Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
prezidentu Václavu Havlovi za jeho projev, pokud to panu
prezidentovi jeho program dovolí, budeme rádi, když
s námi ještě setrvá na našem jednání.
Nyní se, paní poslankyně,
páni poslanci, budeme věnovat hlasování
o pořadu této schůze. Předložím
vám nejdříve tuto informaci - odhlašuji
vás a prosím, abyste se nově zaregistrovali.
Předkládám vám svůj první
návrh na změnu a úpravu pořadu. Hlásí
se pan poslanec Exner, a protože je předsedou poslaneckého
klubu, dávám mu příležitost,
aby promluvil.
Poslanec Václav Exner: Pane
prezidente republiky, pane předsedo, dámy a pánové,
dovolte mně, abych zaujal krátké stanovisko
k některým návrhům na změnu
programu schůze Poslanecké sněmovny. Náš
klub přivítal, že na posledním jednání
Poslanecké sněmovny došlo k projednání
velmi rozsáhlého pořadu demokratickým
způsobem. Dnes jsme se poprvé setkali na základě
nového jednacího řádu s návrhy,
které mají znemožnit projednání
některých návrhů zákonů
v Poslanecké sněmovně na základě
návrhů na jejich vyřazení z programu
schůze. Domnívám se, že právě
přednesená slova prezidenta republiky, týkající
se výkladu k demokracii, o toleranci, respektu a
úctě většiny k menšině,
jsou určena právě těm poslancům,
kteří se snaží svými návrhy
zabránit demokratickému projednání
některých předložených návrhů,
především poslaneckých. Jde o to, že
když jsme přijímali nový jednací
řád, přijali jsme takový postup, aby
bylo možné zkráceným jednáním
už v prvním čtení řádně
zákony projednat, a jednací řád vlastně
nepočítá vůbec s variantou, že
by předložené návrhy zákonů
mohly být vyřazovány z programu schůze
a tím znemožněno předkladatelům,
aby vysvětlili vůbec svůj záměr.
Žádám vás
jménem našeho klubu, abyste v tomto smyslu nepodpořili
přednesené návrhy pánů poslanců
Krásy, Pavely, Syky, Klase, Vlacha a Němčíka.
Předseda PSP Milan Uhde:
Vidím, že
se nehlásí žádný další
předseda některého z poslaneckých
klubů, a předkládám vám proto
svůj první návrh na změnu pořadu
40. schůze. Navrhl jsem totiž, aby byl jako nový
první bod zařazen vládní návrh
zákona o zrušení zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke
Svazové republice
Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), ve znění
zákona č. 215/1993 Sb., zákona č.
42/1995 Sb. a zákona č. 302/1995 Sb., sněmovní
tisk 2114.
Druhé hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Druhé hlasování
skončilo.
Ze 174 přítomných
bylo 164 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Za druhé jsem navrhl, abychom
jako bod 2 zařadili bod týkající se
vyšších územních samosprávných
celků podle návrhů, jejž předložil
pan poslanec Josef Ježek.
3. hlasování na
této schůzi. Kdo tento návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti?
3. hlasování skončilo,
ze 176 přítomných bylo 143 pro. 8 proti.
Návrh byl přijat.
Dále jsem navrhl, aby byly jako nové body 21. a
22., to jest za bodem 22., jejž
předkládá pan poslanec Ivan Mašek a
další, zařazeny dva vládní návrhy
zákonů. První z nich je zákon, kterým
se mění zákon České národní
rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
ve znění pozdějších předpisů,
sněmovní tisk 2115. To bude
tedy nový bod 21., pokud můj návrh budete
podporovat.
Ve 4. hlasování
vás vyzývám, abyste stiskli tlačítko
a zvedli ruku, pokud tento návrh podporujete. Kdo je proti
tomuto návrhu?
4. hlasování skončilo.
Ze 177 přítomných bylo 155 pro, nikdo proti.
Návrh byl přijat.
Nyní vás prosím,
abyste hlasovali o zařazení nového bodu 22.
