Kopie odpovědi ministra
spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Jiřího Šolera byla doručena
dne 29. června 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra spravedlnosti
Jiřího Nováka na interpelaci poslance Jiřího
Šolera. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 23. 4. 1993 | |
Č.j. M-274/93 |
Vážený pane
poslanče,
Vaše interpelace v záležitosti
ochrany základních lidských práv a
svobod v České republice, s níž jsem
se podrobně seznámil, směřuje především
do oblasti mezinárodních vztahů. To se týká
zejména Vašeho dotazu na dohody uzavřené
v rámci Organizace Spojených národů,
ale též dotazu
na aplikaci Evropské úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod. Na tyto části
interpelace již, jak jsem byl informován, odpověděl
pan ministr zahraničních věcí. Chtěl
bych odpovědi na Vaše otázky doplnit z hlediska
resortu, jehož řízením jsem
pověřen.
Pokud se jedná o Evropskou
úmluvu o ochraně lidských práv a základních
svobod, považuji za potřebné připojit
k odpovědi p. ministra zahraničních věcí
některé další skutečnosti. Vzhledem
k tomu, že jde o úmluvu tzv. uzavřenou, může
být Česká republika jejím členským
státem až poté, kdy bude přijata za
členský stát Rady Evropy. Podle názoru
čelného představitele Evropské úmluvy
p. Dr. H. C. Krügera, který byl nedávno v Praze
na pozvání ministerstva spravedlnosti, může
v průběhu jednání o přijetí
České republiky za členský stát
Rady Evropy i Evropské úmluvy dojít i k takovému
řešení, že by úmluva platila v
České republice retroaktivně, od 1. 1. 1993.
V tom případě by Evropská úmluva
mohla přistoupit k řešení těch
stížností z České republiky,
které od tohoto data docházejí do
Rady Evropy a jsou zatím pouze evidovány.
Nesdílím Vaše
obavy, že by zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky a vzniky samostatné České
republiky došlo k ohrožení základních
lidských práv a svobod. Nemusím Vám
jistě připomínat, že podle čl.
112 Ústavy České republiky ústavní
pořádek České republiky tvoří
vedle vlastní ústavy a dalších ústavních
zákonů Listina základních práv
a svobod.
Podle Ústavy České
republiky je Česká republika demokratickým
státem, založeným na úctě k lidským
právům a na zásadách občanské
společnosti.
Ústava vychází
z několika základních principů, na
základě kterých je dostatečným
způsobem, zcela odpovídajícím vyspělým
demokratickým státům, garantována
ochrana základních práv a svobod. Stačí
připomenout, že podle čl. 10 ratifikované
a vyhlášené mezinárodní smlouvy
o lidských právech a základních svobodách,
jimiž je Česká republika vázána,
jsou bezprostředně závazné a mají
přednost před zákonem.
Podle Ústavy se každý
může domáhat ochrany svých práv
u soudů, neboť soudy, jako nezávislé
a nestranné orgány, jsou povolány především
k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly
ochranu právům. Tedy vytváření
funkční soustavy nezávislých soudů
patří také k upevnění ochrany
základních práv a svobod.
Vedle soustavy obecných
soudů vymezuje Ústava České republiky
pravomoc Ústavního soudu mimo jiné rozhodovat
o ústavní stížnosti proti pravomocnému
rozhodnutí a jinému zásahu orgánů
veřejné moci do ústavně zaručených
základních práv a svobod. Podle vládního
návrhu zákona o Ústavním soudu by
měla fyzická osoba právo podat ústavní
stížnost ve lhůtě 60 dnů. Tato
lhůta by měla počínat dnem, kdy nabylo
právní moci rozhodnutí o posledním
prostředku, který zákon ochraně práv
poskytuje a není-li takového prostředku,
dnem, kdy došlo ke skutečnosti, která je předmětem
ústavní stížnosti.
Tím, že Ústavní
soud může v takovém řízení
rozhodnutí nebo jiný zásah orgánu
veřejné moci do ústavně zaručených
základních práv a svobod zrušit, je
dána jistota ochrany základních lidských
práv a svobod občanům České
republiky.
Obecně je základem
ochrany lidských práv a svobod vyspěly právní
řád a odhodlání občanů
České republiky řídit se všemi
osvědčenými principy právního
státu. Při transformaci právního řádu
tak, aby byl kompatibilní s Ústavou České
republiky včetně její preambule, nese spoluodpovědnosti
i Parlament, tedy dnes Poslanecká sněmovna. Věřím,
že všichni poslanci jsou si vědomi této
spoluodpovědnosti.
S pozdravem
Vážený pan
RNDr. Jiří Šoler, CSc.
poslanec Parlamentu
České republiky