Praha 4.března 1993 | |
čj: 228/93 - SM |
Vážený pane předsedo,
na základě usneseni Poslanecké sněmovny
z 3. schůze 28. ledna 1993, ke zprávě o situaci
v kontrolních institucím České republiky
- ministerstvu státní kontroly a Nejvyšším
kontrolním úřadu, předkládám
souhrnnou zprávu o činnosti ministerstva státní
kontroly za rok 1992.
Chci zejména upozornit na základní linie
činnosti v roce 1993, které se týkaly těchto
oblastí:
1. zřízení 19 oblastních odborů
ministerstva na území České republiky,
vždy se sídlem v centru spádové oblasti
(regionu) v průběhu 1. čtvrtletí 1992.
Konstituování těchto oblastních odborů
bylo zahájeno 10.ledna a ukončeno 30.března
1992. Všichni nově přijatí, pracovníci
(cca 200) prošli odborným školením, odbory
byly dle finančních možností vybaveny
materiálně i technicky. Od dubna 1992 se tyto odbory
podílely na vlastní kontrolní činnosti,
vedeny gestorskými odbory v Praze. Od 2. pololetí
1992 se plně zapojují do kontrolní činnosti
dle plénu ministerstva. Koncem roku byla uskutečněna
první kontrolní akce v gesci sekce oblastních
odborů (viz str.13,14).
Oblastní pracoviště jsou organizačně
podřízeny vedení ministerstva, v případě
potřeby jsou pracovníci přeskupováni
v závislosti na specifiku kontrolní akce i mimo
vlastní region.
Přínos oblastních odborů je nesporný.Šetření
je možné provádět po celé české
republice detailně, kontrolní zásah je rychlejší
a přesnější, informační
hodnota materiálu daleko vyšší, nebo přesněji
ilustruje daný stav. Pro další rozvoj oblastních
odborů svědčí i fakt, že si získala
společenskou prestiž a občané se na
ně obracejí se svými podněty, stížnostmi
a peticemi. V samotných regionech se oblastní odbory
často stávají konzultanty pro prokuraturu,
policii a další instituce.
2. Vlastní kontrolní činnost se soustředila
především na problematiku privatizace. Chci
upozornit na kontroly uplatňování zákona
č.92 (o výsledku informováno ministerstvo
pro privatizaci, Hospodářská rada, vláda),
uplatňování zákona č. 171 a
Fondu nár. majetku (o výsledku informována
vláda a Rozpočtový výbor ČNR),
použití finančních prostředků
získaných z prodaného majetku na základě
výjimky 95 zákona č. 92 (o výsledku
informována vláda, předseda Rozpočtového
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, Porada
ekonomických ministrů).
Systémové kontrolní akce, které navazovaly
již na činnost v roce 1991 (kontrola malé privatizace)
přinesly do databáze ministerstva státní
kontroly velké množství cenných informací
a zkušeností, které se využívají
při zpracovávání stanovisek k privatizačním
projektům. Ministerstvo státní kontroly zde
působí jako prvek prevence, smyslem této
činnosti je předcházet porušení
zákonů a komplexnějším chybám.
(Výčet kontrolních akcí na str. 5
až 12 a 15 až 19 dokumentuje, že jak plánované
plošné kontroly, tak operativní šetření
i šetření stížností přinesly
kontrolami zjištěné porušování
zákonů, jimiž se nyní v řadě
případů zabývají orgány
činné v trestním řízení).
3. Dalším okruhem činnosti je dotační
politika.V roce 1992 byly uskutečněny plošné
kontroly dotací do společenských organizací
(o výsledku informována vláda), prověrka
hospodaření vybraných státních
podniků ČSAD (informováni jednotliví
zainteresovaní ministři), prověrka plnění
opatření přijatých ke snižování
spotřeby paliv (informována vláda a Rozpočtový
výbor Parlamentu), kontrola oprávněnosti
využití stavenišť. Stěžejní
kontrolní akcí v tomto okruhu byla kontrola dotační
politiky v agropotravinářském komplexu, plošná
kontrolní akce, která navazovala na podobnou akci
v roce 1991, jejímž důsledkem byla mj.změna
pravidel dotační politiky (o výsledku byla
informována vláda, Rozpočtový výbor
Parlamentu, příslušní ministři,
předseda Zemědělského výboru
Parlamentu).
4. Nezanedbatelným okruhem kontrolní činnosti
je ekologie. Kontrola využití prostředků
státního rozpočtu na ekologické investice
(o jejímž výsledku byla informována
vláda a příslušné výbory
Parlamentu) mimoto jednoznačně prokázala
akceschopnost a účelnost zřízení
oblastních odborů. Další kontrolní
činnost v tomto okruhu se týkala programu PHARE,
dlouhodobého kontrolního sledování
problematiky freonů, kontrolní i teoreticko-analytická
činnost v oblasti obranných reflexů veřejnosti
vůči stavbám ve veřejném zájmu
a postupy řešení v té to problematice
(tzv.technology assessment).
5. Pokládám za nutné zvýraznit též
sérii kontrol v oblasti bezpečnosti a obrany státu
(podrobně viz str.12,13). V roce 1992 byly uskutečněny
kontroly připravenosti objektů ČSA k předání
pro civilní potřebu (o výsledku informována
Rada obrany), dodržování zákona č.147/83
o zbraních a střelivu (Rada obrany, ministerstvo
vnitra, ředitelství Policie ČR), zabezpečení
přepravy výbušnin, stavu mobilizačních
rezerv (informace předány zainteresovaným
ministerstvům, Správě hmotných rezerv,
Radě obrany, Výboru pro právní ochranu
Parlamentu), kontrola civilní služby (informovali
jsme Radu obrany, Výbor pro právní ochranu,
Generální prokuraturu, příslušná
vojenská velitelství).
6. Posledním systémově chápaným
okruhem kontrolní činnosti, na který chci
upozornit, je problematika samotné státní
správy. V roce 1992 byla uskutečněna kontrola
příčin nárůstu v čerpání
z rozpočtu ČR na výkon státní
správy (o výsledcích kontroly byla informována
vláda), kontrola práce územních finančních
orgánů (informováni předseda a místopředseda
vlády, ministerstvo financi, Rozpočtový výbor
Parlamentu), kontrola postupu při zajištění
hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti
a státní politiky zaměstnanosti (informováni
předseda a místopředseda vlády, Rozpočtový
výbor), prověrka neslučitelnosti výkonů
jiné výdělečné činnosti
se zastávanými funkcemi ve státní
správě (informována vláda), kontrola
tvorby a čerpání položky "mzdové
prostředky" v jednotlivých kapitolách
státního rozpočtu (o výsledku informován
předseda Parlamentu) apod.
Na str. 5 až 17 uvádím systematický
přehled kontrolní činnosti za jednotlivé
odbory ministerstva.
7. Neustále se rozšiřující formou
činnosti ministerstva jsou tzv.operativní šetření
na dožádání jiných orgánů,
především pak orgánů činných
v trestním řízení (vyčerpávající
přehled nejvýraznějších akcí
tohoto charakteru uvádím na str. 17 až 19).
8. Podstatnou částí činnosti je vyřizování
stížností, podnětů a petic občanů
(viz str. 11, 12 a rozbor na str. 20 až 26). Tato práce
je mimořádně obtížná,
neboť počet těchto podnětů neustále
roste, jejich existence často ilustruje nízké
právní vědomí občanů
(ministerstvo často supluje právní poradenskou
činnost), oblast stížností není
dořešena legislativně, dosud není vládou
ani Parlamentem zcela doceněn informační
přínos plynoucí z vyřizování
stížností, který podle našeho názoru
přesně specifikuje problémové jevy
ve společnosti a působí tak jako druh výzkumu
veřejného mínění.