- byl by jím vládní návrh zákona,
kterým se mění zákon České
národní rady číslo 589/1992 Sb., o
pojistném na sociálním zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, sněmovní tisk 2116.
Rozhodne o tom 5. hlasování.
Zahájil jsem je a prosím, abyste stiskli tlačítko
a zvedli ruku, pokud předložený návrh
podporujete. Kdo je proti?
5. hlasování skončilo.
Ze 176 přítomných bylo 164 pro, nikdo
nebyl proti.
Dále jsem navrhl, aby z
důvodu konání zahraniční cesty
místopředsedy vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe byly body, které má sněmovně
odůvodňovat - a je jich celkem šest projednány
ve čtvrtek 14. března v pořadí, v
němž byly původně zařazeny do
pořadu.
6. hlasování na
této schůzi - kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti?
6. hlasování skončilo,
ze 177 přítomných bylo 161 pro, 1 proti.
Návrh byl přijat.
Dále jsem navrhl, aby sněmovní
tisk 2032, zařazený v pozvánce jako bod 64.,
byl projednán nejpozději do ukončení
jednacího dne ve čtvrtek 14. března, a to
proto, že pan ministr Vodička je v pátek 15.
března služebně v zahraničí.
7. hlasování na
této schůzi. Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu?
7. hlasování skončilo.
Ze 176 přítomných bylo 159 pro, 2 proti.
Návrh byl přijat.
Dále konstatuji, že
se nebudeme zabývat vládním návrhem
zákona, kterým se doplňuje zákon České
národní rady číslo 186/1992 Sb., o
služebním poměru Policie České
republiky, sněmovní tisk 1931, protože vláda
vzala svým dopisem ze dne 8. března tento svůj
návrh zpět. a dále že zprávu
o plnění úkolů vyplývající
z plnění sociální prevence a prevence
kriminality budeme projednávat
jen pokud jde o přikázání výboru.
Vlastní projednání zprávy bude zařazeno
na dubnovou schůzi Poslanecké sněmovny.
Jsem přesvědčen,
že o této věci není třeba hlasovat,
že ji pouze sněmovna bere na vědomí
na základě mého oznámení. Pokud
má někdo jiný názor, prosím
předneste ho. (Nikdo se nehlásil.) Není tomu
tak.
Nyní se budeme věnovat
dalším návrhům, které přednesli
v rozpravě poslanci a poslankyně.
Nejprve pan poslanec Mašek
navrhl, aby byl z pořadu vyřazen dosavadní
bod 19.
Je to předmětem
8. hlasování na této schůzi. Kdo podporujete
návrh poslance Maška, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti?
8. hlasování skončilo.
Ze 176 přítomných bylo 146 pro, 10 proti.
Návrh byl přijat.
Dále pan poslanec Ortman
navrhl, aby byl jako nový bod 65. zařazen
bod pod názvem "Zpráva ministra zdravotnictví
pana Jana Stráského".
Kdo podporujete tento návrh
poslance Ortmana, dejte to v devátém hlasování
najevo stisknutím tlačítka a zvednutím
ruky. Kdo je proti tomuto návrhu?
9. hlasování skončilo.
Ze 173 přítomných bylo 136 pro, 14 proti.
Návrh byl přijat a bod byl zařazen.
Dále navrhl pan poslanec
Ortman, aby Poslanecká sněmovna jako nový
bod 66. projednala bod pod názvem "Usnesení
Poslanecké sněmovny, kterým Poslanecká
sněmovna žádá vládu České
republiky o předložení zprávy vlády
České republiky o plnění jejího
vlastního programového prohlášení".
Obsahem usnesení by bylo
také určení lhůty, v němž
by vláda měla navrhovaný text předložit.
10. hlasování na
této schůzi. Kdo podporujete tento návrh
poslance Ortmana, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
10. hlasování skončilo.
Ze 174 přítomných bylo 60 pro, 87 proti.
Návrh nebyl přijat.
Dále navrhl pan poslanec
Kozel, aby byl z pořadu vyřazen dosavadní
bod 18.
11. hlasování rozhodne. Kdo
podporujete návrh poslance Kozla, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
11. hlasování skončilo.
Ze 175 přítomných bylo 142 pro, 11 proti.
Návrh byl přijat.
Pan poslanec Krása navrhl,
aby byl z pořadu schůze vyřazen především
dosavadní bod 26.
12. hlasování rozhodne
o tom, kdo podporujete návrh poslance Krásy - stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu?
12. hlasování skončilo,
ze 176 přítomných bylo 107 pro a 54 proti.
Návrh byl přijat.
Pan poslanec Krása navrhl
ještě vypuštění dosavadního
bodu 37.
13. hlasování: kdo
podporujete tento návrh pana poslance Krásy, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu?
13. hlasování skončilo:
110 pro, 43 proti při 176 přítomných.Je
zjevné, že návrh byl přijat.
Dále pan poslanec Pavela
navrhl, aby byl z pořadu vyřazen dosavadní
bod 30. Rozhodne o tom 14. hlasování, které
jsem zahájil.
Kdo podporujete návrh pana
poslance Pavely, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
14. hlasování skončilo:
ze 175 přítomných 105 pro, 54 proti, návrh
byl přijat.
Dále navrhl pan poslanec
Josef Janeček, aby dosavadní bod 5. byl přeřazen
na další, tj. dubnovou schůzi.
15. hlasování: kdo
tento návrh podporujete, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
15. hlasování skončilo:
ze 176 přítomných 153 pro, 4 proti, návrh
byl přijat.
Pan poslanec Martin Syka navrhl
vyřadit z pořadu schůze dosavadní
bod 28. Rozhodne o tom 16. hlasování.
Zahájil jsem 16. hlasování
a žádám, abyste stiskli tlačítko
a zvedli ruku, pokud podporujete návrh pana poslance Syky.
Kdo je proti tomuto návrhu?
16. hlasování skončilo:
ze 175 přítomných 102 pro, 51 proti, návrh
byl přijat.
Pan poslanec Jan Klas navrhl vyřadit
dosavadní bod 22.
17. hlasování: kdo
podporujete návrh pana poslance Klase, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu?
17. hlasování skončilo:
ze 174 přítomných 87 pro. 68 proti, návrh
nebyl přijat. Pan poslanec Klas dále navrhl, aby
byl zařazen nový bod pod názvem Volba předsedy
zvláštního kontrolního orgánu
pro Bezpečnostní informační službu.
Pan poslanec Klas se nezmiňoval o tom, do jakého
pořadí si představuje zařadit tento
bod. Můžete prosím, pane poslanče, upřesnit
svou představu?
Poslanec Jan Klas: Na straně
8, mezi jiné návrhy oddělení Jiné
návrhy.
Předseda PSP Milan Uhde:
Ano, na straně
8 pořadu, upřesníme potom pořadí,
bude-li třeba.
18. hlasování: kdo
podporujete návrh pana poslance Klase, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu?
18. hlasování skončilo:
ze 175 přítomných 146 pro, 5 proti, návrh
byl přijat a bod zařazen.
Pan poslanec Tomáš
Štěrba navrhl, aby byl jako nový bod šestý
zařazen bod pod názvem Změna zastoupení
poslanců Občanského národního
hnutí v organizačním výboru. Je tomu
tak, pane poslanče?
Budeme hlasovat o tomto návrhu
poslance Štěrby v 19. hlasování. Kdo
podporujete tento návrh, stiskněte prosím
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu?
19. hlasování skončilo:
ze 171 přítomných 92 pro, 21 proti, návrh
byl přijat.
Pan poslanec Josef Ježek
navrhl, aby dosavadní bod 42. byl přesunut na příští,
tj. dubnovou schůzi Poslanecké sněmovny.
20. hlasování na
této schůzi o tom rozhodne. Kdo podporujete návrh
pana poslance Ježka, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
20. hlasování skončilo:
ze 175 přítomných 102 pro, 46 proti, návrh
byl přijat.
Pan poslanec Jiří
Honajzer navrhl, aby z dosavadního pořadu byl vypuštěn
dosavadní bod 40.
Je to 21. hlasování
na této schůzi. Kdo podporujete návrh pana
poslance Honajzra, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
21. hlasování skončilo:
ze 174 přítomných 105 pro, 41 proti, návrh
byl přijat.
Pan místopředseda
Jiří Vlach navrhl především,
aby byl z pořadu vyřazen dosavadní
bod 35.
22. hlasování: kdo
podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
22. hlasování skončilo:
176 přítomných, z toho 114 pro, 35 proti,
návrh byl přijat.
Pan místopředseda
Vlach navrhl rovněž, aby byl vyřazen z pořadu
dosavadní bod 36.
23. hlasování: kdo
podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
23. hlasování skončilo:
176 přítomných, 99 pro, 50 proti, návrh
byl přijat.
Pan poslanec Němčík
navrhl, aby byl z pořadu vyřazen dosavadní
bod 24. Je to 24. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu?
24. hlasování skončilo:
ze 171 přítomných 93 pro, 56 proti, návrh
byl přijat.
A konečně pan poslanec
Němčík navrhl, aby byl vyřazen rovněž
dosavadní bod 25. Rozhodne o tom 25. hlasování.
Kdo podporujete návrh pana
poslance Němčíka, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
25. hlasování skončilo:
ze 167 přítomných 95 pro, 46 proti, i tento
návrh byl přijat.
Táži se paní
poslankyň a pánů poslanců, zda jsem
něčí návrh neopomněl předložit
k hlasování. Není tomu tak. Můžeme
proto hlasovat o celkovém návrhu pořadu,
jak vám byl písemně předložen
na pozvánce a upraven přijetím pozměňovacích
návrhů, které jsme projednali v rozpravě.
26. hlasování: kdo
podporujete tento celek jako pořad 40. schůze Poslanecké
sněmovny, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
26. hlasování skončilo:
ze 176 přítomných bylo 114 pro, 45 proti,
návrh byl přijat a budeme se jím řídit.
Přistoupíme k prvnímu
bodu schváleného pořadu. Prosím pracovníky
Kanceláře, aby jako vždy v co nejkratší
době doručili poslancům upravený návrh
pořadu, aby mohli sledovat, zda postup je v souladu
se schváleným hlasováním.
Prvním bodem je
O dopise předsedy vlády
pana Václava Klause a o rozhodnutí, které
jsem k tomu vydal, jsem vás informoval v úvodu schůze.
Proto nyní prosím předsedu zahraničního
výboru pana poslance Jiřího Payna, aby se
především vyjádřil k žádosti
vlády o provedení uvedeného návrhu
ve zkráceném jednání. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Jiří
Payne: Pane předsedo,
vážená vládo, pane prezidente, vážení
hosté, zahraniční výbor projednal
tisk, který mu byl přikázán a jednací
řád nám ukládá, abychom se
vyjádřili k tomu, zda má být aplikována
procedura podle § 100 zákona č. 90/1995 Sb.
o jednacím řádu. Zahraniční
výbor doporučil, aby tato materie byla projednána
podle tohoto zkráceného
řízení a zároveň navrhl, aby
se konala jak obecná, tak podrobná rozprava. Zároveň
nedoporučil lhůtu kratší než bylo
konání této schůze, tudíž
nebylo nutné svolávat mimořádnou schůzi.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jiřímu Paynovi. Nyní rozhodneme
podle § 99 odst. 5 jednacího řádu o
tom, zda jsou podmínky pro projednání předloženého
vládního návrhu zákona ve zkráceném
jednání.
Než přikročíme
k hlasování, táži se, zda se chce ještě
někdo vyjádřit. Je k tomu otevřena
rozprava. Nevidím, že by se někdo hlásil,
proto rozpravu uzavírám. Oznamuji vám, že
jsem vás právě odhlásil, a protože
se pronikavě změnil počet přítomných
v sále, žádám vás, abyste se
znovu svými registračními kartami přihlásili
jako přítomní.
Přednesu návrh usnesení.
Poslanecká sněmovna
souhlasí s projednáním vládního
návrhu zákona uvedeného ve sněmovním
tisku 2014 ve zkráceném jednání podle
§ 100 jednacího řádu Poslanecké
sněmovny.
27. hlasování na
této schůzi.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 27. hlasování
skončilo.
Ze 114 přítomných
bylo 112 pro, jeden proti. Návrh byl přijat, a proto
okamžitě přistoupíme k jeho projednání.
Odůvodněním
předloženého vládního návrhu
zákona byl pověřen ministr zahraničních
věcí pan Josef Zieleniec. Pane ministře,
prosím ujměte se slova.
Ministr zahraničních
věcí ČR Josef Zieleniec: Vážený
pane prezidente, vážený pane předsedo,
dámy a pánové, v souvislosti s uzavřením
mírové dohody, kterou dne 21. listopadu 1995 v Daytonu
parafovali prezidenti Bosny a Hercegoviny, Chorvatska a Srbska
a která byla následně dne 14. prosince 1995
slavnostně podepsána v Paříži,
přijala Rada bezpečnosti OSN rezoluci, kterou s
okamžitou a časově neomezenou platností
pozastavila platnost sankcí
vůči Svazové republice Jugoslávie
s výjimkou zbrojního embarga a spolupředkladatelem
této rezoluce byla i Česká republika. Suspenze
sankcí se však netýkala Republiky Srbské.
Dle rezoluce č. 1022 tyto sankce měly být
pozastaveny až následující den poté,
co velitel mezinárodních sil v Bosně a Hercegovině
prostřednictvím generálního tajemníka
OSN informuje Radu bezpečnosti, že se jednotky bosenských
Srbů stáhly z konfrontačních linií
za zóny separace, které byly vytyčeny mírovou
dohodou. Rada bezpečnosti
po určitých váháních o interpretaci
podmínek, které bylo třeba naplnit pro zastavení
sankcí vůči bosenským Srbům,
oznámila dne 27. 2. 1996 na základě dopisu
generálního tajemníka NATO z předchozího
dne, že požadované podmínky byly konečně
splněny. Uvedené
pozastavení sankcí vstoupilo v platnost v souladu
s příslušnými ustanoveními rezoluce
č. 1022 dne 28. 2. 1996.
Pozastavené sankce mohou
být automaticky opět zavedeny pátý
den po případné informaci generálního
tajemníka OSN, že Svazová republika Jugoslávie
či bosenští Srbové nedodržují
své závazky vyplývající z mírové
dohody. K úplnému zrušení sankcí
vůči Svazové republice Jugoslávie
stejně tak jako Republice Srbské dojde až desátý
den poté, co proběhnou první svobodné
volby v republice Bosna a Hercegovina.
Podmínkou však je, že bosenští Srbové
budou nadále respektovat zóny separace, za které
se jejich jednotky stáhly. Všechna předchozí
rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN v otázce
sankcí vůči Svazové republice Jugoslávie
jsou upravena ve vnitrostátním právním
řádu zákonným
opatřením předsednictva Federálního
shromáždění České republiky
č. 366/1990 Sb.
V souladu s rozhodnutím
Rady bezpečnosti OSN ve věci suspenze sankcí
vůči Svazové republice Jugoslávie
vláda České republiky schválila dne
29. listopadu 1995 návrh zákona, kterým se
mění zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
o opatřeních vůči Svazové republice
Jugoslávie, ve znění pozdějších
předpisů. Tento návrh zákona přijala
Poslanecká sněmovna Parlamentu.
Předseda PSP Milan Uhde:
Okamžik, pane
ministře. Dámy a pánové, prosím,
je nás ve sněmovně málo. Tuto situaci
nekritizuji, ale prosím: hluk, který vyluzujete,
překáží řečníkovi
a všem, kteří ho chtějí sledovat.
Buďte tak laskaví, omezte se v hlasitých projevech.
Ministr zahraničních
věcí ČR Josef Zieleniec: Tento
návrh zákona přijala Poslanecká sněmovna
dne 8. prosince 1995 a nabyl účinnosti dnem 27.
12. 1995. Vzhledem k rozhodnutí Rady bezpečnosti
ze dne 27. února 1996 o suspenzi sankcí vůči
bosenským Srbům jsem členům vlády
předložil příslušný
návrh vládního usnesení.
Vláda České
republiky tak přijala 28. února 1996 návrh
vládního usnesení, kterým byl schválen
návrh zákona o zrušení výše
zmíněného zákonného opatření.
Po schválení zde předloženého
návrhu zákona také Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR se otevřou i zbývající
možnosti pro obchodní, hospodářskou,
ale i politickou spolupráci České republiky
se všemi útvary, jež vznikly na území
bývalé Jugoslávie. Jsem přesvědčen,
že i v rámci očekávané rozsáhlé
mezinárodní pomoci při obnově Bosny
a Hercegoviny se také České republice, resp.
českým podnikatelům, podaří
získat významnou úlohu v tomto procesu. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji ministru
zahraničí panu Josefu Zielencovi a prosím
určeného zpravodaje zahraničního výboru
pana Jiřího Payna, aby odůvodnil usnesení
zahraničního výboru a navrhl Poslanecké
sněmovně způsob projednávání
v souladu s § 99 odst. 7. Prosím, pane předsedo
zahraničního výboru.
Poslanec Jiří
Payne: Pane předsedo,
vážená vládo, pane prezidente, už
jsem možná předběhl události,
když jsem říkal, že zahraniční
výbor doporučil, aby se o předloženém
vládním návrhu konala rozprava, a to jak
rozprava obecná, tak rozprava podrobná. Zahraniční
výbor doporučil sněmovně, aby vyjádřila
souhlas s předloženým tiskem.
Dovolte, abych upozornil alespoň
na jednu závažnou myšlenku, která se s
tímto tiskem spojuje.
Zahraniční výbor
navštívil téměř všechny
země bývalé Jugoslávie a udržuje
i s těmi ostatními politické kontakty. Mimo
jiné jsme se přesvědčili, jak tíživý
dopad mají mezinárodní sankce na země,
kterých se dotýkají. Viděli jsme,
jak katastroficky postihují tyto sankce běžný
život lidí v každodenním provozu. A z
toho důvodu mnohem citlivěji vnímáme,
co znamená odvolání sankce právě
v tomto okamžiku. Ale
někdo by mohl položit otázku, co se stane,
kdyby bylo potřeba sankce znovu zavést, protože
ta rezoluce, ta proslulá rezoluce 1022 sama říká,
že v případě, že by nebyly dodrženy
daytonské dohody, tak by bylo nutno opět sankce
uvalit. Z hlediska naší procedury
bychom museli opět využít § 100 a na základě
vládního návrhu bychom opět mohli
obdobný zákon, jaký dnes rušíme,
zavést.
Na druhé straně
bych zde chtěl poukázat na jeden význam daytonských
dohod. Opírají se o autoritu OSN, o autoritu Rady
bezpečnosti, ve které i naše republika po nějakou
dobu působila. Zde vidíme v praxi to, jak sankce,
jejich odvolání, nebo naopak hrozba uvalení
sankcí, jak mohou sloužit k uspořádání,
mírovému uspořádání
válečného konfliktu. Domnívám
se, že stojí zato připomenout tuto skutečnost
zejména těm, kdo tu a tam hovoří o
neakceschopné OSN. Prosím, nechť vezmou v úvahu,
že zde máme před sebou případ,
kdy právě autorita OSN za účasti mezinárodního
společenství napomáhá k řešení
válečného konfliktu, a to prostředky,
které jsou OSN přiměřené.
Byl bych jen rád, abychom si to uvědomovali, protože
z toho se potom mohou odvíjet také kroky naší
politiky k situaci, kdy budeme řešit případné
jiné budoucí konflikty. Myslím si, že
v tom je tedy určité poučení.
Ještě jednou doporučuji
tedy sněmovně, aby vyjádřila souhlas
s navrženým tiskem.
Po legislativní stránce
je text velmi prostý: Ruší se zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění, tzn. po legislativní
stránce zde žádná obtíž
není. Po politické stránce se domnívám,
že v dané situaci je jednoznačně v zájmu
České republiky, abychom vládní návrh
podpořili. Děkuji, pane předsedo.