Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
písemnou interpelaci poslance Františka Trnky na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pan Josef Lux
ministr zemědělství České republiky
prostřednictvím pana Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
V Praze dne 24.2.1993 |
Vážený pane ministře,
v minulých dnech proběhla na ministerstvu zemědělství
ČR řada jednání se zástupci
zemědělských výrobců pěstujících
lněný stonek. Dosavadní výsledky svědčí
o tom, že jeho pěstování se stane okrajovou
komoditou zemědělské výroby s následným
dalším výrazným poklesem osevních
ploch. Tradiční výrobní obory zpracovávající
tuto surovinu budou ve stále větší míře
závislé na jejím dovozu, což ovlivní
efektivnost uplatnění finálních výrobků.
Musím Vás ubezpečit, že problematika
byla konzultována s odbornými pracovníky
ministerstva průmyslu a obchodu ČR i s představiteli
Asociace textilního, oděvního a kožedělného
průmyslu ČR. Jejich stanoviska jsou shodná.
Úpadek pěstování lnu postihuje ve
vyšší míře nežli pokles pěstování
jiných komodit zpracovatelské obory a zahraniční
obchod. Len je jediná textilní surovina tuzemské
provenience. Všechny textilní prvovýroby kromě
lnářské jsou založeny na zpracování
dovážených surovin tj. vlny, bavlny, ropy pro
výrobu syntetických vláken či celulózy
pro viskózová vlákna. Dovoz ze vzdálených
producentských zemí a sezónnost nákupu
přírodních surovin značně finančně
zatěžují výrobní podniky. Přesto
řada z finálních výrobců produkuje
výrobky schopné konkurence především
na světových trzích. Přes subvenční
zásahy uplatňovala ve vyspělých ekonomikách
a v předchozím období i u nás, lze
jednoznačně pěstování hodnotit
jako minimálně dovozově náročné.
Právě proto byly do rozvoje pěstební
činnosti investovány značné prostředky,
a to především do technického vybavení
a vlastního zkvalitnění vlákna. Rovněž
o navazujících zpracovatelských stupních
proběhla výrazná modernizace, směřující
ke zvýšení kvality finálního
zboží určeného především
na export.
Odbytově je výroba v roce 1993 zajištěna
jak na domácím trhu, tak i do zahraničí.
V roce 1992 byl vývoz vyšší než 1,5
mld. Kč, vývozní kontrakty potvrzené
výrobou do října 1993 znamenají další
zvýšení tohoto směru užití.
V případě důrazného omezení
pěstební činnosti by dopad na plnění
závazků do zahraničí byl značně
negativní. Dovoz lnu pro plánovanou výrobu
v tomto roce je jednak ve větším rozsahu nezajistitelný
a jednak by cenové a celní vlivy zhoršily efektivnost
zpracování, což by ve svých důsledcích
znamenalo, že finální výrobky by ztratily
svou konkurenceschopnost. Větší omezení
lnářské výroby by znamenalo v konečných
důsledcích trvalou ztrátu pozice na náročných
zahraničních trzích. Tato pozice byla dlouhodobě
budována. Konkrétní dopady by byly patrné
již v roce 1993.
Jak vyplývá z toho, co jsem již uvedl, je nutné
otázce pěstování lnu věnovat
zvýšenou pozornost, zejména v současné
situaci, charakterizované odbytovou krizí zemědělské
výroby, textilní výroby i obchodu s těmito
výrobky.
Nemůžeme si dovolit vyklízet zavedené
trhy, nebo je udržovat jedině za cen!, změny
dosud ziskových obchodů ve ztrátové,
po vynuceném dovozu ze zahraničí. Veškeré
uváděné skutečnosti si velmi dobře
uvědomují ty evropské státy, ve kterých
je dlouhodobě uplatňován systém státem
řízené podpory pěstování
lněného stonku, tj. Francie, Belgie, SRN a Rakousko.
Obdobný systém byl do roku 1991 aplikován
i v ČSFR. Naše politika v této oblasti musí
odpovídat zamýšlenému vstupu do Evropy
a měla by korespondovat s politikou těch evropských
států, kterým bychom svým ústupem
ze scény přepustili těžce vydobyté
trhy.
Prostor pro rozhodnutí je minimální. Do 15.
dubna je nutné zasít a k tomu je potřebné
zajistit dovoz semene. Současně je nutné
připravovat i podmínky pro pěstování
v roce 1994, tzn. zahájit šlechtitelské postupy,
pro zajištění dostatečného množství
semene.
Lze předpokládat, že transformační
proces nebude zcela ukončen v tomto roce a farmáři
vzhledem k přerušeni kontinuity v pěstování
lnu ztratí o tuto plodinu zájem, protože opětovné,
nastartování bude finančně velmi náročné.
Pěstování lnu a jeho další zpracování
bylo vždy záležitostí konkurenceschopnou.
Samotná výroba lnářského textilu
prošla vývojem, kdy se použití lnu rozšířilo
i na netradiční výrobky lnářské
metráže pro konfekční průmysl
s ohledem na velmi dobré užitné vlastnosti.
Silná konkurence v západní Evropě
pronikala do zpracovatelského průmyslu ČR
pouze okrajově. Finančním rozhodnutím
o útlumu pěstební činnosti jednoznačně
vyklidíme pozici pro konkurenci a to v podstatě
zadarmo. Tento postup označují lnářští
odborníci jako sebevraždu. Tuto politiku chtějí
podle mého názoru dynamizovat i noví vlastníci
podniků orientovaných na zpracování
lnu. 0 tom svědčí mimořádný
zájem o nákup akcií těchto podniků,
jak privatizačními fondy, tak i individuálními
DIKy v první vlně kupónové privatizace.
Z výše uvedených důvodů se tedy
na Vás, pane ministře, obracím s touto
interpelací, kterou považuji vzhledem k popsanému
časovému stresu za naléhavou a žádám:
1/ Odpověď na otázku, zda si je Vaše ministerstvo
vědomo, jaká je současná situace a
jaké může mít důsledky.
2/ O sdělení kroků, jaké hodlá
Vaše ministerstvo v této věci učinit.
Zároveň žádám Poslaneckou sněmovnu,
aby označila tuto interpelaci za naléhavou a stanovila
lhůtu k odpovědi na 10 dnů.