Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně
a vážení kolegové, pochopitelně
budu respektovat jednací řád a na závěr
několik slov, která pronesu, pronesu i ten návrh,
o kterém se pan místopředseda zmínil.
Nejprve těch několik slov. V podstatě v nich
budu reagovat na to, o čem se zmínil pan místopředseda
vlády Jan Kalvoda.
Je velmi poučné si vždy vyslechnout, jak pan
místopředseda mluví na téma samospráva,
je velmi poučné vyslechnout si argumenty, které
má, a s mnohými nepochybně také většina
z nás souhlasí.
Ale to zásadní zde nezmínil. V čem
spočívá princip samosprávy? Princip
samosprávy spočívá v tom, že
abych mohl realizovat samosprávu, musím k tomu mít
dostatek zdrojů. Nemám-li zdroje, pak se samospráva
stává pouhou fikcí a není realizovatelná.
Pak to není žádná samospráva,
pokud je tato samospráva odkázána na tok
státních zdrojů z centra. A to vlastně
je to, o čem mluví návrh pana poslance Ježka
a ostatních poslanců. Uděláme zde
nějakou samosprávu, tím naplníme ústavu,
ale skutečný výkon této samosprávy
bude odkázán zase na centrum a na peníze,
které z toho centra poplynou těmto samosprávným
celkům. Až samosprávné celky budou mít
dostatek zdrojů, až je zákon zabezpečí,
potom teprve bude výkon samosprávy možný
a potom ta samospráva bude mít smysl.
Druhá poznámka se týká toho, že
se domnívám, že obnovovat kraje, které
zde zavedli komunisté ve své prapůvodní
podobě, tzn. bývalé KNV se všemi jejich
pravomocemi, je naprosto absurdní a nesmyslné. Nevidím
v tom vůbec žádnou úsporu a vůbec
žádný efekt. Jediný smysl podle mého
mínění má to, co je zakotveno v ústavě,
tj. zmínka a odkaz na to, z čeho se skládá
Česká republika. A doposud Česká republika
se skládá z historických zemí, kterými
jsou Čechy, Morava a Slezsko.
Pokud někdo to myslí skutečně vážně
se samosprávou, pak rozumným způsobem dojde
nakonec k tomu, že zde máme jisté historické
celky a v jejich hranicích můžeme realizovat
samosprávu, protože samosprávný celek,
aby měl význam, pánové ze sociální
demokracie, na vás se obracím, protože vy jste
to byli, kdo sliboval samosprávu Moravy a Slezska, zrovna
tak KDU-ČSL, abych se podíval na druhou stranu,
tak zcela jasně bylo vždy vytknuto v obou programech
těchto stran, že ta samospráva bude odvozena
od historických zemí. Dnes je tomu jinak a navrhují
tady nějaké krajské členění
na 8 nebo dokonce 9 celků.
A ještě snad jednu věc. Pokud samosprávný
celek má mít svůj efekt, tak musí
být silným partnerem vůči vládě,
silným partnerem, a nikoli tím, kdo bude čekat
na to, co ukápne ze státní pokladny.
Na závěr návrh, který dávám,
tj., aby se tento návrh zákona vrátil do
druhého čtení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Kryčerovi. Další přihlášky?
S faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Vyvadil,
pak dále pan poslanec Jiří Drápela,
jako poslanec, který se přihlásil do rozpravy
ke třetímu čtení, tedy předpokládám,
že chce přednést nějaký návrh,
který dosud zde nezazněl.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane místopředsedo
Poslanecké sněmovny, já jsem vás za
celé čtyři roky (Kasal: Prosím o klid,
špatně rozumím) jsem vás osobně
nikdy nepokládal..., ale konstatuji, že počínaje
místopředsedou vlády po posledního
řečníka - všichni šli nad rámec
ustanovení zákona o třetím čtení.
A já se obávám, že to bude pokračovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče,
já s vámi nesouhlasím, protože třeba
pan poslanec Kryčer nešel nad rámec třetího
čtení. Nešel.
Doporučuji vám se po večerech podívat
do zákona o jednacím řádu. Myslím,
že to bude užitečné.
Pan poslanec Jiří Drápela s návrhem,
který bude v souladu s § 95.
Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
pan místopředseda vlády Jan Kalvoda je znám
coby velký zastánce rozpadu Československa.
Rovněž je znám tím, že rád
používá slovo dualismus, kterým straší
občany této republiky. Proto pojem samospráva
zní z jeho úst příliš falešně
a farizejsky. Pevně věřím, že
dějiny spravedlivě zhodnotí jeho místo
v politických dějinách tohoto státu
a že v budoucích encyklopediích bude uváděn
coby "bezvýznamný pražský regionální
politik v éře Lucie Bílé". (Veselost.)
Rovněž pan kolega Josef Ježek se proslavil citátem,
že v případě sociálních
nepokojů hrozí nebezpečí, že
Morava si najde charizmatického vůdce a v tom případě
že hrozí odtržení od Čech. Troufám
si tvrdit, že se hluboce mýlí. Neboť v
tom případě naopak Moravané připojí
Čechy k Moravě a hlavním městem bude
Chropyně, neboť tato je přece bájným
sídlem moravského krále Ječmínka.
Ale dosti bájí a obav. Je známo, že
Českomoravská unie středu prosazuje obnovu
zemské samosprávy Moravy a Slezska i Čech
a z toho důvodu podporuji názor kolegy Kryčera
a podávám návrh - vrátit zákon
do druhého čtení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Nic nového
jsme neslyšeli. Mohu tomu rozumět tak, že někteří
poslanci se domnívají, že mohou jakékoli
své vystoupení zahalit nebo zastřešit
konstatováním, které poslední dva
řečníci v řádné rozpravě
právě učinili.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Ivan Mašek. Doufám, že to bude ku prospěchu
a zrychlení našeho jednání.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, nebude to ke zrychlení.
Bude to ke zpomalení. Protože demokracie je pomalá,
i tím se liší od totality. Ty výklady
jednacího řádu, které zde poslouchám
a které zastává pan předsedající,
jsou něco, co zcela mění roli parlamentu.
Když si přečtete ustanovení jednacího
řádu, které se týká rozpravy
ve třetím čtení, tam je omezení,
ano. Je to omezení toho, jaké návrhy se smějí
podávat. Ale nikoli toho, co se v této rozpravě
smí říkat. Samozřejmě jsme
orgán politický a před závěrečným
hlasováním je možno argumentovat jakkoliv pro
návrh nebo proti návrhu. A je to tak správně.
O tom totiž parlament je. Parlament není nějaká
pobočka legislativně technického odboru.
Omezeny jsou tedy pouze návrhy, nikoli rozprava. Rozprava
je omezena jinými ustanoveními a to těmi,
že dotyčný nemluví k věci. To
je nemluví k zákonu, který je projednáván.
Prosím, aby v zájmu parlamentarismu v této
zemi bylo dále takto postupováno. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Maškovi, on samozřejmě s tímto
prohlášením mohl vystoupit jako předseda
klubu, který může vystoupit kdykoli k čemukoli
a nemuselo to být formou faktické poznámky.
Vidím, že se hlásí i pan poslanec Gross,
jako předseda klubu či jinak. V každém
případě mu dávám slovo.
Poslanec Stanislav Gross: Děkuji, pane místopředsedo,
pokusím se být na oplátku stručný.
Chtěl bych pouze vystoupit se stanoviskem poslaneckého
klubu České strany sociálně demokratické.
Chci sdělit, že pro sociální demokracii
je princip samosprávy jedním z pilířů
naší politiky. Domníváme se, že
nenaplnění Ústavy České republiky
v tomto bodě je jedním z největších
dluhů politické reprezentace, která byla
zvolena ve volbách v roce 1992. Myslíme si také,
že v tuto chvíli máme poslední šanci
tento dluh napravit a berte to také jako apel na ty, kteří
nejsou v tuto chvíli rozhodnuti, že tento návrh
ústavního zákona podpoří. Sociální
demokracie je pro princip decentralizace, myslíme si totiž,
že problémy by se měly řešit nejblíže
těm, kterých se tyto problémy týkají.
Samozřejmě vyjma úzce specifikovaných
oblastí. Považujeme také tento ústavní
zákon za první krok a je zapotřebí
říci, že není samospasitelný.
Jsme přesvědčeni, že musí následovat
zákon, který bude řešit kompetence vyšších
územněsprávních celků a tomuto
zákonu přikládáme ještě
mnohem větší význam nežli tomuto,
ale nelze jej přijmout bez tohoto, a musí být
také projednán návrh zákona, který
bude řešit zdroje vyšších územních
správních celků. To bude znamenat také
daňovou reformu. Sociální demokracie s touto
daňovou reformou počítá. Myslíme
si, že přijetí tohoto zákona je první
krok, fakticky ten nejdůležitější.
Proto také poslanecký klub České strany
sociálně demokratické tento první
krok - to je přijetí tohoto ústavního
zákona - podpoří.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Grossovi. O slovo se přihlásil pan
poslanec Josef Ježek.
Poslanec Josef Ježek: Pane předsedající,
já bych si dovolil pouze faktickou poznámku. Chci
upozornit pana kolegu Kryčera, že článek
101 Ústavy odstavec 3 říká: "Územní
samosprávné celky jsou veřejnoprávními
korporacemi, které mohou mít vlastní majetek
a hospodaří podle vlastního rozpočtu."
Čili něco tady už v ústavě je,
není potřeba to navrhovat do textu ústavního
zákona. Pokud je mi známo, existuje věcný
záměr nových rozpočtových pravidel,
který by konstrukci rozpočtu zemí nebo krajů
nepochybně řešil. Pokud bychom ovšem ústavní
zákon schválili a pokud by posléze byl přijat
i zákon. To se musí udělat najednou. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Ježkovi a ptám se, zdali chce
ještě někdo vystoupit v rozpravě. Pan
poslanec Kryčer s faktickou poznámkou.
Poslanec Jan Kryčer: Jako právník
musím konstatovat, že když je někde napsáno
"mohou mít", tak to neznamená, že
mají.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, než ukončím
rozpravu, chci se zeptat, zdali se někdo cítí
zkrácen ve svém právu vystoupit, abych vyhověl
námitce pana poslance Maška. Není tomu tak,
takže rozpravu ve třetím čtení
končím. Dovolím si obecnou poznámku.
Tato sněmovna mnoho třetích čtení
prozatím neabsolvovala, takže sami budujeme jakési
zvykové právo, které jednací řád
sice shrnuje do tří odstavců § 95, ale
myslím si, že se zřejmě ten úzus
teprve bude vytvářet. Proto jsem se ptal, zdali
není někdo, kdo se cítí krácen
ve svém právu vystoupit. Nyní tedy dám
hlasovat o návrhu pana poslance Jana Kryčera a pana
poslance Jiřího Drápely, kteří
navrhli, aby ve smyslu § 95 odstavec 2 byl zákon opakovaně
projednán ve druhém čtení. Před
zahájením hlasování vás ještě
odhlásím, poprosím o novou registraci.
V hlasování, které má pořadové číslo 14,
se ptám: Kdo souhlasí s
tím, aby návrh byl vrácen do druhého
čtení - kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti?
Děkuji.
Pro návrh se vyslovilo 17 poslanců, 117 bylo proti.
Tento návrh nebyl přijat.
Nyní tedy přistoupíme k hlasování
o pozměňovacích a jiných návrzích.
Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jan Litomiský
jako zpravodaj, který nás provede několika
pozměňovacími návrhy.
Poslanec Jan Litomiský: Vážený
pane předsedající, vážení
páni ministři, vážené kolegyně
a kolegové, pozměňovací návrhy
jsme obdrželi písemně. Já se domnívám,
že nic nebrání tomu, abychom o nich hlasovali,
pouze úvodem bych připomenul, že výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí navržený
zákon doporučil ke schválení s jediným
pozměňovacím návrhem, a to na rozdělení
území severních Čech tak, jak je to
uvedeno v našem písemném materiálu na
prvním místě, ale vzhledem k tomu, že
tento návrh je neúplný a byl doplněn
později panem poslancem Řezáčem, doporučoval
bych, aby se o něm hlasovalo až později, až
dojdeme k návrhu pana poslance Řezáče.