Ministerstvo státní kontroly usiluje o průběžný
a kvalifikovaný kontakt s Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu prostřednictvím Bulletinu pro poslance
vydávaného od ledna 1992 s informacemi o kontrolní
činnosti. Předsedové jednotlivých
výborů byli, dopisem vyzváni ke kontaktům
s ministerstvem, poslancům, kteří mají
zájem o konkrétní kontrolní zjištění
nabízíme předložit na půdě
ministerstva protokoly, je zde samozřejmě možnost
konzultovat problematiku v okruhu vlastního zájmu
jednotlivých poslanců, či záležitosti
legislativní.
S pozdravem
Vážený pan
Milan Uhde
předseda
Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky
Praha
Nedílnou součástí tohoto materiálu jsou rozbory |
MSK ČR
Č.j.: 228/1993 - SM |
V oblasti kontroly státního rozpočtu
byla na podkladě závěrů jednání
vlády ČR o některých otázkách
státního rozpočtu ČR v roce 1991 provedena
"Kontrola práce územních finančních
úřadů" se zaměřením
na plnění úkolů těchto orgánů,
podmínek pro jejich činnost, strukturu činnosti,
metodické řízení a technické
vybavení. Cílem kontroly bylo vymezit problémové
okruhy ovlivňující účinnost
orgánů, které rozhodující měrou
spolupůsobí při tvorbě příjmů
státního rozpočtu. V rámci této
kontroly byla prověřena postižitelnost nezdaněného
kapitálu použitého v aukcích malé
privatizace a ověření účinnosti
územních finančních orgánů
ve vyhledávání a i dodatečném
zdaňování těchto podnikatelů.
Dále odbor státního rozpočtu prováděl
"Kontrolu tvorby a čerpání položky
mzdové prostředky v jednotlivých kapitolách
státního rozpočtu ČR na rok 1992",
pro kontrolní a rozpočtový výbor ČNR
bylo zpracováno "Stanovisko ke státnímu
závěrečnému účtu ČR
za rok 1991". Projednání vlády ČR,
Hospodářské rady vlády ČR,
pro poradu ekonomických ministrů a pro jednotlivá
ministerstva bylo vypracováno 92 odborných stanovisek
převážně ve spolupráci s právním
odborem.
V oblasti společenské spotřeby, služeb
a obchodu tyla kontrolní činnost zaměřena
na "Kontrolu postupu při transformaci OÚNZ
v České republice" s cílem ověřit
postup okresních úřadů, pracovníků
pověřených likvidací OÚNZ a
ministerstva zdravotnictví ČR při transformaci
OÚNZ. Účelem "Kontroly postupu při
vyplácení hmotného zabezpečení
v nezaměstnanosti" bylo ověřit oprávněnost
vyplácení hmotného zabezpečení
v nezaměstnanosti v souladu se stávajícími
předpisy s cílem zabezpečit zvýšení
hospodárnosti při vynakládání
prostředků ze státního rozpočtu.
V rámci plánu kontrolní činnosti byla
provedena kontrola plnění opatření
z prověrky "Ochrana a evidence sbírkových
předmětů v muzeích a galeriích"
se záměrem prověřit plnění
přijatých opatření k výsledkem
kontroly provedené MSK ČR v roce 1991 včetně
prověrky plnění usnesení vlády
ČR š. 307/1991 k souhrnu opatření ke
snížení kritické situace ochrany sbírek,
expozic, depozitářů, muzei, galerií
a památkových objektů v ČR.
V oblasti společenské spotřeby, služeb
a obchodu byla dále řešena řada podnětů
a stížností poslanců, členů
vlády a občanů.
V oblasti územní správy byly v roce 1992
v návaznosti na plán kontrolní činnosti
uskutečněny tři kontrolní akce a to:
- Kontrola příčin nárůstu čerpání
prostředků v rozpočtu ČR na úhradu
výdajů na výkon státní správy
v ČR v letech 1990 - 1991 a předpoklad pro rok 1992,
- Kontrola účelného vynakládání
poskytnutého příspěvku 8,5 mil. Kčs
na nadaci Ford pomoci místní správě
ČR
- Kontrola práce územních finančních
úřadů.
