Předseda PSP Milan
Uhde: Slovo má pan
ministr Jiří Skalický. Připraví
se pan poslanec Martin Syka.
Ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
>Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, dostavil jsem se na toto jednání,
na diskuzi o zprávě pana ministra zdravotnictví,
protože jsem tušil, že v této souvislosti
budou padat i otázky týkající se privatizace.
Nebyl jsem zklamán a v několika příspěvcích
narážky na privatizaci zazněly, asi nejpregnantněji
u paní poslankyně Fischerové,
která mě žádala ve svém diskuzním
příspěvku, abych objasnil současný
stav privatizace především lůžkových
zařízení. Dovolte, abych tak učinil,
byť pomocí několika na místě
zimprovizovaných poznámek, které jsem si
učinil.
První poznámka - a prosím,
abyste pochopili, že to není výmluva či
svalování odpovědnosti na jiné - je
ta, že seznamy všech zdravotnických zařízení
určených k privatizaci byly připraveny a
z větší části zveřejněny
již před nástupem této vlády,
která se ujala svých funkcí v červenci
1992. To opravdu není výmluva, to je jen prosté
konstatování, že jsme nastupovali do vlaku,
který již jel. My jsme nemohli sami uvážlivě
a koncepčně rozhodnout o tom, jakým způsobem,
jak rychle a kam jet chceme my.
Již jsem v této souvislosti
mnohokrát v minulosti vyjádřil názor,
že kdybychom tento proces teprve připravovali na základě
programového prohlášení nové
vlády, pravděpodobně bychom prosazovali postupnější
a lépe připravené kroky, které jsme
takto museli činit až za pochodu.
Které kroky to byly? Především
jsme se snažili připravit lepší ekonomické
podmínky pro privatizaci v oblasti zdravotnictví.
Jednak jsme připravili a realizovali určitý
způsob úvěrové podpory pro privatizaci;
pro nákup zdravotnických zařízení
jsme připravili jisté speciální splátkové
přístupy a režimy.
Mimo jiné jsme při
diskusi o státním rozpočtu na rok 1993 zvažovali
právě tu skutečnost, že se rozeběhne
privatizace zdravotnictví, a díky tomu vláda
prosadila poměrně značný nárůst
prostředků plynoucích do zdravotnictví
mezi léty 1992-93.
Jak tento nárůst
dále pokračoval, to zde již vysvětloval
pan ministr zdravotnictví.
Druhý okruh problémů,
který jsme museli řešit, souvisel s otázkami
garance zachování dostupnosti lékařské
péče v souvislosti s privatizací. Tato diskuse,
připouštím, že poněkud obtížná
a déletrvající, vyústila v rozhodnutí
- před privatizací všechna zdravotnická
zařízení podrobit jisté kategorizaci,
která měla vlastně odpovědět
na otázku, co bude stát vyžadovat, aby v těchto
zařízeních bylo poskytováno za péči
i v období, které bude následovat po privatizaci.
Tyto všechny kroky a diskuse
znamenaly jisté pozdržení procesu privatizace
ve zdravotnictví. Podařilo se ho skutečně
rozeběhnout až zhruba na konci roku 1993.
Z hlediska dnešních
výsledků si troufám tvrdit, že privatizace
proběhla relativně velmi úspěšně
v oblasti ambulantní péče, lékárenství
a v souvisejících oborech. Mimo jiné se ovšem
poměrně rychle proběhnuvší privatizace
podepsala významným způsobem právě
na těch jevech, o kterých zde velmi zevrubně
hovořil pan ministr Stráský;
totiž na eskalaci výkonů v celém systému
našeho zdravotnictví.
Ústavní péče
z hlediska privatizace narážela na větší
množství otázek, než péče
ambulantní.
Za první takovou otázku
a překážku privatizace je třeba označit
ekonomické aspekty.
Ústavní péče
díky své povaze, díky způsobu úhrad
a vývoji, který byl zde popsán panem ministrem,
rovněž díky vysoké hodnotě nemovitého
majetku, který souvisí s lůžkovými
zdravotnickými zařízeními, způsobil,
že u nemocnic a dalších lůžkových
zařízení, léčeben, se klasický
standardní přístup k privatizaci neosvědčil
a narazil na ekonomické překážky své
realizovatelnosti.
Druhý aspekt, který
souvisí s lůžkovými zařízeními,
souvisí s otázkou struktury sítě zdravotnických
zařízení. Zde se postupně ukazovalo
jasně, že přístup, který byl
založen jen a pouze na kategorizaci, kterážto
kategorizace de facto znamenala pouze petrifikaci statu quo pro
budoucnost, byl nedostatečný.
Domnívám se, že
z dnešní zprávy ministra zdravotnictví
jasně vyplynulo, že jsme si postupně uvědomili,
že je třeba v oblasti velkých lůžkových
zařízení přistoupit k určité
restrukturalizaci a regulaci rostoucí nabídky. V
návaznosti na to je pak samozřejmě třeba
řešit otázky související s odstátněním
a se žádoucí změnou vlastnických
vztahů.
Třetí okruh otázek
souvisí s vyjasněním rozsahu a míry
odpovědnosti veřejné sféry za dostupnost
péče a také se způsobem, jakými
nástroji lze této odpovědnosti dostát.
V neposlední řadě,
spíš jako dílčí problém,
cítím, že v oblasti lůžkových
zařízení musíme dořešit
otázky související s interakcí mezi
zdravotní a sociální péčí.
Všechny tyto důvody,
které jsem zde uvedl, mne přivedly k názoru,
že je rozumné a žádoucí na určitý
čas pozastavit privatizaci velkých nemocnic a léčeben
dlouhodobě nemocných.
Tento návrh jsem předložil
vládě. Diskuse o nemocnicích od té
doby vedeme, dá se říci, téměř
permanentně.
Považuji za žádoucí
postup v této době zhruba následující
kroky.
Za prvé. Dokončit
urychleně privatizaci v ambulantní složce.
Co se týče ústavní
péče, jako první a nejdůležitější
krok myslím, že je třeba zásadním
způsobem zlepšit řízení státních
lůžkových zdravotnických zařízení,
uplatnit vůči nim regulační opatření
a diskutovat o tom, která z takových možných
a myslitelných opatření jsou
skutečně efektivní a která nikoliv.
Za třetí. K vlastnickým
změnám přistupovat postupně na individuálním
principu a pro většinu nemocnic (okresního
a regionálního typu) hledat specifický model,
kterým bychom mohli tyto nemocnice odstátnit.
K těmto úkolům
se momentálně soustředí naše
úsilí, zde podnikáme společně
s Ministerstvem zdravotnictví patřičné
kroky.
Přitom neskrývám,
že máme v dílčích otázkách
rozdílné názory, jak co do žádoucí
rychlosti, tak i metod možného odstátnění.
Jsem však přesvědčen,
že se zásadně shodujeme na potřebě
realizovat ty kroky, které jsem naznačil, že
se zásadně shodujeme na tom, že chceme postupnými
a uvážlivými kroky směřovat k
cílovému stavu, kterým budou úsporně
hospodařící a kvalitní služby
občanům poskytující nestátní
nemocnice a léčebny,
a vedle toho zde bude v cílovém stavu, v cílové
perspektivě existovat pouze omezený počet
vysoce specializovaných zdravotnických zařízení,
pomocí nichž stát bude realizovat to, co za
něj těžko obstará soukromá sféra;
totiž základní výzkum, výuku
a jisté speciální národní zdravotní
programy.
To je zhruba naše vize v
oblasti změny; rychlosti a způsobu, jak pokračovat
ve změnách vlastnických vztahů v našem
zdravotnictví. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru Jiřímu Skalickému. Zvu k řečništi
pana poslance Martina Syku. Připraví se poslanec
Miroslav Kašpárek, který podal přihlášku
před chvílí.
Poslanec Martin Syka: Pane
předsedo, páni ministři, dámy a pánové,
dvě a půl hodiny trvající diskuse
a jména mých předřečníků
mi vkládají do hlavy otázku, zda jsme předmětu
transformace zdravotnictví dávali dosti prostoru
na výborovém jednání.
Domnívám se, že
ano, ale že ten problém je trochu i někde jinde.
Nejenom v problematice zdravotnictví, ale i v čase,
ve kterém projednáváme tento bod.
