Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux zaslal odpovědi na interpelaci poslance Františka
Trnky dopisem ze dne 22. března 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslance Františka Trnky. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 22. března 1993 | |
Č. j. 1465/93 - 140 |
Věc: Odpověď na interpelaci poslance Parlamentu
ČR Františka Trnky ve věci dovozu holandského
lnu a brambor přednesené na 6. schůzi Poslanecké
sněmovny
Situace v zemědělství samozřejmě
dopadá i na pěstitele lnu. Ministerstvo zemědělství
ČR se snaží i tuto situaci řešit,
mimo jiné i tím, že se uskutečnilo několik
pracovních jednání ke komoditě len,
kterých se zúčastnili jak prvovýrobci,
zpracovatelé, zástupci textilního průmyslu,
tak i vývozních společností.
V minulosti bylo lnářství plošně
dotováno z prostředků resortu zemědělství
i resortu průmyslu prostřednictvím zpracovatelů.
Ministerstvo průmyslu dotovalo především
osiva, chemikálie a tírenské vybavení.
V roce 1993 poskytne pěstitelům případné
prostředky ministerstvo zemědělství
podle Zásad poskytování dotací a návratných
finančních výpomocí (MF ČR
č.j. 193/64 693/1992) a Prováděcích
pokynů ..... MZe ČR, č.j. 399/1993 - 200.
V rámci dotačního titulu podpora zemědělské
prvovýroby a služeb je dán prostor pro poskytnutí
dotační podpory podnikatelům, kteří
budou realizovat proces restrukturalizace zemědělské
výroby, tzn., že pěstitelé lnu mohou
požádat o některou z forem dotační
podpory. Předmětem dotace může být
pořízení nových i použitých
strojů, technologií, půdy, dopravních
prostředků pro zemědělskou prvovýrobu
a pro služby zemědělské prvovýrobě,
nákup biologického materiálu pro rozvoj rostlinné
výroby, ekologické projekty související
se zemědělskou prvovýrobou, samostatné
propojení prvovýroby se zpracováním
a odbytem zemědělské produkce.
Na pracovní poradě konané v únoru
t. r. nedošlo k dohodě mezi prvovýrobci a zpracovateli
v oblasti cen. Zpracovatelé se řídí
cenovými pravidly ČSN 46 2420 JK 012 113, která
jsou zastaralá a i po úpravách neuhradí
náklady prvovýrobcům. Výrobci lněných
tkanin nebyli ochotni uvolnit prostředky stejně
tak, jako vývozci. V roce 1991 bylo vyvezeno lněných
tkanin za 683 mil. Kčs a v roce 1992 již za více,
než za 1 miliardu.
Domníváme se proto, že hlavní chyba
není v tomto případě v resortu zemědělství,
ale spíše v resortu průmyslu a obchodu ČR.
Působíme na prvovýrobce, aby od pěstování
lnu neupouštěli, hlavně z důvodu ekologizace
a estetizace krajiny. Jedná se především
o zabezpečení kulturního krytu krajiny v
okolí vodních zdrojů a v podhorských
oblastech. V tomto směru podpory zemědělské
prvovýroby budeme i nadále zainteresovávat
i další resorty, s nimiž povedeme další
potřebná jednání.
Dovoz lněného vlákna do České
republiky je nutný proto, že domácí
len má krátké a hrubé vlákno,
které je vhodné pouze pro výrobu hrubších
tkanin. Za posledních pět let se v průměru
dováželo takové množství jemného
dlouhého vlákna, které se v průměru
rovná 14 až 16 % domácí produkce. Dovozem
kvalitních standardů dlouhého vlákna
se ve spojení s domácí surovinou celá
partie zjemní a je použitelná na výrobu
kvalitních tkanin. Stanovená všeobecná
smluvní celní sazba činí 12 %. Ministerstvo
průmyslu a obchodu požaduje tuto sazbu zmírnit,
nebo zcela zrušit. Tímto zásahem by však
došlo k dalšímu znevýhodnění
prvovýrobců.
Dlouhodobým a největším odběratelem
našich lněných tkanin byl bývalý
Sovětský svaz, kam se vyvážely nejen
kvalitní lněné výrobky, ale i plachtoviny
pro zbrojní průmysl. V současnosti se vyváží
hlavně jemná tkanina do vyspělých
západních států, Italie, USA, Canada),
kde jsou kvalitní lněné výrobky vyhledávaným
zbožím.
Pokud bude zájem o obšírnější
informace, sděluji, že v nejbližší
době bude dopracována Situační a výhledová
zpráva komodity len. Ta je připravována společně
s prvovýrobci i zpracovateli (tírny) a je určena
všem podnikatelským subjektům, kteří
přijdou s uvedenou komoditou do styku. Informace mají
sloužit jako podklad pro rozhodování na základě
analýzy trhu.
K problematice dovozu brambor chci upozornit, že je středem
pozornosti ministerstva. Odbyt brambor na vnitřním
trhu stagnuje. Důvodem je vysoká spotřebitelská
cena, která není adekvátní ceně
farmářské. S kvalitou brambor nejsme ovšem
spokojeni a doplácí na to spotřebitel i zpracovatel.
Vzhledem k signalizovanému dovozu konzumních brambor
ministerstvo společně se Státním fondem
tržní regulace sleduje celní statistiku. Na
základě získaných informací
rozhodla Rada státního fondu tržní regulace
11. 2. 1993 stanovit vyrovnávací dávku 1,36
Kč na 1 kg brambor. Výměr MF ČR č.
VDD/1/93 nabyl účinnosti 15. 3. 1993. Dovoz brambor
podle dostupné celní statistiky činil k 2.
3. 1993 cca 2.000 tun.
Za účelem regulace trhu s vybranými rostlinnými
a živočišnými produkty a výrobky
vzniklými jejich zpracováním byl zřízen
podle zákona č. 472/1992 Sb., Státní
fond tržní regulace v zemědělství.
MZe ČR hodlá uplatnit další prvky zamezení
výkyvu na trhu, a to:
- komoditní studie,
- komoditní dohody,
- komoditní programy,
- tržní řády.
Komoditní studie a situační zprávy
mají poskytnout podnikatelským subjektům
a široké veřejnosti základní
tržní informace o příslušné
komoditě. Zástupci zemědělské
prvovýroby zpracovatelského průmyslu, obchodu,
MZe ČR a SFTR budou řešit vzájemné
vztahy v komoditních radách. Komoditní rady
budou ustaveny i pro len a brambory.
Tyto rady vypracují komoditní dohody mezi dodavateli
a odběrateli a budou se podílet i na vypracování
komoditních programů MZe ČR předloží
v září t. r. k projednání ve
vládě návrh zákona o tržních
řádech, jakožto vyšší formu
regulace trhu.
Ke zlepšení současné finanční
situace v zemědělství a zvýšení
účinnosti dotační a daňové
politiky uvažujeme o vytvoření Rolnického
podpůrného a úvěrového systému,
který by pomohl efektivněji řešit využití
prostředků vkládaných do zemědělství
i finančních prostředků podnikatelů.
Zejména by měl umožnit prodloužení
splatnosti úvěrů, zohlednit biologický
charakter výroby a uvést do souladu úrokovou
míru s rentabilitou zemědělské výroby.
Předpokládám, vážený pane
poslanče, že souhrn těchto opatření
přispěje postupně ke stabilizaci zemědělské
výroby, nabídky a poptávky na trhu.
Vážený pan
Prof. Ing.František Trnka, CSc.
poslanec Parlamentu ČR
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR