Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
písemnou interpelaci poslankyně Evy Matouškové
na ministra pro správu národního majetku
a jeho privatizaci Jiřího Skalického. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane ministře,
obdržela jsem rozsáhlé informace o postupu
privatizace v Liberci, kde jsem kandidovala do České
národní rady. Z obsahu informace vyplývá,
že její proces je v současné době
mimořádně složitý, dochází
k prodlužování agónie podniků
jež měly být privatizovány a hrozí
jejich likvidace. S ohledem na informaci, která budiž
pokládána za součást mé interpelace,
prosím, abyste mi, vážený pane ministře,
sdělil, co hodláte učinit jako ministr pověřený
realizací privatizace k radikálnímu zlepšení
tohoto stavu?
S úctou
V Praze dne 15. února 1993
Vážený pan
ing. Jiří Skalický
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
prostřednictvím předsedy Poslanecké
sněmovny
Zákonem o okresních úřadech přešla
na Okresní úřad Liberec funkce zakladatele
u 9 státních podniků:
s. p. KORT Liberec
s. p. Montážní služby Liberec
s. p. Montážní závody Liberec
s. p. Obnova Liberec
s. p. Restaurace Liberec
s. p. Stavokombinát Liberec
s. p. Stavoprojekt Liberec
s. p. Textilkombinát Liberec
s. p. Uhelné sklady Liberec
Začátkem srpna 1991 Okresní úřad
Liberec na základě ustanovení § 7 odst.
3 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, uložil
ředitelům podniků, aby zajistili do konce
září 1991 vypracování privatizačního
projektu. Privatizační projekty vypracované
vedením podniků a konkurenční privatizační
projekty byly se stanoviskem zakladatele předloženy
začátkem prosince 1991 ministerstvu pro správu
národního majetku a jeho privatizaci České
republiky. Na ministerstvo bylo předáno 8 základních
a 10 konkurenčních projektů.
V tomto období byla zakladatelem vyhlášena
likvidace s. p. KORT (k 1. 10. 91), u kterého se vzhledem
k velikosti provozní jednotky nepředpokládala
účast ve velké privatizaci, a s. p. Restaurace
Liberec (k 11. 11. 91), kde většina provozních
jednotek byla vydražena již v malé privatizaci.
Po odevzdání projektů se stanovisky zakladatele
byla prodloužena lhůta pro předkládání
konkurenčních privatizačních projektů
do konce ledna 1992. Na Okresní úřad Liberec
bylo v tomto období odevzdáno k posouzení
dalších 20 konkurenčních projektů.
Na všechny tyto projekty se opět vypracovávala
stanoviska zakladatele. Ta, která byla již odevzdána
na ministerstvo, se musela měnit.
Od konce ledna 1992 a do dubna 1992 byly projekty na ministerstvu,
aniž by se s nimi něco dělalo. Na jaře
musela být z ekonomických důvodů vyhlášena
likvidace dalších podniků - a. s. Stavoprojekt
(k 24. 4. 92) a s. p. Textilkombinát (k 4. 5. 92). Vyhlášením
likvidace se muselo 16 privatizačních projektů
vypracovaných na likvidované podniky stáhnout
z ministerstva.
K 1. 5. 1992 se z části s. p. Stavokombinát
utvořila akciová společnost, která
začala samostatně fungovat. Na základě
schvalovacích dopisů se začala zpracovávat
aktualizace privatizačních projektů předložených
na tento státní podnik.
U dalších státních podniků se
vypracovávala aktualizace privatizačních
projektů bez jakéhokoliv písemného
podkladu. Zakladateli bylo pouze ústně sděleno,
které projekty byly schváleny (5 základních
a 6 konkurenčních) a že je nutno zpracovat
aktualizaci údaje v nich uvedených. Zpracovatelé
projektů po provedené aktualizaci projekty odevzdali
v šesti vyhotoveních na ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR.
Teprve po zpracování aktualizace ministerstvo zaslalo
zakladateli schvalovací dopisy a schválené
aktualizované projekty předalo Fondu národního
majetku k realizaci. Předání zapečetěného
projektu tzv."kurýrní pošta" z ministerstva
na Fond národního majetku trvá přibližně
14 dní.
Z 5 státních podniků (celkem o 30 provozních
jednotkách) byly do dnešního dne předány
ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR Fondu národního majetku
pouze projekty týkající 2 podniků.
