Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Ježkovi, slovo má pan poslanec Jiří
Honajzer, připraví se pan místopředseda
Jiří Vlach.
Poslanec Jiří
Honajzer: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, přistupuji
k tomuto mikrofonu, tuším, že již popáté,
se stejným návrhem, nebudu ho tedy rozsáhle
odůvodňovat. Přiznám se, že jsem
očekával, že poté, co sněmovna
čtyřikrát, resp. pětkrát díky
určitým námitkám odmítla tento
návrh zákona projednávat, že jej navrhovatelé
stáhnou. Nestalo se tak, tudíž já opět
navrhuji vyřazení z programu návrh poslanců
Vačkáře a dalších na vydání
zákona, kterým se doplňuje zákon ČNR
č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodu
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby
atd. Zjednodušeně řečeno, peníze
z Fondu národního majetku na památky. Již
několikrát jsem tady sdělil, že toto
řešení je nesystémové a že
jej podporovat nehodláme. Děkuji vám za vstřícnost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu poslanci
Honajzrovi, slovo má pan místopředseda Jiří
Vlach, připraví se pan poslanec Němčík.
Je poslední písemně přihlášený
do rozpravy.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, zařadím
se také do té dlouhé řady těch,
kteří se snaží trochu zkrátit
náš pořad, a navrhuji vypustit body 35 a 36,
tedy návrh poslanců Rudolfa Opatřila na novelu
trestního zákona, zkráceně řečeno,
a návrh poslance Vítězslava Valacha o hlášení
a evidenci pobytu občanů. Děkuji.
Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
panu místopředsedovi Jiřímu Vlachovi
a zvu k řečništi pana poslance Němčíka.
Poslanec Jindřich Němčík:
Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych navrhl vyřazení z programu návrhu
zákonů sněmovní tisk 2046 a 2051,
kterými se mění a doplňuje zákon
č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění.
Zdůvodnění:
Předkladatelé ve zdůvodnění
neuvedli žádné nové skutečnosti,
které by mohly ovlivnit náš názor na
věc, ve které sněmovna již rozhodla
při schvalování zákona č. 155/1995
Sb., v loňském roce. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Němčíkovi. Konstatuji, že se
již nikdo do rozpravy o pořadu nehlásí.
Rozpravu uzavírám, a protože je 14.45, ohlašuji
přestávku. Prosím, abyste zaujali svá
místa ve 14.55. V 15.00 si vyslechneme vystoupení
prezidenta republiky pana Václava Havla, poté budeme
pokračovat v hlasování o pořadu a
v dalších úkolech.
(Schůze přerušena
ve 14.45 hodin.)
(Schůze opět zahájena
v 15.04 hodin.)
(Za zvuku fanfár přichází
v doprovodu zástupců Parlamentu prezident České
republiky Václav Havel.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Vážení
páni poslanci, vážené dámy, vážení
pánové, srdečně mezi námi vítám
prezidenta České republiky pana Václava Havla.
Přišel za námi před závěrem
tohoto volebního období.
Pan prezident využil svého
ústavního práva, požádal o slovo.
Já mu je rád udílím.
Prezident ČR Václav
Havel: Vážený
pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené
poslankyně a vážení poslanci, vážená
vládo!
Od minulého století dodnes je duchovní
život naší společnosti bohatě protkán
úvahami o naší národní identitě
či národním programu, o tzv. české
otázce, o smyslu našich dějin, naší
existence a naší státnosti.
Není asi mnoho národů,
jejichž intelektuální elity věnovaly
tolik času a energie úvahám tohoto typu,
tedy národní, společenské či
státní sebereflexi.
Tato česká zvláštnost
nespadla z nebe. Lze ji poměrně snadno vysvětlit
souborem specifických geografických, historických,
sociálních i psychologických okolností.
Od vzniku samostatného
Československa dostaly tyto úvahy nový rozměr.
Zesílilo v nich přemýšlení o
podstatě demokracie a o jejím smyslu. Čteme-li
četné Masarykovy projevy či texty z doby,
kdy byl naším prvním prezidentem, zjišťujeme,
že mají vlastně jediné základní
téma; téma demokracie.
Jestli se ve dvacátém
století stala českou otázkou sama otázka
demokracie, pak ani to není náhoda. Některé
z okolností, které nás už dříve
vedly k oněm sebereflexivním sklonům, získaly
za první republiky jen novou podobu.