Každopádně
jsem zvedl ruku pro zařazení tohoto bodu dnešní
schůze z toho důvodu, že jsem čekal
vyjádření ministra zdravotnictví s
ohledem na problémy, které se dnes kumulují
a které v současné době jsou.
Myslím si, že je třeba
poděkovat ministru Stráskému za zprávu,
kterou přednesl. Myslím, že je škoda,
že čas, ve kterém projednáváme
tento bod, tedy předposlední schůze sněmovny,
březen, nám nedává možnost k
jinému řešení, než abychom tento
bod dnes takto projednali.
Myslím si, že by bylo
daleko lepší prostudovat materiál skutečně
detailně, protože jsem přesvědčen
(podle toho, jak jsem měl možnost si ho jednou přečíst
a vyslechnout), že tam mnoho odpovědí na mnoho
otázek, které zde zazněly, je obsaženo.
Mám dojem, že je to
dobře připravený materiál, že
mluví o tom, že v současné době
ministerstvo zdravotnictví si je vědomo největších
problémů, které jsou hlavně v ekonomické
oblasti, v oblasti financování, a chce je řešit.
Samozřejmě, že
výtky, poznámky nebo návrhy, které
zde zazněly, odrážejí i politický
náhled na věc od jednotlivých řečníků.
Chtěl bych jen říci, že jsem dal hlasovat
na poslední schůzi o doporučení vynětí
bodu programu privatizace z té schůze jen proto,
že mě o to požádal jak pan ministr Stráský,
tak s tím souhlasil pan ministr
Skalický s odůvodněním, že jej
zařadíme do nejbližšího jednání
ještě v tomto volebním období, to znamená
buď příští nebo po příští
schůzi. Nic více a nic méně nebylo
kalkulem k tomuto návrhu a že byl podpořen
většinou poslanců, je věcí demokratické
většiny, takže
tím bych chtěl uvést na pravou míru
trochu tendenční vystoupení paní poslankyně
Fischerové k tomuto konání, jak jsem se zachoval.
K vystoupení pana kolegy
Vorlíčka se budu snažit mít v rámci
jednacího řádu jen takovou poznámku,
že se nedomnívám, že akce Frekvence a
současné krátkodobé kroky ministerstva
zdravotnictví zde slouží jen k tomu, aby zalátaly
určité obtíže do voleb atd. v tom smyslu,
jak to bylo řečeno. Myslím, že to je
racionální hodnocení současných
změn a nabídnutí jejich řešení.
Jestliže se domníváme,
že je to většinou špatné řešení,
máme možnosti se k tomu vyjádřit. Rozhodně
se nedomnívám, že je to předvolební
kalkul, spíše naopak. To řešení
přinese mnoho nepříjemností a myslím
si, že je to skutečně reálné
uvažování, jak zahájit realizaci
změn.
Z dlouhodobých návrhů,
pokud jsem zaslechl a pokud si vzpomínám, tak já
bych si o tom ještě pak rád promluvil. Mám
dojem, že tam nebylo zvlášť výrazné
doporučení řešení dlouhodobějších
problémů než zaznívá z návrhu
ministerstva. O tom myslím, že by ještě
bylo třeba si říci.
Dlouhodobějších
řešení není mnoho. Pokud chceme, aby
systém byl efektivní, nemáme tolik na vybranou.
Domnívám se, že jsem realista v uvažování
a v hodnocení současné situace zdravotnictví,
nepatřím ani k těm, kteří se
domnívají, že je vše v pořádku
a že zdravotnictví je na cestě ideální
a že to jsou jen skupinky nespokojenců, kteří
vyjadřují nesouhlas. Myslím si také,
že zdravotnictví má problémy, jako je
má všude na celém světě a že
tyto problémy je nutné řešit. Podle
mne je to v silách této vlády a ministerstva
zdravotnictví.
Trochu mi v materiálu chybí
(to je jen můj osobní názor) zvážení
aspektu, že se domnívám, že nejen tato
vrstva vládní a exekutivní úrovně,
ale i vrstva nižší je zrovna tak důležitá
k řešení problémů, to znamená
realizace re9ionální okresní zdravotní
politiky. Myslím si, že to je věc, která
se musí zvažovat - jak navázat komunikační
kanály, jak navázat zpětné vazby s
představiteli zdravotní politiky v okresech, jak
zpětně tyto signály využívat.
Samotné chování
managementu nemocnice je kapitola sama o sobě. Já
si myslím, že náš výbor se v minulém
období dosti zasadil o řešení této
problematiky právě aktivitou směrem k nevládní
organizaci Projekt HOPE a plošnou realizací školení
zdravotníků, manažerů. V
současné době je jich zhruba 250. Myslím,
že to je jeden z dobrých kroků, který
se v realizaci povedl. Myslím, že k tomuto budeme
muset upřít pozornost, tedy jak zefektivnit konání
subjektů v okresech a regionech.
Materiál je pojat jako
řešení hlavně krátkodobých
změn. Myslím si, že to není jen v silách
pouze exekutivy a pouze ministerstva dokázat realizovat
tyto krátkodobé změny. Zde samozřejmě
do hry vstupují ještě další subjekty,
pojišťovny, další organizace atd. Zde si
myslím, že je třeba vyjádřit
určitou podporu konání ministerstva, protože
se mi zdá, že realizace kroků, které
má ministerstvo na mysli, je hodná podpory.
Ještě jednou - já
děkuji panu ministrovi zdravotnictví za to, že
ve lhůtě 2 - 3 dnů připravil tuto
zprávu a doporučoval bych, abychom ji pečlivě
četli a pokud je to možno, abychom se zbavili různých
nánosů, které k hodnocení odbornému
ani celkovému nepatří. Pokud bude čas
a možnost, tak si myslím, že ještě
ve zbývajícím čase budeme ve výboru
o této věci diskutovat a budeme se snažit pomoci
ministerstvu v této nelehké otázce realizace
kroků.
Závěrem mi dovolte,
abych navrhl usnesení, které by mělo reflektovat
alespoň z mého pohledu doporučení
Poslanecké sněmovny k tomuto bodu:
Poslanecká sněmovna
1. Bere na vědomí
zprávu ministra zdravotnictví o stavu resortu zdravotnictví,
příčinách současné situace
a způsobech jejího řešení.
2. Podporuje regulační
opatření vlády a ministerstva zdravotnictví,
která směřují k ozdravění
systému všeobecného zdravotního pojištění.
3. Podporuje finanční
intervenci vlády do systému všeobecného
zdravotního pojištění.
4. Vyzývá Všeobecnou
zdravotní pojišťovnu ČR a ostatní
zdravotní pojišťovny, aby zajistily regulační
opatření, přijatá vládou a
ministerstvem zdravotnictví k ozdravění systému
všeobecného zdravotního pojištění.
Domnívám se, že
je to usnesení, které realisticky hodnotí
skutečně to, co bylo předloženo a které
i reflektuje to, že zásadní změny v
systému poskytování zdravotní péče,
které jsou i zde v tomto materiálu obsaženy,
jsou krokem, ke kterému se tato sněmovna bezpochyby
bude v budoucnosti opakovaně vracet.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Martinu Sykovi. Slovo má pan poslanec Miroslav
Kašpárek, připraví se paní poslankyně
Eva Fischerová.
Poslanec Miroslav Kašpárek: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, dovolte mi prosím několik
poznámek k argumentům, které zde zazněly
při projednávání zákona o platu
a odměně za pracovní pohotovost a které
se bezprostředně dotýkají projednávané
problematiky.
Navzdory oprávněnému
strachu poslance dr. Čerbáka z termínu "nadbyteční
lékaři" nám tvrdil kolega dr. Jaroš,
že předchozí režim vyprodukoval stovky
lékařů pro potřeby Polytechny.
Pro takové potřeby
se uplatnilo nejvýše několik dobře zapsaných
jednotlivců či skupin, takže uvedený
argument v seriózní debatě neobstojí,
stejně jako tvrzení, že tzv. výstup
o nadbytečnosti lékařů pochází
z Bojarova ministerstva.