Zároveň byl zpracován celorepublikový
přehled působností inspekčních
orgánů a orgánů státního
odborného dozoru. Mimo plánovanou kontrolní
činnost bylo v oblasti územní správy
řešeno celkem 71 podání převážně
směrovaných do oblasti výkonu státní
správy orgány územní správy
a samosprávy. Ve všech případech byla
po ověření skutečností v podání
uvedených prováděna buď operativní
šetření nebo v těch případech,
kdy podání se týkala výkonu samosprávných
působností obcí nebo oblastí ležících
mimo působnosti MSK ČR byli pisatelé informování
o možnostech, které jim československý
právní řád dává k ochraně
jejich oprávněných zájmů.
V oblasti hospodářské politiky byla
kontrolní činnost zaměřena na oblast
transformace a privatizace státního majetku. Na
základě usnesení 24. schůze ČNR
z 8.11.1991 v souladu s plánem hlavních úkolů
vlády ČR na rok 1992 a plánem kontrolní
činnosti MSK ČR pro období 1. pololetí
a 2. pololetí 1992 byla provedena "Kontrola uplatňování
zákona č. 91/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby".
Na základě výsledků prověrky
byla m.j. usnesením vlády ČR č. 355
ze dne 13.5. 1992 uložena ministru pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a ministrům zakladatelům
řada úkolů a přijata taková
opatření, aby jejich realizací byl zkvalitněn
další průběhy privatizace. Cílem
kontroly "Uplatňování zákona
ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku ČR" bylo působit na důsledné
dodržování zákonných ustanovení
při schvalování a realizaci privatizačních
projektů a kontrolu plnění úkolů
uložených usnesením vlády ČR
č. 355/1992. Kontrola ukázala na některé
nedostatky včetně porušování
některých zákonných předpisů,
které doprovázejí privatizační
proces na všech jeho úrovních. Zároveň
ukázala, že úkoly uložené usnesením
vlády ČR č. 355/1992 byly plněny nedostatečně
a opožděně. Výslednou zprávu
projednala porada ekonomických ministrů dne 1.12.1992
a některé protokoly byly předány k
dalšímu řízení Generální
prokuratuře ČR. Zprávy o výsledku
byly rovněž předány výboru pro
plán a rozpočet ČNR.
Při kontrole uplatňování zákona
ČNR č. 171/1991 Sb., bylo mimo jiné zjištěno,
že v rozporu s právními předpisy:
- FNM ČR neoprávněně vynaložil
finanční prostředky za rok 1991 a 1992 ve
výši cca 21,8 mil. Kčs,
- MSNM ČR neoprávněně schválilo
privatizační projekty akciových společností
ve výši cca 189,0 mil.Kčs.
Generální prokuratuře ČR byly předány
protokoly z těchto objektů:
- Fond národního majetku ČR,
- hotel Savoy Špindlerův mlýn,
- a. s. CIDEM Hranice,
- a. s. Jihočeské cihelny.
Zpráva o výsledku kontroly byla předána
Ústředně kriminální policie
a Službě pro ochranu ekonomických zájmů
České republiky.
V průběhu 1. pololetí 1992 byla realizována
operativní kontrola činnosti Poštovní
novinové služby. Na závažné nedostatky,
zejména v činnosti a hospodaření PNS,
byl upozorněn Fond národního majetku ČR
s tím, aby, jako rozhodující držitel
akcií nově vzniklé PNS a.s. přijal
věcná a personální opatření
k zajištění odstranění zjištěných
nedostatků. Výsledky z kontroly byly předány
rovně k dalšímu řízení
příslušnému finančnímu
úřadu v Praze 3. Zjištění spočívalo
v zkreslení hospodářského výsledku
za rok 1991 ve výši 25,2 mil. Kčs z titulu
nesprávně účtované remitendy
vydavatelům. Dopad na zkreslený odvod do státního
rozpočtu činil 13,9 mil. Kčs.
