Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Ivan Pilip: Pane poslanče, přiznám
se, že k mému překvapení i tentokrát
jste zde vyslovil problém, který i já cítím
jako poměrně vážný. Musím
vás zároveň ujistit, že je to problém,
kterým se zabýváme a na který rozhodně
nehledáme nějaké zjednodušené
řešení, které by vedlo k plošnému
rušení malých škol, ať už v
Západočeském či Jihočeském
kraji, ale ani kdekoli jinde. Naopak.
Jedním z nedobrých rysů školské
a řekl bych regionální politiky v dobách
komunistických, zejména v 70. a 80. letech, bylo
rušení malých škol a přesměrovávání
veškeré školní docházky do tzv.
střediskových obcí. Pochopitelně,
že toto mělo dopad nejen na úroveň práce
v jednotlivých školách, ale i na celkový
charakter života v jednotlivých malých obcích,
pro které samozřejmě škola může
tvořit nejen místo ke vzdělávání,
ale i jisté - řekl bych - kulturně společenské
zázemí. Proto také jedním z cílů
změn, které v minulých letech proběhly,
který i já považuji za nesmírně
významný, je snaha obnovit tyto tzv. malotřídní
školy a vytvořit jim takové ekonomické
podmínky, aby mohly fungovat.
Důkazem toho, že se náš záměr
do velké míry daří je to, že
od r. 1990 do roku 1995 vzniklo více než 300 nových
škol tohoto typu.
Zároveň však pozorujeme i jiný aspekt,
a to je otázka demograficky předurčeného
poklesu počtu dětí, ke kterému dochází
celoplošně ve většině míst,
ve většině sídlišť v této
republice. Znamená to, že když počet dětí
poklesne už příliš, tak se jednak stává
vlastní výuka velmi problematickou už ve třídách
pro 8 až 10 dětí, a jednak při veškeré
zvýšené finanční podpoře
těchto druhů škol se pohybujeme na samé
hranici ekonomické zvládnutelnosti a někdy
i za ní.
Proto také tato sněmovna přijala téměř
přesně před rokem novelu dua - školského
zákona a zákona o státní správě
a samosprávě ve školství, kde stanoví
minimální počty dětí ve třídách
k tomu, aby škola mohla zůstat školou a nadále
jí byla udělena licence a nadále byla financována
a podporována ze státních prostředků.
Protože si však uvědomujeme, že toto pravidlo
nejde používat pro všechna místa stejně,
tak i tento zákon obsahuje možnost udělovat
výjimky po předchozím posouzení konkrétních
situací jednotlivých obcí. Sledujeme zejména
o kolik přesně poklesl počet dětí
pod stanovené minimum, jaké jsou demografické
vyhlídky, to znamená počty mladších
dětí v těchto obcích a jaká
je také dopravní situace a dojezdnost do nejbližších
obcí, kde by připadalo v úvahu školu
stejného typu navštěvovat.
Školské úřady, které v první
instanci jsou oprávněny rozhodnutí v této
věci dávat, mají pokyny, aby se snažily
regulovat počet škol tam, kde skutečně
dochází k extrémnímu poklesu počtu
dětí, ale aby tak činily spíše
na druhých stupních základních škol
- protože to už je dospělejší věk,
kdy je možné docházet a dojíždět
- a aby ty první stupně škol, ty malotřídní
školy od první do páté třídy
se snažily udržet tam, kde je k tomu jen trochu základních
podmínek pokud jde o počet dětí. A
pokud jde o druhý stupeň škol, aby tak činily
i v případě, že ty počty dětí
sice klesnou, ale jsou jiné negativní dopady, např.
špatná dojezdnost do nějaké školy
v dalším blízkém sídle.
Toto jsou pokyny pro školské úřady a
já jsem přesvědčen, že je v naprosté
většině dodržují a pokud nikoli,
i ustanovení zákona dávají možnosti,
aby odvolací instancí v případném
sporu mezi obcí a školským úřadem
bylo ministerstvo školství a to se také snaží
v tom duchu, jak jsem ho tu charakterizoval, postupovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Ptám se, zdali pan poslanec Jiří
Vyvadil má doplňující otázku?
Ano, je tomu tak.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane ministře,
já s vámi v zásadě souhlasím.
Jen bych chtěl konstatovat, že v těch školách
je poměrně vážná obava a to,
co my jsme si tady filosoficky řekli, zdá se, že
je moudré. Jen je otázka, zda se to realizuje. Zejména
v Západočeském, ale i v Jihočeském
kraji jsou v tomto ohledu vážné obavy, vzniká
napětí, vznikají nejistoty.
Čili chci v tomto ohledu vědět, do jaké
míry ministerstvo bude tu filosofii, kterou jste tady přislíbil,
dodržovat, event. do jaké míry vůbec
by nestálo za to zrušit systém výjimek,
když je zřejmé, že pro některé
oblasti by škola měla být téměř
za každou cenu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan ministr
Ivan Pilip bude reagovat.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Ivan Pilip: Jak jsem již uvedl, pane poslanče,
systém je stanoven zákonnou normou, to znamená,
že není v mé pravomoci ji zrušit. Ale
kromě toho, ona skutečně v celkovém
rámci má svůj smysl, protože vás
ujišťuji, že existují případy,
kdy stanovení tohoto limitu vede skutečně
k racionalizaci, k rozumnějšímu rozmístění
vzdělávacích příležitostí
a jednotlivých typů škol. Pokud cítíte
obavu, o které jste hovořil - a já ji v některých
místech cítím také -mohu vám
říci, že i já osobně se snažím
dělat maximum k tomu, abych ji rozptýlil. Pokud
k tomu přispěje i tato interpelace, koneckonců
včetně svého přenosu, myslím,
že tím lépe. O další formy, jak
tuto informaci přetlumočit jednotlivým školám
a starostům obcí se snažím maximálně.
Můžete je i vy na vašich cestách ujišťovat,
že tam, kde skutečně podmínky pro další
chod školy jsou, jsou tyto obavy neodůvodněné.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Ivanu Pilipovi a prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Jiří Vyvadil s interpelací na
ministra vnitra Jana Rumla ve věci č. 13.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane ministře,
chtěl bych se na vás obrátit s poměrně
vážným problémem. My jsme zde několikrát
v průběhu 4 let hovořili o problematice migrace.
Ve vztahu k SRN bylo do značné míry mnohé
vyřešeno, ale objevil se zde problém, který
zdá se smluvně podchycen není, a to je problém
Vietnamců, kteří za příslib
tří až pěti tisíc marek mohou
opouštět území SRN s tím však,
že postačí, že jsou odhlášeni.
Neznamená to, že musejí zcela fakticky toto
území opustit. Řádově jedna
třetina, podle informací, se nachází
zde v České republice.
Pokud by zde byla možnost, že se řádným
způsobem zapojí do života, je to v nejlepším
pořádku. Já zde mám ovšem za
mysli celou síť stánkových obchodů
kolem hranic, kdy i vy i já nějakým způsobem
jezdíme a víme, že to je bohužel zdroj
obrovských problémů, celních úniků,
pašovaného zboží, pašovaných
cigaret, cigaret kde ony kolky jsou označovány laserovým
počítačem.
Čili mě zajímá, do jaké míry
je naděje, že pokud se týče ještě
této oblasti, dojde k jakési dohodě se Spolkovou
republikou Německo.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi a slova se ujme ministr vnitra Jan Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, já na svých cestách v západních
Čechách občas slyším to, že
Spolková republika Německo si řeší
svůj problém s cizinci na svém území
na účet České republiky a v této
souvislosti jsou uváděni Vietnamci, kterých
se údajně Německo zbavuje na účet
České republiky a Česká republika
je přijímá. Tyto informace nejsou ničím
podložené.