Nemám nejmenšího
úmyslu obhajovat činnost Ministerstva zdravotnictví
ve vztahu ke svým podřízeným, ať
bylo vedeno kýmkoliv, počínaje panem páterem
Plojharem. V zájmu objektivity mi ovšem dovolte stanovisko
ze strany druhé, v daném případě
samotného pana exministra zdravotnictví doc. Bojara:
"Poslancem Jarošem uvedený
údaj o nadbytečných lékařích
v České republice kvalifikovaný jako výstup
z Bojarova ministerstva nepochází z materiálů,
jež by vznikly na Ministerstvu zdravotnictví České
republiky, nebo vyjadřovaly stanovisko tohoto ministerstva.
Jednalo se obvykle o extrapolaci z různě nepřesných
statistických a epidemiolo9ických
údajů prováděných zahraničními
"odborníky", kteří navštěvovali
ministerstva a zdravotnická zařízení
a sbírali různá data. Ta potom interpretovali,
aniž by se podrobněji seznámili s okolnostmi,
za kterých tyto různě zkreslené údaje
vznikly. Prakticky žádný
ze zahraničních "odborníků"
v té době nevěděl nic o povaze práce
a rozsahu výkonů v jednotlivých kategoriích
zdravotnických pracovníků a do interpretace
statistických údajů vnášel zkušenosti
ze své země." (Konec citátu.) Případně
země jiné, které
by slušelo, aspoň v oblasti zdravotnictví,
před poučením jiných nejdříve
umetení před vlastním prahem.
Docela určitě nelze
podezírat předlistopadový režim z faktu,
že produkoval lékaře z pouhé lásky
k občanům, kterým vládl a ze zájmu
o jejich zdravotní stav. Jestliže se už rozhodl
vydávat miliardy, pak k tomu měl docela určitě
vážné důvody. Nevím, zda mohlo
jít také o stav životního prostředí,
který zabírá na koláči zdravotního
stavu obyvatelstva daleko větší podíl,
než stav zdravotnictví.
Podhodnocení lékařů
je u nás dále potencováno skutečností,
že v našem zdravotnictví pracuje méně
pomocného a středně zdravotnického
personálu, než v systémech srovnatelných,
a příslušnou práci vykonávají
lékaři.
Do stejného arzenálu
omylů šířených záměrně
a živených různými seriály vyrobenými
ve své době účelově, hodícími
se docela dobře i v současnosti, lze zařadit
i názor, že platy je třeba zvýšit
jen kvalitním a obětavým lékařům,
jako by šlo medicínu vykonávat nezodpovědně
a špatně. Jistě lze špatně hospodařit,
bezesporu lze špatně
privatizovat, ale nelze špatně léčit.
Adept, který si počíná špatně,
je nemilosrdně vyřazen z kola, krátce po
ukončení studia. Což nelze např. tvrdit
ve sféře hospodářské, správní
a mediální se svými inflacemi absolutními.
Proto je na začátku
nezbytné zvýšit platy lékařům
všem a zohlednit kvalifikaci a zastávanou funkci.
Současný systém
nutí lékaře, aby pracoval sám a co
nejvíce, zatímco požadavek doby klade důraz
na práci týmovou. Dosavadní zkušenost
ukazuje, že v případě bankrotů
soukromých praxí nepůjde o krach neschopného
lékaře, ale spíše naopak.
V případě
realizace nového sazebníku dojde k bankrotu řady
soukromých ordinací, jejichž omezení
stojí v zájmu VZP. V důsledku monopolního
postavení VZP postrádá svobodná volba
lékaře smysl. O výběru lékaře
nerozhoduje pacient, ale pojišťovna, která určí,
kterému zařízení a jakou péči
zaplatí a jakou nezaplatí. Ta omezuje právě
nejmodernější, nákladné diagnostické
a léčebné postupy a na druhé straně
hýří prostředky ke svému prospěchu.
Bezesporu lze souhlasit s návrhem
pana poslance Koláře, že vláda přenáší
odpovědnost na ředitele zdravotnických zařízení,
neboli provádí jakousi kvazidecentralizaci. To je
dobře, jenže na druhé straně spolu s
odpovědností nepřenáší
právo. Míním tím právo na získání
prostředků.
S tím souvisí více
zdrojový systém financování, vycházející
z politického uspořádání, stejně
jako zákon o neziskových organizacích, které
nelze obejít žádným způsobem.
Závěrem mi dovolte
jednoduchou rovnici: Jestliže lékař nemůže
odmítnout ošetření, nemůže
ani nést riziko nezaplacení za provedenou práci.
Vyplývá z ní těsnější
ekonomická vazba mezi poskytovatelem a spotřebitelem,
tj. přesun k přímé platbě.
Lapidárně jsem to připomněl už
jednou v této sněmovně: K ošetření
nepotřebuje žádná
ze zainteresovaných stran, tj. lékař - pacient,
nikoho třetího. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má paní
poslankyně Eva Fischerová, připraví
se pan poslanec Čestmír Hofhanzl. Ale nyní
je tady žádost pana poslance Syky o faktickou poznámku
a prosím paní poslankyni Fischerovou, aby laskavě
posečkala a pan místopředseda Vlach rovněž.
Já, jestli se neurazíte, vás zařadím
po panu poslanci Sykovi.
Poslanec Martin Syka: Stručně
a technicky, pane předsedo. Požádal bych to,
co jsem zapomněl, hlasovat později po jednotlivých
bodech toho usnesení.
Předseda PSP Milan Uhde:
Ano, rozmnožíme
to usnesení a dáme příležitost.
Prosím, ještě pan místopředseda
Vlach.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
chtěl jsem jenom navrhnout další postup našeho
projednávání po ukončení rozpravy.
Chci se zeptat sněmovny, zdali by bylo námitek,
abychom postupovali takto: Po ukončení rozpravy
vyhlásit přestávku, kterou bychom zahájili
volbou; to je ještě dvacetiminutový bod, který
nás čeká.
Zároveň by po deseti minutách od zahájení
přestávky, pokud ostatní kolegové
budou tolerantní, mohl začít organizační
výbor, který se musí sejít ke krátké
schůzce.
Padly zde, jestli si dobře
vzpomínám, tři několikabodové
návrhy usnesení: Paní kolegyně Lagová,
Rubáš a Syka. Navrhoval bych, aby byly tyto návrhy
alespoň jednou k dispozici jednotlivým klubům.
Kluby ať zváží, jestli se k tomu budou
chtít sejít a hlasování o těchto
návrzích usnesení by asi mohlo být
po ukončení polední přestávky.
Tento postup bych považoval
za nejvíce šetřící čas.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
místopředsedovi Vlachovi a rozmyslete si, prosím,
jestli chcete něco proti tomu namítnout. Já
se rovněž domnívám - konzultovali jsme
to spolu - že je to nejracionálnější
postup.
Nyní má slovo paní
poslankyně Fischerová.
Poslankyně Eva Fischerová:
Vážený
předsedo, dámy a pánové, především
je mi milou povinností poděkovat panu ministru Skalickému
za informaci. Jeho stanovisko mně vyhovuje, protože
předpokládá vývoj, připouští
diskusi, není ukvapené a není zkratové.
Postrádám pak přece jenom ještě
jednu informaci, a to informaci o stavu přítomném,
té už se mně pravděpodobně nedostane,
to bude asi až na výboru, a sice jde o to, zda vláda
ještě bude řešit nějaké
majetkové převody,
tedy tato vláda, stávající vláda,
a zda budou ještě touto vládou předloženy
nějaké nové privatizační seznamy.
Vznáším tento
dotaz na plénu, byť budu mít možnost jistě
jej vznést ještě i na výboru. Vystoupení
pana ministra Skalického mě inspirovalo k návrhu
na usnesení a dovolím si ještě nyní
tento návrh přednést: Poslanecká sněmovna
Parlamentu doporučuje vládě, aby nepřijímala
rozhodnutí o privatizaci majetku státu (podle zákona
č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů) v případě lůžkových
zdravotnických zařízení
do doby dosažení ekonomické stabilizace ve
zdravotnictví. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Paní poslankyně,
moc vás prosím o znění toho návrhu,
protože budeme rozmnožovat všechna znění,
abychom mohli potom hlasovat s přehledem. Faktická
poznámka pana poslance Rubáše, faktická
poznámka pana poslance Jaroše.
