Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím,
aby se slova ujal ministr vnitra Jan Ruml a odpověděl
na interpelaci, kterou přednesl poslanec Jiří
Vyvadil.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Já už si
přesně nepamatuji, co jsem říkal v
nedělní Debatě slovo od slova. Mohu potvrdit,
že pana Streibla dobře znám. On byl můj
bavorský rezortní kolega, spolu jsme mnohokrát
jednali a mluvili jsme samozřejmě i o česko-německých
vztazích. Potud si pamatuji na tu debatu, tak já
jsem říkal něco v tom smyslu, že pan
Streibl vynáší v česko-německé
otázce určité karty a ty karty jsou podle
mého názoru tak silné, za jak silné
je my budeme považovat. To byl asi smysl mých slov.
Tím jsem chtěl říci - pokud to mohu
nějak interpretovat nebo rozuzlit - že pan ministerský
předseda Bavorska Streibl hraje s trochu vyššími
kartami, resp. že my mu možná umožňujeme
hrát s trochu vyššími kartami, pokud bereme
vážně ty nižší. To byl asi
smysl toho, co jsem chtěl říci.
Já moc nerozumím tomu, v jakém kontextu jste
vy položil svoji otázku. Musel byste ji trochu zasadit
do nějakého logického rámce, abychom
mohli o této věci diskutovat dále.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Rumlovi. Pan poslanec Vyvadil má možnost
položit doplňující otázku. Prosím.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane ministře,
když zasadit, tak zasadit do toho rámce, že pan
ministr Streibl nemůže ovlivnit vývoj deklarace
v česko-německé otázce. Tak jste to
vy pojal a já si nemohu odpustit jednu věc. Pan
Streibl je představitelem strany CSU. Bez CSU nemůže
samozřejmě udělat nic CDU. A bez CSU - CDU
samozřejmě nemůže nastat věc
taková, aby kancléř Kohl učinil jakékoliv
svobodné rozhodnutí. Jinak řečeno,
je to pan Streibl, který určuje, co udělá
pan kancléř Kohl. Takový má význam.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec
Jiří Vyvadil položil svoji repliku, odpovídat
bude pan ministr vnitra Jan Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Pane poslanče,
mě překvapuje vaše odbornost ve věci
vnitroněmeckých vztahů, jak vy naprosto přesně
víte, jaké jsou tam mechanismy, kdo koho ovlivňuje.
Podle vás je Kohl naprosto nepatrná figurka někde
na preriferii německého politického hnutí
a ústřední postavou celé Spolkové
republiky Německo, která je jediným partnerem
pro nás při jednání o deklaraci, je
ministerský předseda Bavorska pan Streibl. Možná
byste se měl poradit se znalci na německé
poměry, na německou politiku. Oni by vám
vysvětlili, že tomu tak není.
Samozřejmě, určitý vliv na vnitropolitické
poměry Německa pan Streibl má. Má
vliv i na jednání o deklaraci na německé
straně. Zdůrazňuji - nikoliv jako partner
České vlády. Partnerem České
vlády je pouze vláda Spolkové republiky Německo.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
ministru vnitra Janu Rumlovi. Prosím nyní, aby se
slova ujal pan poslanec Pavel Severa, který bude interpelovat
ministra obrany pana Viléma Holáně ve věci
velitelských cvičení Armády České
republiky.
Poslanec Pavel Severa: Vážený pane ministře,
není mým zvykem řešit své dotazy
formou interpelací, ale rozhodl jsem se tak z toho důvodu,
že dnes je 25. dubna a pokud by se písemná
odpověď zpozdila, pochybuji, že bych ji dostal
do konce tohoto volebního období. Nemám důvod
tvrdit, že by tomu tak bylo, ale mám špatnou
zkušenost s jedním dopisem, kde na odpověď
čekám od 25. ledna. Je to dopis na ministerstvo
školství a zpoždění už je
skoro 70 dní. Dovolím si proto položit otázku
tímto způsobem a věřím, že
to bude dobré pro uklidnění veřejnosti
i pro informování vojáků, kterých
se týká velitelské cvičení.
Pane ministře, nyní k věci. Protože
jsem měl informace o nedostatečném podepsání
dohod, které zabezpečovaly velitelská cvičení
v zahraničí, tak mne zajímá, jestli
dnes je dostatečně zabezpečeno pojištění
vojáků při cvičení v zahraničí,
jestli jsou podepsány oboustranné dohody pro převoz
a bezproblémové držení zbraní
v zahraničí při těchto cvičeních.
V neposlední řadě bych rád věděl,
zda je zajištěno řešení případných
škod, které by mohly vzniknout při těchto
cvičeních v zahraničí. Možná,
že je to již vyřešeno, ale rád bych
to slyšel nyní od vás závaznou formou.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pavlu Severovi. Na jeho interpelaci odpoví
ministr obrany pan Vilém Holáň.
Ministr obrany ČR Vilém Holáň:
Právní vztahy pro všechna cvičení,
tedy pro velitelská cvičení i pro cvičení
jiného druhu upravuje multilaterální smlouva.
Vy jste ji zde schválili v prosinci minulého roku.
Ta smlouva řeší otázky vstupu na území,
otázky držení a nošení zbraní,
otázky zdravotnické, otázky, které
se týkají škod atd. Jsou v ní v podstatě
vyřešeny všechny otázky.
Úrazy jsou řešeny zákonem č.
76/1959 Sb. a zákonem č. 480/1992 Sb., oba tyto
právní předpisy samozřejmě
ve znění pozdějších právních
předpisů.
Kromě toho ale ministr obrany vždycky u každého
cvičení sestavuje speciální dokument,
který upravuje potom detaily těchto podmínek,
které jsou obecně odvozeny z platnosti této
smlouvy.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Vilému Holáňovi. Má
pan poslanec Severa doplňující otázku?
Nemá.
Nyní bychom měli projednávat nebo věnovat
se interpelaci pana Jiřího Vyvadila na pana ministra
Ivana Pilipa ve věci č. 7.
Pana ministra Pilipa v tuto chvíli nevidím, ale
vzápětí dostanu zprávu.
Bohužel, ani informace, kterou jsem právě obdržel
- to je interpelace na pana ministra Ivana Pilipa. Pan ministr
Budinský se s interpelací pana poslanec Vrchy vypořádá
v běžném pořádku. Takže
se ptám pana poslance Vyvadila, zda-li hodlá přednést
svou interpelaci, s tím, že obdržel jistě
písemně odpověď. Nikoli. Ani v té
další věci - č. 12. Rozumím tomu
dobře?
Budeme se nyní věnovat interpelaci pana poslance
Oldřicha Vrchy na ministra Karla Dybu, a sice ve věci
poskytovaných služeb Českou poštou. Tedy
slovo má poslanec Oldřich Vrcha.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážený
pane ministře, co jste sliboval při rozdělování
spojů na Českou poštu a SPT Telecom? Řekl
jste něco takového, jako že se oběsíte,
pokud se nepodaří prodej Telecomu zahraničnímu
kapitálu. Měl jste to raději udělat,
neboť Česká pošta snižuje služby
občanům jednak omezováním její
provozní doby, telegramy, které přijímá,
nedoručuje, neboť za doručení je odpovědný
Telecom, který doručuje v některých
místech naší České republiky
telegramy v pracovní dny a pouze v pracovní dobu,
tj. od 6.00 do 14.00 hodin.
Za vašeho ministrování jste dokázal
patřičně zvýšit poplatky za poštovné
a také jste neúměrně zvýšil
telekomunikační poplatky. Kdy a kdo na tyto vaše
rozmary doplácí? Naši občané,
podnikatelé a organizace. Sami jste si ve vládní
koalici odsouhlasili tzv. odchodné jak vašich kolegů
poslanců, tak i ministrů, včetně premiéra.
Kdo na to opět doplácí? Jsou to opět
naši občané, kteří se proti vašim
rozmarům nemohou nijak bránit.