V oblasti hospodářské politiky bylo v průběhu
roku 1992 šetřeno cca 100 podnětů vztahujících
se především k průběhu transformace
a privatizace státního majetku. Oprávněné
podněty byly řešeny zejména v rámci
shora citovaných kontrol.
V oblasti průmyslu byla důležitou prověrkou,
jejíž výsledky byly předloženy
na jednání Hospodářské rady
vlády ČR a následně i vlády
ve smyslu usnesení vlády ČR č. 439/1992
a č. 432/1992 "Kontrola plnění opatření
uložených vládou ČR na základě
prověrky odstraňování technických
překážek obchodu se zeměmi Evropského
Společenství".
Kontrola navazovala na výsledky kontroly MSK ČR
v 1. pololetí 1991, kdy bylo zjištěno, že
odstraňování technických překážek
obchodu se zeměmi Evropského společenství
nebylo v potřebném rozsahu řešeno a
zabezpečeno. "Kontrola úrovně a účinnosti
zpracovaných podnikových a rekvalifikačních
programů v odvětví stavební výroby
v návaznosti na poskytnuté státní
prostředky k jejich realizaci" byla zaměřena
na plnění a účinnost programů
v návaznosti na poskytnutou státní podporu
pro jejich zabezpečení v odvětví stavební
výroby. Již v přípravě na prověrku
byla soustředěna řada poznatků ukazujících
na nekomplexnost v přístupu k plnění
tohoto závažného úkolu. Kontrolou v
této oblasti se zabývala i další odborná
kontrolní pracoviště ministerstva státní
kontroly ČR.
Realizace závěrů prověrky z roku 1991
"Hospodaření zemním plynem při
jeho transportu a distribuci, vybraným velkoodběratelům
na území ČR" byla ověřena
následnou kontrolou v průběhu 2. pololetí
1992. Zjištění v oblasti tvorby cen a oprávněnosti
výše zisku při prodeji zemního plynu
Českým plynárenským podnikem byla
předána k využití FMF, MF ČR
a MPO ČR.
V oblasti průmyslu bylo ve sledovaném období
provedeno 140 šetření a ověřování
podnětů, stížností a petic týkajících
se objektů spadajících do kompetencí
MP ČR a MHPR ČR. V průběhu 2. pololetí
bylo vypracováno 523 připomínek k privatizačním
projektům průmyslových podniků ve
smyslu usnesení vlády ČR č. 562/1991.
Z tohoto počtu cca u 20 % byla podána žádost
o přehodnocení.
Záměrem "Kontroly uplatňování
a dodržování podmínek u realizovaného
programu podpory rozvoje průmyslové výroby
ČR" bylo ověřit přínosy
programu podpory rozvoje průmyslové výroby
v ČR především z hlediska účinnosti
konkrétních nástrojů (např.
garance na bankovní úvěry, úrokové
úhrady či úlevy, státní zakázky,
finanční spoluúčast formou subvence
apod.), k podpoře zúčastněných
subjektů.
V oblasti kontroly postupu při předávání
majetku
- podle ústavního zákona č. 496/1990
Sb., o navrácení majetku bývalé KSČ
lidu a jeho využití v České republice,
- podle ústavního zákona č. 497/1991
Sb., o navrácení majetku bývalého
SSM lidu a jeho využití,
byl prověřen postup realizace navrácení
a využití majetku bývalé KSČ
a bývalého SSM a jeho předávání.
Ve smyslu shora citovaných ústavních zákonů
byla provedena kontrola úplnosti předaného
majetku ÚV KSČ, jeho satelitů a organizací,
převedení majetku na ÚV KSČ z bývalých
KV KSČ a OV KSČ, ověření správnosti
při dalším nakládání a
využívání převzatého majetku
podle stanovených kriterií včetně
využívání té části
majetku, která byla převedena na stát před
nabytím účinnosti přijatých
ústavních zákonů.