Poslanec Luděk Rubáš:
Já bych chtěl
jenom říci, že moje návrhy usnesení
jsou v podstatě totožné s dvěma body
návrhu usnesení, které navrhl pan předseda
Syka, o kterých se bude hlasovat odděleně,
takže já ten svůj návrh stahuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji za toto
sdělení. Pan poslanec Emil Jaroš.
Poslanec Emil Jaroš: Mám
pouze krátkou faktickou poznámku k tomu, co tady
přednášel pan kolega Kašpárek.
Chci znovu připomenout to, protože asi vycházel
z mého projevu, který byl přednášen
na předposlední schůzi pléna parlamentu
a tam je opravdu údaj, který jsme oficiálně
dostali na začátku našeho volebního
období - jestliže je nějakým způsobem
zpochybněn, tak v současné době, a
to tvrzení je zcela
zřejmé - je to, že všude jsou v průměru
dva lékaři na tisíc obyvatel, u nás
jsou tři. I z toho lze víceméně vydedukovat,
že jakási "pomyslná nadbytečnost"
lékařů se pohybuje v té nominální
částce mezi sedmi až deseti tisíci,
ale říkám, je to
de facto pouze pomyslné, protože všichni lékaři
jsou zapojeni. Jestli dělají na 50, 60 nebo 100,
150%, je každého individuální věc.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan
poslanec Čestmír Hofhanzl. Chce-li ještě
někdo vystoupit, ať zváží prosím
podání přihlášky, protože
já rozpravu uzavřu.
Poslanec Čestmír
Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
ctěné dámy, vážení pánové.
Problém transformace zdravotnictví a celé
krize odvětví myslím, že jsme založili
na samém počátku transformace českého
státu, české společnosti a české
ekonomiky tím, že jsme za jedinou prioritu považovali
transformaci ekonomiky a řekli jsme, že vše v
jakémkoliv odvětví vyřeší
trh. Bohužel - pracoval jsem ve zdravotnictví přes
dvacet let - a jsem si vědom složitosti tohoto
odvětví. Pochopil jsem tehdy, do jaké hloubky
demoralizace je možné dojít, když se ze
společnosti odstraní etika a morálka a k
jakým důsledkům to ve zdravotnictví
dojde.
My jsme zasadili transformaci
zdravotnictví do tohoto demoralizovaného prostředí
a zapomněli jsme na to, že ve zdravotnictví
jestliže udělám jakýkoliv ekonomický
podnět nebo krok, že jej musím mít vždy
provázaný těsně profesně etickými
zpětnými vazbami. My jsme rozjeli vlak, který
nyní už jede a bude nám dlouho trvat a bude
na to zapotřebí velikého úsilí
najít znovu tu míru ve státě, kde
je to stát chudý, většina obyvatel je
chudá - tak každá politická moc musí
zajistit slušné fungování zdravotnictví.
A na toto jak první vláda, tak i druhá vláda
nepamatovala a nyní neseme ovoce toho, co bylo
uděláno od samého počátku.
Já věřím, že již tato vláda
dochází k poznání a chtěl bych
věřit, že po volbách nová vláda
učiní taková opatření, abychom
našli i v tomto odvětví rozumnou míru
a rovnováhu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Čestmíru Hofhanzlovi, a protože nemám
žádnou přihlášku a nevidím
žádnou přihlášku z místa
- vidím pouze zdviženou ruku pana ministra Stráského
a samozřejmě mu slovo udělím. Uzavírám
rozpravu, protože pan ministr prosloví závěrečné
slovo. Rozprava je uzavřena.
Ministr zdravotnictví
ČR Jan Stráský: Pane
předsedo, vážení kolegové, samozřejmě,
že bych měl ambici reagovat na všechno, co zde
padlo a bylo by to určitě delší než
byla moje zpráva, kterou jsem vám přednesl.
Chtěl bych poděkovat za všechno, co se zde
řeklo. Chci konstatovat, že kdybych teď, po této
diskusi psal zprávu, kterou jsem vám přečetl,
že by nebyla jiná. Ano, asi bych reagoval na otázku
privatizace a nereagoval jsem proto, že ta otázka
je v tom stavu, v jakém je. Je vlastně ve
stavu, že se asi nedomluvíme
v této Poslanecké sněmovně na tom,
jestli je privatizace dobrá nebo špatná, ale
teď je ve stavu, že je zastavená, takže
o tom není třeba mluvit.
Myslím si, a skoro bych
měl chuť o tom mluvit, ale nebudu, že bych nenapsal
tuto zprávu jinak, ani kdyby bylo po volbách. Možná,
že některá slova by byla jasnější
a zřetelnější, možná, že
někde by byly konkrétnější termíny
nebo představy, ale jsem přesvědčen,
že by nebyla podstatně jiná. Z toho, co zde
bylo řečeno, skutečně nevyplývá
příliš
mnoho nápadů. Nejsilněji reflektuji slova
pana kolegy Čerbáka v té oblasti, kde upozorňuje
na ten základní rozpor a o tom byla moje zpráva.
Základní rozpor, že na rozdíl od rohlíků,
na rozdíl od aut, na rozdíl od textilu zdravotnictví
má jeden moment,
ten moment, který on nazval - ono umí víc
než může kdokoliv zaplatit. Já jsem k
tomu chtěl dodat jen druhou stránku ke své
zprávě ano, i my se můžeme dostat do
situací, kdy nám nezáleží na
tom, kolik to stojí, ale obojí jsou to jen krajní
polohy, dělají z
toho zdravotnictví to specifikum, o kterém tady
padlo mnoho slov, ale nic nemění na tom, že
ty ostatní situace - a je jich hodně - ty ostatní
situace nemají tento krajní náboj.
Zazněla zde slova o síti
a já nezastírám, že v té otázce
sítě bude nutno leccos udělat. A když
tedy říkám, že bych možná
napsal některá slova jinak po volbách, tak
asi bych napsal jiné slovo tam, kde jsem mluvil o tom,
že nemocnice teď ne a šumperské kožní
oddělení nikdy ne. Ano, to teď někdy
přijde. To teď se někdy zamění
a to asi bude po volbách.
Ale chci tím říci na této ilustraci,
že to není významný posun a že
si nemyslím, že ani až se sejde příští
sněmovna - a bude-li to se mnou či s kýmkoliv
jiným, jako ministrem zdravotnictví - že tady
zazní méně často slovo regulace, méně
často slovo vymezení
a kdyby náhodou zaznělo méně často,
bylo by to špatně. Ještě jednou děkuji
za všechno, co zde padlo, za připomínku paní
poslankyně Novákové, která je velmi
konkrétní a vyžadovala by podrobnou odpověď.
O LDN, o celé lůžkové struktuře
atd. Myslím, že
v tomto okamžiku z mojí strany není vhodné
dodávat víc, protože jsme tomu časově
věnovali dost a nic podstatného a nového
bych neřekl. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru Stráskému a budeme se nyní řídit
tím, co navrhl pan místopředseda Vlach, tj.
že požádám předsedu volební
komise pana poslance Roberta Koláře, aby připomněl
postup přípravy voleb. Vykonáme volební
akt, poté bude schůze přerušena do 14.30
hodin.
Mezitím kluby dostanou
návrh všech tří usnesení v písemné
podobě. Ve 14.30 podrobíme hlasování
všechna tři předložená usnesení
a přikročíme k projednávání
tří třetích čtení návrhů,
jež předložil místopředseda vlády
a ministr zemědělství Josef Lux, popř.
ještě dokončíme nějaký
zbytek. Nemám tu podrobně všechno před
sebou. Prosím, abyste
byli dochvilní a ve 14.30 se dostavili. Můžeme
potom vkrátku 40. schůzi už zakončit.
Slovo má poslanec Robert
Kolář. Prosím, aby připomněl
sněmovně principy, podle kterých se bude
volit.
Poslanec Robert Kolář:
Vážený pane předsedo, vážené
kole9yně, vážení kolegové, má
úloha je velmi jednoduchá. Od včerejška
se nic nezměnilo. Máme dva kandidáty - pana
kolegu Jiřího Macháčka a pana kolegu
Zdeňka Trojana. Volba bude provedena tajně. Je připravena,
čili hned, jakmile předsedající ohlásí,
je možno zahájit volbu. Výdej lístků
bude trvat 20 minut. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Organizační
výbor proběhne hned, jak jeho členové
splní svou povinnost při volbě.
(Schůze přerušena
ve 13.22 hodin.)