Poslanec Radim Špaček:
Děkuji, pane
předsedo. Dámy a pánové, všichni
jistě víte, že téma decentralizace a
regionalizace v České republice se diskutuje už
šest let. Od roku 1990. A za tyto roky, za tato léta
byla vznesena celá řada argumentů, a celá
řada "argumentů", které ve skutečnosti
argumenty nebyly, ale byly nepravdivými tvrzeními.
Také byla vyvrácena. Byla usvědčena
z nepravdivosti. Přes to se dnes po šesti letech tato
tvrzení opět objevují, opět opakují,
což je jev naprosto fascinující. U některých
zřejmě vyplývá z toho, že se
o věc nezajímají
průběžně, protože se přiznali
i k tomu, že vlastně nepřečetli zákon,
a pak mohou tvrdit i takové věci, že decentralizace
je přenášení kompetencí na státní
úřady. Což s decentralizací nemá
vůbec nic společného. To je úplně
jiný typ, který se
v odborné literatuře označuje za dekoncentraci,
ale nikoli za decentralizaci. Tyto věci nelze směšovat.
Já jsem po celou dobu této
sněmovny působil v komisi pro veřejnou správu
a vím velmi dobře. že tato komise dospěla
k velmi propracované představě ve spolupráci
s vládní komisí, která připravovalo
tento zákon. A přesto zde opět zaznívají
argumenty o tom, že ta představa není, že
se neví jak dál, že nejsou známy další
kroky. Přitom ale bylo naprosto zřejmé, jak
vládě, která předložila minulou
verzi, tak této
komisi, že vytvoření těch vyšších
celků je základní krok, který je nutno
udělat, aby bylo možno pokračovat v krocích
dalších. A na mnohých dalších krocích
zde byla shoda.
Už zde zaznělo několikrát,
že zákon o působnostech regionů zde
prošel v podstatě bez jakýchkoliv zásadních
připomínek. Takže zde není sporu o tom,
jakými působnosti by měly být regiony
pověřeny. Zde zřejmě jde o to, že
je naprostá nechuť k tomu, aby opravdu došlo
k decentralizaci moci na střední stupeň.
Zároveň je také
zřejmé, že je nutné učinit nějaké
územní vymezení pro to, aby mohl nastat proces
sjednocování a koncentrování ministerských
detašovaných pracovišť, územních
odborů, dekoncentrátů a podobně. To
není o tom, že by měly předávat
kompetence, i když také to se nedá vyloučit.
Ale hlavně o tom, ze tyto
územní odbory a územní pracoviště
musí mít vymezenu svoji územní působnost.
Pan kolega Payne mě teď
neposlouchá, ale byla to reakce na jeho vystoupení,
že v ustavení vyšších celků
si nepomůžeme v sesypávání těch
zhruba padesáti druhů dekoncentrovaných úřadů
do co možno nejmenšího počtu úřadů,
kde bude možno omezit některé činnosti,
které tyto úřady musí mít společné.
Dámy a pánové,
za čtyři roky, po které se tato věc
diskutovala, byly vystřídány všechny
argumenty. Byly prodiskutovány všechny možnosti,
které existují. Všichni víme, že
jeden z největších problémů je
řešení středočeského prostoru,
to je Prahy a okolí. Vždycky to bude problém,
ať už přistoupíme k jakémukoli
řešení. Vždycky to bude jablko sváru.
Stejně tak bude jablkem
sváru současný severočeský
kraj. A nakonec se sněmovna, protože nikdo jiný
to udělat nemůže, bude muset dohodnout na nějaké
variantě. Pokud ovšem se vůbec na nějaké
variantě dohodnout chce.
Stejně tak zde zaznělo
mnoho poznámek na téma finanční náročnosti.
Víme ale dobře, že ve sněmovně
nebo přinejmenším v komisi pro veřejnou
správu několikrát zaznělo, že
je nezbytné vymezit finanční vyrovnání
zákonem. Ze je potřeba omezit přerozdělovací
pravomoci jednotlivých úředníků
právě tím, že pravidla budou vymezena
zákonem, tak jak je tomu zvykem ve větší
části civilizované Evropy.