Zavčas jsme pochopili,
že se naše země stává zkušebním
polem evropské demokracie, a tudíž i prostředím,
které má dobré důvody pro zvláštní
zápal, s nímž přemýšlí
o smyslu a možnostech demokracie jako takové.
Dovolíte-li, obrátím
dnes na chvíli naši pozornost opět k tomuto
tématu, protože se mi zdá, že mu dnešní
doba dává novou naléhavost.
Co to vlastně je demokracie?
Jak všichni víme, je to forma vlády založená
na oddělení moci zákonodárné,
výkonné a soudní, na svobodné soutěži
různých politických sil, na vládě
práva a na principu občanské rovnosti.
Méně si však
uvědomujeme, že demokracie není jen tímto.
Tedy pouhým typem státního a politického
soustrojí či pouhou technickou soustavou jistých
institucí a jejich vzájemných vztahů.
Demokracie je zároveň,
a řekl bych dokonce, že především,
určitým postojem ke světu. Je to typ lidské
kultury rostoucí z obecně sdíleného
mravního řádu. Je to duch veřejného
života či vůbec lidského soužití.
Je to zcela specifický druh odpovědnosti za svět.
Demokracie je nemyslitelná bez tolerance, porozumění,
respektu jedněch k druhým a jejich společnému
respektu k jistým hodnotám.
Není to tedy jen pouhá
vláda většiny, nýbrž také
vláda úcty většiny k menšině.
Řekl bych dokonce, že kvalitu demokracie v tomto širším
a hlubším smyslu nejlépe poznáme právě
podle kvality vztahu většiny k menšině.
Demokracie jako obecně
sdílená životní hodnota či způsob
života znamená rovněž obecné porozumění
její ceně, a tudíž i schopnost občanů
ji v případě ohrožení bránit
jako něco, co jim za obranu stojí.
Míra, v jaké slouží
demokratický systém člověku a celé
společnosti, závisí podle mne přímo
na tom, jak hluboko je demokracie zakořeněna ve
společnosti jakožto mravní a duchovní
postoj. Založit několik nových politických
stran, obnovit strany dávno zakázané nebo
obrodit strany dříve
totalitním režimem zmanipulované, a uspořádat
po desetiletích opět svobodné volby, to není
zajisté nikterak snadné.
Trvale pěstovat demokracii
jako druh lidského a společenského sebepochopení
je však nepoměrně těžší.
A ze samé podstaty věci vyplývá, že
v žádném okamžiku nelze říct,
že demokracie bylo právě teď bezezbytku
dosaženo, a dál bude fungovat, tak říkajíc,
sama, bez lidského přičinění.
Demokracie je lidské dílo.
Je obrazem obecného stavu lidských mravů
a lidského ducha, a jelikož lidé nikdy nebudou
dokonalí, nikdy nebude dokonalá ani demokracie.
To ovšem neznamená, že lze na vše rezignovat
a nechat věcem volný průběh. Právě
naopak.
Demokracie je nikdy nekončící
lidský úkol, nikdy nekončící
lidská cesta. Je to trvalá výzva lidskému
duchu a svědomí.
Mám dojem, že v našem
každodenním politickém shonu nutícím
nás neustále se obírat tisícem a jednou
jednotlivostí, zapomínáme na duchovní
dimenzi a sám smysl tohoto snažení, a málokdy
jsme schopni se pozastavit a z nadhledu zkoumat hlubší
otázky a souvislosti tohoto našeho každodenního
usilování. A pokud se tu a tam o to někdo
pokusí a jeho úvaha překročí
rámec obehraných ideologických formulí,
buď jeho hlas zůstává nepovšimnut
anebo je dotyčný okřiknut jako narušovač
každodenní politické píle
těch, kteří se starají o praktické,
a tudíž jedině důležité
věci.
Samozřejmě, že
všechno je nutno posléze posuzovat podle konkrétních
výsledků. Vytrácí-li se však
vědomí obecných souvislostí, vytrácí
se tím i schopnost posoudit skutečný smysl,
obsah a dosah těchto výsledků, a tím
nakonec i schopnost trvale dobrých výsledků
dosahovat.
Jinými slovy - demokracie
je způsobem bytí, k jehož samotné podstatě
patří mimo mnoha jiného takové hodnoty,
jako je úcta k druhému, poctivost, tvořivá
práce, dobré vychování, vkus, solidarita,
respekt ke kultuře jiných společenství
a národů, ochota člověka chovat se
tak, jak si myslí, že by se měli chovat všichni,
pokorný vztah k přírodě, jejímu
řádu a její kráse, jakož i ke
kráse toho, co vytvořily předchozí
generace.
