Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Jiřího
Šolera na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pán
JUDr. Jiří Novák
ministr spravedlnosti ČR
Zbraslav, 24. března 1993 |
Vážený pane
ministře,
zmanipulovaný a nedemokratický
rozpad naší drahé Československé
vlasti přinesl jeho lidu a jejím národům
mnohá utrpení a strádání. Jedním
z nich je značná ztráta jistot spojených
s politickými, občanskými, hospodářskými,
sociálními a kulturními právy, s právy
národnostních a etnických menšin a s
jejich ochranou.
Spolu s představiteli demokratické
světové veřejnosti, soudě např.
podle projevu Sira Leona BRITTANa z 12. 3. 1993 v Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR, i já sdílím
závažné obavy o ochranu základů
demokracie a lidskosti v České republice. Zvláště
vzhledem k růstu terorismu
ve společnosti i na půdě parlamentu, kde
se celý jeden poslanecký klub (ODS) stal svou spoluúčastí
na terorismu slepého mládence v době voleb
presidenta ČR organisovanou teroristickou skupinou. Dovoluji
si opět uvést srovnání s požárem
berlínského Říšského
sněmu v roce 1933, který ve svých následcích
vedl k rozpoutání největšího
světového válečného požáru
v lidské historii. Dovoluji si připomenout též
zjevnou parlamentní ochranu před vyšetřením
takového zvěrstva, jakým je týrání
mentálně postiženého dítěte
v Ústavu sociální péče Lochovice,
obstrukcí zařazení zástupce naší
politické strany do příslušného
parlamentního výboru. Dovoluji si připomenout
článek 65 odst. 3 ústavního zákona
1/1993 Sb. Ústavy České republiky, který
je ve zjevném rozporu se zákonem
53/1974 Sb., tj. Úmluvou o nepromlčitelnosti válečných
zločinů a zločinů proti lidskosti.
Zvláště personální obsazení
příslušné státní funkce
nevzbuzuje u našich voličů pocit bezpečí.
Česká a Slovenská
federativní republika si po listopadovém převratu
postupně vybudovala rozsáhlé mechanismy ochrany
těchto práv. I když některé prvky
přímé demokracie, např. místní
referendum o ekologických otázkách, byly
vyhlášeny zákony Slovenské národní
rady a platily proto pouze ve Slovenské republice. Kromě
běžných prostředků
soudu a prokuratury chránil lidská práva
občanů Ústavní soud. Ten bohužel
dnes, přes značnou iniciativu komise ČNR
v době vánoc, neexistuje.
I když moje minulá
korespondence s Radou Evropy vždy skončila ujištěním,
že Česká a Slovenská federativní
republika ještě nesplnila všechny nezbytné
podmínky pro aplikaci evropské Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod,
nakonec byly kýžené procedury naplněny,
Úmluva byla publikována jako zákon 209/1992
a podle článku 25 této úmluvy měl
občan ČSFR možnost
obracet se po vyčerpání prostředků
národního práva přímo na orgány
Rady Evropy. Bohužel moje nedávná korespondence
s Radou Evropy, konkrétně fax z 19. 3. 1993 podepsaný
Hansem-Peterem Furrerem, ředitelem politických záležitostí,
hovoří opět pouze o
žádosti české republiky o vstup do Rady.
Možnost ochrany práv občanů touto formou
je tedy opět na delší dobu nemožný.
Další formou ochrany
lidských práv jsou dohody uzavřené
na půdě Organizace spojených národů.
Doufám, že po přijetí České
republiky za člena OSN má občan možnost
obracet se na Komisi pro lidská práva OSN, v jejíž
jurisdikci příslušné dohody jsou. Alespoň
v oblasti občanských a politických práv
na základě zákona 169/1991 Sb., tj. Opčního
protokolu k mezinárodnímu paktu o občanských
a politických právech.
Může se na tuto komisi obracet přímo
i v případě jiných dohod, nebo musí
využít zprostředkování jinou
vysokou smluvní stranou, tj. jiným státem-signatářem
dohody?
Z uvedených skutečností
vyplývá, že nedemokratické rozděleni
naší drahé Československé vlasti
přineslo jejím bývalým občanům,
dnes občanům České republiky, značnou
újmu na možnostech ochrany jejich lidských
práv. Vzhledem k přetrvávání
totalitních praktik v naší společnosti
je tento fakt zdrojem nejistoty v řadách našich
voličů. Žádám
Vás proto o informaci, jakým způsobem chce
vláda České republiky toto dilema řešit
a zaručit občanům alespoň takovou
ochranu jejich práv, jakou poskytovala jejich vlast, Česká
a Slovenská federativní republika.