Prověrka postupu realizace navrácení a využití
majetku bývalého SSM byla zaměřena
zejména na kontrolu řešení existujících
rozporů, orgány Svazu mladých a postupu dalšího
využití převzatého majetku, jeho dohledávání
a spolupráce s orgány prokuratury a policie na prověření
konkrétních případů převodu
majetku.
Současně byly řešeny stížnosti
a podněty občanů a organizací vztahující
se k majetku bývalého SSM.
V oblasti zemědělství v souladu s
plánem hlavních úkolů vlády
ČR na rok 1992 a plánem kontrolní činnosti
MSK ČR pro období 1. pololetí a 2. pololetí
1992 byla provedena v součinnosti s oblastními pracovištěmi
MSK ČR "Kontrola účelnosti a hospodárnosti
využití rozdělených dotací v
agrárně potravinářském komplexu
v ČR na programy privatizace". Kontrola prokázala
časté porušování prováděcích
pokynů pro poskytování dotací v agrárně
potravinářském komplexu v ČR a tím
i porušování zákona č. 576/1990
Sb. (rozpočtová pravila republiky). Prováděcí
pokyny nestanovily přesná a konkrétní
pravidla řízení dotační politiky
ministerstva zemědělství. Nesprávný
postup dotačních komisí ministerstva zemědělství,
jeho regionálních odborů a finančních
úřadů při uvolňování
finančních prostředků se ve svém
důsledku projevil ve značném množství
zjištěných nedostatků a ve výši
neoprávněně čerpaných či
zadržených státních prostředků.
Z uvedených zjištění vyplynula nekoordinovanost
spolupráce zainteresovaných ministerstev při
přidělování dotací a kontrole
účelovosti jejich čerpání.
Výsledky kontroly byly projednány se zainteresovanými
ministerstvy. Ze strany MF ČR a MZem ČR byla zpracována
opatření k úpravě pravidel dotační
politiky. O zjištěných neoprávněně
čerpaných či zadržených státních
prostředcích průběžně
informovali pracovníci ministerstva státní
kontroly ČR příslušné finanční
úřady, které řešily jednotlivé
případy v rámci své působnosti.
Výsledný materiál byl předán
k informaci vládě ČR a poslancům ČNR.
V součinnosti s odborem hospodářské
politiky se odbor zemědělství podílel
na kontrole uplatňování zákona ČNR
č. 171/1991. V rámci této kontroly byly zjištěny
závažné nedostatky v činnosti ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR a Fondu národního majetku ČR. Výsledný
materiál byl předložen vládě
ČR a o dílčích nedostatcích
byli informováni poslanci ČNR.
V rámci další činnosti v oblasti zemědělství
byla na základě stížností prováděna
řada kontrolních akcí.
Výsledky kontroly, týkající se oceňování
dřevní hmoty uváděné v privatizačních
projektech organizací lesního hospodářství,
byly zpracovány do návrhu usnesení vlády
ČR, které bylo vládou ČR přijato.
Výsledky kontroly způsobu schvalování
výjimek z ustanovení § 45 odst. 1 zák.
č. 92/1991. Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby byly zpracovány
do návrhu usnesení vlády ČR. Vláda
ČR tento materiál na svém zasedání
nepřijala.
V oblasti životního prostředí byly
počátkem roku 1992 dokončeny a předloženy
vládě ČR následující
prověrky:
- Kontrola plnění úkolů ke snížení
freonů v souvislosti s mezinárodními závazky,
- Prověrka využití dotací ze státního
rozpočtu na ekologická opatření v
severočeském a severomoravském regionu.
V průběhu 1. pol. roku 1992 byla ukončena
kontrola "Plnění opatření
přijatých ke snižování spotřeby
paliv a energie v obytných budovách a bytech".
Prověrka byla zaměřena na využití
finančních prostředků ze státního
rozpočtu ČR ve výši 251 mil. Kčs.
Celkem bylo prověřeno použití 144 mil.
Kčs. Výsledky kontroly prokázaly neoprávněné
nakládání s prostředky státního
rozpočtu ve výši 94 mil. Kčs, což
činí 65 % z prověřované
částky.
Dále byly realizovány následující
kontrolní akce:
- Kontrola využívání prostředků
státního rozpočtu ČR na programy rozvoje
vědy a techniky založené usnesením vlády
ČR č. 124/1991
- Kontrola oprávněnosti užívání
zařízení stavenišť účastníky
výstavby na území hl. m. Prahy a vybraných
území ČR.
Kontrola ukázala na značný rozsah neoprávněného
užívání prostorů pro zařízení
staveniště v rozsahu cca 2,9 mil. m2 na
vybraných kontrolovaných územích.
Vlastníkům pozemků tak unikají poplatky
v rozsahu cca 6 miliard Kčs za rok.
- Kontrola podstaty stížností a konfliktů
týkajících se technických řešení
(Hodnocení techniky),
- Kontrola využívání finančních
prostředků zahraniční pomoci se zaměřením
na program PHARE,
- Kontrola využití prostředků státního
rozpočtu na ekologické investice.
Na podkladě této zprávy přijala vláda
ČR usnesení, ve kterém rozhodla o vypracování
zákona zadávání staveb financovaných
ze státního rozpočtu.
Mimo shora uvedené kontrolní akce bylo v oblasti
životního prostředí v průběhu
roku 1992 provedeno celkem 67 šetření na podkladě
podaných stížností.
V oblasti stížností v průběhu
roku 1992 bylo uplatněno 2434 podání. V porovnáním
se srovnatelným obdobím roku 1991 se počet
podání zvýšil o 921, což představuje
nárůst 37 %. Z celkového počtu evidovaných
podání bylo uplatněno 2 139 stížností
podle vyhl. č. 150/1958 Ú. l., 19 petic a 276 mimostížností,
t.j. podání, jejichž právní režim
není upraven vyhl. č. 150/1958 Ú.l. ani zákonem
č. 85/1990 Sb. o právu petičním.
Téměř 35 % stížností evidovaných
na MSK ČR upozorňuje na nesprávnou činnost
orgánů státní správy a územní
samosprávy, na hospodaření vedení
různých podniků, organizací a společností,
především z hlediska machinací se svěřeným,
často státním majetkem. Stížností
adresovaných ministrovi státní kontroly ČR
bylo evidováno v odboru stížností za
rok 1992 714, což ve srovnání s rokem 1991
představuje nárůst o 123 %.
Faktem však zůstává, že příčinou
nárůstu stížností je nízké
právní vědomí občanů,
neboť občané se obracejí na ministerstvo
státní kontroly (i na jiné orgány
státní správy) se stížnostmi,
jejichž řešení státní správě
nepřísluší. Z toho důvodu je
možno konstatovat, že pouze 23,5 % došlých
stížností je z hlediska vyřízení
v kompetenci MSK ČR.
Z evidovaných podání, jejichž vyřízení
příslušelo MSK ČR bylo 25% oprávněných.
V 15-ti případech byl uplatněn postih. Celkový
ekonomický přínos z uplatněných
postihů činil 62.292,- Kčs.
V souvislosti s prošetřováním vyřizování
stížností byla prováděna namátková
kontrola vyřizování stížností,
petic, oznámení a podnětů ve smyslu
znění § 5 odst. c) zák. ČNR č.
552/1991 Sb., o státní kontrole.
V oblasti obrany a bezpečnosti byly provedeny v
souladu s plánem hlavních úkolů pro
rok 1992 následující kontrolní akce:
- Prověrka stavu státních mobilizačních
rezerv a jejich připravenost k použití v resortu
zdravotnictví ČR a Správě pro dopravu
ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
ČR.
- Kontrola plnění vybraných úkolů
stanovených zák. č. 147/1983 Sb., o zbraních
a střelivu ve znění pozdějších
předpisů.
- Prověrka připravenosti vybraných objektů
a prostorů spravovaných ČSA k předání
pro civilní potřebu a zámysl obcí
k jejich budoucímu využití.
- Prověrka zabezpečení přepravy výbušnin,
způsob jejich skladování a výdeje
použivateli.
- Zpracování Směrnice pro výkon státní
kontroly v oblasti obrany a bezpečnosti České
republiky.
- Kontrola realizace zákona o civilní službě.
- Kontrola využití finančních prostředků
na zabezpečení kulturních památek.
- Kontrola plnění opatření z prověrky
připravenosti opatření k ochraně obyvatelstva
před škodlivými důsledky velkých
provozních havarií.
- Kontrola k řešení problematiky ochraňovatelských
funkcí pro potřeby uchování výrobních
kapacit pro dobu branné pohotovosti státu a majetku
státních mobilizačních rezerv.
- Kontrola nakládání s prostředky
na účtech bývalých organizačních
jednotek SSM v Československé armádě.
Kromě uvedených kontrolních akcí bylo
zpracováno 30 stanovisek pro jednání vlády
ČR a Radu obrany ČR a řešeny stížnosti
v působnosti odboru.
Zároveň byly plněny úkoly v oblasti
obrany a bezpečnosti následujícího
charakteru: zpracování dokumentace pro období
branné pohotovosti státu, součinnost s Radou
obrany České republiky, Štábem civilní
obrany České republiky a pod.
Kontrolní činnost oblastních pracovišť
byla zahájena v průběhu 1. čtvrtletí
1992 se zaměřením na:
- spolupráci při kontrolách na plánovaných
prověrkách podle plánu kontrolní činnosti
ministerstva v součinnosti s odpovědným pracovištěm
ministerstva (gestorem kontrolní akce),
- operativní kontroly mimo plán kontrolní
činnosti ministerstva,
- vyřizování stížností
a petic.
Pod vedením odboru oblastních oddělení
v roce 1992 spolupracovala oblastní pracoviště
na 18 tématických prověrkách podle
plánu kontrolní činnosti MSK ČR pro
1. a 2. pololetí 1992. Např. všech 19 oblastních
pracovišť bylo zapojeno do kontroly předávání
majetku bývalých KSČ a SSM; v souvislosti
s tématickou kontrolou využití dotací
v agrárně potravinářském komplexu
bylo prověřeno 916 fyzických a právnických
subjektů; oblastní oddělení se podílela
na kontrole užití prostředků státního
rozpočtu na ekologické investice; na kontrole užívání
zařízení stavenišť; na kontrole
čerpání prostředků státního
rozpočtu na rozvoj vědy a výzkumu apod..
Pod gescí odboru oblastních pracovišť
se 14 oblastních pracovišť podílelo na
kontrole poskytování příspěvku
pracujícím při zkrácené pracovní
době a na kontrole použití finančních
prostředků získaných na základě
výjimky z § 45 zák. č. 92/1991 Sb.,
o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby.
V průběhu roku 1992 provedla jednotlivá oblastní
oddělení řadu kontrolních akcí
na vyžádání orgánů činných
v trestním řízení nebo z podnětu
občanů. Přímo oblastním oddělením
bylo v roce 1992 adresování 371 podání.
Dalších 99 podání bylo postoupeno oblastním
oddělením k přímému vyřízení,
event. k řešení v součinnosti s odbornými
pracovištěmi ministerstva.
Řada výsledků kontrolní činnosti
prokázala neoprávněné čerpání
dotací ze státního rozpočtu, porušení
obecně platných právních předpisů
v oblasti hospodaření s finančními
prostředky (účetní doklady, výplaty
mezd), v oblasti uplatňování stanovených
podmínek převodu majetku státu na jiné
osoby apod.
Zřízením oblastních pracovišť
bylo umožněno zabezpečit větší
počet kontrolovaných subjektů, operativní
vyřizování stížností a
ostatních podání občanů m.j.
za přispění znalostí místních
podmínek.