A čím více
svobody demokracie člověku dává, tím
větší důraz musí na tyto hodnoty
klást, nemá-li se proměnit ve zmatek. Kdyby
byla trvale redukována na pouhou technologii moci, nemohlo
by to vést ve svých konečných důsledcích
k ničemu jinému, než k její postupné
ztrátě.
Myslím, že volební
rok, do něhož vstupujeme, je dobrou příležitostí
k tomu, abychom si tyto věci znovu připomněli.
Navíc nás k tomu vybízí i mezinárodní
situace, kterou lze stále oprávněněji
chápat jako novou historickou zkoušku demokracie a
jejích možností.
Paní poslankyně
a páni poslanci, vaše funkční období
se chýlí k závěru. V roce 1992 jste
byli zvoleni jako Česká národní rada,
tedy jako jeden ze tří nejvyšších
zastupitelských sborů federálního
Československa. Rozdělení našeho státu,
jehož klidný a věcný průběh
sklidil obecné uznání, vás záhy
proměnilo v nejvyšší a jediný zastupitelský
sbor samostatné České republiky. De facto
jste se tedy stali, aniž jste do této role byli přímo
zvoleni, prvním parlamentem nového státu
a zároveň jeho parlamentem
ústavodárným. Už jen dík této
veskrze neobvyklé okolnosti jste vstoupili do pohnutých
dějin naší země jako zastupitelský
sbor zvláštního významu, jehož
práce, úspěchy i neúspěchy
budou zřejmě velmi dlouho předmětem
zvýšeného zájmu historiků.
Základní obrysy
vašich výkonů jsou však, myslím,
zřejmé už dnes. Právní základy
demokratického systému položil a federaci formálně
rozdělil sice především bývalý
parlament federální, vy jste však na toto dílo
bezprostředně navázali přijetím
mnoha zákonných norem,
které umožnily právní existenci nového
státu, jeho demokratických institucí a celého
politického systému.
Nemám tím na mysli
pouze ústavu, ale i mnohé další zákony,
jako např. zákon o Ústavním soudu,
České národní bance, Nejvyšším
kontrolním úřadu, o zpravodajských
službách, policii, Státním zastupitelství
či o volbách.
Během svého čtyřletého
působení jste ovšem stačili přijmout
i obdivuhodně velké množství dalších
zákonů či jejich novel, jejichž smyslem
bylo pokračovat ve společenské transformaci
ve všech oblastech, od privatizace až po daňovou,
měnovou či sociální politiku. Jsem
si jist, že toto velké dílo, které podstatně
přispělo i k dobrému ekonomickému
vývoji České republiky, naše společnost
oceňuje a že je ocení i historie.
Demokracii v naší zemi
jste posílili také ještě něčím
jiným než jen souborem přijatých zákonů.
Stali jste se tím, čím má parlament
v demokracii být, totiž prostorem svobodné
výměny názorů. Ukázali jste,
že jako lidé velmi různých politických
orientací i osobních vlastností jste
schopni nejen žít a pracovat vedle sebe a spolu, ale
na mnoha věcech celospolečenského zájmu
se i shodnout.
Nemálo úkolů,
které jste chtěli splnit nebo jejichž splnění
bylo od vás obecně očekáváno,
jste nesplnili. Nemá už smysl vám to vyčítat.
Smysl má něco jiného - formulovat tyto nesplněné
úkoly jako výzvu těm, kteří
zaujmou vaše místa po volbách a především
jako dotaz položený všem, kdo se v nich budou
ucházet o přízeň voličů;
neboť čím jiným by měla být
předvolební kampaň a sám volební
boj než příležitostí pro všechny
politické síly říct, jak si splnění
těchto úkolů představují?
Nadcházející
volby považuji za velmi důležitou zkoušku
naší demokracie. Poprvé po pádu komunismu
v nich totiž nevystačí pouhá hesla,
ale nejen to. Nevystačí v nich ani pouhý
soubor technických nápadů, jak co změnit
či jak co dělat lépe. Oč v nich půjde
především, byť samozřejmě
nepřímo, je něco jiného - jak kdo
odpoví na otázku po samotném obsahu a smyslu
demokracie, na otázku po jejím duchu, na otázku,
proč je demokracie smysluplným
způsobem společenského bytí a soužití.
Teď už vskutku nepůjde
o to, zda chceme svobodu či nikoliv jako ve volbách
roku 1990. Nepůjde dokonce už ani jen o to, které
politické síly se jeví občanům
nejdůvěryhodnějšími a nejrealističtějšími
garanty celkové společenské transformace
započaté po pádu komunismu, jak tomu bylo
ve volbách v r. 1992. Tato transformace totiž už
probíhá a žádná z významnějších
politických sil nemá v úmyslu ji zastavit.
Jednotlivé strany se liší pouze v názoru
na to, jak v ní pokračovat,
kam dávat důrazy, jak celý systém
vyvažovat, aby vskutku sloužil občanům
co nejlépe. A řeč o těchto tématech
bude nutně řečí o samotném
charakteru státu a tudíž o povaze naší
demokracie. Bude to řeč o české otázce
20. století.
Vy, kteří sedíte
v tomto sále, nejste samozřejmě jen dosluhujícími
poslanci. Stali jste se politiky a větší či
menší míru politické odpovědnosti
ponesete i nadále. Jako takové bych vás rád
nyní oslovil a pokusil se formulovat několik základních
úkolů, k nimž se budete nuceni
vy a všichni další, kdo budou ve volbách
kandidovat, tak či onak postavit. Způsob, jakým
se to stane, nepřímo zodpoví i otázku,
jak kdo chápe demokracii.
Tato odpověď vyplyne
přirozeně už ze samotného pojetí
a stylu předvolební kampaně. Daleko podstatněji
ji však prozradí, jak kdo odpoví na některé
dosud otevřené či nedořešené
otázky systémové povahy. Například
jakou roli v našem politickém systému mají
hrát a budou hrát samy politické strany jako
takové? Chtějí být monopolními
vlastníky veškeré politiky,
anebo jsou schopny přiznat váhu a politickou vážnost
i hlasům, které nevycházejí přímo
z jejich stranických úst, např. hlasům
nezávislých myslitelů anebo hlasům
různých profesních, občanských,
zájmových, odborových, konfesijních
či jiných společenství a kruhů?
A pokud jde o vlastní práci
stran, je-li jedním z jejich úkolů vytvářet
prostor pro diskusi a posléze pro určitý
stupeň shody uvnitř sebe samých v parlamentu,
pak neméně důležité je, jak budou
plnit toto poslání i v oblasti politické
kooperace mezi mocí zákonodárnou a výkonnou.
Vždyť dnes jsme nejednou svědky situací,
kdy se i poslanci koaličních stran domnívají,
že vláda neudělala to či ono, co měla
udělat nebo že to udělala špatně
a pokoušejí se pak suplovat její roli, čímž
jen rozostřují hranici mezi
mocí zákonodárnou a výkonnou. Ať
už tím, že svou zákonodárnou iniciativou
často vstupují až nezdravě hluboko do
prostoru příslušejícího vládě
jako hlavnímu subjektu zákonodárné
iniciativy, hlavnímu nejen proto, že je k tomu nejlépe
technicky vybavena, ale
i proto, že je hlavním garantem uplatňování
zákona v praxi, anebo tím, že prostě
navrhují sami sobě občas i ty kontrolní
funkce, které by měly logicky patřit orgánům
moci výkonné. Tyto úkazy by se nemusely objevovat,
kdyby byla větší předběžná
politická shoda mezi reprezentanty stran v moci
výkonné a zákonodárné.
Komunikace a součinnost
se dnes nezdá být příliš dobrá
ani uvnitř koalice jako celku. Politický konsenzus
vznikající v rámci přesně dohodnutých
a důsledně dodržovaných pravidel hry
je přitom bytostným předpokladem každého
koaličního systému vlády. Ale i ve
vztahu mezi vládní koalicí a opozicí
nebo aspoň její významnější
částí si lze představit lepší
spolupráci. Například kdyby některé
parlamentní funkce mohla na základě politické
shody zastávat i
opozice, jak je to v jiných demokraciích běžné.
Způsob, jakým politické
strany chápou demokracii, se nepochybně ukáže
i na další důležité věci,
totiž na tom, jak pojmou Senát a senátní
volby. Bude Senát pouhou kopií Poslanecké
sněmovny vybudovanou na tomtéž přísně
stranickém principu a jen mechanicky zdvojujícím
dění ve sněmovně? Anebo to bude sbor
bojovníků za veskrze lokální zájmy
obvodů, v nichž byli zvoleni? Něco takového
by bylo popřením smyslu Senátu, jak vyplývá
z naší Ústavy a ze Senátu by
se stal jakýsi podivný svaz měst a obcí
svářejících se navzájem, aniž
je jejich společenství vůbec vybaveno možností
regionální problematiku opravdu řešit
a aniž je k něčemu takovému vůbec
určeno. Anebo se bude Senát aspoň částečně
podobat té představě, kterou
sdílím s mnoha jinými a o které jsem
nejednou mluvil? Od začátku dodnes si totiž
myslím, že by mohl významně prohloubit
či obohatit naši demokracii tehdy, kdyby byl souborem
osob, které získaly vahou své odborné,
občanské a lidské autority přímou
důvěru občanů
a nejsou tudíž tolik limitovány ohledem na
zájmy stran, jež je kandidovaly, a které už
proto vnášejí do zákonodárného
procesu a vůbec do politiky přece jen jiné
tóny či pohledy.
Stručně řečeno
- má být Senát skutečně onou
radou moudrých, jak se o něm kdysi mluvilo, jakýmsi
druhým svědomím parlamentu a zdrojem obecného
pocitu jistoty, zvlášť v krizových situacích,
anebo má být jen Poslaneckou sněmovnou číslo
2?
Jsou i četná další
témata v oblasti ústavního a politického
systému, na nichž se bude vyjevovat způsob,
jímž různé strany chápou demokracii
a nutnost její obrany. Od ústavního zákona
o ohrožení státu až po otázku ombudsmana,
referenda či novely zákona o občanství.
Jedním z duchovních
východisek demokracie je princip důvěry v
občany a v jejich odpovědnost. Tato důvěra
se přitom neprojevuje jen tím, že si jednou
za čas mohou sami vybrat ve volbách vládu
jakou chtějí a v přesvědčení,
že si jsou schopni vybrat dobře. Tkví i ve
spoustě dalších věcí. V naší
zemi jsme vsadili na jedince jako subjekt
podnikání a ukazuje se, jak dobře jsme udělali.
Obnovené soukromé podnikání začíná
nést své nesporné a viditelné plody.
Dokážeme dát tutéž důvěru
i jedinci jako tvoru společenskému, který
nese svou spoluodpovědnost za věci veřejné
či věci veřejného zájmu,
anebo zůstaneme u poněkud socialistické ideje,
že jediným povolaným organizátorem všeho,
co je ve veřejném zájmu, může
být stát a jeho centrální orgány?
Zajisté víte, jak velký komplex nedořešených
věcí mám na mysli, když toto říkám.
Začíná to velkým úkolem
reformovat veřejnou správu, a to paralelně
její složku státní i samosprávnou,
rozhodnout o územním členění
státu, vytvořit druhý stupeň samosprávy,
snést mnohé rozhodovací pravomoci z centra
do regionů a některé přenést
ze státní správy na samosprávu.
Míra, v jaké politické
strany setrvávají na tom, že mnohé věci
regionálního významu by měly být
svěřeny regionálním samosprávným
orgánům, prozrazuje nepochybně i míru
jejich důvěry ve schopnost občanů
nést odpovědnost za věci veřejně
a tím i jejich chápání demokracie.
Tento soubor navzájem propojených
věcí pokračuje úkolem reformovat celou
rozpočtovou a příspěvkovou sféru,
zajistit, aby to, co musí zůstat státní,
fungovalo co nejhospodárněji a aby všechno,
co mohou dělat jiné subjekty než stát,
byť třeba jím založené, podporované
a ovlivňované, mohly dělat tyto subjekty
samy. Přijali jste např. před časem
zákon o obecně prospěšných společnostech.
Tisíckrát jsem slyšel, jak by se nejrůznějším
dosud státním institucím ulevilo, kdyby mohly
mít tento status,
ať už šlo o velké nebo i menší
nemocnice, školy všech stupňů, různá
kulturní či sociální zařízení
atd. atd. Stupeň podpory, jaké se jim dostane od
budoucí vlády v jejich transformaci na tento typ
právnické osoby, bude podle mého názoru
důležitým ukazatelem
způsobu, jímž budou vítězové
voleb chápat občanskou společnost a tím
i samu demokracii. Víme přece všichni, že
v mnoha vyspělých demokraciích má
velká a leckde i rozhodující část
institucí pečujících o veřejný
prospěch status nestátních neziskových
organizací, což
skýtá bezpočet nejrůznějších
výhod včetně té, že lepší
plnění týchž funkcí stojí
daňové poplatníky méně, než
jak tomu je tam, kde je toto všechno státní.
