Ministr dopravy Jan Stráský
zaslal odpověď na interpelaci poslanců Gerty
Mazalové, Petra Kavana a Jiřího Bílého
dopisem ze dne 15. dubna 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra dopravy Jana
Stráského na interpelaci poslanců Gerty Mazalové,
Petra Kavana a Jiřího Bílého. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze 15. dubna 1993 | |
Č.j.: 7 371/93-220 |
Vážený pane
předsedo,
obdržel jsem interpelaci,
týkající se veřejné autobusové
dopravy v České republice, ve které uvádíte
i skutečnosti ovlivňující její
dosavadní vývoj.
K tomu uvádím, že
současnou situaci ve veřejné osobní
dopravě ovlivňují dva hlavní faktory.
Je to v prvé řadě skutečnost, že
v souvislosti s přechodem na tržní hospodářství
a privatizací celého hospodářství
bylo nutno vytvořit legislativní předpoklady
k tomu, aby i do dopravního procesu mohly vstoupit další
podnikatelské subjekty. Ve druhé
řadě je to omezená možnost naší
ekonomiky dále dotovat ta hospodářská
odvětví, která jsou s ohledem na vnější
vlivy a služby poskytované ve veřejném
zájmu ztrátová.
Pokud se jedná o legislativu, byla v zájmu demonopolizace
provedena novelizace zákona č.
68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním
zasílatelství, zákonem č. 118/1990
Sb., spočívající v tom, že kromě
umožnění vstupu do oblasti podnikání
ve veřejné hromadné dopravě osob dalším
subjektům byla zrušena podmínka, že povolení
k provozování silniční
dopravy se udělí jen tehdy, pokud není doprava
uspokojivě zajištěna provozem dosavadních
provozovatelů dopravy - tzv. zkoumání potřeb
dalšího dopravce. V praxi to znamená, že
každý, kdo splní základní podmínky
pro udělení příslušného
povolení - koncesní
listiny, má právo na to, aby provozoval dopravu
tam, kde to jeho podnikatelskému zájmu vyhovuje.
V legislativě neexistují nyní žádná
ustanovení, která by dávala oporu orgánům
státní správy k tomu, aby počet dopravců
na kterékoliv autobusové lince administrativním
způsobem regulovaly. Naopak se předpokládá,
že selekce dopravců bude provedena samovolně
jako důsledek jejich ekonomické zdatnosti v rámci
hospodářské soutěže. Tato liberalizace
má za následek, že nově se tvořící
dopravní subjekty se orientují
na autobusové linky s dostatečným počtem
cestujících, a tedy s perspektivou vyššího
zisku. Navíc i přikázání změny
jízdního řádu po jeho schválení,
ke kterému je příslušný orgán
státní správy oprávněn, lze
provést pouze z důvodu veřejného zájmu
a nikoliv v obchodním
zájmu jiného dopravce. Proto může dojít
a také dochází k tomu, že někteří
dopravci situují své spoje do těsné
blízkosti před spoje již déle provozované
jiným dopravcem. V připravovaném návrhu
nového zákona o silniční dopravě
je počítáno jednak
s určitým výběrem dopravce pro konkrétní
přepravy podle výsledku veřejné soutěže,
jednak s ochranou takového dopravce před vstupem
dalšího podnikatele.
Pokud se jedná o ztrátu
z provozování autobusové dopravy, je třeba
vycházet ze zásady, že v tržním
hospodářství může být
provozována pouze taková činnost, která
není pro provozovatele ztrátová. V autobusové
dopravě je však v současné době
řada přeprav, které dopravcům ani
nekryjí vynaložené provozní náklady.
Největší objem představuje přeprava
žáků, kde rozdíl
mezi jízdným, které zaplatí žák
za časovou jízdenku a obyčejným jízdným
představuje téměř 48 hal za přepravu
jednoho cestujícího na vzdálenost 1 km. Na
tuto přepravu však je poskytována dotace. Dalším
a nekrytým zdrojem snížených tržeb
je bezplatná přeprava členů Konfederace
politických vězňů, Svazu bojovníků
za svobodu, poslanců českého parlamentu a
průvodců držitelů průkazů
ZTP-P. Více nežli 60 % slevu z obyčejného
jízdného požívají žáci
při jednotlivých jízdách, držitelé
průkazů ZTP a ZTP-P, rodiče při
návštěvě dětí trvale umístěných
v zařízeních v působnosti ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
ministerstva zdravotnictví a ministerstva práce
a sociálních věcí. Ani obyčejné
jízdné, jehož maximální výše
byla upravena od 1.4.1993 jen v průměru
o 10 % namísto požadovaných 20 %, neodpovídá
zvýšeným nákladovým vstupům.
V současné době
se nejzávažnějším problémem
jeví provozování autobusových linek
nebo spojů, které musí být provozovány,
přestože obsazení autobusů je tak nízké,
že jsou a budou vždy ztrátové. Dopravci
se logicky snaží zmírnit dopady z jejich provozování
tím, že nejméně obsazované spoje
ruší nebo alespoň omezují. To má
však velice nepříznivý dopad na obyvatelstvo
zejména malých obcí v okrajových oblastech,
jeho životní úroveň, zaměstnanost,
služby apod. Vláda sice uvolnila 150 mil. Kč
ve prospěch rozpočtu okresních úřadů
z rozpočtu ministerstva dopravy, aby okresní úřady
mohly provoz nejnutnějších spojů objednat,
touto částkou však není možné
zachovat ani dosavadní systém pravidelné
autobusové dopravy.
S omezováním provozu
nerentabilních spojů pak úzce souvisí
přebytek kapacity navíc ještě zastaralých
dopravních prostředků. Dopravci tuto situaci
řeší bud jejich odprodejem nebo rušením.
Pokud jim to ekonomická situace dovolí, investují
již do obnovy autobusů jen v nejnutnějším
rozsahu a nakupují spíše autobusy luxusního
provedení zahraniční výroby, aby obstáli
v konkurenci tamních dopravců.
Závěrem bych chtěl
uvést, že náš resort i stát má
zájem na tom, aby byl zachován fungující
systém pravidelných autobusových linek, který
je z ekonomického i ekologického hlediska mnohem
příznivější než individuelní
motorismus. Bude však záležet na tom, aby byla
přijata navrhovaná verze nového zákona
o silniční dopravě, aby státní
správa měla možnost tvorbu
systému podpořit a jeho fungování
ovlivňovat.
S pozdravem
Vážený pan
Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Sněmovní 4