My máme se SRN podepsanou readmisní dohodu, která
hovoří o tom, že obě země jsou
povinny přijmout zpět osobu ze třetí
země, která ilegálně přešla
státní hranice. To znamená pokud z Německa
někdo bez platných dokladů - tím platným
dokladem musí být vízum, protože máme
s Vietnamem vízovou povinnost - přejde z území
Německa na českou stranu, zdržuje se zde ilegálně,
tak pokud se toto zjistí, je německá strana
povinna takovou třetí osobu převzít
zpátky.
Kolik takových osob tady může být nedokážu
odhadnout. Vy jste řekl jedna třetina, neřekl
jste, z jakého množství. Ale vím, že
readmisní dohoda je v praxi naplňována, že
tak jako my přijímáme osoby ze třetích
zemí, které ilegálně přecházejí
z našeho území do Německa a německá
strana to doloží hodnověrně, rovněž
německá strana přejímá ilegálně
přešlé třetí osoby, pokud naše
strana hodnověrně doloží, že přešly
z Německa.
Podle našich údajů je za území
celé České republiky legálně
14 000 Vietnamců s dlouhodobým nebo trvalým
pobytem.
Pravda je, že velká většina z nich je
koncentrována do příhraničních
oblastí v západních Čechách.
Větší část této části
se zabývá tím, čemu říkáme
stánkový prodej.
Stánkový prodej by sám o sobě nebyl
ničím mimořádným. Je to jistě
vhodný doplněk při poskytování
služeb, nicméně to co nás na stánkovém
prodeji zlobí; vůbec nás nezlobí to,
že ho vykonávají Vietnamci, protože nejsme
xenofobní stát, nakonec oni zde získali dlouhodobý
pobyt, že při tomto stánkovém prodeji
dochází k porušování zákonů.
Stánkový prodej má dvě polohy, nebo
skýtá se tady možnost řešení
ve dvou oblastech. Jedna věc je kontrola původu
zboží. To je myslím to, co nás nejvíce
zajímá na stánkovém prodeji, a placení
daní těch osob, které provádějí
tento typ živnosti.
Obě tyto sféry patří do svrchované
pravomoci státu. Stát v této věci
musí kontrolovat, zda původ zboží je
v pořádku, zda je tady zboží legálně,
jestli jsou dodržovány zákony o ochraně
známky atd. Zde je namístě velmi těsná
spolupráce Celní správy, České
obchodní inspekce a živnostenských úřadů,
protože při porušování zákonů,
třeba při prodeji nekolkovaných cigaret,
samozřejmě musí následovat odnětí
živnostenského oprávnění. Pokud
se tak stane cizinci, tím mizí účel
pobytu a musí následovat zákaz pobytu.
Nedávno jsme se sešli s místopředsedou
vlády panem Kočárníkem, ministrem
Dybou v Chebu, kde jsme právě jednali o užší
koordinaci těchto čtyř typů orgánů.
Byl tam také předseda, tuším, České
obchodní inspekce pan Čáslavský. Dohadovali
jsme se o tom, jak tento řetězec učinit řetězcem
uzavřeným, aby nebylo v budoucnu úniku.
Víme, že živnostenské úřady
v současné době mají již centrální
registr živností. Není tedy možné,
aby někdo přišel o živnost, a získal
ji v jiném okrese. Po novele živnostenského
zákona se upravuje i to, že cizinec, nebo vůbec
člověk, který ztratí živnostenské
oprávnění, rok o něj nemůže
znovu žádat; pak u cizince samozřejmě
následuje zákaz pobytu, protože účel
toho pobytu zde není. To je jedna poloha řešení
problému. Myslím si, že jsme se na nějakých
opatřeních, i konkrétních, dohodli.
Konkrétní výsledky budu prezentovat v nejbližší
možné době.
Druhá část řešení problému
leží potom na obcích samotných. Samozřejmě
záleží vždycky na obci, aby si rozhodla,
v jaké míře, v jakém rozsahu chce
mít stánkový prodej v katastru své
obce, zda ho chce nějakým způsobem regulovat.