Je to i z toho důvodu, že pokud by byl tento návrh
přijat, tak pak by nebylo možné hlasovat o
dalších pozměňovacích návrzích,
které například předložil pan
kolega Ježek, nebo jiní poslanci.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já si
myslím, pane poslanče, že je vaším
právem označit ten návrh za nezpůsobilý
hlasování. Pak vám budeme věřit,
pokud nebudou nějaké další námitky,
ale argument, který jste použil v závěru
svého vystoupení, prostě přijmout
nelze.
Poslanec Jan Litomiský: Čili pak tu máme
návrh ústavně právního výboru
na změnu čl. 7. Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 30. června 1998.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, takže
ten první návrh jste označil - rozuměl
jsem tomu tak, že je nezpůsobilý pro hlasování
dle vašeho názoru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, námitky
žádné nejsou, takže v hlasování
č. 15 rozhodneme o návrhu ústavně
právního výboru o dni účinnosti
zákona.
Zahájil jsem hlasování, pořadové
číslo 15. Ptám se, kdo je pro? Děkuji,
kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Pro 94, proti 25, návrh
byl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Pak zde máme první
pozměňovací návrh pana poslance Ježka.
Já se domnívám, že ho nemusím
číst, když ho máme písemně.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec
Litomiský navrhuje, že by ho nečetl, protože
návrhy pozměňovací máme všichni
v písemné podobě před sebou.
Ruku zdviženou má nad svou hlavou pan poslanec Drápela.
Poslanec Jiří Drápela: Pane předsedající,
skutečně technický dotaz: z návrhu
pana Josefa Ježka není jasné, kam bude připadat
Středočeský kraj. (Hlas z pléna: na
Moravu.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Co pan poslanec
Ježek tady na tu poznámku?
Poslanec Josef Ježek: Já mohu potvrdit, že
se chybička opět vloudila. To znamená, navrhuji
tedy o tomto návrhu nehlasovat, protože se o něm
hlasovat nedá.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec
Vyvadil s faktickou poznámkou. Dámy a pánové,
prosím o klid. Prosím o klid ještě jednou.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane předsedající,
já nevím, jestli je to omyl nebo úmysl nebo
náhoda, ale stává se z toho kabaret a počínaje
vlastně prvním hlasováním je to zcela
zmatečné. Já si dovoluji požádat
o přerušení na 15 minut, protože v této
fázi vůbec nejsme konzistentní cokoliv činit.
(Hlas z pléna: Vy nemáte nárok.) Nemám
právo, ale předsedající se může
zvednout a odejít.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já se,
pane poslanče, zeptám, je jasno, o čem hlasujeme
nebo není jasno, o čem hlasujeme?
Poslanec Jiří Vyvadil: Teď právě
není vůbec nic jasné.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já dám
rozhodnout hlasováním: Kdo souhlasí s návrhem
pana poslance Vyvadila, který neví prostě,
o čem je možno hlasovat v tuto chvíli, nechť
v hlasování č. 16 zvedne ruku.
Poslanec Jiří Vyvadil: Já nechci hlasovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře,
takže hlasování přerušuji a konstatuji,
že většina sněmovny se zřejmě
domnívá, že je zřejmo, o čem
hlasujeme. Vyjádření poslance Ježka
jsem rozuměl jako vyjádření navrhovatele,
který si je vědom, že se dopustil ve svém
návrhu značné nedokonalosti a označil
svůj názor za nevhodný pro hlasování.
Rozumím tomu tak dobře?
Hlásí se pan poslanec Ivan Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, vážené dámy,
vážení pánově, žádám
o 15minutovou přestávku na poslanecký klub
ODA. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře,
takže nebudete-li mi mít za zlé, že tu
přestávku udělám ještě
o několik minut delší, sejdeme se v 16.45 hodin.
(Jednání přerušeno na 15 minut.)
(Schůze opět zahájena v 16.48 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní
a pánové, čas, který byl určen
na jednání poslaneckých klubů, vypršel,
takže vás všechny srdečně zvu do
sněmovní síně a prosím, aby
pan poslanec Jan Litomiský se ujal svých zpravodajských
povinností.
Dámy a pánové, prosím o klid, posaďte
se, ať máme všichni možnost slyšet
pana poslance Litomiského.
Poslanec Jan Litomiský: Pane předsedající,
o prvním návrhu pana poslance Josefa Ježka
se hlasovat nedá vzhledem k tomu, že v průběhu
rozpravy nebylo předneseno upřesnění
a návrh tak jak byl předložen nedává
smysl.
Doporučuji tedy, abychom hlasovali o druhém návrhu
pana poslance Ježka. Pan poslanec Ježek tento návrh
doporučuje, já jako zpravodaj tento návrh
nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, v tuto chvíli jsem vás odhlásil
a žádám vás o to, abyste se znovu s
pomocí hlasovacích karet přihlásili.
O návrhu poslance Josefa Ježka, který je označen
číslem 2, rozhodneme hlasováním, které
má pořadové číslo 17 a které
jsem právě zahájil. Ptám se kdo je
pro. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 44 pro,
59 proti. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Máme zde třetí
návrh pana poslance Ježka. Pan poslanec Ježek
ho doporučuje, já ho nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Rozhodneme o
tom hlasováním, které má pořadové
číslo 18 a které jsem zahájil. Ptám
se, kdo je pro tento návrh pana poslance Ježka. Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 34 pro,
70 proti. Ani tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Zbývá čtvrtý
návrh pana poslance Ježka. Pan poslanec doporučuje,
já nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil
jsem hlasování pořadové číslo 19 a ptám se,
kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti?
Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 77 pro,
41 proti. Návrh byl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Pak zde máme návrh
paní poslankyně Gerty Mazalové. Domnívám
se, že je to komplexní návrh.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní
poslankyně dává najevo, že je tomu tak.
Poslanec Jan Litomiský: Můžeme o návrhu
hlasovat. Navrhovatel nedoporučuje, já rovněž
nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil
jsem hlasování pořadové číslo 20 a ptám se, kdo je pro tento návrh paní
poslankyně Gerty Mazalové. Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 13 pro,
96 proti. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Máme zde tři
návrhy pana poslance Kačenky. Já se ptám,
jestli se o nich dá hlasovat současně nebo
jestli si pan poslanec přeje, abychom hlasovali o každém
zvláště.
Poslanec František Kačenka: O druhém
a třetím návrhu společně, o
prvním zvláště.
Poslanec Jan Litomiský: První návrh
nedoporučuje navrhovatel, já také nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil
jsem hlasování pořadové číslo
21 a ptám se, kdo je pro první návrh pana
poslance Františka Kačenky. Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 17 pro,
111 proti. Návrh nebyl přijat.
Prosím názor zpravodaje a navrhovatele k dalším
dvěma návrhům.
Poslanec Jan Litomiský: Já nedoporučuji,
pan navrhovatel nedoporučuje.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil
jsem hlasování č. 22.
Kdo je pro návrh pana poslance Františka Kačenky,
který je označen číslicemi 2 a 3?
Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro 24, proti 96, návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Pak je zde návrh
pana poslance Řezáče na vložení
nového správního celku kraje Libereckého.
Tento návrh je totožný s návrhem výboru
pro veřejnou správu. Je pouze zpřesněný.
Jako zpravodaj ho doporučuji, pan navrhovatel rovněž.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Rozhodneme v
hlasování č. 23, které jsem právě
zahájil.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro 74, proti 54. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Další návrh
přednesl pan poslanec Kavan. Domnívám se,
že se jedná o komplexní návrh, že
je možné o něm hlasovat vcelku.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec
Kavan souhlasí s tím, že je to komplexní
návrh. Zahájil jsem hlasování č.
24.
Kdo je pro komplexní návrh pana poslance Petra Kavana?
Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro 24, proti 111. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Poslanec Litomiský
a paní poslankyně Tomanová nepřednesli
pozměňovací návrhy.
Pan poslanec Kalus přednesl dva. Je nutné hlasovat
o každém zvlášť. Můžeme
hlasovat tedy o prvním návrhu pana poslance Kaluse.
Já ho nedoporučuji, pan navrhovatel rovněž
ne.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil
jsem hlasování č. 25.
Kdo je pro první návrh pana poslance Kaluse? Kdo
je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.
Pro 22, proti 98. Návrh nebyl přijat.
Rozuměl jsem dobře gestu pana poslance Exnera -
chce v této chvíli vystoupit? Ano, má slovo.
Poslanec Václav Exner: Nebudu sice podporovat návrh
paní poslankyně Hany Tomanové, ale domnívám
se, že to není možné odbýt tím,
že nepřednesla pozměňovací návrh.
Podle mého mínění ona přednesla
pozměňovací návrh, aby se rozdělil
Východočeský vyšší samosprávný
celek na dva, což z této formulace zcela jasně
vyplývá. Domnívám se, že je správné,
aby se o tomto jejím návrhu hlasovalo.
Poslanec Jan Litomiský: Myslím si, že
sice věcně o tom hlasovat lze, ale paní poslankyně
Tomanová to uvedla tak, že se připojuje k návrhu
pana poslance Ježka, který už byl zamítnut.
Jestli to paní poslankyně mínila tak, že
v případě zamítnutí navrhuje
ještě samostatný návrh na rozdělení
těchto dvou krajů, potom by se o tom hlasovat dalo.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Jsme v situaci,
kdy je to v podstatě pozměňovací návrh
k pozměňovacímu návrhu. Paní
poslankyně Tomanová chce k tomu něco říci.
Nechť je jí to umožněno. Ona sama nám
sdělí, co svým vystoupením chtěla
sněmovně sdělit.
Poslankyně Hana Tomanová: Pane předsedající,
o návrhu kolegy Řezáče se také
hlasovalo zvlášť. Také navrhoval rozdělení
Severočeského kraje. Já jsem navrhovala rozdělení
Východočeského kraje. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Rozumím
tomu tak, že souhlasíte s poznámkou pana poslance
Exnera? Ano, takže se tomu nechci bránit, protože
konečné slovo v tom má samozřejmě
sněmovna. Myslím si, že se nedopustím
žádné chyby proti smyslu jednacího řádu,
když o návrhu paní poslankyně Tomanové
dám hlasovat.
Poslanec Jan Litomiský: Ještě poznamenávám,
že pan navrhovatel tento návrh doporučuje,
já ho nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže o
návrhu paní poslankyně Tomanové rozhodneme
v hlasování, které má pořadové
číslo 26 a které jsem právě
zahájil.
Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro 48, proti 70. Návrh nebyl přijat.
Nyní přistoupíme k hlasování
o druhém návrhu pana poslance Jaromíra Kaluse.
Prosím o názor zpravodaje.
Poslanec Jan Litomiský: Já ho nedoporučuji,
pan navrhovatel rovněž ne.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil
jsem hlasování pořadové číslo
27. Druhý návrh pana poslance Kaluse.
Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji, hlasování
skončilo.
Pro 22, proti 99. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Litomiský: Nakonec tu máme návrh
pana poslance Opatřila. Já ho nedoporučuji,
pan navrhovatel rovněž ne.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Rozhodneme v
hlasování č. 28, které jsem právě
zahájil.
Ptám se, kdo je pro návrh pana poslance Opatřila?
Kdo je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.
Pro se vyslovilo 12 poslanců, proti 110.
O pozměňovacích návrzích tedy
bylo hlasováno. Můžeme přistoupit k
hlasování o celém návrhu zákona.
Změnil jsem kvórum. Protože se jedná
o ústavní zákon, připomínám,
že je třeba hlasů 120 poslankyň či
poslanců k tomu, aby návrh byl přijat. Nic
nebrání tomu, abych hlasování zahájil.
Je to hlasování č. 29.
Ptám se, kdo je pro tento návrh ústavního
zákona? Kdo je proti? Děkuji, hlasování
skončilo.
Pro 80, proti 66. Konstatuji, že tento návrh ústavního
zákona schválen nebyl.
Dalším bodem našeho jednání je
Zahajuji toto třetí čtení a prosím,
aby u stolku zpravodajů zaujal místo pověřený
člen vlády ministr vnitra Jan Ruml, dále
chci požádat o klid a potom zpravodaje zahraničního
výboru pana poslance Jiřího Payna, aby rovněž
zaujal místo u stolku zpravodajů a sledoval rozpravu,
kterou nyní v souladu s § 95 odst. 2 otvírám.
Písemné přihlášky do rozpravy
nemám. Nejsou ani jiné signály, že by
někdo v rozpravě chtěl vystoupit, takže
rozpravu končím a ptám se, zdali chce vystoupit
pan ministr vnitra. Je tomu tak.