Parlament České republiky,

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

14 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Josefa Valenty

na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka

ve věci nefunkčnosti Nejvyššího soudu ČR a neřešení případu P. Venshöfera

Kopie odpovědi ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci poslance Josefa Valenty byla doručena dne 29. června 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci poslance Josefa Valenty. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 2. července 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha

V Praze dne 2. února 1993

M - 80/93

Vážený pane poslanče,

byla mi doručena Vaše interpelace ze dne 16. 12. 1992 ve věci konstituování Nejvyššího soudu ČR a případu obviněného Petra Venshöfera.

Pokud jde o zajištění funkčnosti Nejvyššího soudu ČR se sídlem v Brně, je třeba si uvědomit, že k 1. 1. 1993 došlo ke změnám v soustavě soudů. Dnešní Nejvyšší soud ČR byl konstituován z české části bývalého Nejvyššího soudu ČSFR, zatímco bývalý Nejvyšší soudu ČR byl transformován ve vrchní soudy se sídly v Praze a v Olomouci.

O krocích, které ministerstvo spravedlnosti ČR ve věci zajištění funkčnosti Nejvyššího soudu ČR podniká, jste byl jako poslanec Poslanecké sněmovny informován. Proto ve stručnosti dodávám, že budova Nejvyššího soudu ČR v Brně je v současné době dosud ve stádiu úprav a zařizování. Přemísťování tohoto soudu do Brna by mělo skončit v polovině letošního roku. Prvořadou podmínkou zajištění jeho funkčnosti je personální obsazení a především zajištění dostatečného množství soudců. K 1. lednu 1993 již dalo souhlas s jmenováním k tomuto soudu celkem 21 soudců (včetně soudců vojenského kolegia). Celkový počet soudců Nejvyššího soudu ČR je plánován na 42 (celkový počet všech pracovníků se bude pohybovat kolem 100 osob).

Nedostatek soudců je všeobecně známým problémem české justice a týká se rovněž Nejvyššího soudu, v jehož případě je věc komplikovanější o to, že se musí jednat o velmi kvalitní soudce s dlouhodobou praxí, které je navíc třeba hledat především v oblasti budovaného sídla tohoto soudu.

Veškeré mé úsilí při práci v čele resortu směřovalo a směřuje ke zlepšení tohoto stavu. Podařilo se již zajistit odpovídající finanční ocenění práce soudců a celkově se vytváří větší prestiž tohoto povolání. Důsledkem toho je i zvýšení zájmu o soudcovské povolání, která se již začíná projevovat. Vzhledem k neustále se zvyšujícím nárokům kladeným na justici (vznik nových agend, stále stoupající kriminalita) však nelze optimálního stavu dosáhnout v krátké době.

V žádném případě se nelze trvale spokojit s tím, že nedostatek soudců vede v mnohých případech k průtahům v řízení, při vyřizování stížností apod. Za daného stavu je však pochopitelné, že soudy se snaží přednostně vyřizovat nejdůležitější agendy, zejména pak vazební agendu v trestním řízení. To je i důvodem průtahů při vyřizování stížnosti pro porušení zákona ve věci obv. Petra Venshöfera, jež daly podnět k Vaší interpelaci.

Jak bylo zjištěno, ve prospěch Petra Venshöfera byla stížnost pro porušení zákona generálním prokurátorem ČR podána dne 25. 3. 1992 a v současné době, po reorganizaci soustavy soudů, je vyřizována vrchním soudem v Praze. Prokurátor při jejím podání nevyužil možnosti dané mu ustanovením § 275 odst. 4 tr. řádu a současně s podáním stížnosti nepřerušil obviněnému výkon trestu odnětí svobody do doby rozhodnutí o stížnosti pro porušení zákona. Dne 1. 12. 1992 byl procesní spis okresního soudu v Havlíčkově Brodě sp. zn. 1 T 29/90 zapůjčen okresnímu soudu v Hradci Králové, neboť obviněný si podal žádost o podmíněné propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Usnesením ze dne 6. 1. 1993 sp. zn. Pp 16/92 pak okresní soud v Hradci Králové Petra Venshöfera podmíněně propustil a stanovil mu zkušební dobu v trvání dvou let. Protože usnesení nabylo právní moci dnem vyhlášení, byl obviněný téhož dne propuštěn na svobodu.

Přestože zjištěný stav nelze považovat za dobrý, je třeba konstatovat, že obviněný se ve výkonu trestu odnětí svobody nacházel po celou dobu až do svého podmíněného propuštění na základě pravomocného rozsudku. Možnost případného přerušení výkonu trestu po podání stížnosti pro porušení zákona daná ustanovením § 275 odst. 4 tr. řádu nebyla využita, avšak z dikce citovaného zákonného ustanovení vyplývá, že generální prokurátor ani soud nejsou povinni z zákona takové rozhodnutí učinit. Jestliže však je obviněný vážně nemocen, přicházelo v úvahu přerušení výkonu trestu na základě ustanovení § 325 odst. 1 tr. řádu, eventuelně upuštění od výkonu trestu podle § 327 odst. 2 tr. řádu. Z Vaší interpelace však nevplývá, že by k podání takové žádosti či návrhu došlo.

Předpokládám, že úsilí o zlepšení podmínek pro práci v justici a o zabezpečení dostatečného množství kvalitních soudců se projeví také v odstranění průtahů v řízení a při vyřizování stížností.

S pozdravem

Jan Ruml

Vážený pan

Josef Valenta

Poslanecká sněmovna České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP