeba
díky tomu, že se octne jejich majetek na území
jiného státu, přičemž byli jste
ujištěni také v tom směru, že majetek
těchto lidí bude stále jejich majetkem, byť
bude na území druhého státu. To si
myslím, že bude princip obecný, a proto se
nedomnívám, že v tomhle nejsem konzistentní.
Nicméně zájem, který přináší
tyto předložené zákony, je mnohem vyšší
a jejich nepřijetí otevírá cestu,
která vytvoří v této oblasti na mnohem
delší dobu nejistotu, kterou snad vytvářet
nikdo z nás nechce. A to nejistotu i v těch vlastnických
vztazích nakonec.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Dobalovi. Pan kolega Grulich, připraví
se pan poslanec Exner, Kavan.
Poslanec Václav Grulich: Dámy a pánové,
nehodlám se vyjadřovat k nacionalistické
argumentaci, která zazněla v podání
poslance Payna, protože si myslím, že se mě
to ani vzdáleně netýká. Ale udivila
mě v jeho řeči jedna věc, a sice že
vinu za špatné konání úřednictva
je ochoten svalit na poslance. Argumentaci, že poslanci měli
upozorňovat, jsem slyšel z úst ministra Dlouhého
v Debatě a udivuje mě, že něco podobného
používá poslanec. Státní úředníci
stejně jako zahraniční výbor byli
při vyhrocené situaci. Věděli, že
je situace vyhrocená. Ministr vnitra byl u Sabotů,
věděl, že situace je vyhrocená. Poslanec
nevidí do průběžného jednání
a konání ministerstva a také to není
jeho povinnost. Ale říci, že když něco
ministerstvo neudělá dobře, že za to
mohou poslanci, to je - myslím - věc poněkud
nebezpečná. Potom zrušme ministerstva a navěšme
povinnosti na poslance a bude to ještě jednodušší.
Myslím si, že touto cestou jit nemůžeme.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr Ruml se hlásí o slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Mně už je
to skoro trapné opakovat a nechtěl bych činit
podobný návrh jako pan poslanec Grulich v poslední
větě, byť opačných konsekvencí.
O postupu při dojednávání smlouvy
nerozhodovali žádní úředníci,
ten postup schválila vláda a tu smlouvu schválila
vláda České republiky. Pokud si myslíte,
že z Ústavy nevyplývá, že vláda
je jedním ze zdrojů ústavní moci v
této republice, pak se nemůžeme vůbec
o ničem dohodnout, pane poslanče. To nebyla věc
úředníků, ale vlády. Vláda
schvalovala postup rozhraničovací komise, schválila
smlouvu a zmocnila mě k tomu, abych ji podepsal se svým
kolegou slovenským ministrem vnitra.
Na Parlamentu je, aby tuto smlouvu buď schválil, nebo
neschválil. Na té smlouvě nejde změnit
vůbec nic při projednávání
ve výborech. Vůbec nechápu, proč bychom
měli tuto věc odkládat o nějaký
měsíc dále. Nechť Parlament rozhodne,
že nechce v tomto volebním období, aby tato
smlouva byla schválena a s ní spojený ústavní
zákon, ale věcně na tom, co se dojednalo,
nic změnit nelze. Je ve vaší pravomoci a vyplývá
to z Ústavy, abyste se k této smlouvě vyjádřili
a buď ústavní zákon podpořili,
anebo jej zamítli.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo,
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
myslím si, že skutečně je třeba
odmítnout argumentaci, kdy by poslanci, případně
osoby, které nesouhlasí s předloženým
návrhem, byli prohlášeni za nacionalisty nebo
ultranacionalisty.
Především bych chtěl říci,
že argumentace, která se zde objevuje opakovaně,
že Parlament nemá žádnou jinou možnost,
než smlouvu schválit nebo neschválit, je argumentace
poněkud zjednodušená, především
Parlament v momentě, kdy vysloví nesouhlas s určitou
smlouvou, má samozřejmě také možnost
- a v mnohých zemích a v mnoha případech
se tato možnost hojně využívá -
aby stanovil určitou směrnici nebo podmínky
pro další jednání o konkrétním
problému. Tato věc se obvykle obtížně
realizuje v situaci, kde jde o smlouvy mnohostranné, ale
známe i takový příklad. Například
při jednání o přijetí Dánského
království do Evropské unie, kdy po prvním
referendu byly stanoveny určité podmínky,
za kterých přistoupí Dánsko do této
organizace, a postupným jednáním byly tyto
podmínky také vyspecifikovány a částečně,
některé úplně, splněny.
Za druhé je tento postup naprosto běžný
např. při jednání v americkém
Kongresu, který stanovuje mnohým uzavřeným
smlouvám další podmínky, které
musí být projednány před tím,
než dojde k definitivnímu schválení
a ratifikaci.
Chtěl jsem na tuto možnost upozornit a argumentace,
že Parlament má jedinou možnost buď přijmout
každou smlouvu bez jakékoliv změny, nebo smlouvu
odmítnout, aniž by se mohl k věci jakýmkoliv
způsobem vyjádřit, je argumentace nesprávná.