Mnohé obce, např. Železná Ruda, Aš,
možná budou následovat další, vydaly
vyhlášku, kde zakazují prodávat alkoholické
nápoje a tabákové výrobky na veřejných
prostranstvích. Po našich zjištěních
tyto komodity představují v podstatě jednu
polovinu celého toho problému. Tam, kde vyhlášky
vydaly, funguje to, skutečně se podařilo
omezit rozsah stánkového prodeje. Obec může
ale i jiným způsobem regulovat stánkový
prodej, může územním řízením
vymezit v katastrálním území oblast,
kde chce či nechce mít stánkové prodeje,
může využívat stavebních zákonů,
může používat zákonů, které
se týkají hygieny, životního prostředí
atd.
Obec má poměrně rozsáhlé pravomoci
v této oblasti a záleží také
na ní, zda chce v plném rozsahu umožnit stánkový
prodej, a pak to vypadá v některé obci tak,
jak to vypadá třeba v Potůčkách
anebo zda chce tento stánkový prodej regulovat,
a pak to vypadá tak, jak to vypadá např.
v Mariánských Lázních. To je náš
pohled na celou tuto problematiku.
V poslední době jsme o tom velmi často jednali,
nejenom s orgány státní správy a samosprávy.
Myslím, že jsme si jasně vymezili svoje pravomoce,
svoje kompetence v této oblasti a že nám všem
jde o to, abychom nelikvidovali stánkový prodej,
abychom nevyvolávali žádný hon na Vietnamce.
Jde nám o to, aby stánkový prodej probíhal
řádně podle zákonů, aby fungovaly
tržní řády v těchto stánkových
prodejích, aby se neprodávalo nelegálně
nabyté zboží, aby skutečně ze
stánkových prodejů se nestávala taková
neestetická věc, jak jsme toho mnohdy na našich
hraničních přechodech nebo v příhraničí
svědky.
Tolik si myslím, že bych mohl asi odpovědět
na váš dotaz.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Janu Rumlovi. Pan poslanec Vyvadil položí
doplňující otázku.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane ministře,
možná jste zaznamenal, že jsem zvolil takovou
konstruktivní variantu. Musím však konstatovat,
že jste mi neodpověděl na můj dotaz.
Nehovořil jsem o osobách, které by se dostaly
do SRN nelegálně. Nehovořil jsem tedy o rozsahu
remisních smluv. Hovořil jsem o Vietnamcích,
kteří tam byli samozřejmě legálně
a kteří za odstupné tři až pět
tisíc marek opouštějí to území.
A co s nimi? Oni tam byli legálně. Legálně
odcházejí, ale zůstávají zde.
Ptal jsem se vás, zda toto je nějakým způsobem
smluvně podchyceno.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Pan ministr vnitra Jan Ruml odpoví.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Pane poslanče,
pro posuzování toho, zda cizinec na našem území
je legálně či nelegálně jaksi
nehraje roli, zda byl legálně či nelegálně
v sousední zemi. Jestliže pro vietnamské občany
platí vízová povinnost vzhledem k naší
zemi, a ten Vietnamec nedostane vízum od našich úřadů,
tak na našem území pobývá nelegálně.
Je jedno, zda pobýval legálně v Německu
či tam pobýval nelegálně. On musí
přejít naši hranici s platným cestovním
dokladem a s vyznačením víza.
Pokud tak neučiní, tak je zde na našem území
ilegálně a jedná se o ilegální
přechod státní hranice. Nevím, co
bych k tomu dále dodal. Mám pocit, že jsem
to řekl naprosto jasně.
Nemáme žádnou dohodu s Německem, že
bychom přejímali vietnamské občany,
na kterých Německo nemá zájem a kterým
dává, vy tvrdíte, tři až pět
tisíc marek odstupného. Já o tom nevím.
Rozhodně si Německo neřeší svůj
problém s cizinci na náš účet.
Nemám o tom žádné doklady, že by
takováto praxe mezi našimi a německými
úřady fungovala. To je moje, asi už konečná,
protože vy už nemáte doplňující
otázku, odpověď k celému tomu problému.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi za toto vysvětlení. Je čas
na poslední interpelaci, kterou by měl přednést
pan poslanec Oldřich Vrcha na pana ministra Karla Dybu
ve věci Českého telekomunikačního
úřadu.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážený
pane ministře, budu v této věci velmi stručný.