1 podnik má projekty schválené částečně
a aktualizované projekty 2 podniků stále
čekají na schválení na ministerstvu,
tzn. že na Fond národního majetku byly ministerstvem
předány projekty týkající se
17 provozních jednotek. Na nového nabyvatele do
dnešního dne přešlo pouze 6 z těchto
provozních jednotek. U 3 jednotek proběhly začátkem
prosince 1992 veřejné dražby, které
byly neúspěšná. Druhé kolo dražby,
dle vyjádření fondu, není mono uskutečnit,
protože prý nejsou převodové můstky
ze starého účetnictví na nové.
Na úseku veřejných soutěží,
úseku bezplatných převodů a úseků
přímých prodejů je také "stop
stav".
Podle ustanoveni § 19 odst. 3 novelizovaného zákona
o velké privatizaci (zákonem č. 92/1992 Sb.)
přešlo na nabyvatele vlastnické právo
k věcem z privatizačního projektu dnem sjednané
účinnosti smlouvy. Účinnost smlouvy
fond sjednával do konce roku 1992 totožně s
datem, ke kterému zakladatel převedl část
majetku státního podniku na Fond národního
majetku. Znamená to tedy, o privatizovaný majetek
se na fondu ani "neohřál". S účinností
od 1. 1. 1993 bylo výše uvedené ustanovení
opět novelizováno zákonem č. 264/1992
Sb.) tak, že vlastnické právo k nemovitostem
přechází vkladem do katastru nemovitostí.
Zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem
však nestanoví příslušnému
orgánu provést vklad do určité doby.
Dle vyjádření fondu katastrální
úřady neprovádějí vklady tak
rychle, jak by si fond představoval. Dotazem na Katastrálním
úřadu v Liberci bylo zjištěno, že
u předložené smlouvy jsou schopni provést
vklad nejpozději do týdne. Fond národního
majetku argumentuje tím, že není možné
aby byl na něj převeden majetek a ten by musel po
určitou dobu (než bude proveden vklad) spravovat,
nemá prý k tomu dostatek pracovních sil.
Státní podniky snad tyto síly mají?
Na podnicích je většinou již jen skupina
lidí, která by zabezpečovala případnou
likvidaci, nikdo však neví kdy "stop stav"
na fondu skončí a jak dlouho tato skupina bude ochotna
na podnicích zůstat. Jediné, co nám
na fondu národního majetku poradili, bylo, abychom
se obrátili na poslance a iniciovali změnu zákona
č. 265/1992 Sb. Co se bude dít do doby, než
tato případná změna bude, nám
nikdo není schopen říci.
Státní podniky, které počítaly
s tím, že v polovině roku 1992 bude privatizace
skončena, se dostávají do stále horší
situace. Většinou vyvíjejí minimální
hospodářskou činnost, protože nejatraktivnější
provozní jednotky již byly zprivatizovány.
Tím podniky dostávají do finanční
tísně, takže nemají finanční
prostředky nejen na výplatu mezd, ale i na úhradu
dalších závazků. Tím, že
podniky nesplácí úvěry (finanční
prostředky stačí pouze na krytí úroků),
úvěry jsou převáděny na účet
neuhrazených splátek, který je úročen
sazbou 31,5 % a tím dluh u banky stále narůstá.
Nejistota, co bude s podniky dál, když banka jim již
žádný úvěr nechce a v podstatě
ani nemůže dát, nutí uvažovat zakladatele,
jestli by nebylo výhodnější a rychlejší
pro proces privatizace vyhlásit likvidaci.
Na zpracování privatizačních projektů
státní podniky vynaložily nemalé finanční
prostředky (poplatky za výpisy z geodézie
a snímky pozemkových map, poplatky za výpisy
z pozemkových knih, odměny zpracovatelům
projektů, pokud si ho podnik nevypracoval sám ...).
Státní podniky odčerpávají
finanční prostředky státu a i nadále
budou, protože nikdo neví kdy skončí
"stop stav" na Fondu národního majetku.
Vyhlášení likvidace všech podniků,
kterým Okresní úřad Liberec je zakladatel,
by zpochybnilo smysl celé velké privatizace. Přitom
likvidaci státních podniků bylo možné
vyhlásit pouze ze zákonem stanovených důvodů,
které na začátku privatizace načež
státní podniky nesplňovaly. Teď, po
roce a půl, tyto předpoklady již splňují.
Bylo snad smyslem velké privatizace dovést k finančnímu
kolapsu celkem prosperující podniky?