Ptám se vás, pane ministře, jakým
způsobem a jak vrátíte občanům
neoprávněně získané peníze,
ať již prostřednictvím České
pošty či Telecomu. Kde jste vzal tedy na akcie uložené
v Oděvním průmyslu Prostějov, hotelu
Tenis-klub Prostějov a dalších. Není
to zneužívání pravomoci vládního
činitele? Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak to byl pan
poslanec Oldřich Vrcha a nyní je řada na
panu ministru Karlu Dybovi, takže mu uděluji slovo.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane poslanče, já se omlouvám, ale já
nikdy nevím, jaká je vaše otázka. Znovu
se to pokusím nějakým způsobem zinterpretovat,
na co se vlastně ptáte.
Ptáte se, jestli mám někde nějaké
akcie. Nemám nikde a nikdy jsem neměl v Prostějově
žádné akcie, jestli jsem vám dobře
rozuměl, na to jste se také ptal.
Jinak mám Prostějov velmi rád a jak dobře
víte, pocházím odtamtud a rád tam
jezdím a mám rád to prostředí,
které tam existuje, ale bohužel, žádné
akcie tam nikde v ničem nemám. Nikdy jsem neměl.
Myslím, že pošta udělala za poslední
čtyři roky velmi slušný pokrok, investovala
se asi miliarda korun do obnovy zařízení,
já jsem řadu pošt navštívil. Myslím,
že s tím prostředím mohou být
spokojeni jak zaměstnanci pošty, což je velmi
důležité, tak i občané.
Myslím, že jsou místa, kde jsou problémy
s poštou, např. nedávno byl problém
na Havlíčkobrodsku s doručováním
důchodů. Je to pochopitelné, že pošta
hledala způsob, jak ochránit doručovatelky,
když došlo k přepadením doručovatelek,
nicméně myslím si, že to nebylo uděláno
dobře na Havlíčkobrodsku, a požádal
jsem pana ředitele, aby opatření omezující
doručování důchodů zrušil.
Udělalo se to.
Uvádím tento příklad jako důkaz
toho, že vůči poště tady existuje
protihráč - Ministerstvo hospodářství.
V případě, že jste nespokojen se službami
pošty, můžete se kdykoliv na nás obrátit
a zjednáme nápravu, pokud vaše stížnost
je oprávněná, tak jako tomu bylo v případech,
kdy jste si stěžoval, a když to bylo oprávněné,
tak se vaše stížnost dořešila.
Co se týče Telecomu, řeknu jen dvě
tři věty. Opět, jak víte dobře,
existuje stále u nás ještě převaha
poptávky nad nabídkou, která během
dvou let díky obrovským investicím Telecomu
bude dořešena, a díky také těm
penězům, které sem přinesl zahraniční
partner Telecomu. Jen v letošním roce se bude investovat
přes 33 miliard korun do zlepšení telefonní
sítě a do nových telefonů. Myslím,
že to je velmi značná solidní suma a
bude zřízeno 400.000 nových linek.
Pokud jste se na toto ptal, tak máte moji odpověď.
Samozřejmě, že toto něco stojí,
že to nelze platit ze státního rozpočtu,
jak jinak by se to muselo dělat, kdyby tady nebyla politika
tarifní. Ujišťuji vás, že tarify
u nás jsou jedny z nejnižších, ne-li nejnižší
v Evropě, a do budoucna, do roku 2000, se budou zvyšovat
v průměru pomaleji než bude tempo růstu
cen u nás.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi za jeho odpověď, ptám se pana
poslance - nechce využít svého práva,
takže zvu k řečništi pana poslance Karla
Hrdého, který bude interpelovat ministra zemědělství
Josefa Luxe ve věci počtu úředníků
Ministerstva zemědělství.
Poslanec Karel Hrdý: Vážný pane
ministře, nepochybně v minulých 6 letech
v procesu transformace vzrostl počet úředníků
ve státní správě více než
je zdrávo.
Domnívám se, že to zbytečně zatěžuje
kapsy daňových poplatníků a dovoluji
si vás oslovit v této souvislosti a i v souvislosti
se včerejším projednáváním
ústavního zákona o VÚSC asi třemi
otázkami.
První otázka je - zvýšil se nebo snížil
počet úředníků Ministerstva
zemědělství v posledních letech?
Druhá otázka je - Ministerstvo zemědělství
bývá často kritizováno v souvislosti
s počtem úředníků v regionech.
Jakou mají územní odbory vašeho ministerstva
hlavní náplň práce a jak se mění
počet jejich zaměstnanců?
Třetí otázka - v souvislosti s VÚSC
- dluhem vlády a řady politických stran zastoupených
v Poslanecké sněmovně je decentralizace státní
správy. Dovedl byste si, pane ministře, představit
přechod části kompetencí vašich
územních pracovišť na budoucí VÚSC
a podpořil byste tuto myšlenku?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže to
byla interpelace pana poslance Karla Hrdého. Prosím,
aby se slova ujal ministr zemědělství Josef
Lux.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
Ministerstvo zemědělství v roce 1994 zaměstnávalo
1 240 státních úředníků.
Letošní rok je to číslo 912. Čili
snížení za dva roky je řádově
o čtvrtinu. Toto snížení nebylo vedeno
jenom usnesením vlády, tak jak jsme se rozhodli,
snížení o 5%, ale fakticky se změnou
obsahu práce ministerstva, kdy ministerstvo již neřídí
zemědělské podniky. Bylo přirozené,
že bylo třeba radikálněji snížit
tento počet úředníků.
Co se týká územních odborů,
které jsou na každém okrese, počty úředníků
na územních odborech Ministerstva zemědělství
se snížily na polovinu, o 280 lidí v loňském
roce. To znamená, že na každém okrese
pracuje 4, 5, maximálně 6 lidí podle velikosti
okresu. Jejich kompetence jsou především v
oblasti údržby krajiny, v oblasti poskytování
dotací, v oblasti informatiky, poradenství atd.
Samozřejmě vykonávají také
státní správu ve vyjmenovaných věcech
dle zákona.
Co se týká vyšších samosprávných
celků, v případě, že budou existovat,
v případě, že poslanci se na tom shodnou
a bude také naplněno programové prohlášení
vlády, tak si dovedu představit, že podstatnou
část kompetencí budou vykonávat tyto
vyšší samosprávné celky.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru zemědělství Josefu Luxovi a
ptám se, zdali pan poslanec Hrdý chce položit
doplňující otázku. Není tomu
tak. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jiří
Šoler, který bude interpelovat ministra Karla Dybu
ve věci bytové politiky.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane ministře, dovoluji si vás interpelovat ve věci
občanského podnětu č. 8. Na rozdíl
od kolegy Vrchy, který chtěl vědět,
kolik jste prostavěli v oblasti pošty, mě zajímá
oblast bytové politiky. Bohužel ta věc už
je trochu starší, ale myslím, že ta obecná
otázka je dlouhodobá, že se tak moc nestalo
vzhledem k interpelační aritmetice. V nedělní
Debatě jste kdysi uvedl parafrázi, že sice
zákon na bytovou politiku existuje, ale že nejde zatím
podle něho pracovat. Přesto jste říkal,
že bytovou politiku podle něj vyřešíte.
Jak?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže otázka
zazněla a příležitost k odpovědi
má ministr Karel Dyba.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedající, ten citát,
který tady uvedl pan poslanec, není přesný.
Já jsem nikdy nic takového nikde neřekl.
Nicméně je to příležitost, abych
se pokusil vysvětlit, jak vláda podporuje bytovou
výstavbu. Myslím, že je dobré tady uvést
několik čísel.
Především v roce 1996 je podporováno
ze státního rozpočtu stavební spoření
částkou 2 miliardy Kč. Druhá významná
velká částka jde na podporu obcí na
výstavbu nájemního bydlení. Tady je
významné, že jde o spojení prostředků
státních, obecních a soukromých. Ta
částka zní: 2 miliardy 100 milionů.
Dále významná částka je určena
ze státního rozpočtu na výstavbu penzionů
pro starší občany. Je to 700 milionů.
Nesmím zapomínat na podporu hypotéčního
úvěrování ze státního
rozpočtu v letošním roce ve výši
půl miliardy.
To jsou peněžní sumy, které jsou určeny
na novou výstavbu. Měl bych k tomu přidat
ještě částku téměř
300 milionů, což představuje půjčku
obcím - velmi výhodnou - která je určena
na modernizaci bytů ve staré zástavbě.
Tady jde opět o spojení prostředků
obcí a státu, které potom slouží
jako výhodný úvěr, výhodná
půjčka majitelů i soukromých domů,
restituovaných domů. Podle mých zkušeností
v řadě míst je toto solidně používáno,
využíváno. Jsou takové zkušenosti
z různých míst naší republiky.
Platí dále, že stát vynakládá
velmi solidní velké sumy na příspěvek
na bydlení, což souvisí s politikou státu
v této oblasti. Vy dobře víte, že existuje
vzorec postupné deregulace nájemného, který
je doprovázen příslušnou politikou podpory
sociálně nejpotřebnějších.
Na to ve státním rozpočtu jsou určeny
prostředky. Jakákoliv deregulace nájemného
musí být a bude doprovázena vždycky
příslušnou sociální politikou
v této oblasti.
Mohl bych hovořit ještě o dalších
prostředcích státu, např. úhrada
majetkové újmy pro ty, kteří bydlí
v družstevním bydlení. Jde o to, že v
minulosti poskytnuté výhodné úvěry
- respektive úrok z nich - musí být určitým
způsobem dotován, a je dotován ze státního
rozpočtu ve výši přes 2,8 miliardy v
letošním roce. To je zhruba přehled různých
podpor ze strany státu, které jsou určeny
do oblasti bydlení, jak na novou výstavbu, tak také
na podporu bydlení ve staré zástavbě,
resp. na její modernizaci.
Nemluvím tady o řadě jiných kroků
v právní oblasti, které Parlament zná,
které byly uskutečněny a které umožňují
různé změny v oblasti bydlení. Např.
privatizace domů a bytů, kterou provádějí
obce díky zmíněným zákonům,
a jiné a jiné zákony, které byly v
Parlamentu schváleny.
Jaké jsou výsledky v této oblasti? To je
velmi podstatné. To je důležité. Myslím,
že je to lokálně diferencováno. Že
jsou místa v této zemi, kde existuje poměrně
dobře fungující trh bydlení. Měl
jsem nedávno možnost být na jedné konferenci
o bydlení, kde byli přítomni starostové,
zástupci bank a jiných institucí, např.
podnikatelé, kteří se zabývají
bytovou výstavbou, tam hovořili právě
starostové o různých zkušenostech s
lokálním trhem bydlení.
Tak např. dobře fungující trh bydlení
byl vytvořen v Tanvaldu; podobně na severu Čech
existují velmi dobré možnosti na legálním
trhu bydlení získat byt, kde existuje možnost
okamžitě na takovém trhu získat garsoniéru
za 60 až 80 tis. korun. Říkám okamžitě.
Myslím, že takové bydlení je jasně
dostupné středním třídám
a střední důchodové třídě.
Jsou i jiná místa, kde se věci pohnuly dopředu.
Jsou i jiná, kde se to nedaří. Vím
dobře, jaká je situace např. v Praze. Mám
vždycky nedobrý pocit, když se něco nedaří
a pokouším se těmto věcem pomoci spolu
s celou vládou, s ostatními ministry.
Jeden z velmi důležitých nástrojů,
který je třeba uvést v praxi, který
by velmi pomohl výstavbě bytů a domů
za relativně nízké ceny, je tzv. podpora
nabídkové strany bydlení, podpora bydlení
na nabídkové straně. O co jde? Jde o různé
změny různých předpisů a zákonů,
které zbytečně prodražují a brzdí
bytovou výstavbu. Mám na mysli třeba archaický
zákon o ochraně zemědělské
půdy, který znemožňuje poměrně
rychlé uvolnění půdy pro stavební
účely okolo velkých měst a zbytečně
zdražuje tuto půdu, když je uvolňována.
Myslím, že také Pozemkový fond dluží
určité pozemky, které by měl uvolňovat
rychleji pro bytovou výstavbu. Jde také o novelu
stavebního zákona, který leží
- jak dobře víte - v Parlamentě, která
zjednodušuje a urychluje celý proces stavění.
Tyto změny mohou podstatně přispět
k tomu, aby v oblasti velkých měst zejména
byla nová výstavba rychlejší, ve velkém
množství a relativně levnější.
Příklady těchto možností i v
dnešní situaci máme dnes např. v Liberci.
Chystá se obdobná velká výstavba v
oblasti Plzně. Doufám, že se to také
podaří uskutečnit tady na Jižním
Městě v Praze.
V této politice je třeba pokračovat. Základy
v minulém volebním období byly položeny.
Jde nyní o to důsledně je dále prosazovat
a také jednotlivé nástroje bytové
politiky doplňovat či opravovat na základě
zkušeností a práce s nimi. Je možné,
že i rozpočet může do této oblasti
dodat další prostředky, ale vždycky je
nutné říci na úkor čeho to
bude a odkud se nové peníze mají brát.
Ministři, kteří toto budou mít na
starosti, při rozpočtových jednáních
se těmito otázkami budou opět zabývat.
Pane poslanče, to je velmi zkratkovitě řečeno
něco o nástrojích bytové politiky,
o tom, co bytová politika obsahuje a jaké jsou představy
o jejím doplňování do budoucna. Neříkal
jsem nic např. o nutných změnách,
které také jsou na programu dne v oblasti vztahů
mezi nájemníky a pronajímateli. Neříkal
jsem nic, nebo jen velmi málo jsem se zmínil o velmi
důležité obecní politice v oblasti územního
plánování. To jsou další nezbytné
prvky v bytové politice. Je iluze se domnívat, že
existuje jeden kouzelný proutek, který rázem
vyřeší těžkosti, které nepodceňuji
a o kterých vím, ale které v této
oblasti se nahromadily nikoliv pouze za 40, ale musím říci
za 60 let.
Lze to vyřešit jen postupně, lze to vyřešit
jen aplikací všech nástrojů, o kterých
jsem hovořil, v jejich vzájemné souhře.
Myslím, že toto nás k fungujícímu
trhu bydlení v celém státě postupně
přiblíží. Ale je zřejmé,
že budou vždy oblasti v tomto státě existovat,
a Praha k nim určitě patří, kde bydlení
bude relativně dražší než v jiných
oblastech naší republiky, např. na Mostecku.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Karlu Dybovi. Pan poslanec Šoler hodlá
položit doplňující otázku, má
k tomu příležitost.
Poslanec Jiří Šoler: Pane ministře,
moje vlastní zkušenost mi říká,
že jedním z kritických momentů v životě
mladého člověka je moment, kdy začíná
samostatný život. Chci se zeptat, jakým způsobem
chcete řešit otázku mladých manželství
a vůbec mladých lidí vstupujících
do života. Nemám na mysli vysloveně sociální
případy, ale mám na mysli takové lidi,
kteří nemají bohaté rodiče,
kteří jsou ochotni či schopni jim při
opatření bytu pomoci. Mám na mysli zejména
třeba potíže mladých vysokoškoláků,
kteří se vyčerpají placením
školného a podobnými věcmi se případně
zadluží, kteří skutečně
nebudou mít finanční prostředky na
to, aby řešili svou bytovou situaci. Navíc,
pokud tito lidé budou podobně, jako tomu bylo v
minulosti, prožívat velice těžké
sociální problémy po skončení
školy, jejich osobní vývoj potom nebude takový,
jaký by měl být, a peníze investované
ať už jimi nebo státem do jejich vzdělání
nebudou využity tak, jak by mohly.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To byla doplňující
otázka pana poslance Šolera. Pan ministr Karel Dyba
odpoví.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane poslanče, vůbec nepodceňuji otázku
bytů pro mladé lidi. Podobně jako vy i já
jsem si tuto dobu prožil a vím, co to znamená
bydlet v cizím, vím co to znamená bydlet
chvíli tam či onde. Ale myslím, že musíme
vždycky hovořit o konkrétních případech
a ne příliš obecně. Dobře vím,
že dnes existují vysokoškoláci, kteří
mají nástupní plat kolem 15 tis., a to může
být dokonce čistého. Pokud je to rodina,
může to být dohromady klidně kolem 20
tis. čistého. Tyto případy znám,
vím o nich a myslím, že tito klidně
dosáhnou na hypotéku s podporou státu. Jsou
tady i jiné případy, kdy možná
studuje někdo směr, který není okamžitě
tak vysoce placený. Tady je dobrá rada obtížná.
Myslím, že vždycky tomu bude tak, jako tomu bylo
v minulosti, že je třeba pomoci rodiny, pomoci přátel
a je třeba po určitou dobu se smířit
s bydlením, které není zrovna to, co si někdo
přeje. Ale bude to vždycky tak, že na bydlení
bude nutno vynaložit relativně velkou částku
a tak je tomu i jinde ve světě. Mladí lidé
s tím počítají. Myslím, že
celá řada mladých lidí si dnes tuto
věc uvědomuje a jisté šance tady mají.
Znovu opakuji, že stát tady poskytuje podpory. Na
to, že budu chtít bydlet, je třeba myslet už
od mladších let. A zodpovědní rodiče
a zodpovědné rodiny to tak dělají.
Zopakuji znovu - stavební spoření, hypotéky
státu i nájemní bydlení, které
je dočasně použitelné v menších
bytech pro mladší rodiny.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Dybovi. Nyní je na řadě pan
poslanec Jiří Vyvadil, myslím, že bude
správné, když dle vlastního zvážení
bude interpelovat pana ministra Ivana Pilipa, který tady
před chvílí ještě nemohl být.
Je to, pane poslanče, na vás. Vašemu propuštění
jsem nerozuměl tak, že stahujete svou interpelaci,
takže máte slovo.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane předsedo,
velice děkuji. Chtěl bych se obrátit na pana
ministra s otázkou, která na jedné straně
je závažná, ale na druhé straně
bych chtěl apelovat na určitou osobní angažovanost.
Věc se týká záležitosti ředitele
školy v Lysovicích, kde už několik měsíců
je velmi napjatá atmosféra ohledně tamějšího
faráře, resp. kněze, který velice
intenzívním způsobem zasahuje do školní
výuky. Celý problém je v tom, že sám
starosta je člen ODS, ředitel je velmi naladěný
pro vládní koalici. Jediný problém,
který mají, je ten, že tento pán - a
víte, že se to řeší na stránkách
tisku - pan František Provazník velice intenzívním
způsobem předepisuje, zda děti mohou nebo
nemohou jet na lyžařský výcvik, zda
děvčátka se mohou koupat dohromady, zda a
v jakém rozsahu bude prováděna sexuální
výchova. Věc už je v takové fázi,
že požádali kardinála Vlka. Ten se v této
věci nechce nijakým způsobem angažovat.
Pane ministře, z hlediska svého řekl bych
i stranického původu - a to nemyslím nijak
ironicky - máte určitý mandát pro
to, abyste se do této věci postavil, protože
to je věc, kdy ředitel říká
já odejdu, rodiče žádají, aby
nastala náprava, starosta, sám věřící,
žádá, aby byla provedena změna. Do jaké
míry jste se na ministerstvu tímto případem
zabývali, neboť je to mimořádně
závažný případ?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím,
aby se slova ujal pan ministr Ivan Pilip.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Ivan Pilip: Vážený pane předsedající,
pane poslanče, dámy a pánové, samozřejmě
znám situaci, kterou zde popisoval pan poslanec Vyvadil,
a souhlasím s ním, že je to situace, která
je poměrně nesnadná. Troufám si říci,
že je to případ, s jakým jsem se v našem
školství za poslední čtyři roky
nesetkal.
Sám jsem obeznámen se situací i díky
dopisům, které chodí na ministerstvo. Není
ovšem možné říci, že by bylo
jednoznačně v kompetenci ministerstva školství
do tohoto případu zasahovat. Osobně mohu
říci totéž jako vy, že jsem postupem
tamního faráře zneklidněn a nepovažuji
ho za nejšťastnější.