Český telekomunikační úřad,
pokud se nemýlím, sídlí v bývalých
prostorách bývalého ústředního
výboru KSČ.
Je to správní aparát, který vaše
ministerstvo uměle živí. Je to jeden z největších
úřadů v naší republice. Myslím
- a jsem stejného názoru s občany - že
statisícové platy úředníků
na tomto úřadě jsou dotovány právě
občany této země z jejich daní.
Ptám se vás, pane ministře, zda jste schopen
do konce tohoto volebního období tento velký
úřad zrušit a nebo to má udělat
po volbách někdo jiný, např. republikáni.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Otázka
jasně zazněla. Pan ministr Dyba odpoví.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedající, vážená
sněmovno, odpověď je jednoduchá. Nejsem
schopen ho zrušit a musí to udělat po volbách
republikáni. Bude to ale lidi v tomto státě
hodně stát a vás asi také, protože
vůči dominantnímu operátoru, jak se
učeně nazývá SPT Telecom, to je vůči
téměř monopolnímu dodavateli služeb
v této oblasti, to zatím jinak být nemůže.
Soutěž přijde, ale teď to ještě
nejde. Vůči němu musí stát
někdo, kdo chrání zájmy spotřebitelů,
a to jste vy i republikáni. To je právě Český
telekomunikační úřad.
Je mi líto, že jsme vám ve vašich stížnostech
nemohli vždycky vyhovět. Jednou byla oprávněná
a podruhé byla neoprávněná, ale zato
byste nemusel být tak zlý na tento úřad.
V řadě případů řešil
oprávněné stížnosti na fungování
SPT Telecom a také je vyřešil ve prospěch
zákazníků. V poslední době
zhruba 40% stížností na výši účtů
jsou shledány oprávněné, peníze
se lidem vrátí. Mimochodem využití bývalé
budovy KSČ, nevím, jestli to byl ten nejvyšší,
jestli to bylo ÚV KSČ nebo jestli to byl jen Městský
výbor KSČ, ale to je jedno. Hlavní je, že
využití je pro dobré účely. Myslím,
že tento úřad je tady pro dobré účely
a ujišťuji vás, že tam žádné
statisícové platy nejsou. Úřad pomáhá
lidem. To je samozřejmé. Statisícové
platy tam určitě nejsou. Možná, když
to sečtete za rok, to by bylo možné, ale za
měsíc v žádném případě
ne. Kdyby tomu tak bylo, tak by určitě neodcházela
řada lidé nejen z úřadu, ale i z ministerstva.
Nezruším ho a čeká to na vás
po volbách.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To byla odpověď
pana ministra Karla Dyby. Pan poslanec nehodlá vystoupit,
takže konstatuji, že jsme ukončili bod ústní
interpelace.
Dámy a pánové, k projednání
nám ještě zbývá sedm bodů
schváleného pořadu této schůze.
Jedná se o body číslo 35, 30, 22, 31, 32,
36 a 29. Body uvádím v pořadí, v jakém
by měly být projednány. Vzhledem k tomu,
že na zítřejší den na 9. hodinu
je svolána 43. schůze Poslanecké sněmovny,
přerušuji jednání 42. schůze,
respektive podávám návrh, protože je
třeba o tom rozhodnout hlasováním.
Prosím vás všechny, kteří jste
v dosahu mého hlasu, vejděte do sněmovní
síně, přihlaste se pomocí registračních
karet a budeme hlasovat o mém návrhu v hlasování
číslo 145. Připomínám, že
podle § 54 odst. 9 se hlasuje bez rozpravy. Prosím
ještě všechny poslance, kteří se
nacházejí v blízkosti zasedací síně,
aby se přihlásili, abych mohl zahájit hlasování.
V tuto chvílí jsem zahájil hlasování
a ptám se, kdo je pro tento návrh? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 65 pro,
2 proti. Tento návrh byl přijat.
Sejdeme se zítra v 9.00 hodin dopoledne.