Na závěr si neodpustím
poznámku o tom, jaké katastrofy způsobilo
ustavení samosprávy na obecní úrovni,
o rozprodeji majetku, o blížících se
bankrotech některých obcí. Požadavek
na to, aby existoval zákon o hospodaření
s majetkem obcí tady přece zazněl už
přinejmenším třikrát. A to, že
se dějí tato zvěrstva, jak to bylo nazváno
- a já souhlasím s tím, že by se to
dít nemělo - je právě důsledkem
toho, že v tomto státě nemáme zákon
o hospodaření
s majetkem obcí. Ale vydávat toto za argument proti
regionalizaci mi přijde nanejvýš pochybné,
protože tato sněmovna, respektive ta část
sněmovny, která se zabývá reformou
veřejné správy, tento požadavek několikrát
vznesla.
Stejně tak je samozřejmě
nutné, aby byl připraven zákon o hospodaření
s majetkem vyšších územních celků.
Problém ovšem je v
tom, že titíž lidé, kteří
kritizují tyto jevy, tak zároveň v jiných
případech posouvají obce do soukromoprávní
roviny, což je nanejvýš nešťastné.
Tyto případy se dají zcela zjevně
doložit. Obce i regiony by se měly pohybovat v maximální
možné míře v rovině veřejného
práva, a tam je nezbytné, aby byly připraveny
příslušné právní regulace.
Víme ale z materiálu vlády, že tyto
právní normy vláda připravovala
a byla připravena je předložit
po vytvoření vyšších územních
celků. Připomínám sněmovní
tisk 1205, což jsou záměry vlády v oblasti
reformy veřejné správy, kde všechny
tyto věci byly popsány a definovány.
Obávám se, dámy
a pánové, že po šesti letech už nebude
vzneseno nic jiného než to, co vzneseno bylo, co nějakým
způsobem bylo prodiskutováno a nakonec bylo předloženo
řešení, které mělo největší
podporu při minulém pokusu. Chceme-li toto řešení
napadat, ta celková podpora se samozřejmě
sníží. Ale tím vůbec
nemůžeme dospět k tomu, že se těmto
problémům vyhneme. Protože jednoho dne tak
jako tak regiony ustaveny být musí. Tyto problémy
budou opět vznášeny a budou opět ventilovány.
Ale přitom už byly mnohokrát prodiskutovány.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu poslanci Radimu Špačkovi. Slovo
má pan poslanec Josef Ježek.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedo,
nebudu zde hovořit dlouho. Myslím si, že bych
měl říct jednu věc - že tato
rozprava je bohužel dokladem tíže jisté
zákonitosti, která byla nazvána Parkinsonovým
zákonem odkladu. Tento zákon říká,
že nejstrašlivějším způsobem
odmítnutí je odklad. A pokud si příslušné
dílo přečtete, tam se popisuje, jak byrokrat,
který chce sprovodit ze světa nějaký
reformní návrh, vymyslí spoustu důvodů,
administrativních postupů,
komisí, subkomisí, odhadne čas, jaký
může ten navrhovatel vydržet, a pokud stanoví
dostatečně dlouhou dobu těchto odkladů,
tak se nevyřeší skutečně vůbec
nic.
Osobně mohu říci
velmi zodpovědně, že za šest let mám
ve skříni hromady různých papírů,
kde není vůbec problém najít odpovědi
na jakoukoli otázku. Pokud se týká poslaneckého
návrhu, tento poslanecký návrh plně
respektuje záměry vlády v oblasti reformy
veřejné správy - tisk 1205. V příslušné
zprávě komise z června jsme napsali všechna
východiska, ze kterých
se vychází. Tato východiska nikdo nezpochybnil.
Já je tady nebudu předčítat.
Ještě bych upozornil
na jedno nebezpečí. Zdá se mi, že je
zde jistá analogie s vývojem v Československé
republice ve dvacátých letech. Župní
zákon byl přijat v roce 1920. Do konce roku 1927
nevstoupil v život. Teprve v roce 1928 Slovensko se stalo
alespoň správním celkem v situaci, kdy již
žádalo autonomii.
Domnívám se, že
již tehdy bylo rozhodnuto o tom, že Československo
jako státní útvar nepřežije.
Obávám se, že když neschválíme
teď tento ústavní zákon, který
neznamená nic jiného než že se mohou další
skupiny legislativců, expertů a nevím kdo
další přít o obsahu dejme tomu nějakých
dvou desítek právních norem, myslím,
dokonce, že je nebezpečí, že není
jisté, zda termín
voleb v listopadu 1998 lze stihnout, protože je tam celá
řada složitých problémů, takže
tato sněmovna má skutečně velikou
odpovědnost právě proto, že jsme odhlasovali
ústavu, kde v hlavě sedm zůstala otevřena
tato otázka. A to si myslím, že je hlavní
důvod, proč bychom měli přemýšlet
o tom, jestli by nebylo dobře tento ústavní
zákon schválit. Jedná se skutečně
o kompromis, který se hledá čtyři
roky. Příliš se tento kompromis zlepšit
nedá a jaká je jiná cesta? Jestliže
někdo bude chtít po volbách zřídit
samosprávu v rámci okresů, znamená
to, že musí navrhnout změnu ústavy.
Nedovedu si představit, že by formulace v ústavě,
že vyšší územně samosprávné
jsou země nebo kraje, by mohlo být interpretováno
tak, že teď prohlásíme 72 okresů
za kraje. Myslím, že
žádná Poslanecká sněmovna to
prostě neschválí.
Znovu připomínám
moravskou otázku - je to skutečně problém,
protože pokud se provádí různá
vyhodnocení disparity, zjistí se, že základní
regionální nerovnost je Čechy-Morava ve směru
západ-východ. Je to doloženo různými
rozbory.
Další souvislost,
která zde je a což mě velmi překvapilo,
jak se velice reprezentanti států Evropské
unie zajímají o to, zda v jejich hantýrce
regionální reforma projde nebo neprojde. Protože
jsme-li stát, který uznává svůj
podpis pod asociační dohodou, který podal
přihlášku do Evropské unie, který
má jistý cíl ovlivnit diskusi na mezivládní
konferenci, i v této věci by měl přihlížet
k celoevropským trendům. A ty jsou velice silné.
Není to tak dávno, kdy jsme s kolegou Hrdým
byli jako dva reprezentanti
České republiky na konferenci v Ženevě,
která se jmenovala Ekonomické fórum regionů
východ-západ, kde se vedly velice zajímavé
a podnětné debaty o tom, nakolik rozvoj samosprávy
a lokální demokracie je podmínkou ekonomického
rozvoje. Samozřejmě,
že se na tomto fóru všichni shodli, že to
asi podmínkou hospodářského rozvoje
je. A ještě větší a důležitější
váhu to má v zemích, které měly
nedávno ústředně plánované
hospodářství a kde byl totalitní režim.
Nemohu tedy nic jiného
než apelovat na všechny poslance, aby znovu zvážili,
zda tento krok, který máme povinnost učinit,
protože my máme povinnost v této věci
rozhodnout, abychom ho tedy učinili, protože jinak
na naše následovníky ponecháme takové
kvantum práce, že kdybych to chtěl všechno
vyjmenovávat, tak
bych ztratil dalších 5 - 10 minut času. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
Josefu Ježkovi. Konstatuji, že obecná rozprava
je vyčerpána, nikdo se do ní nehlásí,
a proto ji uzavírám.
Konstatuji, že v ní
nebyl vznesen ani návrh na vrácení předlohy
nebo na její zamítnutí, a proto je možné
přistoupit k rozpravě podrobné, což
však neučiníme dnes.
Je přihlášeno
šest poslankyň a poslanců do podrobné
rozpravy, a to v tomto pořadí: paní poslankyně
a páni poslanci Josef Ježek, Gerta Mazalová,
František Kačenka, Vladimír Řezáč,
Petr Kavan, Jan Litomiský.
Měl jsem snahu, abychom
podrobnou rozpravu absolvovali dnes, ale hodina je již pozdní
a sál se stále vyprazdňuje, proto přerušuji
dnešní zasedání do zítřka
do 9.00 hodin.
Budeme pokračovat podrobnou
rozpravou k této předloze a dále podle schváleného
pořadu, to jest bodem číslo 3., 4. a 5. podle
pořadu 40. schůze, který máte před
sebou.
Dále konstatuji, že
byla všem poslankyním a poslancům rozdána
listina s vylosovaným pořadím interpelací
na předsedu vlády a členy vlády. Žádám
vás všechny, abyste do zítřka zkontrolovali,
zda všechny vaše přihlášené
interpelace byly do tohoto seznamu pojaty, a abyste mně
do zítřka do 10.00 hodin ohlásili případné
nedostatky. Nebude-li žádných
nedostatků, budeme konstatovat v duchu jednacího
řádu, že je to v pořádku, a bude
to namísto dlouhého předčítání,
které jsem ochoten absolvovat, ale doufám, že
si to časové ušetříme.
Přeji vám dobrý
večer a zítra v 9.00 hodin pokračujeme.