Na druhé straně je otázka, zda se toto moje
osobní zneklidnění má promítat
do faktu, že jsem toho času ministrem školství,
a zda mám z této pozice do situace zasahovat, protože
podstata sporu je vedena mezi farářem, obcí
a školou, s tím, že ředitel školy
má své vlastní kompetence, obec jako zřizovatel
této školy má také vlastní kompetence.
Pokud vím, hlavní diskuse v současné
době probíhá mezi obcí a mezi vedením
katolické církve, případně
biskupstvím brněnským.
Jedním z našich základních přístupů
k řešení otázek ve školství
je ponechávání co největších
pravomocí na úrovni škol samotných,
většího zatažení obcí a
rodičů do práce škol. Z tohoto důvodu
nám jde o to, aby co nejvíce problémů
bylo řešeno přímo v místech jejich
vzniku, a aby jednotlivé aféry a dílčí
problémy nebyly rozhodovány centralistickým
způsobem z ministerstva školství, pokud však
nejde o případ, kde tak jednoznačně
stanoví zákon. V případě Lysovic
tomu tak není.
Zároveň ovšem musím říci,
že podle mých informací - a natolik jsem si
tuto situaci zjišťoval na příslušném
školském úřadě a na odborných
útvarech ministerstva školství - neshledáváme
žádné nedostatky v práci ředitele
školy. Jeho kritika a jeho spory nás nijak nevedou
k úvahám, zda by neměl být vyměněn.
Nadále má pro svou práci naši podporu.
Doufáme a předpokládáme, že ve
spolupráci s vedením obce dokáží
na základě volené samosprávy a své
vlastní autonomie i při případných
jednáních s církví tuto situaci sami
vyřešit.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Ivanu Pilipovi. Pan poslanec Jiří
Vyvadil využije svého práva k doplňující
otázce.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane ministře,
mám pocit, že co do základu jsme to v podstatě
oba dva pochopili. Vy z titulu ministra nemůžete učinit
v daném případě žádné
administrativní opatření. Bylo by ale asi
nezbytné obrátit se na pana kardinála Vlka,
jestliže věc už je ve fázi, kdy on se
oficiálně vyjadřuje v novinách, že
podobné varianty jakéhokoli řešení
se podobají komunistickému řešení.
Pan kardinál Vlk včera řekl velice krásnou
myšlenku, která mi málem připomněla
ony krásné doby roku 1989, že v této
zemi je zapotřebí více ducha, a citoval bych
francouzského socialistu J. Delorse. Jsem pro toho ducha,
ale nejsem pro novodobou inkvizici.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan poslanec
Jiří Vyvadil. Pan ministr v této chvíli
nebude vystupovat.
Ptám se pana poslance Jiřího Vyvadila, zda
hodlá vystoupit s interpelací ve věci č.
12 na pana ministra Ivana Pilipa. Je tomu tak, má příležitost.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane ministře,
tato otázka se týká problému, který
je vážný. Nechci jej dramatizovat, ale zejména
v malých obcích, v malých vískách
to může vyvolávat problémy mimořádně
závažné. Týká se to redukce počtu
škol.
V oblasti regionu Západočeského a Jihočeského
hrozí podle mých informací, když tak
mi je vyvraťte - že bude uzavřeno 36 škol
z důvodů, že počet žáků
poklesl pod určitý počet. Ono je to samozřejmě
vázáno na druhou podmínku a ta se týká
i tak trochu vašeho kolegy ve vládě, pana ministra
dopravy. Děti musí někam samozřejmě
jezdit, děti musí samozřejmě do jiné
školy, a to jsou mimořádně závažné
problémy. Ptám se, zda vy jako resortní ministr
jste si uvědomil tuto situaci a zda obecně globálně
v případě, kdy by hrozilo, že když
už jednou škola zanikla, už nikdy nebude vytvořena,
tuto situaci zvažujete a zda obecně globálně
nedáte jakousi výjimku.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím,
aby se slova ujal pan ministr Ivan Pilip.