Ano, stát nese svůj
díl odpovědnosti za zdraví, vzdělanost,
kulturu, životní prostředí a další
oblasti obecného či veřejného zájmu.
Proto nemůže všechny tyto funkce přenechat
soukromým ziskovým subjektům a doufat, že
vše vyřeší sám trh. To ale přece
neznamená, že nemůže plnění
těchto funkcí delegovat na nestátní
subjekty, byť třeba jím nebo samosprávnými
orgány zřízené a kontrolované.
Odpovídá-li stát
za dostupnost zdravotní péče či vzdělání,
neznamená to, že je sám lékařem
či učitelem. Podobně by to nemělo
znamenat, že všichni, kteří neléčí
či neučí jakožto soukromí podnikatelé
či jejich zaměstnanci, musí být zaměstnáni
státem na způsob vojáků či
policistů.
S reformou veřejné
správy a decentralizací státu, jakož
i se vznikem neziskového sektoru bezprostředně
souvisí i způsob veřejného přerozdělování
prostředků. Jsem přesvědčen,
že určitá část peněz,
byť zajisté nikterak vysoká, které dnes
platíme formou daní státu a které
pak stát vydává na věci obecného
zájmu, by mohla těmto zájmům sloužit
v budoucnosti efektivněji, kdyby proudila od daňových
poplatníků přímo dotyčným
institucím například formou
větších odpisů z daní či
daňových úlev, a že by mnohé
různorodé a různě rozvrstveně
potřeby společnosti mohly být takto pokryty
daleko operativněji, než je-li kdeco odkázáno
jen na státní dotace. Navíc vidí-li
člověk zblízka, k čemu byly jeho peníze
použity a má-li
na způsob jejich použití větší
vliv, vydává je raději. Tím se posiluje
jeho pocit spoluodpovědnosti za věci veřejné,
což je jev, na němž může stát
jako celek jedině vydělat. Vždyť se tím
nepřímo posiluje i dobrý vztah občana
k jeho státu.
Jsou-li věci, které
by měl stát rychleji ze svého přímého
vlastnění a řízení vydělovat,
pak jsou naopak jiné oblasti, v nichž by se měl
angažovat zřetelněji. Vláda a různé
or9ány státu prakticky dnes a denně dělají
určitou hospodářskou politiku, podobně
jako mají svou politiku
daňovou, měnovou či zahraniční,
a přitom se to nesluší z jakýchsi důvodů
říct. Kdosi totiž zřejmě provedl
krátké spojení mezi hospodářskou
politikou a centrálním plánováním,
a proto je dnes hanba vůbec o hospodářské
politice mluvit. Oč lépe
by se přitom různá konkrétní
rozhodnutí dělala, kdyby existovalo pozadí
nějaké velmi obecné, ale konzistentní
představy o tom, na čem by nám mělo
jako zemi takto položené a s tímto potenciálem
materiálních zdrojů a lidského umu
z dlouhodobého hlediska záležet
více, a co by měl proto stát vhodným
způsobem podpořit, a v čem se můžeme
naopak bezezbytku spolehnout na trh.
Parlament a vláda existují
z vůle občanů a už proto by měli
ti, kteří v nich chtějí zasednout,
občanům naznačit, jaké mají
i v této oblasti představy a úmysly. Řeč
o tom bude tedy také řečí o demokracii.
Demokracie je myslitelná jen v otevřené společnosti
a je také jejím výrazem. Otevřená
společnost znamená společnost občanskou,
znamená společnost, která vytváří
příznivé prostředí k rozvoji
všech dobrých potencí člověka
- ne jenom některých. Vždyť touha člověka
žít lépe neznamená jenom, že se
chce mít lépe, a proto něco tvoří,
ale znamená také, že se chce lépe cítit.
A k tomu může nepochybně přispět,
je-li mu vskutku dobře umožněno, aby se
tvůrčím způsobem
podílel na životě celého společenství
a plnil jako jedinec nadaný vlastním rozumem i některé
z těch úkolů společenské solidarity,
které v totalitních poměrech směla
plnit výhradně státní byrokracie.
Jak patrno, rozprava o decentralizaci státu,
o neziskovém sektoru, o hospodářské
politice a o spoustě podobných věcí
je ve své podstatě také rozpravou o demokracii,
o jejím duchu, o jejím charakteru, o jejím
smyslu. Je to rozprava o vztahu lidí k sobě navzájem,
o jejich vztahu k obci, ke společnosti, ke státu.
Je to rozprava o nadějích, které mají,
a směrech jejich společného úsilí.
Je to rozprava o lidské svobodě i odpovědnosti,
o lidském soužití, o vzájemné
důvěře, o úctě institucí
ke svéprávné lidské bytosti, jakož
i o úctě těchto bytostí k psaným
i nepsaným normám jejich vzájemného
soužití, o povaze, původu a závaznosti
těchto norem. Není to pouze rozprava o technice
fungování státu a společnosti. Je
to rozprava o člověku a smyslu jeho pozemského
bytí.
Dámy a pánové,
vážení přítomní, kdykoli
se u nás psalo či mluvilo o české
otázce nebo později o otázce demokracie,
objevilo se dříve či později v té
či oné podobě téma české
provinciálnosti a české odpovědnosti
za svět. Ti, kteří říkali,
že se máme starat hlavně sami o sebe, tedy
výhradně o tzv.
národní zájmy, protože jsme země
malá, trvale ohrožovaná někým
větším, kritizovali ty druhé za jejich
mesianismus, za bláhovou naději, že právě
my jsme schopni něco vynalézt, něco nového
dát světu, do něčeho obecného
tvořivě zasáhnout.
Takový postoj chápali
jako směšný produkt směšné
pýchy někoho, kdo je sice malým českým
člověkem jako všichni ostatní, ale kdo
chce přitom jako Atlas vzít na svá bedra
tíhu celého světa. Ti, kteří
zastávali opačný názor, kritizovali
naopak české šosáctví, maloměšťáctví,
český oportunismus,
čecháčkovství.
V jakési zvláštní
postmoderní verzi se i dnes vrací toto téma
do našeho veřejného života a do naší
politiky. Ať chceme či nechceme, máme ho zase
na stole. Bezesporu sehraje svou roli - nevím, zda dobrou
či neblahou - i v nadcházejícím
volebním klání.
Dovolíte-li, řeknu
vám, co si o tom myslím, aniž budu doufat,
že si všichni myslíte totéž. Jsem
přesvědčen - a všechny mé cesty
po různých kontinentech mne v tom znovu a znovu
utvrzují - že v dnešním světě,
kdy je naše planeta poprvé ve svých dějinách
pokryta sice tenkou, ale přesto globální
slupkou jediné civilizace, neseme všichni určitou
míru odpovědnosti za svět jako celek a že
se z této odpovědnosti nejen nevylžeme, ale
ani vylhat nesmíme. Nejde jen o to,
že vnitřní transformace NATO a jeho rozšiřování
je věcí, která se týká ve stejné
míře nás, celé Evropy a nepřímo
i celého světa. Nejde jen o to, že totéž
platí o budoucím vývoji a rozšiřování
Evropské unie, nejde jen o to, že totéž
platí o reformě OSN, ale
i o budoucnosti mnoha jiných regionálních
i celosvětových organizací. Jde o víc.
V tomto veskrze propojeném světě, kde jeden
burzovní makléř v Singapuru může
druhý den položit velkou banku na druhém konci
světa, a kde jeden první výstřel v
bývalé Jugoslávii
může tím, co dá do pohybu, politicky
rozdělit Spojené státy americké, podlomit
sebevědomí Evropské unie a polarizovat vztah
Západu, Ruska a celého islámského
světa, tedy v tomto veskrze propojeném světě
skutečně všechno souvisí se vším.
A každý útok na
důstojnost člověka či národa
kdekoli na zeměkouli je útokem na lidstvo jako celek.
Nevěřím, že na dnešní svět
lze vyzrát jakýmkoli izolacionismem, ať má
v ruce prapor nacionalistický, nebo prapor přeludu
neutrality.
A tím méně
může být něco takového řešením
pro malý národ žijící v samotném
středu tak exponovaného světadílu,
jakým je Evropa. Doufat v něco takového by
byla stejná bláhovost, jako myslet si, že právě
Česká republika spasí svět. Ne. Nespasíme
svět. Ale ze svého dílu spoluodpovědnosti
za jeho stav se rovněž
nevyvlékneme. Oč běží, je najít
vkusnou, věcnou, přirozeně sebevědomou,
ale přitom nikterak patetickou podobu naší
účasti na globálním přemýšlení
o globálních věcech. A dělat něco
pro to, aby byl svět lepší, nebo aspoň
pro to, aby nebyl stále
nebezpečnější.
Chceme se stát standardním
evropským demokratickým státem. Proti tomu
samozřejmě nic nenamítám. Jen by mi
vadilo, kdyby nám tato naše snaha zakazovala vidět
a pojmenovávat nejrozmanitější špatné
věci, ať už se dějí kdekoli, hledat
vlastní řešení, tvořivě
žít.
Proč by naším
programem měla být tuctovost, nezajímavost,
nechuť se zabývat čímkoli jiným,
než čím se zabývají ostatní?
Naše identita nespočívá přece
v tom, že o ní mluvíme a neustále někde
vykřikujeme: My jsme Češi a kdo je víc!,
ale v tom, že jsme schopni něco originálního
říct jiným, něco konkrétního
vytvořit, co může zaujmout i ostatní,
ale co by možná stěží někde
jinde vzniklo. Ze jsme schopni nabídnout ostatním
svou specifickou zkušenost a obecně použitelné
poznání, k němuž nás tato
zkušenost přivedla.
Nemůžeme být
zemí, která pořád cosi od někoho
očekává, aniž sama komukoli něco
nabízí. A my máme co nabídnout. Např.
nenabízí tak zvláštní, trpká
a poučná zkušenost, jakou je čtyřicetiletý
život středoevropské země pod komunistickou
vládou, žádná obecně srozumitelná
a obecně poučná poznání? Nedokážeme-li
je artikulovat a zprostředkovat jiným, pak to je
jen a jen problém naší vlastní lidské
nedostačivosti, nikoli důsledek toho, že jako
malá země nemáme právo vkládat
něco do obecného duchovního bohatství
lidstva.
Svého času jsme
hořce poznali meze evropské demokracie, když
zvolila politiku ústupků zlu a přistoupila
na ideu, že košile je bližší než
kabát. Toto mnichovanské nebezpečí
se opět nad Evropou vznáší. Přemýšlet
o něm, o jeho zdrojích, podobách a důsledcích
znamená přemýšlet opět o demokracii
jako takové. Myslím, že naše moderní
historie nás k této úvaze přímo
zavazuje. A že nás zavazuje i k tomu, abychom ukázali
svou úctu k demokracii, a to jak svou vůlí
podílet se spolu s jinými
na její obraně, tak svou schopností varovat
jiné před důsledky, které by mohlo
mít, kdyby trvale strkali hlavu do písku a odmítali
vidět nejrůznější nebezpečí,
natož jim včas a odvážně čelit.
S tím souvisí otázka
našeho vztahu k jiným národům, kulturám
a rasám. Skutečnými demokraty se můžeme
nazývat jen tehdy, budeme-li respektovat všechny,
kdo jsou od přírody či kulturně jiní,
budeme-li jim otevřeni, budeme-li se snažit je pochopit
a hledat to, čím nás mohou obohatit, anebo
jim naopak pomáhat tam, kde jim
pomoci můžeme. A jedině půjdeme-li touto
cestou, budeme mít i plné morální
právo pozvednout svůj hlas na obranu každého,
jehož lidská práva jsou pošlapávána,
byť by nám to mělo přinést i
diplomatické potíže.
Uvítal bych, kdybyste jako
politici, kteří budou mít nepochybně
i po volbách vliv na osudy naší země,
přemýšleli o těchto věcech, debatovali
o nich mezi sebou i s občany a kdybyste se při tom
dokázali oprostit od přílišných
ohledů na to, co může sklidit okamžitý
potlesk a co sklidí spíš pískot. Naši
občané nejsou tak krátkozrací, aby
nedokázali ocenit i odvahu neobětovat svou pravdu
okamžitému úspěchu. Ostatně bod,
který třeba ztratíte dnes, může
znamenat deset bodů pozítří.
Paní poslankyně
a páni poslanci, snad by se dalo poněkud poeticky
říct, že demokracie je slušnost. A pakliže
je demokracie českou otázkou dvacátého
století, naším programem by měla být
slušnost. Přál bych nám všem, aby
byla i hlavním vítězem nadcházejících
voleb. Děkuji vám za práci, kterou jste vykonali.
Přeji vám mnoho úspěchů ve
vašem dalším veřejném i osobním
životě a děkuji vám, že jste mi
věnovali pozornost. (Potlesk.)